REKLAMA

Kto napisał specustawę mieszkaniową?

OFF Czarek
Data emisji:
2018-03-22 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry dla państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość Adam Kowalewski architekt urbanista doktor nauk ekonomicznych Fundacja rozwoju demokracji lokalnej w latach 2 0 12 2 0 1 6 członek komisji Kodyfikacyjnej pr. bud . że główna komisja urbanistyczno-architektoniczna ponad 5 0 lat praktyki zawodowej dzień dobry panie doktorze witam gościem Aleksandra Dulkiewicz w programie EKG nie był dzisiaj Artur Soboń Rozwiń » wiceminister inwestycji rozwoju mówi mówi dziś mecz Aleksandra Dulkiewicz rozwoju ministrem w sobotnim o programie mieszkanie plus o tej ustawie o ułatwieniach przygotowanie i realizacji inwestycji mieszkaniowych na oraz inwestycji towarzyszących i minister Artur Soboń podkreśla, że pokrycie terenów planu zagospodarowania idzie powoli w ciągu ostatnich 1 0 lat wzrost 5 % w takim tempie nie osiągniemy pożądanych efektów to będzie trochę droga na skróty, ale za każdym razem za zgodą samorządu mowa o tej ustawie o tych ułatwieniach jeśli mamy teren poprzemysłowy czy rolny, który jest w bezpośredniej bliskości infrastruktury technicznej, który ma dostęp do odpowiednich standardów urbanistycznych szkoły przedszkola komunikacji publicznej, które mogły być wykorzystany to niech tak będzie, bo dzisiaj inwestorzy muszą czekać 5 lat na przekształcenie planów wytyczne co pyta Aleksandra Rzadkiewicz mają być adekwatne do potrzeb mieszkańców my chcemy budować najwyższych możliwych standardach urbanistycznych tak jak się w Polsce dzisiaj nie buduje w jeśli ktoś, mówi że dziś jest idealnie ja wprowadzą chaos to wydaje mi się, że żyjemy w innej rzeczywistości panie redaktorze żyjemy w tej samej rzeczywistości to co pan minister powiedział o planach jest prawdą WL częściową, dlaczego mamy tutaj do czynienia z niesłychanie ZUS zdumiewającym fenomenem, ponieważ mamy w Polsce mnóstwo planów miejscowych w tych planach miejscowych mamy rezerwę dla budownictwa mieszkaniowego, która może, na które można zasiedlić 60  000 000 Polaków tylko problem polega na tym, że te plany nie są one nie są potrzebne brak nam planów na obszarach presji inwestycyjnej brak brak planów na kanały w wielu miejscach, o których droższe pan minister mówił, gdzie one powinny być logicznie opracowany, dlaczego tak się dzieje mamy błędne prawo ustawa o planowaniu przestrzennym dużym stopniu odpowiada jej błędy za ten model planowania swojej mamy również problemy jej od pewnego czasu to stąd to załamanie w praniu to zaś planistycznych finansowe gminy albo opracowanie planów kosztuje mamy również do czynienia z silnika radnym gminy jeśli zrobią dobry plan dlaczego, bo jeśli robią plan rozwojowy jest co planują tam drogi to mają obowiązek wykupu tych terenów pod drogi natychmiast to względu NATO jak od reguły jest horyzont, czyli można, by oczywiście odmian tego nie wymagać, by mu one nie zakłócają użytkowania terenu jednak Polska ustawa każe nakazuje w ciągu 3 miesięcy ma być operatu geodezyjne wykonane następnie gmina musi wykupić czy nie opłaca się zrobić dobrego planu, bo to oznacza duże wydatki dla gminy m. in. tak i to w walkę o usunięcie tych bzdurnych zapisów już kilkanaście lat mieliśmy i tu chcę bardzo potrzebne jeśli się to bardzo dobre zapowiedzi PiS -u, który jak pochyla się do władzy powstała tzw. strategia odpowiedzialnego rozwoju i jeśli pan pozwoli też tacy bardzo silnego fragmentów co obiecywano 2 lata temu w krytykuję to strategia niekontrolowane rozprzestrzenianie zabudowy chaos przestrzenny, który generuje dodatkowe koszty w zarządzaniu funkcjonowanie miast związane z zapewnieniem transportu wyposażeniem infrastruktury usługi publiczne stwierdza, że niekontrolowane rozprzestrzenianie się w zabudowie wpływa również na jakość życia mieszkańców stwierdza funkcjonowanie planowania przestrzennego na obszarach zoo w obecnych zasadach zasadniczą barierą rozwojową odczuliby wszyscy się zgadzamy prawda niska liczba planów generuje niepewność inwestycyjną nieładnie eksponowaniu przyczyny konfliktu przestrzenne oraz niską jakość estetykę przestrzeni publicznej czy mamy diagnozę mamy diagnozę co zapowiadała strategia wprowadzone zostaną mechanizmy finansował i prawne w tym planistyczne podkreślam porządkująca procesy inwestycyjne nowe inwestycje zostaną przekierowane na tę Ireny w przyszłości już wykorzystany przygotowania do zabudowy i wyposażony w infrastrukturę w tym zmodernizowano do powtórnego wykorzystania bardzo mądre stwierdzenie i na koniec co pan premier w exposé powiedział prawo niestety nie zapobiega inwestycjom mieszkaniowym szczerym polu inwestycjom odciętym od komunikacji szkód i przedszkoli i nawet podstawowej infrastruktury technicznej zasługuje na to, aby nasze miasto miasteczko stanowił spójną całość do domu każdego docierała sprawna komunikacja publiczna szkoła przedszkole po Wiśle tam, gdzie powstają nowe osiedla jako urbanista syn podpisałby wszystkie te stwierdzenia co się dzieje dlaczego, bo jest to, a cały nowy projekt ustawy budzi takie kontrowersje i krytykę, dlatego że nie kwestionuje on z dobrych intencji pana ministra są Błonia i ekipy, która to przygotowuje widzimy jak mówią o fachowcach urbanista doświadczonych z jogą odpowiednią wiedzą szereg niebezpieczeństw, które mogą spowodować, że ta ustawa jeśli wyjedzie wobec swojej formie będzie szkodliwa dla euro w tu jest długa lista opór powiedziałbym po pierwsze nie ograniczono dużym stopniu rolę gminnych, które odpowiadają przyswoją osób lokalną społecznością zagospodarowaniem terenu w dużym stopniu odpowiedzialności władza przesuwa się w kierunku wojewody on ma tam oczywiście gmina ma tam swoją rolę, ale jej pozycja zdecydowanie słabsza niż dzisiaj po drugie to ustawa nie usprawnia planowania przestrzennego żadna stopniu tylko zawiesza opór uchwałę ustawy o planowaniu przestrzennym, dlaczego jest to niedobre, ponieważ ta ustawa stwarza zarówno zasady takie ramy zagospodarowania terenu i to wszystko znika jak z działalności i oczywiście można założyć, że będą chcieli ten program wdrażali ludzie doskonale przygotowani zawodowo i urbanistyka będzie szanowana zasady również na usunięcie tego sprawa jest bardzo groźną decyzją to skończyło będziesz się, że właściwie, bo zdaje się, że coraz mniej kształci urbanistów jest wiele jest nie ma, ale nie powiedział, że mnie kształcimy młodzież sporo o bardzo dobrze przygotowanych zawodowo urbanistów znam grającą na wdrożenie ich część na pewno jest dobrze przygotowana natomiast tu też robimy rzeczy, które nie są szkodliwe mówiąc wprost sprywatyzowano mnie coś co jest normalne jest w krajach cywilizowanych monopolem z sektora publicznego planowanie przestrzenne i w tej chwili odbywały się przetargi przetargi na czworga o nałożona wuzetki na projekt wuzetek przetargi na opracowanie planu i przyjęli wczoraj w zabudowę setki czułam warunki zabudowy banki z tak wuzetki warunki zabudowy i to kosztuje z może go za 100 zł urbanista może zrobić taką rzecz się za 500 zł natomiast warunki zabudowy mogą kosztować też paręset tysięcy złotych wszędzie tam, gdzie dochodzi do sporu dewelopera projektanta i gminy w ja znam takie przypadki i to jest też jakaś patologia planowanie powinno wrócić do zadań władzy publicznej, bo ona odpowiada w końcu owym rachunku za stan przestrzeni i jeśli tego nie zrobimy to będziemy nadal się potykali o takie zjawiska takie, jakie są opinie wojewody była tak po po informacjach wróciły panie doktorze jak do plusów minusów czy potencjalnych zagrożeń, ale też pozytywnych aspektów tej z trenerem Jagi szanuje gwiazdom Julia nie kwestionuje intencji mniej prądu intencja dobra diagnoza dobra, ale zobaczymy jak dziennikarstwo jest napisane, że jeszcze chce dodać, że parę rzeczy dobrych wprowadzona do tego wrócił po informacjach dobrze Adam Kowalewski architekt urbanista doktor nauk ekonomicznych Fundacja rozwoju demokracji lokalnej jest państwo moim gościem informację, że 3 minuty o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek i dr Adam Kowalewski architekt urbanista doktor nauk ekonomicznych Fundacja rozwoju demokracji lokalnej główna komisja urbanistyczno-architektoniczna rozmawiamy z o projekcie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących sporo negatywnego susze pojawiło, ale zacznie pani lekarza może od pozwu pozytywów nie ten niewątpliwie intencją twórców show są trafne słusznie od początku trzeciej RP mamy z mieszkaniami problem i to zaczęło się od tego, że uznany za ocean obiekt wolnego rynku i to było kompletne nieporozumienie, bo w krajach cywilizowanych jednak państwo opiekuje się trochę tym problemem niewątpliwie też sporo wolnych dobrych propozycji, które przykładowo, u których system odstęp od planu miejscowego bardzo ważne ta ustawa trochę upraszcza wprowadza ITS Novum standardy i zabudowy od lat wnioskujemy jak my urbaniści i prawnicy związani z tym zawodem rzecz, żeby wprowadzić standardy ich, bo to jest tak, gdyby taka ochrona sytym warunków życia mieszkańców i te są żarty nie są zbyt dobrze opracowane, a do tego jeszcze wrócimy natomiast tuż przed łamaną pewien próg który, który jest, z którym walczyliśmy o to od dawna w utrzymaną w mojej jednak zbyt słabo opiniowanie ważnych i problemów więcej ulg przy ustalaniu lokalizacji znowu tu mam mieszane uczucia, ponieważ z 1 strony problem opiniowania pozostał z drugiej strony nie chroni jednak przestrzeni przed jej złą działalnością i zrobiono bardzo dobry ruch w kierunku osiągi zrezygnowania z poszukiwania właścicieli nieruchomości, o których miejscu pobytu nie znamy też olbrzymi z zamieszania na rynku nieruchomości bądź też duże jest takich obszarów często w centrach miast i nie wolno ich wykorzystać, ponieważ prawo na to nie zezwala uproszczono tryb oceny są od planu to jest jej, że jestem trochę ryzykowne z drugiej strony na pewno potrzebne na co może podjąć ryzyko oczywiście, że wprowadzi się złą zmianę planów to to jest to jest główne ryzyko, bo wtedy jak gdyby częścią Włoch odpowiedzialność przy odstępstwach częściej niż płacić tyle władzy tracą projektanci planu i władze gminy, ale i ostatnia rzecz, którą bardzo bym chciał podkreślić to ustawa miała w układzie z powrotem większy nacisk na mieszkania na wynajem to jest rzecz zdumiewająca, że kraje dużo bogatsza od Polski mają dużo większy udział w rynku mieszkaniowym mieszkań na wynajem niż mieszkań własnościowych i Polska już dawno powinna to zrobić znowu tutaj nie do końca można pochwalić, bo to jest troszkę mnie nie dopracowanym element tej ustawy, ale też poleganie dopracowania w MO no i jak gdyby nie pobudza aktywnie do hoteli do tych działań rządu umożliwia tymczasem to powinno być kategorii promowanych przez prawo rozwiązania w ich nie nie chciałbym dalej kontynuować tych pozytywów było datą dosyć, bo błędny obraz, bo uważam, że jest sporą bardzo niebezpiecznych tam zapisów lub wręcz powiedział bym błędnych lub wymagających sprawdzenia czy nie są błędne ktoś może oprócz problemu pozbawienie gminy władztwa w dziedzinie zagospodarowania przestrzennego to ja obawiam się, że to powinni ocenić konstytucjonaliści moim zdaniem to jest złamanie konstytucji, ponieważ gminy są odrębnym podmiotem publicznym i konstytucja zapewnia im samodzielność niezależność mogą być kontrolowane tylko w sensie prawa natomiast prawo gminom w i nakazuje troskę o ład przestrzenny to jest zadanie nr 1 z gminy w ustawie samorządowej i ona ani gminy stracą możliwość wykonywania tego zadania w momencie, kiedy wkracza tu wojewoda ze swoimi uprawnieniami tych małych mieszkańców, którzy wybierają władze na terenie, na którym mieszkają i oczekują od, których hałas, że będą dbali o jest jeszcze gorzej niż pan mówi, bo to jest co pan mówi też prawda, ale jest jeszcze gorzej, bo jak się robi plan miejscowy to plan miejscowy plan możemy krytykować poziom konsultacji społecznych, ale jest jednak robione jawnie uchwalany jawnie wykładany dyskutowany z mieszkańcami w momencie, w którym przechodzi to do wojewody utrzymano tam takie szczątkowe formy konsultacji społecznych lub są nieporównywalne z tym co robi gmina co musi robić gmina i mamy sytuację, w której zmienia się ten plan i nie powtarza się tej całej procedury tak, żeby mieszkańcy wiedzieli po co, dlaczego i jak się ten plan zmienia na testy ma czasu to jest krótka ta i na dokładkę, gdy można to chwalić lub ganić, ale wojewoda nie musi się ma obowiązek uzyskania opinii wielu organów, które troszczą się o stan gminy stan zagospodarowania bezpieczeństwo i t d . tak dalej, ale nie musi tych opinii przyjmować tutaj jest moim zdaniem nie widzimisię wojewody jest decydującą mnie we wszystkim natomiast zbyt daleko posuniętą tutaj uprawnienia i moim zdaniem tutaj ta ustawa wymaga zasadniczej przeróbki w dobrze to jest czy to jest 1 pkt 11 w tej ustawy, czyli utrata kontroli nad planami zagospodarowania przestrzennego zwanym przez wybrane przez samorządy w narzeczu wojewodę w noże czy wojewody oczywiście przepraszam Lecha na razie więcej pozytywów niż negatywów jedno mamy następny bardzo poważny problem proszę, by zrobiono, że 3 poziomy drastyczną uchylono obowiązywanie ustawy o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym to jest zarówno niebezpieczne z punktu widzenia ogólnych zasad urbanistyki i prawidłowo zagospodarowanego miasta jak również z powodu Anny szczegółowych zasad i warunków, które ustawa określa przy czym nie zrekompensowana tego żadnymi w sposób skuteczny przepis sam mit te już specustawy, by to specustawa to, o czym w tej chwili rozmawiamy podam ich kilka przykładów specustawa całkowicie pomija problem dobrego sąsiedztwa i to jest olbrzymi inni olbrzymia groźba, ponieważ wojewoda musi określić minimalną i maksymalną powierzchnię użytkową mieszkań, ale n p. nie muszą troszczyć linii zabudowy nie mógł ich kształtu dachów i charakteru zabudowy i może się zdarzyć, zwłaszcza w miastach powyżej 100  000 mieszkańców, bo tutaj ustawa daje właściwie otwarto zupełnie rynek dla dla działań w żyłach powstaną wieżowce w zabudowie jednorodzinnej, że obok innych kwartał zabytkowego miasta złościł się budować zupełnie inną architekturę, która zakłóci harmonię przestrzenną, która tam powinna być jej absolutnie chroniona w i grozi tutaj po prostu i znowu ogólnikowości sformułowanie i bardzo wąski zakres kontroli procesów przestrzennych, że pojawiły się bardzo niedobre zjawiska o konieczność uwzględnienia mówiłem o opinię, iż istotnych to należałoby również przywrócić jej wracając jeszcze, bo gminy planowania i tej ustawy plan miejscowy, który w tym przypadku troci swoją właściwie Bartosz główną w jest sporządzony również w celu koordynowania rozwoju i eliminowania konfliktów to jeszcze dość głównych zadań planowania przestrzennego tutaj wobec bardzo dużych uprawnień przy lokalizowaniu tych zabudowy mieszkaniowej w ochrona interesów w sąsiednich n p. właścicieli nieruchomości jest bardzo bardzo ograniczona już tu można powiedzieć, że w ich kosztem ochrony prawa własności ułatwiono możliwość zajmowania terenów pod nową zabudowę i znowu mamy jest stosunkowo mało czasu na rozmowę, ale po to, problem jest bardzo rozbudowany tutaj to to wymaga bardzo poważne ekspertyzy prawnej jako architekt jednak wiele noc spędziłem z Legii zajmą się legislacją i moja wiedza wystarczy, aby to zakwestionować natomiast chciałbym, aby prof. Izdebski czy prof. Bąkowski ci prof. Niewiadomski powiedzieli na ile jest to prawidłowe z punktu widzenia zasadniczych wartości prawnych takie mamy w planowaniu przestrzennym w, czyli można powiedzieć, że faworyzuje 1 grupę mieszkańców zdecydowanie tak potencjalnych właścicieli działek z wynajmu peronów no tak, ale za ich adresów powstaną postoje budynki tronu faworyzowały nowych lokatorów nowych właścicieli na niekorzyść tych, którzy jadą na Miss ja bym w tym miejscu też się wstrzymał trochę z zachwytami w bo te budynki mogą powstać na tym co, czego tak obawiał się pan premier w swoim exposé na polach to wymogi, które tam się stawia i zastępczy działania, które te wymogi usuwają mogą niewątpliwie prowadzi go o swobodnym lokalizacji inwestycji na rolnych w tej nowej zabudowy dziś niesłychanie podoba to, że ustawa nie prowadzi w kierunku zajmowania terenów publicznych liczba użytkowanych w po kolejowych i innych to nie to to są tereny często w centrach miast w pełni uzbrojone to już dawno powinniśmy się tym zająć i to jest w kolejnym plusem, gdyby tego co autorzy proponują, ale niewątpliwie ja tu całe moje doświadczenie życiowe mogę wykorzystać jej dać słowo, że ta ustawa grozili zabudową na polach w, ale my się parze z Rzymu, by wojewoda tak po prostu powie dobra tutaj w tym miasteczku, w który w gminie panie redaktorze pan nie zdąży, ale naiwny, żeby coś takiego domu lub w ogóle pytać przecież wojewoda jest organem rządu rząd ma określoną politykę rząd chce zrealizować ustawę mieszkaniową lub ze względu na okoliczności nowa siła myśli, że wojewoda zakwestionuje coś, o co rząd walczy, ale minister minister rządu mówi my chcemy budować najwyższych możliwych standardach urbanistycznych tak jak się w Polsce dzisiaj nie buduje to może chodzi o to, że w Polsce nie buduje teraz będzie w ich żartuje pan no, jeżeli minister, mówi że Bejsce woda z najwyższych możliwych standardach urbanistycznych to rozumie, że to może oznaczać, że jeśli mamy najwyższe standardy urbanistyczne są we Francji Ewangelii jest w Niemczech, ale to są obszary zawsze zaplanowane ja tu zresztą bardzo to chcę podkreślić panie redaktorze nie uda się tłumaczy, że planowanie przeszkadza w inwestowaniu też kompletna brednia kraje rozwinięte cywilizowanej, gdzie z moim zachwytem patrzymy jak gospodarują małych miasteczkach terenami ci wielkość Łotwy w regionie angielskim, czyli rewitalizacji niemieckie przecież to lubią ludzie przygotowani zawodowo jest zaplanowany czy pan uważa, że Anglia wyrzuca w błoto 40  000 000 funtów rocznie i utrzymuje zespół ekspertów przy ministrze samorządów i planowania, który liczy sobie 70 0 ludzi my mamy kilka osób w ministerstwach, które się znają na nauru balistyczne drucianą, by rzec, że dobrze, że rozmowy po informacjach o dziesiątej 2 0 informacje dr Adam Kowalewski architekt urbanista jest studio wracały po informacjach wpływ państwa i moim gościem jest dr Adam Kowalewski architekt urbanista Fundacja rozwoju demokracji lokalnej rozmawiamy o ustawie o ułatwieniach w przygotowaniu i rewitalizacji instytucji mieszkaniowych oraz instytucji towarzyszących, do których w Adam Kowalewski podkreśla osłabienie systemu planowania przestrzennego i kontroli procesów przestrzennych w rondelku słuchaczom, w który z sugeruję, żeby spojrzeć na Kraków i zobaczyć jak Kraków wygląda strasznie prawda taka przecież, a przecież nic nie zmieniło w ramy planowania przestrzenne mamy samorząd, który dla zdrowia jest realne planowanie przestrzenne w fatalnym stylu i jest to główną winą jest Polski w mocy wadliwe prawo panie redaktorze denat powstało tyle raportów w ostatnich latach tyle uchwał tyle różnego rodzaju deklaracji i my porównamy cały czas są tu oto 5 6 lat to samo bracia i w tym samym miejscu popełniamy te same błędy jeszcze raz chcemy to zrobić, bo proszę przypomnieć sobie, by minister Dziekoński zrobił ustawę, która miała naprawić nie wyszła nawet do Sejmu Senat proponował uproszczenie i ułatwienie, ale zarazem większą kontrolę ekonomiczną planów nie przeszła przez komisję Senatu to tylko jej komisja Kodyfikacyjna miała pierwszy draft bardzo dobrze przygotowanego moim zdaniem kodeksu poszło do śmieci ministerstwo 2 lata temu podjęło prace nad kodeksem w zeszłym roku to proponował dobre rozwiązanie milczy nie ma kodeksu znikną z prac ministerstwa zrobiono ustawy go prawie gotowa ustawa o inwestowaniu też proponuje do rozwiązania mamy jakąś barierę polityczną ekonomiczną społeczną, która nie pozwala naprawić rzeczy, która w innych krajach zupełnie inaczej wygląda także poszerzenie dziwić niedawno zostałem jej od takiej grupy społeczne z Krakowa bardzo długi Memoriał pokazujący ile tam się zmierzyć się, że jeżeli dzisiaj dzieje ale, dopóki nie zabierzemy się do poprawienia całego systemu też konieczne to zapowiadało wiele rządów po drodze odczytem projekt ustawy ma szansę poprawić ten projekt ustawy jako jawi się ciemno najdłużej w życiu wagę i przejdziemy do co należy, bo to jest pytanie zasadnicze w tej chwili jeszcze 1 z 3 groźnych cech tego tego projektu są o otwieraniu różnych Furtek dla na działania nawet chyba sprzeczna z tą ustawą wojewoda uzyskuje prawo uznania, że konkretna inwestycja mieszkaniowa jest przypadkiem szczególnie uzasadnionym usuwaniu wj AK na czym polega ta jego szczególność mniej inni o wolność oto uchylić może warunki techniczne czy warunki techniczne decydują o podstawowych zalet ach, i cechach zabudowy, czyli tutaj jak gdyby otwieramy nie wiadomo czym się skończy się może skończyć noł uchyleniem warunków, które decydują o odległości budynku o nas słonecznie miło wie wielu różnych rzeczach przecież proszę zwrócić uwagę mamy w ty tutaj nie jak gdyby w i w argument, że to jest szczególnie ważne dla tej inwestycji mieszkaniowych ja skuszę wreszcie nas nie obowiązuje i nie można tak tak jej prawa, ale jest traktować chcieli jeszcze na koniec powiedzieć co powinniśmy robić Otóż ja uważam, że nie można tej ustawy tak jak w poprzednich wyrzucać całkowicie na śmietnik, bo taka jest niestety tradycja kolejnych taki los kolejnych opracowań, o co zresztą niektórzy krytycy bez czego nawołują ja uważam, że rozwiązania, które są potrzebne powinny być nie w ramach specustawy powinny być wprowadzone do ustawy o planowaniu zgrupowań przestrzennym tu mamy 2 korzyści w utrzymujemy spójności porządek prawny nie na tyle na ile te zmiany w ogonie nie naruszała zakładam, że nie naruszył jej mamy drugą zaletę, że możemy trochę poprawić w ogóle system planowania przestrzennego co wyrzucić coś zmienić co zostawić w i zostawić główne za n p. zostawić to, o czym mówiłem na początku standardy zostawić oprócz tego standard zostawić mnie może nawet my rozbudować system wsparcia finansowego dla budownictwa mieszkaniowego to z koniecznością nie brak terenów, ale brak pieniędzy obywatel UE obywatela decydują o tym, że wrażenie, że mamy taką sytuację mieszkaniową to jest główny powód to wszystkie ekspertyzy na temat mieszkalnictwa, ale jak podkreślają jej można również dla zaspokojenia potrzeb właśnie tego programu mieszkanie wprowadzić obowiązek zrobienia na terenach rokujących nadzieje pod nową zabudowę opracowania przez gminę planu, ale trzeba to gminy dofinansować, żeby mógł ten plan zrobić i trzeba wprowadzić działanie zastępcze jeśli wina tego gmina tego nie wykona i on omijamy w tej chwili to, o czym bo przypomnę wiceminister mówił tutaj w rozmowie z panem w te plany się pojawią, bo gminy mogą te plany zrobić wykop mi się boją w tej chwili planować skoro dzisiaj szacuje się, że zobowiązania gmin za zaprojektowany w poprzednich latach drogi przekroczył 1 2 0 miliardów złotych poseł zdaje sprawę co to jest, by ruszyło naprawdę boi się bardzo duża część spra w trafia teraz do sądów i gminy przegrywają, ponieważ taki jest prawo i znowu można, by ten problem, przygotowując program mieszkaniowy w ramach ustawy o planowaniu i rozwiązać niekoniecznie możemy tę ustawę możemy wykorzystać do tego tak praktycznie gotową ustawę o inwestycjach ustawa inwestycyjna z naturą rok pracował resort o nasz zawód dziś schowana jest jakiś w ladzie, dlaczego tamtej ustawy, która zabiera dużo dobrych rozwiązań w nie wzbogacić rozwiązania, które są w tej ustawie o słusznej trafne i zrobić ustawę inwestycyjną, która obejmie również program mieszkanie plus co wyrzucić zmienić sytuację wojewody wzmocnień z powrotem plany gminy i plan i pozycja gminy niekoniecznie wzmocnić tak, żeby mogła blokować wszystko, ale nie wolno wojewodzie pozwalać pod jej hasłem szczególne jakiś jej sprawy łamanie zasad gospodarki przestrzennej zasad urbanistycznych budowania na polach i t d . i t d. krótko mówiąc nie ta ustawa zagraża, jakby wie, że ona musi wszystkie inwestycje mieszkaniowe zlokalizować na polach rolnych i tego nie mówię, ale one wystarczająco groźna, aby jej w tej formie bajki jest nie nie uchwalać w takiej formie, jakiej jest projektem ustawy to dla hałas dobra no na pewno dla deweloperów być może mniej dla wojewodów ja nie wiem czy oni będą zachwyceni tym co im się co dostaną do zrobienia wśród wojewodów jest jak miałem różne kontakty z tam są bardzo mądrzy ludzie oni wiedzą co to jest nie są również, o który całkowicie pominięto samorządy regionalne to z tych władza publiczna terytorialna, które od 2 lat walczyło o to, żeby mieć udział zaś w zagospodarowaniu przestrzeni, ale i tu n p. ich rola byłaby na pewno bardzo dobra dlaczego, bo my mówimy w tej chwili o zmianie struktury przestrzennej gmin to nie jest tylko problem lokalizacji paru budynków mieszkalnych te przepisy pozwalają mu na wchodzenie na nowe tereny i znowu w to nie jest złe miasto muszą się rozwijać potrzebują terenów rozwojowych tylko róbmy to tak jak robią kraje cywilizowane rozwój musi być zaplanowany czy w ostatni plan aglomeracji warszawskiej były jego generalnym projektantem uchwalono w siedemdziesiątym ósmym roku od 7 07 08 . roku nie było żadnego planu dla obszaru metropolitalnego uchwalonego, a czy pan wieziemy tam mieliśmy lotnisko w Modlinie zaprojektowany w mniej trasy A2 mieliśmy w tym planie zapisaną dziś, gdy A2 się buduje przez Warszawę bez praktycznie wyburzeń, dlatego że była kiedyś w planie lotnisko funkcjonuje, bo było kiedyś panie po 4 0 latach na razie funkcjonuje teraz będzie zamknięta, dlaczego ma być zamknięty dobudujemy lotnisko globalnie dla przepraszam lotnisko Baranów do lutego w planie nie mieliśmy ja nie wątpię Bartosz to będzie naprawdę budowana, bo jest to gigantyczny bezsensowny wydatek w, czyli interesująco ustawa znaczy to taka trochę taki gulasz trochę proste dobra pomysł na trochę i średnich pomysł, który złożył pan to określił 10 0 i częściowo niejadalny od dziś obu, ale bardziej niejadalne niesmaczne bardzo dziękuję za wizytę Adam Kowalewski architekt urbanista doktor nauk ekonomicznych Fundacja rozwoju demokracji lokalnej główna komisja urbanistyczno architektoniczna głów państwa mają goście dziękuję bardzo dziękuję bardzo informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA