REKLAMA

Czy Kościół ma prawo się wtrącać? Odpowiada Ignacy Dudkiewicz

Analizy
Data emisji:
2018-03-26 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu porozmawiamy innym w kontekście czarnego piątku w protestów kobiet mężczyzn, którzy nie chcą, żeby zaostrzono prawo aborcyjne w Polsce w ich haseł, które pojawiło się na tym na proteście chodzi mi o to, że w bardzo wiele transparentów dotyczyło nie działań prawa i sprawiedliwości działań dla obywateli, którzy chcą zakazu aborcji tylko do kościoła katolickiego w, dlaczego i czym się wszystko Rozwiń » skończy o tym z Ignacym Dutkiewicza z magazynu kontakt, który jest już w studiu dzień dobry dzień w główne pytanie tej dyskusji, która też kieruję do słuchaczek i słuchaczy to jest, dlaczego kościół katolicki wtrąca się do legislacji, dlaczego dyktuje, jakie powinno być prawo czy wolno mu to robić czy jest takim samym graczem partnerem debaty z publicznej jak każdy z nas czy też powinien się trochę wycofywać albo inaczej jako działacz proszę pisać analizy małpa to klub KSM, dlaczego kościół wtrąca się do polskiej legislacji jeśli chce może dorobić to w jaki sposób to powinien robić czy tak jak postępuje teraz jest w porządku w zaskoczyło pana, że na czarnym proteście tym piątkowym było bardzo dużo haseł antyklerykalnych i mnóstwo transparentów mógł Itaki nie to znaczy w tym sensie mnie nie zaskoczyło, że w końcu musiało się to wydarzyć, ale trochę sam nie wiedziałem, kiedy cała mówiąc kolokwialnie wybuchnie to znaczy musiało dojść do tej do tej zmiany do tego trochę przełomu, bo takie identyfikuje ten czarny piątek i to co się wydarzyło w relacjach między nazwijmy to umownie część społeczeństwa, a kościołem i widzę, że ten się musiał nastać nie wiedziałem, że będzie teraz, ale trudno będzie to postępować to zaraz przyjrzymy się temu bliżej co to za przełom i Kruczą to będzie zmierzało kilka haseł z piątku to jak decyduje o religii ani religia ominie kobiece prawa to nie biskupa sprawa, gdyby ministranci zachodzili w ciąży to aborcja byłaby Sakramentem w albo takie bardziej w zabawną popularne w episkopacie zostaw nasze gacie dużo takich haseł, które odnosiły się bezpośrednio do MON udziału kościoła właśnie w tej dyskusji o zakazie aborcji Episkopat od momentu wprowadzenia projektów dotyczących aborcji do Sejmu co mnie co miesiąc 1,5 wydawał z siebie kolejny komunikat lub też inny sposób przypominał, jaka jest nauka kościoła w tej sprawie, ale też popędzał posłów, żeby sprawę zakończyli pozytywnie jak najszybciej, bo to jest ten moment, kiedy wreszcie można zakazać aborcji w Polsce nurt powiem tak postępować cienia to jest bardzo wiele aspektów zapytania to zawsze mam poczucie, że kościół ma absolutne prawo do tego, żeby wypowiadać na tematy dotyczące spra w społecznych również prawodawstwa przy czym jest takie jak pani redaktor powiedziała, pytając słuchaczy słuchaczki nam na tym na temat tego co sądzę, że powinien być normalnym graczem w tej rzeczywistości społecznej politycznej i wtedy był w zasadzie nie było problemu tyle możemy się tylko zastanawiać nad tym czy kościół dla własnego interesu i dla osiągania własnych celów nie powinien się samo ograniczać ja uważam, że po wini się samo ograniczać te le Tal to jest to jest inny temat w sytuacji, w której kościół nie jest zwyczajnym graczem przestrzeni społecznej odróżnia bilety są czynniki podróżach koleją bardzo duża siła to znaczy to, że biskupi rzeczywiście wciąż jeszcze są w stanie wpływać bardzo mocno na na posłów na rządzących, żeby forsować rozwiązania, które sami popierają jazu z Allegro no może też bardzo ważną myśl to, że ktoś jest silnym graczem partnerem w dyskusji nie powinno mu automatycznie odbierać prawa do udziału w tej dyskusji czy wręcz przeciwnie skoro ma też w Zabrzu oraz poznamy co, ale powiedzmy im na nas do dobra tego zdania powiem autorytet wśród posłów senatorów wśród społeczeństwa to tym bardziej powinien zabierać głos, gdyby to się ograniczał wyłącznie do zabierania głosu to znowu można, by było jeszcze o tym, dyskutować czy kościół przed wszystkim sam nie powinien się, że się ograniczać i czy dla niego to nie byłoby lepsze rozwiązanie tyle tylko, że Nowak nic nie oszukujmy się, że sprawa aborcji jak również inne sprawy dotyczące ustawodawstwa są również elementem gier i targów między UE między kościołem, a rządzącymi dotyczącymi po pierwsze, poparcia w wyborach to jest teza zupełnie oczywiste, że duża część Episkopatu i duża część kleru aktywnie poparła prawo sprawiedliwość w ostatnich wyborach i zrobiła to również w wyborach w poprzedniej tych ziem dobrze zrozumiała, żebyśmy też ma mieć pewnego rodzaju wskazówki czy rekomendacja nawet wypracować, gdyby kościół katolicki nie wpływał swoim poparciu ME w tym co wypada z ambony tym co się dzieje pod kościołami w gazetkach kościele i t d. na kształt sceny politycznej partyjnej to wtedy jego głos w, a w temacie dotyczącym aborcji in vitro i wszystkich innych spraw w Ełku znajdzie się kobiecych nie był aż tak oburzające tak czy nie mógł zagrać żonę hipokryzja myślę, że byłbym mniej oburzające, chociaż nie jest to jedyna reguły nie jedyny warunek, bo drugi warunek dotyczy to tego, że kościół powinien dużo mniejszym stopniu w mojej ocenie korzystać z pieniędzy państwowych, które skorzystają z bardzo szeroko korzysta z efektem wspólnego z jego głosem w debacie publicznej motyle to ma go jest coś wspólnego z głosem w debacie publicznej, że to wszystko jest element naczyń powiązanych znaczone to to jest właśnie taki rodzaj targów to znaczy władza przekazuje pieniądze Kościołowi na różne sposoby różnymi drogami mniej lub bardziej już jakoś tak zakorzeniony jest po polskiej praktyce publicznej kościół wspiera określone w siłę i rządu w określonych rozwiązaniach winnych sprawach naciskana narząd bardzo mocno gminnych równie przecież ważnych teoretycznie z punktu widzenia nauczania kościoła naciska narząd nieco mniej to wszystko jest nieustannie element jakiejś zakulisowej gry, która nie powinna mieć w takim stopniu miejsca, bo w tym momencie nie mamy pewności co do czystości intencji kościoła alejek i biskupów korzeni i księża lekarze są coraz droższe dodam jest szczególnie być może bolesne i trudne nikt nie chce tutaj no nie męczy bardziej bolesne czy dla innych, ale szczyt szczególnie bolesne trudne dla takich osób jak niektóre są członkami tego kościoła chcą być członkami tego kościoła ja cały czas powtarza, że to jest mój kościół nie rażą z tego jak krytyczny, kiedy patrzę na działania poszczególnych jego przedstawiciel UE, a to utrudnia brak umowy z gry w bardzo jestem dziwnej roli zwykle antyklerykalne postawy, gdy płyną z tej strony stołu studiowanie z przeciwnej Atu proszę, ale próbuje po prostu dobrze zrozumieć na czym stoimy w udział w debacie publicznej w realnym niekoniecznie oznacza, że ten, kto w niej uczestniczę ma czyste intencje albo zawsze wykłada wszystkich par 1 3 i mówi z jakimi jest co doprowadzi do dodanego głosu znanego działania, dlaczego kościół miałby inaczej postępować w kościół powinien postępować o tyle inaczej, że to, że wielokrotnie się pół występuje w przestrzeni publicznej w roli autorytetu moralnego czy ten autorytet przedstawiciela kościoła sami sobie nadal liczą rzeczywiście w społeczeństwie jakoś istotny to jest inny temat, ale rzeczywiście występują w roli autorytetu moralnego co więcej co uważam za daleko idące nadużycie występują w talii autorytetu moralnego i charakterze uniwersalnym tak ta ostatnia odezwa biskup w czasie zaczyna mnie męczy zaczyna to wcale takie sformułowanie pasterze kościoła i narodu w ma pomóc mają obowiązek, owszem, pasterze kościoła, ale powiedzenie, że są pasterzami Narodowego nie jest już jednak daleko idącym nadużyciem wykluczającym z, że dla tych osób, które się nie z tej władzy pasterskiej nie chcą oddawać nie wykluczając tego szef ma na siłę włączające rozumie to jest taka rola autorytet moralny jest Karola kogoś, kto nam mówić co to co jest dobre, a co zła i jeśli rzeczywiście wierzymy tej osobie to podążamy tą za tą nauką elit jest trudna rola i psy czy z niej może za odpowiedź, ale właśnie z nich bardzo odpowiedzialna i w związku z tym od osób, które występują z tej pozycji oczekujemy trochę wyższych standardów niż nie wiem od wielkich firm, które też przepychać ją często rozmaite rozwiązania dla siebie odpowiednie zakupy zakup za kulisami władzy jest za pomocą nacisków za pomocą różnego rodzaju brudnych gier tak za 3, tyle że tylko tyle tylko, że od wielkich globalnych korporacji nie oczekujemy jakiejś szczególnej moralności, lecz nie spodziewamy się pani i co więcej to nie są ludzie, którzy wycierają sobie tymi tymi wartościami twarze to soczyście mocne sformułowanie wyciera sobie twarze wartościami, ale mam poczucie, że w przypadku przynajmniej części kościoła jest to niestety mojego kością jest to stołu jako sformułowanie uprawnione inną sprawą jest to, że wg mnie przede wszystkim już poza tym czy kościół ma prawo czy nie ma prawa zabierać w jaki sposób zabrać głos w debacie publicznej to schlebia aborcji ciała absolutnie przeciwskuteczne dotychczas na dłuższą metę też prostą bardzo źle skończy zarówno dla kościoła i co być może powinny być jeszcze ważniejsze dla kościoła dla przestrzegania nauki kościoła na temat aborcji to nie wchodząc jeszcze teologia chciałam jeszcze 1 rzeczy wspomnieć konkordat i konstytucja Rzeczypospolitej polskiej obydwa dokumenty mówią o tym, że kościół i państwo są od siebie niezależne na czym właściwie polega ta zasada co znaczy mamy po publiczne finansowanie kościoła utrzymywanie w księży księży z emerytur księży w szpitalach wojsku różnego rodzaju granty dotacje na sygnale instytucje kościelne na nas na dno mnóstwo z tych pieniędzy ten z drugiej strony mamy udział kościoła w tej debacie publicznej bezpośredni przekaz do 1 posłów senatorów do rządu jest na czym to zasada rozdziału kościoła od państwa miała polegać pierwotnie nasz punkt, jaki był jej sens skoro jest Jezus jest odwrotnie życie publiczne w Polsce przesiąknięta działaniami kościołach dodajmy tylko, że w konkordacie jest takie specyficzne słowo użyte w tym kontekście, że to jest przyjazny rozdział to jest takie trochę nie wiadomo co tak to znaczenie wyraz działało, ale jednak współpraca tych bardzo często ten mnożenie izolacja nie rozumie sformułowanie, które jest podnoszone jako argument za tym, żeby to wszystko utrzymać wał, żeby utrzymywać finansowanie katechetów z budżetu państwa, żeby utrzymywać katechezy w szkołach i t d . i t d. tek w nowo przecież mówimy nie o rozdziale w jakiś opozycji jak mówimy o przyjaznych re rozdziałem, w czym powinna być też zasadzą to jest oczywiście w wielki temat, ale ja mam poczucie, że zdecydowanie śpi w Polsce mamy do czynienia z przekroczeniem granic tego co kościół może robić się, że chodzi o wpływanie na życie publiczne tak jak mówię pas po okresie raz jeszcze niema nic przeciwko temu, że kościół zabiera głos w przestrzeni publicznej, że przekazuje naukę swoją na temat różnych spra w społecznych mam pretensje do moich biskupów ideał księży mojego kościoła po pierwsze o to jakich sprawach torowym na jakich tego nie robią po drugie, o to w jaki sposób torowym, a po trzecie o motorze nie tylko apelują, ale również, że uczynią z bardzo ważnych spra w również najważniejsze wartości element jakieś polityczne i ekonomicznie zakulisowej gry audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas Ignacy Dutkiewicz z magazynu kontakt dyskutujemy na temat postaw kościoła w debacie publicznej oczywiście kontekst nadaje ostatnia awantura o zakaz aborcji my taki pomysł wpłynął do Sejmu jako projekt Obywatelskiej jak państwo na pewno wiedzą w tym momencie dostał od firm taka mała przerwa w pracach legislacyjnych samo przerwanie spodobała się Kościołowi w związku z tym wydał Episkopat kolejne pismo na nawołujące do posłów, żeby zabrali się w za roboty i wreszcie przeprowadzili Center zmianę w przepisach antyaborcyjnych co z kolei nie spodobało się protestującym w piątek kobietom mężczyznom, ale na transparentach mnóstwo haseł antyklerykalnych Polska laicka ani katolicka chcemy zdrowia nie zdrowasiek biskupie co ty wiesz o byciu matką świeckie państwo świeckie prawo w ale kościół w Polsce jest istnienie jest podmiotem w debacie publicznej i jak mówi nasz gość przed nim formacjami w takie prawo do zabierania głosu ma tylko próbujemy rozważyć na jakich zasadach głos może zabierać i dlaczego w niektórych kwestiach milczy w wydziale jak mówią o tym, że milczy jeśli chodzi o opiekę nad osobami niepełnosprawnymi legislację dotyczącą tego co przyznanym przez przysługuje osobie w opiekującej się dorosłą czy cień niczym młodocianą osobą niepełnosprawną z jeśli chodzi o w los osób bezdomnych i również tu znów przepisy pomogłyby lepsze przepisy pomogłoby w lepszej opiece kościół klej nie walczy jak lew z o tę zmianę, a aborcja in vitro antykoncepcja uruchamia duchownych od razu, dlaczego 3 na początek rozdzielne 2 rzeczy, bo kościół rzeczywiście się zgadza z panią redaktor z regionu w tych sprawach milczenie zabiera mocno głosu nie brzmi, ale jest równocześnie pamiętajmy, że bardzo wiele w tych sprawach faktycznie robi na poziomie działalności dobroczynnej zarówno żel, choć osoby w kryzysie bezdomności, jeżeli chodzi o o ból, którego udział osoby z niepełnosprawnościami jest dom samotnej matki i t d. to nikt inny czym tu chodzi tylko o to, żeby mieć taką perspektywę, które co więcej, gdy jest takim się ciekawym kontekstem właśnie dlatego pytania tak tak żarliwie wynosiła 1 trio, że mogłaby komuś to tym bardziej jak zauważa, tym bardziej wie, gdzie są braki, tym bardziej rozumie, że nie wystarczy tylko działalność dobroczynna tylko potrzeba bardzo wielu sferach rzeczywistej zmiany systemowej mięs i podaje to zarówno dla jakiegoś aspektu takiego kontekstu, że kościół nie tylko w tych sprawach milczy nic nie robi robi, ale milczą albo w tego do tych odpowiedź biskupów prawdopodobnie byłaby taka, że w przypadku osób, które w z niepełnosprawnościami czy osób w kryzysie bezdomności mówimy o lepszym lub gorszym wspieraniu ich o polepszanie życia nie jest to sprawa być może nasz tak fundamentalna jak życie jest jak zero-jedynkowy temat życia albo śmierć gwiazdy nieprawda tylko, że po pierwsze to nie zagraża zdrowiu ludzi nie ma sensu życia śmiech oczywiście, że to nie lada dzień później drugie jestem głęboko przekonany o tym, że za życiem tak już używają strajk tej nomenklatury, że jesteśmy pro Life menu zażyciem siadł za nim bardzo konsekwentnie to znaczy być zażyciem zarówno przed narodzinami, jaki zażyciem jego godności jego jakością o narodzinach zażyciem polskich osób w kryzysie bezdomności zażyciem uchodźców i słuchać właśnie za życiem osób z niepełnosprawnościami i t d . i t d. tak to znaczy, że cała ta cała postawa pro-life helska ma sens w tym wg mnie tylko wtedy, kiedy jest konsekwentna też kiedyś różową zaizolować, że i osoby bezdomne i uchodźców, choć nie też zachodzą w ciąży, więc tutaj w tym gromadzą się, że może pojawić okazjonalnie dobrze, że się tylko w takiej sytuacji pojawia się nowa sytuacji o nim pamiętamy tak, ale raczej nie ma zmasowanej akcji kościoła PiS do liczby posłów do senatorów do rządu w LO to o tym, że łatwiej byłoby opiekować się osobami w kryzysie bezdomności, gdyby pewne przepisy zmienić łatwiej byłoby chronić osoby z niepełnosprawnościami przed dalszym cierpieniem, gdyby łatwiej było w szpitalach w tym przecież ci się, że tam są w tych szpitalach nie wiedzą co nam się dzieje, dlaczego nie ma głosu kościoła w sprawie sytuacji w służbie zdrowia, bo w obawie, że pani rolach zadają pytania, na które nie znam odpowiedź, że ma teraz bym chciał znać odpowiedź co znaczy, bo tak, więc pewną oraz wyraża też powinno znaleźć moje pragnienie że, żeby to zrozumieć jeszcze bardziej skomplikowana piece na graficznym bali się ze zadam kolejne, dlaczego biorąc pod uwagę to, że bardzo wiele z tych sfer, o których pani redaktor mówiła tam, że zmiana prawa bardzo w bardzo rzeczywisty sposób poprawiłaby sytuację tu i teraz w tej konkretnej sprawy w taki znaczy, że nie myśl zasady wobec ludności jest rzeczywiście, by miała przełożenie w przypadku aborcji inaczej to znaczy zaostrzenie prawa aborcyjnego nie jest tak naprawdę krokiem ku temu, żeby ograniczyć liczbę rzeczywistą liczbę aborcji, a nie tylko tę podawaną przez państwo jako liczbę dokonanych legalnie w szpitalach na podstawie obowiązujących obecnie 3 ważne mniej aborcji w krajach, w których jest ono w pełni dostępna legalna i nagle po prostu magicznie znika rzeczywistych, a rzeczywisty zdycha aborcji, a nie tego co jest wykazywane w raportach Ministerstwa Zdrowia, tak więc bardzo dziwne jest chlubi się karze biskupi angażują się w sprawy dotyczące zmiany prawa tam, gdzie zmiana prawa będzie nieskuteczna idzie dużo bardziej potrzeba formacji przekonywania apelowała Ania pracy u podstaw ich nazwy i rozwijania swoich z Parczewa dla osób, które się z tym mierzą dla MON w lesie zmierzą dla rodzin, które się z tym mierzą w tworzenia takiego systemu, który wspieraj pomaga podjęcie decyzji po urodzeniu dziecka to jest cała sfera opieki socjalnej dotycząca urlopów rodzicielskich lepszej opieki przedszkolnej wyższych jej pieniędzy przeznaczanych na opiekę nad osobami z niepełnosprawnościami lepszego systemu opieki nad takim miastem nad osobami niezdolnymi do samodzielności po śmierci ich rodzice, bo to też jest przez wielki straciliśmy wielu rodziców i t d . tak dalej tak znaczy to te działania realnie mogą ograniczyć liczbę aborcji w sytuacji ruch, kiedy w ciąży ciąża jest zagrożona czy kiedy płód jest jest uszkodzona tak czy Ciechocin dla Czecha, dlaczego coś, jakby się nie dzieje w to jest niebo po obronie o to chodzi moim zdaniem nie o to chodzi o kościół w ogóle nie chodzi o to, żeby nie było aborcji w Polsce żyje się bardzo zupełnie innego niż umowa wiąże manipulację, czyja to chyba tego aż taką stronie nie stawiał w aparacie powiedział, że kościół żyje jakąś taką rolę ułudą dotyczącą czystego sumienia i czystych rąk to znaczy, że jeżeli zakażają menu i tego nie będzie widać no to my zrobiliśmy to co należało im się to my zrobiliśmy to co można było mimo tego, że tak jak powtarzam wg niej można dużo więcej i dużo celniej niż zakładają, iż to na koncert grzechu to fakt, że popełniamy ten grzech, kiedy nikt nie widzi poza Bogiem i sprawia, że grzech znika nie absolutnie kojarzy z Kolna co więcej, wierząc w to co więcej działa w dialog jest jest takie są takie pojęcia jak strukturę łaski struktury grzechu czy budowania takich struktur, które albo właśnie ułatwiają nie popełnienie grzechu albo wpędzają człowieka ze w popełnienie grzechu nie mam bardzo głębokie przekonanie, że zaostrzenie nie aborcji paradoksalnie być może dla niektórych osób jest budowaniem struktur grzechu to znaczy może się przyczynić do tego, że ma także, że grzech będzie ich właściciele zajmują w Salwadorze prowadzi wprost do śmierci kobiet, która pełniła za pomocą wieszaka rozdzielać pomiędzy bądź Kościerzyna aborcja w Polsce jest dostępna, jeżeli masz znajomości lub pieniądze w przynajmniej 1 z tych 2 elementów wystarcza do tego, że po, żeby dokonać aborcji będąc kobietą w Polsce tak czy tym bardziej nie widać schody nie widać szans na to, żeby zaostrzenie prawa cokolwiek tutaj z bardzo duże państwo melin wiedzy mają państwo też kłopot dzisiaj, żeby pisać parlamentarni o tak powiem bardzo się wyprosić ze starań słowo to się znaczna w karierze sporo jest słów uznawanych powszechnie za niegrzeczne w tych mailach spróbuje mimo to tutaj pan Jacek pisze Jean, ale po co nam konstytucja której, która mówi świeckim państwie skoro nikt nie przestrzega posłowie tak często mówią o niemieckim prawie do niego się odwołują, ale już nigdy nie wspomoże tam kościół jest opodatkowany tu kolejna osoba, a ach, bo odnosi się bezpośrednio do pojęcia, o którym pan nasz gość powiedział w ułudzie czystych rąk to nie ułuda tylko hipokryzja po prostu w kolejną osobą inną gminą, której za dużo państwo piszą niestety słowami, których nie mogę na antenie przy przy przeczytać nim jednak, że dużo emocji związanych z gęstym z tym tematem ostygł tej wiedzy pan Łukasz odpowiedź na nurtujące myjnię mnie pytanie jest boleśnie Prosna prosta i niestety wynika z odpowiedzi na pytanie, dlaczego Polski kler ma w nosie Franciszka Claire, a zwłaszcza Episkopat to grupa oderwanych od życia karierowiczów stąd ta awersja do towarzyszenia ludziom jak, o którym mówi Franciszek no proszę ostro ostro w tych wojnach emocje są wg niej wyrazem tego, o czym mówiliśmy przed przerwą to znaczy, że zachodzi pewna kulturowa zmiana pełne tąpnięcie dotyczące roli kościoła w Polskim życiu społecznym ta zmiana dotknie się będzie pogłębiać i będzie postępować, ale i paradoksalnie być może tak wieże Kościołowi w dłuższej perspektywie, chociaż być może obecnemu episkopatowi, czego w dużej części może się tak nie wydawać, ale Kościołowi na dłuższą metę wyjdzie na dobre to znaczy on, że bardzo długą metę, ale wpły w w tanich lotach na ja w jest osobą wierzącą, więc rozmarza rozważą co w perspektywie w eschatologiczne lana del Sol się ograniczać działanie w następnych 2 lat do najbliższych wyborach w tej znalazły się leśników niewierzący nie chodzi o to, że umowy z nieszczęśników dotykową mnóstwo osób inaczej patrząc na świat za tak emocjonujące chwile grozy straty dużo się w UE w związku z tym się wydaje rzeczywiście to może w dłuższej perspektywie to będzie proces bardzo bolesne dla mojego kościoła prowadzi do odnowy wspólnotę do odnowy charyzmaty do odnowy rozumienia tego co jest misją kościoła, czyli przede wszystkim właśnie tak jak tutaj 1 z komentujących pisał towarzyszenia człowiekowi i formowania sumień tak to znaczy ten wspomniany papież Franciszek w trochę innym kontekście, bo w encyklice laudatosi dotyczące jak wiemy ekologii, ale dodajmy, że w tym więcej jest równa się pojawiają wątki dotyczące aborcji i ruch i ochrony płodu czy dzieci w języku papieża oczywiście dzieci, ale też w eterze Franciszek napisał więcej jest takie zdanie, że prawa przepisy nie wystarcza na dłuższą metę, aby ograniczyć złe zachowanie nawet jeśli nawet jeśli istnieje skuteczna kontrola jeśli norma prawa ma wywołać znaczące i trwałe skutki trzeba by większość członków społeczeństwa zaakceptowała wychodząc z właściwych motywacji i podjęła osobistą przemianę też dokładną odwrotnością jest ta rada papieża Franciszka to dokładna odwrotność tego co robi Polski Episkopat Polski Episkopat wychodzi od zmiany prawa, a potem myśli, że to prawo jak za jak magiczna różdżka przemieni sumienia przeminie światopogląd nie przemieni ludzkie postawy reformy takie, że pan też zresztą w tekście, który umieścił w internecie piszą o tym, że kościół powinien zajmować formowaniem sumień jak ma to robić jeśli sam przeładowane jest bez przerwy na tym, że postępuje bez sumienia jak w przypadku samooczyszczenia się z afery pedofil Lech albo albo po prostu jest jest bezwzględny n p . kiedy słyszy, że arcybiskup Gądecki mówi o kobietach, że miały nienawistne twarze i Witosa niczyich zmienia się tłumaczyć setek konkretnych biskupów chce tylko powiedzieć na sam koniec, że kościół jest na szczęście również w Polsce bardzo bardzo różne nie przez przypadek ten mój pas, o którym wspomina pani redaktor kilku przynajmniej kapłanów aktywnych żyjących funkcjonujących w tym kościele księży polubiło podało galerii zwolnili AZA dużo mniej słyszalny niż on -li ne aleja mam głęboką nadzieję, że dzięki również działaniom papieża Franciszka również jego decyzjom personalnym to się będzie zmieniać, chociaż powoli Ignacy Dutkiewicz z perspektywą eschatologiczne ją z magazynu kontakt bardzo dziękuję za rozwiązane ze swych słuchaczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA