REKLAMA

Strajk kolejarzy sparaliżował Francję?

Połączenie
Data emisji:
2018-04-04 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od dziur też trzynasta 8 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Paweł zerka z synem Europejska rada spraw zagranicznych dzień dobry dzień dobry obecnie we Francji we Francji, która sparaliżowana strajkami kolejarzy taki przynajmniej obraz rysują media zagraniczne, gdyby popatrzeć bardziej czytelnie stare teksty to można, by się trochę zdziwić dosyć dużo się mówiącym, że Emmanuel Macron chce obciąć przywileje francuskich Kolejarza, ale Rozwiń » dużo mniejsze mówi, jakie to są konkretne przywileje, czyli przeciwko czemu toczy się w tej chwili gra praktycznie to jest w ten strajk kolejarzy to jest wielka sprawa z Francji przede wszystkim ze względu na to, że ma trwać bardzo długo centrala związkowa chce, żeby wybrała bardzo innowacyjny rodzaj strajku, który nazwała strajkiem grudniowym to oznacza, że co 5 dni przez 2 dni w zasadzie transport we Francji będzie sparaliżowany dzisiaj zaledwie 1 7 TGV, czyli takiej kolei szybkiej między miejskiej działa my też inne rodzaje koleje podmiejskie i t d. czy regionalne są w dużym ich ruch jest w dużej mierze ograniczony natomiast ciekawe jest to, że ten strajk nie będzie trwało kilka dni ze współ w sposób zmasowany tylko będzie tak pauzował przez aż do końca czerwca prawdopodobnie albo może dłużej, jeżeli się nie uda sią do jej i związkowcom osiągnąć jakieś porozumienia i to jest wymierzone w przez związkowców taki sposób, żeby to było zauważalne nie było granic, żeby rzeczywiście trochę bolało ale, żeby nie zabolało za bardzo pasażerów było wiadomo, że tutaj opinia publiczna będzie kluczowa czy wygrają rządzący wygrają związkowcy tak, ale z tego co wiązało się bardzo zabolało, bo nawet z farszem Times pisze, że ludzie się nie mieszczą na peronach i rzeźby często otwiera się dla nich możliwość wejścia na tory po to, żeby w ogóle uniknąć, jakie niesie bardzo dramatycznych sytuacji na dworcach, więc to już bardzo boli jest to zależne jest Jan Gać się wyjątkowo szybko przyjechałem do pracy, a korzystam z kolei podmiejskiej, a myślę, że dużo osób się wystraszyła strajków nie przyszło po prostu nie dość dobra albo wybrali inne środki transportu, a wzrasta jej to to jest być może wyjątek od reguły, bo ta sieć RR, a ona z 1 strony idzie do Disneylandu z drugiej strony do paryskiego Mordoru, czyli dzielnicy la Defense wiązał z tym nie ma bazy pozwoli na to, żeby ich, żeby one nie działa wtedy co rzeczywiście, by kolejarze odkurzyli z Koziej pasażerów natomiast wiem, że wydaje się, że Francuzi są w jaki sposób przyzwyczajeni do tego, że strajki UNIKS jest jakiś czas pojawiał taki wcześniejszy wielki strajk kolejarzy ogłosił 2 dekady temu w dziewięćdziesiątym piątym roku teraz też Francuzi mają więcej możliwości do tego, żeby się przesiąść inne środki transportu, które do Dakaru w autobusy samoloty i miejsc 3 czy wpły w Uber, jeżeli chodzi o podmiejski transport dlatego myślę, że się jakość dostosują i całego dantejskie sceny opisywane one pewnie się pojawiały w niektórych miejscach jest ono na tym szok związany z początkiem strajku natomiast i Francuzi doskonale wiedzą od połowy marca jak jest kalendarz tego protestu jest tym jest z tego co, więc dostosowują swoje plany zawodowe właśnie do tego kalendarza, więc nie podejrzewam, żeby takie tam dantejskie sceny się potem powtarzały przez kolejne tygodnie, ale rzeczywiście, zanim się może bardziej tym coś, czego broni się z Kolejarzem, a którzy są zresztą bardzo uprzywilejowaną grupą to faktycznie jest to taka branża, w której ochrona miejsc pracy z wyjątkowo silna, więc może wykonać dokładnie, o co chodzi z 2, dlaczego jest ten proces, który co znaczy, że jest perspektywy rządu koleje wymagają reformy bowiem SSL jest potężnie zadłużoną firmą ma z tego co 2 5 0 miliardów euro zadłużenia jest, więc te usługi kolejowe są drogie, a niekoniecznie najlepszej jakości infrastruktura jest coraz bardziej przestarzała na przede wszystkim z 20 2 0 roku ten rynek kolejowy Europy ma zostać otwarty na konkurencję i rząd obawia się, że taka niezbyt konkurencyjna firma jak SSD nie potrafi nie nie poradzi sobie, by w starciu z innymi aktorami, którzy będą mogli już wówczas korzystać jest, że sieci kolejowej we Francji no oczywiście 1 z tych przedmiotów sporu są przywileje, które z perspektywy rządu są wydają się przestarzałe i cudzej dały się na samym początku pracownicy kolei mają zagwarantowaną pracę do końca życia ci, którzy są kolejarzami mogą w wieku 5 2 lat przejść na emeryturę ci, którzy nie są kolejarzami codziennie są motorniczymi do, ale są pracownikami kolei to co ten wiek emerytalny jest nasze 5 7 lat na takiej bez corocznej in inne przywileje to, że możesz bezpłatnie towar podróżować koleją i wielu członków swojej rodziny również jest bardzo bardzo podkreślenia jest to, że rząd nie chce przekreślić tych przywilejów wśród obecnych pracowników mówi tylko o tym, że nowi pracownicy SN z UE, jeżeli zostaną zatrudnieni to już takich kosztownych przywilejów nie będą korzystać, ale oprócz tego ważniejsza rzecz, że stres wydaje mi się jest taka że, że SSE ma zmienić formę prawną czy też statut zarządzania firmą ma się zmienić zdanie będzie już spółka jest skarbu państwa trwa tylko sól S A co z perspektywy związek związkowców jest odczytywany jako otwarcie drzwi do ewentualnej prywatyzacji, ale ta prywatyzacja wcale nie musi nastąpić no właśnie, ale może powiedzmy jeszcze więcej o tym co to będzie oznaczało, jeżeli teraz Emmanuel Macron zabiera się za akurat z koleje co to jest co to może oznaczać w ogóle dla rozmaitych innych branż i dla innych Central związkowych niewygody kolejowej jak kto może zrobić jak to może co może znaczyć politycznie zaś dla niego, a jest bardzo ważne pytanie moim zdaniem rządem rząd Macrona celowo wybrał ten temat z Jarkko koledzy z konfrontacji, bo to cud, że będzie konfrontację to jest oczywistej idylli było łatwe do przewidzenia natomiast Macron wygrał wybory idąc dalej z taką agendą reformy styczną obiecując, że on, że dzięki niemu zerwany dach zostanie, że Francja zerwie z tą taką kulturą blokowania kraje EU w imię takiej możliwości przeprowadzenia i gdziekolwiek zmiany i myślę, że też wyciągamy lekcje z tego wspomnianego już przeze mnie protestów dziewięćdziesiąte piątym roku, który wówczas koleje strajkowały występowały tylko jako 1 z wielu grup zadań zawodowych przeciwko za zapowiedzianej wówczas przez rząd wreszcie taka jest po reformie emerytalnej i wówczas przez to, że kolejarze byli 1 z wielu stron do jedno co udało się tej szerokiej koalicji różnych różnych grup zawodowych zablokować ówczesną reformę teraz ta reforma SSE dotyczy bio wyłącznie wyłącznie tej firmy, chociaż oczywiście związkowcy liczą na to, że do protestu dołączą też inne grupy zawodowe n p. śmieciarzy pocztowcy 4 czy studenci albo emeryci, bo wiadomo, że Macron będzie chciał w późniejszym terminie przeprowadzić jednak też reformę emerytalną są też firmy tak jak Air France albo Carrefour, gdzie jest gaz, gdzie jest związkowcy już też strajkują można się zastanowić czy nie nie dołączyli, by jakiś szerzej Alicji natomiast to na razie nie nie następuje to w tej chwili w tej chwili mamy do czynienia ze strajkiem wyłącznie w centrali związkowej z PŻM w ramach w ramach SSE pół i opinia publiczna jest mocno podzielona delikatna większość 5 1 % Francuzów wspiera rząd w tym mogą jednak koleje mają taką dość przegraną nie może to jest przesadzone, ale po prostu Francuzi wiedzą, że to jest za drogie jak na jakość, która jest oferowana i zdając sprawę z tego, że sprzedaje różne przywileje dla kolejarzy one pochodzą z innej opis czasów, kiedy przyjeżdżał maszyny parowe wrzucano albo zrzucano węgiel do pieca trasa była dużo szczęścia niż obecnie i jest też uroda, ale i tak nad tworzeniu państwa i rozwoju gospodarki była dużo ważniejsza niż dzisiaj dlatego tego ponad połowa Francuzów uważa, że jednak forma cenzury jest potrzebna, ale jednak 4 6 % Francuzów mówi siostra jest uzasadniony co więcej ten ten odsetek rośnie, bo z połowy marca to było 4 2 % jest takie ryzyko, że żel, że ten strajk nawet jeśli będzie uciążliwy dla z Francuzów to u o pogodzie jest w nich jak takie rozmaite lęki frustracje od dawna u nich obecnego, których wybór Macrona na prezydenta jak szewc, ale nie od żegnało jak za dotknięciem magicznej różdżki moje boje przewidywanie jest tak, że żart rząd przed prowadzi tę reformę tak jak tak jak zamierzał być może idąc na delikatne ustępstwa, bo Macron nie może sobie pozwolić na to, żeby okazać słabością z prawdą odnowione są rzutowało na całą jego okno na całego przyszło tak emocjonalnie uczniów uszczelki w oczy ucierpi na tym wizerunkowo natomiast natomiast Francuzi cierpią, a reforma zostanie zrealizowana zobaczymy trzeba pamiętać o tym, że Spalę rządu są połamane zęby połamało zęby właśnie dokładnie nad Mar lenie na problem związków zawodowych w kolejach i strajkach kolejarzy zobaczymy będzie tym razem dr Paweł zerka z europejskich rady spraw zagranicznych był z nami 13 19 za chwilę forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA