REKLAMA

Dlaczego przepisy ruchu drogowego są niejasne?

Skołowani
Data emisji:
2018-03-31 09:00
Audycja:
Czas trwania:
41:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 Karolina Głowacka przy mikrofonie, ale oczywiście teraz pora na audycje skołowani tak się zdarza przy oka przy okazji przelotu w czasie okolicy świąt, że Krzysztof zamiast być 3 gospodarzem programu jest jego gościem tak jest w tym przypadku Krzysztof Woźniak w studiu dzień dobry dobry autor audycji skołowani oraz audycji zmotoryzowani, ale w ramach magazynu Radia TOK FM po dwunasty 20 lat wstąpił nastąpi teraz natomiast inne sprawy nie tyle historyczne co jak najbardziej Rozwiń » bieżące współczesnym bezpieczeństwo na drogach czy też może bardziej niebezpieczeństwo na drogach akcję Wielkanoc słyszeliśmy informacje Hania dra ganek mówiła o tej akcji czy tego typu akcje więcej policjantów na drogach więcej patroli twoim zdaniem to jest dobry pomysł czy to coś w moim zdaniem to jest może domagać istotne, jaki jest moje zdanie ważne zdanie ważne jest to, o czym sprawdzamy czy ta akcja działają Otóż w Polsce nie sprawdzamy czy jakiekolwiek akcje przynoszą zamierzony skutek to pytanie czy uda się to zmierzyć baby tej akcji no było dokładnie tak pytanie czy jakby tych akcji nie była nie tylko Wielkanoc Boże Narodzenie akcja Znicz moja ulubiona m. in. przez nazwę Znicz to nagrobek, więc ona jednoznacznie mówi o o tym, ośmieli jest bardzo dobra nazwa kabaretu dla nas tak samo, lansując opinię jasne, że można ostrożnie jest także podczas wszystkich akcji podczas weekendów świątecznych ginie mniej więcej tyle samo ludzi na drogach co podczas zwykłych weekendów i teraz pytanie czy można go mamy więcej umów możliwe, żeby było więcej, żeby się o tym, przekonać, żebyśmy nie musieli nie robić tych akcji czy policja się na to zdecyduje wątpię, bo to też jest właśnie tak jak powiedział, że dobre hasło do działań niewątpliwie podczas wszystkich świąt ten ruch na drogach jest większy to prawda, ale czy przez wszystkie się dni świąteczne to trzeba byłoby też dobrze zmienić zmierzyć, ale tego nie robimy, więc oficjalnie możemy mówić, że takie akcje są jak najbardziej potrzebne moim zdaniem takie akcje są potrzebne codziennie, ponieważ codziennie na polskich drogach ludzie giną jakoś to sobie na Zachodzie poradzono z tym w ten sposób, że tam bardziej działa jednak jest zautomatyzowany system nadzoru nad ruchem grozą znacznie to znaczy, że w wielu krajach Zachodu tak to nazwijmy, gdzie to bezpieczeństwo na polskich drogach na na drogach jest zdecydowanie zdecydowanie większa od tam jest więcej fotoradarów i w ogóle automatyczne nadzoru odcinkowego pomiaru Oleksy nienawidzi fotoradaru nienawidzisz z różnych powodów, bo jest to dobre też hasło polityczne przy okazji każdych wyborów z właśnie takie hasła jak kontrole na drogach jak fotoradary jak to czy przypadkiem kierowcy nie są za bardzo zbyt pobłażliwie albo z drugiej strony za mocno kontrolować i i sprawdzani NoToCo hasła lub też zaborcze my mamy problem w ogóle z kontrolowaniem jeszcze myślę wynikający z dawnych lat i z systemu, który minął, więc nie lubimy tego nie lubimy z, a po drugie, dla mnie nie jest wytłumaczone, dlaczego ten cały system automatycznego nadzoru nad prędkością nad czytaj na czerwonym świetle odcinkowego pomiaru prędkości też takie, które mierzą czy ktoś tam nie przemknąć neguje też pomarańczą również, że tak pewni, że w Warszawie są w wielu miejscach może czuć to to nie jest problem zrobić w momencie, kiedy zapala się czerwone światło wiązka laserowa mnie rzeczy jak Cisy kierujący pojazd w głównie samochody tu chodzi głównie samochody nie nie przecinają tej linii wyznaczonej przed sygnalizatorem świetlnym jest to wszystko do zrobienia mało tego w 20 01. wieku, kiedy mamy nadzór elektroniczny praktycznie już wszędzie i to nie jest żadna nowości na drogach tego nie mamy nie wiadomo dlaczego ponieważ nie chcemy być kontrolowani uważamy, że policja powinna to robić bo, bo z różnych powodów myślę, że jak się pojawi ten policjant na drodze to będzie bezpiecznie, ale policja wszędzie nie Bloom nie będzie tak samo jak fotoradarów, ale system wspomagania w nim, ale przecież automatycznie zbada tego czy kierowcy są trzeźwi po trzeźwość są to jest także to jest kolejny, jakby element, który bardzo lubimy, ponieważ się wydarzyło kilka bardzo takich głośnych wypadków z udziałem pijanego kierowcy Lotus wszystkie akcje trzeźwe poranki i t d . są jak najbardziej potrzebnej kontrolowanie trzeźwości kierujących jest jak najbardziej potrzebne, ale to nie jest główna przyczyna polskie wypadków na polskich drogę z główną przyczyną wypadków na polskich drogach jest prędkość oraz nie ustępowanie pierwszeństwa ogólnie nie tylko na skrzyżowaniach, ale w ogóle bardzo niebezpiecznym manewrem jest wyprzedzanie i t d . i t d. jednak trzeźwość jest w łatwy sposób kontrolować zatrzymujemy kogoś przykładamy alkomat i poseł czy jest dlatego w rzeczy, które łatwo nam przychody, które łatwo zrobić łatwo wdrażamy gorzej jest sprawdzać czy właśnie ktoś ustępuje pierwszeństwa momencie na skrzyżowaniach nowo trzeba było tych policjantów, by postawić na wszystkich skrzyżowaniach, a jest to zdecydowanie trudniejsza niż on zapewne mają państwo swoje komentarze swoją opinię swoje doświadczenie jeśli chodzi o podróżowanie w takim wypadku logicznym czasie jako okolicy świąt czy do wielkiej nocy czy Bożego Narodzenia 3 inne 3 na pierwszy go listopada wszystkich tych, których moment na migrację wewnątrz krajowe bardzo często właśnie samochodowe proszę do nas dzwonić 2 2 4 4 4 4 0 4 4 wydawca programu Mateusz Luft chętnie z państwem porozmawiać przekaże nam tutaj do studia państwa opinie, ale to tylko powiem co moim zdaniem takie akcje są potrzebne moim zdaniem są potrzebne tylko życzyłbym sobie, żeby takie akcje typu więcej policjantów sprawdzających zachowania na polskich drogach nie było tylko przy okazji właśnie świąt jakichkolwiek, ale w ogóle tego jeszcze w weekendy, żeby więcej policjantów, jeżeli chodzi o policjantów to też trudna sprawa, bo mało mamy tych policjantów, jeżeli chodzi o drogówkę powinno być zdecydowanie więcej, zwłaszcza że nie chcemy wdrożyć tego systemu automatycznego nadzoru jak złodzieje radzić na drodze, na której tłoczno drogi szybkiego ruchu, który zwykle są bezpieczniejsze, bo właśnie tych aut jest stosunkowo mówi ze swojego takiego doświadczenia jakieś intuicje oczywiście poprawia mnie jeśli inne statystyki mówią coś innego trudno jednak większy odstęp niż w miastach te 2 szarfy rozdane, że drogi nie ma przejść dla pieszych chętnym przyznanie takich, że tak powiem tak tak często z gminy i one są generalnie jednak w większości kraju jeśli chcemy gdzieś przemieścić to możemy jednak pojąć taką drogą, która jest dwupasmowa w związku z tym wydawałoby się, że manewr wyprzedzania jest minimalnie niebezpieczne no bo nie ma tego zagrożenia, że ktoś nagle znajdzie z drugiej strony, ale przecież mieliśmy kilka tygodni temu afery w dżinsy tym filmikiem, który pokazywał jest strasznie wyglądający wypadek ktoś chciał sobie przy manewrować stoją wyprzedza z prawej tutaj sobie skręca z lewej strasznie tłoczno i agresywnie na polskich drogach szczególnie, kiedy właśnie jest jest taka jest taki moment, że się wszyscy spieszą w statystykach policyjnych to jedyne statystyki wypadków, jakie posiadamy właśnie robione przez policjanta jest także w miastach dochodzi do większej liczby wypadków, ale większa śmiertelność jest poza obszarami zabudowanymi, czyli na tam 100  00 0 wypadków mniej osób ginie w miastach, a już poza obszarami ginie więcej, dlaczego dlatego, że właśnie szybciej jeździmy też w tych miejscach jednak miasta są odrobinę bezpieczniejsze, ale nie dla pieszych co jest zabawne myślę o tym, porozmawiać jestem w sumie bezpieczniejsze drogi poza obszarem zabudowanym właśnie ze względu na prędkość, którą możemy rozwijać jest zdecydowanie większa, bo na takich zwykłych drogach drogach pozamiejskich możemy jechać 90 km / h, chyba że jest to dwupasmówka, a sąd jest droga dwujezdniowa przedzielona oddzielnymi jezdniami nota jest szereg mamy też dziwne to ograniczenia prędkości bardzo ich dużo mamy z nóg, jeżeli chodzi o drogi szybkiego ruchu, czyli tzw. SI autostrady to mamy najniebezpieczniejsze drogi w Europie, czyli na nowo 100  00 0 wypadków jest najwięcej wypadków i najwięcej wypadków śmiertelnych w całej Europie jest wypadek na takiej drodze są często jest poważna bardzo poważna tak w ogóle na autostradach, jeżeli już jest wypadek to jest on z reguły poważne nie tylko w Polsce, ale w ogóle tam nie jest tych wypadków, ale one są są są bardziej w poważnej tutaj też znowu wracamy do prędkości na autostradach 1 40 w Polsce jedyny kraj w Europie poza Niemcami gdzie, gdzie tamy nie ma ograniczeń w niektórych miejscach prędkości w niektórych miejscach, ale inaczej jest to rozwiązywane to jest to temat na oddzielną rozmowę zupełnie, ale w Polsce jest najwyżej większe ograniczenie prędkości najszybciej można jechać na dno na autostradach to też skutkuje 2 nie potrafimy tego robić na autostradach, bo zawsze tak są kierowcy, którzy przekraczają jeszcze prędkość 2 nie potrafimy utrzymywać odstęp pomiędzy pojazdami Wojtach to jest bardzo duży problem, dlatego że nie zostaliśmy tak od dobrze nauczeni proszę zobaczyć, że jeżeli mamy kurs naprawo jazdy to tam w ustawie napisane, że 3 godziny, jeżeli dobrze pamiętam tego kursu praktycznego jazdy musi odbyć się na drogach po, których można jeździć szybciej niż 70 km / h, a zwyżce słyszą, dlaczego niechętnie wyjeżdżają tam instruktorzy, dlatego że te elki są tak słabo przyczyna plejadzie w tym co mówi Lech Neuer pewnie gorzej jest takie tartak i takie słuchy chodzą, że certyfikacja tych, ale które są na magnes na nie wytrzymują prędkości powyżej tam 1 20 km bodajże to jest oczywista i legenda pewnie część prawdy jest pewnie część tych elek jest jest taka albo jest inny problem mianowicie taki, że często szkoły jazdy ośrodki szkolenia kierowców są bardzo dużej odległości od najbliższej autostrady przed rogi szybkiego ruchu, więc oni wyjeżdżają na te drogi poza miejskie, gdzie można jechać po więcej niż 70 km, ale te style, a jazda pomiędzy różnica pomiędzy jazdą z prędkością 90 km na metr, a 1 40 to jest no i tyle ile jest różnica pomiędzy prędkością z tez olbrzymie olbrzymia olbrzymi problem dlatego jest tak niebezpiecznie poza drogami za miejskim czy na drodze szybkiego ruchu czy autostradzie można wyprzedzać z prawej strony w to zależy ile jest pasów ruchu w 2 to nie uogólnień ogólnie wyprzedza się z lewej strony i myślę że, że tą zasadą powinniśmy się kierować zawsze prawy przez ustawę, o którym mówiłam właśnie wziął się stąd, że ktoś chciał najpierw z prawej wyminąć się kierowcy, z którego perspektywy obserwujemy wydarzenia potem mecz czmychnąć z powrotem na lewą stronę różne zasada taka, że wyprzedzamy z lewej strony Aten prawy nie służy do normalnego jazdy oczywiście wyprzedzanie często się pojawia i słucham komentarzy znaczka jak wyprzedzą to muszę pojechać szybciej niż jest to dozwolone, gdyż nigdzie nie jest napisane bardzo więc, że wierzy, że musimy przekraczać prędkość mu będzie z mową w momencie wyprzedzania, jeżeli ktoś jedzie z w miarę stałą prędkością 1 40 km / h, a my, zanim jedziemy też 1 40 km z odpowiednią odległością 3 sekundy minimum przypominam no to nie musimy go wyprzedzać problem jest wtedy, kiedy musimy wyprzedzić tzw. tira czasami do zachowania kierowców tych ciężarówek te są kiepskie, bo oni zaczynają wyprzedzać frustracja, bo musimy jechać to 90 km / h ogólnie wyprzedzamy z lewej strony myślę, że jeżeli będziemy się trzymać tej zasady oraz być dla siebie miłymi i umożliwiać sobie to wyprzedzanie to nie będzie proste ja miałam taką historię, że czuła się wręcz zaszczuta przez kolegów kierowców, kiedy jechał lewym pasem chciał wrócić grzecznie na ten pas trawy no bo tam przecież, że powinno się co do zasady jechać, ale kierowcom z tyłu tak bardzo spieszyło się, że dosłownie nie chcieli mnie wpuścić na ten prawy pas i w związku z tym, bo bez przerwy wymiana moim zdaniem dziś z 5 6 kierowców wymieniało właśnie z prawej strony zamiast dać się pół minuty chętny żeby, żeby ten lewy pas był wolny, skąd u polskich kierowców taki pośpiech, skąd u polskich kierowców taka nerwowość i właśnie próba wdarcia jak w kilkudziesięciu metrów no bo ileż można uzyskać na takim oto takim odcinku czasu to więcej po skrócie informacji Radia TOK FM przypomnę można do nas dzwonić 2 2 4 4 4 4 0 4 1 4 to stąd jest kołowanie Karolina Głowacka przy mikrofonie Krzysztof Woźniak autor audycji skołowani tym przypadku dzisiaj jako gości, ale jest w studiu dzień dobry dzień doradcy z terenu co powiesz na tę moją historię te sprzed jej skrót informacji, która myślę, że nie jest jednostkową sytuacją to znaczy to jest przypomnę tylko pokrótce, że sobie na lewym pasem chciał zjechać na trawę, ale zdaniem kilku kierowców jadących za mną zbyt wolno chciałam na ten problem pan zjechać ustąpić miejsca królom szos w związku z tym wymieniana inny wyprzedza nas prawej strony zdaje się, że w miejscu, gdzie to było niedozwolone co było naprawdę zadziwiające znaczenie, więc ci kierowcy nie uzyskali poza strefami wciskanie się między kolejny samochód, bo samochód na prawym pasie był dość blisko było tam ciasno jeszcze przejście dla pieszych po drodze, o co w ogóle chodzi, dlaczego taka walka o kilka metrów no właśnie to jest walka oto kilka metrów i to wszystko wyjaśnia musimy na drogach walczyć o 3 dni w tym tutaj psychologowie transportu wysuwają przeróżne teorie, dlaczego jest tak na polskich drogach, jeżeli chodzi o agresję, jeżeli chodzi o podleganie światłami siedzenie na zderza trąbienie tak, ponieważ szybciej tak dalej ogólnie u nas jest także jazda zgodna z przepisami czy też spokojna jazda bezpieczna jazda nie jest mile widziane jeszcze niestety to się oczywiście zmienia to się zmienia bardzo powoli to jest wynik zaniedbań systemowych my my działaniu na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, o czym ja tutaj nie tylko ja, ale wiele osób zaczyna mówić bardzo głośno zaczęło to mu to robić z już kilka lat temu nim ogólnie jest także musi ciągle gdzieś pieszym, jeżeli przejrzy sobie różnego rodzaju wypowiedzi w internecie na temat czy wypadków przy jakich zachowań na na drogach to jest wszędzie także no ale przecież ja muszę dojechać z miejsca na miejsce ja mam zaplanowany czas i 6 pierwsze jachty i moja fanaberia muszą się spieszyć muszą dojechać z pracy do domu jeszcze po drodze zrobić zakupy odebrać dziecko z przedszkola szkoły od OJ, nie wiem tam zajęć sportowych tak dalej ja muszę to zrobić ja muszę to zrobić ja muszę to zrobić odróżnia nie ma na drodze ja, gdzie jest wiele jak wiele osób jest na drodze, jeżeli my sobie w końcu uświadomimy, że to nas bardzo dużej w dużej mierze zależy od właśnie ja, czyli klasy jak jest na drodze i Adam set pytanie czy w stosunku do nas chcielibyśmy, żeby ktoś się tak zachowywał to będzie zupełnie inaczej nie bardzo cieszymy się spieszymy, a to nie są wariatami albo zawalidrogami jeszcze tak można tak w zależności, od której strony na to patrzy zadzwonił do nas słuchaczy przypomina Mateusz Luft nasz wydawca dyżuruje przy telefonie pod nr. 2 2 4 4 4 4 0 4 4, a więc zadzwoniła słuchaczka, którego serdecznie pozdrawiamy inna rzeka, iż kierowcy nie zawsze wiedzą, gdzie jest jakieś ograniczenie to prawda można się w tym pogubić w Polsce i temu mówił dalej n p. na odcinkowym pomiarze prędkości na obwodnicy jadą dużo wolniej niż dozwolone to jest jak rozumiem kłopot, ale jak bym jednak zrobią małe na wjazd do tego mam wrażenie, że w Polsce kierowcą często się myli maksymalna dozwolona prąd i prędkość minimalną, jaką mamy też mamy obowiązek jechać jeśli ktoś jedzie wolniej niż jest to dozwolone co jest już zawalidroga jak one tak nawet 8 50 km mniej Otóż w polskich przepisach nie mamy nigdzie sprecyzowane co to znaczy jechać za wolno co prawda po autostradach, jeżeli dobrze dobrze pamiętam to mogą się poruszać pojazdy, które mogą rozwijać prędkość powyżej 40 km ne na godzinę, więc to może jakaś skala, ale tak, jeżeli jest ograniczenie prędkości jakiegoś tam iluś tam kilometrów na godzinę to nie oznacza, że my musimy jechać dokładnie 8 0 nie to jest ograniczenie, którego nie możemy przekroczyć minimalne maksymalne minimalne jest takie i toteż jest kolejny taki niejasny przepis w zależności od warunków panujących na drodze, jeżeli widzimy jak warunki atmosferyczne są kiepskie jest właśnie duże natężenie ruchu jakoś jakiegoś rodzaju są utrudnienia na drodze to spokojnie możemy jechać wolniej jak zwolnić tuż ustawodawca dał kierowcom do oceny jest też problem wstyd przykład znowu Zachodu tam na autostradach n p . na niemieckich są interaktywne tablice, które właśnie podczas swych złych warunków atmosferycznych wyświetlają ograniczenie prędkości i często zarysowują tak mi często ono jest bardziej restrykcyjne niż to 1 3 0 3 40 km / h ja pamiętam, że i jadąc kiedyś przez austriacki autostrady właśnie była olbrzymia śnieżyca to wręcz policja autostradowa kazała nam zjeżdżać na postój na parking i zakazywała jazdy, bo były tak bardzo złe warunki atmosferyczne cały system odśnieżania utrzymywania dróg nie nadążał z tym, więc oni uznali, że po prostu dla wszystkich będzie bezpieczniej jakich usunął z tej drogi na jakiś czas oczywiście to się spotkało z bardzo dużym niezrozumieniem wśród kierujących pojazdami z innych krajów z dnia Austriaków no ale jednak tak było, więc to też można robić też jest pewnego rodzaju działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa my bardzo jestem odcinkowe pomiary prędkości na obwodnicę to jest bardzo ciekawe, ponieważ w tym odcinkowy pomiar prędkości polega na tym, że mamy tzw. bramownice i radary, które mierzą podczas wjeżdżania w tym odcinkowy pomiar prędkości naszą prędkość później w kilka kilometrów dalej znowu mierzą, z jaką w, jakim czasie przemierzyliśmy ten odcinek dane i na wyjechanie uznał, więc sumując te wszystkie czasy w jakim z, których przejechaliśmy dany odcinek drogi my ich do systemu przyjechaliśmy zgodnie z przepisami raz bardzo ciekawa rzecz to ten odcinkowy pomiar prędkością chodziło z życia został uruchomiony w Polsce bodajże 3 albo 4 lata temu pierwsze się pojawiły i pamiętam pamiętam to bardzo dobrze policja nawoływała do tego, żeby zrezygnować z odcinkowego pomiaru prędkości, ponieważ ludzie przed tablicą, widząc odcinkowy pomiar prędkości bardzo zwalniają hamują i teraz pytanie oni uważali, że to przez po odcinkowe pomiar prędkości, ale czy przypadkiem ludzie właśnie wiedzieli, jaka jest prędkość na danej drodze to co mówiłem w pierwszej części my mamy dość sporo tych ograniczeń prędkości no bo to jest także na obszarze zabudowanym a, toteż jest śmieszne do dwudziestej trzeciej jest ograniczenie ustawowe 50 km / h o dwudziestej trzeciej do piątej rano z 60 km ma być też jesteśmy jedynym krajem, w którym coś takiego istnieje taki podział na drogach pozamiejskich poza obszarem zabudowanym takich zwykłych jedno jezdniowych z 1 pasem przed 2 pasami ruchu to jest 90 km / h, jeżeli już jest droga dwujezdniowa oddzielona n p. jakimś pasem zieleni od siebie o przynajmniej 2 pasach ruchu to już jest skomplikowane już jest 100 km / h możemy jechać, czyli 1 1 0, jeżeli dobrze ta o masie 1 10 km / h na aut na drogach szybkiego ruchu, jeżeli jest droga o 1 pasie ruchu protestu, jaki jest 10 km / h, jeżeli są 2 pasy ruchu to 1 2 0 na autostradach 1 40, więc mamy szereg tych ograniczeń prędkości dryfują jak jest pamięć wyraźnie w miastach są wyłączenia bosą i teraz razem przy ograniczenia prędkości obowiązują, o ile zarządca drogi nie wprowadził innych ograniczeń w ich znakami, jeżeli chodzi o obwodnice, jeżeli to jest, jeżeli to jest część drogi ekspresowej albo autostrady w tym mieście nie wiem, w którym mieście to jest to pewnie to pewnie też 80 km / h, bo na drogach ekspresowych autostradach przebiegających przez obszar zabudowany nie może być, że nie można się jeździć niż 8 0 na godzinę, a wasze kolejne ograniczanie dziś 3 mieści się w jaki sposób czy też w ogóle mierzalny co się zmieniło po wprowadzeniu tych kar, że nie będą dokładnie poprawnie proszę jeśli coś pomylę, że po przekroczeniu weszło 50 km / h dozwolonej prędkości można stracić prawo jazdy i czy ja widuję takich kierowców którzy, przekraczając prędkość 50 km / h efekt jest możliwe, że nie lękają się z swoich praw koszt to te przepisy weszły w życie teraz 2 albo 3 lata temu już w 20 16 bodajże roku i zaraz po wprowadzeniu tych przepisów liczba osób, która przekraczała prędkość o 5 0 jechać szybciej 50 km / h ne w obszarze zabudowanym niż jest to dozwolone to ona spadła, ale już n p. osób, które jeżdżą 4 0 więcej to nie wyeliminowało tak bardzo, więc jest przyniosło przyniosło to skutek taki, że mniej ludzi jeździ do 50 km więcej niż jest to dozwolone to zaostrzenie kary w postaci odebrania na 3 miesiące możliwości przemieszczania się z samochodem ona też to przepis miał wiele kontrowersji, bo niektórzy uważali, że jest niezgodna z konstytucją tam było podwójne karanie, ale i kwestia tego, że jest coś takiego jak z jak to się dobrze nazwało teraz wypadł z głowy, ale szczególna szczególna możliwość i jakiś wydarzenie, które umożliwia nam przekraczanie prędkości n p. jak ratujemy Andrzej Wójtowicz wyjątkowa okoliczność właśnie co nie było w tych przepisach zawarto tu się podniósł Trybunał Konstytucyjny do tego powiedział, że tak, owszem, powinna być aż szczególna wyjątkowa okoliczność, która zezwala na taką jazdę inny, ale właśnie ratowania życia Real no to jest też takie pojęcie dosyć płynna i względne jest to zmieniono on już wprowadzono te przepisy w nie jest to jakiś sposób tylko teraz i drugiemu to tylko wejść w słowo, bo on dzwonił słuchacz właśnie pytał, jaki sens mają drakońskie kary czy chociażby za przekraczanie prędkości 3 dla kierowców po alkoholu w to jest 1 element kształtowania czy też działanie na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach w Polsce te kary jednak ma oczywiście, rozpatrując jak to jest w innych krajach są relatywnie niskie tylko, że te systemy tych kar i są różne budowane w niektórych krajach jest to uzależnione od majętności danej osoby, czyli od zarobków, jeżeli zarabiamy powyżej takiej takiej granicy no to taka jest większa bądź mniejsze i t d. z w Polsce za niektóre wykroczenia są naprawdę naprawdę niskie kary odbierany jest uprawnienia zatrzymywane są uprawnienia do kierowania zawarte nie przekroczenie 50 km więcej niż jest to dozwolone w obszarze zabudowanym z, ale już n p. za wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych co jest 1 z bardziej ważnych rzeczy niebezpiecznych przed przejściem dla pieszych już tego nie robimy tylko jest jakaś tam mandacik punkty karne są, więc to też jest coraz większej rzeczy tak żaby trzeba było przejść ten system jest za tym, żeby oczywiście w zależności od wszystko jest do zbadania co jest co najbardziej wpływa na na niebezpieczeństwo na polskich drogach jeżeli, w jakich zachowań jest wyjątkowo niebezpieczne to kary za to powinny być wysokie nawet dla niej przed przejściem dla pieszych albo omijajcie te z Nikisza anomii Jani UK, więc więc, tak więc co powinno być przegrzane i dobrze zrobione problem polega na tym, żeby systemowo nie zajmujemy bezpieczeństwa na drogach my działamy właśnie taki los Milionos jest jednostką wożę tutaj zrobimy 1 zmianę tutaj wrócimy jeszcze inną zmianę jakości to może będzie może spadnie może nie da wypas zauważa z ogólnie spada tak ogólnie tendencja spadkowa, bo on ona została zahamowana co prawda w za 20 1 6 rok tam był spory wzrost liczby wypadków liczby osób, które zginęły na polskich drogach jednak ze statystykami to jest także, że one spadająca liczba wypadków spada spada spada spada w pewnym momencie, w którym roku jest taki plik do góry nie wiadomo dlaczego tak naprawdę i później znowu spada i właśnie my jesteśmy znowu na tej spadkowej i myślę, że przez nastrój kilka następnych lat znowu ta liczba wypadków będzie czy też ofiar śmiertelnych będzie spadać, a w pewnym momencie pewnie znowu będziemy oczywiście pytanie co 7 inne, gdzie jest pieszymi tymi uczestnikami ruchu drogowego, którzy są najbardziej bezbronni, ale ciągle można zobaczyć na polskich drogach pieszych, którzy dziękują kierowcy za to, że zostanie wpuszczeni na przejście dla pieszych ostatnio krąży taki felieton proszę wybaczyć nie pamiętam kogo, ale właśnie taki wątek był, że stać byśmy dziękowali komu się za to, że też, że nas nie pobiegną w bardzo się cieszy, że piesi dziękują za to, że nie zostali rozjechany na przejściu dla pieszych oczywiście żartuje jej trochę się bezgłośnie jemy, ale na sprawa jest bardzo poważna to w jaki sposób ich stosunek kierowców do do pierwszych, ale oto o tym, więcej w 02 03. już części audycji skołowani, w której gościem jest jej gospodarz Krzysztof Woźniak dziewiąta 3 5 tak jak to jest z pieszymi, bo te mówią wszystko o tym, informację, że ciągle widać pieszych, którzy dziękują kierowcom za to, że zostali wpuszczeni na przejście dla pieszych co złośliwie komentują, że to tacie byśmy dziękowali, że zostaliśmy pobici jest pani, że nie zostać rozjechane niedawno Gazecie wyborczej ten felieton właśnie tak tak ja osobiście dziękuje z tego powodu, że nie znam żadnych badań, które mówią, że nie podziękowanie wpłynie na bezpieczeństwo pieszych i tych 2 żołnierzy, by było miło, żeby było miło tak kiedyś kiedyś bodajże to było dr Andrzej Markowski psycholog transportu on również na antenie schowanych mówił, że może to nie było proszę wybaczyć tak mi się wydaje 1 z psychologów transportu, który występował schowanych mówił, że podziękowanie zrobi więcej dobrego niż, jakby go nie było to po prostu jest miła ładna czy dostojny sposób zostawia też u człowieka, a on może zostawić taki element, że wcale nie jest to po prostu robić i tyle oczywiście my dążymy w Polsce do tego, żeby nas, żeby spuszczanie ustępowania pierwszeństwa ustępowanie miejsca pieszym, którzy wchodzą, którzy nie są jeszcze na przejściu, ale dopiero zamierzają skorzystać z tego przejścia było normą, a nie właśnie miłym gestem no ale niestety rzeczywistość w Polsce mamy zupełnie zupełnie inną nie, więc w tym jak ja osobiście dziękuję, jeżeli ktoś nie chce dziękować no to jest jego tylko i wyłącznie prywatna sprawa, ale ja bym, jakby nie, niemniej roztrząsać tego zbytnio na forach medialnych i w ogóle to jest potrzebne czy nie są tak dalej jest szereg szereg szereg naprawdę rzeczy do zrobienia, które są potrzebne od już, jeżeli chodzi o pierwszych, ponieważ piesi są najbardziej i zapomnianą i najbardziej z Ghaną grupa on uczestników ruchu drogowego w Polsce my z jakichś dziwnych powodów i właśnie test 1 1 z przyczyn tego, dlaczego w Polsce jest bardzo niebezpiecznie w porównaniu do innych krajów na ranne na drogach zaczęliśmy budować cały nasz system infrastruktury i bezpieczeństwa od zapewniania tego bezpieczeństwa osobom, które poruszają się samochodami zaraz po transformacji to czy inaczej nasze przepisy prawo ruchu drogowym podstawowe przepisy ta ustawa ma 30 lat ona była wielokrotnie nowelizowana, bo łatana, a te łaty tylko i wyłącznie wywołują nowe dziury w, czyli rozprute mamy rozwód raz kolejny, więc tylko koszule ona jest niezbyt ona jest nie tyle nie niespójna co daje bardzo dużo o pół do interpretacji w zależności od przepisów już na samym początku w artykule my w początkowych artykułach, gdzie jest w tłumaczone są definicje i drogi jezdni jest tak olbrzymie pole do interpretacji to się dzieje niektórzy uważają, a choćby przykładzie, który też był schowanych, że droga dla rowerów ma jezdnie, a inni mówią, że nie ma jezdni jak to wpływa to także czy dany przejazdy dla rowerzystów i krzyży w przecinaniu się w kierunku ruchu dróg dla rowerów z innymi drogami, które właśnie z jezdniami tworzą skrzyżowanie czy nie to jest wszystko wynik tego, że te przepisy były dawno dawno temu robione, a kierunkowskaz, a ich urządzamy w lewo na rondzie, a więc o pytanie czy my skręcamy, w czym przydział na rondzie, ale rondzie skręcamy w Lewoczy jeżem jest kolejna rzecz, która nie jest do końca wyjaśniona niektórzy niektórzy uważają, że trzeba włączać kierunkowskaz inni mówią, że nie trzeba do tego trzeba podczas zjeżdżania z ronda, czyli tego manewru właśnie wpły w skręcania wprawo tutaj sądy się odnoszą z, a do tego czy n p . ocenienie egzaminu naprawo jazdy z wynikiem negatywnym właśnie przez to, że tam kursant nie włączonego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo lewego to jest można negatywny stawi czy nie sąd uznał, że nie można dobrze, ale też różnych scen co stanowi kierunkowe nie, którzy uważają, że trzeba żyć jak w latach 2 państwa i żeby dla poinformować tych jadących z tyłu, żeby widzieć albo tych, którzy wjeżdżają na rondo z innej drogi, żeby poinformować, że my nie zjeżdżam tylko idziemy sobie po rondzie dalej to w zależności od tego też takie rondo jesteś mamą od groma tych stron dobrze dobrze to jak w takim razie, ale tylko, tym bardziej, że to jest wynik właśnie tego jak mamy stworzone przepisy to ja się w ciele w pewną publicystka, która kiedyś była kandydatką na popieraną przez SLD na stanowisko prezydenta Rzeczpospolitej i powiem Szanowni państwo pora napisać prawo od golfa prawo dronów jest to, że ich jest to pomysł, a czy jest to pomysł, który został zrealizowany w Słowacji bodajże tam zamknięto grupa grupa już ruch drogowy na Gdynię grupa specjalistów zamknięto tak jak tam nagle konklawe oni obradowali to nie byli tylko specjaliści z kraju, w którym pisano te przepisy od nowa ale, ale także z innych krajów z oni badali całą strukturę organizacyjną w ZUS w tym kraju i w końcu napisali do przepisu od nowa tam m. in. zaostrzono właśnie kary za przestępstwa i za wykroczenia drogowe, ale jest różne rzeczy na sam uzupełnia ono VAT jak im dłużej w tym siedzę tzw. rozmawianie o bezpieczeństwie, tym bardziej się przekonuje, że jest to słuszne również u nas u nas też, jeżeli już chcemy porządnie zmienić przepisy to nie łatać kolejne dziury w tym tej rozpoczętej koszuli i sałaty generują kolejne dziury tylko od początku do końca napisać nowe przepisy to pewnie by trwało kilka lat, licząc cały proces legislacyjny to trzeba było również zmieniać wszystkie inne rozporządzenia, które o, których mówią gwarantowałoby dobrze napisana ustawa prawo ruchu drogowym wyeliminowałaby bardzo dużo niejasności tych kontrowersji, o których mówiliśmy oczywiście to można łatać pojedynczo, ale tak jak mówię wszystkie te zmiany, które były do tej pory one spowodowały kolejne kontrowersje i kolejne niejasności, więc może, by było to też warto by było zacząć o tym, dyskutować czy przypadkiem nie jest lepiej tą ustawą prawo ruchu drogowym wyrzucić do śmietnika, a napisać dobrze skonstruowaną nową ustawę i rozpocząć taką dyskusję na podwalinach właśnie tego dobrego dobrze sformułowanego prawa wróćmy może do pieszych i tego w jaki sposób są traktowani na drogę przez wszystkich uczestników ruchu i to się sami się zachowują, bo nikt tutaj nie jest świętą oczywiście, że nie, ponieważ problem bezpieczeństwa na drogach czujemy konkurencję, bo wszak są piesi programami prędzej czy później bezpieczny nad na początku ja bym powiedział nawet znacznie prędzej Jan Bułhak najpierw prędzej są problemy z bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest to problem społeczny on nie dotyka jakiś grupę wszyscy coś mają za uszami śmiem wątpić, że nie ma osoby w Polsce i na świecie, która zna dokładnie dokładnie wszystkie przepisy drogowe i za każdym razem i jak się zastosować chodzi o to, żeby eliminować ryzyko jak najwięcej ryzyka, jeżeli Uznam, że coś jest niebezpieczne to lepiej tego nie robić z pierwszym jest także to jest grupa co zacząłem mówić, która po transformacji została całkowicie zapomniał on zaraz po transformacji my zajęliśmy się właśnie bezpieczeństwem osób kierujących głównie samochodami zapomnieliśmy o rowerzystach już o pierwszych totalnie całkowicie rowerzyści się w pewnym momencie odezwali jest zaczęli się zrzeszać się powstała masa krytyczna rowerowa z później organizacje stworzyły sieć miast dla rowerów, która w 2 0 i drgnęły się zmieniło teraz to się robi w pierś tylko, że to jest duża masa krytyczna pieszych 1 jedyna to Frazier 13 × i taras będzie z tego co wiem w czerwcu zawiązywać federacja pierwsza Polska, która bada właśnie będzie zrzeszać różne instytucje miejskie głównie zajmujące się na tymi sprawami pieszymi, bo w wielu miastach są organizacje to są społecznicy, którzy walczą jakoś oprawa pieszych oto, żeby n p. były bezpieczne chodniki, bo każdy chce mieć bezpieczny chodnik, ale już, jeżeli trzeba zabrać miejsca parkingowe no to już testy bezpieczeństwa no niekoniecznie prawda jest i nie ma gdzie zaparkować to zaparkuje przy samym przejściu dla pieszych albo na przejściu dla pieszych, ale każdy, by chciał, że wojna należność za luty się nieustannie jedyną władzą, ale każdy, by chciał bezpieczny być na przejściu dla pieszych auta w takim inną zabawę z perspektywy wszystko zmienia i móc zobaczyć pieszego, który zbliża się do przejścia dla pieszych, ale i to zaparkowany samochód to nie znaleziono w inne rano znaleziono w nich 2 co do rowerzystów bardzo często jest także drogi dla rowerów są budowane kosztem chodników, więc i rowerzyści jeżdżą na tych chodnikach, że Rosja widzę, kiedy ludzie jadą na wypożyczonych rowerach systemów miejskich różne rowery są bardzo fajnie żony są one są duże ciężkie vide życie rowerzystom z niedzielnymi rowerzystami i jadą po chodniku w miejscu, gdzie naprawdę nie ma intensywnego ruchu Noto to niech coś wyrażać, bo bardzo mocno, ale naprawdę tego nie rozumiem tutaj samo było pewnie zobaczyć na konkretne miejsca, bo są miejsca i zjawiska, które pozwalają rowerzystom jeździć po mieście, ale i rozważa kilka naprawdę ani jak się nie do tego brak i teraz pytanie, dlaczego oni to robią oczywiście są osoby, które nie znają kompletnie przepisów mogą nawet nie wiedzieć o tym, że jadąc po chodniku i jadą niezgodnie z przepisami i że w ten sposób wpływają na nie tylko bezpieczeństwo, ale też komfort pieszych po przyznałem szczerze, że nawet rowerzysta, który jedzie z średnią prędkością tam 1 5 20 km / h papież przemieszcza tam 5 7 km / h to różnica jest dosyć spora dlatego pieszego ten rowerzysta może dosyć jechać dosyć szybko takie wrażenie może być, więc jest ta grupa jest grupa, która świadomie to robi, bo n p. uważa, że im jako rowerzystom jest bezpieczniej na chodniku, bo boją się jeździć po jezdni, bo ci kierujący niegrzeczni i nie dał bardzo bliska bardzo ich n p . z bliskiej odległości wyprzedzają albo robią też na nich, ponieważ uważają, że rowerzyści na drogi dla rowerów, a tam, gdzie nie ma dróg dla rowerów to najlepiej jak browar 100 nie było n p. mówię przykładowo, bo to też do końca nie mamy poznanego tego całego systemu jak to w rzeczywistości wygląda w zależności od miejsca w zależności od osoby to może wyglądać różnie, niemniej uspokajanie ruchu jest bardzo oka, jeżeli jest ruch uspokojony no to rowerzyści na jezdnie z to też jest wynik tego z promowanie ruchu pieszego jest de facto skutkuje czy też, że potrzebne jest uspokojenie ruchu, żeby piesi mogli być bezpiecznie eks jest dużo pieszych to ruch jest coraz spokojniejszej toż samo napędza zdrowsze w Chinach Filip Drozd to, chyba że slogan grali wtedy mniej to co mówimy mamy mamy zapóźnienia, jeżeli chodzi o obudowę dobrej bezpiecznej infrastruktury dla pierwszych wiele wiele lat i to i teraz to się zmienia i to niestety będzie się zmieniać coraz szybciej i coraz więcej osób będzie mieć pretensje do tych wszystkich organizacji żonę to robią, bo trzeba komuś zabrać, żeby komuś dać, ponieważ miejsce w miastach się po prostu skończyło to jeszcze na koniec dzisiejszego odcinka przypomnijmy smutek marudzimy państwo te godziny w sobotni już niemalże świąteczny poranek, ale robimy tego najbardziej intencjonalnie państwo wsiądą n p. dziś, żeby pojechać gdzieś dalej tym prawdy mieć to z tyłu głowy, że nie ma co się spieszyć i Lucas taki banał, ale w kwadrans później będziemy nawet nie musi być dowodów może być mniej, jeżeli jedziemy nie po autostradzie, jeżeli jedziemy te 90 km nad po drodze, gdzie jest ograniczeń 90 km będziemy jechać to 10 to będzie kilka minut różnicy naprawdę to nie jest dziś też jak wyprzedzimy samochód o 1 więcej, narażając innych albo siebie i tych co siedzą obok nas naprawdę te różnice w dojeździe będą minimalne wygra taniec na razie nic nie różni się nawet pod kreskę co wcale okazuje, że to jest ocena czy może populistycznej może takie banalne, ale wielu kolejny raz powiem warto jest dojechać nawet pół godzinę później, ale spokojnie dojechać i zrobić sobie n p. już, jakie Goś rodzaju odpoczynek podczas jazdy taki, że zatrzymamy się częściej gościć wolniej pojedziemy, ale spokojnie i przez to będzie mniej zmęczeni bardziej agresywna jazda męczy bardziej zrozumiałe uważajmy na przejściu dla pieszych również na tych, które są na drogach uważajmy na siebie po prostu bardzo dziękuję dziękuję Krzysztof Woźniak autor audycji nie są skołowani jest dziewiąta 5 5 kończymy tym samym audycji skołowani, w których pozwoliłam sobie wystąpić gościnnie jako gospodynie gazet jako zadający pytania innych Krzysztofowi za chwilę będą informacje Radia TOK FM po informacjach program Doroty Sumiński wie, że zwierzę, a ja do państwa wrócę po godzinie jedenastej będziemy mówili o tym, czym tak naprawdę, jakie było tak naprawdę chłopskie jadło i ile miało ono wspólnego z tym co nie współcześnie jest nam przedstawiane jako tradycyjna kuchnia ludowa to od tych zaczniemy o godzinie 1 1 bardzo państwa zapraszam dziewiąta 5 6 Karolina Głowacka do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array