REKLAMA

Z Mikołajem Wildem. pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozmawia Maciej Głogowski

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-03-30 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka i jest dziewiąta 5 to jest magazynek kadzie Maciej Głogowski dzień dobra dziś naszym gościem jest pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego dzień dobry, gdyby pan dzień dobry państwa centralny port komunikacyjny zostanie otwarty, kiedy na sezon zimowy 20 2 7 rok sezon zimowy 20 2 7 rok do i kosztowało będzie dla 3 5 miliardów złotych to jest w wycena szacunki to są szacunki, które to oczywiście trzeba Rozwiń » szczegółowym Ależ to jest w ten poziom kosztów ich główną linią lotniczą, która będzie korzystała będzie wielka wielki lot taką mamy nadzieję wreszcie ten lot musi się rozwijać do jakiego poziomu, żeby zapewnił opłacalność funkcjonowania takiego centralnego portu komunikacyjnego w początkowym etapie nie przewidujemy, żeby z lotów zajął więcej niż 40 % z 40 % z obsługi co więcej 40 % pasażerów z naszego portu natomiast w i jeżeli pyta pan, że do pana wielkości LOT -u, który osiągnie 20 2 7 roku to w butach tak możemy trzymać kciuki już w przypadku już w przypadku 15  000 0 00 15  000 00 0 pasażerów co jest całkowicie realnym całkowicie realnym scenariuszem rentowność w centralnego portu komunikacyjnego nie będzie stał pod znakiem zapytania nie będzie stał pod znakiem zapytania ale by to wszystko, o czym pan minister mówi nie wydarzyło się miało miejsce to okazuje się, że najpierw rząd musi przyjąć ustawę o i czekaliśmy czekaliśmy na tę ustawę i tuż po świętach ma ona być przedmiotem obrad najpierw komitetu stałego rady ministrów a kiedy ma wejść już na posiedzeniu rządu tutaj nie chciałbym deklarować w momencie sztywnej daty taka jest tego jest natura procesu legislacyjnego w stały zarówno stały komitet, jaki inne jakich inne ciała pomocnicze do rady ministrów tam, gdzie nikt ministrowie spotykają się uzgadniał swoje stoisko to są realne realne miejsca, gdzie podejmowane są decyzje, więc w ja mogę mieć nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej natomiast oczywiście musimy mieć świadomość, że tak jak mówimy o unikalnej inwestycji w historię Rzeczpospolitej tak to unikalna inwestycja wymaga pewnych unikalnych rozwiązań prawnych, która w mogą być dziś mogą być przedmiotem sporów w no właśnie panie ministrze i Tomka powinien być przedmiotem naszej rozmowy, bo pan mówi o unikalnej inwestycji, która wyniknie, która wymaga unikalnego prawa to z 1 strony, a z drugiej tak sobie myślano potu, żeby w Polsce coś zbudować niekoniecznie potrzebna jest ustawa, jakie prawa państwo gwarantuje sobie w tej ustawie o Jasiu właśnie musi być ono gwar te możliwości muszą mieć prawa gwarantowane przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, że mówimy o inwestycji, która jest w dość niezwykła jeśli chodzi o sam same zakres i sam zakres terenu, który jest pod podium był potrzebny do tego, żeby przeprowadzić tu nas samych port lotniczy potrzebujemy ponad 30 km ² terenu dodaje to jest dużo to jest dużo dla porównania lotnisko Okęcie to jest ona to jest 6 pułk kilometra kwadratowego z tym mówimy o obszarze wielokrotnie większym jednak, że to jest pierwszy aspekt należy uwzględnić również, że cały teren jest obecnie terenem rolniczym, ponieważ obszar między Warszawą Warszawą, a Łodzią są to tereny rolnicze chodzi tutaj o to, aby zapewnić także w rolniczych rolnicze kontynuacji działa aktywności rolniczym wszystkich wszystkim mieszkańcom, którzy tak sobie będą życzyć inne specjalne im specjalne rozwiązanie, które przewidujemy w ustawie do zwiększenia roli zwiększenie roli mieszkańców w procesie w procesie o inwestycyjnym w stosunku do tego co przewidują inne specustawy, ponieważ chcemy powrócić do dawnej tradycji, gdy 9 0 9 5 % nieruchomości pod inwestycje było nabywane w drodze konsensu ładne było na nabywane w drodze umów wywłaszczenie stanowiło ostateczność oczywiście zawsze stanowił ostateczny środek natomiast próbowano nie doprowadzić do niego w dowód to zatrzymajmy na chwilę w różnych 2 sprawach, o których pan wspomniał, by je doprecyzować się, o co chodzi z tymi terenami rolniczymi też, by ta ustawa będzie gwarantowała, że ktoś, kto straci swoje pola, bo tu będzie część tej inwestycji będzie mógł jakąś rekompensatę otrzyma 3 miejsce inne osoby też, gdy mówimy o terenach rolniczych mamy na miejscu oraz mam namyśli 2 aspekty pierwszy aspekt to polityka rolna państwa w nasze państwo koncentruje się w kwocie 1 w rolnictwie to jest rolnictwo jest ważnym ważnym elementem polityki i polityki państwa wyłączenie istotnych gruntów rolniczych w całkowicie z produkcji rolnej musi być zgodny musi być uzgodnione musi być uzgodnione z polityką państwa w zakresie rolnictwa to jest poziom ten poziom taki najbardziej ogólny natomiast jeśli są jakieś problemy z uzgodnieniem z ministrem, że nie ma nie ma nie ma problemów natomiast z tutaj w mamy bardzo duże wsparcie bardzo dużą otwartość ze strony ministra rolnictwa, ale też na naturalne jest to, że musimy kierować musimy kierować się też tymi względami Rovbel, proponując rozwiązania prawne czy też chodzi o poziom centralny, bo ja myślę, że nie w blokach dodaje, że to dopiero teraz załatwia natomiast natomiast drugim aspektem drugim aspektem równie ważnym jest zapewnienie wszystkim rolnikom, którzy prowadzą działalność rolniczą możliwość kontynuowania tej kontynuowania działalności, czyli zapewnienie nieruchomości zamiennej wszystkim rolnikom, którzy będą tym zainteresowani tak, aby wszyscy wszystkie te osoby, które chcą nadal pozostać rolnikami nie są zainteresowane odszkodowaniem tylko chcą nadal prowadzi działalność od noża mogło to zrobić tylko jakimiś pewnie sporym oddaleniu no bo jak pan zabierze w miejscowości x, a odda w miejscowości zetną to ta miejscowość Zet tak pokrętna logika myślę sobie może być oddalona zwracać trzeba uczciwie powiedzieć, że teren bezpośrednio położone przy centralnym porcie komunikacyjnym w najbliższych dekadach ulegną całkowicie tej zmiany w to i tak by nastąpiło, ponieważ Warszawa i tak rozrasta się rozrasta się ku Zachodowi natomiast w ulokowaniu centralnego portu komunikacyjnego gwałtownie przyspieszył pan ten proces to jest nie żyjemy w dwudziestym wieku, gdy miasto budowały porty lotnicze żyje w 20 01. wieku, gdy port lotniczy budują miasta no dobrze, a co z konsultacjami ze społecznościami lokalnymi czy pan inne państwo przewidujecie czy ta ustawa też będzie regulowała tę kwestię czy tak jak pan powiedział no będziemy chcieli n p . te grunty odkupić na alarm przecież sam pan powiedział, że nowo stateczności jeśli się nie uda nam to trzeba będzie kogoś wywłaszczyć fakt tutaj zawsze stoi ma zawsze stoimy w napięciu w napięciu między 2 interesami weselnym państwa i raz publiczny interes nas wszystkich i interes interes Bogu ducha winnego mieszkańcy mieszkańca, który musi być taki sposób pogodzone z w interes z interesem publicznym, że każdemu z tych mieszkańców Bogu ducha winnego, o których pan wspominał, których może dotknąć ta budowa mówi celem państwa i potrzebą jest naprawdę posiadanie tego portu tak, ale z drugiej strony obowiązkiem państwa jest zapewnienie takiego poziomu konsumpcji kompensacji takiego zadośćuczynienia interesom zadośćuczynienia interesom mieszkańców, aby nie czuli się oszukani, aby nie czuli się, że państwo wymaga od nich więcej niż od innych mieszkańców zna dobrze panie ministrze pan wie, bo w czasie naszej ostatniej poprzedniej rozmowy długo rozmawialiśmy o tych wszystkich wątpliwościach, które pojawiają się wobec tej wielkiej inwestycji nie, bo przecież ci panowie, że takie wątpliwości są co do opłacalności potrzeby i t d . po pomińmy na razie ten aspekt, a skupmy się na ludziach czy będą prowadzone jakiś społeczne konsultacje z gminami powiatami województwa w Mazowieckim łódzkim na temat tej inwestycji na temat jak zmienić obraz tego regionu tego terenu wokół tej inwestycji, bo w końcu no tak to nie jest pustynia tam są ludzie żywi ludzie oczywiście o to jak się w określa partycypacyjny sposób prowadzenia inwestycji Ela żona następcy bardzo nam zależy na tym, żeby włączyć w wspólnoty wspólnotę lokalną też proces zdecydowane nie mogli możemy zadecydować nie mogliśmy uwzględnić, iż od głosu głosu wspólnoty lokalnej w Dec, wskazując z potencjalne warianty, czyli te miejsca gdzie, gdzie może z UE z punktu widzenia interesu Rzeczpospolitej być usadowiony port lotniczy natomiast w oczywiście, wybierając między wariantami, wybierając między wariantami, czyli między tymi miejscami, w których Airport możemy zostać zlokalizowany, określając w, jaki sposób zmieni się otoczenie otoczenie portu, a tu oczywiście nie wyobrażam sobie tego, żeby nie przeprowadza z tego we współpracy z samorządami lokalnymi to bardzo istotne awans był już tych wójtów burmistrzów tych gmin starostów powiatów jesteśmy z nimi bieżący jesteśmy z nimi w bieżącym kontakcie już dzisiaj dzisiaj bezpośrednio po spotkaniu pana dyrektora jadę spotkać się z również z władzami samego Baranowa w miało miejsce w dół pod koniec roku w grudniu miało miejsce spotkanie z mieszkańcami dzielnic z ochroną usłyszał zróżnicowane zróżnicowane reakcje tak to i t d . więc sobie łagodne, a UniKorona akcje powiem w ten sposób to jest to w zawsze wymaga to zawsze wymaga to zawsze wymaga pewnej od pewnego samo zaparcia, żeby oraz spotkać się spotkać się z ludźmi i spotkać się z ich lękami, ponieważ dzisiaj o mieszkańcy nie wiedzą do końca jak będzie wyglądała jak będzie wyglądało kolejne etapy procesu inwestycyjnego nasz urlop jest zapewnić maksymalny komfort, aby czuli się bezpieczni, aby czuli się bezpieczni w dal przyda przy kolejnych etapach inwestycji to wyobrażam sobie, że z centralnego Chin z Czech takiego właśnie rządowego punktu nie można pewnie zajmować się każdą sprawą indywidualnie, ale tak nie przyszło do głowy co po ludzku dzieje się w sytuacji, kiedy ktoś się w miejscu, gdzie teraz mowa jest o planowanej inwestycji powiedzmy 2 3 lata temu kupił działkę wybudował dom zaciągną kredyt na 3 0 lat nagle się okaże, że będziesz w sąsiedztwie lotniska w oczy taka osoba ma prawa najpierw oczywiście od godziwej oferty od państwa, a następnie po ugodzie, jeżeli strony się nie rozumieją godziwego odszkodowania od państwa za to, że musi dać z trybun ze swojego interesu prywatnego dla interesu, a dla interesantów ta ustawa zapewni im zapewnić taką takie zadośćuczynienie z tak tak naszym celem jest zapewnienie naszym celem jest zapewnienie, że w jak najszerszym stopniu interesów interesów mieszkańców, a czy na poziomie planowania takiej ustawy planuje się już dziś, o ile rząd będzie musiał przeznaczyć pieniędzy na tego typu zadośćuczynienia to już dzisiaj wiadomo jak jest to kwota są pewne szacunki natomiast nie chciałbym w pełni chciałby mieć będziecie podawać, ponieważ słowo to od razu zrodziłoby zrodziły wycofał całą debatę odnosi odnośnie adekwatność będziemy coś co jest ważne, bo to jest oczywiście jest bardzo ważna debata i o jakie będziemy do niej gotowi przeprowadzimy Och, kiedy w to będzie żenada niby pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego był gościem magazynu kadzie bardzo dziękuję panie ministrze dziękuję radosnych świąt wszystkiego dobrego dziękuję informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu hali ekonomia kapitał gospodarka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA