REKLAMA

Krzystek: Współpracuję z każdym, kto myśli poważnie o Szczecinie

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-03-26 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:51 min.
Udostępnij:

Prezydent Szczecina: Na tle innych miast wypadamy dobrze, jeśli chodzi o smog. W tej chwili powinnismy podejmować działania zmierzające do ograniczenia emisji pochodzących ze źródeł ciepła. Przygotowaliśmy w Szczecinie program MEWA.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynek także Maciej Głogowski dzień dobry, a naszym gościem jest dzisiaj pan Piotr Krzystek prezydent Szczecina w naszym studiu w Szczecinie dzień dobry panie prezydencie czy dobry postawią Szczecin to to zaczynamy od polityki, a potem o gospodarce będzie pan prezydentem Szczecina po raz czwarty, bo to wszystko jeszcze przed nami kampania wyborcza dopiero nabierze tempa nabierze rozmachu poznamy termin to też będzie mała to Rozwiń » podejmowanie decyzji rolą prezydenta jest przede wszystkim rozwiązywać problemy na bieżąco nie myśleć o wyborach, bo tak naprawdę na ten wynik inna wsparcie mieszkańców pracujemy przez całą kadencję w no dobrze to zrozumiałem, ale chciałbym, by nie chciałby pan być prezydentem Szczecina po raz czwarty want to oczywiście wszystko inne zależą od przede wszystkim woli mieszkańców, którzy potem decydują natomiast nie wykluczam takiej możliwości, ale tak jak powiedziałem decyzje przed nami aż tylu Panny Szczecinowi n p . prezydenta Nitrasa wie pan wymyśla rzeczy mniej polityki partyjnej w samorządach tym lepiej dlatego, ale pan też ma założone partyjnej polityki wzór z lisem współpracuje z każdym, kto myśli poważnie Szczecinie już, że taka jest rola samorządowców w Polsce większość samorządowców jest bezpartyjna i to się sprawdza mieszkańcy akceptują taki właśnie rozwiązania, dlatego że nasza praca praca samorządowa powinna być wolna od ideologii powinna być wolna od tych sporów, które nękają dziś Polska Bono samorządu niczego dobrego nie przynoszą, a przy okazji rozmów koordynacji to popiera pan ograniczenie kadencyjności n p. prezydentów do 2 Heban myślę, że to jest problem, który powiększa zważone szerzej, jeżeli już chcemy ograniczać liczbę kadencji to powinniśmy sięgnąć do wszystkich także do parlamentarzystów będą do senatorów są one do posłów, a nie tylko dom wójtów burmistrzów prezydentów mam wrażenie, że to jest takie porozumienie partyjne po torze we jednak ograniczyć możliwości bezpartyjnych kandydatów na przyszłość, bo mechanizmem, który może kogokolwiek przygotować do wyborów posiadają partie polityczne to jest taki gest z ich strony myślę, że mieszkańcy gminy zorientują się po jakimś czasie gdy, gdy te przepisy zaczną działać, że to nie było dobre rozwiązanie panie prezydencie czytał pan projekt ustawy, którą przyjął w minionym tygodniu rząd ma dokładnie nazywa się projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw pytamy to dlatego czy czytał pan tam jest mowa o tych strefach czystego transportu w gminach zna pan ten pomysł oczywiście, że znamy oczywiście też Szczecin boryka się z pewnymi problemami związanymi z jakością powietrza, choć na tle innych dużych polskich miast wypadamy bardzo dobrze tych przekroczeń norm w zeszłym roku było tylko paręnaście dni w skali całego roku i nie były wysokie natomiast oczywiście, że to jest myślę pieśń przyszłości tak naprawdę w tej chwili to się podejmować w takich samorządach jak Szczecin działania zmierzające do realnego ograniczenia tej emisji, która pochodzi przede wszystkim ze źródeł ciepła i meta robimy nawet w tej chwili, mimo że nie mamy bezpośredniego wsparcia w kolejnych okresach na wymianę tych źródeł sami przygotować w Szczecinie taki program nazywa się Mewa i będziemy wspierali mieszkańców, którzy będą obfite źródła wymieniać natomiast ograniczenie dostępu pojazdów myślę to jest krok krok dalej się wiele problemów rozwiąże mam nadzieję elektromobilności mam nadzieję, że nie pojawi się coraz więcej samochodów elektrycznych Szczecin jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy przywileje w strefie płatnego parkowania w centrum Szczecina dla pojazdów hybrydowych elektrycznych i to się powoli z prac tych pojazdów jest coraz więcej naszych drogach te przywileje to brak opłaty czy niższa opłata to minimalna opłata w kwocie 70 zł za cały rok pod warunkiem, że te wskaźniki emisji są niskie, że samochody spełniają parametry najwyższe parametry czystości na dobrze, ale to mówi pan, że w jako Szczecin z takiej strefy czystego transportu, do której wjazd byłby ograniczony albo wiązał się z opłatą może pan tego nie chciałby wprowadzać należy tak myślę, że to jest przyszłość być może takie rozwiązania będziemy wprowadzali ZAiKS lat natomiast na dziś mamy do zrobienia jeszcze wiele innych rzeczy przede wszystkim też modernizujemy nasz tabor autobusowy w tej chwili wchodzimy w autobusy hybrydowe też będziemy mieli pierwsi autobusem elektryczne i są rozwiązania plus oczywiście eliminowanie tych źródeł ciepła ze szkodliwych to wszystko będzie prowadził z czasem do tego, że to jakoś będzie się poprawiała Nasty przekroczeń taki podział na początku nie było wiele o paręnaście do paru 10 % paręnaście dni w roku, więc myślę że, że tutaj z tych zapisów najprędzej skorzystają te miasta, w których te przekroczenia są liczniejsze no i o w o wiele wyższy wskaźnik, tym bardziej że te pieniądze mają jak rozumiem trafić do gminy, więc sporo danina mogłaby przeznaczać je na jakiegoś rodzaju działania mające ograniczyć się ten obraz daje i mokro może są ciekawe pieniądze, by bez niego się na tym oczywiście można można można toczyć natomiast trzeba też pamiętać o wygodzie mieszkańców o tym w jaki sposób co się poruszać po swoim mieście Szcześniaka do poruszania się jest ze dość wygodne, bo te korki nie są nasza jest aż tak liczne, więc będziemy też dbali o to, żeby też przygotować odpowiednie miejsca parkingowe i t d. tak dalej do tych działań musi być bardzo wiele sama opłata to jest tylko 1 1 z elementów mieszkańcy zawsze bardzo ostrożnie podchodzą do nowych podatków, bo tak trzeba to one potraktować, więc musimy lepiej zrobić podjąć szereg innych działań, które poprawią jakość powietrza, że to się uda być może wprowadzenie takich stref w sieci nie będzie konieczne jak się panu podoba już funkcjonujące na razie w pierwszym miesiącu, ale bardzo ciekawe będzie jej kolejny miesiąc jej funkcjonowania ustawa, która zakazała otwierania niektórych sklepów n p. wielkich galerii handlowych podoba się pan porozmawiał myślę, że to jest tak naprawdę kwestia przyzwyczajenia mieszkańcy do tej pory nie mieli możliwości robienia zakupów w niedzielę jak słyszę za opinię w różnych miejscach w różnych mediach to generalnie nie jest aż tak istotne problemy zobaczymy pomnik paru miesiącach kiedyś będą skutki gospodarcze tego pierwsze wnioski są takie, że te dni poprzedzające inny nie handlowe Niedzielana były dla handlowców owocne więc, więc wydaje się, że to aż tak wielkiego znaczenia nie będzie miał atak teściowej nie będziemy obserwować w kwietniu z kolei tylko 1 niedziela handlowa w tych dużych sklepach pytanie czy wszyscy zorientują się odpowiednio wcześniej panie prezydencie jak to jest z pieniędzmi unijnymi wydajecie pieniądze na inwestycje oczywiście, że wydajemy natomiast te środki nie są łatwe do pozyskania i to jest myśl podstawowe mankamenty, dlatego że z obecnej perspektywy skorzystaliśmy jeszcze w niewielkim stopniu oczywiście mamy sporo kontraktów ruszamy z poważnymi inwestycjami drogowymi torowymi w Szczecinie i to już się powoli będzie MF będzie działo natomiast do tych wymogów formalnych jest bardzo bardzo one bardzo dużo nas są też pewne opóźnienia w przekazywaniu i w uruchamianiu odpowie konkursów więc, więc to wszystko się toczy zresztą tak było też w poprzedniej perspektywie tych środków najwięcej wydawało się pod koniec okresu unijnego programowania, a nawet już po tym, okresie, ponieważ mamy możliwość rozliczania jeszcze 3 kolejne lata no tak, ale teraz nawet nie do końca, ale trochę nam się zbiega cennym koniec no prawie taki umowny koniec z perspektywy z wyborami samorządowymi jak ciepłe 3 na NATO co dzieje się w inwestycjach publicznych to można odnieść wrażenie, że no właśnie te poszukiwane inwestycje wracają i to m. in . za sprawą samorządów, które przed tymi jesiennymi wyborami chcą trochę tych pieniędzy powodować trochę wstęg po przecinać czy to rzeczywiście pana zdaniem w tej samorządowej Polsce tak wygląda myślę, że w tej chwili nie ma też takiego znaczenia tak było pewnie w poprzednim perspektywie natomiast proces inwestycyjny idą swoim torem one wymagają czasu zwykle samo przygotowanie trwa dłużej niż realizacja, więc to są zwykle cztero pięcio letnie cykle i tak naprawdę wybory son w trakcie tego one tego działania oczywiście trzeba umiejętnie planować, ponieważ w przypadku Szczecina mam spore inwestycje drogowe od torowych i to oznacza utrudnienia w ruchu, więc musimy też sprowadzić w taki sposób, aby nie utrudniać życia mieszkańców natomiast szereg rzeczy się już udało zrealizować 3 myślę, że mieszkańcy odczuli, że środki unijne były tym ważnym elementem wspierania procesów inwestycyjnych w gminach nasze miasta dziś wyglądają bardzo dobrze myślę, że może śmiało porównywać ze najlepszymi w Europie i wiele problemów udało się rozwiązać i to się czuje są to zupełna normalność pan problem będzie wtedy, gdy w środku zabraknie rzeczywiście Eni i gdy za parę lat okaże się, że będziemy musieli bazować tylko na własny środka wtedy będzie kłopot z tymi największymi najdroższymi inwestycjami, ale pan mówił o tym, że to wszystko nie dzieje się tak bardzo szybko, że to już tradycyjnie Anne musi trochę potrwać ze względu na procedury i t d . tak dalej, ale wciąż jeszcze dopytać czy pan patrząc z na proces inwestycyjny właśnie z poziomu miasta n p. dostrzega problemy z dostępnością firm, które są w stanie podejmować kontraktów, bo n p . te firmy nie mają pracowników czy takie problemy, o których w gospodarce czy ekonomii czy dyskusja o gospodarce ekonomii mówi się 3 czy pani widzi ksiądz rzeczywiście są takimi problemami, które na szkodę dotykają polskich miast oczywiście, że tak samorządy funkcjonują na tych samych zasadach co firmy prywatne i że choć firmy budowlane te, które prowadzą inwestycje to ich liczba też są ograniczone możliwości przerobowe również, więc tutaj niestety zawsze jest także nie równomierność rozłożenia tych środków unijnych w czasie powoduje, że następuje pewne natłok tych tych zdarzeń ważne dla zwierząt powoduje to wzrost cen zaczynamy mieć zaczynamy mieć inni to powoduje wzrost cen na to się składa również, że z 0 rozwój gospodarczy naszego kraju wzrosły wzrost PKB wzrost inwestycji i to wszystko on generuje określone problemem sobie z tym problemami musimy radzić to świadczy się odbija na na cenach one zwykle w tej chwili inwestycja są wyższe niż zakładane, ponieważ koszty pracy rosną dramatycznie i też firmy chcą maksymalizować swoje zyski jest bardzo bardzo naturalne, więc myślę, że tutaj ten kierunek będzie utrzymane przynajmniej jeszcze przez jakiś czas, a na pewno do końca tej perspektywy unijnej w tym czasie po prostu liczyć to kalkulować i samorząd też muszą wszystko to brać pod uwagę, planując swoje budżety, bo trzeba tym zadaniom po prostu podała 3 z finansowego punktu widzenia to będzie szczególnie duży problem dla tych mniejszych samorządów, gdzie ta elastyczność miasto finansować dużo niższa, a panie prezydencie czy wśród samorządowców czy raczej z samorządowcami prowadzone jest jakaś dyskusja debata albo polityka informacyjna to komuś nie nazwiemy to dotyczące tego co z perspektywą unijną tą kolejną to znaczy czy macie jakieś informacje, jakie będą możliwości na co będzie więcej lub mniej pieniędzy w tych dziedzinach, które samorządy interesującym 13 Otóż w obronie myślę my mamy pewne informacje natomiast rzeczywiście takiej takiej debaty zastrzyk ten nie ma już są samorządy obserwują generalnie to coś się dzieje to jak się przygotowuje Polski w rząd i Unia Europejska, bo do tej debaty budżetowej na pewno będą rozmowy szalenie trudne, bo z każdą perspektywą unijną pozyskiwanie tych środków jest inne trudniejsze, więc musimy być coraz bardziej wyspecjalizowani i te środki te są celowane coraz bardziej dokładnie i dlatego i dlatego tutaj tutaj powinno się odbyć szereg debat poszerzone będą na tym etapie zapewne późniejszym, gdy już się tak koszyki zostaną odpowiednio podzielone i wówczas ze będziemy na poziomie krajowym dyskutowali w jaki sposób te kierunki, które zakreślony Europejska realizować inne na miejscu myślę że, że jest bardzo duże samorządy o miasta metropolitalne to one sobie z tym doskonale będą w przyszłości dawał radę także tej następnej perspektywie natomiast pewnie będą będą problemy z tym mniejszymi samorządami, gdzie to wyspecjalizowani kierunków i oczekiwaniami Europejski będzie będzie wyższe i tam nie zawsze da się to zrealizować pan Piotr Krzystek prezydent Szczecina bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję do osuszenia jest dziewiąta 1 7 w dziewiątej 20 informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część się w magazynach Kalinie tylko o opłatach za wjazd do miasta, ale także o ocenach element naszej gospodarki mówi będziemy z gośćmi w części drugiej ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA