REKLAMA

Iga Zakrzewska-Morawek o swojej książce "Wstyd"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-06 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a naszym gościem w tej części programu jest Iga Zakrzewska murawę dobry wieczór dobry wieczór pisarka autorka książki wstyd wstyd książka wydana przez wydawnictwo wielka litera jest kolejna książka Igi Zakrzewskim Radek poprzednio rozmawiałyśmy już Unię o życiu i literaturze i k Zakszewski morale, a dzisiaj wygląda na to, że będziemy rozmawiać bardziej o literaturze i życiu, a może zupełnie literaturze Rozwiń » po prostu tym razem jest to książka, w której nawet jeśli pisze pani o sobie to to są takie anonimowe cytaty z życia, że tak powiem to już nie jest bezpośrednie czy pośrednie, ale jednak wskazane zakorzenienie w pani własnym doświadczeniu, czyja dobrze to rozumiem dobrze pani rozumie ich jest kamuflaż i bardzo ładne wprowadzenie, że porozmawiamy dzisiaj bardziej o literaturze i życiu niższy, ale jak to miało miejsce w przypadku żołnierza tak jest kamuflaż Lech jest jest kamuflaż jest dużo mógł dużo nie powinien niedopowiedzeń, ale nie bez powodu i dużo pozornego chaosu nie bez wody, dlatego że to, że taki trochę, a może nawet trochę bardzo jest wstyd taka jest emocje tak mamy tutaj pewien album rodzinny pewne migawki takie zdjęcia wysypują się z tego albumu w sposób niekontrolowany chaotyczny to nie są te zdjęcia, które chcemy pokazywać się nad nim to są te zdjęcia, które chcielibyśmy może gdzieś ukryć Alone taktyki natręctwa po prostu gdzieś wyskakują nam w różnych chwilach życia jest ich 1 2 5 one są uchwycone tak, by bardzo ostrą z detalami szczegółowo Stuck on panią z taką pani, że wnikliwą zmysłowością ze zmysłem obserwacji i po szarpanie i tak i może Armani i to właśnie tworzy ten pozorny chaos tak, kto jest na bardzo ludziach bardzo bardzo pięknie to pani ujęła dziękuje a kto jest na tych zdjęciach na pewno jest wymiana jest wymiana są moi najbliżsi jest mój sen jest mój mąż są moje siostry są moi rodzice bardzo EPO utyka ani nie bardzo pomniejsza ani w US są też, że niewiele wydawałoby się znaczące wydarzenia z mojego życia z ulicy z tramwaju z autobusu z pociągu ARM i jest moja przeszłość się moją teraźniejszość może moja przyszłość innym sumuje snem, ale i to wszystko przed kamerą inne na nich zamknięcie apteki koraliki rozdziału po rozdziale na na taką nitka bardzo wstyd diwą nitkę, a cienką UE, ale bardzo mocną no i o ile książka o umorzeniu pani debiutancka książka w dużej mierze zawierała takie migawki obraz urody życia jak n p. rząd przygląda się z moim polu łóżkową światło dzienne się zawiesza się w dni na podłodze w mieszkaniu czy na ścianie to tutaj motywem przewodnim jest brzydota życia i tutaj właśnie są bezcenne 3 czy trudy życia, czyli jakieś właśnie takie wstydliwe momenty życia im jest ta sama pani wnikliwości ten zmysł obserwacyjny, ale jak wyostrzone na to od czego chcemy odwracać wzrok, a pani mówi chodź tu czytelniku z Anną i zobaczyć przyjrzy się to jest moje życie, ale zaraz odnajdzie sztuka siebie, a dokładnie w taki był właśnie mój zamysł jestem pod wrażeniem Hani odbiorów ważnym momencie powiem szczerze jestem w takim razie przewodniczącą fan Club Handball liga ZAK i k Zakszewski tak to czuję w wojewódzkim przewodniczącą tego fanklubu ale o co tutaj tak naprawdę chodzi w pisaniu prozy, która jak domyślam się ani nie jest łatwa w procesie twórczym ani nie jest przyjemna w odbiorze to nie jest literatura, który jest po prostu rozrywką, która absolutnie z przerwą w codzienności ona oczywiście nadaje się do czytania w podróży czy na wakacjach najbardziej, ale też literatura, która niesie ze sobą tę samą wartość, którą niesie sztuka współczesna, która nie ma umilać nam rzeczywistości odroczy ją przerywać zatrzymać nas i zastanowić nad czym się nad czym jest i zmierzyć się zmierzyć się z tym co w środku wewnątrz w głowie w sercu i jakkolwiek pojętej dusza takich pani powiedziała dobrze bardzo ciekawie i ładnie, że w przypadku świata wydłużenia ja starałam się pokazać to piękno dla was na 2 i życia świata, w które wchodzi dziecko ERM i też przyznałam się, bo pamiętam do tego, że ja trochę uciekłam ze światem wydłużenia trochę uciekłam od bólu on od bólu od dramatu, którego doświadcza on el, ale i tak to jest często w życiu, że to, czego uciekamy to nie znika ciągle nas jest pewny do 2 nie dorośnie to wraca, a chyba dorosłość przynajmniej ja to tak pojmuję dorosłość to nie jest ucieczka tylko tych właśnie konfrontowanie się dzieci i nie potrafią wielu rzeczy w swoim życiu nazwać, więc nie potrafił się z nimi mierzyć, więc nie potrafił się przed nimi bronić tak jak właśnie kobietom w książce p t. wstyd dzieci nie potrafił się bronić przed wstydem zawstydzone, ale nie wiedzą niewiedzą, dlaczego oni wiedzą za zakup przyczyną leniwi nie znają tego wyjścia awaryjnego dokładnie nie wiedzą jak, więc nie bronią, tym bardziej że zawstydzanie to jest właśnie takie estetyki niż się bardzo uczucie takie mgliste niedookreślone i rozmyte w Belgii i często wyraża się w takich nie pozornych banalnych z pozoru gestach spojrzeniach w słowach dziecko czuje się zagubiony chce, więc taki podział nie potrafi się bronić dorosły już potrafi czy pani zła już dorosła, pisząc tę książkę czy to ta książka była przyspieszonym kursem dorastania myślę, że ta druga wersja myślę, że że, gdy ja ciągle dorasta Biała, ucząc się tak jak w przypadku świata wg żonie i rząd nie ma uczyłam się chodzić stawać na nogi, a teraz dopiero jak ty czujesz że, że staje się kobietą i dopiero w dorosłym mamy tutaj mnóstwo scen przed wszystkim z życia i relacji innego rodzinnego o stan między pokoleniowych scenę partnerskich czy też równo pokoleniowych i ona bardzo często faktycznie dotyczą zawstydzenia czy w pewnym momencie już nawet to nie jest tak, że 1 osoba zawstydza drugą, ale ta druga już tyle razy była zawstydzona, że w zasadzie sama się zamknięta w tej skorupie wstydu już nie trzeba specjalnie skazywać na nią palcem ona już po prostu ta osoba idzie za puszczono głową my przez świat, ale jest też taki wątek takiego wstydu jak kobiecego dziedzictwa jako czegoś przekazywanego z matki na córkę przede wszystkim czegoś co nieuchronnie i niezauważenie wbre w deklaracjom chęcią i zaklęciom po prostu się co pokolenie odmawia tak, ale tak właśnie jest na ja w tłumaczy, dlaczego w moim rozumieniu tak jest, dlatego że wstyd to jest coś co się zasadza na braku na deficycie, gdyż taka, jakby bolesna świadomość własnych deficytów braku w słabości pozornych lub prawdziwym domem często są do tak niepozorne dokładnie, ale pozorne dla osoby, która patrzy zboku, które tak naprawdę nie widzi nie wie, czego doświadczyliśmy jednak na etapie życia, więc wstyd wstyd też jest właśnie czymś takim z pozoru bas banalnym i on jakby puchnie zaczyna się od czego się bardzo malutkiego bardzo bardzo małego nie znaczącego właśnie nic z pozoru, ale on się nakręcam dlatego właśnie bardzo często po to, od takiej małej rzeczy, do której trudno jest nam się przyznać, że rzecz, że w ogóle możemy się czegoś wstydzić jak n p. gdy sam styl jest przedmiotem w centrum walk wstydzimy się wstydzić my przede wszystkim wstydzimy się przyznawać do do naszych defektów braków bale wracając właśnie do tych braków, dlaczego w tych relacjach to pokazałam głównie raz się matka córka, dlatego że tandeta Anna ten deficyt i te braki to są przede wszystkim deficyty i brak miłości bo, bo czujemy się gorsi, a wstyd też, że zasadza się na uczuciu gorszą ścina na zaniżony zaś zamierzonym poczuciu własnej wartości bierze się z tego, że w razie gdy inni nie dostaliśmy odpowiedniej porcji miłości zainteresowania, że jesteśmy, że byliśmy czy jesteśmy dla osób najbliższych nam niewidzialni takie są też moje bohaterki, ale one uciekają one jakby przemykają przez życie przez relacje ocierają się siebie jak ocierają się swoich mężów lira ocierają się oswoić o swoje dzieci one chcą chcą być być blisko, ale nie potrafią notatki tak jak pani pisze dopóki one są dziećmi to właśnie gdzieś są ofiarami błędów swoich toksycznych rodziców, którzy bardzo często mają jak najlepsze chęci jak najlepszą rolę, chociaż nie zawsze, a potem do kilkunastu latach te dziewczyny zachodzą w ciążę rodzą albo nie i nikt się niczemu nie dziwi i domagać się taka zapowiedź tego, że oto ta pętla się dopełniła koło zatacza ze na zamyka się do koła historii i ta dziewczyna zaczyna z powrotem być już tą samą osobą, która wobec niej była niewystarczająco kochającą matką na jej pytanie czy w książce znajdujemy jakiekolwiek takież szprychy włożony w to koło historii, które mogłyby zatrzymać ten proces czy jest jakaś sugestia, że niekoniecznie tak jest, że może można go się wyrwać z tego faktu, że to nie jest dożywocie, że może można jakoś jednak swoją trajektorię się potoczyć, ale jaja próbowałam to w ten sposób pokazać ale, ponieważ się też w moim rozumieniu inie tylko rządową, bo też zaznaczono, że jak na sam to książka to tort i ich w trakcie uświadamiam sobie żart to co opisuje, ale to co tworzę, jakby każdy rozdział po rozdziale coraz bardziej ucieka wstydem i tym wstydem prze sionka netto to uświadamiam sobie Jean, że te bohaterki nie mogą tak jak zaczynam książkę nie mogą kręcić się w kółko odpychający 1 nóżką podłogę, bo to nie jest wszystko ładnie i Car z linii EBI co ich tylko pierwsza scena się zakładać, że taka jest pierwsza scena później później zaczyna się wlewać w ten ból Everton ta izolacja to poczucie osamotnienia ta niemoc to wszystko, o czym mówię to jest to to jest właśnie to pokłosie tego uczucia Lisiego drzwi wstydu ta agresja mógł poddać się tak naprawdę te przepustki agresji i buntu które, która się pojawiają lektyki migawki tylko niby nieznacznie, ale jednak to ta agresja i ta złość ten gnie w, który się zaczyna wytaczać jest tak naprawdę motorem napędowym do jakiejkolwiek zmiany i tutaj na przykładzie bonsai to kto chce pokazać, że najfajniejsze i najprościej jest chyba to pokazane, że tylko próba zbliżenia się do drugiej osoby, ale i próba bycia w stosunku do drugiej osoby i do siebie szczerym i prawdziwym próba wyjścia i rozmowy z drugim człowiekiem może stać się lekarstwem dla nas ten wstyd nam na cenne na ten Wirth o2 zbiera, ale tego wstydu i Kret tej historii rodzinnej, w której określi stan ten samotny taniec jednak taki stan willi jest solą ażeby wejść z kim się w dołek na to czas właśnie się otworzyć tak trzeba trzeba coś pokazać wspomniała pani obozowej oprócz Bosa jest mało ta jest Zośka co możemy powiedzieć naszym słuchaczom tych bohaterka ach, tak, żeby ich zaciekawić, ale jednocześnie nie zdradzić za wiele fabuły na szczęście ta fabuła jest taka, że śnieg łatwo powiedzieć, bo to jest gra przede wszystkim językiem scenami migawkami na szczęście nie możemy go streścić w kilku zdaniach na szczęście, chociaż niektórzy chętni, którzy trenują traktują to i przedstawiają mi jako zarząd to tak to nie jest historia do powiedzenia to jest raczej książka do czytania tak i uczucia tak oczywiście, ale co można powiedzieć o bohaterkach tych 3 dziewczynach kobietach w UE w skrócie, a coś KE Zośka Zośka dźwiga na swoich barkach swą matkę to matka, która ją opuściła jak była dzieckiem matkę, która chciała ją opuścić tak, ale tu, ale życie rzecz się do tego zmusiło tak po prostu się stało po nim a, a Zośka, ale potrzebowała obecności jej matki, której nie zaznała ani i co i ona tak naprawdę nie potrafili trenerem ani zaangażować się w życie rodzinne nie potrafi być obecna nie potrafi być dumni tu i teraz żyję przeszłością żyje wspomnieniami żyję w tym poczuciu ciągłego braku niedosytu i bycia niepotrzebną odtrącona i niepotrzebną ARM i na końcu się okazuje, że Zośka tak naprawdę wcale taki trochę zabawnym może nie tyle zabawy co mocno metaforyczny też sposób pokazałam, że masz umyjemy, że Zośka całe życie, ale temat PL dźwiga na plecach raz w kąt czuję ból stąd czuje ból kręgosłupa ból kolan stąd puchnie głowa w stąd alergie stąd ból gardła ERM pokrótce to są te tezy te objawy tak naprawdę wstydu, które Tax Care, który dotyka przede wszystkim objawia się bez wciela to w zależności to Zośka, kto jeszcze tutaj towarzyszy jej Nowy Sącz 2 kobieta do tego są jeszcze mężczyźni drugoplanowi, ale bardzo ważni filarów momentami bohaterowie i chmur bossa to autobusy już wspomniałam dodam tylko, że bossa ma dosyć specyficzną relację z nie tylko z matką, ale głównie z ojcem ojcem, które zaznaczyły się odcisnął się na jej życiu w takiej bardzo ambiwalentny sposoby albo po bardzo dużej dało, ale to co najpiękniejsze dał nauczył jej muzyki nauczył wprowadzili ów świat odwagi w świat piękna świat jedzenia ono pokazało życie, a z drugiej strony piłka w UE nie tylko piłka, ale on końcówka w wykonaniu stref wokół córka pełniła jego życiu rolę niż dziecka, a kochanki w Ernst JATO przejęcia w taki bardzo subtelny nieoczywisty sposób, ale chciałam powiedzieć i tutaj też napomknęli, bo to jest dla mnie istotne dla mnie samej, bo sama odkryłam, że tak tak dobitnie całkiem niedawno, że to co łączy wszystkich bohaterów PRM pokuta są też mężczyźni mojej książki jest nie tylko ten ten wstyd szeroko pojęte, ale jest też to, że to są, jakby dzieci i zamknięte w ciałach dorosłych tak jak w przypadku żołnierza pokazywałam dorosły umysł zamknięty w ciele dziecka tak tutaj pokazuje dorosły dziś działa nie dojdzie oby tak, że są w ciele dorosłe, które patrzą w lustro i widziały dziecko wiedzą dziewczynki widzów chłopców poranionej dziewczynki poranionych chłopców, ale i to właśnie tym są co łączy ich wszystkich poza wstydem jest poczucie odrzucenia jest poczucie mniej ni widzialność Chin, by jest też poczucie nikczemności te dzieci, ale ci dorośli dzieci dorośli dorośli dzieci są dziećmi dziś niechcianymi, ale Paweł zwany przez rodziców Pawełkiem jest jest w oczach rodziców głupich razem w poważne następuje cała litania tym właśnie, że jest głupi i że bez mózgu może jak stał w kolejce u pana Boga po po różne jego cechy, które go tworzyły to dostał tylko wzrost ani mózg i t d . i tak i w szkole to powtarzają wszędzie, gdzie się naprawą słyszy może po prostu nierozgarniętych tak po własnych rodziców Paweł k wyszedł rodzicom niefortunnie głupich tak tak to nazywam i czego po boi się już Paweł nie dawałem im Pawła dręczą koszmary Paweł jest nieporadny nie inny całkowicie nieprzygotowane na do roli ojca, bo tym czegoś najbardziej boi panicznie się boi jest to, że nie daj Boże jego córka Celiny 2 będzie miała sieczkę w głowie czy to samo co nazywali jego rodzice mówiącego świadomość jego inteligencję spojrzeniu na świat dokładnie to żaden rodzic nie chce mieć lekkie dziecka lub jego tak samo jak żaden rodzic ten nawiązuje też do świata zadłużenia nie chce mieć dziecka niepełnosprawnego, a tym co też pokazuje we wstydzie jest to, że to nie jest do końca tak, że to rodzice zawstydzają dzieci dzieci też często zawstydzają rodziców nie chce się wstydzić za własne dzieci nasze dziecko zachowuje się nie tak jak trzeba w sklepie na placu zabaw to to co robi większość rodziców, która nie ma problemu stwierdził Marcin upomina wyzywa i nawet jeśli Żabiego w domu to w UE w sytuacji, kiedy rodzic czuje się wystawiony na ocenę społeczną czujesz to dzięki ich wizytówką jego kompetencji rodzicielskich tak czuje się w obowiązku natychmiast zareagować tak, bo świadczy zachowanie dziecka przecież świadczą o tym, jaki jest rodzicem jest uzbrojona Anna Załuska co to dziecko natychmiast, żeby pokazać, że ja tu jest w porządku dokładnie mamy zatem 3 kobiece bohaterki mamy mężczyzn, którzy są w tyle, ale jednak to są bardzo ważne postacie żyje ojciec partner w różnych konfiguracjach wiosenne Pawełek najpierw się pojawia potem Paweł i wokół tych postaci plotą się różnego rodzaju dialogi sceny migawki wspomnienia wizje jak ta książka powstawała czy to jest zapis notatek, które zbierała pani przez jakiś czas 3 takie sceny zapisuje się po prostu z 1 przysiadem siadasz i 1 za drugi mamy 1 2 5 min historyk, który się, łącząc stylem narracją pani osobą, ale one jednak są bardzo różne, ale ja jest Kosowo, które nie potrafi usiąść i od początku do końca napisać to po pierwsze, więc chyba już odpowiedziałam tak książka wydaje się, że wielu osobom, a jest w pewnym sporym sensie szarpana, bo jak sam tę książkę obrazami obrazami właśnie z głowy serca obrazami z przeszłości to Przytyk on jest fikcją, bo nikt nie jest ważne ta fikcja jest twórcza PRL i daje mi szerokie pole do tego żeby, żeby powiedzieć więcej niż doświadczyło nawet z Chin i cóż mogę jeszcze powiedzieć na co go dorosła osoba Czytelniczka czytelnik tej książki, gdzie ma tutaj punkty w takich książce, bo pojawiają się takie takie komunikaty z pani strony pani strony jako autorki o tym, że to obciążenie traumę dzieciństwa to obciążenie deficytami emocjonalnymi w pewnym momencie do rozpuścić traci już na mocy czy należy to wszystko przemyśleć zauważyć przejrzeć dokładnie swój album, ale w pewnym momencie go zamknąć i iść dalej i pisać swoją księgę, gdzie jest ten moment tak jak jeszcze nawiązują zło bidon do poprzedniego pytania, bo wejść będzie fajny wprowadzenie tak jak mierzenie się ze wstydem i w ogóle wstydliwe sytuację w życiu jako żądni uciekamy to musimy sobie dozować stąd też, że tłumacze to krótkie blond krótkie rozdziały PLK krótkie sportsmenki i nawiąże też w tego typu działań wcześniej, że my jako dzieci, które te przytaczane w przykładzie dorosłych, czyli to odbicia, bo moi bohaterowie patrzą w lustro i zadają sobie pytania kim ja jestem też ta od bicia dzieci, ale pokazują to, że sytuacje z dzieciństwa, w których nas zawstydzona, kiedy byliśmy dziećmi ERM, jakby stawiały nas dzieci w położeniu takim pasywnym wiernym nieuświadomione my wiemy ze dziecko nie potrafi się bronić dorosły potrafi pod warunkiem, że się, z czym jest znieść, że przywoła przywołać te sytuacje, w których które będzie mógł je na nową mówi, jakby przerobić znieść zewsząd przemyśleć, by nazwać, bo my jako dorośli dopiero jesteśmy w stanie pewne rzeczy ponoć zerwać na dobrze zinterpretować SLD trwa termin ważności takiej postawy nie mogę tego czy tamtego, bo moi rodzice zrobili mi to czy tamto raczej myślę, że bardzo dużo zmienia w wyżyć czuły w naszym dorosłym to kiedy zakładamy własne rodziny, kiedy pojawia się dziecko, kiedy pojawia się, kiedy ten chłopak ten partner zamienia się z Mn żadnych, kiedy mnie, kiedy zaczynamy mieć zobowiązania, kiedy wchodzimy w buty naszej matki naszego ojca tak jak metaforycznie bossa wchodzi w buty ona dyskretnie po śmierci Freddy czyli, czyli starej kobiety, którą rząd szykuje ona jakby int intuicyjnie sama nie wie co się z nim dzieje wkłada wsuwa stopy w pantofle starej kobiety, iż coś ściska ją w brzuchu jest PiS słabo jest dziś dla ARM inne my jesteśmy w każdy z nas jest potencjalnie osobą chorą każdy z nas jest potencjalnie osobą starą każdy z nas potencjalnie jest matką ojcem dziec kim jesteśmy zawsze do końca, więc w momencie, kiedy jesteśmy w stanie zasmakować tej nowej roli wejść w ten nową rolę w życiu i kiedy życie musi zweryfikować wszystko i inne Nanovo w sobie musimy odkryć odkryć właśnie kościół tak swoją dojrzałość ale kto to jest moment rzeźby, żeby jak, by spojrzeć na siebie, ale tak, jakbyśmy patrzyli na nas swoją matkę czy na swojego ojca odzyskujemy swoją podmiotowość żyjemy jako osoby dorosłe własnym życiem stajemy się narratorem własnej historii własnego życia, ale przychodzi taki moment, kiedy znowu tą naszą podmiotowością musimy się z kimś podzielić tym razem w sposób świadomy, chociaż nieuchronny i to właśnie Freda z tą bohaterką, która niesie ten wątek wątek przygotowania do zachowania godności w obliczu coraz bardziej utraconej sprawności wątek przygotowania się do ponownej zależności od innych osób tak ten wątek też się skrajny izo la i izolacji i samotność albo ZUS rencista rozdzieli, bo w rundzie w Środzie już nikt nie pozostał poza mną za samą siatką poza sąsiad koło, więc Freda, przyjmując BM po swojej dach i przyjmując swojego życia osoby obcą, ale tak naprawdę konfrontuje się też i ze swoją minioną młodością tyle i konfrontuje się też z UE z tym, że żona odchodzi, że jest już nikomu niepotrzebna w i ich i tyle ile coś się kończy Nowak i telewizyjnych w LM rąbka zagotuj astronom tak a tak jakby też zresztą problem próbuje uratować te resztki godności ona do końca jak osoba stara niesprawna ona do końca słucha muzyki klasycznej ona do końca, jakby stara się celebrować życie tą lampką wina czy szampana czy likieru, które ładuje bossa swoimi sprawnymi dłońmi wózków, bo bossa robi w Redzie za zadłużenie za sprawne silne dłonie, a Freda ratuje te resztki godności chwytaj łap łapczywie łapczywie, wprowadzając w siebie alkohol, czyli szuka łapczywie bez rąk no i niemożliwe bez rąk, czyli szuka szuka tak naprawdę ulgi to nie zawsze fascynuje go bardzo lubi się nad tym zastanawiać jak pisarze pisarki młode osoby wchodzą w duszy świadomość osób, które mają całe życie za sobą i w zasadzie wiedzą już przed sobą tę ostateczną bramę bo o ile im życie 3 kobiet stosunkowo młodych dorosłych, ale stosunkowo młodych i jasne dla mnie duże jest splecione z pani obserwacji doświadczeń wiedzy lektur o tyle stan psychiczny mentalny po wyobraźnia nawet osoby, która jest starszą umierającą panią dla mnie osobiście jako człowieka jest zagadką dla pisarką Anną dymną dla pisarki musi być jednak kwestią poznawał mnie ktoś robi po tak tego się doświadcza Janie chyba mam szczęście, że Chiny, że w wieku niespełna 3 4 lat doświadczyłam pierwszego w życiu kryzys o chęć gry Lwy są wieku średniego ja poczułam poszłam na sobie i zobaczyłam, że jest się starzeje no tak, że znając moje całodzienna celem jest krótsza 20 3 lat wszyscy mamy taką myśl w pewnym momencie no dobra trochę się inaczej wygląda może może trochę mam mniej sił może pojawił się jakiś pierwszy siwy włos, ale to jeszcze nie jest ta perspektywa staje się areną jeszcze nie jest jeszcze kolejne kraje mogę i chcę powiedzieć to torze ja doświadczyłam weszłam danymi było wejście w role, ale o sądy i tak osoby RM zajmującej się osobą starszą osobą, która umiera w mecz, bo to było kilka osób my tak to była moja praca tych i Freda ma swoje odzwierciedlenie w życiu realnym Freda rzeczywiście też domaga się właśnie dzięki płatnej opiekunki, która dopomogła jej resztki godności ocalić tak i ataków Freddy poznałam będąc we włoszech w jakiej fryzurze wyprowadzam psa ja tej frazie podawałam lampkę wina do obiadu jak i wręcz robiłam obiad ja jak Fringe w tym znalazłam w łazience i z rozbitą głową Lee zaschniętą krwią na twarzy jest oklepany merem biletem zlewem z adresem i widać tam więcej, więc to fikcja ja ja tego doświadczenia miały jak toto poczułam menu to wstrząsnęło i była jest, gdy jeszcze inna pani, ale które utrzymywały przy użyciu sprzęty, więc wnętrz tak jak opisuje zresztą w książce trzeba było nawodnić babka fiatem babkę nawet miałam w nawach miała pani babka, jakby no oczywiście jakością sobie radzić trzeba by być może oswajać również językiem i takimi wyrażeniami jak nawadnianie babki tę trudną codzienność, ale są takie doświadczenie bycia opiekunką starszej umierające już często osoby daje jeśli chodzi o własne wewnętrzne samorozwój nie tylko pisarce kopalnie oczywiście my ma z tego tworzywa do swoich powieści do swojej literatury, ale na ile pani zdaniem jest to doświadczenie po prostu z takim uniwersalnym impakt ma rozwojowym co to daje koncerty młodej osoby z osobą, która w, które już na progu to jest tak jakby powrót do przyszłości, że tak powiem przewrotnie wycieczka w przeszłość, ale tak jak powiedziałam wcześniej, ale potencjalnie każdy z nas jest osobą chorą upośledzoną osobą starą PRL i Damian TR przyjemność bądź wątpliwą przyjemność, że ja zajmowałam się również kobieta mnie też z tą kobietą, więc jeżeli, więc bez wielkich dla mnie to ja traktuję jako jako dar jako możliwość jako swoiste błogosławieństwo, ale ja zobaczyłam siebie i tak samo jak uspokaja czy to przeraża to w pewnym w pierwszym kontakcie to zatrważa mnie tym PRL jeśli tego przestraszyła miała im powiedziałam tak wcześniej, że trzeba było nawodnić ba Grenda jak nawodnić roślinę, że jest taka roślinek babka w UE, ale ja po tym, jak babka nawodnić łam ARM ja poczułam, że ja nie jestem tego zdążą na niej nic nie potrafię Niejestem wstanie nie mam siły jak pop lat byłam w było mi słabo było źle UE, ale nigdy nie wiemy, kiedy nas spotkać podobnego, kiedy ulegniemy wypadkowi, ale i nie będziemy zdolni do tego, żeby się ruszać do tego, żeby samemu się na karmić do tego, żeby zająć się już nie kimkolwiek zająć się sobą, więc cele te ograniczenia fizyczne i psychiczne są też domeną naszej go życia tu i teraz stąd się też m. in. bierze to uczucie wstydu, bo jest kilka płaszczyzn, które która, przez które ten wstyd się przebija m. in. właśnie to, że czujemy się gorsi czujemy wstyd, bo za mało wiemy, bo nie mamy nie taki, jakbyśmy chcieli status społeczny, bo nie jesteśmy dobrymi matkami, bo nie jesteśmy dobrymi córkami, bo nasze dzieci są nie takie, jakbyśmy chcieli, żeby byłem więc, więc to jest chyba taka umiejętność czy próba możemy bardziej moja krew czucia się tak Bet ty taka lekcja i próba empatii wejścia w buty dosłownie i skóra osoby, którą za chwilę mogą być sama lubi też nie bez powodu we wstydzie pokazano ten brud tech pro pub goście, ale tych tegoż żulików, którzy tak przetaczają się ze przez podwórka postać Kaziu ta ARM, którego 1 z doc. Ziętek nazwała zabawnie krnąbrny niepokorny zafiksowanie innym ze skierowanym medalem dla tak my nigdy nie wiemy jak to tłumaczy jako autorka tutaj, że łatwo skądś ocena ocenie zboku my nie wiemy, dlaczego każą zwariowała, a ja mówię jako narrator, dlaczego każe zwariował nie wiemy jak się zaraz jak się zachowamy co się z nami stanie jak sam umrze najbliżsi osoba jest wszystko bierze się z czegoś czasami wystarczy, gdy przed oceną, jakby próbować wczuć się, że jesteśmy na miejscu tej osoby, więc ze stonką stąd ten margines w tej książce stąd ten brud stonce te ucieczki alkohol, bo alkohol na przykładzie czy z Redy czy ojca, bo sej mu się czy on ryczy ojca Marty właśnie do serwisu mogą wziąć do konfrontacji tak ze sobą czy sprawdzono to właśnie tak jest napisane tak jak pani mówił tak jest to są ciężkie alkohole to to są ucieczki albo też jest taki podział wcześniej ulga, bo szukamy ulgi tak naprawdę najprostszych czynnościach naj w tym co jest najbliższe najprostsze w tym co nam, chociaż na chwilę pozwoli Enei jak by zagłuszyć to, bo ludzie zajmującego bólu obejmującego wstydu poczuciem głośności poczucie wybrakowane Ania nie przystawał nowości z badań psychologicznych wynika, że takim bardzo często występującemu uczestnikowi wstydu jest to uczucie, które ma podłoże z takim naszym poczuciu oszukiwania wszystkich takie uczucia o zaraz się okaże zaraz wszyscy się dowiedzą, że tak naprawdę nie jest żadną pisarką nie zasługuje na to praca w tym radiu nie mam żadnych kompetencji to wszystko się stało jak coś co się stało jakoś tutaj jestem w tym miejscu, w którym jestem, ale muszą uważać, żeby się nie odkryło i nie okazało, że tak naprawdę ja w ogóle nie zasługuje na to miejsce, bo wszyscy inni są kompetentni wyedukowani na poziomie stylowi wykształceni, a ja 1 ze wsi cokolwiek to znaczy, bo to jest na pewno przenośnia tak jak jednak nikt nie z Towarzystwa to jest takie podstawowe uczucie wstydu, która towarzyszy wielu wielu ludziom sukcesu, który się w lecie za nimi latami tak, żeby było zabawnie to pomoże ja zawsze tak się czuję w Warszawie no jak przyjeżdżam do Warszawy jestem taka zagubiona Kuleszę w sobie kurczę czujesz tak nieporadna w medytacji i wrażenia, że zorientują, że pani ni stąd, że pani drży mówią o obligacjach widać na nich horroru Halloween zamierzają Fakro kropelka przyjechała do Warszawy, ale panice powiedziała coś bardzo ważna ego bardzo ważne słowo padło ich odkrycie mu wstyd jest lękiem przed odkrycie tak, a te ucieczki, o których mówiłyśmy ETO o religii też bardzo wyraźnie to on próbowałam pokazać książkę pokazałam, że te ucieczki przed ludźmi od ludzi przed ludźmi przed odpowiedzialnością w dorosłość przed rolami, w które wchodzimy albo, które sobie narzucamy Biel biorą się bardzo często właśnie z tego lęku przed odkryciem to się zorientuje tak mało tego z lęku przed odkryciem przed sobą samym normalna uciekamy z żoną czekamy nie tylko przed nim niemal albo inaczej, uciekając od innych, gdzie gramy tak naprawdę od siebie przed tym co wiemy sami o sobie dokładnie wspomniała pani o Warszawie przez cały czas zastanawiamy i myślę, że to jest dobry moment, żeby wprowadzić ten wątek na ile dzisiaj Iga Zakrzewska Morawiecki jest wrocławianką ostatnio, kiedy się widziałyśmy, by była pani świeżo po przeprowadzce do Wrocławia czy też kilka miesięcy dotrwało jest pani z Warmii i to pani zaznacza to jest też w takim pani krótkim biogramie na końcu książki świadomie zdecydowała się pani zmienić miejsce Polski zmienić miasto zmienić otoczenie tak dużo tych zmian do UE farm to się uczyło oczywiście z pani życiem osobistym to kto to wszystko były jakieś puzzle, która w pewnym momencie się po układały no i teraz pytanie czy w ogóle można czy w ogóle człowiek dorosły może sterować tak swoją tożsamością czy też tylko tak to jest zmiana adresu czy to też wszystko wpływa inna pani właśnie poczucie tożsamości inna pani twórczości na to, jaką pani czuje pisarką i oczywiście, że stan bardzo wpływa, ale ja nie bez powodu, a uczniom swoje bohaterki ucieczkowe miotu stoi też to wszystko gdzieś tam na tle Wrocławia, gdzie tak, ponieważ ja odkryłam w sobie i ten z Get in podczas pisania tej książki Chalida ucieczką złość zawsze uciekałam w korzeniach nie wiedziałam, że uciekam i czułam w sobie bardzo długo, bo na czym już bardzo dawno, bo ona na drugim roku studiów czy nadruk na pierwszym roku studiów po zmianie kierunku studiów w ich zmianie miasta także na rzecz kobiet żyjących w niebo, a nie posiada innych po kolejnej ucieczce uświadamiam sobie, że ja tu w tym obcym mieście, do którego trafiłam Berg czujesz taka bezdomna ja dlatego pokazuje też na przykładzie mojego, bo moich bohaterów mojego bohatera tutaj akurat jest to Kazi ród, czyli ten menel jak Werner on jest bezdomny Jateż jestem ja też jestem Kazio tam ja też czują się bezdomna czułam się taka wykorzenienia Ola i mocno i 3 lat póki pamiętamy w 2 jest z Warmii i Mazur w przypadku świat najgorzej w Chełmnie jest banalnie, ale ja sama właśnie właśnie Erwin tt tt pograniczną szczelny jaja czuje się w losowo urodzona na Warmii i Cropp Town, a w świecie wg mnie jak pani przeczy teorii, że jestem z Mazur kuchnia dopiero niedawno, że było zabawnie dopiero niedawno uświadomią sobie za sprawą tu, a ktoś komu będę wdzięczna do końca życia, bo jak sam, że urodziłem się na Warmii Mazurach HR akty zaznaczył sprawdził ten Reszel, w którym się urodziłam, że RAŚ to przecież Warmia i ja mam niecałe nie niecałe 3 4 lata ja dopiero teraz uświadomią sobie bardzo wyraźnie, że Jasiu urodziłam faktycznie na Warmii mieszkałam wychowało się na Mazurach tak młodo różnica 14 km między 6 koszami, a gorsze to już nadzór, jakie doświadczenie od początku pogranicza ani tu tak nikt tam ani tu ani tam dokładnie i ja też, że stąd też te zmiany jak zmienią swoje życie po 30 05 . razie przestałam liczyć po trzydziestym dniu po trzydziestym piąty po tej wyprowadzce przeprowadzce przestała milczeć Vince, a przyszedł moment i to nie bez powodu przeżyć ten moment, kiedy my kiedyś taśmy rzadko kiedy pojawiło się dziecko, kiedy pojawiło się życie dorosłe przed momenty, kiedy zapragnęłam, kiedy pociąg po pierwsze, że coś jest nie tak ziemną za bardzo rzuca po świecie po miastach po mieszkaniach za dużo pan nie tej ucieczki, że zacznę boleć mnie nogi i i poczułam potrzebę takiego zakotwiczenia się to Wrocław jest już pani adresem wrosły w Czechach oraz wolne i ja tego nie wiem, ale czuję, że Wrocław to jest mój adres stały już nikt nie poczuje też nie bez powodu przy bloku mam pianino ryzyko, że do jeziora wdowie z Radomia, a jest to symbol to nie jest tak łatwo ma przenieść się i zapłacić za Przeworska pianina z punktu ADO pkt 2 w w mini może nie mieszkamy we własnościowym mieszkaniu udko wynajmujemy mieszkanie bardziej to miałam odwagę, żeby to mieszkanie pomalować po swojemu, żeby zrobić z tego mieszkania stworzyć dom, więc jeśli już nie czuje bezdomna re i RI i też te bohaterki ze wstydu po nich też pojawia się taki, że są to punkty przełomowe są też te momenty też prycha, o których pani powiedziała, w których się okazuje, że one on się zatrzymują i coś chcą zmienić i tak w przypadku bose jest to miłość, bo pojawia się w jej życiu człowiek mężczyzna, do którego czuję miłość, a w przypadku Marthy Glenn, która tak naprawdę alei jest osobą najbardziej nieobecną, bo Marta jest przykładem kobiety, która właściwie martwa jest martwa Zarzecza ponoszone rzekła uczuć zalał, niech więc czuć ona nie chce nic czuć ona już nawet nie pamięta wyparła i jakie imię nazwisko ona wyparła, że jej ojciec jest, kto jest jej ojcem ona ucieka ona jest niewidoczna jest przezroczysta jak firanka jak sukienka z USA Argentyny Marty Marty nie ma, ale Marta na końcu sama idzie do szpitala przy ulicy Kraszewskiego ten, kto wie we Wrocławiu jakiś szpital mieści się na ulicy Kraszewskiego ten zrozumie Ber no chyba, że ma to zdradzić szpital psychiatryczny walczyli nasz Sobieskiego w umowę na Sobieskiego w Warszawie na szpital ma krew z AWF rozłożone na Kraszewskiego Marta zgłasza się ten sam rząd po awans po pomoc innym, bo Marta już nie wytrzymuję, bo Marta Marta jest niczyja Marty nie ma ja na to sobie uświadamia uświadamia sobie, że jej życie tak naprawdę tworzycie wyimaginowane, ponieważ tutaj też zdradza PRM dla Czytelników ale, żeby zwrócił uwagę na postać Jurka Jurek to dziecko, ale i to, czego jeszcze nikt nie zauważył przeminie nikt mi tego nie powiedział, że ten chaos, a my wytykany przez niektórych i nielogiczne to nie jest nielogiczne chaos tam tylko 2 postaci mówią w pierwszej osobie trzeba tę postać połączyć je wyciągnąć wnioski zostawiam po dwunastym zagadką jest jeszcze parę wątków, które chętnie bym się rozwinęła n p . to jak te 3 bohaterki w klub zajął się ze skorupy z okowów kultury z okowów mówienia wszystkim dzień dobry przepraszam, że przeszkadza mi w ogóle mnie tu nie ma jak one zaczynają faktycznie istnieć poza tymi konwenansami jest też bardzo ważny wątek i coś co jednak napawa nadzieją na przyszłość, bo dzisiaj pozwalasz dzieciom czasami być kulturalnym, ale za to być sobą pozwalasz dzieciom nie mówić dzień dobry nie dawać się opracowywać wszystkim dorosłym, którzy mają na to ochotę, a to wzmacnia w tych dzieciach właśnie własną podmiotowość czy taką NES sprawczości we własnym życiu jest jeszcze mnóstwo innych wątków zostawiamy je państwo do odkrycia mamy dla państwa egzemplarze książki wstyd egzemplarze od wydawnictwa wielka litera prosimy o maile na adres wieczoru małpa to krok KFM wieczór małpa to krok KSM już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w tej części programu była pisarka autorka książki wstyd Iga Zakrzewska Morawy dziękuję bardzo dziękuję pięknie zapraszamy na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA