REKLAMA

Pojazdy bojowe przed I Wojną Światową

Data emisji:
2018-03-24 12:20
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak autor czas zmotoryzowani dzisiaj proszę państwa zaczynamy nowy cykl przesiądziemy się samochodów użytkowych prywatnych do tych samochodów z przeznaczeniem wygrywania wojen do pojazdów bojowych do pojazdów opancerzonych do tych wszystkich pojazdów, które miały przechylić szalę zwycięstwa na korzyść 1 walczącej na stronę to opowieść będzie na Jasną czy jest w niej Jerzy Lemański jak co tydzień, ale również pracownik Narodowego muzeum Rozwiń » techniki pan Tomasz Szczepiński dzień dobry thriller państ w mamy zmotoryzowanych, ale na początku, zanim zaczniemy wsiądziemy do tych pojazdów słynny bojowych to zapytam pana, skąd takie zainteresowanie pojazdami właśnie bojowymi nowomową motoryzacją Coface dziś interesują już pojazdy wojskowe bywał zawsze jest jak obyczaj motoryzacji, jeżeli pyta pan moje zainteresowanie i jeżeli chcemy to jakoś przypisać do motoryzacji czy do historii wojskowości pojazdy były czymś co miało usprawnić sztukę wojenną od samego początku, kiedy pojawiał się jakichkolwiek wynalazek od razu zastanawiano się czy można go korzystali bojowo w ostatnim czasie mamy całą masę takich wynalazków motoryzacja internet usprawnione radio wszystko w pierwszej kolejności służyło celom wojskowym tak samo było kiedyś również 500 lat temu, jeżeli powstał profil no to nie do wojska żal ta najlepiej rozpalać ogniska tylko żeby, a to co pan powiedzieć, że Carl son Gdańsk, który ten pierwszy taki samochód prawdziwego zdarzenia z silnikiem spalinowym z Anne zaprojektowało i skonstruował, choć nie tylko, bo też Daimler nerwy w tym brało udział Maybach to oni z myślą o wojsko też robienie myślę, że oni robili to zupełnie innym celu chcieli, jakby zrobić pewien przełom pomiędzy napędem na siłą mięśni ludzkich rowerem czy zaprzęgiem konnym stworzyć pewną dopiero później ludzie z turniejem patrząc na to zastanawia się a jak by to możemy wykorzystać dla wojska, zanim zaczniemy mówić o tych pojazdach bojowych napędzanych właśnie przez silniki też do pytamy czy n p. parowe, ale silniki spalinowe to ile musimy cofnąć się w historii, żeby znaleźć spróbować znaleźć taki pierwowzór pojazdu bojowego czy też pojazdu pancernego no wydaje mi się o, jeżeli mówimy o pojeździe bojowym do mamy je Story 2, jeżeli mówimy o pojeździe w jakiś tam sposób zabezpieczony może nie opancerzony w dzisiejszym tego słowa znaczeniu to już jest średniowiecze to w momencie, kiedy trzeba było się zbliżyć do murów czy do linii obrony wroga wystarczyło zabezpieczenie dyżuru grubymi balami drewna, żeby strzały dzidy, ale nie przychodził, więc to były 2 pierwsze opancerzenia o nazwijmy to tak właśnie kwestia napędu konie też opancerzoną poprzeć taką opancerzone tak to była trochę taka ślepa uliczka dlatego, że jeżeli możemy obejrzeć na wykład w muzeum wojska polskiego opancerzonego konia i opancerzonego o rycerzach do tego czy Huzara to jest waga około 1 50 kg ten koń musiał to przynieść, jeżeli włożymy na siebie 50 kilo żelastwa nie będziemy tak sprawdzi w ruchach, więc z 1 strony dawało to zabezpieczenie z drugiej strony odbierało nam to co miała lekka jazda, czyli dużą manewrowość Tax szczególnie właśnie w różnego rodzaju muzeach związanych z wojną z bitwami możemy zobaczyć zbroje wielkiej cały system nakładania i zbroi to też było na specjalnych żurawia to ciężko było składane z tego rycerza się kiepsko poruszał w, a takie rzeczy jak właśnie pojazdy karoca ciągnięte przez konie też były opancerzone dziś, a może już działa były składane w późniejszych latach od dworca były były opancerzone nadwozie wojny cele wojskowe były 1 bardziej zabezpieczają przed jakimiś rabunkami służyło temu opancerzenie to opancerzona karta nie była zbyt dobrym nastroju, dlatego że wystarczyło zabić koniem, żeby ta karta stanęła konie szły z przodu nie było systemu, żeby koń popychał to, żeby jakoś ożywić można było w i opłat już można było zabezpieczyć konie, ale cały czas 1 element Nobel takiej, której Gmyza w Ustce zatrzymywał w pojazd i jego wykorzystanie było ono względne bardzo, więc wydaje mi się, że konto nie była ta druga szukamy cały czas z tego tego napędu ja pamiętam z naszych opowieści z Jerzym Domańskim, który powiedział, że taki pierwszy pojazd napędzany parą to koniom i francuski reżyser proszą, by poprawić wojskowy na pewno utrzymają to dokładnie nie wiem, ale on właśnie wynalazcy taki wielki pojazd kiepsko im się sterował ona jednak napędzany już próg ten wzrost Kuga to przepraszam właśnie parom wojskowe jak najbardziej koniec osiemnastego wieku pojazdu wymyślony po to, żeby służył jako ciągnik artyleryjski obrona mamy pierwszy pojazd wspomina pan o trakcji parowej pierwszy pojazd parowy zarazem pojazd, który jest przypisywany początkowo motoryzacji nie jest jeszcze taka typowa motoryzacja czy, iż silnik spalinowy benzynowy, ale już pojazd napędzany siłą zewnętrzną czyli, czyli parą, więc ten kubek noc tak wojskowy zawodowy wojskowy pieniądze na budowę tego wynalazku też pochodziły z wojska, czyli jednak możemy znaleźć te pierwowzory właśnie Warmii i my już w ogóle pojazdów samego początku samochodu jak jak najbardziej, w którym momencie pan myśli możemy nazwać pojazd bojowy jak już takim pojazdem konkretnym Bodo w bojowym był taki 01 01 . już skonstruowany bardzo trudno mówić o pierwszych pierwszy, bo te prace były równolegle prowadzone w kilku państwach i do tak samo jak rozważanie czy pierwszy był Daimler czy pierwszy był Ben w tym samym roku 1 stworzył silnik montowany w motocykl drugi trójkąt łowy pojazd i to są takie dywagacje inną bardzo względne wydaje się, że o pojazdach wojskowych spalinowych czymś co możemy nazwać na dzisiejszą bronią pancerną możemy mówić na początku dwudziestego wieku, kiedy pojawił się samochody pancerne to była taka forma poczta właśnie wojsk pancernych silniki zaczynałem z roku na rok być coraz bardziej doskonalsze coraz sprawniejsze coraz mocniejsze i nagle się okazało, że stworzona ciężarówką zamiast załadować ją towarem można to podwozie opancerzenie dziś blachą i zrobić z tego samochód pancerny i takie prace zaczęły się właśnie w pierwszym w pierwszych latach 2 jest tego wieku do wybuchu pierwszej wojnie światowej były robione ze względną intensywność względną szybkością wybuch pierwszej wojny światowej spowodowało to, że to co wymyślono i dopracowano poprzednio w 10 lat w czasie wojny robiono w pół roku, czyli maksymalne zdjęte zintensyfikowanie prac, żeby usprawnić, żeby wyprzedzić przeciwnika, ale to tak sobie myślę, że na początku bardzo dużo musiały ważyć pojazdy mogą teraz silniki były niedoskonałe i też chodziły tam faza dopiero masowości tak to nazwijmy je z, więc jak sobie radzono stąd budowa to muszą być pojedyncze elementy, które służyły na początku do przewożenia ludzi czy jednak właśnie armat ciężkiego sprzętu armaty dla opancerzone transportery opancerzone nie były jeszcze wówczas modne ani nie był wówczas potrzebne wtedy chodziło o siłę ognia i zabezpieczenie strzelca, żeby móc przesuwać siły punkt ogniowy do przodu jak sobie radzą po prostu pojazdy były bardzo wolno jeździły z prędkością 2 3 4 5 km / h prędkość to był 1 problem drugi problem to była bardzo duża awaryjność tego dopiero w późniejszych samochodach pancernych wprowadzono 2 systemy sterowania to znaczy z przodu listy u był również silnik z tyłu w niektórych samochodach i much jest, by ewakuować z pola walki i to był problem właśnie awaryjność, bo wiadomo, że konstrukcję szczególnie dopracowane to wszystko było czas pionierski prędkości awaryjność to były te największe wady był opancerzony ważył wiadomo, że wprost proporcjonalnie więcej zrobimy część będzie wolniej jechał początek dwudziestego wieku niektóre państwa wiodły prym w rekonstruowaniu tych pojazdów takich pancernych sił bojowych początkowych Europa, dlatego że tak dobrą sprawę pierwsza wojna światowa to był konflikt, który dojrzewał wiele wiele lat stworzyła się cała masa grup interesu, które czy państwa poprzez przywiezione, które jak, gdyby dało narastało to byli zadowoleni i konflikt konflikt tak jakby to pierwsza wojna to jest wynik na pewno już 6 8 lat wcześniej wiadomo było, że wojna musi wybuchnąć, choć wiadomo było, kiedy pionierami w budowie samochodów pancernych byli Niemcy Francuzi Anglicy Belgowie i wbrew pozorom Belgia mały kraj, ale przemysł motoryzacyjny na na początku dwudziestego wieku latach dwudziestych trzydziestych miała bardzo rozbudowane Today Belgia była ciekawym jest dalej z ciekawym położeniu geograficznym, ale nie musieli sobie zapewniać ubezpieczeń ale, ale jak również mieli świadomość rozwoju przemysłu tutaj powstało najwięcej konstrukcji samochodów Niemcy wiadomo zawsze nastawieni na podbój Anglicy Francuzi też jak gdyby historia wojen były wpisane wciągnęło ich egzystencję to bardzo ciekawy właśnie z tego powodu, że jest myśląc w ogóle motoryzacji tak jak pan powiedział rozwoju pewnej myśli technicznej no to faktycznie to nasuwa się tam ta myśl wojskowa najpierw, że z tego to wychodzi krótkofalówki i t d . i t d . to wszystko Atu proszę pojazdy najpier w szerokie zastosowanie jednak miały swoje tym przemieszczanie się prywatnym to nazwijmy dopiero później wojskowym, a czy jest taki element, który na odwrót nuty z tych samochodów właśnie pojazdów pomógł wysiadł z czystej myśli wojskowej technologii w tej na początku dwudziestego wieku i dusza, że zastosowany tą drugą stronę właśnie prywatną może podwozie może jakiś zastosowania przekładanie siły napędowej jest kwestia pewnej ideologii, a pojazdów wojskowych my jesteśmy nauczeni ostatnio tego, że samochód ma być każdy rozkaz z każdym rokiem nowocześniejszy ładniejszy sprawniejsze w przypadku wojska to wcale nie było tak i nie był potrzebny samochód nowoczesny sprzęt tylko po jazd, który będzie trwały i solidny i chyba ideowości solidności w pewnym momencie przenosiła się do życia takiego codziennego cywilnego w latach dwudziestych i 3 0 troszeczkę wybiegnę w przyszłość właśnie producenci, posługując rozwiązań technologicznych i brnęli w US powiedz, grożąc 4 zaworami, jaką było w przypadku umowy z Iranu czy samochody bardzo nowoczesne, ale ci, którzy chcieli mieć samochody solidne i dobre jednak sięgali po te rozwiązania, które były sprawdzone przez wojsko, które może były uznane za nieco archaicznym, ale były sprawdzone i dawały żywotność zatem wydatek tak tak sobie myślę pierwsza rzecz taki pancerny samochód to w środku musiał jednak swoją temperaturę mieć, zwłaszcza przegrzaniu silnika jak radzą sobie z chodzeniem tego całego wyposażenia trzeba było to wytrzymać zastanawiano się jak wytrzymałe lasach ciało ludzkie, toteż nie do końca, dlatego że dotknięcie gołym ciałem do sporych lepiej było się pocić i mieć zabezpieczenie to były były pewne takie niuanse zresztą nawet spójrzmy na pierś 1 z pierwszych takich tradycyjnych czołówki FT 17 który, który miał przedział silnikowy bardzo blisko przedziału bojowego i jakby wentylacja również była przez przedział bojowy po prostu niesamowite temperatury i po prostu badanie wytrzymałości człowieka do kiedy wytrzyma, kiedy zemdleje jak zemdleję to wiadomo to koniec koniec, więc to nie jeszcze nie myślano o tym co dzisiaj rozumiemy, czyli wentylacja klimatyzacja te wszystkie systemy nie wtedy cieszono się, że można opancerzone i może pojechać do przodu, a człowiek człowiek musiał się trenować muszą dostosować dostosować stawki kończące pierwszy odcinek taki wprowadzające nocą to myśl technologiczną pojazdów bojowych pojazdów opancerzonych, gdyby pan mógł przedstawić takich kilku 5 aut najsłynniejszych konstruktorów wojskowych właśnie tych pojazdów tego początku dwudziestego wieku, którzy bardzo duże piętno oznaczyli co może pancerne były pochodnie od ciężaru ich Sulej trudno wyznaczyć takie taki punkt takie osoby takie firmy wydają się takim przełomowym wynalazkiem był czołg Renault FT 1 7, który tak na domofon był pierwszym czołgiem dzisiejszego tego słowa znaczeniu mniej więcej konstrukcja kadłubów wyglądała jak w czołgu było obrotowa wieżyczka zachowywał się, iż miał zadania typowego ciągłych wydają się, że taką ikoną klubu Śląsk postawił na początku był właśnie czołg FT 17, a hale czołg bardzo popularny po pierwszej wojnie licencja sprzedana za cały świat produkowane w związku Radzieckiego o Rosji sowieckiej w związku Radzieckim jak to zwał tak zwał w stanach Zjednoczonych w Polsce też powstało 2 5 czołgów na tej bazie, więc od to był tak to była taka ikona w samochodach pancernych ciężko właśnie znaleźć taki taki 1 punkt zaś kilku konstruktorów to była kwestia produkcji ciężarówek i adaptacji do celów wojskowości i budowy samochodów pancernych, gdyż są zamówienia wojskowe były bardzo lukratywne stały płatny gotówką, więc myślę, że zostańmy przy tym ciągu rano FT 17, ale to bardzo ciekawe, że akurat Francuzi też tej myśli wojskowej pojazdów, które prym brali, ponieważ jak z rozmów z wcześniejszych z Jerzym Domańskim wynikało Francuzi bardzo szybko w ogóle posunęli się motoryzacją i pędzenia do te myśli technicznej Tomasz Dębicki kończymy na dzisiaj proszę państwa część wprowadzającą do pojazdów na bojowych w przyszłym tygodniu powiemy nieco więcej od tych właśnie już czołgach, czyli pierwsza wojna światowa czołgi i skąd się nas, że n p . działa brytyjska nazwa tango, bo przecież do zbiornika Niemczuk zupełnie coś innego i skąd może nasze ciało się działo także wyjaśnimy na dziś kończymy bardzo dziękuję za to dziękuję bardzo do widzenia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!