REKLAMA

Piąta rocznica pontyfikatu Papieża Franciszka

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-03-27 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM czy raczej druga godzina filozofów w studiu natomiast Jarosław Makowski filozof teolog dobry wieczór dobry wieczór państwu tydzień temu minęła piąta rocznica pontyfikatu papieża Franciszka wielkie nadzieje towarzyszyły wyborowi tego papieża no może nie samemu wyborowi, bo w momencie, kiedy się na ta decyzja została powszechnie znana to różne kontrowersje też wokół osoby kardynała Bergoglio się pojawiły pamiętamy jakiś pamiętne wpisy na pamiętny Rozwiń » wpis Ewy Wójciak taki dosyć powiedziałbym radykalny w wymowie, który wywołał ogromne kontrowersje dyskusje, ale mnóstwo różnych takich opinii, że właściwie nie wiadomo jeszcze co to będzie później po pierwszych wypowiedziach po analizie dotychczasowych teologicznych rozważań kardynała Bergoglio no taka ogromna nadzieja się pojawiła, że oto jakieś nadchodzi nowe rozdanie w kościele katolickim, że taki długoletni kustosz konserwator w inne Jana Pawła II potem Benedykta XVI teraz zostanie przełamany i co twoim zdaniem rzeczywiście wydarzyła się jakaś rewolucja czy raczej jedno rozeszło się trochę to wszystko po kościach były różne etapy i rzeczywiście ten pierwszy z kim do cholery jest Amber Gold Home i większości Polek Polaków zadawała sobie to pytanie, ponieważ papież dalekiego kraju trochę nie zapisana karta nawet ludzie, którzy zajmują się kościołem na wiedzieli tylko podstawowe rzeczy, że jest witraże kardynałem i t d . natomiast rzeczywiście była to niespodzianka i musimy pamiętać, że Bergoglio przychodzi w momencie poważnego kryzysu kościoła z 1 strony w cudzysłów abdykacja Benedykta XVI, która wywołała oczywiście lawinę komentarzy czy papież może zrezygnować przejść na emeryturę, ale Racing postanowił przejść do historii kościoła i bóle świata już dziś jako pierwszy papież myje abdykuje, argumentując to tym, że sił nie starcza mu, aby dalej prowadzić się kościół w tej atmosferze odbywał się echem konklawe, ale w tle oczywiście toczy się walka słynnej WikiLeaks, czyli wycieki tajnych dokumentów z kurii watykańskiej pokazujące de facto, że kuria to stajnia Augiasza, która domaga się radykalnego sprzątania od przekrętów finansowych poczynając, a kryzys związany z pedofilią kończąc i w to wszystko chodzi, ale papież Franciszek i na oczekiwaną od niego, że on zdobędzie trochę takim czyściciele sprzątacze ME właśnie jakże kontrast tej stajni inny, a ja właśnie, bo to z 1 strony ten wątek ściśle teologiczne związane z kursem kościoła kursem albo na zamknięcie konserwatyzm albo na jeszcze szersze otwarcie niż to zapowiadane w soborze watykańskim drugim, a z drugiej strony po prostu czysta technologia sprawowania władzy w kurii rzymskiej mówisz o tym, słynnym wycieku książka Gianluigiego noc jego włoskiego dziennikarza, który zawsze ma dobre i co literackie dojścia do Watykanu no pokazuje pokazywała faktycznie skala jakiś korupcji i takiego bezwładu, który tam zapanował mówiono skądinąd, że 1 z powodów abdykacji Benedykta XVI może być zdarzenie z tą machiną z tą taką straszną minę skorumpowaną rzymską kurią no, z którą nie był on w stanie sobie poradzić i postanowił się wycofać właśnie po to, żeby pojawił się ktoś, kto to wymiecie rzeczywiście to pokazuje skalę nadużyć, jakie były w Watykanie, że człowiek, który siedzi w Watykanie od 2 5 lat mówi o werdykcie szesnastym, który był szefem Kongregacji nauki wiary za pontyfikatu papieża Wojtyły Jana Pawła II nagle przyznaję, że nawet on niespodziewanie się w, stając się papieżem, jakie tam są brudy zresztą użył tej metafory, że Łódź kości Łódź, którą jest kościół przenikają Rudi zaraz ona po prostu utonie, więc to pokazuje na przed jakimi wyzwaniami stanął papież Franciszek i rzeczywiście pierwszą rzecz, którą musiał zrobić to posprzątać w kurii powołał tomu słynnej G8 czyli gdyby zespół 8 kardynałów, którzy pomagają mu w reformie kurii rzymskiej to był taki pierwszy moment, że kuria rzymska przestaje być się panem samego siebie ani oko musi służyć Kościołowi ani być problemem dla kościoła w 2 Benedykt papież Franciszek włączył finanse kościoła kurii rzymskiej w normalny proces przejrzystości taki, jaki panuje w cywilizowanym świecie finansów właśnie, aby zdjąć jej odbiór tego, że jest to pralnia, bo niektórzy mówią nawet, że mafijnych pieniędzy i dopiero po tym etapie przychodzi moment jego wejścia jako teologa, a w zasadzie duszpasterza po pierwsze 0 tory na tolerancji dla pedofili i tutaj on krok po kroku są też zmaga się z tą zmową milczenia i rozmaitymi układami, które panują w Kongu w kościele, które kryły się nawzajem i doprowadziły do tego skandalu pedofilskiego i mam wrażenie że, gdy wciąż jest na tej drodze papież ma Franciszek, że nie uporali się i kościół nie uporał się z problemem pedofilii, ale przyniósł także nowy powiew znad czy my znowu słowo, acz ornament to, czyli zawołanie soborowe otwarcie szum się otwórzmy okna kościelne dostosujemy się też trochę doświadczenia, a zaczniemy z nim rozmowę zaczniemy z nim dialog szukajmy punktów w tym, które łączą, a nie tych, które dzielą i zamykanie się kościoła w okopach świętej Trójcy nagle na nowo zyskało na fundamentalne znachor znaczenie i w tym sensie papież Franciszek pokazał że, a jest paradoksalnie papieżem Soboru Watykańskiego drugiego, że po swego rodzaju zamrożeniu czy pontyfikacie Jana Pawła II Berta wszystko przychodzi jak na nowo realizacja postulatów Soboru Watykańskiego drugiego, ale także równość szans w jury jest on latynoamerykański, a więc kościoła ubogiego i dla ubogich kościoła, dla którego już nie są tak ważne kwestie związane z teologią ciała jak aborcja jako antykoncepcja in vitro mówi wprost przestajemy ciąg już o tym, gadać, a zaczynają być ważne kwestie nierówności społecznych kwestie związane ze zmianami klimatycznymi jego fundamentalna encyklika laudatosi prawda z o kwestie związane z tym, żeby na pierwszym miejscu w strategii duszpasterskich kościoła był człowiek osoba ani prawo i doktryna stoi od znów pojawiają się oponenci poważni list n p. kardynałów, który żąda za rzuca de facto papieżowi Franciszkowi herezje, gdzie on z Arką Cartusii po synodalnej o rodzinie pisze wprost, że duszpasterze powinni właśnie łagodniej spojrzeć śmiałość wierni na ludzi żyjących w powtórnych związkach małżeńskich tak czy związkach niesakramentalnych plotki rozsiewane przez środowiska tradycjonalistycznego, że oto ma raka mózgu monologi dosyć nawet nie słyszano władcy plotki rozsiewane, że być może konklawe było nieważne, więc to też pokazuje, że ja rozumiem, że ta plotka o nowotworze mózgu ma jakoś świadczyć o niepoczytalności dokładnie jak grać tak ma zdyskwalifikowała na 3 papieża jako autora no bo po ważnych dokumentów, jakim jest adhortacja rodzinie, a pieszy rzeczywiście to poruszenie, które dokument Amoris Laetitia wywołał niemałe to słychać także w kręgach polskich katolików takich tradycjonalistycznych konserwatywnie Integry stycznia byśmy powiedzieli usposobionych, bo n p . z sporo takich wypowiedzi no poddających w wątpliwość rzetelność teologiczną zarówno tego dokumentu, jaki całego kierunku, jaki papież nadaje papież Franciszek Kościołowi można znaleźć w wypowiedziach Tomasza Terlikowskiego, który tu czasem bywa zresztą moim gościem zawsze bardzo się państwo słuchający burzą, że jak to możliwe, że to w te Tomasz Terlikowski schodziłem z bardzo sympatycznie rozmawiamy natomiast skądinąd ale no właśnie to jest taki fragment nauczania Franciszka, których chyba faktycznie jest jednak na poważnym krokiem winną stronę niż dotąd, bo sporo było takich głosów po pewnym czasie mniej więcej po 2 latach od momentu jak Franciszek został papieżem, że te ataki na dzieje związane właśnie z jakimś bardzo wyraźnym liberalnym kursem, który ma przyjąć kościół no rozwiały się w powietrzu, że w sumie dużo jest w jego wypowiedziach rzekł bym Jezuickiej równowagi pomiędzy właśnie wątkami takimi, które mogą ucieszyć ucho liberała, ale też jakoś zadowolić konserwatysta zaraz obok nas sporo takich tekstów, które właściwie się fragmenty zobaczy to są ich wypowiedzi takie wyraźnie konserwatywna czka rolę diabła akcentuje bardzo silnie jest taki w ogóle Krobia bielskich hal powiedzmy, a z drugiej strony sporo takich wątków właśnie ba bardzo liberalnych więc, że to jest taki papież, który trochę okrakiem na barykadzie siedzi, ale ten kwestie związane z interpretacją też Amoris Laetitia już w pewnych wyraźnych zmian, które proponują 3 sugerują inne osoby związane jak z Franciszkiem czy biskupi czy kardynałowie, którzy wykładają swoje interpretacje tego dokumentu NATO to rzeczywiście wygląda na coś co może nosić znamiona małej rewolucji w najlepszym świadectwem, że jednak jest co papież używają z tych kategorii inne progresywne zachowawczy świadczy reakcja konserwatywnego skrzydła wszelkim oskarżeniom chore z oskarżenia o tym, że idzie za daleko że, gdy jest zerwanie Hermann Tilke zerwania ani kontynuacji jak to było w przypadku Jana Pawła II i Benedykta przez własnego i rzeczywiście, gdy papież Franciszek idzie szybko i w pewnym momencie zorientował się, że niektórzy nie nadążają zaczynają mnie nie dorównują jego krok stąd te wypowiedzi czasami jak ciągnące tych, którzy dziś gubią po drodze po dach, gdzie dziś o odpadają, bo nagle widzą że, że noe Ecclesia Semper reformanda, że kościół powinien się nieustannie zmieniać, czyli zasada Soboru Watykańskiego drugiego i ta taka, a czasami, gdy dwugłos w samym ich wypowiedziach Franciszka jest próbom, jakby no nie nie zgubienia tych, którzy ewentualnie czują niepokój twój dom ma no jakiś rodzaj od wstąpienia od doktryny i t d. ale w moim odczuciu się wymyka tej kategorii konserwatywne liberalne w moim przekonaniu papież Franciszek jest radykalny w sensie tak i my Nędza elit z ewangelicznym dokładnie tak paradoks polega jednak na tym, że bycie radykalnym sensie ewangelicznym, gdyż fakt to je oznacza, że jest się progresywnym progresywne w tym sensie, że cała Ewangelia Jezusa jest próbą wyzwolenia człowieka z jego ograniczeń woda z jego, bo kagańców, które sobie sam zakładach, które zakładam zakładam czasami jego mojego wspólnoty jego kościoły prawda najczęściej 4 5 biurze, jeżeli rolnik płaci zniewala czujesz się przez nią zniewolonych prężą odrzucić to nie jest dla ciebie czy w religii w katolicyzmie chrześcijańskie musisz czuć się wolny i do takiej wolności zachęca nas właśnie papież Franciszek, a z przywołanych przez ciebie twój kolega który, gdyby mógł chętnie, by zastąpił papieża Franciszka w Umea jest rzecz o ogłoszenie doktryny kościoła czy nasz przyjaciel Mel Terlikowski boi się wolność jak diabeł święconej wody czy one jakby ich moment, kiedy on oddaje członkom ich wolność jest dla niego momentem my zdrady, jakiej to jest w ogóle absurdalny ba czy niemożna być pobożnym dobrym chrześcijaninem i zarazem być uwiązany przez c przez religię czy zniewolone to jest teraz ludzie jak lustro jak jezuita powiedzieć jak są tutaj w obie te strony jakoś się uwzględnić jak pacierz rodzic chce jak papież Franciszek Otóż niezwykle bliski jest mi ten duch wolności, który mówi zdecydowanie natomiast zastanawiam się na ile jak patrzymy na całą tradycję katolicką na historię kościoła katolickiego na dokumenty konstytuujące rzeczywistość tej instytucji na katechizmie na działa ojców kościoła na wielkich teologów katolickich nadziała tych ludzi, którzy kształtowali także w dwudziestym wieku oblicze kościoła i sposób jego funkcjonowania wreszcie na dokumenty soborowe no to czy właśnie ta wizja raczej to Masza Terlikowskiego nie jest bliższa po prostu realności tego czym ta instytucja zawsze była i czym jest, a ta wizja, której mówimy my, która jest zdecydowanie od nam bliższa, czyli ta wizja na religii pojmowanej jako o wolność jako coś takiego co nie jest czymś ograniczającym autorytarnym i wpisującym człowieka po prostu zesta w pewnych wymagań to na ile to nie jest właśnie rodzaj takiego trochę ekskluzywnego pomysłu intelektualistów w drugiej połowie dwudziestego wieku, którzy wymyślili sobie na chrześcijaństwo takie właśnie otwarte trochę poza instytucjonalne ciasto to byli też ludzie z kręgu myśli protestanckie Maćka pałki i wczoraj hol ni BUR tacy 2 autorzy filozofuje rządzący, którzy zgłosili taki rodzaj chrześcijaństwa bez uznaniowego czy bez instytucjonalnego właśnie zaakcentowano akcentowanym wymiarem takiej takiej radykalnej wolności i na zupełnie inaczej pojmowali logiki nasza może to w ogóle nie ma nic wspólnego z lekkością on rzeczywistym po prostu ja lubię kupować sobie takie pismo zawsze wierni w czasami to jest pismo wydawane przez Bractwo Świętego Piusa w Polsce nie zaskoczy jeszcze choćby dawno nie miał tego w rękach, ale oni tam są niezwykle po prostu ortodoksyjni w tym rdzennym staje się to znaczy wszystko co piszą ma pokrycie w konkretnych dokumentach ważnych dokumentach kościelnych teologii świętym Tomaszu albo w odnośnych soborowych pismach i po prostu tam widać jak realnie wygląda ta instytucja, a nie katolicy otwarci, bo ty jesteś 1 z takich rzek dom w Polsce główne ich przedstawicieli kościoła otwartego iść jeszcze coś takiego istnieć chrześcijaństwo otwarty katolicyzmu otwartego no właśnie trochę może taką wytwarzać mimikra to znaczy próbujecie nam dać do zrozumienia, że ten kościół to jest taki w sumie fajny, że chrześcijaństwo jest fajna stykam po prostu mroczna autorytarna instytucja core i religia oparta też posłuszeństwa autorytet bardzo restrykcyjna w gruncie rzeczy Itaka operująca czarnobiałymi kategoriami, a i papież Franciszek tak samo robi jak wy też taką robi trochę wieś miesza trochę na zewnątrz jak taki dobry człowiek werbując znaczy dobry guru, który werbuje do sekty, że dopóki do sekty nie wejdziesz to 3 mówią wszyscy, że jest bardzo fajnie luźno wszyscy się kochamy jest dobrze to brak już jesteś złowiony to się okazuje cała reszta tak prowokuje trzykrotnie absolutnie rozumieją ten dylemat, który tutaj przedstawiać i też min rozumiem ludzi, którzy potrzebują jasnych reguł ram, w których by mogli funkcjonować, tym bardziej w świecie, który by przywołać kategorię zmarłego prof. Zygmunta Baumana jest płynne w świecie, który z nieoczywistych w świecie, który jest ciągle się zmienia prawda bardzo polega na tym, ale że im więcej ryzyka płynności nieoczywistości podważania pewników, tym bardziej siłę rosną ruchy fundamentalistyczne Zobacz, że to jest absolutnie za sprawą powiązane prawda i zawsze wierni leczyli pismo wydawane przez zwolenników lew zebra, a więc kościoła tradycjonalistycznego tej formy kościoła, gdy jedno oni rzeczywiście cytują dokumenty do drugiego Soboru Watykańskiego WHO uznała, że sobór to był to budowa rusza tam, a to budziło diabła, który wkradł się tak powiem do kościoła i nagle zakrzyczą, acz ornamentu, czyli właśnie uwspółcześnić kościele otwórz swoje drzwi okna na świat zacznij go z nim rozmawia Jan 20 03 . był masonem dokładnie tak rowerzystki to jest o Bernarda zaczęły skutecznie acz, ale znów to jest religia dobra dla ludzi, którzy potrzebują tych reguł raczej nie twierdzę, że w religii w kościele zbędna jest instytucja, choć oczywiście bliska zbite w razie pan Jezus głosił królestwo Boże przed kościół i zaczął się w Supraśl, a w alei on sam zaś za sam zakładał montaż normy ustanowił tego Piotra już hand namiestnik not Hagena, ale i to co potem się stało planie filmowym nie odzwierciedla zamierzenie my tego cieśli z Nazaretu jak patrzymy na na tym to co się stało z kościołem z jego formą może sposobem funkcjonowania roślina bogato Osina Nowogard na dalekie Bizancjum nie jest im obce, ale mówiąc mówiąc serio, ale papież tańszych musi brać pod uwagę czy będąc odpowiedzialnym liderem kościoła także tych, którzy potrzebują właśnie Tychy podpórek nazwijmy to tak prawda tych tych takich punktów tłumaczy no bo dają im popularność społeczeństwa, bo od Boga od października wczoraj o poczuciu bezpieczeństwa, że masz przekonanie, że są rzeczy, które są jednak niezmienne, a które, które dają ci poczucie takiego bezpiecznego portu, a nie tylko Home nawałnicy burza i i niepewność prawda natomiast natomiast czy my ja nie wiem czy to jest właśnie istota chrześcijaństwa na z jak mi bliskie to co zawsze hali powtarza to co nie jest chwiejne jest inny jest jest mało pew ni cholery księdza Tomasa Halika czeskiego Tischnera tak liczna dużo książek po polsku się poza kościołem z pań zadziała to jest zupełnie inny dyskurs katolickiej niż ten, do którego przywykliśmy w Polsce tak to co nie jest winny jest niestałe to co nie jest winny jest niestały, a więc, by w wiarę wpisana jest pewna dynamika między pewnością ani pewnością między poczuciem, że Bóg jest, a poczuciem jego absolutnego milczenia ba, a i przywołanie przez siebie ci nieliczni ból rzeczywiście oni jakby preferują mi pokazują, że ofiara jest rzeczywistością dynamiczną, że czasami wręcz ona dochodzi do zderzenia z tym instytucjonalnym kościołem, bo są ludzie o niszczenie i duchem dynamiką wiary, który rozsadza ją czy rozpychają te kościelne takie zastałe sosy schematy i wydaje mi się, że papież Franciszek trochę jest takim człowiekiem to jest taki wymóg UEFA przepraszam, gdzie Franciszka Lecha Barbarzyńca i obcy, który przyszedł tutaj do nas do Rzymu i jakby trzęsie tym kościołem, że moja książka, która ukaże się w właśnie my wiedzieliśmy o nas w maju alarm pobudka kościele partaczy, by w takim sensie, że ten papież mówi albo to będzie kościół rabanu takiej właśnie kościół wychodzący kościół nie bojący się kroczyć po peryferiach albo będzie to właśnie jakiś taki rodzaj ekskluzywnego właśnie konserwatywnego zacnego klubu jeśli patrzeć po owocach jak dziś wygląda Bractwo Piusa dziesiątki go, ale jak wygląda jednak kościół ten, który przejął się w jakiś tam treści naukami soborowym na to odpowiedź jest jasna czy narracja jest po stronie jednak ojców soborowych to co oni zrozumieli, choć cały czas mam wrażenie, że zbyt zbyt późno znaczy, że albo koszt czuł wchodzi w ten świat albo staje się jakąś taką RM enklawą i ostatnie zdanie to co jest kluczowe mu Franciszka Jerzego jezuity skosić tam kluczowa jest słowo o rozpoznawanie rozpoznawanie prawda, a więc próba umiejscowienia człowieka i jakby odnalezienia i spojrzenia na jego życie w kontekście sytuacji, w której on żyje, a Franciszek k nie jest tak pierzem w ogóle nauczycielem, który cytuje dokumenty kościoła i tym się podnieca Ależ o to tutaj czy on chce, by spojrzeć na człowieka i oceniać jego zachowanie poprzez pryzmat sytuacji, w której ten człowiek się znajduje prawda świętości Święty to nie jest ktoś jest karany świętość czy Święty człowiek, który mu idzie przez świat upada, ale się podnosi moment podniesienia się po upadku to jest ten moment, kiedy znaczy, że chcesz pracować chcesz iść dalej pomimo trudności pomimo przeszkód chciałem powiedzieć wcześniej, że Bractwo Świętego Piusa to wcale nie są najbardziej radykalni konserwatyści tego rodzaju były są jeszcze ci, którzy uważają, że Bractwo Świętego Piusa chodzi o masonerii, czyli CD 2 Kante żyć tzw. też już naprawdę taki twardy kolor jest to by można z angielska nazwać polecam skądinąd lekturę różnych takich jak dziś ciekawostek dotyczących Sadowa Kanty stąd właśnie natomiast o myślę, że tak jak w to teza banalna, ale tak jak historię filozofii da się one mniej więcej prześledzić biorąc za punkt wyjścia takie 2 zasadnicze postawy wobec świata i 2 zasadnicze stylem myślenia tym samym Elzab pewna czy da się prześledzić biorąc właśnie za te 2 wyjściowe punkty Platona Arystotelesa tak się da patrzeć na historię kościoła w w każdym razie biorąc za punkt wyjścia Świętego Augustyna Świętego Tomasza, którzy reprezentują odpowiednie Święty Augustyn Plato nic ma Święty Tomasz Szady 10 0 talibów teologii katolickiej, a na to zdecydowanie ta tradycja tomistyczna aktu, do której bliżej myślę Benedykta w 16 Emu z pewnością w jakim sensie też Karolowi Wojtyle, choć on jest fenomenalna Mogilan samochodom geologia i personalne zmiany, a każda ich romans z analiz z świętym Tomaszem, a na to, że jeśli przyjmiemy, że kardynał Bergoglio jest właśnie raczej z tego nurtu Augustyński jego z tego, akcentując ego nie tyle podległość instytucji i taką hierarchiczna ości struktura ludności tylko raczej właśnie wiara pewien wymiar irracjonalny doświadczenia wiary także ne no to jednak kościół katolicki w znakomitej mierze został ukształtowany w swojej instytucjonalnej Teologicznej rzeczywistości przez tradycja tomistyczna on dość powiedzieć, że tomizm jest uważany za taką oficjalną wykładnię nauki kościoła, czyli jak coś bierzemy patrzymy jak jest u Świętego Tomasza to znaczy, że to jest oficjalne stanowisko kościoła w tej sprawie i NATO zastanawia się Wiesia przychodzi taki człowiek, który próbuje tutaj można dokonywać tego rodzaju przesunięć i wyłomów, zwłaszcza w tym świecie, który jest tak nie mniej dotkliwe płynny jeszcze na dodatek, który mierzy się z licznymi lękami zagrożeniami tak dalej na to czy to nie jest taki trochę właśnie rodzaj Don Kichota Airly, że to jest jakaś taka próba ruszenia z kopią na cały skomplikowany złożony system wiatraków, które działają już od dawnej i będą działać w globalnej tylko, że innego świata nie będzie i to jest kłopot haczyk wydaje mi się, że papież Franciszek przygotowuje kościół w ogóle na znanych zderzenie z tym światem, który baśni jest takimi Gottlieba niepewny jest dwuznaczny i t d . że te odpowiedzi te klasyczne TM celu Gizmo, które fani funkcjonowały do w wiekach poprzednich dzisiaj Onet Niemcom racje bytu, więc wydaje mi się, że raczej rację ma papież Franciszek ze swoją właśnie ma próbom szukania dialogu, ale także próbą aż roi ze zna Ania prawda, że to jest, że to oni, że to tutaj nie ma nic stałego dlatego nieustannie musimy być czujni nie ustanie musimy poddawać swoją wiarę, ale także jej obecność w świecie refleksji ona czy można zacytować na razie pobożność jest ważna, ale rozumu nie zastąpi czy z oczywiście można nie ustanie przywołać Świętego Tomasza i cytować go nogą co z tego skoro już tytułem świat jest gdzie indziej i inne itp Formuły do niego nie pasują, więc ja jednak rzeczywiście wolę to podejście, które konfrontuje się ze światem nie boi się, aby wziąć byka za rogi i spróbować jakoś wspólnie tom rzeczywistość, a opisać BRE dać poczucie bezpieczeństwa człowiekowi, bo takie poczucie jest czymś naturalnym to nie jest nic złego i ostatnia rzecz co nie jest bez znaczenia czy dać nadzieję, a patrz to też jest 1 z elementów Franciszka, że on przy całym krytycyzm wobec n p. kapitalizmu przy krytej kupowaniu kościoła jednak cały czas, by wierzyć, że to chrześcijaństwo prawdziwe jeszcze sprzed nami, a że jemu ale, żeby go dotknąć, żeby je jeszcze Emu wcielić się w naszą rzeczywistość musimy go wykonać pewien wysiłek intelektualny duchowy, a le, ale także społeczne a bo to jest jednak papież, który do wierzy, że nic nie obawiamy się w pojedynkę, ale obawiamy się razem znaczy poprzez Solidarność i poprzez stawienie się, by ich, jeżeli mogę tak brutalnie powiedzieć z teologii ciała i tych wszystkich kwestii związanych właśnie ze źle ludzką cielesnością na kwestie związane z niesprawiedliwością, że z nierównościami społecznymi jest z chciwością z konsumpcjonizmem a by pokazuje, że by papież Franciszek naprawia ją z świat chce naprawiać kościół i odwrotnie naprawiać kościół chce zarazem naprawiać świat jak to znaczy pokazują, że no i człowieczeństwo jest nam wspólne niezależnie od tego a jakiego Boga wierzymy, że na, jaki mamy światopogląd polityczny, jaki mamy przekonania etyczne, że ziemia jest wspólna, że więcej rzeczy, które ludzi mimo różnic łączą niż tych, których które nas, że dzielą między w tym sensie ten uniwersalizm, który on proponuje jest próbą odpowiedziała próbą odpowiedzi na nagrywali zacnie, ale w takim sensie, że nam się globalizacja terroryzm globalizacja nasze nierówności społecznej rywalizują nam się niesprawiedliwości, a teraz nie chce nam się dopasować Solidarność nie chce nam się zlokalizować współczucie nie chce nam się ZOL -u zglobalizowanej jakby przekonanie właśnie, że ziemia jest jednak, że nie możemy jej traktować jak cytryny, którą wyciskamy w w sposób brutalny no i gwałtowne, bo to dzięki matce ziemi my żyjemy, a więc jak papież odrzuca tą negatywną globalizację, ale zarazem proponuje Słuchajcie jest też globalizacja po pozytywna jak ją zrealizować, bo właśnie w ten sposób poprzez Solidarność poprzez odpowiedzialność popsuć współczucie poprzez przekonanie, że żyjemy na wspólnej wspólnej planecie za moment jeszcze tego wątku pewnie wrócimy jeszcze nam starczy czasu, ale powiedziałaś w pewnym momencie, że się wspólnie zbawia, a może to jest ta myśl Franciszka, która któregoś dnia jest charakterystyczna dla jego Teologicznego myślenia o sprawach metafizycznych no ale też zarazem tego typu program, który w kościele próbujemy wprowadzić taki on, który ma te wszystkie cechy, o których mówiłeś pewnego takiego uczciwego sprzątnięcia różnych spra w, które odłogiem leżały w chęciach się za problem pedofilii rozwiązania tej kwestii związanej z kurią rzymską, ale także właśnie ono bardziej generalnego ukierunkowania związanego ze sposobem ewangelizacji jest choćby stosunkiem do osób rozwiedzionych w ogóle z przemieszczaniem tego środka ciężkości z tych wszystkich spra w, które interesowały bardzo Karola Wojtyły Józefa Ratzingera kwestii związanych z bio władzą kościoła nazwijmy to tak, czyli tych właśnie ME seksualną, a płodnością owych do różnych innych spra w takich bardziej społeczno-politycznych to wszystko wymaga ażeby no był to proces, którego kontynuacja zostanie zagwarantowana i nie skończy się to na jedno Franciszku, po którym przyjdzie zaraz się konserwatysta to wszystko wymaga czy Job od początku zrobi tak jak będzie chciał wymagano właśnie zbudowania sobie pewnego zaplecza, a które potem będzie owocować czaty wszystkich arcybiskupów biskupów gdzieś tam po umieszczać kardynałów no co jakiś po prostu niesamowite gry pałacowe, ale też mieć jakiś ludzi, którzy później będą głosowali w tym konklawe i wybiorą wezmą kogoś, kto raczej będzie w tym duchu było w tym duchu dalej głosił Ewangelii tak prowadził kościół teraz napisać książkę o Franciszku Turek pojawiliśmy się karze w maju zapewne się przyglądała się też temu czysto praktycznemu sposobowi w jaki Franciszek pan przez to 5 lat sobie radził jak oceniasz to przygotowania do sukcesji to znaczy całą tę kwestię związaną z pracą w obrębie administracji i tworzeniem sobie różnych zapleczy et Cetera et Cetera, czyli tak właściwie technologii władzy czy technologii sprawowania władzy i zapewniania sobie sukcesji przez Franciszka stosowane jak jak to wygląda to idzie dwutorowo z 1 strony papież Franciszek mocno jednak liczy na wiernych i jakby na ich oddolne działanie polegające na tym, że pewnych procesów, które on uruchamia n p. decentralizację kościoła zmiana właśnie akcentów z prawa na miłosierdzie kwestie związane z nierównościami i t d. że by to są rzeczy, które powinni podjąć się wierni oto jej, jeżeli odpowiadamy, że kościół to jest lud Boży to papież mocno stawia na ten lud Boży to znaczy nie tylko na hierarchię ja to nie było, a w przyszłości Ależ to ludzie mają wziąć sprawy swoje ręce, że mogę tak powiedzieć, ale druga, że to jest oczywiście kwestia odpowiednich nominacji i z budowania tego Kolegium kardynalskiego, który mógł wejść i które to z kolei będzie decydować o tym kto będzie następcom odpowiednich purpuratów dla oferować bardzo lubię to słowo Pulp Lachów i pobytem kolory w piękną asystą, ale sama ta nazwa jak, a półprawd i i znów idzie to w ten sposób, że papież Franciszek Reinke na pewno o jej go o pomysł na kościół to jest, a decentralizacja i wprowadzenie do kościoła, a innych punktów widzenia, a więc on w pewnym sensie w pewnym sensie postawił krzyżyk jak Kolbud kanie to zabrzmi na Europie badaczy tutaj mam wrażenie że, że on dostrzegł, że centrum chrześcijaństwa bieg, gdzie indziej to jest Ameryka Południowa, z której pochodzi, ale to jest Asia ona i tam nominacje są ważne on twierdzi że, a czy bym byłem rok temu w Rzymie i tam z Rennes spotkałem sporo się, że właśnie z Filipin z Ameryki Łacińskiej Azji i oni absolutnie są przekonani, że nie ma powrotu do Europy, że o nowym papieżu zdecyduje decyzja o nowe kontynenty cesze nowe siły katolicyzm jest Ameryka Południowa i to jest Asia, a co za friko, bo tam też obraz żywy jest hasło jest gorzej to jest troszkę inny typ wojennej katolicyzm to jest właśnie tylko te są tu jest bardziej konserwatywni bardziej za zachowawczy tamte znajdziemy grupę oponentów wobec po wobec tego co mu co proponuje papież mec Franciszek tak to jest ten katolicyzm jeszcze żyjący tom tym paradygmatem metrologii bio władzy teologii teologii ciała na bardzo ciekawa no bo to jest jednak kontynent, który nie ucierpiał mocno z powodu właśnie bardzo konserwatywnych przekonań na papieża Jana Pawła II dotyczących antykoncepcji prezerwaty w co miało swoje też drastyczne skutki wczasach epidemii AIDS co, więc do zaszaleć jak to nauczanie tam ona się przyjęło dla swojej i ta duża część hierarchów, która decyduje o obliczu tego kościoła jest nadanie Jana Pawła II też musimy pamiętać, że Jan Paweł II Benedykt XVI to jest ponad 3 5 lat, a Kieraj bieg Europejski promowania pewnego modelu modelu ta nie tylko gość, a także biskupa posługi biskupa prawda i tutaj papież papież Franciszek on zmienia akcenty czy chce i duszpasterzy trochę, którzy wspierali, by jego wizje i kombi tej jego proces reformy kościoła, które ona zapoczątkowała, bo czy to mu się uda nie wiem, kto będzie następnym papieżem oczywiście nie mamy tajemnic syrenek kuli niestety właśnie i nie możemy za wyrokować ale by wiele wskazuje na to, że będzie to bardzo ostra wojna między Starym światem, a nowy świat między kardynałami z właśnie z tego starego porządku tłumaczy, że jedno chcieliby, żeby Leadership znowu wrócił tutaj prawda do Rzymu dotrą do centrum, a o tym, nowym kościołem jak Ameryka łacińska jak Azja z, który nagle zobaczył, że jego doświadczenie wiary może być również z trenerem, bo strach o tym, katolicyzm azjatyckim właśnie, mówi że spotykały się z takimi księżmi stamtąd, jakiego typu myślenia o religią niewłaściwe reprezentują i jak patrzą na ponad wszystko co co coś się streszczał powiedzmy wsporze wewnętrznym pomiędzy progresywnie stałam jak konserwatystami w katolicyzmie właśnie zachodnim bez po pierwsze jest bardzo intrygujące to, że oni właśnie żyją w przekonaniu, że Europa jest passę i facet to nasze przekonanie, że my jesteśmy centrum także tutaj bije serce kościoła to jest dla nich bajka o żelaznym smoki wpajać to już w ogóle nie funkcjonuje kiedyś tak, ale dziś oni przyjeżdżają zdobywają my uczą się języków zdobywają wiedzę stopnie i absolutnie nie zamierzają zostać chcą wracać do do siebie pojazd tam widzom, a potencjał i druga rzecz oni też wymykają się tym kategoriom ustalonym tutaj przez NASA czy konserwatywne liberalne oni idą jednak tym tropem, który idzie tańczyć znaczy zejścia do Ewangelii i szukania źródła z Biblii szukania kontaktu z ludźmi więc, by spór między ortodoksją, a orto praktykują dziś wydaje mi się, że zwycięża oraz oprać znaczy, że to jest ten typ katolicyzmu, który stawia na meteor to praktycznie, a więc znana na nas doświadczenie duszpasterskie nabycie zwrócimy na bycie blisko osób, które właśnie są wykluczone zepchnięte na margines, ale i t d. ponieważ dot to też jest inna czy oni uważają, że część nieszczęść ich to są to zachód to jest zachód także kościół czy to jest także ta zmiana, której mówisz może właśnie oznaczać, że kolejny papież będzie papieżem z Azji n p. stary jest, choć oczywiście ci Absolut jacyś tacy na widoku kandydaci na takie stanowisko, którzy mogliby potencjalnie zdobyć większość głosów i ducha Świętego chyba jeszcze się nie, mówi że ten kardynał albo albo albo inna, ale takie przekonanie o liczenie szabel prawda i i właśnie o tym, że my, że teraz jest czas na nowe na nowe kościoły i jest jest dość dość powszechne i robi to też ciekawe, kiedy jedziesz do Rzymu i widzisz oferujących duchownych no to właśnie widzisz Azjatów dziś Afryka dla Agaty z bardzo bardzo intrygująca oczywiście kościół, że one, że oni zupełnie inne niż jeszcze tam 3 0 30  0 40 lat temu, że coś jest ludzi przyciąga do do właściwie do tej instytucji, bo tak się zastanawiam, dlaczego akurat katolicyzm ani jakaś inna religia co oni właściwie nic atrakcyjnego w tej w tej religii właśnie w tej przede wszystkim w tej instytucji takich wydawałoby się właśnie zmurszałe inni dzisiejszej autorytarnej i t d . i t d . a tu proszę bardzo lekkich nowy nowy zastrzyk energetyczny właśnie z tamtych kontynentów pieszo to jest kwestia, że tam chodzi o to, że kościół ma popsuł dobrą infrastrukturę, więc dziś to też jest oczywiście to trochę żal, że żart Top ligi, ale to też 2 jest to niewątpliwie także awans, jeżeli społeczny, a czy wyjazd na studia na zachód ukończenia Uniwersytetu nauczenie się języków et Cetera 3 no i jest to praca też not inna z księży zakonników lakoniczną, którzy w tych i innych częściach świata lotnym reprezentują, którzy w PAK to znaczy my nas jadąc szczególnie na zachód widzimy na puste kościoły Bert ne starzejących się duchownych prawda albo świątynie w ogóle zamieniane na sklepy mieszkania czy my czy dyskoteki natomiast mamy tam absolutnie nie i oni teraz mają takie poczucie, że to zachód ich potrzebuje, a x 3, że wie jak musi oddać im infrastrukturę i uniwersytety ponieważ, ponieważ to oni są nadzieją właśnie kościoła co ciekawe kilka dni temu ukazał się w laser Patora Romano, a więc w piśmie oficjalnym watykański duży tekst o siostrach zakonnych, które się buntują, a czy mają dość traktowania przez księży szczególnie przez biskupów rzymskich jak zakonnice, które pracują piorą nie sprzątają prawda jest to najlepiej pokazuje z, że nowy, że rzecz nie godzą się na ten sposób funkcjonowania kościoła, który właśnie ma taki charakter pasz i pańszczyźniany prawda i torze ten tekst ukazał się właśnie w oficjalnym piśmie stolicy Apostolskiej kilka dni przed umowy przed 8 marca najlepiej pokazuje, że żel no ludzie chcą stanu samostanowienia, a czy dość upokarzania chcą godności i kościoły i ludzie z Afryki Azji czy Ameryki po Południowej, gdy do nie chcą być tymi, którzy tylko ich włącznie mają pełnić rolę z służący tak w tym przypadku chodziło o siostry zakonne więc, że ja mam nadzieję, że także przyszły papież, ale daj panie Boże niech traci się, że jak najdłużej właśnie będzie będzie z kolejnego kontynentu, który przyniesie jeszcze inne doświadczenie jeszcze inny sposób przeżywania wiary, a na pewno kimś takim byłby ktoś z kontynentu azjatyckiego cóż jak mawiali starożytni Grecy pożyjemy zobaczymy w tym czasem bardzo dziękuję za tę rozmowę Jarosław Makowski były państwa gościem dziękuję bardzo mnie filozof teolog i autor książki, która się w maju ukaże się jak się nazywa książka jest już tytuł jest już tytuł książka się nazywa, a pobudka kościele o właśnie państwo też dziękuję kończymy wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft ten program przygotował i wydawał się nazwą Tomasz Stawiński dobrej nocy życia i do usłyszenia po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA