REKLAMA

Ecce Homo - gest Poncjusza Piłata jako temat dla artystów

Data emisji:
2018-03-29 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andrzej materia widomy państwo ciepło, bo przed świąteczny czwartek następny rok, którą nie rozpieszcza Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki dzień dobry panie do Chin nagrywanie Anna Wacławik Orpik redaktorka Radia TOK FM antymateria, czyli program o sztuce dziś tak się składa w wielki czwartek spotykamy ich temat antymaterii będzie jak najbardziej, a propos w latach tak właściwie każdego roku mamy podobny problem pani Anna, ponieważ temat jest w jako plan wciąż, Rozwiń » nagradzając tę mękę Chrystusa i jej okoliczności i tym razem bardziej okoliczności, bo on w motywie męki już miał byśmy okazję mówić w jakiś inny wielki czwartek natomiast te okoliczności pokazywany w sztuce są właściwie też temat emocjonalnym i ja nie podejmuje nie jestem zawodowcem tych sztuki sakralnej a, ale ta jest w klasycznej ikonografia chrześcijańska w nim można sprzedawać też bardzo wielu rozmaitych elementów, które były szef wszystkie przez kolejne wieki powiedziałabym wplata nel podprogowo inne reakcje męki Pańskiej czuje niepokój pani Janda, dlaczego w wypadku drogowym, dlatego że w bardzo wielu scenach jedni mówią o ukrzyżowaniu, do którego za chwilę przejdziemy Pekin 2 kanoniczne ich motywy ach to znaczy Nigel la Mania i Ecce Homo malarze szukali pretekstu, żeby w konfrontować dobre w dobra ze złem w taki bardzo często oczywisty sposób to znaczy dobre ładne i szlachetne, a zło jest brzydkie wykrzywione twarze tak gra w klasycznym dziełem z tego gatunku jest oczywiście na ich ratowanie Hieronima Boscha czy boss Hayek mówią w Gandawie, gdzie mamy 1 piękną twarz uderzył w taki plan bliski plan ujrzałem 1 piękną twarz jest twarz Chrystusa z zamkniętymi oczami ich mówiąc nie chce patrzeć na to wszystko po piłkę i uginające się pod krzyżem, a dookoła taki wianek strasznych twarz to wyraźnie widać, że właściwie nie wiadomo, skąd wziął malarz z tych modeli albo z lekkich przytułku dla ubogich albo z zamkniętych zakładów psychiatrycznych, bo to oni są twarze normalnych ludzi, a one są bardzo brzydkie bez religii w Charzykowach gmina sami i w dodatku pokazane w takiej ekspresji radość, że taka brzydka radość z cudzego nieszczęścia tych bardzo zastanawiające, ponieważ to, by znaczyło niż mój stały się nie moja żona nie moja córka nienormalne społeczeństwa tylko te wyrzut piłki mogą się śmiać w nieszczęściach Chrystusa tak samo sobie jak słychać artysta nie radził wiele lat temu z tym tematem jak i my sobie nie radzimy z nim dzisiaj, gdy napotykamy na sytuacje, których nie rozumiemy stroi się nie zgadzamy to wezmę dyskusyjną moralnie i wtedy n p. znajdujemy różne określenia zastępczy to motłoch n p . tzw. dokonał pogromu Troi tam albo szumowiny no, więc ten rodzaj, jakby przekazu jest przekazem bardzo ugruntowane mnie mówi na gruncie sztuki polskiej tylko Europejskiej i on nam miał jedno zadanie wskazać niedobrego i wypisać się z gatunku niedobrych oczywiście oczywiście reszta jest zdrowa normalna i współczuje Chrystusem, ale czasami też mieliśmy wyliczenia takie jak sugerowanie, że ci źli TV innowiercy n p . w muzeum Narodowym niestety niewielki obrazek nieznanego autora o 15 wieczny, których jest bardzo interesujący zesta w, ponieważ na pierwszym planie nie jest Chrystus Chrystus jest biedny w domku w środku jest Piłat w ich cen biletów jest postacią niewinną kre w piękny mężczyzna jest w BOR wojsko Oliwią dłoni, a obok niego stoją przedstawiciele PUP w 2 odłamków innowierców stoi mężczyzna w turbanie ewidentnie muzułmanin, a obok stoi, że to uznajemy go po tym, że ma hebrajski napis not to Kusiak itd to jest to Ecce Homo est powiedziane Jana umywają ręce jak Piłat prawda to byście chcieli tej męki tu stoi Chrystus umęczony ale kto z tego korzysta z tego korzystają inna jest prawda, a więc to są te bardzo interesujące próby przekazania tych bra w szkoły niemieckiej, a prawdopodobnie Południowa niemieckiej, który może być dość typowym przykładem właśnie tego efekty tej Cichej propagandy tej takiej propagandy, która nie jest nie jest powiedziane wprost, ale przecież oczywiście chrześcijanin, by tego nigdy nie zrobi to nie jest powiedziane wprost, ale jest ukazane w tym, którzy nie potrafią, czyli dojrzewał Peru to z Najmanem się na lekkie potrafią to nie rozróżniają też hebrajskich liter, ale rozpoznają jako nie swoje i jakoś nieswojo jednak być nośne w każdym razie ten gest Ecce Homo to jest moty w jak się okazuje popularny w sztuce jako ten nacechowany Mac dramatyzm niesłychanym prawda no i samo powiedzenie oto człowiek, który jest dwuznaczny, bo przecież, jeżeli człowiek nie mógł żyć człowiek z dniem 2 i wjazdem wywyższa się niesłusznie, bo jest w każdym z nas i musi go za to spotkać kara ale kiedy się tak w przyglądamy, bo to ukształtowało pewien rodzaj myślenia o swojej własnej niewinności domniemania niewinności i poczuciu niewinności w społeczeństwach chrześcijańskich takie łatwe rozgrzeszenie, a że przecież stało z innymi to inni, gdy się przekłada na bardzo wiele zachowań związanych właśnie w poczuciu sprawiedliwości szczególnie ex post nie jest nam przyjemnie myśleć o tym, że któryś z naszych rodzinnych dopuszcza wszelkie zbrodni, a więc odcinamy ten wątek jej szukamy eufemizmów i teraz jest zdumiewający bo kiedy tak mówimy o obyczaju to z ikonografii ukrzyżowania i przeniosły się pewne obyczaje obyczaje związane z generalnie w karani przyszło mi do głowy wie pani, dlatego że wreszcie Golgota była za murami Jerozolimy był taki zwyczaj starożytności, że karano zapewne poza murami miasta ukrzyżowano mnie wszędzie, ale albo chrześcijan ukrzyżowano później też wzdłuż dróg prowadzących do miasta czy odchodzący w MF PL na nie w samym środku miasta, ale tak, żeby to było widać i ja k kiedyś miałem do czynienia z taką serią kilkudziesięciu widoków mienia w tworzonych na użytek od Stocha innych znanych z Hamburga, który wjechał do Polski do króla Zygmunta starego o dopłatę cenie od reszty posagu no nie dopłacił grupa szeregu ze swoją siostrę w Anglii, a babkę już wówczas nieżyjącą tego lata Heinricha będą się zorientował z papieru, że nie dopłacamy był emitent Bosak i jechał do Krakowa wziął sobie rysownika i ten rysownik stworzył serię widoków miast nie tak jak one naprawdę wyglądały tylko takich syntez w rozmaitych miastem po kolei mijanych w tym Krakowa i latem wracał na około przez Berlin Berlin malutki w stosunku do Wrocławia Krakowa, a nawet nie wiem czy Norymbergi oczywiście Otóż każdy wiek na pierwszym planie miał szubienicy za murem inne czym jest także w pokazanym miasto w perspektywie te mury ładnie bramy Miejskiego wszystkie wieże kościelne, a przed tym wszystkim szubienice wisielca, o czym nawet wspominaliśmy niedawno przy okazji rozmowy o bronić Luli da się tak to jest bardzo charakterystyczne, że to wynikało on to widział to nie znaczy, że przy każdym mieście tam były też szubienicę, ale on widział przed tak powinno być wobec tego to przy każdym mieście tam anonimowy dlatego nie wymieniam nazwiska rysownik bardzo ładny zresztą są te stare Serie, a nie tak dawno odkryta i to potem przez lata widocznie zostało tak w zakorzenione w obyczaju rzesze przeniosło do zasad panujących w PRL podczas wojen już nowoczesny ich Wajda pisze człowiek w Dzienniku Waldek zrobił Piłata i innych to też pokazał Golgoty Golgoty na śmietniku, ale przeprowadził ten pochód ku temu dla mnie wielki pochód w tym krzyżem, jakby takimi opłotkami miasta, a w mieście igrzyska, czyli stadion po to w Norymberdze wszystko odkręcił i do tego od zanotował tak to wyglądało, że nikogo to nie obchodziło, że kogoś lekarz i wtedy i teraz w i pisze przypomniałem sobie, że Niemcy podczas okupacji stawialiśmy piwnice niż w centrum miasta, ale w pobliżu wielkich zakładów pracy przy drogach w ten sposób, żeby ludzie idą tam jest obrotem patrzyli na Twitter to miejsce kaźni w jak bardzo mało zmieniło się obyczaj związany ze sposobem karania ich sposobem odbierania zgodność no cóż proszę państwa wielki czwartek nie możemy być bardziej optymistyczne przyznam, że w nie tęsknię za pewnymi ze starymi obyczajami i jakkolwiek to zjawisko, które pani mówi tej powszechnej niewinności wydaje mi się, że jest on cały czas aktualne nie no to jest oczywiste słodkie jest ludzkie Ecce Homo prawda na dworach osób dobrze urodzonych byli chłopcy wybicie i kiedy pani 3 zawinił to chłopczyk dostawał lanie Panicz po trzynastego jak on bierze ruski prawda, więc cel to krok jesteś klasycznym zresztą wszyscy się plemienne w bardzo wielu bardzo wielu się tak MO obyczajach natomiast ja bym proponowała naszym słuchaczom, aby się zastanowili nad takim pojęciem jak szukanie winnego oraz odnajdywanie chłopcu wylicza w kontekście rozważań przepraszam mówię kaznodzieja, ale i to jest czas namysłu nad tym kim jesteśmy w obliczu pasji Chrystusa i znalezieniu może to powiedzenie Nemo dzieł, które o tym, mówiły dziękujemy za dzisiejsze rekolekcje Andy Rottenberg historyk z Lechem krytycy sztuki kurator wystaw dziękuję panie do czuje się prawie nawrócony genialną przepraszam, ale my mamy wielki tydzień był Ależ, gdzie bardzo dziękuję ponownie nie widzi pewniak podziałało na mnie, że jestem pokorna i TRF nie skomentuję tego zapraszamy za tydzień po świętach, życząc państwu to zapewne będzie ono refleksją jeśli to możliwe spokojnych świąt Anda Rottenberg i Anna Wacławik Orpik Andy materia całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL i Kosznik audycji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!