REKLAMA

"Do budowy mieszkań komunalnych potrzeba pieniędzy, nie specustawy"

Analizy
Data emisji:
2018-03-29 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analizy Agata Kowalska przy mikrofonie znam już zapowiadanych gości pan Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy dzień dobry, gdzie normą jest Gminny pozostaną gospodarzami terenu, a proces inwestycyjny będzie szybszy i o wyższych standardach urbanistycznych te to zdanie kilkakrotnie padło wczoraj w analizach z ust Artura Sobonia wiceministra odpowiedzialnego za spec ustawę mieszkaniową, więc od razu zapytam o emocje cieszycie się jako gmina jesteśmy przerażeni mówi całkiem Rozwiń » serio a bo jak rząd zapowiada, że będzie coś przyspieszał to wiadomo, że to będzie kogoś kosztowało naszym zdaniem będzie kosztowało wysoką cenę samorządy, a przez to również mieszkańców dla mnie w ogóle kuriozalne jest samowolą uzasadnienia, dlatego że w Warszawie w ubiegłym roku oddano do użytkowania 18  00 0 mieszkań o 13  00 0 mieszkań jest dokładnie 2 × tyle ile oddawano do użytkowania 1 0 lat wcześniej rzeczywiście bardzo cieszymy z tego, że mieszkania powstają w Warszawie 10 % tych mieszkań powstaje w oparciu o plany miejscowe to, żeby podkreślić, ale ja tylko tak podkreśla, że te 18  000 to jest dokładnie 4 × tyle ile jest po oddanych do użytkowania mieszkań w Wiedniu 5 × tyle ile w Berlinie, a ja, ale z reguły odnośnie do tego, że las bilety za wypoczynek do pań, dlaczego mnie niepokoi, dlatego że w naszej ocenie dzisiaj nie ma barier do budowy budownictwa mieszkaniowego mamy zupełnie inny problem, jaki my problem w tym, że samorządom brakuje narzędzi takich, które spowodowałyby możliwość przenoszenia części kosztów, które samorządy ponoszą na podmioty, które te inwestycje mieszkaniowe realizują, czyli chwytamy instrument ma szansę na realia tkanki miejskiej mówi pan n p . o czym o drogach o kanalizacji czy drogi to jest jedyny przypadek, w którym samorząd ma możliwość na etapie wydawania decyzji o pozwolenie na budowę zobowiązać podmiot do budowy układu drogowego art. 16 go droga publiczna kanalizacja nie biorąc ciepło nie szkoła nie odpowiada mieszkania komunalne nie wytoczono to co jest standardem w planowaniu przestrzennym w takich systemach planistycznych jak niemiecki francuski brytyjski, zwłaszcza skupmy się brytyjskim jest bardzo liberalny systemów musimy wszyscy mamy takie wyobrażenie, że wszyscy inni są bardzo liberalni ekonomiści konserwatywny model wszystkie te państwa mają model przyjęty już to miasto a, planując przestrzeń po pierwsze, panuje taki sposób, że zobowiązuje podmioty do współpracy z samorządem w zakresie realizacji określonych w gestii publicznych, ale możemy dziś senator ma od razu odpowiedź przygotowuje specjalny program, który będzie pomagał samorządom w uzbrajaniu terenów tak, by były dostępne pod budownictwo innymi słowy nie chce obciążać deweloperów, ale nie zaś też od obciążeń gmin przygotowuje pieniądze ponoć ocierał w powiązaniu z rygorami dla mnie kuriozalne jest to trochę przypominałoby historie chociażby z reprywatyzacją, ale to, jakby był to ta analogia dla tych, którzy trochę znają ten temat, który być może będzie oczywista MiTo wspomina taką sytuację, w której zamiast leczyć drobny, lecz problem, jaki system ustawa o planowaniu i 20 0 2 roku nie jest szczęśliwa ona jest bardzo fatalna my to podkreślić wiele razy dlatego kilka lat temu rozpoczęły się prace nad kodeks urbanistyczno-budowlany trwale, który właśnie naszym zdaniem właśnie tym w tym momencie zostały zawieszone na samym bo jakby chcieli tak miałem się problemu, a także z tego nakleja się kolejną łatę to system, który jest naszym zdaniem zły w 20 15 aż trzeba bowiem wspaniale czekamy na te pieniądze pomożecie uzbroić teren będziemy budować jakże, ale czy prawda jest taka, że za zacznijmy od tego zaczniemy od genezy problemu w sytuacji, kiedy jak samorząd straci możliwość kontroli nad tymi, w których obszarach się rozwija miasto mamy do czynienia z sytuacją, w której de facto podmiot prywatny, który przyjdzie będzie w granicach jeszcze szerszej swobody niż decyzja o warunkach zabudowy mógł żądać od samorządu od wojewody wydania decyzji, która będzie sprzeczna z interesem niż publiczna, bo polega na tym, bo pan panie prezydencie mówi gmina nie ma narzędzi, żeby negocjować z deweloperem jak do nas z Widzewem, ale cieszę się, że nie ma, a z nich sygnuje mówi o n p. sprzedawanie działek sprzedajecie działki miejskie NWR pod zabudowę bez rezerwy miejsca n p. na szkołę czy na skwer lub innego rodzaju mam takie usługi publiczne, ale to efekt popatrz na to szerzej było sprzedawanie nieruchomości miejskich na, aczkolwiek moim zdaniem nie ma dużego wpływu na rynek nieruchomościowe mniej mimo wszystko jesteśmy to jako głównym graczem jeśli chodzi o o o sprzedaż nieruchomości wpuszczenie na rynek deweloperski raczej jesteśmy naprawdę marsz na marginesie tego całego procesu rezerwy pod budowę szkoły i infrastruktury muszą być gwarantowane w planach miejscowych, ale mówiąc lasy, kiedy nie ma planu, kiedy gmina sprzedaje tereny, na których nie ma planu tańsze działki, które są kupowane i powstają osiedla koszmary, więc od razu, mówi że jestem przeciwnikiem sprzedaży nieruchomości miejskich, które są sprzedawane poza planem miejskim, by takie sytuacje powinno się dziać się jako jako wyjątki sytuacja, kiedy n p. z niespecjalnie miasto ma też jego wybór z daną nieruchomością, bo de facto my tylko włącznie poprawiamy zagospodarowanie sosie z 7 nieruchomości natomiast generalnie problemem jak mamy obiekt jak rozmawiamy z już w ustawie i o tym jak powinno być to o myśmy pokładali bardzo wiele nadziei w tym, że ustawa z piętnastego roku, która nowelizowała ustawę o zagospodarowaniu szła w dobrym kierunku ona naprawiała problemy, które były wygenerowane z początku, bo niewiele niewielu z nas nawet osoby, które obserwują bacznie gdzieś tam planowanie przestrzenne wie o tym, że ta ustawa wprowadziła obowiązek analizy przez gminy tzw. zwartą zabudowę myśmy taką analizę wykonali ona została uchwalona na nie na poprzednich sesji tylko 2 2 2 sesje wcześniej przez radę miasta pokazaliśmy mapę, gdzie jest zwarta zabudowa w Warszawie to dokładnie 50 % powierzchni miasta i miasto powinno się rozwijać w granicach zwarta zabudowa żonę w latach naszym zdaniem ustawa taka jak ta powoduje, że możemy z automatu wyrzucić do kosza, ale wyście już wyrzucili powiem, dlaczego podam przykład przywożą z góry słuchaczy spoza Warszawy, ale tez przykład, który można znaleźć odpowiedniki jego w Polsce w miastach z ręką na sercu chodzimy ono Żoliborz od 14 lat przy gotowy jest plan zagospodarowania dla części miasta położonej obok starego Żoliborza nazywane Żoliborzu południowym Żoliborzem były tam hale fabryczne można było zaplanować wszystko od zera tak zrobiono, ale zamiast przyjąć plan wpuszczono deweloperów na działki, gdzie planu nie obowiązywał powstał koszmar budynki ściana ściany w dzieje gmina musiała walczyć, żeby szkołę dał się tam wcisnąć o zieleń trwale dotąd do tej pory walka ostatnio komisja znowu rady miasta obradowała i znowu tego planu nie przyjęła rada mogę powiedzieć był temat jest dobrze mi znane to był mój spieszy kredytów jak stają się planowaniem przestrzennym 1,5 roku temu i ten plan w grudniu ubiegłego roku jak wprost prezydent miasta wysłał do rad, by rada ma prawo debatować nad tym planem oczywiście tyle ile ile potrzebuje natomiast w projekcie planu, który został wysłany do rady dokładnie ustaliliśmy wszystkie możliwe rzeczy związane z zagwarantowaniem miejsca na szkołę w tym miejscu, w którym ciężko jest planowana na zieleń tam, gdzie byliśmy w stanie ochronić ważnych miejscach, które ich działki sprzedało miasto, a teraz pan odmówił pieniędzy na szkołę na zbudowanie tam szkoły i pro, twierdząc że maja września mianowano pieniądze na szkołę absolutnie tylko naszej zgody nie ma na to, żeby władze dzielnicy, które proponują obiekt edukacyjny proponowały go 2 × drożej niż średni koszt wybudowania szkoły, by pamiętajmy o tym, że my jesteśmy cały czas w całej dyskusji o budowie infrastruktury musimy pamiętać o tym, że tej infrastruktury należy budować taki sposób, żeby ona była efektywna kosztowo nazwy na razie mamy także mamy przestrzeń miejską dziś raziły nas jak wyjaśniło oczywiście państwa spoza Warszawy już tym interesować państwo zaś to interesuje, że wskazali dzielnicy dokładnie, jakie rzeczy w tym projekcie powinny być zmienione po to, żeby ten projekt w ogóle mógł mieć miejsce i trochę to jest także jest po prostu niepoważne, aby ktoś jest inwestorem przychodził do budżetu miasta widzą, że ma 2 5  000 00 0 przynosi projekt napiszą 4  000 00 0 i powiedział, że szantaż de facto Żak nawet szantażować napisano, że wspólna ręka rękę rada miasta rada dzielnicy zarząd dzielnicy i zarząd miasta doprowadziły do tej sytuacji, w której tam trzeba walczyć o też debata rozmach z jak można ją na sali panie redaktorze było jasne, więc pracę znalazło stawy mieszkaniowej w bok to w tym studiu pan minister Soboń mówił gminy już teraz pozwalają na zabudowę taką w takim taki dziki sposób na podstawie wuzetek bez planów ta ustawa nie jest wiele innych nie nic, ale żadnych zmian to jest zły argument, że do znaczy, że skoro dzieje się źle to możecie dalej dziać, ale nie będziemy z tym przeciwnikiem Żurawskiego i jak ukrwienie tej ustawy przez wolną jazdę po niej możemy od 6 lat mówi o tym, że kodeks urbanistyczno-budowlany w nich mechanizmy takie, które gwarantują miastu na realizację polityki przestrzennej nawet wtedy, gdy plan miejscowy wdanym rejonie nie jest uchwalony i my to stawiamy na ostrzu noża, że tak naprawdę ustawa, która została uchwalona 20 0 2 roku powiedziała tak wszystkie plany wrzucamy do kosza miast mogą planować miasta od nowa, ale na terenach, które nie są objęte planami można wydawać decyzje administracyjne Khaled to jest Kruczek te decyzje administracyjne muszą być wydawane w dług określonych przesłanek, które są wskazane w Stali nie ma się ruchu po prostu tak naprawdę jak inwestor przyjdzie powie mi się należy tak to my możemy się z tym inwestorem skarżyć po 2 instancjach, ale przyjdzie druga instancja wydana decyzja, bo zmusi nas do wydania decyzji nie tylko Warszawa Kielce Kraków Lublin muszą zrobić to samo, a plan dla nowego Żoliborza leży i czeka aż radni go przegłosują zaraz po informacjach wracamy czujemy jeszcze bliżej przyjrzeć specjalista wie mieszkaniowej studium Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy czekam też na państwa pytania analizy małpa to krok kasa audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami cały czas Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy i z nami też spec ustawa mieszkaniowa przygotowana przez rząd dzisiaj ostatni dzień konsultacji do północy można wysyłać swoje opinie każdy może proszę państwa każdy może brać udział w konsultacjach nie tylko wiceprezydenci miast w ich chciałabym, żebyśmy wspólnie panie prezydencie posłuchali co mówił wczoraj w analizach wiceminister Artur Soboń, czyli osoba bezpośrednio odpowiedzialna za ten projekt ten jeśli chodzi o pozytywy tej ustawy bezpośrednie zyski dla gmin dzięki tym nowym przepisom proszę posłuchać wszyscy mają takie same warunki tak samo rond mają n p. samorządy, które wspieramy się w budownictwie komunalnym i mamy na to ponad 6 miliardów złotych w najbliższym czasie będą te samorządy budować się blisko 200  000 mieszkań socjalnych komunalnych różnego rodzaju budownictwa Gminnego zasobu mieszkaniowego dla osób najuboższych i też będą korzystać z tych rzeczy TBS tych lepszych przepisów tak mówi Artur Soboń, więc razie zapytam nie cieszy się pan z powodu specustawy mieszkaniowej gminom będzie łatwiej budować mieszkania komunalne mówi minister dzisiaj nie ma żadnych barier takich, których samorządy mogły uczniom, by budować mieszkań komunalnych tak naprawdę barierą dzisiaj w miastach jest raczej kwestia dostępności środków i widać to bardzo wyraźnie po relacji, jaką stanowi budowlę z faktury budujemy w Warszawie względem innych samorządów, a w 4 innych tutaj też dancehallu ekonomii ministrowi, że ten taniec czaszka jest szybsza dzięki temu, ale tutaj tak, ale dzisiaj naprawdę nie ma problemu z wydawaniem pozwoleń na budowę i kształtowaniem ładu przestrzennego pod kątem budownictwa komunalnego to nie jest problem mamy większy problem się z tym, że osiedla, które powstają z domów aukcyjnych, a Banaszka z komuną monolitycznej chodziło o strukturę społeczną to jest problem broniły się tak, a z drugiej strony halo halo, ale tutaj to post to zaszczyt mówi ta ustawa ta ustawa mówi tak deweloper Żuk deweloperzy czy też, kto kimkolwiek jesteś może zbudować osiedle mieszkaniowe, ale w tym osiedlu można dać tylko mieszkańcy no może zbudować sklepy, ale one nie mogą stanowić więcej niż tam ileś procent zagrody ustawa jest tak skonstruowana, że z 1 strony Okaj ona mówi robimy spec tryb auto Spectrum de facto żyje cała przestrzenny to jest trochę, jakby dzisiaj powiedzieć sobie okaleczonym my robimy nasz kadr specustawę przemysłową Tax jeśli mówimy potrzebujemy przemysłu Chin w tym kraju i grupy ten przemysł gdziekolwiek jest czy to nie jest szlachetny, że potrzebuje rozbudowy odbudowy przemysłu oczywiście, że jest, ale prawda jest taka, że we wszystkich miastach i taka struktura jeśli ktoś przychodzi mówi teraz buduje osiedle mieszkaniowe, a to nie będzie sklepów szkół i t d. tak dalej, bo jak dowozu dzieci i nie wiem 5 5 km dalej to jest szkodliwe dla tej tkanki miejskiej rano, gdy ratowaniem presję z nami minister powiedział, iż gminy zadbają oto powód, żeby te osiedla tworzyły miasto czy n p. szkoła będzie odpowiadał to panie ministrze proszę szybko skierować kodeks urbanistyczno-budowlany do Sejmu on zawierać się takie rozwiązania, które miasto dają realne narzędzia kształtowania przestrzeni i naprawiają wszystkie błędy obecnej ustawy o planowaniu przestrzennym nie ale gdyby to życie z kolei deweloper w zeszłym tygodniu rozmawialiśmy również z przedstawicielami deweloperów to podział osób, a pan prezydent chce wrócić na nas koszt szkół dróg kanalizacji, a to nie koniec nasz obowiązek brakuje mi o to, że dobrze pani redaktor NATO to teraz się w Ośnie okazało dla kogo jest ta ta ustawa o uznanie dla miast oraz dla deweloperów skoro deweloperzy mówią, że jest źle, a pan minister, mówi że oka to zróbmy dobrze wróży dobrze, bo jest bodaj radość mówią, że źle od tak naprawdę nam miastu na miasto nic nie pomaga w tym autorzy listu mówi od deklaracji ilości środków, które są my widzimy to co jest tańsze miasta czy w ogóle, by to to jest jest coś narzeczy, że dzisiaj Warszawa na przestrzeni ostatnich kilku lat zbudował 1 5 wszystkich mieszkań komunalnych w całym kraju 20 % wzbogaca też miastem i o to chodzi o nas stać inny buduje na las albo jesteście stolicą władz zagadnienie, a pani redaktor Jacek barierą nie jest to, że proces inwestycyjny źle idą barierą jest dostęp do środków i to, że niektórzy prezydenci Gdańska pani jest Hanna Gronkiewicz-Waltz podjęła decyzję, że chce budować mieszkania komunalne sporem jest to, że nie ma, bo z ośrodków, które bez wymagań to proces zmian w sanatorium jest voucher należy powtarzają jak romantyczne, że problemem dla nich z jest długi proces inwestycyjny, że od początku od od jego odkupienia ziemi do uzyskania wszystkich zgód i wreszcie rok wbicie łopaty mija czasem 5 lat i te stanowczo za długo to nie macie tego kłopotu, a pani redaktor, a to ja powiem 1 rzecz jesteśmy miastem trzykrotnie mniejszym od Londynu w ubiegłym roku sprzedano w Warszawie więcej mieszkań niż w Londynie to pytanie to jest nasz rodak, bo komuś się może wydawać, że źle, ale wcale nie jest powiedziane zdaniem non-stop zapytanie pani pani redaktor u nas się buduje 2 × tyle mieszkań niż 10 lat temu u nas się buduje 3 × tyle mieszkań niż średnio w innych miastach europejskich czy to źle to jest kwestią tą dla nich objazd tego, że jest źle niech ma jeszcze rozmawiać rozumie wieś deweloperom, że nie chodzi o to, że było lepiej, a ministerstwo rozpoznaje tę potrzebę, powierzając fragment wczorajszego wywiadu znów pozyty w, który ma rozpoznaje pan minister wbrew ustawie ze względu na nas na właśnie na potrzeby gmin posłuchajmy tego fragmentu w spec ustawa tutaj i jedyne ułatwienie, jakie wprowadza to takie, że jeśli mamy teren n p. drony czy poprzemysłowe, które dzisiaj my chcielibyśmy zmienić w inną funkcję n p . na funkcję mieszkaniową i jest zgoda na to rady to inwestor zamiast występować o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego idzie do rady gminy i ta jest to dasz rady gminy czy w oparciu o to koncepcję, która Mes musi zostać radnym przedstawiona on może w tym miejscu wystąpić o decyzję lokalizacyjną na inwestycję mieszkaniową czy nie, ale oni zaraz po rządzie w ustawie, o którym znaleźli mówi o tym, że to dotyczy tylko w proc terenów poprzemysłowych terenów rolnych z nich jest moment na ich terenie rada powierzyła nie to nie będzie mógł tak mówił minister Artur Soboń LO w w tej opcji, którą wprowadza ustawa, czyli odstępowania od planu zagospodarowania przestrzennego widzi pan zagrożenia, o których mówią przed wielką czy raczej zgadza się z ministerstwa, bo nie, że to jest rzeczywiście skierowane na te tereny ze starych planów zagospodarowania jeszcze raz powtórzę to co powiedziałem przed przed wiadomościami czy w popie w tym naszym pierwszym wejściu w 20 15 roku ustawodawca dał nam taką możliwość, żeby móc kształtować miasto tam, gdzie już jest infrastruktura, czyli obszar zwarty to jest również Żoliborz południowy, że pojazd tak również obszar zwarty dzisiaj wprowadzony mechanizm którym, owszem, rada miasta może powiedzieć, że się zgadza, bo nie zgadza znalazł dla nich planu jak wydanie jak ci kryteria mają być wielkim 4 maja ma się kierować teraz tak trochę to jest tak, że przy wydawaniu tych wszystkich decyzji dochodzi do sytuacji, które o wiele gorsza niż przy decyzjach o warunkach zabudowy poprzedzać decyzję PiS jednak gorsza absolutnie no proszę o warunkach zabudowy przygotowywana jest analiza urbanistyczna przy tej decyzji nie ma złożonej analizy urbanistycznej to jest trochę także organ, wydając decyzję o lokalizacji czy wojewoda opiera się na dokumentach, które przynosi mu deweloper na opiniach, które przynosi opiniach mnie Niezgoda, ale ogromne to przypomnimy słuchaczom musi przeprowadzić konkurs architektoniczny i jak ja rozumiem przynajmniej jest pułapka to spotkanie z jakich zasadach konkursu nocleg protestuje prywatny podmiot nie jest obowiązany do stosowania żadnego elementu konkursu, który normalnie związanej z my jako podmioty publiczne konkurs jest to procedura dla słuchaczy, którzy nie znają ministra spraw to jest opisane wprawie zamówień publicznych także prawo zamówień publicznych dotyczy tylko nas, ale przyłóż to na język jest zwykłych mieszkańców, czyli konkurs, który będzie musiał przeprowadzić deweloper będzie n p . na nie wiem wygląd budynku i zagospodarowanie terenu wokół budynku, a nie będzie jakichś elementów muszą objąć ktoś nie będzie muszą być przejrzyste tak mówiąc uczciwie cesze w zamówieniach publicznych zamówienia publiczne, które definiują coś co się nazywa konkursem określają zasady prowadzenia tego konkursu i mówią Otóż to musi być procedura przejrzysta zamknięte koperty nikt nie wie do końca, kto jest wykonawcą czy ktoś z projektu jest projektodawcą i t d . tak dalej tutaj nie ma mowy o tym nie ma żadnego odesłania do zasad pismo w gorzowie od żony zrobiony konkurs wyróżnia nie może być mowy o anulowaniu związał jako lekką ręką mieszkanka, która chce zbudować budynek musi pani zrobić konkurs pani robi konkurs mówi zaprasza pani 3 koleżanki i wybiera spośród tych 3 koleżanek jak ten strach przed kolizją o konkursie to mnie mnie interesuje mnie bardziej ciekawi czy n p. konkurs architektoniczny, który do, którego zobowiązuje dewelopera ustawa obejmuje takie elementy jak analiza urbanistyczna okolicy dopasowanie elementów do tego co jest wokół i t d . tak dalej czy też to nie jest w uznano, że zdaniem zapis o konkursie jest pozorowany izolacja to rząd nic po pierwsze, niedoprecyzowane, a po drugie nie odsyła do żadnych zasad obowiązujących w innych przepisach jest zapisem pustym tak naprawdę można go bardzo łatwo obejść prognoz, że to wracamy teraz tego co powiedział minister stałem przed chwilą my po to, dajemy gminie szansę odstąpienia od planu, że istnieją tereny, które kiedyś były z przemysłowymi tak rozpoznawał je plany, a czasy się zmieniły gmina władcy sposób bez poprawek do planu, które zajmują lata będzie mogła ten teren oddać poza tym budownictwo mieszkaniowe to brzmi bardzo dobrze, a tylko w z drugiej strony popatrzmy na to w ten sposób chce się gmina, podejmując decyzję działaczy mówi się gmina rada miasta też jest organem gminy rada gminy podejmuje decyzję o tym, że plan miejscowy ma wyglądać taka nie inaczej to zakładam, że to decyzje podejmuje świadomie rozsądnie wiedząc, że planuje na 5 lat wykonała 15 2 0 i oczywiście takie rzeczy jak przekształcenia przestrzenne czy zmiany funkcji przemysłowej na mieszkaniową czy miejską może nie mieszkaniu miejską zmiany z roli na niską masą też podejmowane świadomie natomiast im również takie decyzje podejmujemy, jakby sama pani dyrektor podała chociażby Żoliborz południowy zawsze wskazane w naszych pracach studialnych jako obszar do przekształceń tam bowiem być miasto za blisko miasta, żeby tam utrzymać funkcję czysto przemysłowe ale, żeby miasto chce się to jest trochę tak, że naszym zdaniem powinno się w związku z tym poprawić w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym ani nakładać kolejne łaty tylko po to, żeby omijać przepisy, które nie są w innym winy winne winnej ustawie nie rozumiem logiki, dla której budowanie osiedli mieszkaniowych miało być wyjęte spod reżimu ustawy o planowaniu przestrzennym co chwilę się okaże, że w nos, albowiem ustawa będzie za chwilę wyglądała tak mówią złośliwi jak ja już pani redaktor ma inny trochę emocji wokół tego jak plan miejscowy ulicy poznańskiej czy Jimi postów planowaniem przestrzennym zostanie nam tylko włącznie możliwość zaprojektowania z ich barków i szkół, bo niczego innego nie będzie mógł Iza zaprojektować to po co ustawa o planowaniu to co jest możliwe jest ona jest zbliżona do koszy naśmieci to ustawa, a ta spec ustawa ma służyć temu i to już testuje przy stawi cie -li resortu, żeby wreszcie ruszyły nie da go nie mówiąc mówią ruszyła maszyna rozbioru budowy mieszkań w Polsce w Brzesku na podstawie starych przepisów to się działo raz się rozpędzi na targach jeszcze raz z 20 % 20 % wszystkich mieszkań, które mamy w Warszawie powstały w ciągu ostatnich 1 0 lat to jest dowód na to, że źle idzie w Warszawie zniżkę, ale myśli pan, że można przywołać istnienie Warszawę na cały kraj może to problemy są jednak inna no tak, że jeśli ich w Warszawie, którą się uważa za miasto trudne tak słyszę, że u nas procesy trwają długo tak dalej dzieje się tak dobrze to dlaczego jest tak źle nam bowiem, jakby po podałem kilka przykładów danych, które my opieramy naprawdę na danych statystycznych Eurostatu, których pokazujemy zestawiamy Warszawę z miastami europejskimi w jak wymarłe znajdziemy mówimy wprost w Warszawie Warszawa jest przykładem miasta, które naprawdę, jakby nie wierzy, że w innych miastach akurat ten problem planowania przestrzennego był barierą w budowaniu mieszkań zgodnych z polityką przestrzenną gminy, ale właśnie to gmina moim zdaniem została wykreślona z tej spec ustawie, ale rzeczywiście tak jakby Jar re pre w ten sposób to to od gminy w ogóle to wreszcie problemem, a jasne to teraz się okazuje, że tak, aby cała ustawa sama o samorządzie gminnym za chwilę będzie niepotrzebna, bo być może gminy powinny być nominowane znajdowania rządowego tu nie być tam tak jak za starych czasów naczelnicy gminy, którzy długo terminalnie instruują patroni zbijają dziś od tony ego zmierzamy, ale negocjacje z realizacji, bo tak jest szybciej i pracowałem dziś świat administracji centralnej dziś dla samorządowej i wierzę w to naprawdę, że najlepszą ustawą, która tak, by była siostra została w tym okresie wzrosła z przodu nad ustawą o samorządach lokalnych i prawda jest taka, że od czasu tej ustawy z gminą nie daj się nowych uprawnień Kosheen dokładnie zabiera takie, by nie wiem, jakby dowód na to, że mieszkańcy umieją sami wybierać się swoich włodarzy i jak mają do nich zaufanie, by jak państwo państwo nie brał tego pod uwagę takie ze wszystkim w walce o ochronę jakości powietrza w walce o drzewa zadrzewienia słynne lex Szyszko teraz z ustawą mieszkania dzwonek, by kuriozum w tej ustawie jest, tyle że tak naprawdę się znajomym po co jest ustawa i po to, kompetencje samorządów należy Warszawa złożyła z Andrzejem w będziemy się tym opiniom też przeglądać do północy czas na składanie swoich do resortu infrastruktury i rozwoju zachęcam państwa serdecznie ten ta część cyklu o specustawie mieszkaniowej zamykamy z nami był Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo jeszcze raz przepraszam za mój głos jest w zapaleniu krtani Szczecin 7 8 wbrew pozorom to nie ten smok warszawskiej w nich zarazem niech zaraz po informacjach wracamy z analizami i zajmiemy się za budowaniem gniazd ptasich wyremontowany Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA