REKLAMA

"To akt desperacji policji: piesi, ratujcie się przed wariatami drogowymi!"

Analizy
Data emisji:
2018-03-28 18:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie Polska policja postanowiła wystartować z nową kampanią społeczną skierowaną do pieszych patrz słuchaj, zanim wejdziesz na jezdnię zatrzymaj się spójrz w lewo spójrz w prawo znowu w lewo patrz słuchaj nawiąże kontakt wzrokowy z kierowcą, gdy jest bezpiecznie, iż taką taką poradę taki cały PL cały cały grafik związany z zachowaniem na jezdni, a Renem przygotowała Polska policja, próbując zapobiec wypadkom z udziałem Rozwiń » pieszych znów w tym roku w jak nieoficjalnie dowiedział się Werder 2 4 PL jest więcej śmiertelnych ofiar w danych za zeszły rok niż w 2 lata temu jak sobie radzić z wypadkami z udziałem pieszych po porady zwracamy się nie do polskiej policji, która ma akcję patrz słuchaj tylko do miasta, w którym realnie zaczęły spadać słupki związane z wypadkami śmiertelnymi na drogach pomoże nam w zrozumieniu prawdziwych rozwiązań Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg no i dróg mostów wjechał w Górznie łączymy się przez Skypea dzień dobry dobry wieczór państwu o tym trzeba mieć dobry wieczór LED co pomoże parę słów na temat kampanii policji wystosuje też tego typu instruktażu dla pieszych, żeby w ING nie w chodzie szli pod samochody w Groznym, że to pochodzi z dnia nad naszym funkcjonariuszom skoro spełniać wizji 0, czyli wizje 0 wypadków mniej nie robimy czegoś takiego akurat z tą kampanią ocenia, że to jest akt desperacji ze strony policji takiego policja z zrozumiała, że nie jest w stanie z polskimi kierowcami dojść do porządku, bo to jednak głównie kierowcy są sprawcami wypadków na pieszych i zwracają się do pieszych piesi ratujcie się przed tymi wariatami drogowymi uważajcie na swoje życie, bo oni za nic nie pogadają chciałbym przypomnieć, że pomimo tego, że poz. 1go w Polskim prawie jest bardzo niska chciałbym, żeby pieszy był chroniony przepisami jak n p. dzieje się to we Francji czy Finlandii natomiast w Polsce nikt nie egzekwuje tego przepisu, który jest powinien znać każdy kierowca dojeżdżając do przejścia dla pieszych kierowca musi zwolnić prędkości i to tak, żebym mógł się zatrzymać, gdyby pierwszy zechciał wejść na to przejście dla pieszych i to jest podstawowy problem natomiast my musimy sobie radzić w Jaworznie z góry za pomocą infrastruktury o i tutaj jest słowo klucz zaraz do niego przejdziemy w jak go jeszcze raz przypomnę słuchaczom zatrzyma się spojrzy w lewo spójrz w prawo znowu w lewo patrz słuchaj nawiąże kontakt wzrokowy z kierowcą, gdzie jest bezpiecznie jedź i teraz pytanie oczywiście brzmi w jaki sposób mają się do tego zastosować osoby starsze zgłoszenia wzrokiem z gorszym słuchem wszystkie te, które wciąż jeszcze mają prawo poruszać się na piechotę po polskich miastach i trudno będzie im wykonać cały ten instruktaż i to jest największy problem, ponieważ 80 % wypadków śmiertelnych z pierwszych scen potrącenie osób starszych tak było również w Jaworznie proszę mieć świadomość, że przez ostatnie 5 lat jaworznianin zginął ani 1 kierowca ginęli tylko i wyłącznie piesi to głównie osoby w podeszłym wieku w Urban słowach Kluczach, czyli słowa infrastruktura co zrobiliście w Jaworznie zaczęły spadać słupki wypadków śmiertelnych i czytała dobra passa psa czy innymi słowy wciąż jest bezpiecznie zbudowali przebudowaliśmy infrastruktury zgodnie z tymi wskazaniami, które pokazali nam ludzie z krajów, które zapewniają samochody zmagać z samochodu wzmaga się z 50 lat, czyli to są oświadczeniach szwedzkie holenderskie brytyjskie przebudowaliśmy ulice bezkompromisowo Kana, realizując miasto spowalniając ruch zawężając ulice, jeżeli pierwszy ma spędzić na jezdni jak najmniej czasu, pokonując ją w poprzek to lepiej, żeby jezdnia miała 6 m niż n p. 8 3 czasem nawet 12 m z to wszystko wpływa NATO w 3 pierwszy sprawniej pokona to jest nieco inna kluczowa sprawa jest widoczność pieszego są miejsca, które w, których kierowcy kierujący nie tylko nie zwracają uwagę na to co się dzieje na chodnikach z, a jednocześnie jest na tyle ciemno, że oni nie są w stanie dostrzec pieszego jak się nie zwracał uwagi jest dziś bardzo często na ciemno od pierwszy widzi samochód widzi pojazd niestety bardzo często jest także z kierujący nie widzi pieszego i dochodzi do potrącenia na przejściu dla pieszych pomyślał, że pan wspomniał o zasłanianiu w przejeżdża nim pieszych przez parkujące auta czy poradzicie sobie z tym problemem, bo to też jest bardzo niebezpieczna sytuacja w część pieszych n p . w Warszawie ginie na przejściach dla pieszych czy tam, gdzie mieliby prawo czuć się bezpiecznie co zrobiliście z tym problemem znasz najbardziej niebezpieczne rozwiązanie jest przejście dla pieszych ma 2 jezdni dwujezdniowej drodze, gdzie przed przejściem dla pieszych 1 pojazd może zatrzymać drugi po prostu go omija i wtedy potrącono jakieś hity z najbardziej klasycznej przy pobytach śmiertelnego potrącenia i doprowadzić do sytuacji taki, że w Jaworznie takie przejście dla pieszych znajdują się tylko wyłącznie w rejonie Strzyżowa, gdzie sygnalizacja świetlna pierwszy i musi, więc wynosić czworga on światłem z rym samochodzie to, żebym się zatrzymał niestety każda inna sytuacja każdy inny sposób pokonywania z przez pierwszego jest nim zaś, gdy zatrzymuje się tylko 1 pojazd druga jezdnia jest pusto to jest igranie ze mnie fakt, ale co z korkami, bo skoro zaczęliście zwężać jezdnie w MZDiM rozumiem wprowadzać różnego rodzaju łuki utrudnienia dla kierowców no to musiało się miasto zakorkować, ale wcale nie ze względu na to, że są 2 sposoby na Kongres, czyli korki pierwsza to jest bardzo dobry czas od publicznej na to postawiliśmy drugi element czy układ drogowy musi być przebudowany nie wedle in intuicji drogowców czy polityków, ale wg wskazań naukowcy z Jaworzna poprzedziło przebudowy dróg bardzo intensywnymi pracami badawczymi stworzone zostało kilka modeli ruchu i cała infrastruktura drogowa jest przebudowywana wg wskazań naukowców to niema miejsca na przypadek dzięki czemu możemy sobie pozwolić na to, że budowa stosunkowo dużo dobrze skrojony dróg nie musimy się przejmować czymś takim, że trzeba budować drogi z nie ja nie wiedząc jak w przyszłości będzie wyglądać się ruch na wyrost rozłoży się ma bardzo dużo pieniędzy z jasnym to jasne rozumienie nie w nie musieć się nim przygotowywać się na kolejną nawały samochodów czy był błąd w drugą stronę decyduje się, żeby ich była najmniej właśnie cała całym pomysłem, który miał miasto na Zachodzie tu było zwrócenie uwagi, że tak naprawdę problemem nie jest to, że drugi jest za mało parkingów jest za mało przejście dla pieszych są niebezpieczne gorzej, że mamy do czynienia z nadmiarem samochodów miasta nie nadają się do życia, kiedy nie jest zbyt dużo samochodów nie dojdzie do wypadku na z pieszym tam, gdzie jeździ mało samochodu do samochodu niż 2 oczywiście samochód jest fantastyczną rzeczą Putina ten pomysł niech pan jest wiele osad w wsi no to już monetę tę bazę zasobową w ostatnio przez Warszawę pędził jakiś kompletny szaleniec jechał chodnikami trawnikami slalom urządził sobie przyjeżdżał na czerwonym czy udałoby mu, że taki rajd po Jaworznie czy Niemen nie miałby szans ze względu na to, że nie mam aż tyle przestrzeni przeznaczonej pod drogi w naszym mieście staramy się budować stan infrastruktury bardzo oszczędnie chcesz mieć świadomość, że droga, która na 3 m szerokości pozwala na jechanie z komfortową prędkością 50 km / h podobnie jak druga strona 8 m szerokość tylko na drodze 8 metrowej można równie dobrze rozpędzić się do 100 km no ja właśnie wiem, skąd ono do 4 3 50 w Aleppo w pan mówi o 50 km w tym po Warszawie to jak można wynik niż 5 0 tylko 9 świąt jak tylko da radę przecisnąć, bo ich nie ma korków, więc jak zareagowali mieszkańcy, bo wyobrażam sobie, że bunt musiał być potężny nie będzie można się rozpędzić zawężać się ulica korki to jest oczywiste skojarzenie, więc sobie poradzi liście z buntem mieszkańców to był skok im szczęścia ze względu na to, że w pierwszym jesteśmy pewni my daliśmy ludziom obwodnica Leszna system obok miejscy, dzięki którym mniej więcej po przejechaniu 1 km takim wolnym tempem człowiek trafia na drogę, którą umorzono 70 km / h nikomu nie zagraża, więc ani pierwszą ani innym użytkownikom drogi no tak ale bo jest obrońcy Leger był to byłby kompromis kompromis Rosy dostaliście nową infrastrukturę, w którym którą możecie sobie pojeździć poza obszarem, w którym mieszkają ludzi ludzie, a tam, gdzie ludzie mieszkają szczury, ale się jeździć zgodnie z przepisami, a jeżdżenie zgodnie z przepisami wymusza fizycznie infrastruktura nie potrzebujemy radaru potrzebujemy po prostu infrastruktury w naszych dróg, o których kierowcy jak jedzie 50 km / h to musi on ma złudzenie w jechania większą prędkością tak to jest proces działa w na pobyt dla perspektywy na pojmowanie tego czy uczy się wlecze my jadąc 50 lat po autostradzie, a jadąc to samo 5 0 na wąskiej drodze po odczucie zupełnie inne, ale ciekawi mnie 1 rzecz, bo mówił pan obwodnicy mówił pan o tym w jak w Jaworznie przy budowie czy drogi czy te rozwiązania można przenieść na grunt dużych miast Krakowa Poznania Gdańska Warszawy czy też jednak macie ten ten luksus, jakim jest ściślejszy miasto miasto mniejsze w tym te wszystkie procesy są troszkę jednak prostsze oczywiście są różnice, ale rośnie świadomość, że są miasta na Zachodzie, które są w tej chwili przebudowywane na modłę tych miast średniej wielkości budżetu miasta średniej wielkości rzeczywistych łatwiej to zrobić jest kwestia intensywności zabudowy z ilości ludzi, którzy na każdy kilometr kwadratowy mieszkają czy kwestia tego czy pozwoliliśmy sobie nas urbanizację czy nie czy ludzie mieszkają na przedmieściach w 2 tysiące osób pozbawionych transportu publicznego codziennie rano co codziennie po południu w musi najpierw do miasta osiedla, gdzie później z niego wylać z błędu w urbanistyce, które popełnili popełnianym przez ostatni 2 0 latach wygląda na to, że zgodnie z tą specustawą budowlaną SL to popełnimy jakąś zbrodnię na przestrzeni, iż jest teza jest takich niezwykle kosztowna rozbudowa czy bardziej będziemy zwlekać z miasta remont będą więcej kosztować przerzucamy koszty na transport indywidualny przyjść sam jako muzyk transport mobilność ludzi AK rolnik indywidualny trzeba mieć świadomość, że masoni część tego procesu będą korki po drodze będą wypadki śmiertelne no właśnie mówił pan w wywiadzie dla portalu Berdych 2 4 PL, że w le nikt nie zgłasza się z pytaniami o wasze rozwiązania chodziło o innych urzędników z innych miast to było chyba w parze z właśnie tak jeszcze chwila ogłaszają, że w służbach MON to szczególne zarząd dróg kra zdjęcie jakiś miast nie są mniejsze od Jaworzna przyjeżdżają groźna, by wycieczki studialne, ponieważ są my daliśmy dobry przykład pokazali jednak, że się da, że to nie jest także przepisy nas ograniczają mnie z ograniczenia się tylko włącznie u nas w naszych głowach oczywiście z punktu widzenia zarządcy drogi byłoby zdecydowanie łatwiej nam walczyć o życie ludzi, gdyby przepisy bardziej chroniły, ale jest poseł na loda przez pieszych w jeszcze na koniec głos słuchacza pan Sławomir z Jaworzna napisał w Żyda nic wydają się, że mieszkańcy Jaworzna nie bardzo rozumieją po co zmniejsza się ruch aut indywidualnych z centrum mamy świetne autobusy pisze pan Sławomir cud miód orzeszki w Alena przykład mojej krewni i Ewę, by mnie nie chcą jeździć autobusami i chcą koniecznie zaparkować w centrum miasta prosto pod sklepem myśli pan, że to jest proces i że stopniowo się z mieniem czy jednak zawsze będzie grupa mieszkańców, która przywiązała się do swoich samochodów robiliśmy takie badanie pytaliśmy ludzi, którzy w tej chwili porusza się głównie samochodami czy są w stanie zrezygnować z poruszaniem się samochodami, gdy za proponować im inny sposób mobilności okazało się, że 60 proc ludzi Boston co oznacza, że 40 % kierowców tych, którzy obecnie poruszają się z po ulicach miasto turnus ludzie dziś dla nich zostaną tylko, że jak to przeliczyć na sobie na ilości podróży to moglibyśmy mieć szli, by nie 3 1 60  00 0 podróży samochodem z dziennie odbywane po Jaworznie, ale 40  0 3 5 Kosel dłużnicy to jest rząd wielkości jest bardzo duży dużo duży procent jeśli rzeczywiście 60 % byłoby skłonnych zrezygnować jeszcze raz sam koniec już króciutko, dlaczego prowadzicie politykę urbanistyczną i transportową opartą na faktach duchowni zależy nam na tym, żeby ludzie byli szczęśliwi ach, w naszym mieście często z nieistniejącego nic bardziej obiektywny nie obiektywnego jednocześnie obiektywna jak uczucie szczęścia w mieszkańcy Jaworzna mają być szczęśliwe mają, gdzie wyluzowani i są nam się udaje to się będziesz przy okazji stosuje się po prostu te polityki, które stosują miastach Zachodu właśnie ten tekst tego lepszego świata w pokazach i budować miasto, w którym dobrze się żyje oszczędnie korzystać z tych wzorców, dlaczego z takim uporem to politycy w Polsce starają się przekształcać miasta no to głównie, przychylając nieba kierowcom, stając się tym miasto i tworzyć taki rząd jest nie są zbyt przyjemne, że niezbyt są zwykle ciągami autostrad z rzadka zaś stoją domki Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie łączyliśmy się przez Skypea bardzo dziękuję za cały opis sytuacji w dowolnej mam nadzieję, że Jaworzno nie tylko urzędnicy z mniejszych miejscowości będą zgłaszać, ale i tych większych, w których słuchacz Radia TOK FM audycję analizy kończymy przygotowali ją mnie to strzelecki Macieja rząd już państwu serdecznie dziękuje audycje realizował Adam Szurek po informacjach Marta Perchuć Burzyńska i kultura osobista i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA