REKLAMA

Jaki człowiek opuści szkołę po reformie edukacji wprowadzonej przez PiS?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2018-03-22 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Janasa Tusk dzisiaj chciałabym się zastanawiać nad tym jacy ludzie opuszczą polską szkołę i zreformowano przez prawo i sprawiedliwość i tak szumnie zaczęłam, ale też sprawa nie jest bagatela ma tę zwraca się oni nie dużo wie i a ta wielka reforma edukacji, którą obecny rząd wdraża tak na pierwszy rzut oka ma po prostu być powrotem do systemu kształcenia sprzed 19 9 9 roku w nowo jej głównym elementem jest likwidacja gimnazjum w, a przy okazji Rozwiń » jeszcze wycofanie sześciolatków, które już były od pewnego czasu przygotowywany do pierwszej klasy i pytanie ważne, które się nasuwa czemu te zmiany mają służyć psy one ograniczą edukacyjne nierówności w i pytania najważniejsze, które wpadło na samym początku, jakiego człowieka ten nowy system ma zamiar wykształcić i 3 będzie on lepiej przygotowany do wyzwań, jakie stawia tak szybko dziś zmieniający się świat w i których nawet w momencie, kiedy się uczy i nie jest w stanie przewidzieć w wystarczy pytań teraz sedno odpowiedzi są z nami pani Anna Wierzbowska naukę gry w dzień dobry jeszcze wizytówkę i nauczycielka z Warszawskiego liceum humanistycznego imienia Jacka Kuronia i redaktorka monitora edukacji i teraz powinno być dobrze zjeść coś w i pani Iga Kazimierczyk krótka wizytówka Fundacja przestrzeń dla edukacji wciąż są obecnie do wywiercenia w PiS zapewnia ze słuchania głosu zwykłych Polaków, a ci zwykli Polacy i to nie ulega wątpliwości nie życzyli sobie, żeby sześcioletnie dzieci szły do szkoły, żeby im skracać dzieciństwo i proszę mi wobec tego powiedzieć czy to w, żebyśmy zaczęły od sześciolatków czy to był jedyny powód wycofania sześciolatków ze szkoły, że tydzień rodzice sobie tego nie życzyli jej czy też być może z czystym głosem rodziców z głosem w cudzysłowie zwykłych Polaków jakoś współżyć współbrzmi głos z terakoty pedagogów jej chodzi mi o to czy to, czego ludzie chcą dla swoich dzieci, bo chcą Boga dawali temu wyraz jest rzeczywiście dla tych dzieci lepsze na kuracji lekarz mnie też mu w tym wypadku te na te potrzeby czyta aspiracji pedagogów rodziców one zostały ze sobą trwała dość mocnej sprzeczności to znaczy, że to co się wydarzyło z sześciolatkami ten taki pełzający kroczący konflikt o tak naprawdę zaczął się bardzo niewinnie, bo do o wprowadzenie obowiązku dla sześciolatków przymierzano się tak naprawdę latami etapami i to, czego nie straty wtedy zabrakło ich duch tego zabrakło również w pokoju rzeczywiście w takiej bardzo haniebnej bardzo mało estetycznej wersji przy reformie Anny Zalewskiej to właściwe konsultacje z rodzicami też właściwe przedstawienie rodzicom tego, że warto jest dzieci wcześniej do szkół posłać to co się wtedy wydarzyło no to mówimy o tym, ruchu, który zbudował szef EBC wobec państwa Borowskich, którzy bardzo dobrzy zainteresowali lęki rodziców film nikt nie potrafił rodziców przy kona, że wczesna edukacja szkolna, ale też edukacja przedszkolna, bo nie możemy zapominać o edukacji przedszkolnej, bo razem z cofnięciem dzieci sześcioro rodzeństwa wyjedzie na lata jak jest slalom jazda, ale może wczesna edukacja szkolna i wczesna edukacja przedszkolna jest z tym rozwiązaniem, które powoduje, że to, kiedy mówimy o zrównoważeniu szans edukacyjnych to jest ten moment, w którym co się dzieje i toalet te dzieci, które wcześnie zaczynają swoją edukację przedszkolną i szkolną w mają większe szanse na nas coś co określamy określamy takim zwrotem sukces edukacyjny on po prostu lepiej się uczą i tego rzeczywiście w tej w tej rychło reformy także wtedy zabrakło natomiast teraz no rzeczywiście państwo Elbanowscy bardzo inna bardzo skutecznie niestety pracowali na rękach rodziców mówili o tych dywanika nieszczęsne słowo należało ich wtedy jeszcze Platformy nie rozmawiał z rodzicami, a powinien był notowany jest ten ruch urósł jeśli państwo Elbanowscy mieli możliwość ten kapitał na tego niepokoju jak za kumulować no to jest dowód na to, że te rozmowy były prowadzone w sposób wolę w sposób niewłaściwy to co jest rzeczywiście w tej chwili dla mnie oburzające jak dla osoby, która zajmuje się szczególnie edukacją dzieci najmłodszych to, że państwo bonusy w tej chwili, kiedy mamy problem z sześciolatkami, których nikt w systemie nie chce, bo to są dzieci nie chciano miał być w szkole teraz znowu są w przedszkolach są również miejsce dla trzylatków państwo Elbanowscy na temat tego, że dzieci mają realny problem rodzice mają naprawdę porządny kłopoty z tym jak mając swoje dzieci w systemie umieścić w tej chwili ci, którzy te lęki dobrze interesowali na nich pracowali niestety już się rzecznikami interesu dzieci nie są od osób niż państwa te same dzieci to są te same sześciolatki, które tak samo obawiają się szkoły uczą bawią się w przedszkolu bawią się bardzo różne rzeczy potrzebują również, że opieki czy Anna Jerzy Gąska 1 jeszcze 1 rzecz się wydarzyło, a mianowicie mniej więcej od reformy 9 0 do dziewiątego roku, czyli od wprowadzenia gimnazjów systematycznie w zasadzie o oświacie pisało się niemal wyłącznie dla oświecenia w Polsce bardzo złą prasę, niemniej trudno być albo wcześnie, by złamała jednak trochę władzy to dobrze pamiętać ale gdy się wcześniej też ostatecznie najlepszą natomiast wprowadzenie gimnazjów cała reforma gimnazjalna od początku była przedstawiana jako błąd jako reformy nieudane jako katastrofa edukacyjna i jakby wokół szkoły budowała się taka atmosfera jest generalnie miejsce złe wrogie krzywdzący dzieci, jakby w tej atmosfery rzucić hasło ratuj maluchy były bardzo łatwo i to jest 1 rzecz, a druga rzecz stanął mamy problem tak naprawdę stale w edukacji ty jesteś pewny takie napięcie liny między tym, czego indywidualnie rodzice chcą dla swojego indywidualnego dziecka, a tym co jest dobre dla dzieci jako dla pewnej dużej grupy rodzice bardzo często Jarosz biografie często rozbracie nie powinna rozbierać dach i gdybyśmy mieli doznać edukacji sportu i sensowny sposób właśnie wychodzą wyjść z tego planu indywidualnego to to by się tak nieraz biegała ale jakby mnie w tej chwili w dalekim tłem społecznym odbiorze bardzo często się właśnie rozruch rozbieganie rodzice myślą w kategoriach, bo o sukcesie edukacyjnym swojego dziecka w takich kategoriach to dziecko musi być musi przejść przez tę szkołę jakoś się przetrwać dobrzy wydam była najlepsza musi mieć dobre stopnie musi funkcjonować w miarę bezkonfliktowo jest sobie zgnije radzi albo słabo radzić rodzice wyszli z kapitałem sięgnął natychmiast po pomoc w postaci korepetycji i jakby tak też tak jest to dziecko jest postrzegany jako taka taki Atom wśród innych atomów różnie z nimi powiązane z tym coś tam się w tym systemie dzieje lepszego albo gorsze jego natomiast nie myśli się w ogóle w takich kategoriach, że te dzieci, choć tworzą jakiś rodzaj wspólnoty, że tworzą jakąś społeczną, że w tej społeczności są osoby bywa zbyt bardzo różne i mogą sobie nawzajem pomagać w lesie są, tyle że zrealizują też narzekać, że sukces edukacyjny n p. nie powinien polegać na tym, że moje dziecko będzie miało korepetycji będzie miał oszustki konewka, że moje dziecko będzie lepszy Lech przedmiotu i pouczy słabsze koleżanki słabszych kolegów i odwrotnie tak, że wytworzymy taką wspólnotę, której te dzieci będą zaczyna rozumieć pod Sejm jest ta wiedza i będą się dzielić tym sensie tak jak mówię nie jest łatwo przekonać rodziców, że ARM i przedszkola wyrównują szanse edukacyjne dzieci, bo z ich punktu widzenia często ich szans edukacyjnych mojego dziecka nie wyrównują szanse edukacyjne mojego dziecka wyrównuje naczyń są wtedy lepsze, kiedy ja rodzic mogę zadbać swoimi własnymi środkami, by wypracować własną ścieżkę edukacyjną i też bardzo niepokojące zjawisko widzimy na różnych poziomach widzimy je tam, gdzie rodzice właśnie w pewnym sensie trochę popsuli rodzice zaczynał z wyższym kapitałem z wyższymi oczekiwaniami wobec edukacji popsuli trochę reformę gimnazjalną się bardzo szybko nauczyli obchodzić rejonizację my widzimy to po szkołach społecznych ja sama jestem ze szkoły społecznej, ale nie ma takiej absolutnej pewności, że szkoły społeczne są dobre dla systemu wolny czas to właśnie wyciągają najbardziej aktywnych rodziców z systemu szkół publicznych i jakby ci rodzice z tymi swoimi właśnie fajnymi dziećmi nauczyć może być jeszcze fali, ale sekundę filmu ja mam takie wrażenie, że ani ma pretensje do rodziców, że chcą i robią wszystko, żeby posłać swoje dzieci do jak najlepszej szkoły i obsesji te prawie 3 0 lat transformacji i jedno co jesz c nie zostało podważone i moim zdaniem akurat dobrze to przekonanie rodziców, że inwestycja wykształcenie dzieci jest najlepsza inwestycja, jaką możemy zrobić no ale już słowa inwestycja jest tak naprawdę rzeczą okropnie dno być może wino z motorem 2 grudnia w sejmie właśnie te słowa są naprawdę ważne ponieważ, jeżeli myślimy o wykształcenie jako indywidualne jednostkowe inwestycji to nigdy nie zbudujemy takiego systemu edukacji, który będzie rzeczywiście wyrównywał szanse każdego dziecka i dawał życzyć każdemu dziecku dobry dostęp do kultury i Gagarina od LG chce on Time trochę wrzucić Kamyk do naszego ogródka, że to, że rodzice mają bardzo dużo obaw min i też mówi ASP, ale każe powiedzieć przypomnieć, jakie były te obawy bo, że szkoła jest niegotowa na dzieci, że przedszkole jest przewidywalne środowisko, które dzieci znają i lubią w, że szkoła jest nastawiona na rywalizację, że szkoła uczy nie tych rzeczy, które powinny uczyć młodzież z kolei z przemocy, że w szkole są starsze dzieci, a to wszystko co możesz się lała nikt z ich prawną przeżywały to wzrost w każdym momencie powinno się takiemu rodzicowi, który bał się swego sześciolatka włączyć też myślenie, że szkoła jest niegotowa na 6 latką tak samo jest gotowa na 7 13 15 latka skoro jako taka jest instytucją, która rodzi się boją, ale to co im przy okazji tych chorych tych dyskusji wtedy inni również przy cofaniu tego obowiązku dla sześciolatków wyszło po torze rodzice w ogóle bardzo boją się szkoły skoro akcje, zwłaszcza rozwój malucha i rodzice za wyrażali otwarty tekstem takie obawy żadna oni wolą zostawić dziecko w przedszkolu, bo tam jest tak cicho spokojnie i fajnie, a boją się szkoły w NATO mówi nam to bardzo dużo o tym jak postrzegana jest w ogóle szkoła ITS Wrocław goście strażakom czek dało do naszego wspólnego ogródka wszystkim debaty publicznej rzeczywiście bardzo słabo komunikujemy czym jest szkoła czy powinna być szkoła czym powinna być edukacja w filmach ani rozwiązać to jest opinia, na którą szkoła sobie nie zasłużyła to jest opinia, na którą niestety Polska szkoła zasłużyła sobie przez wiele wiele wiele lat tak jak tutaj dawać wymienił z komentarzem przez te przed audycją będziemy rozmawiać o tym, jakiego absolwenta wypuści szkoła po reformie niestety przed reformą to nie było wiele wiele lepiej co znaczy wiele rzeczy reforma rzeczywiście po głębia i troszkę nas jednak cofa nas, bo parę rzeczy do pani Zofia ZAK wrócił już przy po tej reformy po dziewięćdziesiątym dziewiątym roku naprawdę już zaczynaliśmy widzieć światełko zaczynały się, że dobre rzeczy teraz zrobił, ale zdrowa, ale teraz tak my zrobimy taką reformę systemu edukacji bez szczęścia unikalne polega na tym, że po prostu cofamy się do tego co było w latach osiemdziesiątych jest fenomenalny, ale ten dorobek dorobek polskich szkołach jest taki, jaki jest i to, że rodzice się obawiają szkoły mówi bardzo dobrze bardzo dużo o tym jak w ogóle instytucji szkoły w Polsce postrzegamy, a czy przez fakt, że dzieci pójdą rok później do szkoły szkoła stała się lepsza, ale gdzieś Gąska tego nie wiem, ale zakładam, że ta akurat nie ma żadnego znaczenia dużo większe znaczenie ma to, że dzieci będą mniej rok krócej w ogóle tak to znaczy, że ta obecna reforma, którą była wojna przerwała nawet deformuje też takie już od Breżniewa pozwoliło we, że ta reforma obecne skróciła powszechną edukacją, ale trzymajmy się jest albo za chwilę, bo chciałbym, żebyśmy tak krok po kroku i ponieważ to cofnięcie sześciolatków spowodowało, że tak szkoła chce, ale nie są rodzice i sześciolatki zostały w przedszkolu i w tym co z kolei przestało być tak przyjemnie jak mówiła pani Inga otarł się zrobił duży tłok i w tym przedszkolu nie ma miejsca dla trzylatków już w ogóle, a one powinny być w przedszkolu tak to jest rzeczywiście lekkie zamieszanie, dlatego że tara Tadeusz forma dotykają dzieci są z rocznika 20 14 to nie jest tak cierpią tylko uczniowie siódmej klasy cierpią wszyscy uczniowie, bo to jest zamknięty system niestety jeśli wyjmiemy 1 element układanki to wszystkie pozostałe się chwilę lub sypią w po od lat samorządy przygotowały się na to, żeby przyjąć się w 2000 siedemnastym roku wszystkie chętne trzylatki no ale samorządy przygotowywały się NATO w 1000 o tym, że 6, ale złych chwilach pisze, że ożywienie będzie my w tej chwili są rzeczywiście bardzo piętrowe kombinacje co zrobić się z sześciolatkami szef od razu wysłać je do zerówki ciężko całe oddziały to też to też jest możliwe cała całe grupy przedszkolne przynosić do szkoły, a formalnie szkoła tak naprawdę jest oddział zamiejscowy zamiejscowy przedszkola w ich los nie oszukujemy sądzić, że oszukujemy samych siebie no bo rodzice wyrażają wolę pani minister Zalewska mówiła zwracane rodzicom wolność wyboru rodzice decydują no ale niestety ta decyzja z ograniczoną obok jest pojemność fizyczną placówek przedszkolnych jest taka, jaka jest jeszcze sala zabaw przerabia się na ekstra salę, dlatego że we, żeby przyjąć wszystkie chętne trzylatki, a samorządy mają obowiązek przyjąć to niestety dramatycznie obniża się standard pracy z wraz z dziećmi tak trzyletnim jak cztero pięcio i 6 letnimi no ale to czy, o czym pani redaktor mówią też trochę pogłębią w ogóle tam rozmawia przedszkolu z no to torze miał on cały czas się zastanawiam, jakie to przedszkole ma być ta tęsknota rodziców zatem takim sielskim i przyjemnym przedszkolem to w zasadzie taka tęsknota za przedszkolem, jakie znamy z Finlandii są z Norwegii ze Szwecji takim przedszkolem, w którym dzieci ich uczą się uczą się siebie nawzajem, z którym stawiamy na rozwój kompetencji społecznych interpersonalne takiej nauki życia zezwolenie chyba tylko, że nasze przedszkole jednak jesteśmy trochę w rozkroku, bo trochę rodzice oczekują tego żona będzie bardziej skandynawskie, ale nasze przedszkole jest zaplanowane trochę jednak jak go jak przedszkola taki w systemie angielskim nazywa zresztą przed szkole jest przygotowaniem do szkoły dzieci socjalizm czują się do późniejszych czynności ucznia, czyli pracują przy stolikach pracują w ciszy Rosją spokoju pracują samodzielnie i toteż jest oczywiście taki dysonans, który co bardzo dobrze czują, że jednak to przedszkole jest trochę bardzo schorowany z tak, ale forma ono ma cechy wolicjonalne ono nie jest tak skoszarowanych jak szkoła jest jednak bardziej spontaniczne no bo w szkole jest rzeczywiście takiej takich grach i porządek zdecydowanie większe niższy niż w przedszkolu, ale to obawy rodziców też ona bardzo dobrze ilustrującą inne są potrzeby rodziców do tego, żeby edukacja przedszkolna jednak była bardziej w swobodnej spontaniczna tak jak znam to z mediów seks znają to z mediów sens tych systemów VRS skandynawskich no one niestety jest zaplanowana w taki mam bardzo jednak konsekwentnym przed szkolnym jest osoba dobrze, a czy ta reforma pani minister Zaleski spowoduje, że to przedszkole będzie bardziej przekonujący znajdzie dzieciom Anna Jaśkowska to nie jest mecz mundialu od tych sfer pań właśnie z najbardziej Danish ja jestem ja jestem od starszych dzieci szkolnych, ale tu chciał jednak dać wyraz swojemu dużemu zaufaniu do nauczyciele wychowania przedszkolnego to jest znakomicie wykształcona świetnie przygotowana grupa to są nauczycielki, które części bardzo rozumiem wielkiego są głównie kobiety w znacznym procencie to są naprawdę nauczycielki, które bardzo świadomie wybierają taką ani inną ścieżkę kariery zawodowej i w tym sensie też trochę rozumiem oczywiście tych rodziców, którzy mając już dzieci właśnie w przedszkolach i widząc jak one funkcjonują one właśnie obawiali się trochę szkoły martwi mnie to, że mamy kolejny raz do czynienia z taką sytuacją, kiedy fajni dobrzy fajne dobre przygotowanie nauczycielki muszą trochę wracali wbre w systemowi, a system ich nie wspiera mnie nagradza za to co robią naprawdę dobrze nie będzie karał, gdy w przedszkolach mam nadzieję, że nie najwyższych stopniach rzeczy się nie jestem pewna myśl, że trochę będzie, ale tutaj jednak może naprawdę się nad tymi małymi dziećmi trochę władzy zlituje przeszła też planowanie pracy wygląda trochę inaczej niż w Polsce 1 3 potem 4 7 4 8 i rzeczywiście nauczycielki atak w 100 100 % kiwała głową jak w jak oni mówią nauczycielka przedszkola też, że prowadzą praktyki studenckie i naprawdę to co kobiece nauczycielki robią w przedszkolach to są rzeczy niewiarygodnie piękne co, z jaką pasją on pracując z jakim oddaniem one powinny one poświęcają się temu co zrobiono Synthosu naprawdę dokładnie można określić słowem siłaczki i w przedszkolu dużo łatwiej pracować jednak z zachowaniem własnych metod własnych zasad pracy natomiast w klasach 1 3 suszą zatrudniała 4 4 8 to już rzeczywiście naprawdę gimnastyka, żeby uczyć się obok podstawę, bo z uwzględnieniem podstawy i przemycać swoje rzeczy, dlatego że ten sposób monitorowania pracy nauczyciela w lasach zaroiło się, że marzeniem jest za bardzo bardzo puszczamy przez woleliśmy udajemy się do podstawówki jak zmieni się ta szkoła policji z racji gimnazjum, bo tutaj panie świateł zgadzał rodzice także chcieli likwidacji gimnazjów tak no i jedni chcieli, ale 9 10  000 rodziców, którzy w zimę dokładnie rok temu zbierali podpisy tego nie chcieli minister Zalewska mówiła dajemy rodzicom swobodę wyboru jednak nie udała, a innym jej nie dało więc, że nieprawdą jest, że wszyscy rodzice tego chcieli, ale na pewno chciał tego część wyborców prawa i sprawiedliwości, bo to zresztą było zapisane w oficjalnym programie, że te gimnazjów ma nie być albo PGK takich tutaj wcześniej Ania Rzeczkowska powiedziała to czas zła sława ciągnęła za tymi szkołami w zasadzie od początku też ci, którzy zasłużą na niezasłużone, dlatego że gimnazja to było to były wszędzie nowe szkoły z nowymi zespołami to były najczęściej też nowe budynki tworzone zupełnie od podsta w do bardzo mu wodę świetnie wyedukowana kadrą to były szkoły, która bardzo dużo zainwestowano tak mentalnie, ale też bardzo dużo po prostu zainwestowano w to pieniędzy i to ten potencjał tak naprawdę w tej chwili mamy go co ledwo wiążemy siedlisko agresji no niestety nieprawda w badaniach przepraszamy za rozdawanie dość głosów w 2 tysięcznego czternastego roku Instytutu badań edukacyjnych pokazują, że to nieprawda największy poziom agresji to były dzieci są jedenastoletni ze szkół podstawowych natomiast gimnazjum liceum ta krzywa agresji odpowiednio malała i gimnazjach w gimnazjach wcale tak tak strasznie to nie wyglądało najwięcej agresji szkołę podstawową ostatnich klas szkół podstawowych było bardzo wiele powodów, dla których wiara i gimnazja w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku 1 z tych powodów było właśnie przekonanie, że dzieci w najtrudniejszym wieku w szczególnym okresie rozwojowym wymagające szczególnych, jakby specjalnie i metod pracy i też specjalnego środowiska edukacyjnego należy właśnie wyjąć i dać im własną szkołę to było jak były nowe założenia reformy należy do zrobiło to założenie na tak małej moim zdaniem tak jak wiadomo ja jestem zawsze byłam, jeżeli jestem wielką rzeczniczką obrończynią gimnazjum w bardzo wielu powodów niż, jakby to co stało, gdyby to co sformułowanego zarzutu przeciwko reformie było jej dokładnie założeniem i nauczyciele nauczycielki pracujące w gimnazjach oczywiście nie zawsze od chętniej miast i często narzekając, ale naprawdę świetnie nauczyli pracować właśnie z uczniami uczennicami w tym wieku to co się stało z w Środzie gimnazja to jest naprawdę krzyczącą niesprawiedliwością konia rzeczywiście tak jak mówi oburzona ogromną pracę w tę szkołę nauczyciele nauczycielki włożyli ogromną pracę gimnazja odniosły bliźnim mówimy o kryteriach takich jak wyniki egzaminacyjne to gimnazja odniosły sukces, bo Polska dokonała wielkiego skoku w tzw. testach PiS zaczyna dziś w testach właśnie badania piętnastolatków i piętnastolatek i za to wszystko nauczyciele gimnazjów zostali ukarani w obecnej brak, ale mimo wszystko dla mnie nie są najważniejsi nauczyciele, chociaż są bardzo ważni są z uczniami oraz uczniowie to gminy mają one czy z uczniami w tej chwili jest dramat to znaczy tak z 1 strony mamy tzw. wygaszane gimnazja, czyli szkoła, która jest w tej chwili dokładnie tyle wylądowałam raz na rok w takiej szkole w szkole publicznej w publicznym gimnazjum, który właśnie w trakcie wygaszania, a więc szkoła, która wypracowała sobie jakiś swoje własne metody i zasady obliczony na 3 roczniki ma teraz tylko 2 roczniki w przyszłym roku będzie miał tylko 1 rocznik, więc tak uczniowie widzą jak my nie robi się ich coraz mniej, ponieważ gimnazjum jest wygaszane w związku z tym popiersie zrobiło się mniej godzin, ale większość moich koleżanek kolegów w gimnazjum, którym pracuje pracuje jeszcze równocześnie co najmniej 1 innej szkole co oznacza, że jakby ten zespół, który do tej pory był bardzo mocno skupiony właśnie na tej szkole i na tych konkretnych dzieciach teraz jest bardzo jednak rozproszony nadawać im nawet dla ludzi, dla których też kwestię łyżką pierwszą najważniejszą nawet te osoby nie mogą już poświęcić tyle czasu jej poświęcały kiedyś ja się z nas ma w tej szkole, dlatego że nauczycielka tamtejsza historii po prostu odeszła w trakcie praktycznie w trakcie roku szkolnego Ania wiedziała, że za 2 lata i stanowiska pracy nie będzie więc, jakby zawczasu znalazł sobie inne miejsce pracy z jej punktu widzenia była to decyzja absolutnie racjonalna uczniowie uczennice jedni po roku pracy z nią ryzyko 2 latach pracy z nią byli absolutnie 1 z nich załamani nieszczęśliwi polubili tę panią przyzwyczaił się doń to nie jest jednostkowy przypadek tak to znaczy takich przypadków uczcie nie wiemy dokładnie ile się SB wiadomo w tej chwili wszyscy liczą też zmiany kadrowej w bardzo trudno się tak naprawdę policzyć na takich przypadków jest całą pewnością bardzo duża to mówimy teraz od tych dzieciach z tych wydarzeń gimnazjów, a z drugiej strony mamy 7 lat 7 określić firmowe świstki, które zupełnie nagle zostały wyrzucone w systemu przygotowywały się przez 6 lat szkoły dopuszcza do gimnazjum, po czym nagle dowiedział się do niego nie pójdą za to zostały fatalnie przygotowane programy nauczania, które ich właściwie zmuszają do nauczenia się 2 lata czegoś, czego kiedyś uczono w 3 i to na dodatek taki sposób, że te programy się też porozjeżdżali etap w życiu zaraz wrócimy do tych programów, a na razie zapraszam na chwilę przerwy w teraz witam państwa serdecznie przypomnę, że jest z nami pani Anna Wierzbowska z liceum Kuronia i pani Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji rozmawiamy o tym, jacy ludzie opuszczą szkołę zreformowano przez prawo i sprawiedliwość i ich jesteśmy w tej chwili wygaszane gimnazjum, w którym dzieci, które się tego nie spodziewały dostały muszą się teraz uczy zupełnie inny wg zupełnie innego programu ani media zgodnie z Niemiec przepraszam dzieci z gimnazjum uczą się wg starego programu dzieci, które miały pójść do gimnazjum czy te, które poszły już żeglarzy to się uczą wg innego programu IT, jakby z mają zmiany zasad ruchu w trakcie jazdy i ta jest rzeczywiście ta grupa, którą moim zdaniem najmocniej najboleśniej toalet reforma dotyka nas oczywiście też pamiętajmy jeszcze o tym co nas czeka za chwilę to znaczy o tym, że zachwiana szczeka tzw. podwójny rocznik tym samym roku do 3 letniego liceum pójdą absolwenci absolwentki gimnazjów i w tym samym roku do czteroletniego liceum pójdą absolwenci absolwentki nowych podstawówek Tłoki Nowak będzie tłok będzie bałagan absolutnie w ogóle nie należy, jakby trudno się obrazić jak przygotować takie szkoły uczące dwutorowo jak znaleźć miejsce dla tych wszystkich dzieci ministerstwo ma za filarem maszyna będzie pusta, a potentatowi kliknąć 1 z wynikiem będzie się przygotowywał na serio nikt nie będzie tak wielkich pieniędzy w to wkładał, bo te pieniądze z taras będzie nieaktualny tak samo ważne teraz nikt nie będzie wkładał pieniędzy te ostatnie 2 ostatnie lata to ostatni rok gimnazjów tak to też pod tym względem są szkoły, które w tej chwili, ponieważ są wygaszane to już przestaje się nie w jaki sposób ją walki zrozumiałem te dzieci i tak w wydano już ma ono straty dokładnie tak jest moim zdaniem tyle tylko, żeby udawać, że tak nie jest tak jak mówię, zwłaszcza tym obecny szef ma określić tym się mokro ślisko on do puchnięcia nóg kolan do programów nauczania tyle rzeczy, że te dzieci pracują w tej chwili jak na ogół kombi z zachowaniem wszelkich proporcji Górnego w wieku dziewiętnastym po prostu bez chwili przerwy nic tylko, że tanie niewiele zostanie powiedziałabym zrozumie mnie natomiast nie jest prze no chyba znowu przypadkowe, że poziom depresji wśród nastolatek nastolatków zdecydowanie wzrasta też też bardzo niepokojące w tej chwili bardzo wyraźnie obserwowane zjawisko i powiedziały panie, że nie jest prawdziwa opinia, że były siedliskiem gimnazja były siedliskiem agresji, ale to nie znaczy, że gimnazja nie miały wad taką wiać ciągle słyszę, że gimnazja i ani też poruszyła to na początku, że były dla pisarza były gorsze czy to jest wada to, że znajdziesz go z Teresą lepsze gorsze szkoły notes oczywiście kwestia dyskusyjna, ale jazda bez dodatku, ale byli stanowisko skrajnej powiem, że jakimś sensie to jest wada w Tęczy to jest wada wtedy, kiedy te gorsze tzw. nie zapewniają pewnego o nową miałby to być standardu minimum na ten standard to nie jest wina tych lepszych mienie to dla mnie jest na tyle, że to jest wtedy wina tych gorszych jakimś sensie natomiast, że ten standard minimum rzeczywiście powinien polegać na takim sensownym dostępie do kultury takim, który otwiera przed bardzo różnymi przecież dziećmi innych możliwości dalszego kształcenia, ale też ich po tym, jak do bycia po prostu aktywną uczestniczką czy aktywnym uczestnikiem szeroko rozumianej kultury, ale była wina gimnazjów to jest o czym to jest splot najróżniejszych okoliczności jesteśmy w społeczeństwie, które przeżywa dość długo trwają dość bolesną transformację, w którym mam problem nierówności edukacyjnych jest jakby stale poruszanej właściwie nigdy skutecznie nierozwiązywalny, ale ja mam wrażenie, że klasą, że pani przed rewanżami się cofamy ale, ponieważ wycofanie sześciolatków ze szkoły spowoduje, że gorszy start, bo później start dzieci wiejskich i tulei dystans będzie trudniej, a nie łatwiej nauczyć się tak tutaj jest pełna zgoda tak dlatego ja powtarzam ja jestem jestem w naprawdę konsekwentną obrończynią gimnazjów uważam, że gimnazja miały wady należało je monitorować reformować i poprawiać, ale w żadnym wypadku nie likwidować, ale że w pomysły wprowadzenia sześciolatków do szkół został źle mówiąc brzydko sprzedany rodzicami należało po prostu by poprawić jej jednak doprowadzić do tego, żeby sześciolatki poszły do szkoły trzylatki do przedszkola to jest oczywiste w i są co dać dzieciom powrót do ośmioletniej podstawówki Iga Kazimierczyk to będzie to wszystkie zasady, o których mówimy z okazji i gimnazjów znikną same się zdematerializowane i może zacznę klient przepraszam od tego co o tym co dzieciom powód do ośmioletniej szkoły podstawowej co uczniom zabierze, dlatego że edukacja podzielona na 3 etapy szkołę podstawową gimnazjalną i ponadgimnazjalną inna była oparta na takim modelu, gdzie edukacja ogólna, czyli takie wykształcenie, którą otrzymuje każdy i każda trwał 9 lat w tej chwili będzie trwał tak jak kiedyś o 8 lat w, czyli po pierwsze to ogólne wykształcenie, którą otrzymuje każdy młody obywatel jest rok krótsza w, a i tak młody obywatel zmuszony do tego, żeby bardzo ważne decyzje związane z własną edukację własną karierą zawodową podejmować rok wcześniej, więc to jest pierwsza rzecz którą, którą to uczniom zabijesz, owszem, ten rok wcześniej do szkoły, ale będzie decydował o swoim życiu Brazylia WKS 3 i po krótszej edukacja będzie bardziej do tego przygotowanym bardziej dojrzały psychicznie oczywiście, że nie oczywiście że, że nie będzie też, że po doświadczeniu tylko 1 środowiska edukacyjnego kontaktu z 1 grupą rówieśniczą kontaktu z 1 zespołem nauczycieli bessę bez doświadczenia innych różnych stylów pracy wraz ze złym nastawieniem na obcych, bo ich nie zna, bo nie znalazłem są może za zły może też takie w oczekiwaniu, że to się, że to się wreszcie skończyło w szkoły podstawowe są bardzo różne mówiłyśmy wcześnie o tym, że gimnazja były takimi szkołami, które były tworzone od podsta w czasami jak każdy z nas, gdy przyglądał się remontowi albo budowie domu grozy jest także łatwiej postawić domu od fundamentów niż remontować stary, który się sypie w i takim doświadczeniem oczywiście takim projektem było gimnazjum było zrobione od początku od pomysłu poprzez poprzez fazę realizacji stałymi wadami, o których tutaj pani pani Ania, a inni z panią redaktor rozmawiał, ale szkoły podstawowe są bardzo różne i nie szkoły podstawowe przygotowują bardzo różne sposoby terroryści, żebyśmy nie stygmatyzować, że szkoły miejskie są lepsze szkoły wiejskie są gorszy w ale one bywają bardzo różna jeśli ktoś ma szczęście trafić do bardzo dobrej podstawówki no to ma Farta jest świetny szkole przez 8 lat, ale jeśli ktoś trafi do bardzo słaby rejonów kij to jest mniej niż 6 lat tylko 8 i to jest problem, że dla części uczniów słabo doświadczenia i skieruje się nie zaś gołe, a ona nie jest dobra k no to jest mniej niż 2 lata dłużej poza tym też, że musimy pamiętać o tym, że szkoła może być świetna, ale uczymy się z niej czuć nieść świetnie może czuć się w niej dobrze też pójść do gimnazjum było dla Anny dla osoby, które rzeczywiście takim bardzo mocno w momencie rozkwitu własnej osobowości tester bardzo gwałtowny moment w rozwoju rozwoju człowieka miał szansę na nowe rozdanie na nowe kontakty nowa na nową grupę rówieśniczą na to, żeby zostawić wszystko to co się, zanim ciągnęło w starej szkole i zacząć się i zacząć odnowa, więc za in to są to są te problemy to, o czym jeszcze gościa proszę zwrócić uwagę to torze my w ogóle zerwaliśmy już w stanie to sądzę to jest haniebne przecież uczniowie gimnazjów są prawie dorośli ludzie uczniowie kończący szkołę podstawową to są naprawdę mądrzy przytomni ludzie, którzy bardzo dużą wiedzą z wieloma rzeczami się interesują oni rząd miał słuchać zwykłych Polaków Manninga z 2 zlotym tak jak już dziś wiele razy to wyraz mówiła Anna też są na państwa antenie, że ta debata, którą organizowała pani minister Zalewska nazwała się uczeń rodzic nauczyciel dobra zmiana proszę państwa to w ogóle nie było uczniów Finowie reformowali swój system edukacji oni pytali uczniów, czego oni potrzebują czegoś niż są rozmowy z założenia, że my dzisiaj nie są w stanie zaprojektować takiego systemu, który będzie odpowiedni dla uczniów absolwentów i oni tak naprawdę wokół uczestnicy tego systemu wiedzą najlepiej o tym jak to się uczyć a w jaki sposób chcą pracować jakiś koło oczekują oni mają w sobie tę wiedzę to doświadczenie ta reforma kompletnie zignorowała głos uczniów w ogóle go nie uwzględniła też są albo zjeść ci uczniowie zdawali upust swojej opinii, bo pani, mówi że ich rząd nie chciał słuchać nie było żadnych forów, gdzie tych uczniów można było jednak posłuchać na żywo tak naprawdę problem z dopuszczeniem do różnych w dodatku publicznego tak lub brandy powiedziawszy takich takich kanałów takich organizacji, w których uczniowie mogą już mogą publicznie zabierać głos jest bardzo niewiele już nie chodzi o to czy oni mimo to się przewijali jakość czy wprowadzenie żywienia dziennie przewija się już tak dalej nie wiemy, bo taki epizod to do tej rady dzieci młodzieży, że minister Zalewskiej atrium, która w trakcie tych ostatnich etapów procedowania reformy na dno przygotował bardzo bym go druzgocąca opinia dla całej reformy, ale to w zasadzie w debacie publicznej był taki ruch 1 aż tak przebijający się przebijający się do naszej świadomości głos, bo młodzi ludzie z naszej debacie publicznej po prostu nie istnieją istnieją eksperci politycy i koniec, gdy rodzice od czasu gdy, czyli od czasu do czasu się realne, choć moralność instrument realizowane ani to sprawdzają się zgadzam czuję nikt nie jest nikt nie pyta niemal takich kanałów nie ma takich instytucji to co się nazywa Sejmem dzieci młodzieży na coś zbiera raz do roku na dzień dziecka to jest taki właściwie rytualne gesty jednorazowy właśnie wyjątkowy uzupełniali tam się pojawią głosy krytyczne akuratnie bolesne reformy Wawel pod adresem innych posunięć obecnej władzy natomiast i to jest właśnie jest bliżej pytamy o to, jakiego lekarza szkoła wychowywała do tej pory przed reformą i jakiego będzie nadal wychowywać no to właśnie m. in . takiego, który nie jest przyzwyczajony do tego, że jego zdanie się liczy jej zdaniem się liczy uczniów uczennicom, ale stwarza się, zwłaszcza w lepszych szkołach bardzo dużo różnych pól aktywności gmin należących potem Venter było fajne, bo to był taki czas, kiedy robiło się więcej projektów edukacyjnych testował nowe metody nauczania było trochę czasu przez te 3 lata, żeby robić to jakiś teatry na to jakich właśnie my dużo więcej wyjść tak dalej tak dalej i to się robi pod tym względem się uczniów uczeń zaktywizuje ale jakby ani w podstawach programowych na tereny jako realne podstawy do głosu ani stosunek pracy szkoły jak by takie pojęcie to jest takie uczenie w praktyce co to znaczy zabierać głos w sprawach społecznych pragnienie istnienia występuje coś takiego auta nie zależało to troszkę od inwencji nauczyciela troszkę zależało jednak bardzo wiele różnych rzeczy zależy od inwencji nauczyciela, ale znowu Th fajnie by było, gdyby nauczyciele nie musieli jednak wszystkiego sami wymyślać wbre w systemowi fajnie by było to różne możliwe w tej rzeczy na stacji, która została dana wygodę dlatego niech teraz problem to szkoły, która istniała przed reformą należało reformować było bardzo dużo pól miałyśmy je zresztą najgorzej rozpoznane wiadomo było właśnie mniej więcej, gdzie jest już dosyć dobrze, gdzie jeszcze należałoby mocno popracować, ale były bardzo ciekawe badania na wkład robione przez Towarzystwo edukacji antydyskryminacyjnej przede wszystkim na temat właśnie tego jak wyglądają dyskryminacja i edukacja antydyskryminacyjna w szkołach Towarzystwo edukacji dysk anty dyskryminacyjnej wprowadź pracowało bardzo intensywnie nad tym, żeby właśnie włączyć edukacją antydyskryminacyjną do programów szkolnych lobbowała przygotowało projekt propozycji tak, by tak dalej to wszystko oczywiście umarło cała ta praca umarła wraz z Magic wreszcie reforma badania świeża z bossów zaraz nikogo w tej chwili nikogo sąsiadów nie lubimy, czyli każdy obcy jest dla nas bardziej obcy niż był jeszcze kilka innych przed kilkoma laty tylko to naprawdę nie winił szkoły mimo wszystko to znaczy rzeczywiście to bym jednak zwrócić uwagę na Chełm prace w znacznej części mediów słynne to co się robi to co zrobiono w sferze publicznej w związku z uchodźcami, choć cieniami NATO straszenie właśnie obcymi które, jakby atakuje ludzi ze wszystkich stron, a rzeczywiście szkoła nie dawała za bardzo do tej pory inie będzie wymagała takich narzędzi intelektualnych takich narzędzi interpretowania świata, żeby osoba, która wejdzie do szkoły uda się obronić przed tego rodzaju atakiem informacyjnym też ta reforma bardzo radykalnie ogranicza kompetencje samorządów 3 z nich to jest to się mieści w całokształcie polityki PiS -u większą władzę o wiele większą będą miały ministerstwa czy ten czy to spowoduje, że z zmieni się również system kształcenia i k Kaźmierczyk PiS jest ważne dla uczniów test jest bardzo ważny, dlatego że uczeń i uczeń uczennica, a i nauczyciele nauczycielki na koniec końców będą po pierwsze, ofiarami tego tak jak jak to się co się będzie działo my, a nauczyciele i nauczycieli niestety będą też takim ima leży z 1 strony będą zmagania z zewnątrz, czyli zmagania systemowa z drugiej strony mamy wymagania dołączyli oduczyć się od nauczycieli i na gumie zawsze bierzcie takie zdanie w obronie nauczycieli w głosie, ale wracając do tego co panie redaktorze pytała w MON ta reforma zeszło tak jak mówił o mówiła minister Maciej Maciej Kopeć mówi docenta półoficjalnie, bo to było na spotkaniach na komisjach sejmowych w cel tej reformy był polityczny on nie był merytoryczny na szyjach nie był merytoryczny ponieść w uzasadnieniu do ustawy tam się pojawił tylko 1 cytat do bardzo znanego badacza systemów edukacyjnych, który zapytany o to ja się z tym czuję bym polecił pani minister, żeby doczytał jego badania do końca, bo niezrozumiała i intencji i w ogóle zdaje się nie istnieje nikt nie czytał skoro został tam umieszczone w celu polityczna, a nie merytoryczne, lecz na 3 było obliczone na to, żeby samorządy sobie z tą reformą po prostu nie poradziłem i testach pierwsi biografowie dajemy im w ileż całą masę młodych ludzi tak nas laty tak, bo rząd walczy z samorządami tak były eksperymenty są obliczone na na całą populację dzieci młodzieży, ale też warto pamiętać o tej drugiej warstwie odważy się tego celu politycznego, bo to jest taka polityka lokalna to znaczy cena ta reforma spowodowała, że w ogóle mieć zawsze w Polskim systemie szkolnictwa do FIS czegoś takiego się z was zaufanie w ale nie tylko w dłoni wystawie w kontenerach remont kulturowo problem, ale w szkole rzeczywiście te na docentem problemu bardzo widoczny jest gołe fakty łóżko nadmiar dokumentacji szkolnej wzrosły nauczyciele przygotowują na wszelki wypadek, a przyjdzie kontrola to ja mam podkładka no i to jest efekt tego braku braku zaufania i tej kultury i w tej chwili jak mówimy o skutkach reformy to niestety jest dramatycznie i bardzo bolesny sposób wzmocniona, bo w tej chwili dyrektor boi się kuratora, a wszyscy kuratorzy nas z tą reformą w oko, od której zaczęłyśmy się środkową pani minister Zalewska razem z sześciolatkami wymieniła wszystkich kuratorów i mamy ich nominowała oswoić okulary z takim ważnym dla szkoły, dlatego że kurator w tej chwili jest tak naprawdę ramieniem Ministerstwa Edukacji Narodowej tam w UE i kurator też MOPS realizuje politykę Ministerstwa Edukacji Narodowej sprawdza czy poza granice lub placówki realizują politykę Ministerstwa Edukacji Narodowej dyrektorzy w tej chwili mają rzeczywiste Real obawy przed tym jak będą wyglądały wyglądały kontrole z kuratorium czy też w ogóle polityka lokalnych kuratorów oświaty, więc dyrektorzy już troszkę się obawiał jak to będzie wyglądał nauczyciele obowiązki dyrektora, bo dyrektor będzie sprawdzał jak dzieją się różne rzeczy w szkole nauczyciela zawiera się olej opałowy do tej pory się w i dyrektor tak nieba kuratora w Ernst na pewno nie w takim stopniu, ale musimy pamiętać o tym, że jeśli masz tremy przy systemie i zmieniamy pewne elementy systemu do tego dokładamy reforma podstaw programowych w UE do tego dochodzi też to co się to co się dzieje teraz, czyli zmiana zmiana sposobu oceny pracy nauczyciela nocą budujemy system pracy z dziećmi z młodzieżą, a na totalnym braku zaufania każdego do każdego nie ufamy uczniom nie ufamy nauczycielom dyrektor boi się nauczycieli nauczyciele boją się dyrektora nauczyciele boją się rodziców rodzice boją się nauczycieli nikt nie rozmawia z uczniami to nie jest szkoła, która wykształci kogokolwiek, kto będzie w stanie jak to będzie miało ochoty w ogóle do wychodzenia poza strefę komfortu do wchodzenia w dyskusje do tego, żeby mogły uczyć się rozdzielić przestrzega wszystkich, żeby nikt nie wyrastał ponad z tą przeciętną niestety tak zdecydowanie straż strażacy panie mówią tajemniczo dożyła parę strasznych rzeczy jeśli ma bardzo się one już po wiersze chciałem powiedzieć, żebyśmy pamiętali pamiętałem, że mamy w szkołach religia i że obserwujemy od wielu wielu lat jak ta religia tak krok po kroku zajmuje coraz więcej miejsca w życiu szkoły katecheci mają być w Chojnicach nawoływał do tego do tego zmierzamy, ale zobaczmy jak ktoś zmieniał na początku ona miała być ewentualnie tylko na pieszych albo na ostatnich lekcjach miał być wymienna z etyką bardzo szybko się okazało, że religia jest w dowolnym momencie, gdy planu z dnia, a etyka, jeżeli jest to jest to w ogóle jakieś wielkie szczęście, że się udaje dzięki szkole zorganizować zajęcia z etyki potem się okazało potem Roman Giertych wprowadził ocenę z religii do średniej ocen tak zaczął być ocena, która się liczy do średniej, a system jest tak skonstruowany, że niestety ta średnia jest ważna i to bardzo silnie znało promuje w Daegu wiadomo losy tych tez często cofnięty łatwo dostać rozwód to naprawdę opłaca w tym momencie tak posłać im przez religię jest zasobne, że nie może podjąć średniowieczne przykład, ale trzeba spełnić wiele kanał ulgi rodzice najprościej rzecz ujmując najbardziej brutalnie konformizmu w UE i to powtarzam raz jeszcze to nie jest kwestia najnowszej w najnowszych zmian to jest rzeczywiście pech nas tym ten ta konformizm racja była systemową cechą szkoły zresztą była jak jeszcze ja chodziłem do podstawy ławki czy wreszcie i jeszcze innym ustroju politycznym i jest tą cechą szkoły dosyć niestety trwałą my w tej chwili rzeczywiście mówi się o dodaniu katechetą możliwości stawania wychowawcami, a pamiętajmy cały czas o tym, że mówimy o grupie nauczycieli, których państ w, którym państwo płaci ale, których tak naprawdę de facto nie tyle zatrudnia państwo ile drażliwe państwo im państwo kieruje do szkoły my do szkoły biskup tak mówimy o sytuacji, w której w zasadzie to jest 1 jedyna religia tak to znaczy te obecność religii w szkole wśród wszystkich innych cech tak rzeczywiście absolutnie utrwala przekonanie, że ta każdy w ogóle musi być religijne ateizm nie jest w Polsce traktowany jako światopogląd, który by miał jakąkolwiek rację bytu i bez każdy tak naprawdę katolikiem, ale interes płaszcze 1 obecne, zwłaszcza w centralnej Polsce mam nadzieję, że może na Podlasie jest trochę lepiej pod tym względem 14 1 obecna opcja i to mamy z 1 strony, a z drugiej strony maleje nam liczba godzin przedmiotów przyrodniczych zdecydowanie właśnie w tej chwili moja dobra koleżanka nauczycielka i pisarka Kaja Malanowska pisał jakiś czas temu bardzo taki dramatyczny post o tym jak to jest uczyć biologii siódmej klasie w porównaniu z tym jak to było uczyć wiara w gimnazjum, ponieważ po prostu lepszy program, który był tak skorelowany z uczniami uczyli się pewnych elementów pierogi mając wcześniej pewne podstawy z chemii w tej chwili całkowicie rozjechał po tej zmianie znowu mi drogę podstawami programowymi tekst ta korelacja między chemią biologią między matematyką fizyką one całkowicie rozjechana, a jak mu materiały z bardzo bardzo duża, który trzeba tym dzieciom sprzedać i czy ja jestem naprawdę głęboko przerażona poziomem nie wiedzy przyrodniczej, który już mamy w tej chwili dowodem na tę poziomie wiedzy przyrodniczej ruchy antyszczepionkowe i jeszcze jestem przerażona tym, że po tej reformie poziom wiedzy przyrodniczej nie wzrośnie obawiam się, że to nie tylko poziom wiedzy przyrodniczej i chciałam zrobić zostało nam kilka minut, żebyśmy porozmawiały o o czymś co się nazywa podstawą programową jej poniosę się spotkałam z taką opinią trzyma się różnić ta nowa szkoła od starej szkoły w za stara szkoła uczyła próbowała kształcić Polaków Europejczyków, a ta obecna szkoła będzie kształciła Polaków patriotów no może próbowała, ale w starciu ze znakomitą liczbę par Polaków patriotów, których widujemy na ulicach jak biegają z faszystowskimi symbolami w związku z tym, że ja bym nie przeceniał tego Europejskiego dążenia dotychczasowej szkoły jest uczę historii przedmiotu, który był zawsze bardzo upolityczniony i ja, jakby chcieli rezygnować z kasy jak porównuje nowe podstawy ze starymi to taki istnieje pewien taktem kanon wiedzy, który się nie zmienia od moich podstawówką owych czasów i tylko do tych grup dodaje się do niego różne rzeczy rozkłada się różne akcenty nadal podstawową wadą edukacji historycznej jest to, że ona jest rzeczywiście oparta głównie na historii Polski NFZ w ogóle nie mam takich ambicji, żeby szkoleniu alem Capone stał się Europejczyków była Lemieszka powinna kształcić obywateli obywatelki świata, że będzie się czegoś nauczyć mianowanie robiła nie robiła tego, że nigdy i absolutnie nie ma takich ambicji, żeby robić to teraz jest rzeczywiście prawdą, że słowo naród słowo patriotyzm odmienia się przez wszystkie przypadki w tej podstawie programowej z tym, że mówię tak to nie jest jakaś taka znowu wielka nowość ze PAK i co więcej ma urok tej postawy programy zawsze polegał na tym i nadal na tym polega, że trzeba policzyć liczbę zagadnień i porówna się z liczbą godzin to ona i tak jest nie do zrobienia dla karmiących to oczywiście pociąga myśl, że mord w mojej przedmówczyni to oczywiście ma swoje konsekwencje bo kiedy mówimy o nowoczesnej edukacji na to nowoczesna edukacja i o tym na poziomie deklaracji pani minister rzeczywiście się z nią zgadzam powinno być więcej nauczania projektowanego powinniśmy uczyć także, by młodzież, która opuszcza szkołę była twórcza kreatywna świadoma potrafiła analizować informacje potrafią nie tylko o winach umieć ich szukać potrafią mieć ich szukać analizować się znała definicja fajki News nie tylko z Wikipedii, ale doskonale wiedziała jak odróżniać informacje prawdziwe ognie informacji no to wszystko na poziomie deklaracji pani minister naprawdę pięknie tylko no niestety po raz kolejny mamy dramatyczny rozdźwięk pomiędzy tym co mówimy pomiędzy tym co robimy, ponieważ konsekwencją takich podstaw programowych, o których mówiła Ania Żukowska jest to, że na nauczyciela znowu musi wybierać czy i literalnie robi podstawę 3 stara się gimnastykować IAR robi to innowacyjnymi metodami pracy z uczniami, dlatego że wszystkie metody, które są innowacyjne są również czasochłonne jeśli uczymy jeśli pracujemy z uczniami metodą projektową to w dużym skrócie z taką woda, która bazuje na tym, że uczeń najpier w zdaje sobie sprawę z tego, że czegoś nie wie odczuwać dyskomfort dopiero po tym, chce się czegoś dowiedzieć i sam informuje, że nawet te pytania czy takie postulaty czy hipotezy czegoś co co chciałem coś się odkryć wtedy ten proces ten proces uczenia się nie nauczania uczenia się na proces dynamiczny piękne i mała i bardzo takich, owszem, dla nauczyciela, ale to wymaga czasu bo, żeby zdać sobie sprawę z tego, że czegoś nie wiem to musi zmarnować trochę minut, a nawet godzin lekcji tego przy tak skonstruowanych podstawach programowych nie ma i to też, że trzeba niestety przyznać, że to bez problemu już bardzo bardzo dawna co jest ważne odciąć nam się czasami bardzo by mi zależało na jeszcze 1 rzeczy były poniekąd puentując swej nazwie naszą dzisiejszą rozmowę czy ta nowa szkoła zlikwiduje nierówności w kształceniu pokotem co panie mówią to ja mam tak jest takie odczucie że, gdybym miała dziecko i pieniądze to bym zrobiła wszystko, żeby to dziecko z publicznej szkoły wyciągnąć ich rodzice w tej chwili tak, aby była już o drogę do przybierają taką strategię nie ta reforma nie zlikwiduje nierówności ona je utrwalić pogłębić te reformy, a co więcej jest moim zdaniem nastawione na to, żeby z ZAK, by zwęzić ten kanał ten tt dziwi, ale do liceum jest jakby zwęzić dziwi na studia wyższe lub mniej osób tam wpuszczać, żeby wychować nową elitę i Domoń zajmie się bardzo ważne tak naprawdę tak rzeczywisty cel oprócz tego wszystkiego, o czym mówiłyśmy oprócz tych celów politycznych bieżących szansa, ale teraz mamy właśnie ona wcale nie ma wyrównywać czegokolwiek namaścić wyselekcjonować i to rzeczywiście myślę, że będzie robić Iga Kazimierczyk wydają się też, że skutkiem tej reformy będzie to, że my się znów będzie pięknie różnić pięknie się podzielimy to znaczy ci, którzy będą mieli możliwości finansowe do tego, żeby wysłać swoje dzieci poza państwowy system skorzystają z tego, a reszta, jeżeli będzie mogła to komplet, czyli dziękuje paniom pięknie była z nami pani Anna Gniazdowska jej nauczycielka z liceum imienia Jacka Kuronia Iga Kaźmierczak Fundacja przestrzeń dla edukacji i ja się nazwami Anna Samborska program wydawała, lecz Gikiewicz zapraszam państwa serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA