REKLAMA

Czy Jezus na krzyżu zawsze miał brodę?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-04-01 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed Sądem Okręgowym to weekendowy poranek stąd rannych w tym od Karolina Głowacka przy mikrofonie trwa nasz świąteczny poranek Radia TOK FM w naszym studiu dr hab. Grażyna Jurkowlaniec dzień dobry dzień dobry z Instytutu historii sztuki zajmująca się ikonografią chrześcijańską przy okazji świąt Wielkiejnocy chciałyśmy porozmawiać wizerunku to znaczy ja panią Bender wypytywać różne sprawy związane z wizerunkiem wyobrażeniami przedstawianiem Jezusa w okolicach Rozwiń » właśnie wielkiej nocy, czyli zarówno Jezusa na krzyżu Jezusa już zmarłego duże jest tutaj tych wątków i na początek, bo panią poproszą takie ustalenie definicji co znaczy jaki to jest Jezus umęczony, a które Jezus na krzyżu, bo to nie są te same sprawy prawda tak nie są tożsame sprawy tu jest kilka tematów, gdyby chcieć cały okres tak z okolic Wielkanocy rozpatrywać mając na uwadze to, jakie tematy ikonograficzne z nim się wiążą pewnie trzeba się cofnąć litrami na sekundę do Palmowej niedzieli, kiedy w przedstawieniach Chrystusa na osiołku w średniowieczu później w epoce nowożytnej wręcz wprowadzane właśnie do przestrzeni liturgicznej w postaci figur na kółkach, po czym granych czy to procesja w niedzielę Palmową wyglądała może bardziej spektakularnie w niektórych kościołach niż obecnie natomiast jeśli chodzi o samo Triduum Paschalne to trzeba zacząć się pewnie od tego co się dzieje na najbardziej w wielki piątek będzie ostatnią wieczerzę i wielki czwartek zostawmy natomiast wielki piątek oczywiście głównym tematem jest przedstawienie Chrystusa na krzyżu inni to jest temat, który wydaje nam się absolutnie podstawowy jest dla całej właściwie swoje chrześcijaństwo i wschodniego Zachodniego akceptowany nawet przez to odłamy chrześcijaństwa, które nie są bardzo chętne wizerunkom natomiast rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że po pierwsze nie jest to temat, który od początku jest zadomowiony w sztuce chrześcijańskiej po drugie, zdajemy sobie sprawę z tego, że on nie od początku tak wyglądał jak dziś nie od początku News takie treści rośnie skupione na śmierci męce cierpieniu Chrystusa i przede wszystkim Ależ to właśnie nie jest przy tym najstarszy temat słupszczan chrześcijańskiej w tym tematem, który jest znacznie starsze i znacznie lepiej pasuje z kolei do samej Wielkanocy jako, jaką uroczystość zmartwychwstania Pańskiego jest przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa tylko krzyża ten krzyż jest symbolem męki czy symbolem zwycięstwa to jest właśnie zależy, kiedy początkowo co może się wydawać paradoksalne jest symbolem zwycięstwa to jest takie wielkie przewartościowanie myśli o krzyżu niezależnie nawet od przedstawienia w myśl o krzyżu, który rozwija się właściwie od nowego testamentu listu Świętego Pawła przeważnie jest powiedziane, że ten krzyż, który powszechnie kojarzy się w czasie obywatelom rzymskim wraz z doznać upokorzeń z upokorzeniem z mostem coś co współcześnie kojarzymy z tymi przedmiotami to się wiążą się koszykarze New World z wyrokami śmierci również jest to 1 z forum egzekucji, bywa że 1 z najbardziej okrutnych tak innym bardziej inną taki może być upokarzające dla skazańca nad w związku z tym pierwszym, a takich ruch, który wykonuje przede wszystkim różni się typowo, zanim pisarza wczesną wczesne chrześcijańscy to jest pokazanie, że w chrześcijańskim rozumieniu krzyż jest pewnym etapem do śmierci Chrystusa na krzyżu jest pewnym koniecznym etapem do zmartwychwstania i w związku z tym ten krzyż, który jak pisze Święty Paweł jest zgorszeniem dla Żydów i głowy są dla Pogan dla chrześcijanina jest znakiem tym należy się szczycić to jest znak właśnie chwalebny, a nie upokarzający drugim impulsem bardzo istotnym, który wzmacnia ten wątek krzyża jako znaku zwycięstwa ani porażki w gronie śmierci i upokorzenia czy właśnie zwycięstwo jest włączenie krzyża w symbolika władzy cesarskiej co się wiąże z legendą dotyczącą Konstantyna wielkiego cesarz Konstantyn wielki jest uważany ze względu na werdykt, który wydał 300 trzynastym roku za tego, który zalegalizował chrześcijaństwo roboczą sam został chrześcijanin ucznia to jest osobna kwestia, ale niewątpliwie to jest moment, kiedy chrześcijaństwo staje się religią uznawaną co się dzieje w druku 3 1 3 w roku poprzednim w ciągu 3 1 2 Konstantym ma stoczyć poważną bitwę, który ma zdecydować o losach o losach cesarstwa Zachodniego ma stoczyć wielką bitwę ze swoim konkurentem absencją 8 kobiet ma dojść przy moście przy moście paulińskim i w przodzie tamtej bitwy wg legendy Konstanty nowi we śnie miał się ukazać znak, że umieszczenie tego znaku na sztandarach wojska miało doprowadzić cesarza to zwycięstwo tak się oczywiście stało teraz pozostaje interpretacja czym był ten znak unijny znak, który ukazał się na tle rozgwieżdżone niebo, jeżeli poszukamy podobnych metafor n p. w apokalipsie okaże się, że tam pojawia się jako 1 zapowiedź sądu znak syna człowieczego, więc zaczniemy kojarzyć te elementy do Top one się szybko wkładają w to, że to znak musi mieć coś wspólnego z synem człowieczy szli z Chrystusem no, czyli wprowadzi nas do motywu krzyża i rzeczywiście w na sztandarach cesarskich pojawiają się takie znaki, które są właściwie taką kombinacją monogram Chrystusa i znaku krzyża to kombinacja o tyle prosta, że monogram Chrystusa greckie oczywiście składa się z 2 literki, a to pierwsze litery słowa Christos IR, zwłaszcza pierwszy jest istotna, ponieważ mam tu jest niemal identyczne jak Łacińskiej x 3 w jakim przekręcić w 4 drużyny Stomil jest krzyż do Simona i rozrywki są tak jest właściwie mógłby się tym samym co przyszli z tym znakiem, którym jest zarówno odesłanie do imienia psioczyć prof. Flis to znaczy pomazany sprawdzili Chrystus jako Mesjasz i jednocześnie Chrystusa kotem, który umarł na krzyżu i następnie zmartwychwstał, bo to skojarzenie krzyża właśnie ze zmartwychwstaniem jest już bardzo istotne i teraz, jeżeli do tego jeszcze dodam, że to ten znak zapewnić cesarzowi zwycięstwo to wznoszę ten znak w tym zaśmiał i zwyciężać to właściwie jesteśmy już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa bardzo mocno osadzeni z takim pojęciu właśnie krzyż jest w istocie znakiem zwycięskiego współcześnie przecież ten nie jest zwycięski jest w zasadzie bez krzyża ewentualnie z taką małą laską pasterską, na której jest flaga z krzyżem, ale nie ma tego krzyża wielkiego ciężkiego tego krzyża no właśnie z 1 strony powodującego cierpienia z drugiej symbolicznie powodującego zwycięstwo, gdy ktoś zatracił w międzyczasie w trudno powiedzieć dokładnie, kiedy się zatraciło, ale jeżeli ważny moment popatrzymy na współczesną ikoną swary to z 1 strony, owszem, znamy przedstawienia Chrystusa Zmartwychwstałego z czerwonym płaszczu trzymającego chorągie w bardzo często właśnie na tej chorągwi jest krzyż albo drzewce chorągwie zwieńczony krzyżem, a jednocześnie już dziś przyjrzymy uważnie to nie tylko w liturgii wielkanocnej w kościele, zwłaszcza w kościele łacińskim, ale to także kościół wschodni wciąż używane są krzyża bez zawieszonej figurach rosły też takie podstawowe rozróżnienie bardzo często mylone powszechnie to znaczy wymienne używanie słowa krzyż słowa krucyfiks krucyfiks właśnie znaczy ukrzyżowany, czyli to jest krzyż z zawieszoną figurą Chrystusa sam krzyż, którym tutaj była przed chwilą mowa to jest krzyż, na którym figury Chrystusa nie ma czasami im może tego za chwilę przejdziemy jest jakiś symbol nasza głowa sama, która wskazuje nam na obecność Chrystusa, ale nie to przedstawienie historyczne, czyli inżynierze post przyjrzymy właśnie temu co w kościołach chrześcijańskich możemy zaobserwować m. in. przy okazji Wielkanocy to tam krzyż też się wewnątrz krzyże procesyjne ją mają bardzo znamienny kształt rzadko na to zwracamy uwagę Otóż to nie są krzyże, które składają się bez takich 2 belek o równoległych krawędziach tylko mają rozszerzające się końcówki taki nie co by im jak się za sodomię Brzechwy także przy końcówki radość rycerski w końcu się rozszerzają tak jak rozszerzają się końcówki liter tzw. przeoryszy prawda w niektórych krajach pismo to na złość znowu odsyłam do tego, że krzyż jest u swych źródeł znakiem porównywalnym z pierwszą literą słowa Christus czy inskrypcję używane przez Rzymian to toksyczny barszcz uroczystych dictum celach te, które upamiętnią, lecz właśnie zwycięstwo cesarzy były wykonywane takie właśnie krojem pisma czy też rozszerzające się trzonki liter nie zdały to czcionka tak to jest punkt wyjścia głównego kształtu krzyża ten krzyż nie przypomina drewniany Dwór zbitych belek w VAT takie Belg raczej rozszerzających się w końcówkach nawet nie dlatego nie rzeźba jest to właśnie, więc jest tutaj mamy ten 1 krzyż, który właśnie wychodzi od kształtu litery niektóre z tych krzyży są albo złota albo złocone są osadzane drogimi kamieniami albo udekorowane w taki sposób, który by naśladujemy jakiś rodzaj właśnie dekoracji 1 drogimi kamieniami półszlachetnymi kamieniami to wszystko na co są właśnie tych uroczystych przedstawień krzyża zwycięskiego, które pojawiają się w 03 04. wieku i trwają właściwie do dziś tylko nie zawsze zwracamy uwagę na to miasto przedstawienie krzyża jako tego monumentalnego drewnianego w przedmiotowym, którym zawisło ciało Chrystusa pojawia się w piątym wieku, ale w bardzo pojedynczych przedstawienia są dosłownie jedno przedstawienie w skali montaż nie całkiem monumentalne, ale większe mianowicie w 1 z rzymskich kościołów goście są to Sabina zachowały się w dużych fragmentach drewniane drzwi też spektakularne samo w sobie drewniany zabytek z piątego wieku zachód i kamień waży jedno jedno z kwater przedstawia ukrzyżowanie, gdzie rzeczywiście jest krzyż, ale jeżeli się temu uważnie przyjrzymy to Chrystus nie wisi na tym krzyżu coś jest tam postać, która raczej zdrowy wyraźnie stojących krewni wyprostowana od skrzyżowania w ramionach, ale ułożonych równolegle do belek krzyża, czyli pojawia się zespolenie postaci ludzkich pra w do postaci Chrystusa i WOS i kształtu krzywej rząd, ale na przedstawienia nam takiego właśnie Chrystusa zwiedzającego z krzyża ustawionego na drzemiącego wykazującego właśnie znaki wyniszczania musimy czekać właściwie do późnego średniowiecza, a więc o tym, państwo powiemy w drugiej części naszej rozmowy te, które emitowane Grażyna Jurkowlaniec z Instytutu historii sztuki opowiada o wizerunku Chrystusa w okolice właśnie świąt paschę, czyli świąt Wielkiejnocy za chwilę wrócimy, a Andrew Burn to weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to od Karolina Głowacka wracamy do rozmowy z dr hab. Grażyna Jurkowlaniec dzień dobry jeszcze razem z żalem Instytut historii sztuki nie pani doktor zajmuje się ikonografią chrześcijańską doszłyśmy do tego momentu, że Jezus postać Jezusa Chrystusa pojawia się na krzyżu pani słusznie zwrócił uwagę na to, że rzadko, kiedy pamiętamy o tym, że krzyż krucyfiks to co innego krzyż to jest sam krzyż krucyfiks to jest postać Chrystusa na tym krzyżu zawieszona i właśnie to jest rzecz która, która szczególnie spowodowała, że chcieliśmy zaprosić panią do studia i porozmawiać co znaczy jak to się działo, że Chrystus bywał na krzyżu albo przed potężnym niejako na nie do końca ludzki właśnie tu też z Nagano przecież bardzo teologicznie wizerunkowo jak to ten Bóg i człowiek jednocześnie, więc na krzyżach czasem jest chcecie, by go nie było, jakby był poza tym wszystkim, ale są też takie wizerunki dobrze znamy, gdzie on wyglądają w 100 0 nieszczęście, gdzie jest naprawdę przygnieciony tym wszystkim Kudela wręcz brzydki zmarnowane źle to spodziewam się musiało ewoluować i mieć jakiś ciemny jakieś swoje odbicie nie w teologii może w życiu społecznym to w ciekawym tematem jest to dlaczego czasami Chrystus jest wcieleniem piękna czasami mam być brzydki z czego to wynika, ale jeśli chodzi o tę rewolucję to tak jak wspomniałam późne średniowiecze, czyli z 13 2 14 tys to moment, kiedy dochodzi do różnych zmian w ikonografii chrześcijańskiej duża część z nich dotyczy to ikonografii pasyjnych w ogóle w tym przedstawieniu ukrzyżowania i raz w życiu właśnie cofniemy się do wcześniejszego średniowiecza pierwsze przedstawienie ukrzyżowania tak jak powiedział, żeby to pojawią się 3 pojedyncze przedstawienia w piątym wieku natomiast ten temat zaczyna się gdzieś w ósmym wieku rzeczywiście za domagać tylko nie przypomina absolutnie właśnie tych aut wymęczony ciało, które znamy z późniejszych krucyfiksów tylko to są przedstawienia Chrystusa po pierwsze z otwartymi oczami czy -li żyjąca w co robić w, chociaż z drugiej strony wyraźnie widać rozlany w boku tryska krew czy tutaj na poziomie zgodności historycznej próby z wydarzeniami opisanymi w ewangeliach pojawia się albo jakaś niezgodność albo jakiś paradoks w 7 Chrystus otwarte oczy sygnalizują, że żyje wiem, że obok został otwarty w momencie, kiedy Chrystus żył martwe, więc jest jakaś niezgodność jednocześnie ten Chrystus zwykle nie jest magią albo tylko przepasanym przepasany przepaską biodrową i perizonium tylko ma długą szatę, która nasuwa skojarzenie z tatą kapłańską też czasami zwykle Chateau początkowo bez rękawów z ekologią w późniejszym przedstawienia są też przedstawienia Chrystusa z w szacie z długimi rękawami, ale w gruncie rzeczy to właśnie odsyła do pytania tego czym jest to śmierć Chrystusa na krzyżu, więc jest przede wszystkim ofiarą ofiarą, której Chrystus sam jest jednocześnie przedmiotem Weiss ofiarą, której składana i podmiotem ofiarni okiem, gdyż sam kapłanami ofiar, który składana o tym, zresztą mówi 1 z najważniejszych tekstów magów nowego testamentu dotyczący właśnie tych spraw tajemnicą wiary Chrystusowej list do Hebrajczyków, gdzie rośnie bardzo wyraźnie ofiara Chrystusa jest porównywana do ofiar starotestamentowych i on sam jest coś nazywane jako najwyższy kapłan hitem, który składał ofiarę i to najwyższy kapłan na wzór Melchizedeka jednocześnie sam ofiar i teraz z 1 strony to to wyjaśnia nam tę długą kapłańską Chantal gros, dlaczego Chrystus ma jednocześnie otwarte oczy i jednocześnie tryska z boku grafitu wraca właśnie problem 2 matur syna Bożego w 1 z podstawowych dogmatów chrześcijaństwo, ale jednocześnie problemów, z którymi zmagają się dyskusje co jest wielki spór, który trwał pościg kilkaset lat i w tu właściwie w ogniu tego sporu wykuwa się doktryna chrześcijańska mianowicie czy Chrystus jest i Bogiem i człowiekiem, a jeśli tak to przychodzi na drugim poziomie akt natury ze sobą się komunikują dyskutują wykluczają spalają w dość tutaj dopiero w połowie piątego wieku dochodzi do ostatecznego uzgodnienia tej doktryny i pojawia się wielkie pytanie co się dzieje z boską naturę Chrystusa w momencie śmierci ludzkiej natury na krzyżu i tutaj też czas na przedstawienia właśnie podczas ósmego wieku są zdaniem niektórych badaczy tak właśnie próbą pokazania tego ciągłego bóstwo Chrystusa ten otwarty ośrodek nieśmiertelności ludzkiej natury sygnalizuje, że ona wciąż jest obecna pomimo tego, że nastąpiła śmierć cielesna prostota, której potwierdzeniem jest krew i woda, która wypływa z VAT, czyli jednak dominacja zwycięstwa w tej w tych tamtejszy Lwów ówczesnej fonografii to akcja cały czas służb drogowych, choć od ikonografii krzyża, która kładzie nacisk się wyłącznie na zwycięstwo od tego przewartościowanie, czyli uznania, że krzyż jest właściwie znakiem triumfu znaki zapewniającym triumf także ukrzyżowanie 9 1 Chrystus jako postać się pojawia to wciąż jest rozwijanie wątku triumfu Boskiej natury Chrystusa nad śmiercią, a jednocześnie nad grzechem złem tak dalej opóźni się przesuwa w stronę akcentu cierpienia realnego bólu tego podkreślania grzechów, które nie swoich barkach to oni są określania tego co jest udziałem ludzkiej natury bywam tutaj wśród różnych okoliczności, które przyczyniają się dość wspomnianych przemian w ikonografii chrześcijańskiej wskazuje się zarówno on pewne, że współczynniki, choć społeczna także religijne wnuczka wykształcenie się nowego typu pobożności nowego typu zakonów w dokumentach się to faktu znaczy tu różnego rodzaju takiej formy pobożności zarówno praktykowane przez osoby świeckie jak w kręgu zakonów takich jak zakon franciszkanów n p. bywają wskazywane dość konkurs powstaje w trzynastym wieku jako takie różne czynniki, które może nie wprost nie bezpośrednio, ale przecinają przyczyniają się do szukania także w tej sferze obrazu owej nieco innych aspektów jeszcze dodatkowym czynnikiem jest co do czego również dochodzi w trzynastym wieku mianowicie intensyfikacja relacji artystycznych między chrześcijańskim Wschodem, a Zachodem i pojawienie się na Zachodzie pewnej liczby znacznie większe niż wcześniej ikon wschodnich, które też przedstawiają Chrystusa także Chrystus ukrzyżowanego Chrystusa w kontekście pasji przeżyć ujmując nieco inaczej, ale przecież kościoły wschodnie nie lubią wizerunków Chrystusa realistycznych ikony są ewidentnie pisane w ten sposób, żeby było widać, że są symboliczne teczek, by kościoły wschodnie nie dawały sobie prawa do tego, żeby rysować Chrystusa realnego zachód, gdzie bardzo mocno realizm i toteż jest interesujący, kiedy coś się pojawia oraz to sprawa nagości muszę przyznać nie interesuje to znaczy, kiedy Jezus traci ubrania, bo jak rozumiem to też pokazuje jego właśnie mecz z tragiczną sytuację wtedy na krzyżu cierpienie nie można pokazać to cierpiący ciało i ciąg bywa Nike całkowicie to morze jest pytanie, które niektórym z państwo się wydaje go śmieszne 3 3 czy trywialne z mojej strony, ale inny ale, ale wydaje mi się to interesująca czy była całkowicie nagi bywa, ale rzeczywiście niezbyt często zwykle tam nagość jest traktowana symbolicznie wiemy z Ewangelii, że Chrystus został obnażony sąsiad natomiast w przedstawieniach tak jak potem była mowa w tych najwcześniejszych ma długą szatę tabuny nie mam wątpliwości natomiast w momencie, kiedy Chrystus jest ukazywany jako maggi w takim też pewne eufemizm powiedzmy ma właśnie mniejszą lub większą jednak, że opaska biodrowa uczyli mówiąc wprost genitalia są zasłonięte w późnym średniowieczu pojawiają się n p . we włoszech są wykonywane krucyfiksy, które rzeźbiarze wykonują Eko akcji w oczy to są Kruk krucyfiksy, w których nabyć wszystkie partie ciała są wyrzeźbione włącznie z genitaliami, choć nie zawsze bardzo dokładnie przecież większość z nich albo może wszystkie tego dokładnie nie wiemy byłem jednak przeznaczony do przykrycia, których żonie tyle tylko, że ono materiały o rentach z materiału ze skóry w droższej wersji bardziej uroczystej ze srebra n p. taki strop żony blachy i to jest zjawisko, które po później trwa jeszcze w podsumował, że znajdą się pewnie do dziś można można je znaleźć bardzo często widzimy cudowne krucyfiksy z pewnej odległości wydamy na większość dzieł nie patrzymy z bliska prawda w muzeum ewentualnie koszty te dzieła są poddane konserwacji natomiast takiej naturalnej sytuacji człowieka religijnego wyrządzi wchodzimy do czegoś kościoła nawet jako zwiedzający to widzimy te dzieła z pewnej odległości często w różnych ramach zasłonięto różnego rodzaju sukienkami z butami tak dalej to stawiałbym sprawy z tego co pod tym wszystkim się kryć jakieś 100 Mot, gdzie właśnie wydaje, że to nie jest trywialne pytanie, bo to pokazuje jak daleko idzie myślenie artystów ikoną grafów o człowieczeństwie Chrystusa tak to znaczy to pełnia człowieczeństwa soczyście zespół z Teologicznego bardzo ważna i w związku z tym pełnia cielesności rondo mogłoby być przedstawiona jednak tutaj to jasny, by tabu nagości dorosłego mężczyzny jest z bardzo daleko posunięte inaczej niż w przypadku dzieciątko to jest łatwiej powiedzieć, ponieważ jak dzieciątko Jezus też nią zawsze tak właśnie to jest właśnie znowu to moment to jeszcze rezerwowy George obydwu babskie bohaterki dorosłych mały, ale dam zaczyna się robić właśnie trzynastym wieku tutaj też trudno uchwycić dokładny moment to czcze nie jest prosty linearny proces ale, ale można powiedzieć, że rośnie od trzynastego wieku dzieciątko coraz częściej jest magiel i tras co do pytań mundurów, a tuż przed Wschodem, a Zachodem to ten problem realizmu zależeć mogą rozumiemy to znaczy realizm rozumiany jako zmysłowe podobieństwo do rzeczywistości oczywiście jest czymś malarstwu wschodnie mu obcymi zręczności sprzeczne to jest w osobny temat na na wielką rozmowy, więc nie będzie może tegoż roku rozwijać natomiast, jakie są konsekwencje dla tego co nas interesuje się do ikonografii po Sejmie Otóż na Wschodzie mamy przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa, który jest eufemistycznie mówiąc naliczyli mobilizowaniu bardzo często przedstawiany z zamkniętymi oczami objęcie Komar 3 bezwładnie ciało zwisa z krzyża, ale w tym miejscu, gdzie tradycyjnie, zwłaszcza właścicieli i przedstawienia sił zachodnich znajduje się taka tabliczka, na której Piłat napisał co napisał w deszczu jest na Załęski król żydowski tam się, że w bardzo często też nie zawsze albo, chociaż znajduje się tabliczka, ale tak zmęczony troszkę co innego czy to w języku greckim to w języku Słowiańskim jest napisane królu chwały to jest wrażenie, który jest zaczerpnięte z 1 z sal mówić dobrze pamiętam też co 20 04 . to znamienna rzecz wydawałoby się takie określenie Chrystusa króla chwały musi być wszechobecne w Biblii oraz 1 się tam pojawia to jest to wyraźny, który właśnie zostało zaczerpnięte, z jaką określił te głośniki Chrystus jest na krzyżu jest właśnie on nie tylko cierpiącym Zbawicielem są na rzut oka widać, ale jest również królem chwały, o czym przypomina inskrypcja, ale oprócz tego na Wschodzie właśnie w pod koniec dwunastego wieku pojawią się przedstawienia troszkę inna, która nie surrealistyczny w tym sensie, że przedstawiają jakieś wydarzenie, czyli ukrzyżowanie z istotnym wydarzeniem ku przedstawiają Chrystusa, który ma w tle krzyż, ale nie jest to cała postać tylko postać wycięta bardzo wysoko na wysokości piersi widocznie motorze ramiona nie są mu rozciągnięte horyzontalnie to są raczej opuszczone natomiast za postacią widać fragment krzyża i tę tabliczkę właśnie łucznicze Toulouse mówi z technicznego właśnie z tym do Słońska opcją znowu nie historyczną w dacie reszta inskrypcja król chwały, ponieważ to jest ten tytuł Chrystusa króla Chrystus ludności krzyża jest królem chwały nierozważnie wykształca się nowy typ ikony, która pokazuje tego okresu tego króla chwały w kontekście pasję, ale mówiąc trochę kultury w skrócie kim, bo w takim zbliżeniu kadru bardzo gwałtownym, które pokazuje to, że Chrystus umarł na krzyżu niezwykle ma głową opuszczoną na na ramie i zamknięte oczy jeśli jest to uczeń się postać na tyle wysoko, że widać ranę to widać, że z tej rany tryskała krew chciwość już nie Chrystus z otwartymi oczami tylko jednak martwy mowa w tle ten krzyż, który przypomina w jakim kontekście co się dzieje i troską jest takie pytanie często stawiane przez badaczy, zwłaszcza właśnie sztuki wschodniej czy w związku z tym, że Chrystus, jakby stoi na tle krzyża nie widzimy sylwetki to poniżej piersi dotrze on leży na krzyżu w jaki sposób należy to przedstawienie interpretować sią w ogóle cokolwiek wspólnego z jakimś momentem historycznym Polski stoję w basenie nieznany fundusz przez złoża leżą na krzyżu, a więc i to on prowadzi do pytania o taki typ tematów typ przedstawień Chrystusa, który z rzeczywistością historyczną pisaną ewangeliach mają związek, ale bardziej skomplikowany i na koniec chciałem panią zapytać nie mam pojęcia czy czy mamy nad jakąś 1 odpowiedź, ale jeśli chodzi o te sprawy historyczne, a to jak kije wizerunek ma Jezus uczestniczek miewa dajmy NATO w Europie dajmy NATO w Polsce to jak to się stało, że historyczna osoba funkcjonująca na terenie Palestyny jest przedstawiana w Polsce jako wysoki blondyn z pięknie przystrzyżoną brodą co się wydarzyło w międzyczasie jeszcze ma niebieskie oczy do tego no od tego czasu kiedy żył Chrystusa historycznym nie wiem zresztą przybyły badanie jakikolwiek robione, które by w sensie naukowym były w stanie potwierdzić kilka lat temu krążyła taka ilustracja przesadzić tego mężczyzny z mięsistym nosem byłbym czarno włosy ego, aczkolwiek nie wiem dokładnie go, bo metoda umożliwi dojazd jest ten problem to znaczy oczywiście to pytanie o to jak wyglądał Chrystus on towarzyszyło chrześcijanom może nie od zawsze mu pierwsze 6 lat dowiedzieli się w 2 ale, ale rzeczywiście ten wizerunek się zmieniał ją się zmieniał tak często i w różnych środowiskach w różnych kręgach geograficzny był poddawany pewnym takim przy swoim lokalnym forum Football, zaczynając od tego, że na wcześniejsze wizerunki Chrystusa to też nie są wizerunkiem brodatego jednak bruneta, którego znamy tylko to są wizerunki nie jest typ tzw. Poliński można wzorowany na wizerunkach Apollina, czyli mój dzień są bez zarostu, ponieważ są to w dużej części wizerunki rzeźbione na sarkofagach to Niewiem, jaki jest kolor włosów golenie zarostu Wojciech Jaros absolutnie gładka twarz właśnie młodzieńcza i krótkie kędzierzawy włosy tak jak wizerunki Apollina, jeżeli przyjrzymy się przedstawieniom od Dzieciątka Jezus im pięknym przykładem jest co tzw. piękna Madonna wraz z Płocka, którą możemy podziwiać w muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie dzieciątko Jezus ma złote włosy to jest to samo pytanie dotyczy Mazić ona była brunetką blondynką, więc tutaj, pomijając kwestię właśnie podstaw historycznych, które są bardzo kruche i nawet współcześni badacze różnie są w stanie ustalić, ale z pewnością w swym występem na zdrowy rozum do Barbera raczej nie chodził jak wygląda no ale możliwy jest też w brodę w cudzysłowie zapuścił gdzieś dopiero w czwartym wieku i tak w tym w tym czasie wciąż się pojawią wizerunki Chrystusa bez zarostu z czasem rzeczywiście zostały wyparte przez te wizerunki, a raczej brodatego mężczyzny raczej bruneta natomiast w różnych środowiskach pojawiały się takie właśnie lokalne warianty on się n p. wiązały z działalnością misyjną, ale to już kwestia epoki nowożytnej, czyli 16 wieku, kiedy zaczynają się misje często na odległe obszary do innych kontynentów tamte typy wizerunków były zarówno kursu, jaki mają dostosowane do typów lokalnych, a to wszystko powieść się na zupełnie inną audycję w porze, kiedy indziej pani dr hab. Grażyna Jurkowlaniec zajmujący się ikonografia chrześcijańską z Instytutu historii sztuki dziękuje serdecznie dziękuję bardzo ta Andrew Burn to mój genów poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA