REKLAMA

III część porad dla rowerzystów przed ciepłym sezonem

Skołowani
Data emisji:
2018-03-24 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztofa Woźniaka przed mikrofonem audycja skołowani ze mną w studiu tak jak przez ostatnie 3 audycje na żywo Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów dzień dobry witam witam również słuchać i kontynuujemy nasz taki cykl już 3 audycji o tym, o czym rowerzyści powinni pamiętać, chcąc bezpiecznie zgodnie z przepisami na przemieszczać się po miastach nie tylko, bo w miastach, ale też za miastami omówiliśmy najważniejsze rzeczy wyposażenie Rozwiń » roweru to co rower musi mieć się i kiedy używać tego wyposażenia powiedzieliśmy czym są drogi dla rowerów powiedzieliśmy czym są pasy dla rowerzystów powiedzieć, o czym są przejazdy to w zeszłym tygodniu, ale nie powiedzieliśmy o 1 bardzo ważnej rzeczy, a propos przejazdów dla rowerzystów nowo to wiadomo to ta część jezdni przeznaczoną do przejeżdżania dla rowerzystów oznaczona odpowiednimi znakami z reguły to jest po prostu dalszy ciąg drogi dla rowerów n p . która w Tajpej tej części właśnie na jezdni przejazdu przez jezdnie skrzyżowanie można tak to nazwać, ale nie powiedzieć, że dojeżdżając do takiego przejazdu dla rowerzystów rowerzysta musi zachować tzw. szczególną ostrożność tak termin krótszy, którzy tak naprawdę nie jest zdefiniowany tak do końca precyzyjnie stawia ruchu drogowym oraz bardzo chętnie się na niego powołuje policja, więc częstsza, bo cały czas mieć z tyłu głowy, a szczególną ostrożność jest to po prostu ostrożność większa niż zwykle większa niż zwykle na jak ktoś jedzie zawsze bardzo ostrożnie no to musi oczywiście to musi oczywiście chwali, ale powinien dać szczególnie bardzo ostrożnie w tych miejscach dobrze mi to brzmi to dziwnie tak tak, jakbyśmy na my na co dzień faktycznie jeździli jak wariaci w ogóle nie nie uważali, a przecież wiadomo, że ktoś jedzie na na rowerze to zazwyczaj uważa, bo był jednak jest mniejszym pojazdem i inaczej i nie można posądzać większości rowerzystów jak i skłonności samobójcze to ja się przyznam że, aby dokładnie państwu powiedzieć jak ta szczególna ostrożność jest zdefiniowana, bo ona jest zdefiniowana w sprawie ruchu drogowym to pozwolę sobie to szybko przeczytać szczególna ostrożność ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie tak to oznacza, że jeżeli mamy n p. 50 km / h na drodze dozwolone po co nie uważa, że powinniśmy jechać 5 do 50 na godzinę mówi z racji na warunki może się okazać, że właściwą prędkość 1 1 30 2 0 albo nawet 10 km na godziny rzecz jasna jak to przełożyć na rowerzystów, jeżeli rowerzysta identycznie jak w przypadku samochodów, bo nie mamy innych ograniczenie prędkości i żeby było ciekawiej to zresztą coś na co bardzo często strzegą rowerzyści się śmieją, że jakby w i jadący z 3 0 na godzinę rowerzysta po jest niżej zawalidroga ten sam rowerzysta jadący 30 km na 1 na godzinę pościel solą pędzi pędzi wyjechał pojawi się znaleziono też powiedzieć, że rowerzyści po drogach dla rowerów mogą jechać 50 km / h, jeżeli jest takie ograniczenia na odrodzenie jak najbardziej, ale 80 no, jeżeli 80 obrazów z lat 80 trojga tyle wyciągnął, ale zgodnie z rodzinami mogą tak, by rowerzyści nie mają dziś ogranicza ani innych niż inni kierowcy oczywiście zdarzają się co takie nieliczne wyjątki, gdzie stoją znaki ograniczeń prędkości przy drogach dla rowerów osobiście przypominam sobie takie ograniczenie do do 10 km / h w Sopocie, z którego zresztą śmiać cała Polska rok jest normą jest także, jeżeli jesteśmy w obszarze zabudowanym to niema jakichś szczególnych ograniczeń nie stawiamy przed anemią i możemy jechać 50 na godzinę tak jak mogą tutaj jechać samochody i uwaga tutaj już dla inżynierów pamiętajcie o tym, obowiązku z tym to trójkąt widoczności na przecięciu dróg rowerowych chodników no może niekoniecznie na 5 0 autach na 30 dotrze albo jest to prędkość, z którą rowerzyści, którzy poruszają bardzo częstym jest, by teraz próbuje gdzieś tak przypomnieć drogi dla rowerów, które są w Warszawie nie tylko w Warszawie, ale w wielu miejscach drogi dla rowerów są wyznaczane przy jezdniach tak to nazwijmy, czyli dla tych miejscach dla ruchu ogólnego, gdzie można samochody jadą dużo dużo szybciej i nie jest to pozwolono nie dotarł aż 80 km / h tak ale, ale to jest na lewej stronie przyjezdni po lewej stronie drogi rowerowej między nas jako rowerzystów obowiązuje będziesz na normalny obszar zabudowany, czyli 5 0 na godzinę w godzinach dziennych i 6 0 w godzinach 20 03. nagromadzenie tych wad nie ma, więc by, więc tutaj taką prędkością możemy się porusza co ciekawe to przynajmniej w teorii podejmuje w praktyce bardzo często policja wszelkich zdarzeniach sytuacjach konfliktowych powołuje się na ten zapis szczególnej ostrożności mówi to tak, ale to był ciąg pieszy jest przystanek no tutaj powinno się jechać wolniej w ramach tej szczególnej ostrożności i faktycznie, jakby czasem zdarza że, że mają w tym racja no bo dziś nas nie jest wspólny ciąg pieszo rowerowej mamy powiedziane to sprawia, że tutaj i jakby pieszy ma prawo iść całą szerokością musimy mu ustępować miejsca no ciężko mu ustąpić miejsca, gdy lecimy 3 0 40 km / h i jeszcze 1 ważna rzecz, a propos przejazdów dla rowerzystów jak są to bardzo dobrze, ale zdarza się właśnie tak, o czym też wspomnieć, że są też ciągi pieszo-rowerowe, czyli te przestrzenie w zależności od tego jak znaki pokazują to są albo wspólne albo jednak miejsca są rozdzielone, ale często jest także ciąg pieszo-rowerowy jest, ale nie ma przejazdu i tak jest dojeżdżamy do jezdni no i co mamy zrobić tylko przejście dla pieszych no właśnie, jeżeli jest tylko przejście dla pieszych i ona jest na całej szerokości, ale niestety musimy z tego nowa rozejść i powinniśmy go przeprowadzić tak mówią przepisy wiadomo, że w praktyce wielu rowerzystów tego nie robi to też jest jak informacja dla kierowców uważajmy na to no bo tak jak nikt nie nie spodziewa się, że kierowca będzie przepychał samochód przez skrzyżowanie tak jakby nie jest dziwne, że wielu rowerzystów w takiej sytuacji jednak nie schodzi zdrowa tak, ale wcale nie jest z ukrzyżowanym wg prawa oczywiście powinniśmy z Izabelą przeprowadzi go natomiast są jeszcze od jest jeszcze druga sytuacja, w której chodnik jest zaraz się, że tak powiem na wysokości chodnika jest przejście dla pieszych na wysokości galowe drogi dla rowerów tej części przeznaczonej dla rowerów z UE nie ma nic no właśnie wtedy możemy przejechać, ale uwaga, ponieważ wg prawa i woda droga rowerowa nam się tutaj kończy i w zasadzie to powinno się powinna o tym, poinformować znak końca drogi zaważą na ich przekaz się dokładnie to my się w tym miejscu włączamy do ruchu i ustępują pierwszeństwa wszystkim z prawej z lewej z każdej możliwej konfiguracji wszystkim samochodom ustępujemy pierwszeństwa i dopiero możemy pojechać jak nic nie licz no to tutaj apel po raz kolejny kierujemy do zarządców dróg, żeby pamiętali o tym, jeżeli wyznaczać je już dziś ciągi pieszo-rowerowe, które nie zawsze są dobre dni dobro dla rowerzystów, ale też dla pieszych to trzeba też pamiętać, że przejazdach, zwłaszcza oznacza, że przepisy się o zmieniły parę lat temu i w tej chwili nie jest już takim problemem, bo kiedyś było także chodnik mogą mieć 1,5 m droga rowerowa czyli jakby ten ciąg pieszo-rowerowy wychodził 3 3 i pół metra, a przejście dla pieszych to było minimum 4 m po prostu fizycznie nie było, gdzie tego rodzaju nosi nazwę są teraz mogą w razie przejścia dla pieszych w związku, z czym się zaczęło niszczyć w wielu miejscach, gdzie kiedyś nie dało tego fizycznie narysować można to poprawi do czego serdecznie zachęcamy zarządców dróg można wyprostować wiele bubli z przeszłości dzięki nowym przepisom, które zresztą zostały pojawił się dzięki staraniom rowerzysty no trzeba tylko chcieć się ostatnie pytanie w tej części, jeżeli chcemy skręcić w drogę poprzeczną, z którym przy, której nie ma drogi dla rowerów z Pomorzem to zrobić z przejazdu dla rowerzystów czy na wkład wjeżdżamy na przejazd dla rowerów dajemy oczywiście sygnał o zamiarze skrętu i wjeżdżamy już mają zjazd moim zdaniem sprawa moim zdaniem możemy ja tak robiłem nie znalazłem przepisu, który do tego zakazywał co więcej UE jest taki dochód rodziny sytuacja, w przypadku których my to skrzyżowanie z sygnalizowanym po prostu Zobacz jak wjeżdżamy jadąc z ruchu oburzonych my tak i tym samym w lewo i my mamy zielone to mamy zielone i przepuszczamy auta z naprzeciwka, ale możemy przejechać i wg niej identyczna sytuacja jest w przypadku jakich idziemy po drodze dla rowerów wjeżdżamy na przejazd mamy zielone światło możemy skręcić w lewo musimy ustąpić samochodom, które są wklejane miast równolegle tam jezdni, z której my dalej natomiast nie musimy nie musimy czekać aż one będą miały czerwone światło to jest to jest jakby tak, by wynikało z przepisów ruchu drogowego natomiast dla swojego bezpieczeństwa i ktoś absolutnie abstrahują od od przepisów warto rozważyć ten moment poczekamy i zrobienie tego jakoś tak pięknie mówi na 2 3 ligi po zmianie światła dlatego, że jeżeli próbują przejechać przez małą uliczkę w ten sposób Otto nie ma problemu pewnie nam się uda znaleźć lukę i przejechać bezpiecznie natomiast, jeżeli próbujemy skręcić w jakiej takiej ulicy, która ma n p. 2 × potrzeba żyją obok ścieżkę rowerową, z której my skręcamy w lewo i te 6 pasów przed dniem no to może w zamian od powodzenia poza tym ta linia, która oznacza miejsce zatrzymania się przed sygnalizacją świetlną ona czasami jest za przejazdem dla rowerzystów w stronę skrzyżowania tak naprawdę znów dostał 2 2 linii ale, ale ta druga runda, która jest dla nas nie obowiązuje od rana jest linia z klas Leigh nie pamiętam przepraszam w tej chwili nr 12 lat znajduje zawsze przed przejazdem natomiast druga może być trójkątów, które znają znajduje się przed samym skrzyżowaniem Jonas nastawiona oznacza ustąp pierwszeństwa, więc stare sygnalizatory taśm jednak byśmy polecali, że jeżeli się palić czerwone to poczekać chwilę nic tam się nie stanie przecież ta stara poza tym jak będzie zielono dla nas uważa, że jak często skręcamy w Davos drogi rowerowej na naszych także wzrost aż się do pracy to będzie nie wiem raz 2 × niewiary prawdopodobnie gwiazdor tak to nie jest jakiś duża stracone minuty Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów pierwsza część trzecia już audycji z cyklu porad dla rowerzystów za nami jeszcze 2 części dzisiaj, więc nie jest o czym rozmawiać skrót informacji po skuciu wracamy do rozmów druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów i dalej mówi może tak ważnych dla rowerzystów myślę, że przejazdy dla rowerzystów Sojuz wyczerpaliśmy tylko no tak skrótowo powiem, że również na przejazdy dla rowerzystów tak jak i to na drogi dla rowerzystów piesi nie mogą wchodzić to jest przejazd dla 1 rowerzystów miejsce dla rowerzystów takie przejście dla dzieci to nie jest tak, że jaja to choćby sprostuje nie jest także na drogi dla rowerów piesi nie mogą pochodzić z warunkami, jeżeli nie ma chodnika jak najbardziej mogą się tym poruszać, jeżeli są osoby niepełnosprawne mogą się poruszać i tu uwaga do rowerzystów no, jakby nie my to też nam na względzie, zwłaszcza że bardzo często ci pierwsi na nie idą drogą rowerową ze względu na złośliwość, dlatego że po prostu, bo nie ma chodnika takie sytuacje się zdarzają nawet w dużych miastach nawet 20 × natomiast przejazd dla rowerów jak nazwa wskazuje jest dla rowerów i dusz nie ma żadnego wyjątku dla pieszych poza 1 wyjątkiem poza wyjątkiem osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, które na tych wózkach mogą przejechać przez jezdnię tak naprawdę wszędzie, jeżeli chodzi od strony prawnej, a jest jazda po drogach rowerowych jest dla nich często bardzo wygodna, ponieważ rowerzyści, bo nic co bądź jednak dociskają samorządy i IT krawężniki są tam robione lepiej niż NOŻNA żeńskiej, ale to pozwoli, że są tym współistnieniu i spółki w przemieszczaniu się pomiędzy rowerzystami pieszymi i innymi uczestnikami ruchu drogowego to z trzeciej części, bo jeszcze kilka dekad naganę, ale chodziło o zasygnalizowanie, że to osoby na wózkach to mogą tak naprawdę się dzieci po przejeździe dla rowerzystów Petasz dobrze no bo chciałbym, żebyśmy wytłumaczyli jeszcze pewna definicja ważne dla lobby rowerzystów, których nie udało nam się w poprzednich edycjach Anny wyjaśnić śluzy rowerowe to wbrew pozorom dość nowy wynalazek w Polsce oczywiście w Polsce taki nie ma ich nie ma ich zadłużenia w Warszawie kojarzy jedno we Wrocławiu jest ich kilka kilka w Krakowie więc, jakby na temat jest dość niszowy jest to przestrzeń, która jest tak żal zależnie od od tego jaki to jest już uznać część jest przeznaczona do do pomocy rowerzystom w lewo skręć się ci w tym najniebezpieczniejszym manewrze, gdzie rowerzysta ma ma duży problem, bo musi tak naprawdę patrzy się do przodu patrzy się do tyłu sygnalizować zmianę często zmiany pasa ruchu jeszcze kierować, więc tutaj zależnie od typu śluzy to najpopularniejszy typ śluzy to jest taki, że jedziemy pasem dla rowerów przy prawej krawędzi jezdni dojeżdżamy do światła ta śluza działa tylko i wyłącznie wtedy, kiedy mamy czerwone światło jakieś czerwone to sobie tą śluzą przyjeżdżamy do lewej krawędzi jezdni możemy sobie bezpiecznie skręcić w lewo dzięki temu nie, przeplatając się gdzieś pomiędzy szybko jadącymi samochodami, ale uwaga to działanie tylko i włączniki sygnalizacji albo tylko wtedy, kiedy jest to ulica podporządkowana 3, czyli e-zeznanie ustąp pierwszeństwa znakiem znakiem stop nie robi się tego nam na ulicach głównej gdzie, gdzie samochody nie mogłyby się zatrzymać, bo wtedy ten rowerzysta nie mógłby też nagle przy okresie przez przez dwa-trzy pasy ruchu wlewanie byłoby to bezpieczna, ale nie przypomną sobie teraz gdzie to widziałem, ale widziałem na pewno to gdzieś w Polsce na jakich jeździ zdjęciach i tam była śluza przeprowadzona przez całą długość jezdni Hrabal kilku pasmowa i tam Stali rowerzyści niekoniecznie skręcający w lewo tam po prostu swoje wyjeżdżali, żeby być przed samochodami tak tak to jest jakby druga możliwość, którą da, którą daje ta ta śluza, że jeżeli jest dużo rowerzystów oni mogą ruszyć w 1 momencie nie nie nie jest jacht, który przy korku samochodowym, że ten z przodu to zaspał testu zmienia stacje radio, a ten trzeci to już nie przejedzie w związku z tym na zielonym tylko można się starać obok siebie szybko ruszyć, jeżeli jedziemy szybciej to pamiętajmy po zjechaniu ze śluzy to na jechali dalej rozwijała, jeżeli jest dalej las to musimy się zmierzyć w ten pas rowerowy, jeżeli tego pasa nie ma to musimy jechać możliwie blisko krawędzi jednak zawsze możemy wyprzedzić sobie tych rowerzystów, którzy ruszają wolniej, ale niekoniecznie oznacza to, że jedziemy zabiera środkiem do następnego skrzyżowania to jest to jest jakby coś się co się nie, bo oczywiście zdarza się także, że pas jest jest poprowadzona zupełnie z prawej arabską są 2 pasy do skrętu wprawo, a kolejne są dopiero od jazdy prosto to nie jest do końca poprawnego medialne jest kłopotliwe dla dla rowerzystów może być niebezpieczna w sytuacji, w której nie ma czerwonego to jest Zielona los, który nie działają światła rowerzysta musi się przebrać żeby, żeby pojechać prosto ale, ale faktycznie zdarza się że, że z powodu różnych błędów jest to gdzieś tam stosowane ja nie wiem czy tych śluz nie dlatego tak może właśnie rowery drogowcy dawno nie da nie rozumieją jest to jeszcze nieznającego ale, ale może przejść do kolejnych węzłów Bobo, bo są jeszcze inne rodzaje rodzaje śluz jest śluza to tylko drugi tak to się pięknie nazywa ona służy do tzw. lewoskrętu na 2 i żeby wykonać lewoskręt na 2 i jedziemy przy prawej krawędzi jezdni uwaga skręcamy wprawo w ulicę poprzeczną i od razu sobie zawracamy i stajemy na kierunku poprzedzi, bo to mają mamy tu śluza, żeby bezpiecznie Zobacz także manewr taki wykonać tego zabijaka sprzedali zdarza, żeby nie było, jakby nie wymagała przekraczania ciągłej linii, żeby kierowcy nie byli tym manewrem zaskoczeni tak można sobie spokojnie stanąć jest miejsce ono się wtedy nie krzyżuje jakoś n p. zieloną strzałką do skrętu wprawo i potem po zmianie świateł kontynuujemy jazdę sobie na wprost czy tak naprawdę nie skręciliśmy w lewo skręciliśmy wprawo zawróciliśmy pojechaliśmy na wprost efekt jest ten sam natomiast bezpieczeństwo zupełnie inna, bo znowu odpada nam to przeplatanie się w lewo przez przez kilka pasów odpada nam to, że musimy się patrzeć przed siebie za siebie sygnalizować hamować i Bóg wie co jeszcze nas i to kto to się częściej spotykana w Polsce jest chyba naprawdę dosłownie na palcach 1 ręki można, by policzyć przypadki takich śluz natomiast na Zachodzie się to spotyka dość dość często wręcz zdani n p . jest obowiązek skręcania na 2 za grosz, a nawet takich śluz nie ma teoretycznie to jest jedyny legalny sposób, jeżeli chodzi o skręcanie w lewo oczywiście tam wszyscy i tak skręcają w lewo, jakim jest akurat wygodnie ci nie raz na 2 Ala z racji normalnie nazwał to miejsce, gdzie z tyłu głowy, że to jestem bezpieczniejszy sposób, jeżeli n p. uczeń jakich początkujące osoby, które mówią to ja się boję dużych skrzyżowań boję się skręcać w lewo boję się gdzieś tam przeplatać przez 3 przez 4 pasy ruchu to moja odpowiedź jest prosta nie rób tego skręć na 2, a nawet, jeżeli tej śluzy nie ma to często jest to o wiele wiele bezpieczniejsze, chociaż no można wtedy przecięcia Golinie co się może kwalifikować jako jako o wykroczenia, ale jest to o wiele bezpieczniejsze dla rowerzysty, ponieważ nie ma tego manewru przeplatanie szybko jadącymi pojazdami nie ma sytuacji, w której musimy się zajmować kilkoma rzeczami naraz no imamy ten moment wytchnienia, kiedy już żeśmy skręcili zawrócili stoimy możemy się na spokojnie rozejrzeć się czy nic nie nadjeżdża z prawej z lewej i zadecydować czy jezior, ale one też w tych swoich warunkach technicznych mają jakiś szerokość sią zachować tę śluzę rowerowe od zwykłego uczestnika ruchu drogowego to mało co i rozwoju zwykłego uczestnika to powinno interesować, bo tyle, że zostaniesz w Osiu pomiędzy mieścić też ludzie, nawet jeżeli jedzie rowerem przykład jak ich oznakowanie dla właśnie tego zwykłego uczestnika ruchu drogowego w tej chmurze musi być jakiś rower coś tam, żeby jak w śmietanie jest to jest zdefiniowane jako zawinili składa się śluza rowerowa, ale myślę, że nie ma co tu boli szczególnie wchodzić w to, że w te szczegóły ona zazwyczaj jest tak oznaczona, że rowerzysta, który już coś takiego widział ktoś zorientuje zazwyczaj znana jeszcze na na czerwono zabarwiona jest taki symbol rowerku jest po prawej i w przypadku śluzy dbano o to kto to widać to strzałkę, że to jest strzał oddał do skręcania w lewo w przypadku śluzy typu pierwszego widać, że ten pas rowerowy biegnie, jakby w poprzek nagle przez całą szerokość można się można się tego domyślić czasem faktycznie niektórzy rowerzyści medium będą też śluzy tytuły typu pierwszego, czyli takich, gdzie dojeżdżamy do świata i w momencie, gdy mamy czerwone sobie życie przeplata medale, bo mylą z przejazdami rowerowymi to faktycznie jest jakiś problem, ponieważ one zupełnie nie służą do przejeżdżania z 1 strony na halę na drugą i to może być zaskoczenie, gdy ten przejazd się po prostu nagle w połowie jezdni urwie ta bonie tylko do połowy także tutaj trzeba uważać, ale no one są jednak znakowane innymi liniami i tak naprawdę nas nie powinno się, że tego dnia myślę że, gdyby było ich coraz więcej to by było łatwiej z nich korzystać, bo po prostu byśmy się wszyscy nauczyli tego elementu infrastruktury droga jest dość pisze tak wydaje dlatego zachęcam, żeby jak drogowcy się tego uczyli zarządcy lub się tego uczyli, zwłaszcza że są dobre przykłady jest się jeździć od kogo odholowany przez co niemiara nie mam namyśli w Polsce babą oburzony jest jakby drogowcy się boją tego co jest na Zachodzie u nas są inne przepisy u nas są inne prawa grawitacji na fizyka woda pod górę później luźno naprawdę słyszałem wytłumaczenie nam na ten temat od zarządców dróg, dlaczego nie stosują natomiast są już przykłady z Polski, gdzie woda płynie w tym samym kierunku w całym kraju przepisy są takie same, więc można można dostosować można się wzorować warto to zrobić mądrze warto dopytać szczególnie polecam, aby kontakt z moją organizacją z miastami dla dla rowerów w razie co możemy poradzimy co co można w danym wdanym miejscu zrobić, żeby to miało sens było bezpieczne i faktycznie było dla rowerzystów pływa przydatne bo, bo śluza niestety można zrobić tak jak każde narzędzie można zrobić coś dobrego albo można zrobić sobie krzywdę i i mamy mamy też w Polsce przykłady, gdy zrobiono rowerzystom skrzydeł, bo jest taki 1 przykład, żeby wszyscy wiedzieli, gdzie mogą się zgłosić zobaczyć na mało szczerze mówiąc tak, ale miasto nie, ale nie pamięta na Drezno Wrocław miał taki taki przykłady, gdzie pojechaliśmy na na wizytę studyjną parę lat temu tam było także były jedne światła, żeby wjechać do śluzy drugie światła z dużo trzecie światło dla samochodów o tak, ale da się to się wszystko fantastycznie zdawało i chyba na 20 osób które, które próbowało przejechać skrzyżowanie gdzieś na końcu się okazało, że nikt z nas nie zrobił tego poprawnie zjeść ją mieć 3 proc myśmy się pomylili to co to to myśmy zajęli inni mogą mieć problemy dość fatalnie wyszło zdaje się rondo w Poznaniu takie duże jak Rosja nie przypomina Reed nas będzie, gdzie ja bym było duży projekt przebudowy ronda i potem ktoś na siłę, gdy kraj był gotowy widać było, że próbował do tego dodać coś Love nowego i skończyło się to także nowe życie zamiast po prostu przejechać przez skrzyżowanie ma na tym skrzyżowaniu spędza 2 lub 3 fazy świateł, ponieważ był pierwszą fazę to czeka, żeby w ogóle wjechać do śluzy potem ma czerwone potem przejeżdża dopiero przez skrzyżowanie, a jak to jest jeszcze lewoskręt, który nie miał się nie pomaga żyć to nie jest rondo rondo Kaponiera coś się tak tak kojarzy bardzo możliwe też chodziło oto dowód pogłowia, ale w każdy w każdym razie, aby ktoś działa równolegle Alstom dobrze, a ostatecznie skończyło się na tym, że zamiast po prostu przejechać przez skrzyżowanie na nas tak jak przejeżdżają samochody motorowerzysta dać tam 9 10 minut, bo czeka na światłach 2 albo 3 × dobrze to konny śluzy rowerowe za nami jeszcze 1 rzecz ważna dosyć kontrapasy, czyli pasy, ale tak jest Control, czyli o, które umożliwiają jazdę rowerzystom pod prąd startują definicja jest dość prosta po dojazdy do jazdy pod prąd el stosowany na drogach jednokierunkowych natomiast natomiast uwagę, bo oprócz konta osób jest jeszcze Kondratiuk tak, ale wojna z koleżankami i ogłosi za oba ośrodki mają dość podobnie znaczy to co jest ważne z punktu widzenia znaków no to mamy znak zakaz wjazdu zakaz wjazdu ten słynny tzw. - 4 pod nim wisi tabliczka nie dotyczy rowerów i to jest jakby sygnał, że taką ulicę możemy wjechać pod prąd gaz, jeżeli jest analizowany na rower na rowerze bardzo ważne oczywiście, jeżeli jest analizowany po prostu to jest właśnie kontrabas tym, że powinniśmy poruszać nie wolno nam wyjechać poza ten pas powinniśmy się cały czas poruszać się o nim, jeżeli tego nie ma narysowane go, bo to może i mamy troszeczkę więcej swobody, bo jeżeli się trafi jakiś parkując samochód możemy go spokojnie ominąć chronione, jakie ci się trafi parkujący samochód, którego parkuje na pasie, gdy latem kontra pasie dla rowerzystów to też pomożemy w miniony sezon w wagę remisu właśnie nie handluje to jest horror w ogóle ze wszystkimi pasami one mają ułatwiać życie rowerzystom natomiast wiadomo jest obowiązek poruszania się nimi w związku, z czym od tego obowiązku nie ma wyjątków, więc jak i patrząc czysto od strony formalnoprawnej wiadomo, że nikt nie robi to powinniśmy stanąć przed tym samochodem czekają aż tyle co przyjdzie go zabierać wejść na albo, żeby prowadzić też po samochodzie razem z tym rowerem z przejść przez środek samochodu ciężko ciężko powiedzieć ale jakby abstrahując od co o sytuacji absurdalnych wiadomo, że każdy to ominie owce Aliora, gdyż trudno się bardzo uparty policja w takiej sytuacji mógłby nam wlepić mandat, bo mamy obowiązek je, choć po tym, pasie, a nie po części przeznaczonej do 2 , 0 oraz w przypadku kont dla ruchu i to jest ważne tego ograniczenia nie ma mowy, jakby wzór myśl przepisów możemy sobie omijać samochody może jechać bliżej krawężnika dalej wiadomo, że obowiązuje następna czas jazdy możliwie najbliżej krawężnika, ale możliwie najbliżej to nie znaczy, że mamy się do niego lepiej, czyli tego krawężnika po naszej prawej stronie naszej odrazy po lewej strony drogi, bo ta droga jest jednokierunkowa z przeznaczenia, jeżeli otrzyma od drugiej strony tak dla kierowców to kto będzie mieszać polewę, ale też bardzo instynktowne ja zresztą to są bardzo bezpieczne rozwiązanie zachęca do dojeżdżania rowerem pod prąd, jeżeli tylko mamy konta lub kontrapasy, jeżeli to jest legalne, dlatego że bardzo bezpieczne mamy Święty świetny kontakt wzrokowy z kierowcami na tych ulicach to są zazwyczaj małe uliczki to prędkość aut jest niewielka wręcz paradoksalnie nie pamiętam czas w jakim kraju, ale były wyniki badań, że jak jadąc od strony potrafi być bezpieczniej niż jadąc w stronę z prądem w na tej samej drodze dzięki właśnie tej dacie widoczność tak tak, że są zastosowania, które warto wprowadzać coraz więcej niż jest raz w Polsce ileż to mamy fantastyczne przykłady braku w Gdańsk Warszawa Radom dostosuje Poznań był zdaje się pierwszy to jakiś tam głębokie latać wydarzeń z Kraków miał pierwsze wzorcowe dla Kopernika Radom w tej chwili chyba wszystkie ulice otworzył Gdańska albo wszystkie już ma otwarte albo jest bardzo blisko tego celu także jesteśmy już bardzo daleko a jakby przez co wynika z prostej i idei nagie ulice jednokierunkowe są jednokierunkowe dla samochodów nikt nie robił ulic jednokierunkowych dla pieszych pieszy nie ma problemu, żeby się inne samochody są duże nie mieszczą się i dlatego jezior w 1 kierunku rowerzysta tego ograniczenia nie ma nie powinien mieć, dlatego że dopuszczony ruch powiedział Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów są cele Dynamic skrót informacji Radia TOK FM po nim wrócimy do rozmowy, bo jeszcze kilka ważnych rzeczy jest trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dalej Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów i właśnie o sprawach ważnych dla rowerzystów rozmawiamy za nami kontra pasy kontra ruchu śluzy rowerowe z myślą, że czas najwyższy porozmawiać o tym, współ istnienie i zacząłbym od rzeczy bardzo ważnej, która już się pojawiała w naszych audycjach do tej pory to jest trzecia Anna Janowicz sygnalizowanie manewrów przez rowerzystę to jest bardzo ważna informacja właśnie dla innych uczestników ruchu drogowego z zastrzeżeniem, że sygnalizujemy zamiar wykonania jakiegoś manewru to już nie jest, ale jest bardzo to jest bardzo ważne i to jest bardzo ważne nie tylko dla rowerzystów to bowiem do wszystkiego manewr sygnalizujemy z wyprzedzeniem zamierzam coś zrobić to uważaj to co zrobię może być pewien sposób zaskakujące nie będę dalej jechał prosto nie sygnalizujemy na zasadzie skręcam, albowiem skręciłem Papa frajerzy Gollob ma to z wyprzedzeniem w przypadku rowerzystów ja wręcz bym zaprzestał sygnalizowanie na sam moment skrętu, zwłaszcza taką pogodę mamy teraz gdzie ona jednak jest jeszcze zima zdarza się, że jest mało, który jest ślisko, a jednak trzymając, obierając na kierownicy na tym rowerem panujemy o wiele lepiej sygnalizujemy będę skręcał będę zmieniał pas jak już patrzeć, że mogę to zrobić to lęgowe są na kierownicy robią to w przypadku zmiany pasa w lewą może lepiej Dołęga jest potrzeba natomiast w przypadku Maćka skręcania wprawo jak podczas skręcania już tak dzięki niemu nie trzeba wyciągniętej po prostu, jeżeli przy krawężniku jest jest kałuża jakaś dama z Niemcami no to w tym momencie ją znali ją jak odbiera możliwość złapania równowagi, jeżeli trzymamy obie ręce mogę to zrobić wciąż bezpiecznie uratować jakiś tam sytuacji, jeżeli na zamarzniętą kałużę wiatr mówimy o jezdniach, ale manewr należy też sygnalizować na wszystkich rodzajach infrastruktury dla rowerzystów na drogach dla rowerów ja przyznam się szczerze bardzo, ale to bardzo często, jeżdżąc po drogach dla rowerów, jeżeli 2 się ze sobą krzyżuje to widzę, że rowerzyści nie sygnalizują w ogóle zamiaru skrętu w długą drogę dla walki, o ile to jest to jest duży problem dla rowerzystów, ale i innych, bo ono nie mamy Kryształowej kuli, żeby odgadnąć co każdy ma zamiar zrobić, jakby w odróżnieniu od samochodów rower jest bardzo mobilny znaczy samochodom raczej się nie zdarza, że nagle o tupolewa jest sklep to co za jazdę rowerzystom się zdarza i dlatego, jakby trzeba to manewr sygnalizować, bo ktoś nas może n p. wyprzedać tyły możemy go nie widzi nie słyszeć o umorzenie jedziemy zaraz skręcimy w lewo, zwłaszcza skręt w lewo musimy zawsze sygnalizować, że miasto z tyłu głowy, ale też, jeżeli jedziemy drogą rowerową i stopnia, żeby zorganizować się n p. manewr wyprzedzania dziś rowerzyści w ogóle nie pamięta, że dworzec ktoś jedzie 2 5 na godzinę i zbliża się kogoś, kto jedzie 1 5 na godzinę zamierza go w ciemno to nie znaczy, że znasz otrzymali ścieżce rowerowej może być ktoś kręci jeszcze szybciej i będzie zaskoczony nagle a kto sprawdza z rowerzystów czy ktoś za nimi już nie zaczął wyprzedzać no właśnie to jest jakby druga rzecz, którą należy zrobić, jeżeli skręcamy w lewo i to niezależnie czy na drodze dla rowerów czy na jezdni zawsze powinniśmy się obejrzeć przed tym manewrem za siebie zobaczyć czy nie stworzy zagrożenia tak to zresztą jest wprost napisane w przepisach, jakby prawidłowa, a ich uczczona przez przez policję przez wody technika skrętu to jest ogląda się za siebie dopiero wyciągamy rękę i znowu oglądam się za siebie i dopiero wykonuje manewr skrętu w lewo bądź zmiany pasa w lewo, o ile w wielu przypadkach policja i tzw. specjaliści od bezpieczeństwa się mylą o tyle tutaj moim zdaniem ta konwencja jest bardzo bardzo dobra, dlatego że pamiętajmy, że w krótkim obejrzenie się do tyłu możemy mieć problem, żeby oszacować prędkość na nasze oczy świetnie widzą na wprost natomiast dymisja oglądamy z siebie to jest, w którym pracujemy oczami w zakresie widzenia peryferyjnego, które jest mniej ostre mniej dokładne i mogą się pojawiać tam sytuacja, że coś nie zobaczymy do końca stąd jest właśnie to podwójna obejrzenie szerzy się za siebie przed i po manewrze Renacie przed i po wyciągnięciu ręki on jest właśnie po torze, jeżeli nie zauważyliśmy czegoś za pierwszym razem, bo było jeszcze daleko źle oceniliśmy są prędkość n p. samochodu na na lewym pasie, który zaraz zamierzamy przeciąć to to drugie obejrzenie dla nas taką deską ratunkową, że możemy się sami uratować kłopotliwej sytuacji, ale uwaga, bo znowu jest pewien niuans rowerzyści często mają problem takich jak oglądają się za siebie w lewo i to zaczynają skręcać w lewo nie zauważają tego nawet ale, ale z części osób zaczyna skręcać źle to taka gra ciała jest po prostu jak w ochronie skręcamy świata zwiedzamy skręcamy w dziale ciało i dobra Wardęga to zaczyna nam dziś uciekać ledwo i to jest coś co polecam osobom początkującym, żeby sobie być chciały pojechać nawet na pusty plac na kawałek jakiegoś parkingu jakiś uliczki dzień jeździ i po prostu potrenować bo, bo faktycznie widzisz, że początkujący rowerzyści mają z tym my z tym problemy, że jak z oglądają się na siebie przez lewe ramię to skręcają w lewo, a zwłaszcza, jeżeli do tego dołożymy n p. nierówną nawierzchnię to rzecz w grę i ślisko jakiś trochę Bioton PKM Jaworzno i kałuże to to to sprawia ludziom udział problemy dlatego ja zawsze mówię, że ten manewr skrętu w lewo dla rowerzystów jest trudny kłopotliwy niebezpieczny i tutaj zawsze skręcamy w lewo jakaś taka żółta lampka powinna nam się zaświecić to jest ten moment, kiedy jest naprawdę szansa, że coś pójdzie nie tak i to widać policyjnych statystykach manewry związane ze skrętem lewo bądź zmianą pasa w lewo to suma nawet gdzie rowerzyści najczęściej są uznawani za winnych zdarzenia drogowego i euro w ogóle jest tych zdarzeń tak podatna na brak jest sporo jest sporo tych zdarzeń i NATO należy należy uważać, nawet jeżeli jest się Super doświadczonym rowerzystom to to i tak warto warto mieć to zawsze stołków jeszcze mówiącą o współuczestniczenie mu w ruchu drogowym to właśnie przy okazji tych skrzyżowań dróg dla rowerzystów to proszę pamiętać, że na tych skrzyżowaniach także obowiązują przepisy, jeżeli nie ma tam żadnych znaków to po prostu są to od skrzyżowania ulic rozważane nacisk prawej ma pierwszeństwo, toteż jest rzecz, z którą się dosyć często nas to druga jest ta jest często, choć przy tym do naszych wspaniałych zarządców dróg, dlatego że część tych skrzyżowań powinno być naprawdę oznakowane jak najbardziej jedziemy wzdłuż drogi głównej na schodach i nie wiem 6 Opas muzyki łączącej 2 dzielnice to raczej nie spodziewamy, że na tej 6 pasm przez skrzyżowanie równorzędne analogicznie, jeżeli jedziemy na drodze rowerowej wzdłuż takiej idei też wiele osób, by gdzieś podświadomie spodziewa się, że ta droga rowerowa ma pierwszeństwo tymczasem, jeżeli nie ma znaków to tak nie jest, a i te skrzyżowania są tak naprawdę dróg rowerowych równorzędne i powinniśmy ustąpić tak to gdzieś po części jest problem bardziej to teoretycznie niż praktyczne, bo po praktyce gdzieś tam rowerzyści ci wyjeżdżający z tych mniejszych uliczek w UE rozumieją, że w zasadzie oni powinni być porządkom podporządkowani ustępują, mimo że tak naprawdę mają pierwszeństwo górale nie starajmy się na tym na czym polegać, bo jakiekolwiek nieporozumienia jasna Rosja może zajść w drugą stronę, kiedy są rowerzyści bardzo świadomi swoich praw i z bardzo dobrze znają przepisy i wiedzą, że to jest skrzyżowanie równorzędne i wiedzą, że mają pierwszeństwo to wtedy już trochę to gorzej może wyglądać, ale ja myślę, że każdy rowerzysta świadomy to jest świadome zwierzę świadome tego, że to nie do końca działa działa w praktyce, zwłaszcza częstych skrzyżowań powinna być oznakowana i tutaj mały apel znowu do zarządców dróg te sytuacje należą oby w pewien sposób uporządkować siły to to, żeby zależy od danego miejsca jako organizacja ruchu powinna być ta wprowadzona, ale powinniśmy skończyć z mitem rząd na drogach rowerowych absolutnie się nie stawia żadnych znaków i absolutnie się nie ustala pierwszeństwo i wszystkie skrzyżowania są mnożone nowo doprowadzi potem do biomasy nieporozumień czas czas leci jazda obok siebie 2 rowerzystów, jeżeli mamy na to miejsce to mam namyśli drogę rowerową jak najbardziej, że litanie nie blokujemy ruchu możemy robić, jeżeli chodzi jest nie to znowu przepis mówi wprost, jeżeli nie blokujemy ruchu, czyli w domyśle na drogach mało uczęszczanych śmiało możemy dorobić to to wzrost był taki udało w przepisach jest napisane, jeżeli ruch jest znikome na takiej drodze dno na euro tak są to co oznaczają one znikome nad reformami skończył mieszkam przy ulicy Modlińskiej w Warszawie 100  00 0 samochodów nam na dobre czy w związku z tym, że większość dla mnie większość ulic, jakby w mniejszych miastach będzie miało lub znikomy, ale to nie oznacza orzekł, że ktoś, jakby przyjedzie policja na miejsce zdarzenia i przed i przyznam rację potem takiego z takiego uboju Doda mu 12  00 0 to to będą tutaj aż 30  00 0 na głównej ulicy w mieście to faktycznie to nie jest duża jak tak sporze z pana perspektywy dlatego ich JATO bym powiedział inaczej, jeżeli jedziemy rowerami obok siebie za nami jest kolejka powiedzmy sobie na więcej niż 1 samochód i ma problem, żeby nas wyprzedzić no to jest już ten moment, kiedy powinniśmy zjechać z siebie, jeżeli jest jadano to może przyhamował, bo coś znaczyć kazała sobie pojedzie nie ma problemu natomiast, jeżeli są 2 3 4 to już jest sygnał nad na torze blokujemy umrze, że powinniśmy zjechać realizuje je ze sobą Witsela po prostu dokładnie pojąć co jest kuriozalne dość że, gdzie warto, jakby nie tylko ona nam na przepisy podczas tak po prostu ma na manna zwykły tak i jakość mówi chłopski rozum dary z i analogicznie przy przy drogach dla rowerów wie, że jeżeli jedziemy obok siebie za nami są rowerzyści nie mogą narzucać z nami denerwują wraz z naprzeciwka ktoś jedzie i musi się przytulać do krawężnika no to nie o to kto tak nie powinno to właśnie powinno być wyprzedzanie rowerzystów bardzo ważne, że minimum metr odległości od minimum, jakie mieli, ale uwaga może, więc tam jest jeszcze ta jest jeszcze druga część tego przepisu, która mówi, że ta odległość ma być bezpieczna dla rowerzysty, jeżeli rowerzysta jedzie 20 km / h albo 1 5 jest kiepska pogoda, ale dmuchamy setką samochodem o żonie tom MED nie jest bez Echa odległością do wyprzedzania, aby to ciężarówka jak dokładnie zawita jeszcze jest ciężarówka, która powoduje podmuch Moto absolutnie po to, musi być większa odległość i tutaj jedni mówią minimum 1 50 cm nawet były takie nalepki dodawany dla radiowozów ja ja osobiście uważam, że jeżeli tylko mamy możliwość, żeby pojechać szerzej to powiedzmy szczerze, jakby w nią od usunięcia kierownica to miało 2 stopnie mocniej niż w samochodzie nie stanie czasu natomiast nie stracimy natomiast rowerzysty każdy centymetr jest to jest istotnie, jeżeli jadę samochodem ma możliwość to po prostu zupełnie jak najszerzej tego rowerzystę wyprzedzam wręcz, jeżeli to jest poza miastem dotąd prawie, że na lewe pobocze zjeżdżam z 2 powodów, jakby pierwszy to jest jakby to, żeby ten rowerzysta miał komfort, ale drogi to jest moja wygoda jako mój spokój ducha jako, jaką jako kierowcy, bo jeżeli ten rowerzysta rowerzyści są różni zaś niemal wszyscy za wcześnie n p. skręcać w lewo bez zasygnalizowania tego skrętu w Soczi omijać jakąś dziurę albo po prostu stracił równowagę to się zdarza silny podmuch wiatru jakaś dziura na 2 i najnowsze choćby wróci to ja wiem, że mam ten margines bezpieczeństwa nic mu nie zrobię nic mi się nie stanie mogę sobie, że tak powiem bezpiecznie dalej temat kontynuować bez, jakiego się stresu natomiast Meller to jest absolutne minimum, a w wielu sytuacjach to jest za mało wielu sytuacjach to za mało to jest coś, o czym nasi kierowcy powinni bardzo bardzo pamiętać, czyli można powiedzieć, że metr minimum, ale im więcej tym po prostu lepiej bez bardzo nieładnie tak, ale spróbujmy jeszcze tor wróci, bo wyprzedzanie bywa też drugą stronę i uwaga trwa rowerzysta, który rolę zaznacza też może wyprzedzać samochody to się wbrew pozorom zarząd dalszych miejscach dostawy gazu w miastach na bardzo często i właśnie z najmu pierwsze już nas nie obowiązuje do mety znaczyłoby, że stanie musi wyprzedzać siły samochodu aż taką odległością, jaka jest samochód musi wyprzedzać rowerzystę to się wydaje niesprawiedliwe, ale to ma swój sens, jakby w przepisach rowerzysta raczej samochodowi krzywdy nie zrobi i faktycznie można bliżej niż ten mecz można wyprzedzać z prawej strony przy czym ten przepis był bardziej przemyślany o tym, a sytuacja, w której jedziemy pomiędzy 2 pasami samochodu wtedy wyprzedzamy tak naprawdę z prawej z lewej jednocześnie natomiast ja mimo wszystko sugeruje rowerzystom, że w sytuacji, gdy mamy 1 pas ruchu bądź nawet wiele pasów ruchu, żeby nie próbować przeciskać przez ten korek przy krawężniku, bo znowu zdarzają się sytuacje losowe i przy tym krawężniku tak naprawdę nie mamy gdzie uciec, jeżeli kierowca samochodu zacznie grzebać w miejsce parkingowe zacznie skręcać wprawo mamy problem, jeżeli pieszy wyjdzie zza samochodu mamy problem i t d . i t d . tego wszystkiego nie ma, jeżeli wyprzedzamy z lewej i sugeruje właśnie tak robić trzeba audycje o tym, mowy o rzeczach ważnych dla rowerzystów za nami myślę, że większość zdecydowanie, ale powiedzieliśmy mu się tylko wspomnieć jeszcze na koniec ode mnie te słowa, żeby być po prostu dla siebie na drodze miłym pamiętać o tych innych nieco inaczej się przemieszczają niezależnie jak czym w jaki sposób i po ciemku tak, jeżeli dzisiaj wpuszcza kierowca autobusu oni jutro po bardzo ważnym celnym okiem na innego rowerzystę on po ze rowerzysta pojutrze wpuść jakiegoś kierowcę wszystkim nam się będzie żyło lepiej to trochę na prośbę pana Tomasza, który napisał do nas mów podczas poprzedniej audycji ne to właśnie współżycie pomiędzy rowerzystami, a pieszymi drodzy rowerzyści, jeżeli jedziemy po chodniku niezależnie jakich przyczyn to jesteśmy tam gośćmi i należycie pieszemu zawsze ustąpienie tego miejsca pierwszeństwo niezależnie jak to nazwiemy mea pieszy jest tam po prostu najważniejsza my jesteśmy ci drugorzędny, więc proszę o tym, pamiętać dla pieszych, jeżeli już nam się zdarzy wejść na drogę dla rowerów to też uprzejmy sposób po prostu uznaliśmy z niejasną pamiętajmy jednak każdy na drodze popełnia błędy i my też dajmy ludziom popełniać błędy nie złość jawi mi się tylko, dlatego że ktoś popełnił wobec tych błędów, bo jak najmniej one się kończyły jak najlepiej dla nas, żeby się myślenie kończyły Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasta dla rowerów Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko dziękuje się Rafale dziękuję również z informacji Radia TOK FM przed nami, bo o nich dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA