REKLAMA

Uber ukrywał testy samochodów autonomicznych w Stanach

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-04-01 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ciągle rządowym itd itd weekendowy poranek stąd też w rządowym Karolina Głowacka przy mikrofonie świąteczny poranek Radia TOK FM ma teraz porozmawiamy o kłopotach idei samochodów autonomicznych Maciej Orłowski z gazety wyborczej jest studio dzień dobry kina obraz myślę, że wszyscy słyszeli o śmiertelnym wypadku pierwszym śmiertelnym wypadku z udziałem aut dynamicznych samochodu konkretnie samochodu Ubera kobieta została potrącona po tym, jak weszła po ciemku tak to Rozwiń » przynajmniej wygląda desek kamery nie zna granie, które opublikował Uber w nieoznakowanym miejscu na jezdnie my teraz pytanie jest takie analizuje się to nagranie czy były jakiekolwiek szanse, żeby te kobiety nie wjechać, żeby ją wyminąć, żeby zahamować, żeby zobaczyć się wcześniej z tego nagrania nie wydaje się, że żyć człowiek też miałby bardzo duży problem faktycznie bardzo ciemno dopiero kiedy światła auta w Grand off najeżdżają na stopy tej kobiety w ogóle można się zorientować, że ona tamy tam jest no ale są dyskusje na ten temat, więc i, jakie są te dyskusje są wątki sprawa jest konsul w ich sprawa jest bardzo skomplikowana i odpowie na Jasnej proszę o twoje pytanie to tak były szanse, żeby te kobiety wyminąć i po to w ogóle autonomiczne samochody są rozwijane i temu właśnie służy ich idea, żeby unikać takich sytuacji jak ta, żeby być lepszym od Słowaka, żeby maszyna komputer była lepsza od człowieka, zanim opowiem o tym, wypadku może warto nakreślić w kilku słowach czym w ogóle są autonomiczne samochody jak rozumieć pojęcia, bo to też taniec tak oczywista i właśnie, jakie niosą za sobą szansa i to, że Maicon zagrożeń jasna za ocean i dał mi się samochodów rozwija się tak naprawdę bardzo gwałtownie dach z ostatnich 1 0 lat ostatnia dekada to jest czas, kiedy prace nad tą jest niczym samochodami ogromnie przyspieszyły giganci są w to zaangażowana na początku lat dwutysięcznych DARPA, czyli takie amerykańskie środek, który zajmuje się rozwojem technologii wojskowej agencja rządowa zorganizowała taki konkurs w 20 0 4 roku, który był wyścigiem samochodów autonomicznych, aby pobudzić producentów konstruktorów wynalazców do produkcji tego pojazdu w tamtym roku żaden samochód nie przejechał trasę, którą wyznaczyła DARPA, ale był to pierwszy krok w celu pobudzenia prac nad tym projektem tego typu wyścig odbył się jeszcze dwukrotnie i za drugim jak za trzecim razem już wyłoniono zwycięzcę i to głupota czy technologia idzie do przodu technologia aż do rządu tak w 20 10 roku gogle założył tajne laboratorium x jak to nazwała i pierwszym owocem tego laboratorium oczywiście, że tak po fachu po medialnym Gminnego macie w ich pierwszym owocem tego laboratorium było w było właśnie autonomiczne samochody z tego laboratorium zresztą zrodziła się firma łajno, która pracuje nad autonomicznymi samochodami w tym momencie jest najbardziej zamocowana do wszystkich odnowić samochód autonomiczny samochód to wg definicji samochód, który jest wstanie zupełnie całkowicie prowadzić w całych dzielnie, bo tam, który jest w stanie w pełni samodzielnie prowadzić tylko problem polega na tym, że na jest wiele różnych rodzajów i stopnia autonomicznych samochodów tak naprawdę taki stan niosą naszym autonomii 3 samochody, które są w stanie jeździć zupełnie samodzielnie dopiero powstają jest to kwestia ostatnich kilku miesięcy i kwestia prototypów to, z czym mieliśmy do czynienia wcześniej czy co było w ogóle testom wielu ekspertów, mówi że na ten samochód Ubera, który jechał nie było nam się samochód od ciekawe czy i co to było tak jak to było samochód z automatu zwane, ponieważ trwa wyścig w rozwoju tej autonomicznej technologii one z bardzo niedoskonała New York Times opublikował inne dokumenty w znaczny komentuje Baran, z których wynika, że firmy mają takie swoje własne wskaźniki, z których wynika, że ten samochód Ubera, który jechał po 1 3 przejechanych przez niego Milach musiał zainterweniować człowiek to jest taki wskaźnik, który bada właśnie jak długo autonomiczny samochód w stanie przejechać, zanim pojawi się sytuacja kryzysowa, w której musi wejść człowiek 13  000 000 lat jest około 1,5 km jest około 20 km potem po to, bardzo mało po 20 km człowiek musiał przejąć kontrolę aut niż samochodem dla porównania, żeby mieć taką skalę samochód właśnie tej korporacji łajno korporacji gola był w stanie przejechać bez udziału człowieka 20  000 km za tak różnica jest walcząca w znacznej mierze im awansować, jeżeli uda mówi o tym, że jego samochód była to na mityczne to być może mówić tak z względów marketingowych, ale nie znamy tak naprawdę we wnętrzu dokumentów firmy oprócz 3 tego odczuć wyraźnie Orkan studnią na jakiej zasadzie na jakiej zasadzie działa, dlaczego też uruchomić samochód dlatego dlatego właśnie ta osoba w środku tego samochodu, która powinna cały czas trzymać ręce na kierownicy i cały czas kontrolować sytuację na drodze, aby w odpowiednim momencie takie jak tamten zareagować tutaj oczywiście my są spore wątpliwości obecnie wątpliwości zdecydowana krytyka wobec postawy osoby, która miała kontrolować zachowanie samochodu Ubera, ale to jeszcze za chwilkę, bo on ciekawią mnie właśnie te technologiczne możliwości samochodu to znaczy miny człowiek po ciemku nie widzi, więc jeśli ktoś nagle wejdzie na drogę to ma małe szanse, żeby nie, żeby zareagować nawet jeśli jest wyspany, a jeśli nie wyspany czy nie daj Boże pod wpływem alkoholu on też w ogóle nie ma o czym mówić inny, ale człowiek ma swoje ograniczenia powiedzmy biologiczne samochód tak sobie to przynajmniej wyobrażam chciałabym powinien mieć lepsze możliwości chciałabym, żeby widział w podczerwieni w 2 w różnych innych częstość gehenny fale innych niż jest wstanie widzieć człowieka w związku z tym pytaniem steki czy się o tym, myśli pod tym kątem w produkcji autonomicznych samochodów prawdziwych autonomicznych czy też zautomatyzowanych jak mówisz no jak mieliśmy w przypadku tego konkretnego samochodu czy on powinien zauważyć te kobiety tak jasne to jest w ogóle ideę autonomicznych samochodów i zwolennicy, podejmując ten argument słusznie, że autonomiczne samochody, jeżeli będą działały tak jak powinny działać będą po prostu dużo bardziej bezpieczna autonomiczny samochód jest bardzo wyposażony w mnóstwo, dlaczego więc my sła w, które pozwalają mu działać i widzieć dalej niż widzi lepiej, ale nie widzi człowiek to zrozumiał, że człowiek jest tylko człowiekiem nie jesteśmy w stanie w pełni kontrolować samochodu patrzymy w przednie lusterko to nie patrzymy w terenie po trzynasty nie patrzymy w przednie boczne zagaduje dzwoni telefon jesteśmy niewyspani wiele różnych czynników wpływa na to, że nasza koncentracja zdolność prowadzenia jazdy jest obniżana o szacuje się, że około 9 5 proc wszystkich wypadków to wypadki, których przyczyną jest człowiek zatem Podlasian ludzie, którzy mówią, że autonomiczne samochody to przyszłość zatem, jeżeli wyeliminujemy ten czynnik ludzki wymień wyeliminujemy większość wypadków samochód autonomiczny wyposażony w tak skomplikowane narzędzie jak kamery z oko kamery, ale z możliwością rozpoznawania kształtów 3 60 stopni skanują otoczenie to jest lidar jest główna urządzenia o to mam czasem autonomicznego samochodu to jest takie urządzenie podobne do sonaru, który wysyła fale tylko nie radiowe nie jakikolwiek inny tylko wysyła laser laser odbija się pod odpowiednim kontem od różnych przedmiotów i w ten sposób tak jak mówisz 3 60 stopni NT wiązki lasera są wysyłane cały czas i w ten sposób urządzenie ma pójdzie na otoczenie tworzy sobie obraz Dan jest w stanie tworzyć obraz nawet na odległość kilkuset metrów jest około 300 m zatem już tutaj możemy powiedzieć że, gdyby to urządzenie zadziałało prawidłowo do tego wypadku nie powinno dojść, ponieważ urządzenie działa w nocy, a nawet działa lepiej w nocy niż dzień światło słoneczne zaburza jego funkcjonowanie dzielnic, by działało dobrze to Uber jeszcze mógłby pokazywać zobaczcie jak świetnie zadziałało, że na powstanie w minąć ani szansą na wiecach tak oczywiście możemy jeszcze wnieść wiele innych urządzeń, które powinny zadziałać to są takie rzeczy jak czujnik podczerwieni to są takie rzeczy jak automatyczne hamowanie to nie zadziałało to udać się tłumaczy Uber pokazuje to wideo, na którym widać oczywiście, że ta osoba pojawia się znikąd tylko, że internauci nagradzani tę samą trasę, którą pokonał Uber dzień później kilka dni później zwykłą kamerą i z tych innych nagrań wynika, że światło wcale tam nie było tak małe, że droga była dość dobrze oświetlona i to nim jakiś duży problem coś co mówię nawet tego świata nie było lider powinien zadziałać, a co z kierowcą panią kierowcą akurat w tym przypadku, bo można zobaczyć w internecie inne Umberto udostępniło PL wideo z tego co się dzieje wewnątrz kabiny ona kompletnie straciła zainteresowanie tym co się dzieje szczerze mówiąc niespecjalnie mnie to dziwi, ponieważ trudno mi sobie wyobrazić, że można zmusić, żeby do tego, żeby zachować pełnię uwagi, kiedy jedziemy w samochodzie, który w zasadzie wszystkie decyzje wykonuje sam, więc nie wiem czy ta idea w ogóle kierowców, którzy mają kontrolować to zrobi samochód czy to od początku nie było trochę taka zasłona Dymna powtórzę jeszcze raz wznowią na początku to co mówisz miałby rację bytu, bo to co mówisz miałoby sens, gdyby rzeczywiście ten samochód, które potrąci śmietanie kobieta do w pełni zautomatyzowane samochody natomiast nie było to był prototyp prototypy się psują prototypy mają wady również autonomiczne samochody są rozwijane w ten sposób, że uczą się na podstawie różnych kryzysowych niespotykanych sytuacji analizują je przetwarzają inni jednak zachować w przyszłości zatem można było się spodziewać, stojąc w cudzysłowie za sterami takiego samochodu, że może nastąpić taka sytuacja, kiedy potrzebna będzie interwencja i bardzo winno być skupiony powinna być cały czas skupiona powinna mieć przynajmniej powinna patrzeć na drogę nie mówiąc już o gotowości do Chocenia kierunki zarządzanie patrzy gdzieś zdobyć koronę z roweru jednak tak tak na 4 sekundy patrzy w dół potem na 2 sekundy patrz na drogę znowu na 2 sekundy w dół to jest bardzo dużo drogi można przejechać bardzo cieszą one tak i oczywiście ponosi ten argument, że to jest wina kobiety, ponieważ na nie powinna przechodzić w nieoznakowanym miejscu na dodatek jeszcze w nocy to wszystko prawda tylko argumenty za autonomicznymi samochodami są właśnie takie, że mają nas uchronić przed tego typu sytuacjami, że maszyna w warunkach, kiedy w ciemno, kiedy jest obniżana czujność jest w stanie lepiej zareagować w sytuacji kryzysowej szło jak doszło do ugody między Uberem, a rodziną ofiary szczegóły tej ugody nie są znane nikt żadna ze stron nie chce tego komentować natomiast jest jeszcze 1 informacja dotycząca samochodów autonomicznych czy też ich prototypów, iż już mamy być precyzyjnie jak proponuje się mianowicie podobno było więcej testów tylko jakoś nie wszyscy o tym, wiedzieli co się właśnie działo w Arizonie wiedział o tym, gubernator testu było mnóstwo i to nie tylko w Arizonie w samej Kalifornii, czyli stanie, który jest taką wylęgarnią nowoczesnych technologii Dolina Krzemowa to sprawa jest 30 podmiotów ma uprawnienia na przeprowadzanie testów autonomicznych samochodów Arizona rzeczywiście w ostatnich latach a, żebyś konkretnie ścisłym od czasów, kiedy wybory w 20 1 5 roku wygrał republikański kandydat i nowym gubernatorem Tokio do Rosji Arizona tego czasu próbuje stać drugą Kalifornią, jeżeli chodzi o rynek autonomicznych samochodów i w ciągu ostatnich lat uchwaliła kilka przepisów, które miały zdaniem ułatwić pracę pod naszym samochodom, żeby była jasność nie były przepisy, które w jakikolwiek sposób narzucało ograniczenia od mniejszych samochodów nie to jest jednak to przepis, który obowiązywał i obowiązuje dalej do tej pory w Arizonie to jest przepis, który mówi, że autonomiczne samochody mogą jeździć po publicznych drogach, jeżeli oni w w środku nawet niesprecyzowane musimy za kierownicą, jeżeli w środku jest osoba, która prawo jazdy, jeżeli auto samochód jest objęte podstawą ubezpieczenia OC jest bardzo mało ach, jak na tak nowoczesne technologie to jest bardzo mało dlatego nie bez powodu Arizona jest zwana rajem dla autonomicznych samochodów jeszcze kilka innych powodów, dla których tego typu firmy wybierają właśnie Arizonę Arizona to kraj to stan, który jest ciepłe klimat i sztuk przy granicy z Meksykiem w klimat bardzo gorący temperatura w lecie dochodzi do 30 stopni ani najwyższa, jaką odnotowano w tą głową chyba było ponad 5 0 najniższa temperatura w zimie to kilka kilkanaście stopni wiadomo, że tego typu urządzenia jak wszystkie części składowe od mniejszych samochodów gorzej działają one silnie na zimnie śniegu tak dalej Arizona w końcu to bardzo mało za zaludnione stan czy możemy mieć później kłopoty tego typu, że dobrze wy testowane auto n p . w Arizonie winnym winnej strefie klimatycznej mogą sprawiać problemy no to jest wielki też fakt ten temat jeszcze 1 z rzeczy mnie do objadania się mogę tak powiedzieć, że na koniec naszej rozmowy, czyli co z prawodawstwem amerykańskim, bo ten wypadek wydarzył się w momencie, kiedy w kongresie dyskutuje się o przepisach dotyczących autonomicznych samochodów ich prototypów i t d . tak dalej nie wiadomo, że stany Zjednoczone funkcjonują inaczej niż państwami typu Polska, czyli jednorodne no ale myślisz o tym, żeby w jaki sposób ujednolicić prawodawstwo na poziomie federalnym no i co teraz, jakie są argumenty takie jak jest dyskusja tak rzeczywiście na wypadek zdarzył się bardzo newralgicznym momencie, ponieważ w kongresie w tym momencie jest dyskutowana propoz . Do nalda trampa, która ma po pierwsze, ujednolicić po drugie, zliberalizować przepisy dotyczące autonomicznych samochodów Donald Tramp miał taką propozycję, żeby po pierwsze, pozbawić poszczególne stany możliwość uchwalania swojego własnego federalnego prawa i Arizona mogłoby być w kłopocie albo wszyscy inni byliby jak General druga możność, a po drugie to też jest wielkim znakiem zapytania w przypadku tańszych samochodów, żeby dopracować przepisy określające postępowanie w przypadku zatrzymania takiego autonomicznego pojazdu przez policję no bo jeżeli policja chce skontrolować wosk, który ma kierowcy na to komu ma kontrolować oczywiście w tej debacie są zarówno głosy przeci w Yakiza autonomiczne samochodom Republikanie są za to, że raczej takie przepisy zliberalizować są organizacje pozarządowe organizacje zrzeszające przeciwników autonomicznych samochodów, które lobbują za tym, żeby te przepisy zaostrzać wydają się z Realem wydaje się, że ostatni wypadek dostarczą im argument za tym, żeby jak nasze zdjęcie psa nie spieszy, choć być może będzie to właśnie odłożone w czasie bardzo interesujące jest to w jakim kierunku rozwija się idea autonomicznych samochodów nie sądzę, żeby ten wypadek jednak poważnie mógł jakoś powstrzymać ten rozwój raczej obraża sobie, że pójdzie to strony podkręcanie poprawiania i do rzucania kolejnych systemów bezpieczeństwa na właśnie tych samochodach Maciej Orłowski Gazeta wyborcza dziękuję serdecznie za rozmowę dziękuję bardzo Ks Andrzej Butrym itd itd weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA