REKLAMA

Pogrzeb żuru, czyli jak dawnej obchodzono Wielkanoc

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-31 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczniemy od opowieści o jedzeniu w naszym studiu dr Sebastian Adamkiewicz dzień dobry dzień dobry państwu z portalu his MAK orkę adiunkt w dziale historycznym muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi porozmawiamy o chłopskim jedzenia takim prawdziwym chłopskim jedzenia ani takim, które widujemy teraz w restauracji może zaczniemy od koszyczków co chłopi wnieśli w i Chłopskich w koszyczkach do kościoła wielką sobotę mecz zaczniemy od tego może, że jeśli powiemy o Rozwiń » chłopskim jabłek, które występowało 16 17 1 8 czy nawet w dziewiętnastym wieku jest oczywiście różnica kilku stuleci, ale powiedzmy sobie, że to było dość podobne dość podobne sposób żywienia my oczywiście możemy być, cytując czysto źródła może to być stosunkowo niewiele, bo to co czasami ze źródeł odczytujemy to też są wyobrażenia czy intelektualistów Cieślak na temat chłopskiego jadła, ale co nieco z tych źródeł możemy wyczytać i dzisiaj sobota, więc pewnie część państwa takimi ośrodkami Działaj proszę sobie wyobrazić, że są błogosławieństwa dzięki księdzu Bogusławie sądu błogosławieństwa, które dotyczą 5 4 potraw 5 4 tak czy możliwe, że były takie potężne koszyczki, gdzie oczywiście dotyczyło to domów magnackich te 5 4 potrawy niesiono, ale było to drutami baranek w całości i różnego rodzaju drób tak od począwszy od dzikiego drobiu po takich dróg domowy oraz różne rodzaje kiełbas chleb mówi tak dalej, ale ten chłopski koszyczek na pewno był dużo skromniejsze pewnie zawierało jakieś mięso do święcenia pewnie zawierał chleb tak nie zawierał jakiś element ciasta pewnie zawierał Sulik pierścieni mniej więcej po co my faktycznie dzisiaj niesiemy większość z nas niesie go w koszyczkach, więc oczywiście chociażby na podstawie tych koszyczków możliwe, że były to potężne różnice przy czym to warto jeszcze może zaznaczyć to, że to święcenie pokarmów, które nam się tak bardzo kojarzy z wielką nocą to była rzecz uniwersalna przed każdymi świętami często święcono pokarmy, bo to jest epoka i tutaj niezależnie czy mówimy o domach bogatych domach magnackich czy biednych domach Chłopskich są tu też z różnicami każdy chłop jest biedny być może to ja wierzę w dyskusji jeszcze wejdzie generalnie bardzo uważano na jedzenie jedzenie bardzo szanowano dlatego, że to jest epoka, w której żywności generalnie brakuje my żyjemy i głód jest realnym zagrożeniem jest gra każdego roku tak dokładnie, bo nawet to bieg na jedzenie chłopskie, o których dzisiaj sobie opowiemy nie wynika bezpośrednio z biedy, ale wynika przede wszystkim z tego, że technologia uprawy i sposób uprawy różnego rodzaju roślin czy z osób hodowli zwierząt to jak te zwierzęta wyglądają różnie się od tych dzisiejszych sposobu, dlatego że od takich najprostszych może przykładów warto zacząć, jeżeli w 16 1 7 wieku z 1 Kłosa zboża miano się wejść do 2 na stół ziaren od dzisiaj my potrafimy produkować 30 40, a nawet spotkałem się z liczbą 50 ziaren, więc tu już widzimy zasadniczą różnicę świnki, które dzisiaj są dłużej tłuste kiedyś byłem w Sztokholmie malutkimi zwierzątkami, więc wiadomo, że ilość mięsa takie świnki była znacznie mniejsze my też nie były hodowane w gigantycznych halach jak teraz wiem, że nadal, tak więc to było z tobą dowód na to to było to jest pewna wizja tego, że generalnie problem z żywnością był gęstą żywność szanowano to co było na takim typowym włoskim stole, bo teraz chłopskie jadło się przedstawia jako pełne mięsa tłuste z śmietaną w rezultacie klimaty prawda pierogi to wszystko jest bogate bardzo w środku tymczasem jak mogło to wyglądać przez stulecia jest kilka takich elementów, które nieodłącznie wiążą się z dawną chłopskim jadłem po pierwsze, ona jest strasznie monotonne i na chorobę codziennie to samo tak licznie tak mało tego powiedzmy sobie, że w ciągu 1 dnia rano, kiedy przygotowywano posiłki, bo poranek to jest taki moment przygotowywania posiłków to w zasadzie przez cały dzień jedzono to samo życie jesteśmy przyzwyczajeni, że na śniadanko nie ma co innego na obiad jemy co innego na kolację jemy co innego, bo w ogóle niema 14 różnych kuchnia turecka czy japońską najładniejszym natomiast kiedyś jak rano gospodyni przygotowywała posiłki to najczęściej rano przygotowywała posiłek i później przez cały dzień jedzą kolacja obóz do zjadania resztek to wynikało z tego, że oczywiście tych potra w i nie miała, gdzie przechowywać tak nie było lodówek no, więc brak lodówki również wpływał na to, że to jedzenie musiano zjeść tego samego dnia, bo obok możliwości przechowywania tego pokarmu były były niewielkie miasto jest po pierwsze, kuchnia monotonna po drugie to jest kuchnia, w której faktycznie brakuje miejsc SA, ale to się wiąże z tym, że wyraźnie odróżniono kuchnię na świątecznymi codzienną i w tej codziennej kuchni mięsa nie ma to są najczęściej jakieś chaszcze to są najczęściej jakich potra w roślinne potrawy roślinne natomiast potrawy świąteczne to są już dania mięsne, ale kartofle przychodzą późno dziewiętnastym wieku dopiero w dziewiętnastym wieku jeszcze w osiemnastym wieku mówi się tzw. bulwarach, ale to są takie już od nich UE jakieś rośliny nie nie do końca możemy określić nawet, jakiego rodzaju mówi się, że to być może są ziemniaki, ale bardziej chodzi o ból, w jakich roślin, które w, które rosną, w którym szasta się szczerze mówiąc trochę brzydzi właśnie, mówi że chłopi to są ci, którzy jedzą takie bulwy ziemniaki to jest dziewiętnasty dziewiętnasty wiek zresztą ziemniaki bardzo ważne ze względu na skrobię to było bardzo bardzo ważny element zdrowotny nie chociażby właśnie na wsi polskiej natomiast wcześniej to są właśnie kiego w rodzaju różnego rodzaju kasze zboża, z których przygotowywano przygotowywano tę pościel warzywa marchewki takie rzeczy mnie jeśli popatrzymy nawet na inwentarza i popatrzymy na to czym jak wygląda taki ogród chłopski to tam takich warzywnego, który my dzisiaj się zajadamy raczej nie było mogło to być jakiś pietruszki mogą być to jakiś selery Pasternak i owszem, takie rzeczy mogły występować w układzie, ale najbardziej taką popularną rośliną jest kapusta kapusta to jest roślina, która dominuje grochy wszelkiego rodzaju to są również potrawy, które to są również rośliny, które w kuchni w dawnej kuchni chłopskiej dominują, czyli z 1 strony bardzo duża monotonia z drugiej strony przewaga rośliny nad mięsem, bo mięso to jest na okres świąteczny przyczyną tych okresów świątecznych jest więcej niż obecnie, bo tych świąt było znacznie więcej też dużo więcej dni postu w Berlinie 2 × do roku nie 2 × do roku nie 2 × do roku nieco więcej natomiast ma też nie przesadzajmy to nie jest kuchnia, która jest nie zna i kuchnia bardzo prosta wykorzystująca tak naprawdę wszelkie możliwości, żeby jakieś danie zrobić i to w wielu takich potrawach, które do dzisiejszego dnia przetrwały mamy i takim potrawą chociażby jest łodzianka nowa działka, która jest zjedzona na Śląsku 3 0 proc sięgają nawet chleb zmoczony w wodzie z dużą dodatkiem soli z dużym dodatkiem soli, więc wykorzystujemy chleb, który nam dziś pozostał tutaj warto dodać, że chleb to też jest rzecz, która na wsi była rzeczą zupełnie wyjątkową taki chleb pieczono najczęściej właśnie z okazji świąt rzecznych natomiast na co dzień albo jedzono pod powieki, więc takie plany płaskie placki albo n p. wykonywano chleb nie z mąki ze zbóż wszelkiego rodzaju tylko tzw. Perza Pesztu z takich fast, który często dzisiaj rośnie na naszych polach jest bardzo podobny do różnego rodzaju zbóż z Zielonej Góry zielone z takimi drobinkami z takimi ziarenkami małymi mąka wykonywano nic z tych ziarenek, ale z korzenia z korzenia do takiego proszę o paskudnym mówiąc szczerze chleb wykonywano na codzienny z tego chyba też nie było też nie było wiele stąd też tak ważne miejsce chleba też w kulturze, że to jest coś wyjątkowego zaś mimo wszystko, by ją kocha go i cennego jakaś podstawa absolutnie absolutnie dietę no to jak się do punktu łączyło z modlitwą chleba naszego powszedniego chleba naszego powszedniego to jest oczywiście modlitwa, której tekst powstaje w powstaje wielki prze no nie powstaje na polskiej ziemi powstaje ich w Palestynie, ale my myślimy w kategoriach tego chleba naszego dzisiejszego, jaki możemy kupić w sklepie albo pełnoziarnistego ziarniste no chyba natomiast tutaj chodziło raczej o jakąś mączką taką potrawę mączne potrawy albo taką poprawę jakiś rodzaj placka placka, który faktycznie było prostą można było prosto wykonać natomiast takich jak, po którym mówimy, o które faktycznie był pewnie też smaczne wykonywano z okazji świąt zresztą z okazji świąt wykonywano wiele rodzajów prac upadki z rodzynkami n p. były bardzo popularne, gdzie chłopi faktycznie trochę nawet tych bogatszych Chłopskich domach, by potrafili kupić te rodzynki, więc jakiś placki właśnie z rodzynkami czy jakimiś owocami wtedy na święta wykonywał ten właśnie czy to wszystko mogło być smaczne co na to pytanie odpowiemy w drugiej części naszej rozmowy dr Sebastian Adamkiewicz z portalu historia org oraz adiunkt w dziale historycznym muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi jest z nami Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studiu dr Sebastian Adamkiewicz dzień dobry wynik oraz jeszcze z portalu his Marek org adiunkt w wydziale historycznym muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi rozmawiamy o chłopskim jadłem tym świątecznym i tym na co dzień, czyli co chłopi jadalnie myślę, że to ważne co pan powiedział w pierwszej części naszej rozmowy, że to nie jest także chłopi są jednorodną strukturą jeśli chodzi o bogactwo przecież to jest dominująca część społeczeństwa, więc siłą rzeczy nie jest możliwe, żeby wszyscy byli na tym samym poziomie dobrobytu materialnego być bogatsi chłopi też byli bogaci chłopi byli bogaci chłopi, którzy statusem majątkowym przewyższaliśmy ach, po bo gros szlachty to była Szlachta bardzo uboga bieda ma jakiś komornicy ludzie, którzy Szlachta zaściankowa, które często też była bardzo uboga i też jadłam bardzo ubogo mamy taką wizję szlachty często taką, jaka wychodzi z książek pisanych przez magnatów przez szlachtę średnią tak sobie to obraża Marek Cieślak w Błaszkach to również w Boga i często chłopi miewali bogatsza byli tacy chłopi, którzy w życiu pańszczyzny nie odrabiali, bo wynajmowali sobie pracowników do odrabiania pańszczyzny także byli tacy chłopi oczywiście po też zależało i gdzie to się wszystko odbywało się w jakiej części Rzeczpospolitej dużo łatwiej było zostać bogatym chłopem w Wielkopolsce czy części Małopolski, bo nie w całej Małopolsce, ale w części Małopolski niż n p . na Ukrainie czy n p . w Południowej części Małopolski tam ta biedota Chłopska jest faktycznie duża i ta biedna chłopka jest ogromna MOL i takim przykładem n p . bardzo biednego terenu jest Polesie, gdzie nawet Szlachta z bogatej szlachty Poleskiej tzw. Polesiu ów bardzo się śmiano dawnej Rzeczpospolitej właśnie pokazują, że to jest tak strasznie uboga biedna Szlachta większości większości klienta ma bardzo dużo klientów właśnie tam na Polesiu występował od klimatu złożyli, czyli ludzi, którzy w zamian za swój głos służyli właśnie RODO magnacki tak otrzymywali za to pieniądze i kupowano od nich od nich głosów na motorze to była Szlachta faktycznie uboga tereny fatalny jeśli chodzi o uprawę, więc sama Rzeczpospolita jest pod względem majątkowym bardzo zróżnicowana i dziś w Wielkopolsce jest szansa na to, że lubi bogatsi chłopi należna po lesie czy na Ukrainie taka szansa jest dużo mniej i to się na pewno odbijało również na stołach Chłopskich mówił pan o tym co jadano kaszle jeśli warzywa to kto kapusta może Pietruszka, ale nic specjalnego chleb na co dzień niespecjalnie interesującej, a co z przyprawami czy to w ogóle było smaczne to była jakaś kategoria istotna na co dzień kuchni staropolskiej mamy 2 skrajności z 1 strony kuchnią chłopską, gdzie tych przypraw jest mało, gdzie sól z sali korzysta się karze odświętnie, bo osób jest dość droga na co dzień stara się oczywiście soliści w jaki się w różne sposoby kupować trochę soli krążki solistę poprawę ich natomiast kuchnia szlachecka z kolei, ale ta magnacka kuchnia jest wypełniona tak ogromną ilością przypraw, że pewnie ani 1 tej kuchni chłopskiej ani bogatej kuchni szlacheckich my byśmy nie byli w stanie znieść zresztą mnie w ogóle te smaki staropolskiej to były w większości smaki, których przeciętny współczesny zjadaczy chleba i innych potraw pewnie by nie ruszył, a co taki słone takie ostre ataki spalone taki przygotowany albo nie doprawione albo nie doprawione albo n p. bardzo dziękowała obok staramy się wykorzystać całą roślinę do wykonania takiej potrawy mówią o tym, szacunku do jedzenia szacunku do rzeczy, które to jedzenie dają, więc pewnie, by nam się to nie niedobrze jadła albo z kolei przyprawione czy zbyt dużą ilością przypra w, bo siedemnasty wiek to jest wiek przesady, więc i wieku tym przesady przesadzono z ilością przypraw no bo ilość przypra w świadczyła o bogactwie, ale też częste jedzenie zepsuta też często jedzenie zepsute, która oczywiście mogło nie mogło nie smakować, lecz ludzie byli przyzwyczajeni do takich smaków, więc też takie kategorie smaku i niesmaku są tutaj bardzo mnie z ba są bardzo złudne to one tutaj z poniedziałku holach alkoholizm bardzo ważną częścią bardzo chcieli ważną częścią jedzenia głównie ze względu na to, że jeszcze niema ani kawy ani herbaty albo jest bardzo rzadka i ze względów dietetycznych czy ze względów zdrowotnych PIT -O bardzo duże ilości alkoholu okładka żona woda skażona alkoholem alkohol piły również dzieci, ale oczywiście nie dalej rosnąć w Polsce spirytus czy piwo najczęściej piwo najczęściej piwo, a na wsiach najczęściej wódka najczęściej wódka gorzałkę przed 3 też dużo słabszy niż ta, którą my obecnie możemy sobie n p . w sklepie kupić to nie jest tak mocna wódka, ale ani też tak mocne piwo piwo bardzo mętne nie do wybicia przez współczesnego człowieka, gdyby próbować odtworzyć to piwo piwo wykonywane najczęściej z jęczmienia ani z chmielu piwo, które n p. w miastach takich małych miast tak jak my, jakim była n p . Łódź Łódź to było malutkie miasto w średniowieczu mniej miasto, które przypominało wieś i tam praktycznie przy każdym domu mieszczańskim, który przypominał haniebne chłopską my majątkowo ci mieszczanie pewnie chłopów przypominali był browar był mały browar, gdzie takie piwo z jęczmienia wykonywano, ale często też mówiono, że to najgorszy rodzaj piwa picie tego najgorszego rodzaju piwa wyglądało także w czasie picia ciągle Pluto, bo jakieś fragmenty jeszcze tego jęczmienia zostawały w tym piwie miasto, by takie pisma jest filtrowana Zembali filtrowane my się też zachęcamy takim długoletnią ściągnąć takich browarów, bo ktoś wykonuje wg receptur szesnastowieczny astronom Jan państwa, że to nie są procedury szesnastoletnia, bo takiego piwa wysiadał z niedzieli VIP Kopernik smak wina mógłby przypominać właśnie te historyczne historyczne smaki no bo na wino na wino oczywiście zwracano uwagę należy wino to jest nasz napój ludzi bogatych ludzi zamożnych, a na pewno nie chłopskiej biedoty na wsiach dominuje zdecydowanie wódka i piwa jeśli w okolicy jest oczywiście miasto, z którego to piwo można kupić, a czasami też przy Chałupach Chłopskich bogatszych jakiś Browarek lokalne są, ale wódka, bo najłatwiej pozyskać na wódkę można było pozyskać ze zbóż najwyższe różnego rodzaju pub jest relacja była stosunkowo prosta, więc taką lukę produkowanej taką wódka faktycznie PIT, a skąd się wzięło kieszenie w kącie widział Kisiel nie mogą historia kiszenia to jest historia Europy Środkowo-Wschodniej przede wszystkim Niemiec to stamtąd pod wpływem przybyszom z Niemiec kolonizatorów niemieckich ta umiejętność kiszenia się pojawiła i faktycznie kiszenie, zwłaszcza dla tej kuchni chłopskiej czy kuchni uboższych mieszczan było niezwykle ważne jak my popatrzymy sobie na te potrawy, które tam jedzą no to często to były właśnie przykład kapusta z żeberkami proszę zwrócić uwagę niby mięso mięso, które jej mąż był słaby mięsem, bo co większości kosztów i tak więc tutaj mamy to tutaj mamy do kiszenia, więc one zbawienne pasterz ogromny ogromny potencjał witaminy c dużej ilości witaminy c Ano stąd też chętnie chętni kiszoną i tutaj trzeba zwrócić moim zdaniem na 1 rzecz ma wymarzoną wagę kina na sławny bigos będziemy się za zajadali robot zbliży, czyja zabieg, ale staropolski bigos kapusty kiszonej nie miał staropolski bigos, który jedno co zrobi go z hałd, który jest ono w domach szlacheckich najczęściej był poprawiany cytryną cytryna sprowadzano IOK piano jakimś paskiem, który kaskiem cytrynowym poprawiano taki bigos, a bigos był zrobiony z mięsa z różnych obiadów które, ale jest ono w ciągu tygodnia zbierane mięso częściowo już nad Supra takich ogromnych kotłach polewano tu dużą ilością cytryny dużą ilością przypraw tak wyglądał bigos, ale oczywiście w tych domach, żeby ich stać na cytrynę zaczęto dodawać kapusty kiszonej i w ten sposób bigos staropolski, które mieści się zajadamy powstał on się pojawia osiemnastym 19 wieku ten bigos z kapustą kiszoną w myśl, że jeszcze 1 ważnej rzeczy można można powiedzieć na tanie to święta, ale warto czasami wrócić do wigilii Bożego Narodzenia i spojrzeć sobie na gamę naszych potraw, które wtedy jemy kogoś te potrawy, które są serwowane nam wigilia często dzisiaj nam się kojarzą z bogactwem kuchni i z taką obfitością, z którą eleganckie stoły suknie garnitury ładnie i zajadamy się pierogami uważamy, że to jest właśnie taka poprawa, która jest dostojna tuż, gdybyśmy opowiedzieli, jakie musi MAK ratownik w wieku 6 0 lat ma, bo osiemnastym to byłby bardzo zdziwiony, dlatego że dla niego to była właśnie kuchnia uboga to jest właśnie to są właśnie te poprawek, które jedzono na stołach Chłopskich bardzo ubogie potraw złożone z tego co ziemia nam daje grzyby jest ciekawa, że z grzybami grzybów na stołach szlacheckich nie było albo było ich bardzo niewiele na tych stołach magnackich nie tej ubogiej szlachty, ale na stołach magnackich natomiast tych grzybów jest bardzo dużo w kuchni chłopskiej wszystko fuzją łatwo dostępną łatwo dostępne można je zerwać w lesie nie łamie się za bardzo przepisu, bo już n p. za upolowanie Jelenia w lesie, który nie należą do nie należy do nas można było też głowa, więc to jest wszystko bezpieczne nikt tego nie będzie zbierał, więc Grzybek kapusty kiszone wszelkiego rodzaju pierogi, które wykonuje się z mąki i ogórki kiszone ogórki kiszone również są też ogórki kiszone są dość późno i też przychodzą z Niemiec też przechodzą z Niemiec, więc wszelkiego rodzaju tego typu rzeczy, które dziś przy okazji na wigilii sieje to jest dawna kuchnia Chłopska może 2 ostatnie potrawy Żurek śledzie to też jest to zaś są potrawy ludzi ubogich stażu jest ono przez cały wielki post i śledzie jedzono też przez cały wielki post i ten rząd i śledzie był tak obrzydliwych chłopcom, że był taki zwyczaj wielką sobotę nic się mamy wielką sobotę, więc polecam orzechy przypomnienie sobie tego zwycięstwa lub, że wylewano Żur przed chałupę, bo już miało go dosyć, więc mężów wylewano przed chałupę albo go zakopywano robiono tzw. pogrzeb żuru śledzia albo wieszano na drzewach albo młodzi chłopcy wieszali sobie na takich potyczkach biegali po całej wsi robiono tzw. pogrzeb żuru wieszanie śledzia już tak były to potrawy zuchy Zone już tak nie chciano ich jeść na przygotowano się do tego wielkiego świętowania gdzieś na stałe wyjeżdża kiełbasy gdzieś wyjeżdżał wędliny i przez kilka dni przez 8 dni, kiedy była Octava takie wielkie obżarstwo świąteczne się bardzo fascynujące, że boom mówi pan o tym, że wielką sobotę wylewano Żur, a my teraz będziemy chcieli niektórzy obchodzą tradycyjnie w niedzielę rano przygotowywać Żurek barszcz czy po torze ale, żeby świętować właśnie on też wszystko po odwracała natomiast jestem fanką Erzurum m. in . dlatego że to jest przykład pewnego faktu, który wie, że Otóż jesteśmy cywilizacją opartą na drożdżach w interesy m. in. właśnie Lwy za kwasem chleba w tym wszystkim jezior nie Żory również bardzo polecam zrobienie sobie żuru w domu we własnym sposobem zajmuje kilka dni, ale jest świetna absolutnie jak właśnie radzono z przechowywaniem rzeczy ciężko to oczywiście to jest bardzo duży problem z przechowywaniem rzeczy i też ten problem z przechowywaniem rzeczy no bo nie ma lodówek, a zima w mieście sobie radzono w ten sposób, że czasami można było włożyć coś w śnieg, więc wtedy to żywność staram się w ten sposób zachować, ale wiadomo to jest zawsze mnóstwo słów gdzieś na podwórku jest tak są bakterie tak druga taka metoda to oczywiście było solennie solenie mięsa różnego rodzaju przechowywanie w beczkach z wolą małe co jest droga z generalnie staramy się jeść to słowo staramy się działać szybko staramy się zebrać pewne rzeczy bardzo szybko stąd też ta przewaga rośnie w kuchni ale, żeby to bardzo ważnym, a propos przyp Boch przechowywanie właśnie cały okres wielkiego postu, który już, który już za nami, dlatego że wielki post oprócz tego ogromnego znaczenia religijnego dla ówczesnego człowieka miał jeszcze jedno bardzo ważne znaczenie on przypadał na okres tzw. przed Mrówka jest na przednówku, czyli jest głodna nieźle jak rozumiem zapasy jedzono zapasy i nowych nie ma i wielki post cały ten okres bardzo pomagał tym przednówek przetrwać zresztą to magiczne znaczenie przy dniówka jest bardzo widoczne nawet i współcześnie jak się pogada porozmawia z ludźmi starszymi to bardzo często oni znają jeszcze tak i takie przekonanie mają takie przekonanie, że jeżeli przeżyje szok sprzed luf Ka to przeżyje się cały rok, że najłatwiej z łóżek w tym okresie przed Mrówka, a jeżeli się go przeżyjemy to wtedy mamy życie już do końca roku aż do kolejnego okresu przed Mrówka, bo to jest ten okres, który bardzo ryzykowne, bo żywności zaczyna brakować żywności zaczyna brakować mi przychodzi na okres wielkiego postu, gdzie w ten sposób z tym młodym przed wpływem sobie staramy w jaki sposób radzić chociażby jedzą i po śladzie chociażby jedząc chociażby jedząc codziennie do znużenia właśnie ten Żur, więc tam problem z przechowywaniem żywności również przekłada się na pewno kultywowaniem świąt chłopiec był chyba robili wielkie oczy, jakby weszli do supermarketu w ogóle się z nim tak myślę, że nie tylko chłopi myślę, że również Szlachta myślę, że również królowie w latach sześćdziesiątych prof. Obuchowicz napisał taki artykuł znany łódzki profesor, który wprowadza to co dzisiaj się wydaje nowatorstwa w historii, czyli opisywał troszeczkę inny obyczajowość życia, a w staram się w ten sposób patrzeć na życie Angeli napisał tak bardzo ciekawy artykuł, który porównywał życie ludzi w latach sześćdziesiątych jakość życia ludzi w latach sześćdziesiątych przypomina w latach sześćdziesiątych w Polsce w PRL -u do życia chłopskiego 16 1 7 wieku nikt go do życia chłopskiego życia dworskiego Królewskiego ją stwierdzał, że człowiek żyjący w blokowisku polskim blokowisku w latach sześćdziesiątych żyje na poziomie Królewskim, jakbyśmy się tak bliskie temu przyjrzeć to ta nie była proszę państwa propaganda, dlatego że ogrzewanie mieszkania dostępność do bieżącej wody dostępność nawet do żywności lata sześćdziesiąte to jest jeszcze kartki żywnościowe, więc jeżeli porównamy sobie różnorodny żywność różnorodne żywności i lżejsze porównamy za to dzisiejsze czasy to naprawdę żyjemy na poziomie carskim obok Królewskiego też jest wariactwo dziękuję bardzo dr Sebastian Adamkiewicz portal pisma korka adiunkt w dziale historycznym muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi dziękujemy bardzo zapewne ustawienie nam różne rzeczy w odpowiednim kontekście myślę, że sprawy jedzeniowe dziękuję bardzo dziękuję i smak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA