REKLAMA

Ostatnie przedstawienie "Dziadów" w reżyserii Kazimierza Dejmka

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-24 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z 15 5 Karolina Głowacka przy mikrofonie rozpoczynamy klasyki dla grzeszników nasza audycja, w której przypominamy znaczące dzieła literackie filmowe muzyczne dzisiaj zajmiemy się takim połączeniem z 1 strony oczywiście literatura z drugiej teatr raz trzeci trochę polityki porozmawiamy o przedstawieniu Dziady z roku 19 6 8 no po sześćdziesiątego siódmego w zasadzie, bo wtedy była premier ma w naszym studio dr hab. Daniel ciastek dzień dobry dzień dobry prodziekan wydziału Rozwiń » nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego ja, przygotowując się do audycji korzystałam z bardzo interesujące książki kryptonim Dziady teatr Narodowy 1 9 6 7 6 8 autorstwa Janusza Majcherka i Tomasza Mościckiego z przy okazji od razu, ale tę książkę poleca i zacytuję fragment c z tej książki 2 8 lutego 8 10 07 . roku Dejmek informował w ogłoszeniu opatrzonym nr. 11 uzyskaliśmy zgodę władz zwierzchnich na wystawienie Dziadów, a Mickiewicza w ramach uroczystości ku uczczeniu pięćdziesięciolecie rewolucji październikowej, kto oczyści rewolucję październikową antyrosyjskim dramatem Chin dobre kino uważam, że ktoś uczciwy w Chinach, dlatego że sam Kazimierz Dejmek w niejednym wywiadzie w szczególności w tekstach, które pojawiały się za 8 0 wyraźnie mówił, że chce uczciwie rozmawiać o stosunkach polsko rosyjskich i o relacjach polsko-rosyjskich wydaje się tym utworem jak najbardziej słusznym w szczególności, jeżeli spojrzymy na trzecią część Dziadów, owszem, wymowa doświadczenie samego Mickiewicza, które w Dziadach jest nad wyraz mocno zaakcentowane samo doświadczenie Adama Mickiewicza w sprawie świadect w flamandzkiej, ale faktem jest też jest to uczciwa rozmowa w stosunkach pamiętajmy, że rzeczywistość społeczna, która była w roku sześćdziesiątym siódmym to nie jest radziecką jeszcze i to jest radziecką jeść ani rosyjską część jej syna o można z tym polemizować, ale akurat argument jest jeszcze daty dać ważne można było ustawiać Andy Car z anty carską no to możliwość soczewicy możemy pokazywać pewną historię również wystawienie dramatu Dziady, kiedy w okresie tworzy w okresie powstawania socrealizm rodzenia się w Polsce, kiedy ląd chwilę chciał wystawiać Dziady to była specjalna komisja powołana Bolesława Bieruta no i Michała stwierdzono podczas owego posiedzenia no, że to nie czas na wystawienie nowego dworu Zycha namierzają źle się komentarze z tak kontestujący na tym, że na, a nawet można było się zgodzić, ale całą akcję ze sceny powinien komentować Puszkina to pokazuje, że rzeczywiście Dziady mające swoje zakręty historii, ale wracając do sześćdziesiątego siódmego roku faktem jest, że Kazimierz Dejmek mówił o uczciwej rozmowy na temat stosunków polsko rosyjskich, ale tych, które definiowane były czasami dziewiętnastego wieku Dejmek tak mówił też rozumiem, ale na razie na to całe ekipa cenzura no i t d. zgodnie uznają, że w tej książce kura ten wątek też jest poruszony, że w ogóle dojść do tego, kto był autorem pomysłu pojawienie się z Dziadów w teatrze Narodowym jest bardzo trudne do zanalizowania dzisiaj tak naprawdę trudne do udowodnienia jest kilku autorów owego pomysł oczywiście sam Dymek, który w planach repertuarowych umieszcza na spektakl jest oczywiście cało z założenia programowe teatru Narodowego, która uwzględnia również u ten utwór w realizacji w realizacji widowisk, który miał się pojawić wiosną nie jest to kontrowersyjny może tai Ming tzw. czas jest to kontrowersyjna teatr Narodowy Mickiewicz Dziady no to 3 sekundy oczywiście, że się łączy, ale chodzi też jeszcze 1 osoba pamiętajmy, że te Dziady został włączony pewną rozgrywkę polityczną ta rozgrywka polityczna jest co roku sześćdziesiątego ósmego i tu tylko przewija się nazwisko tymczasem również Witolda Balickiego dyrektora generalnego w ministerstwie kultury, które on uważa siebie za osobę dość istotnej ważną z punktu widzenia z punktu widzenia prowadzenia tego tak do repertuaru teatru Narodowego, a była to osoba, która miała dobre relacje z moczarów sami, czyli Mieczysława Moczara co pokazuje to aż tak pomoże też klarowną klarowny efekt wprowadzenia tego spektaklu bracia zawsze jest trudna moment powiem szczerze, że zawsze z tymi gadami jest, by problem, że przecież chwilę wcześniej bodajże 2 3 sezony wcześniej te Dziady pojawią się w teatrze polskim w Warszawie rysopis kochanki Krasowskiego, o ile pamiętam wspólnej reżyserii, ale zawsze tymi dziadami sprawna, bo kontekst jest niewłaściwy albo okoliczności polityczne są niewłaściwe na dobre dramat związany jest dobry dramat przypominam, że po raz pierwszy w historii całość dramatu Dziady została wystawiona dopiero szesnastym roku 20 1 6 w teatrze polskim we Wrocławiu 1 i przy zmianie Dyrekcji owego teatru Dziadów dalej nie ma ach, w całości wystawianych co pokazuje, że ten czas kont czasu bardzo jest problematyczne z punktu widzenia Woodford ja uważam i wychodzę założenia, żeby uczciwie rozmawiać w ogóle i coli w relacjach, nawet jeżeli spojrzymy sobie na reżim niedemokratyczny okresu Polski ludowej Dziady wydają się najlepszym utworem do owej dyskusji, gdy rynek branżowego założenia rzeczywiście rocznica rocznicą, ale i tak naprawdę mówi nieuczciwe można tylko mówić w sposób polemiczny nawrócił niedemokratycznym takim, jaki był, a siła teatru pokazywała, że może być to uczciwa rozmowa czy Kazimierz Dejmek lubił dramaty z epoki romantyzmu nie znosi Kazimierz Dejmek nie znosi dramatu romantycznego mówi kilka tych faktów i tej, cytując też pewne fragmenty z różnych z różnych opisów samego Kazimierza Dejmka n p. praca nad utworem polegała w ten sposób, że Kazimierz Dejmek wyskakiwał z swojego pulpitu reżyserskiego, który jest na widowni wyskakiwał wykrzykiwał co ten kudłaty Litwin powie pisywał, jaka metafizyka nic nie rozumiem ten Litwin herby są też do niej liczonego właśnie chodzi i też pokazuje tradycja romantyczna, która była w teatrze Narodowym Dyrekcji Kazimierza Dejmka wcześniej zrealizował 1 Kordiana i też nijak nie wzrosły w moich również z osobami, które są pracował w tym Kordianie asystentka reżysera i kas Tokarska mówiła, że też miał olbrzymie problemy z interpretacją owego dzieła Juliusza Słowackiego oponenci Dejmek przeklinał okrutną tak Kazimierz Dejmek jest najbardziej znany jako wybitny twórca polskiego teatru to oczywiście bez wątpienia i to jest na kartach historii najcenniejsza Kazimierza Dejmka, ale pamiętajmy, że świat teatr, jaki świat kultury ma swoje prawidła i każdy ma swoje przywary każą już jednak nie szczędził nie szczędziło wyrazistych treść tych słów, ale powiem tak, że czasem może nawet postawa autorytarna z umacnia tylko postawę postawę autorytetu wielokrotnie i myślę, że ja nie niemożliwość osobiście spotkać Kazimierza Dejmka Stępka jego spektakl jeszcze zmian to możliwość zobaczenia tylko do spektakli, ale pokazuje, że ta postawa autorytarna wielokrotnie buduje prestiż autor mógł legalnie przekroczyć wież wiertniczych w odległym terminie, ale wracając właśnie do samego utworu, czyli do dramatu romantycznego trzeba pamiętać, że często wychodzi zapisów marcowej kulturze Marty fit m. in . jest jeszcze 1 ważna rzecz brak Kazimierz Dejmek uwielbiał za to nieco się dramat romantycznego wiek inny dramat staropolski 2 1 g staropolski nawet tylko w zapisie dźwiękowym, które dzisiaj już na jej jest też możliwy do zakupienia jest ta wersja premiera wam spektaklu Kazimierza Dejmka w teatrze Narodowym ten zapis chroniczny pokazuje tylko im się, posiłkując się, że ten zaśpiew ludowość i powrót do tego teatru staropolskiego co widać scenach obrzędów słychać scenach obrzędu był tym czym Kazimierz Dejmek tu się wybornie i ten świat starą polszczyzną właśnie odbija się echem właśnie w tych sekwencjach sekwencjach obrzędu i tutaj poszukiwał bym tego zamiłowania, dlaczego n p . Dziady wszyscy krytycy są zgodni w opisie Marty fit to właśnie wyraźnie przebija, że sceny później najbardziej najgłośniej oklaskiwany w tym bardziej wyrazisty politycznie miały najniższe w Orange wymiar artystyczny sceny, które przebrzmiałe i są tylko kontekstem oczywiście w Dziadach obrzęd no przecież Dziady obrzęd są, jakby pomijane pomniejszane, a miały ten walor artystyczny jeszcze 1 rzecz państwu powiem być może szokującą dla niektórych, ale pomysł obsadzenia Gustawa Holoubka znakomitego aktora już się w zasadzie spiżowego w pewnym sensie genialnego tak jest pamiętany w tamtym momencie był uznawany za ryzykowny wręcz, że zawsze obsadzenie roli Gustawa Konrada jest ryzykowne, bo wielokrotnie także w każdy aktor marzy chyba zagrać roli Gustawa Konrada Allen w białkach oraz uchodzę takiego założenia, że Gustaw Holoubek ówczesnym czasie również opatrywany był jako przykład inteligencji polskiej osoby, która od innych, która reprezentuje tę inteligencję polską i ryzykowna część jego mogła być z wieloznacznością jeśli chodzi o te kwestie ryzyka zawsze jest problem z tą po obsadzeniu ustawa Gustawa Konrada ja powracam do inscenizacji wrocławski, dlatego że miałem przyjemność być amatorem w tamtym spektaklu wrocławskim Michała Zadary i tam też ryzykownie wsadziliśmy Bartosza Porczyka Bartosza Porczyka, który bardziej kojarzy się ze światem muzyki i ze światem ze światem piosenki aktorskiej, a idealnie w PSP uczy się w rolę Gustawa Konrada to ciekawe, bo inne dramaty romantyczne, więc daj Boże natchnienia tak stoimy aktor łączy się z transcendencji, a tymczasem my Gustaw Holoubek opowiadał o tym w jaki sposób on interpretowany wielką improwizację i mówiły jak sobie poradzić z tym my z natłokiem tekstu mówił tak wystarczy zwrócić uwagę na miarę i Rżany studniówkę wszak pauzy wymyślono tu nie tylko dla nabrania oddechu, ale i namysłu, słuchając wskazówek Mickiewicza dzielimy tekst improwizacji na wygodne odcinki przezeń zaznaczone i klucz interpretacyjny utworów wpada w nasze ręce to tyle jeśli chodzi o wielkiej natchnienia natomiast zadziałało, bo wiedzą czy skorzysta z tej książki, które wcześniej spełniają ogrodzeniem Dziady mnie LMP pisano o tym, tak wielka improwizacja wzbudziła powszechny jeśli nie liczyć się już czeka go akurat krytyczne zachwyt Raszewski pisał o wielkiej niespodziance zdaniem Krystyny Mazurów Holub ku było coś z 3, na który nie zagrał Konrada, lecz zjawił się w przedstawieniu i odbył konferencję z postacią Konrada i z Adamem Mickiewiczem udało się myślę, że się udało tylko w pod ten problem polega na tym, że jesteśmy natchnieniem przeszłością i legendą Dziadów itd pamiętajmy o tym, że talent od razu wiedziałem, że w dziesiątkę, gdyż one o tym, mówi legenda Dziadów samego utworu, jaki legendą Dziadosz 10 07. 10 08 . roku i zawsze tam być pobrzmiewało w tym Gustaw Holoubek również też wykorzystane w lawie Tadeusza Konwickiego będzie tą legendą tej postaci pozostanie naszym dźwiękach rzeczywiście to techniczne frazy, które za pani zacytowała swojego najbardziej znaczącej ważne, dlatego że technika wypowiadanie wielkiej improwizacji w ogóle całej całego utworu Mickiewicza ma olbrzymie znaczenie, bo niestosowanie właśnie średnio po uzyskał solowej jest olbrzymim problemem, ale tak naprawdę jeśli chodzi o kwestie kwestia zrozumienia owego utwór, jakby powiem i 1, że każdy aktor, który mierzy się z wielką improwizacją musi na nią znaleźć klucz znaleźć na niego do niego do niego klucz interpretacyjny i wszystko zależy od rangi owego aktora w ówczesnych czasach, która go aktora był Gustaw Holoubek i tak naprawdę wydaje mi się, że naprawdę te słowa mogły nieść ja tylko znam zapisu fonicznego wielką improwizację i to dużo wcześniej niż to co mamy, że my dzisiaj posłuchać i nie wiem czy dziś jest czasach rzeczywiście mogli nigdy nie dał siłę siłę możliwości zdobycia i uniesienia tego co Gustaw Holoubek przekazywany jest ten zaś, że w teatrze Narodowym można nabyć parę zanieczyszczoną wersją nie udało rozmawiamy o Dziadach roku sześćdziesiątego ósmego 6 0 do sześćdziesiątego siódmego 6 lutego ósmego roku dr hab. Daniel trzynastek jest z nami skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy dzisiaj mamy takie wyjątkowe klasyki dla grzeszników, których po pierwsze, przypominamy zachęcamy do tego, żeby sięgnąć do oryginału do dramatu Adama Mickiewicza Dziady, ale rozmawiamy głównie przy okazji rocznicy marca 6 8, a konkretnie Dziadów, czyli tego spektaklu, który został bardzo mocno Polit politycznie wpisany w inny w tym też wydarzenia Dziady z sześćdziesiątego ósmego precyzyjnie, mówiąc że 10 07 . roku, bo wtedy była była premiera tego spektaklu w reżyserii Kazimierza Dejmka dr hab. Daniel przejazd tak jest z nami dzień dobry mecz raz jeszcze prodziekan wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego proszę powiedzieć jak rosło napięcie polityczne wokół tego spotu z spektaklu dajcie napięcie rosło cały czas, dlatego że kontekst wydarzeń, które były za oknem ze w momencie, kiedy zespół tak postanowił od czerwca 10 07 . roku przecież to jest kontekst wojny, która ma miejscem arabską izraelskiej konflikt, który narasta mamy wystąpienie Władysława Gomułki, czyli to narastanie społeczne pewnego wrzenia jest autor zauważa Kazimierz Dejmek dostał specjalną dotację na przygotowanie nowego spektaklu PIR próby niby wierzyły, ale niektórzy ostrzegali Kazimierza Dejmka, że te spektakle zalatuje prowokacją to całe wydarzenie to jest cytat to za ratowanie prowokacją Kazimierz Dejmek odpowiadał erze wszystkim wszystko zależy ile prowokacją jednak ta atmosfera cały czas gęstniała ich smak jest miała do tego stopnia, że podczas tych od odbioru komisji ten Zaorski tak naprawdę wg relacji to niebyła wcale komisja tylko 1 1 cenzor z 1 zapisie pojawia się taka sugestia, żeby to trzeciorzędne rozmarzone cenzor nada teksty pianista to jest cytat, który odbiera ten spektakl no i nie miał żadnych uwag radnych żadne akta cenzury nie potwierdzają, że jakiekolwiek uwagi i pojawił się w tekście pojawił się w spektaklu no i ECS rozkwita, bo tylko przecież to i tak musi pójść w to pokazywało, że tam atmosfera będzie możliwe, że będzie gęstniał po tym, gdy nie wiadomo, jakie przygotowuje spektakl zawsze można mieć wyobrażenie 1 rzeczywistość pokazuje zupełnie coś odmieni relacje z litra w obecności w dni od premiera spektaklu pierwsza przypomina, że tych spektakli tak naprawdę było niewiele 11 tych oficjalnych Spectre Martin przed marcem 30 stycznia mamy ostatni spektakl i z tego 5 listopada opóźniona o miesiąc premiera i tenisa tak pierwszy został przyjęty owacyjnie oczywiście na widowni byli zaufani zaufani zaufani Władysława Gomułki samego Pierre naczelnego cenzora czy Władysława Gomułki nie było był blisko druga osoba w państwie, który podobno ze spektaklu wychodził wściekły mówiąc, dlaczego taki religia religijne tyle się tak chrześcijańskie, więc dlatego można rozpocząć tę postać owacja na długach burzliwa chyba największe powodzenie wielkie brawa dostał Mroziewski Holoubka powitano Huragan oklasków i przeciągłe mąż krzykiem rzecz zupełnie wyjątkowa naszych teatrach co powtórzyło się potem jeszcze ze 2 × wreszcie zaczęto skandować Dejmek Dejmek reżyser po chwili Dymek wyszedł z Lechem i tam stanął ukłonił się publiczności, którą stojącym na podeście jeszcze raz układa się publiczności i zszedł ze sceny to cytat z Raszewskiego zapomnianych czy znasz się szybciej, ale oni na nich plażą Kraszewskiego do tak mile zapisany zapisane zapisane jest fakt tego premierowego spektaklu ta relacja jest naprawdę interesująca postaci, które pani spełniam Raszewski grał senatora, bo to warto wspomnieć o chorobach oczywiście postaci Gustawa Konrada ta atmosfera tego spektaklu pierwszego tak naprawdę gęstniała gęstniała od tego, że m. in. wstrzymano recenzji recenzje pojawił się tylko w kilku dziennikach m. in. ta najbardziej znana Asada Szczepańskiego i najbardziej pochlebne Augusta Grodzickiego i Jaszczak Szczepańskiego pojawiła się w tym boomie ludu z takim można powiedzieć cynicznym tekstem, że na Dziady polityczne to jeszcze musimy poczekać co w kontekście narastających wydarzeń wydawało się dość kuriozalne no i Augusta Grodzickiego, który również po latach mówił, że sam tekst recenzji był dodatkowo uzupełniane w dni jego ręką, ale zmienianie uzupełniany po kilka recenzji pojawiło się również bez codziennych gazetach większość miesięcznika w tygodnikach w ogóle nie ujrzała światła dziennego recenzję również znajdują się w archiwum teatru Narodowego został przesłany do teatru Narodowego maszynopisy i też są świadectwem tego spektaklu jak rzeczywiście było odbierane, choć recenzji nigdy tego światła dziennego nie ujrzał w jak ostra z 1 strony to jest środowiska, które te, które wokół spektaklu o spektaklu nie ma możliwości wypowiedzenia się mówi magistrze recenzji z drugiej strony nastanie atmosfery sensacji artystyczny trochę atmosferę podkręcała m. in . to może spektaklem 1 został odwołany z powodu choroby Holoubka co też narastało nazwała inspektor odwołany spektakl daje oczywiście to co działo się, że kwestie relacji pomiędzy ministerstwem kultura teatr w ograniczanie ze spektakli i niwelowanie tych spektakli ograniczeń biletów ulgowych, czyli Ewa wokół niego tego spektaklu narastała atmosfera strachu owi zarzuca władzom religia męstwo i antyrosyjską ości i ostatecznie, że ma, więc religia mnóstwo i ostatecznie anty radziecką 6, więc tak tak gotowi czy publiczność bynajmniej nie jest taki los ich biła brawo akta znaleźli stare hangary cały kontekst tego wydarzenia polega na tym, że przecież ktoś komuś zależało na urodziny pewnej tezy o robieniu pewnego dnia pewnego wyobrażenia, że ten spektakl brali w obronę przecież ci, których nazywamy komandosami, czyli to młodzież akademicką, która za chwilę 8 marca będzie organizowała wiece na Uniwersytecie warszawskim, więc to będą ci, którzy są pod burzyć, którzy podburzają ci, którzy nakręcają atmosferę ci, którzy kształtują klimat pamiętajmy, że ma 6 8 jest wielopłaszczyznowy wydarzeniem, które ma charakter anty inteligencki antysemicki pies jest czterokrotnie szeroki kontekst o tyle warto pamiętać i na które warto zwracać uwagę i ta atmosfera wokół teatru gęstniała gęstniała do tego stopnia, że ten 30 stycznia ostatni spektakl obejrzało praktycznie 2 × więcej osób niż ta widownia teatru Narodowego mogła pomieścić 100 z nami innymi wejściami na widownię teatru Narodowego wielu miejscach opisywanymi m. in. wejściem przez zaplecze na hasło harfa, bo chór harfy brał udział w spektaklu, żeby każdy mógł wejść, a więc uchwytów w ucho hasło wypowiadał, żeby wejść na jej oczywiście ten tłum, który zgromadził się przed wejściem do dnia teatru Narodowego decyzją milicjanta, żeby otworzyć drzwi, żeby wszyscy mogli wejść na widowni też tak się to wydarzyło pełna list Zastawny w tej książce, jaki w kapitularzu lekarze z Raszewskiego też pojawia się zdjęcie zdjęcie zaproszenia pierś 1 miejsca dosta w negocjują właśnie ten spektakl trzydziestego trzecie z tego stycznia co pokazuje, że ta widownia była szeroka trzeba pamiętać, że to atmosfera też podkreśl nakręcała pewna to rodzaj komentarzy, które się pojawią m. in. radio wolna Europa, które też wpływało na owe zdarzenie m. in. pojawiające się teza, że spektakl zysk tak tak został zakazany przez ambasadę radziecką jedno wydarzenie, które miało miejsce w teatrze Narodowym m. in. wizytę pisarzy radzieckich mówiła o tym, że absolutnie strona radziecka niebyła zainteresowani włączaniem się ze o ograniczeniu owego spektaklu, bo spyta zapraszamy do Moskwy, choć nigdy nie pojechał, a również była wizyta ambasadora dzieckiem, ale 2 przedstawicieli ambasady net ze spektakli rozwiązała się rozmowa, że podobno zakazali czy grać spektakl, a 1 z nich skomentował, że my się takie sprawy nie mieszamy i oczywiście nie wiadomo czy tezy wypowiedziane są prawdziwe, ale ten tak ten fakt rzeczywiście miał miejsce w nim mało, kto pamięta, że po marcu spektakl Powróćmy to prawda Chiny to rzeczywiście jest tak, że to jest dobre pytanie na egzamin, który można zadać i to zawsze są tak ze slangu akademickie mówi się o betonowych kołach ratunkowych i to rzeczywiście tutaj można byłoby to o tym, powiedzieć, a on często takie betonowe koła oraz garaż związany dużo pan suszarek eks mi na to, że bardzo często, ale wracając do samych Dziadów rzeczywiście oprócz tych 1 1 oficjalnych spektakli mamy 3 zamknięte spektakle, kiedy ta w prasie mamy napisane albo nieczynne albo spłatę zarezerwowane w repertuarach teatrów, które w gazetach pojawiały się w codziennym w codziennych wydaniach najlepszy spektakl był zorganizowany dla aktywu partyjnego, zanim doszło do spektakli akty w partyjny zakładów pracy warszawskich był instruowany instruowany jak należy odebrać utwory nienawidzi brawo dookoła też o tym, powiem, bo ty jesteś ciekawa historia też legenda 1 opowiedziana chyba przez Damiana Damięckiego i jak i jasne, jaka jest wymowa utworu jak należy go odbierać no i wracają właśnie do bra w to w takim sparingowym 1 z 1 ze spotkań z bankowości dotyczące Dziadów nie wiem czy nabył 10 lat temu czy wcześniej właśnie ta opowieść się pojawiła, że to był kuriozalny te spektakle były te 3 dla aktywu partyjnego, dlatego że w momencie, kiedy zapadała kurtyna i była całkowicie ciemność widowni były brawa, kiedy się podnosiła nie było obaw, więc to oczywiście legenda, ale rzeczywiście pokazuje pokazuje pewien nastrój po spektaklach była ankiety ankiety, które udowodni śmiałą tezę o niesłuszności doboru utworów Adama Mickiewicza w kontekście wspomnianej rocznicy rewolucji październikowej i niewłaściwej wymowie politycznej te ankiety są są dość kamer takie znamiennym przykładem, że głos ludu miał zdecydować o dalszych losach teatru Narodowego, jakie były w konsekwencji po tym, całym wielkim zamieszaniu w jakąś powiedzieć, że my zawsze pokazujemy te konsekwencje jest taki sposób, że co się stało stać Narodowym, a 1 zawsze zastanawia się postać Kazimierza Dejmka, bo to mało, by wciąż toczy się pojawiają to pewne sekwencje, ale i mało osób wie, że jak jest olbrzymie obciążenie dla człowieka, który nie tylko stresem spektakularnej dyrektorem teatru bycie dyrektorem teatru to być odpowiedzialnym za odbudowę tego Narodowego być odpowiedzialnym za instytucję być odpowiedzialnym za to co w niej się dzieje i Kazimierz Dejmek sam sobie Anity wspominała o w jego języku i tam język niewyparzony i to doskonale wiemy i to nie jest żadna tajemnica i ono bawił się wielu poważnych konsekwencji wobec samego siebie, że mogą może mieć sprawę że, jakie będą konsekwencje taniego prywatnie też oczywiście ucieczka wielokrotnie wielokrotnie w ocenie tej rzeczywistości, która jest, ale dla samego teatru Narodowego to konsekwencje były takie, że Kazimierz Dejmek sam składał rezygnację Tryzna nie była przyjmowana no i władza zdecydowała o odwołaniu Kazimierza Dejmka z końcem sezonu i 6 7 6 8 to ostatnie spotkanie zespołu odbyło się już w lipcu 8 10 08 . roku Kazimierz Dejmek apelował o to, żeby pozostać w zespole trzeba zostać w teatrze, żeby nie odchodzi z teatru Narodowego bardzo trudną do trwałego poszukiwanie następcy Kazimierza Dejmka początkowo w skład tak zakłada ono wówczas, że tymi osobami, które będą mogły też teatr Narodowy była Krystyna Skuszanka i Jerzy Krasowski później obiekt taki Narodowym ze okresie stanu wojennego, ale z następcą jednak do Kazimierza Dejmka w teatrze Narodowym został Adam Hanuszkiewicz wówczas połączono 2 sceny teatru Narodowego z teatrem powszechnym no i ten czas był zupełnie czymś innym zupełnie innym miejscem sam Kazimierz Dejmek z grupą aktorów odszedł do innego zespołu do zespołu teatru Ateneum tam do swojego przyjaciela z czasów łódzkich, kiedy współtworzyli razem teatr nowy czy Janusza Warmińskiego no i tam wraz z nastaniem Kazimierza Dejmka służba bezpieczeństwa założyła sprawę o kryptonimie panteon, która inwigilowała rewizjonistyczne poglądy środowiska skupionego wokół Kazimierza Dejmka te zapisy są dość interesująca i relacje na i Kazimierz Dejmek zrealizował w tym teatrze tylko 1 spektakl, którym było Wujaszek wania drugi spektakl, który posiada również dokumentację zdjęcia nie został wprowadzony do repertuaru zamku sprawą działania cenzury, czyli była to dialog z pasją my, bo spektakl pokazywał, że w Polsce jest antysemityzm, a w roku sześćdziesiątym dziewiątym chwilę po sześćdziesiąty ósmy chyba owa teza nie była właściwie akurat wyjątkowo go nie było znów generalnie nie było to jest tak właśnie w tej narracji narracji Państwowej, że nie czynimy przeszkód przecież nie to, że jest niestety nagonka antysemicka oczywiście mówimy to cynicznie ironicznie i trzeba pamiętać, że teatr Narodowy, żeby już zupełnie innym miejscem innym światem i sam Kazimierz Dejmek dopiero do teatru Narodowego powróci za czasów Dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego co będzie miało miejsce po dziewięćdziesiątym siódmym roku i zrealizuje to dialogu z pasją one właśnie w tym teatrze Narodowym co zostało po spektaklu Dziady 6 7 6 8 są zdjęcia są fragmenty audio całował jej fragmenty filmu są to zostało tak naprawdę trochę zdjęć pozostał plakat afisz program pozostało to wszystko co pozostaje dokumentacji nie ma zapisu filmowego zapis filmowy jest tylko on z fragmentów ostatniego spektaklu zrobiony dla polskiej kroniki filmowej i wielokrotnie przewija się postać Kazimierza Opalińskiego w roli guślarz jest to kilka kadrów, które pozostało niema rejestracji oczywiście pozostał pozostał ten cały zapis fonograficzny w ale chyba najważniejszym doświadczeniem czadu to co pozostaje postać legenda w i nie kryje i jak, ucząc właśnie na zajęciach z naszej scenie politycznej po osiemdziesiątym ósmy roku to zawsze pokazuje, że jest to 1 z najważniejszych zakrętów polskiej historii i jedyny taki poważny związek z teatru polityki bardzo silny związek Tatry polityki a, pokazując postać samego Kazimierza Dejmka to jest człowiek, który był na każdym zakręcie polskiej historii i w tej polskiej historii ma swoje znaczące miejsce na Dziady są tym najważniejszym wyznacznikiem i myślę, że jeszcze czy są kraje pozostają tak naprawdę pewnym jej śladem śladem, że teatr jest 1 z najważniejszych wartości życia społecznego, że nie tylko daje rozrywkę, ale daj coś więcej i Dziady właśnie to chyba chodziło Mickiewicza i wówczas byłem ja mogę być swego doświadczenia prace nad dziadami dają poczucie wspólnotowości i w po latach w czasie tworzyła i na pewno też niebagatelne dostarczyła kudłaty Litwin byłby zadowolony myślę, że byłby z nas zadowolony, dlatego że i chyba nie dało tej sprawy, że ten utwór będzie taką rolę odgrywał wielu wydarzeniach w Polskiej historii tych zarówno z 5 50 lat sprzed 2 lat, że te Dziady będą powracały jako przestroga nadzieja i myślenia na rzeczywistość drużynie zapomnieć o wystawie w pool inny obcy we domu wokół marca 6 8 wystawa w muzeum historii Żydów polskich Polin zapraszamy go radio TOK FM nieustannie dr hab. Daniel trzynastek prodziekan wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję za dziękuję bardzo 15 3 7 kończymy klasyk dla grzeszników za chwilę skrót informacji, a potem Janas Tronowski druga część jego rozmowy z VAT w ramach audycji człowiek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA