REKLAMA

Co to jest wyparcie? Podcast Dimitrovej i Stawiszyńskiego cz. 9

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-03-21 20:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
33:16 min.
Udostępnij:

Tym razem w podcaście psychoterapeutyczno - filozoficznym TOK FM o pojęciu wyparcia jako formy adaptacji i obrony zarazem. Czy wyparcie jest procesem świadomym czy nieświadomym? Jaka jest różnica pomiędzy wyparciem a stłumieniem? Ile koncepcja wyparcia może mieć wspólnego z redukcją dysonansu poznawczego (przy zachowaniu proporcji). A przede wszystkim: czy coś takiego jak proces wyparcia w ogóle, w świetle aktualnej wiedzy psychologicznej i neurologicznej, istnieje?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzienny BCT limit trawa i Tomasz stawić ciężki dzień dobry albo dobry wieczór z słuchają państwo pod testy internetowego nasze wewnętrzne konflikty dziś porozmawiamy o pojęciu wyparcia 1 z najbardziej fundamentalnych pojęć w psychoanalizie myślę, ale też w ogóle takim pojęciu, który jest ważny przede wszystkim do czy dla zrozumienia i nie tylko procesów indywidualnych, ale też procesów społecznych, ale o tym za chwilę czy za jakiś czas, bo trzeba od fundamentów Rozwiń » zaczynać, czyli od definicji właśnie co to takiego to wyparcie właściwie Chodzieży właśnie coś ciekawego wyparcie tych jest jednak słowo, które wyszły bardzo tak się zakorzeniła w takim języku potocznym bardzo częstym się nim posługujemy się na różne sposoby inna rzecz o pół żartem, a wyparł AM tak jak n p. to albo tamto tak tak to jest bardzo wyrazisty wyraziste oznakę obecności frajda z naszej kulturze ojej prezes Kaczyński nie jest taki wpływowy oczywiście wyparł AM w nie zdawał sobie z tego sprawy takie imiona żony z posłem tylko taki namierzyli wskazują, że chętnie nie wiem, dlaczego się pojawi w obu tych z czeluści nieświadomości wychynął Jarosław Kaczyński te rozmowy w ogóle powoduje, że właśnie coś z czeluści nieświadomości może się wydobywać jedno jak widać Jarosław Kaczyński nie żartuję oczywiście dni do nie będziemy rozmawiali o Jarosławie to nie jest spotka z Jarosławem Kaczyńskim proszę państwa jest nieświadomość nie zna słów o radę eksperta Anna z tak to jest bardzo skądinąd fajna myśl o tym, że nieświadomość nie zna słowa nie, czyli jak mówimy sobie, że mamy czegoś nie robicie czymś nie myśleć, że jakiś zakaz sobie stawiamy to wprawdzie możemy się go świadomie trzymać, ale nieświadomość swoje wie swoje robi dobrze zobaczymy jak będzie działała w trakcie dalszych rozmowach, a teraz porozmawiajmy rzeczywiście od tych początkach Dobosz siłą rzeczy do źródeł należałoby powrócić do tych początkach formowania się w ogóle tego pojęcia jednak czy koncepcji oparcia w teorii freudowskiej miało to swoje początki właśnie też od wysokości nieodzownie związane w ogóle z początkami psychoanalizy na początku naszych spotkań stów trochę o tym, mówiliśmy co znaczy w kontekście historycznym o tym, klimacie gmin, jaki właśnie represji seksualnych w tym sensie że, zwłaszcza dotyczące jej realne nie doświadczeniami i niema frajdy wtedy mają do czynienia głównie też z kobietami pacjentkami, które miały objawy histeryczne reakcje przyglądał i bardzo silnie zaczął to wiązać z kwestią seksualności popędy właścicieli tego co nie znajduje swojego ujścia w słynnym adekwatny sposób w związku, z czym zaczyna się manifestować różnego typu objawach symptomach, bo tutejsze przecina tylko ci się wtrąca na moment ten wymiar nazwijmy to kulturowy i indywidualne pole, w którym jednostka funkcjonuje takie symboliczne o kulturowe właśnie i jej indywidualna psychika no bo to były kobiety żyjące w społeczeństwie w po pierwszą oczywiście radykalnie patriarcha wolnym, a po drugie, takim, w którym seks był tabu tego się nie o tym, się nie rozmawiało tego właśnie nie było poza oczywiście jak Miś manifestacjami gdzieś spoza tego głównego nurtu społecznego w rodzaju nie wiem jakiś małych i broszury pornograficzne z rysunkami frywolny mniej albo nieprzemyślane gdzieś pod stołem albo albo jakiś właśnie działań i praktyk, które realizowano wyłącznie w sferze prywatnej czy w sferze sypialni natomiast właściwie kulturowo teren ten temat nie istniał to, bo też bardzo represyjna pod tym względem społeczeństwom z podejściem bardzo represyjny mniej restrykcyjnym do seksualności naj dlatego inne dlatego te objawy, które on o swoich pacjentek identyfikował jako zaczął właśnie łączyć z tą sferą seksualną jako strona co no i wyparta właśnie on i wyparty ze względu na wczesne doświadczenia tutaj troszkę musimy ogólnie rzecz, żeby w górę pnie się skupić się na samym tym pojęciu, czyli nie wynik nie rozważać bardzo szczegółowo i finansów historycznych, ale rzeczywiście w przypadku luty też jest ciekawe co powiedziałeś o tym, że akurat kobiety co znaczy, że właśnie taką pewną nowością też jakoś się w obrębie tego społeczeństwa odmówiono kobietom, że tego nie ma już to musi, więc na tym styku właśnie między tym co prywatne indywidualne w sensie żydowskim też takie biologiczne, czyli jakieś potrzeby życiowe są nie znajdują w ogóle ujścia w obrębie tego, jaki jest jak skonstruowana jest otaczająca tych ludzi rzeczywistość bardzo ładnie to określiła się na zwałach no bo to rzeczywiście tak jest mam jakiś organizm biologiczne, który ma jakieś potrzeby oczywiście też można w problematyce chować w używanie swego narzędzi filozoficznych i pokazać, że nie ma w ogóle żadnego biologicznego organizmu no dobrze, ale z Chełmży jednak mamy działa i one jakoś tam są niezależne od tych różnych przez z na różnych narracji tożsamościowych nazwijmy to czy sposobu w jaki sobie sami o sobie opowiadamy i o własnych ciałach i te oczywiście opowieści też kształtują oddziaływania naszych ciał i doświadczenia cielesne, które mamy natomiast mam organizm i teraz ma różne potrzeby różne sfery swojego swojej aktywności i albo jestem w takim otoczeniu, które uwzględnia te aspekty mojej cielesności i zadość im czynić jakoś albo mam takie, które udaje nam w kadrze pewnych obszarów i sfer tego ciała nie ma drze w nie ma pewnych potrzeb nie ma pewnych instynktów n p. i t d. ETS w ogóle bardzo taka krucha granica w tym sensie, że to wyższy, gdy dominacji którejkolwiek z tych sfer tak naprawdę to jest czynnik to, o czym front się intensywnie zajmował nie jest problematyczna, bo tak naprawdę dopuszczenie też działania czystej popędu włości biologii też byłaby destrukcyjna znaczy, że i w jaki sposób te funkcje psychiczne pełnią określone funkcje adaptacyjne en i wyparcie też to znaczy jest to 1 z ich podstawowych mechanizmów obronnych, który miałby czemuś służyć jeśli istnieje temat ani w ogóle warto będzie jeszcze no tak, że miał temu naszej tutaj nasz kod do namysłu jest to bardzo klasyczne bardzo ważne pojęcie zarazem w kategoriach bardziej współczesnej nauki być może trudno mówić o czymś takim tak przynajmniej jak to było definiowane, aczkolwiek opis myślę, że jest bardzo ważny co znaczy, że pokazuje pewien rodzaj zjawiska, które rzeczywiście skierował naszą uwagę inną stronę niższym my do tego momentu myślano o przeżywaniu porozumienie o doświadczenia i tutaj wracając do tych pacjentek histerycznych wczoraj na początku uważał, że one mają, że na skutek ty pracy z nimi zaczął odkrywać, że powracają jakieś traumatyczne wydarzenia z ich wczesnych lat czas na dziecięcych doświadczeń, że n p. czy powracają jakieś wspomnienia związane z jakąś formą nadużyć seksualnych z NN na wczesnym etapie życia i zaczyna upatrywać w tym przyczyną różnych symptomów czyjeś wydobywanie tego miało niejako rozładowywać ten rodzaj napięcia, ponieważ się jakoś zapisało dane świadczenie tych osób i zaczął się zastanawiać nad relacją tego wspomnienia lęku, jaki to wywołuje i wyparcie i pierwotni uważał, że n p . to, że różne popędy właśnie są jako silny po ściągane Kor Kowa ne zatrzymywane powodowało mną wzrost bardzo intensywne lęku przybliża przez to pewną pojawiają się różne symptomy to znaczy to co sprowadza właściwie te pacjentki historyczne do niego później to myślenie się odwróciło to znaczy zaczął uważać, że gminne i Jean monnet, że irracjonalny lęk właśnie doświadczany w tym zderzeniu z wymogiem kultury na własną grupę nowością powoduje tak na etacie jest taki intensywny, że powoduje wyparcie czy jako mechanizm obronny, czyli jakiś rodzaj chronienia się przed takim bardzo poważnym trudnym do przy pomieszczeniach już sobie konfliktem wiąże związanym z tym, że to jest jakiś bardzo sprzeczne wewnętrznie przeżycie sprzeczne z ZAK z możliwością dostosowania się do funkcjonowania w obrębie jakiegoś społeczeństwa i w tym sensie to przypomina bardzo opisany tu proporcją rzeczywiście jest rzecz jasna opisany później przez dla nas kwestii gara mechanizm redukcji dysonansu poznawczego całkiem szczerze, że z dużym stopniu nieświadome myślę, że to on to są jakieś na czym mu do son trochę inne sposoby inne języki i opisywania pewne zjawiska Leonem mają dużo ze sobą w rozbieżnych właściwości, ale tu jest ten wątek, który jest chyba fundamentalne dla pojęcia wyparcia, czyli wątek związany właśnie z ze wspomnieniami, do których nie mamy dostępu to znaczy założenie tutaj jest takie, że może nam się coś przydarzyć jeśli to coś będzie miało te cechy, które n p. wymieniła aż to wówczas psychika może nam sprawić taki rodzaj psikusa ne, że kompletnie nas od izoluje od tych od wspomnienia tych wydarzeniach żona będą gdzieś nie w sferze tych w wspomnień czy pamięci, która jest nam dostęp, nad którym mamy dostęp rzecz jasna nie jest także my ciągle wszystko pamiętamy no ale mamy mniej więcej poczucie ciągłości naszego życia możemy przywołać różne sytuacje nie wszystkie Niemców nie nie nie nie w niełaskę no nie w każdej chwili, że oczywiście czasem nudnym trochę czasu zajmuje, żeby sobie coś przypomnieć co było wcześniej dużo wcześniej tylko, że właśnie to są jakieś wspomnienia, które po prostu zostały wymazane z porządku świadomego z tego porządku pamięci świadomej nazwijmy to tutaj jeszcze taka uwaga istotne wydaje mi się, że w innym, że z wysokim prawdopodobieństwem sami do tego obszaru tego co miałoby być wyparte nie jesteśmy w stanie do wstanie dotrzeć raty znaczy, że chodnik prace franka polegała właśnie na wydobywaniu element tego typu upomnień wspomnień i śladów pamięciowych, do których same te pacjentki nie mogły mieć racji właśnie niedostępności tego zjawiska dostępu ranni Nate, gdy skonfrontuje wciąż bardzo problematycznym tak naprawdę można wyciągnąć, używając takiego nadanie takich metafor, ale z jakich właśnie czeluści naszego umysłu coś co nigdy się do czego nigdy w sposób świadomy nie mieliśmy dostępu w inny no ja po służy się tutaj jeszcze anegdotą o różnicy pomiędzy wyparciem z tłumieniem stłumienie to też jest pojęcie rodem z psychoanalizy w tej anegdocie występuje dr Zbigniew Sokolik postać pod wieloma względami niezwykła nestor polskiej powojennej psychoanalizy w tej chwili już, czego bardzo wiekowy i raczej nie nie nie nie funkcjonujący publicznie, ale na przed kilkunastoma laty regularny uczestnik seminariów prowadzonych przez prof. Zofia Raszyńską Instytucie filozofii Uniwersytetu Warszawskiego wiele z tych seminariów to były seminaria właśnie w różnym aspektom z analizy poświęcona no i kiedyś bym podczas 1 z tych seminariów dr Sokolik wygłaszał wykład z, a był to jeszcze dodam psychoanalityk rodem z 3 właściwie psychoanalitycznych denominacji, bo posiadał, ale i to buraki licencjonowany psychoanalityk, więc nierząd tam są różne rzeczy czytał lubiły sprawdza w gabinecie, skąd był członkiem międzynarodowych organizacji psychoanalityczne Achim miał certyfikaty 3 wielkich organizacji po pierwsze, byłby licencjonowanym psychoanalitykiem freudowskiej po drugie, był licencjonowanym pcha nabytkiem dla Karnowskiego, a po trzecie był licencjonowany członek gremium gorzowskim i twierdził, że czasami żartem, że pacjent do niego przychodzi to on mówi, że to można wybrać, którą pan chce mieć z chat analiza, bo ja mam 3 0 oferta przystosowana na nasze czasy nutach i proszę bardzo nerwowi z pomocy zwierząt wszystko ujęte w ich oferta ta nie ma problemu z analizy czekają nas to w ogóle nie zwykły człowiek czy jest niezwykły człowiek mógł z ogromnym dystansem do siebie bardzo taki lubiących molocha humor wisielczy i czarne co bardzo się też podobało, bo sam lubię taki humor i w ogóle mający taką tendencję do rozbijania różnych takich atmosfery podniosło ości i powagi takiego właśnie celebrowania siebie i wielokrotnie widziałem takiego interwencje po prostu jak tam wszyscy nad czym z ogromnym namaszczeniem rozprawiali ja tam przychodził to przekuwa balon z upodobania współ, posługując się różnymi instrumentami ze swoich różnych być może takich informacji o tytuł pokazuje, że można bardzo liczy, że można w jakiś bogaty sposób z czegoś czerpać inie popadać w dogmatyzm w wodach to tutaj dogmatyzm o doktorze sokoli Kopacz, że dogmaty kijem był to skądinąd z on był też lekarzem czy jest lekarzem neurologiem jego żona Maria sokoli k jest z kolei na taką bardzo znamienite polską psycholożką też autorką kilku książek z zakresu historii z analizy n p . więc to taka w ogóle fajne też paradę no ale analiza Magda Ziaja niestety mam tendencję ciasto do takiego popadania w dygresje, ale też myślę, że dygresja jest solą życia salą opowieści, że takie opowieści bez dygresji to są właśnie nie posądzono potraw mu, choć oczywiście można też przesądzić potrawę i ich jest iPad jest także zadłuża się bada tego czegoś to no dobrze tak czy mamy w napięciu anegdota anegdota Otóż podczas 1 z tych seminariów doktor z okolic miał jakiś wykład o jakichś pojęciach psychoanalitycznych Real relacjonował to sesja na polityczną własnego autorstwa akurat dla kanon z tą dość upiornie to w Wiśle wyglądało, ale to opowiem innym razem natomiast potem ja do niego podszedłem zapytałem go o pojęcie wyparcia właśnie jej o pojęcie stłumienia, które z to pojęcie się w tej części teoretycznej pojawiały jego wykładu Joanny właśnie to wytłumaczył mówiąc z wprost zupełnie trochę mnie to w skonsultował się opowiedzieć się, ponieważ czują w ciemno byłem studentem wówczas to był taki starszy pan siwy już na jej przychodzący tu jednak z glorią nestora autorytetu i t d. Otóż mówi mi z okolic załóżmy, że pan o jest zdegustowany tym moim wykładem uważa pan, że Platon jakieś kompletne bzdury i w związku, z czym ma pan tak taką ochotę, żeby mi przyłożyć no ale ponieważ stoimy tutaj i pół dr Sokolik rozejrzał się tak charakterystycznie w Instytucie filozofii lub ludzie chodzą pan tutaj studiuje ne są też pańscy profesorowie miejsce jest publiczna nie ja też mógłbym w jaki sposób na to zareagować czekałby pana konsekwencje no to pan tam właściwie dusi ten impuls w zarodku to znaczy wie pan, że ma pan ochotę przyłożyć, ale pan tego nie robi i te wszystkie emocje gdzieś tam się tła mszą w panu, czyli uwzględnia siły w jednak koszty uwzględnia koszty dokonuje nawet czegoś na kształt z kalkulacji, niemniej jednak emocje są we mnie żywa jak coś się i ja nie mam pomysłu właściwie na to co z nimi zrobić to znaczy nie nie przekierowuje ich realnie na coś innego tylko po prostu w tłumie tak jak ta nazwa głosi natomiast w drugim przypadku mówi Sokolik i tu oczy jego już tak bardziej właśnie figlarnie zaczynają nam nie opatrywać drugim przypadku nawet pan nie wie tego, że pan chce mnie przy chce mi przyłożyć tylko właśnie Maćka zaczyna pana boleć głowa albo jest pan podenerwowany, kiedy pan słyszymy nazwisko albo kiedy coś tam się takiego dzieje konkretnego i t d . to znaczy tu w ogóle ten impuls, żeby mi przyłożyć nie dociera świadomość jak pan nie wierzy pan chciał mi przyłożyć i bez w ogóle bardzo ciekawe pod wieloma względami to przez koniec anegdoty i test ciekawe pod wieloma względami no bo można zadać sobie pytanie co to znaczy, że ja chciałam mu przyłożyć skoro nawet tego nie wiedziała ona tak też zastygł dowcip to nas znowu kieruje w stronę takich rozważań nie bardzo głębinowych filozoficznych na temat podmiotowości tego co miałoby kierować się pyta komu decyzję o tym, że ty czegoś nie zrobisz reportaż z innej sytuacji, kiedy nad Farna pewne czy w obrębie twojej świadomości dokonujesz wyboru p t. Musie dostępu mieć, dlatego że tutaj zaraz za przykład WM on mi odda w la Linea, a inna sytuacja zupełnie, kiedy w ogóle nie ma wyższy niż dostępu do tego, że możesz coś takiego przez Żywiec skądinąd to otwiera też otchłani różnych rozważań na temat tego czy jak cię boli głowa cóż to tam mogło może się to respondenci go odkryć szalała z, ale już wiadomo, że państwo boli głowa to sprawa jest jednoznaczna chcieli państwo komuś przyłożyć tylko pytanie kogo w te bardzo takich klasycznych kategoriach jednak opis to znaczy, że tutaj jakiś patent się pojawi jakiś lekarz taka silna potrzeba tak, żeby szybko rozładować rodzaj napięcia związanego z tym, że coś się bardzo na tym wykładzie nie podobało skądinąd może coś tam takiego było w oczach wykład był wspaniały naprawdę, ale z, którego z pokładów, jakiej części tych fantastyczna była ta sesja lokalną skalę wzrostu, ale to jest na inną rozmowę i jeszcze do tej misji majaczy, których były kwestie też zaprzeczeniem dysk jest u tych statystyk trochę, gdy tam taka sytuacja, w które i myślę, że są pewne różnice definicyjne, by jeszcze może być tak, że jednak jak to wyparcie dokonuje się w obrębie twojej nieświadomości to jednak jakiś ślad wnuk zostawia takie sobie rozmawiamy natomiast, że zaprzeczanie jest może w ogóle się odbija od ciebie jakiś sposób to znaczy że, że w ogóle nie rejestruje też, że nawet w nieświadomości nierealny i o ile jest na razie jest możliwe mechanizm bardzo powszechnie występujący u polskich polityków uważa czy jednak Jarosław Kaczyński Niemce Bełżyce mecz z całą pewnością, że właśnie to może być, że jak się tekst ważne jest nie tylko Jarosław Kaczyński ja w ogóle uważam, że Jarosław Kaczyński może nawet właśnie nie jestem zaprzeczenie, odkąd popsuła się doskonale wie co robi natomiast, że jak się czasami słucha tych dyskusji po prostu politycznych to co ja nie wiem co to po prostu tam nie ma komunikacji zupełnie inaczej ludzie w ogóle nawet nie słyszą co na co mówi ktoś inny i to jest dość przerażająca akurat Jarosław Kaczyński się wydają się zaś, że słyszy i specjalnie robić tak jak sam chce po prostu, lekceważąc całkowicie z kolei to co myślą inni, ale nie zaprzeczają Stano i zasadzie prostego mechanizmu obronnego tylko, realizując starannie przemyślaną strategię co może nawet jest trochę jeszcze bardziej takie problematyczne to czy UBS pst mieliśmy odłożyć rozważania na temat wraca Jarosław Kaczyńscy ciągle na stołecznych kwestii różnych dniach czas później dalej na razie zastanowić nad tym co się dzieje w obrębie indywidualnej psychiki kogoś, kto właśnie teraz różne sposoby nie dopuszczę no i 6 ważnych komunikatów, które płyną z jego wnętrza albo są reakcją elementy tego o pole świadomości co znaczy, jaka jaka, jaką ta ma funkcje czemu ta ma służyć wsi może być pomocne też ja w ogóle myśleć, że to jest niezwykle interesująca wizja tożsamości i coś to mówi o tym, sposobie w jaki tożsamość postrzega się w tym modelu psychoanalitycznym no bo jadą świat ja mając informację, że oto mogą istnieć w moim życiu takie obszary, które całe w jakichś wspomnień o zdarzeniach, do których w ogóle nie mam kompletnie dostępu no właściwie doświadczamy ich bolesnej bez identyfikacji samym sobą czy przynajmniej z pewnym obrazem siebie, który ma no bo jak ktoś mi mówi słuchaj istnieje coś takiego, że po prostu może się okazać zrobiłeś tato i tamto albo tobie ktoś coś zrobiła to w ogóle nic z tego nie pamiętasz w ogóle zupełnie inaczej niż się wydawało im re no to wówczas nagle całkowitej dezintegracji ulega ten obraz, który ja niosek skonstruowany w dużym stopniu właśnie także ze wspomnień i okazuje się że, że żal, że może być zupełnie czym innym moje życie i myślę, że to jest w ogóle ciekawe samo w sobie, ale taki sposób widzenia tożsamości natomiast w taki mechanizm z tego co dziś wiadomo no po prostu nie istnieje to znaczy nie ma takich nie ma takiego procesu psychicznego czy psychologicznego, który w w obszarze działania pamięci, który odpowiadałby temu mechanizmowi to jest fantazja trochę z trojga, a nie realny mechanizm po prostu nie wypieram wspomnień negatywnych i nie ma także istnieje jakiś straszne rzeczy w naszym życiu, których nie pamiętamy oczywiście jak być może byśmy bardzo malin opowiada Motor to był po prostu nie pamiętamy będącej myśmy Super małymi dziećmi różne rzeczy natomiast w późniejszym dzieciństwie nie zdarzają się po prostu takie sytuacje to się powołuje w przeważającym stopniu na pracę Elizabeth Loftus George abonamentową także Krzysztofa Kania z tego polskiego psychologa mieszkającego w stanach Zjednoczonych, którzy problematyką w szczególności traumy zajmują traumatycznych wspomnień, bo było takie, choć przy NATO w ogóle tak otwiera bardzo dumna ciekawy obszar najlepszy przykład przy okazji doświadczenia traumatycznego w ogóle mózg ma jakąś możliwość zapamiętania różnych rzeczy, ale z drugiej strony nie te rzeczy powracają w formie właśnie manifestują się w postaci jakichś symptomów tej nie rozmawiamy trochę różnych rzeczach to znaczy czymś innym jest to, o czym mówisz teraz stroma w takich kategoriach mini n p. PTSD, czyli post traumatycznego stresu meczu z tym stresu po raz zespół stresu pourazowego a, a czym innym jest sytuacja, w której niszę dodaje, że pojęcie wyparcie z taką bardzo nośną w ogóle kategorią zastanawiają się nad tym głębokość czołgu naszego umysłu i tego już się oczywiście otwiera przed nami szereg różnych pytań czy można do tego sięgnąć można do tego wrócić co się właściwie tam stał poczty jest także przechowujemy w jakiś po prostu ukryty metaforycznie w szufladzie przed sobą samymi różne rzeczy, których nie chcemy dopuścić do naszej świadomości, a tona pewno itp coś nie uwierzymy, bo my oczywiście nie, ale na pewno jeśli tak w i 3 i czy w takim razie, a jak możemy co nas w ogóle może w kingu do tej szuflady w metaforycznej zaprowadzić czy może w ogóle tak naprawdę nic takiego nie istnieje i dlaczego miałoby to istotnej, dlaczego miałoby to mieć istotny wpły w na naszą tożsamość, ale jednak obserwujemy takie zjawiska, żeby w doświadczeniach MEN takie nie wiem, a efektywna pewnego rodzaju przeżycia na jakiś etapach powracają i oddziałują to znaczy sądy czy powracające na różne sposoby one mogą powracać właściwie czwarte lub się zastanowić co ten powrót miałby oznaczać, ale że widać jakiś ślad czegoś wcześniejszego w naszym tu i teraz w najbardziej upraszczając no ja myślę, że w ogóle tak zgadzam się całkowicie myślę, że to pojęcie jest niezwykle nośna i to nawet nie chodzi zupełnie o to, żeby teraz wchodzić jakieś drobiazgowe ne KO wal -li styczną euro naukowe rozważania o tym czy taki akurat mechanizm pamięci występuje czy nie występuje stan mózgu co zapisuje czy nie zastęp nie nie zapisuje dopada dynamika po prostu procesów psychicznych rzeczywiście jest taka, że mimo, że pewne rzeczy włączamy w ten Strumień tożsamości nie jest pewne rzeczy staramy się staramy się nie wiedzieć albo nie widzieć często ich nie widzimy właśnie myślę, że ona jest też niezwykle przydatne są takiej refleksji nad kulturą i nad mechanizmami kulturowymi, ale i do takiej refleksji wyjątkowo wydaje mi się dzisiaj, zwłaszcza jakość jest przydatne w razie to jesteś po prostu pojęcia myślę tabu to znaczy to jest w jakim sensie to co my rozumiemy po co m. in . pod tym pojęciem wyparcia w mówią tej refleksji kulturowej pewne rzeczy są w kulturach różnych tabu na różnych etapach są to różne rzeczy w ta współczesna kultura też ma wiele takich tabu wiele właśnie takich obszarów wyparcia nie zakończy może takim odwołaniem do gen ca Hill mama pojawiającego się tu regularnie w trochę mniej chyba niż chwalić się pojawił dotąd to trzeba zmienić do 2 i ambicje czy moja zdaniem Piotra jestem zwolennikiem stronnikiem w ręce Hermana kaznodziejów jest znakomita książka, którą bardzo lubię i ona stanowi najbardziej taki zwarty zwarte wprowadzenie do do domyślamy się myślenia Szpilmana czy myśli Hermana któreś z 2 Inter vivos to są wywiady, które przeprowadziła Skiba na początku lat osiemdziesiątych włoska dziennikarka Laura po co jak w latach osiemdziesiątych też różne rzeczy się dezaktualizują, a nie tutaj moim zdaniem euro nauka w ZUS w ogóle nie są też firma nie miała okazji się od nich nie, ale w ogóle chyba nie przejmował kompletnie nową nauką akurat z Lu Nysie przewiduje, że nie mamy się przejmujemy, jakkolwiek moim zdaniem nie głosił tez falsyfikat walnych przyznał do nauki to znaczy tam rzeczywiście ubranie nie było tego typu na niebranie mnie chodziło tam o opisy tego rodzaju, jakby mechanizmów co robią, że właśnie może to jest kwestia kwestia też języka nie tylko aura na marginesie należy może właśnie byłem wściekły, że warto mieć trochę takiego luzu na torze w rejon zjemy o o o neuro nauczył i t d. toteż właśnie, że może to jest też jakiś bardzo dobry i adekwatny opis pisze tak jak mechanizm wyparcia może nie być silnym nim nikt naprawdę nie istnieć cokolwiek to znaczy, ale zarazem rys pięknie nam coś pokazuje dla mnie najważniejszy jest tak naprawdę dbania o pewną zdefiniowaną ości jak rzeczy, które się, które się mówi co znaczy jeśli mamy do czynienia tak jest w przypadku Hermana mam do czynienia z językiem, który wyraźnie sam o sobie mówi czym się różni od języka naukowego, że nie udaje empirycznej psychologii nie jestem fizyczną psychologią nie interesuje się procesami mózg wymienia aspiruje do jakiegoś wyczerpującego opisu mechanizmów prawda działający w ludzkiej psychice to jest wszystko kraj natomiast problem się pojawia wtedy, kiedy różne języki, które służą właśnie do metafory zachowania albo są refleksją filozoficzną się po 3 2 mają powiem tak po z pod taki dyskurs właśnie wyraziście naukowym, a nie należały też przytoczyć właśnie o duszy Chin, a mówi w pewnym momencie w tej książce ósmy rozdział tej książki zajmuje się ono nazwijmy to właśnie kwestiami politycznymi związanymi z tradycją psychoterapeutyczne psychoanalityczną gdzieś nam zarzuca tym dyscypliną, że są bardzo tak zajęta wewnętrznym aspektem życia człowieka prywatnym indywidualnym, że nie interesują sferą polityczną w ogóle i mówi że ten co właśnie wyparte dzisiaj, że to co wyparte przejawia się nie w snach nie w jakiś seksualnych naszych fantazjach i t d . bo to w ogóle już dawno wszystko nie załatwionej ogarnięta tylko to co wyparte dzisiaj odzywa się jest obecna w instytucjach państwowych n p . w szpitalach na uniwersytetach w biznesie w architekturze publicznej w tyle co w organach tam jest to obecne to co wyparte tam się odzywa wieś o to chodzi nie chodzi o to, że to są sfery wyparte tylko, że jak chcemy szukać tego co wyparte z kultury z nas to powinniśmy się tam zwrócić, bo tamto wyparte się od wzywa sam jest wobec trochę takie zadanie trudne szukanie takich ślepych plamek właściwie też nie niewykonalne w pewnym sensie, że z punktu widzenia taki go, nawet jeżeli można mówić o jakimś zbiorowym podmiocie, ale mimo wszystko warto by się nad tym zastanowić zastanowimy się za tydzień dziękuję bardzo dziękujemy wódkę z 2 psychoterapeutyczne filozoficznym tynkowania to docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę około dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!