REKLAMA

Zuzanna Pol o swojej książce "Kim oni są, ci muzułmanie?"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-13 23:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w spocie mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami studiuje starszy gość dzisiejszego wydania magazynu oraz dzieci Zuzanna Pohl dziennikarka arabistyka dobry wieczór dobrych autorka książki pierwszy w swojej własnej książki dla dzieci, bo oni w ogóle pierwszej książki kim oni są ci muzułmanie czy tam do góry nogami bazyliką ściągawkę ta książka wezmą bliżej przeciw kim oni są ci muzułmanie książka wydana przez wydawnictwo czarna owca co Rozwiń » już zapowiada też Wiener jest bowiem pazur tej książki zapowiada pewną odwagę w wymowie tej książki będziemy się zastanawiać nad tym jak rozmawiać z dziećmi o islamie muzułmanach kulturze arabskiej po co z nimi rozmawiać, a też będziemy korzystać z prze bogatego doświadczenia Zuzanny Pol, która nie tylko stare bliską arabista kont z wykształcenia, ale też doświadczenia tak można powiedzieć, bo studiowała pani i w Egipcie Syrii tak byłam studiowałam na Uniwersytecie amerykańskim w Kairze i byłam również na stypendium w Damaszku, gdzie spędziłam też pół roku i jaki to był czas, kiedy to było dzisiaj Syria kojarzy nam się z z jedynym w stoczni chodzi o rok konkretny tylko powiedz, jaki to był moment w historii wówczas to były czasy reżimu ojca ojca osada wszędzie stały jego pomniki w każdym kiosku w każdym sklepie były jego obrazy wisiały i nowym to było państwo policyjne po prostu ludzie bali się mówić się cokolwiek złego na na władze aneks, ale żyli w miarę dostatnie, jeżeli w miarę zmian w miarę dobrze innym nie było tam no oczywiście teraz jest sytuacją o wiele gorsza wtedy jednak bliscy byli takim spokojnym społeczeństwem trzymanym nieźle w cuglach książkom, które dzisiaj mówimy kim oni są ci muzułmanie właśnie w dużej mierze jest poświęcona temu jak odróżnić takie procesy uniwersalny społeczno-polityczne od lokalnych czy kulturowych jak odróżnić to co jest muzułmańskie islamskie arabskie od tego co jest ludzkie w ogóle to, że n p. dobroci zło jest zależne raczej od człowieka ani od tego w jaki religii czy kulturze my został wychowany jestem ciekawa czy pani jako studentka studiująca najpier w w Kairze potem w Damaszku już wtedy wyraźnie odróżniała, że reżim to reżim i on może przybrać różne formy w różnych krajach może to być reżym komunistyczny może to być reżim nazistowski może to być reżim przybierające naprawdę wiele form i znamy tych form trochę ze swej historii, a religia czy kultura też zupełnie inna sprawa czy raczej był taki czas, kiedy wlewał się do pani jedno oni właśnie tacy są, bo są muzułmanami to oni właśnie taką mają tę rzeczywistość społeczno-polityczną, bo taką mają religię czy kult kultura SLD wtedy to były lata 2, gdzie polityka w ogóle nie mieszała się z religią to były 2 oddzielne światy jeszcze może taką dosyć ciekawą rzeczą jest to, że wówczas, kiedy ja studiowałam w Kairze wówczas większość dziewczyn i kobiet na ulicach miała odsłonięte włosy dzisiaj to on z odsłoniętymi wyjada 9 0 tak, ale taka, że w dzisiaj z z odsłoniętymi włosami do naprawdę nam schodzą wchodzą jednostki to wybitnie jakieś odważne wtedy no i wtedy też nikt nie zarzucał tym kobietom, że one są one, że ze, że zachowują się nie po muzułmańską służy są mało religijne albo niewierzące, dlatego że mają odkryte włosy to dopiero się w nasiliło jakoś tam 10 15 lat później, ale bardzo bardzo Prędki czasie te kobiety wszystkie założyły takie tzw. skromne stroje czy miała pani okazję możliwość na własne oczy i obserwować tę zmianę i przekonać się o tym, że ona nie wynika bezpośrednio z religii czy też nie tylko jeśli w ogóle z religii tylko z różnych procesów globalnych politycznych społecznych, że ta zmiana w obyczajowości zmiana w wyglądzie zmiana wmyśleniu o świecie przyszło po prostu Góra nie oddał tak to znaczy to Inter toto nie była potrzeba społeczna tak znaczy, toteż trudno powiedzieć, że macie tak to w w pewnym sensie od góry przyszłam tutaj non in taką niechlubną rolę we wszystkich procesach takich islamizacji innych odgrywa jednak Arabia Saudyjska go w dół rei ALU i drzwi jej, jakby islam Serafiński jest skrajnie skrajnie takie rygorystyczne i surowy od wojny odwołujący się właśnie do tradycji takiej z siódmego wieku w pustyni Beduinów i no tak tam w tamtym odłam islamu jak każda my oddamy są reguły ścisłe tak trzeba się ubrać tak trzeba nosić brodę trzeba nosić hidżab trzeba nie wiem spać na lewym boku na to są takie, jakie się dalej dziwne dziwne rytuały tak, a my niż ami nie jest w tym tacy są głównie rytuał, a mniej z tym duchowości jest głównie ubranie, a mniej tego co się pod tym gra o ubraniem czy teczki dziobem kryje w ja pytam o to jak łatwo lub jak trudno jest odróżnić się to co ludzkie od tego co kulturowe bo by dała sobie ani zadała sobie pani sama takie właśnie karkołomne zadanie wyzwanie, żeby wytłumaczyć to dzieciom, żeby w książce dla dzieci opisać my te cechy charakterystyczne i dla kultury i dla religii muzułmańskiej, ale jednocześnie podkreślić, że jesteś pewien zbiór cech, które po prostu są ludzkie jesteśmy ludźmi jesteśmy skłonni do pewnych pokus jesteśmy skłonni do pewnych nadużyć czy grzechów, ale też jesteśmy skłoni do czynienia dobra i przeciwstawia pani sobie 2 postaci, które kojarzą się ze światem muzułmańskich muzułmańskim noblistkę Malara już powstaje stoi to jedne po 1 stronie i taliba z karabinem tak bojownika dżihadystom, który staje po drugiej stronie pokazywaniu zobaczcie to są 2 osoby z tego samego świata z tego samego kręgu religijną kulturowego jako ludzie są zupełnie jednak inni na ile trudno byłoby, bo akurat bardzo wymowny przykład, ale po kolei tam są różne inne rozdział po, poruszając różne inne kwestie na ile trudno było jasnym prostym językiem rozwikłać dzieciom te wszystkie zagadnienia, które dla nas dorosłych nawet wciąż są nieco zagmatwane no tak to jest taki, że trudno nam ich w ogóle trudno jak być w ogólną ogólnoludzkich a kto jest trudność w nie ocenianie tak i takie spojrzenie z boku no ale wydaje mi się, że my jako dorośli mamy jakąś taką odpowiedzialność, żeby przekazać to tym celom tym naszym dzieciom, żeby one jednak nie przejmowały naszych naszych poglądów tylko bardziej przekazać im wiedza prawda i to jak też to była główna taka idea, która mi przyświecała, kiedy pisałam tę książkę ciąży pisała też pani na podstawie rozmów z własnymi dziećmi, u których zauważyła pani pewne niepokojące obawiam, bo może zaczątki jakich się stereotypów czy migdałów może właśnie lekarz tak, ale Kowal postawa wobec wszystkiego co ma znamiona kultury islamskiej tak jak w jakość dla mnie było takim przełomem, kiedy pojechaliśmy całą rodziną na wakacje do Turcji nad morze oczywiście poopalać się jej po popluskać IEL, kiedy moja córka wówczas dniem 7 3 8 letnia słyszała głos muezina wystraszy nie zaczęła strasznie tego bała dla mnie to już było coś takiego on ten głos muezina, który się z różnych zakątków miasta wydobywa z tych minaretów to było coś takiego takiego pięknego duchowego, jakim jest, że wszyscy się teraz modlą to brak jakiś taki miał od razu obrazek, że bardziej to było zbliżone do czegoś duchowego i pokojowego niższe w niszy czegoś co mogłoby wzbudzać strach, a w moim dziecku to wzbudzało strach lęk i i potem sobie uświadomiłam, że ten to dziecko o o islamie wie tyle ile właśnie znów spojrzeć czasem nawet wiadomości w telewizji spojrzy na na nas zdjęcia w gazetach, które nam przedstawiają przede wszystkim ofiary w MO islamu tak, by do teścia powiedzieć, że to są ofiary islamu i że terrorystami są muzułmanie Anieli jacyś prawosławni ta Anna no i pomyślałam sobie, że to właśnie jest słabe, że moja córka widzi ten świat tylko z 1 strony a kiedy pani była dziewczynką dziewczyną kiedyś pani rodziła się fascynacja tą kulturą, kiedy to było jeszcze czas przed tymi wszystkimi niepokojami przed państwem islamskim przed atakiem na łokcie i Sander co w tej kulturze było dla ani takiego fascynującego co było tym czynnikiem co sprawiało, że pani poczeka baśni 100 1 nocy ten świat mu właśnie zaczęłam studiować arabistykę, bo zetknęłam się z tą kulturą jako dziecko w Algierii mój ojciec pracował jako inż. Algieria wielu ojców inżynierów wówczas najeżdża tam na wakacje i jakoś powoli zaczynam rozumieć język co byłoby dziwne dla dla wszystkich i innym my tak jakoś się zaczęłam interesować tą kulturą potem czytałam poezję staro arabskie no bo nastolatki czytają dużo poezji i właśnie się zafascynowany tą starą arabską, które należy jeść dania pani po arabsku i jeszcze to ale zanim ona komfort jest ona istnieje w przekładach na różne języki m. in . na Polski też tłumaczona na brak stanika czy tata Danny no i właśnie tak jakoś stwierdziłam, że to, że dostanie wrażliwości pani świat tak pytam o to, bo minęło pokolenie pani dziecko z kolei ma zupełnie inne doświadczenia i z kolei pani dziecko reprezentuje to pokolenie dzisiejszych dzieci, które faktycznie są zanurzone w zupełnie inny świat to jest już zupełnie inny szum informacyjny, który na dzisiejsze dzieci są otoczone i faktycznie mamy tutaj mnóstwo innych sygnałów niepokojących przegrywających to całe dziedzictwo tej kultury, które jest warte zauważenia warte docenienia i to jak rozumiem też przyświecało, by pan jako cel przy pisaniu książki, kiedy wspomina pani n p. osiągnięciach naukowców arabskich tak oczywiście na torze w tym oraz te wydarzenia ostatnich kilkudziesięciu lat, jakby zaważyły na tym jak my teraz postrzegamy muzułmanów i islam, ale trzeba też powiedzieć, że sam islam bardzo się zmienił analizami muzułmanie bardzo się zradykalizował -li ne i to już nie są tacy też znowu otwarci Weseli ludzie, ale z zaczęli właśnie te kobiety zaczęły nosić chusty, które na oczy oczywiście one mają prawo do tego i to jest ich ich wybór, ale i ona tak twierdzą ale, ale też nie zawsze tak jest czasem są po prostu zmuszane albo albo po prostu no i taka jest takie są czasy także należy, że należy nosić chusty, że należy, że bardzo restrykcyjnie modlić, że tak lotem islam też bardzo się zmienił w ostatnich kilku latach i to właśnie za sprawą Arabii Saudyjskiej, którą z góry narzuca ten kurs ta, która narzuca zadzwonił na mandali sankcji tak oni czują oni drukują najwięcej Koranu, a Koran to jest taka księga, z której na mało, kto co rozumie bodaj z napisem księga napisana bardzo takim językiem na pełnym przenośni i takim bardziej bardziej do śpiewania już nie, mówiąc że ja się w dosłownym tego języka niektórzy wyznawcy islamu nie rozumieją oni posługują się nim na co dzień tak oczywiście to jest to, że to 1 to jest sztuka każde słowo tam użyte może mieć kilkanaście różnych znaczeń i właśnie ta saudyjskie Edmund saudyjskie Lynn książki mają mają tak jakby objaśnienia wersetów Koranu, które są w tym już objaśnia nerwy duch sala fińskim analiz stąd bierze się również ta radykalna nacjonalizacji, a co jest ważne wg pani, żeby dzieci czy dorośli również, którzy są zainteresowani tematem, żeby to osoby wiedziały o kulturze muzułmańskiej o kulturze czy nauce czy odkryciach arabskich no oprócz tego, że mamy cyfry arabskie to wszyscy kojarzymy co prawda wyjaśnia pani, że one mają swój korzeń hinduski co jest ciekawe ciekawe tego nie wiedziałam, ale pisze pani oczyszcza astronoma matematyka mam wrażenie, że to mniej więcej dosyć dobrze kojarzymy, ale nel co ciekawe pisze pani też ne o Koranie jako takim piśmie z energią emancypacyjne są dla kobiet, porównując kulturę my przed islamską i po islamską, porównując taką dzicz kulturową traktowanie kobiet jakoś żywy inwentarz w rodzinie przekazywanie sobie z rąk do rąk innych, by sprzedawanie porywanie kobieta nie miała żadnych praw, a to się okazuje Jean lekko ran przyniósł z w swoich zapisach pewien postęp cywilizacyjny coś, czego my dzisiaj zupełnie w ten sposób nie widzimy dla nas jest ów zaćmienia pani pokazuje zobaczcie co było wcześniej było znacznie gorzej tak nowy duet z Chin dzisiaj to jest jest to wstecznie niemal tak no bo kobiety w krajach muzułmańskich nie są najlepiej traktowane natomiast wówczas kiedy, kiedy ten Koran został no powiedz nam objawione było ogromnym postępem cywilizacyjnym zresztą na na tę wersety po powołują się dzisiejsze feministki muzułmańskiego dali też są w o Koran się z zwracana do PL do kobiet wierzących i do mężczyzn wierzących do do do kobiet, które się modlą i do mężczyzn wreszcie mogą czuć, jakby odróżnia od już odróżnia salezjanie parafianki tak po naszemu ogłaszają coś takiego cennika poza tym my poza tym nadaje im prawa, a wcześniej tych w kobiety nie miał żadnych prac taka jest, toteż jest przywoływany zawsze, kiedy się ten temat jest poruszany taki taki przykład CRM plemion arabskich, które zakopywał żywcem nowo narodzone dziewczynki nowo dziewczynka to coś gorszego słabszego i nawet można ją było w tak tak wiemy dziś ich ludzie czasem to się zgadzać na śmierć na zażalenie można było i żywcem świąt zakopać w pustyni pokazuje pani nie tylko historię Koranu, ale też mówi pani o religii jako takiej ani stara się pani pokazać, że sama religia nie determinuje tego, jaki człowiek jest wyznawca tej religii ponadto wpływają różne inne czynniki pisze pani tak, aby znawca żadnej religii nie można powiedzieć, że są dobrze ani, że sam jeśli rolnik nie są dobrani złe to konkretny człowiek jest dobre albo zły jego interpretacja każdej religii może sprawić, że stanie się jeszcze lepsze lub jeszcze gorzej się tu pojawia się pytanie czy wątpliwości dzisiejszego dwudziesto pierwszo wiecznego punktu widzenia mamy sporo takich głosów również ze strony środowisk akademickich naukowych ze środowisk racjonalistycznych, które mówią, że to właśnie religia jest źródłem zła i nieważne, jaka czy Czech czy islam czy chrześcijaństwo czy jakakolwiek inna Ależ dotychczasowa historia cywilizacji historia człowieka pokazuje, że to, że to religia jako taka wywoływała najbardziej poważne konflikty międzyludzkie lobbowała tutaj pani tknąć tego tematu tak oczywiście jest z odnowioną starożytnych do wydania natomiast też na mnie ZBiLK w imię religii ludzie potrafią robić rzeczy piękne i to też należy zauważyć, a nie tylko nie tylko o to, że były wojny krzyżowe czy czy powstało państwo, a ISIS tak wydaje mi się, że ziarno warto spojrzeć na każdy kij od 2 jego końców jak tutaj opowiedzieć dzieciom w Polsce w Polsce, w której 90 ponad procent osób identyfikuje się jako katolicy oczywiście dyskusyjna jest ta identyfikacja faktyczna tożsamością owa, bo mamy różne inne dane pokazujące, że tych faktycznie religijnych czy głęboko wierzących osób jest znacznie mniej, ale jak tu opowiedzieć n p. o historii MAK Mahometa zaznaczając, że to jest 1 z wersji to jest religia, by stworzyć z tego pewną historię kultury ani historyjka, bo tutaj mamy tak opowiada pani o o arabskich naukowcach arabskich net dokonaniach odtwórca Harry ligi o historii tej kultury i w pewnym momencie pisze pani Mahomet się o jego rewolucyjnym podejściu właśnie do tych prymitywnych praktyk praktyka ludzi wobec siebie nawzajem do tego barbarzyństwa pisze pani tak jak prosty poganiać wielbłądów w dodatku analfabeta wpadł na taki dziwny pomysł Mahomet często wychodził z domu i 3 dół w górę do Groty, w której rozmyśla niespodziewanie pewnej nocy ukazał się w tej grocie Archanioł Gabriel i powiedział recytuje Mahomet zdrapkę z przerażenia zdołał tylko odpowiedzieć, że nie umie recytować, ale Archanioł jeszcze 2 × powtórzył recytuje za trzecim razem Mahomet wyrecytował pierwsze wersety, czyli zdania Koranu nie było to dla niego łatwe przeżycie przeraził się myślał, że zwariował, że ma przywidzenia bał się, że opętał go złe duchy pustyni Dźwiny albo złe duchy pustynne rodzaju żeńskiego w ogóle dopiero kiedy wrócił do domu Hadżicia jego mądre starszy od niego żona uspokoiła go i przekonała, że mówił do niego Bóg, a liczba została pierwszą muzułmanką no itu przyznam, że znowu miałam wątpliwości, bo tu nie ma zaznaczonego żadnego takiego meta poziomu tej opowieści, że to jest 1 z wersji, że po ne, że ta mądra starsza kobieta, która przekonała może mówić Bóg do Mahometa, że to jest wersja, którą muzułmanie wierzą, a tu mamy przebrać się one historia fakty z historii tej kultury z taką opowieścią, że mnie ktoś doznał objawienia i faktycznie dzisiejszego punktu widzenia i tak bardzo często się nauka namówił żonę bardzo często były właśnie, jakim się jakoś przerwą w świadomości jakimś czasem zaburzeniem, a tutaj pani formalnie nie to niebyły żadne przewidzenia to mu wytłumaczyła jego mądre starsza żona, że to był Bóg i tutaj widzę pewien problem jak z tego wybrnąć ożyciu Mahometa wiemy dosyć dużo, bo to był normalny człowiek ma tam znają miał dużo chętnych znajdą one rządzone także oni wszyscy opowiadali później w dalszym pokoleniom tak jak to się z tą oczywiście czasem te słowa były przeznaczane i jakby poprawiane, żeby on lepiej wyglądał w świetle historii, ale na to to jest taka historia, która w Boniewie bardzo możliwe, że się wydarzyło naprawdę no jak i jak było naprawdę i czy to jest dzisiaj takie ważne tego tego nie wiem mnie na tym może czas się za zastanowić no i jak ja tutaj jako rodzic pewnie czytając tę książkę ze swoim dzieckiem tutaj bym jakoś sobie przerwę czy klauzule czy uwagę, że to jest pewna wersja tak, bo tutaj tym samym językiem tym samym nurtem narracyjnym opowiadamy o historyku, który jednocześnie tak jakby równie uprawnione było opowiadanie o takich zdarzeniach, które są zapisane w Koranie czy w Biblii czy innych pismach świętych, w której ludzie wierzą, a nie o nich wiedzą, ale to jest być może mój taki nawyk, ale bardzo ciekawa jest też to, że tak pani pokazuje Mahometa, że on w gruncie rzeczy nie wiem czy to jest zamierzone inne taki zabieg przypomina Jezusa to znaczy jest to by człowiek z ludową i Mahometa jest sierotą, która zauważa w swoim otoczeniu hipokryzja przemoc korupcję demoralizację i ma odwagę stawić temu czoła i powiedzieć stop i oczywiście początkowo brany za jakiego się prozą BUR ca tutaj mamy bardzo dużo podobieństw i pani pokazuje tak nowy traktat tak podają się gigahercach brzmi jak do tej z nowego nie wymyślam na podobno był to była to osoba bardzo bardzo wrażliwa i właśnie jako jako sierota początkowo jako jako dziecko się spotykały no nie nie miał tzw. pleców, a jak się w lepieniu czy w planie nie ma pleców z branży znana z naprawdę jest się w złym położeniu są bardzo planował wówczas kuratora tak w danym no i jakby na nowy nos widzi widział widział dużo nędzy widział jak ludzie zabijają się nawzajem plemiona są ze sobą walczą one niemym być może właśnie doznał wtedy jakiś tam dziś iluminacji albo na Nasdaq, o ile jest z książek na handlarzy ze świątyni to Mahomet rozbroił biznes pielgrzymkowe tak można powiedzieć taranem, który zresztą dzisiaj toczy się dalej z trojga proc od 2 w wykopach innym wyzwaniem dla można, by go biznes taki neon multi pozwał szkołę tam, bo 3 50 posągów w tej świątyni, którą pilnowali, ale też czerpali zyski z pielgrzymek członkowie jego plemienia czy spokrewnieni z nim i on po prostu to wszystko rozbił mówiąc Słuchajcie to jest to nie tak jak wam się wydaje jest 1 Bóg i nie chodzi tutaj o robienie z tego biznesu tylko szczerą modlitwę tak ma dzisiaj to samo miejsce przy czym przyciąga setki milionów wiernych, którzy też tak zostawiają sporo pieniędzy różnica między chrześcijaństwem, a muzułmanami, a muzeum, a islamem dach, a islamem jest również taka że, aby islam jest bardzo bardzo zróżnicowane znacznie bardziej niż chrześcijaństwa to, dlatego że jak pani pisze inny nie ma 1 autorytetu w 1 osobie, który by wskazywał jedno jedno interpretacje i wręcz pisze pani, odwołując się do tego przykładu, który nas w kulturze Zachodu bardzo to rozpala dotyczącego praw kobiet czy wizerunku kobiet, że równie dobrze w Koranie można wyczytać, że kobiety powinny zakrywać swoje ciało, jaki przeczytać, że mają prawo do dysponowania własnym życiem i własną wolą to znaczy zarówno muzułmanki zakrywające twarz powołują się na prawo islamskie jak muzułmański muzułmanki wchodzące w dżinsach czy właśnie z rozpuszczonymi włosami argumentują, że przecież w Koranie nie ma w ogóle mowy o tym jak one powinny w sensie dosłownym się ubierać co z tego wynika dla wiedzy dziecka, że to jest tak bardzo skomplikowane tak bardzo zróżnicowane i właściwie nie da się go ogarnąć nawet dorosłemu umysłem, a tak dla gawiedzi dziecka wydaje mi się, że może najważniejsze jest to, że po prostu świat jest różny i ludzi rozmaicie myślą jedni myślą, że będą bardziej pobożni, jeżeli będą zakrywać włosy, a i inni mówią zakrywanie włosów nie ma nic wspólnego z pobożnością to jest coś co jest wewnątrz i nie dotyczy moich włosów, a my wydajemy się, że to jest chyba główna myśli i ona oczywiście te wały wokół muzułmańskich chust od na ten temat jest dosyć łatwo rozmawiać tak no i to jest coś co każdy sobie jest w stanie wyobrazić na toczą się bardzo bardzo poważne spory religijne na temat zakrywania twarzy również największy taki no i jest 1 z największych autorytetów świata muzułmańskiego inny, ale Asghar wre ALU uczelnia Alaska rower w Kairze opowiada się za tym zieleń i sprzęt kilka lat temu jeść opowiadała się za tym, że nie wolno zasłaniać twarzy pan mówi się, że takie najbardziej pobożna pobożnych tych muzułmanek wraz z zasłaniają całą twarz także noc tyle dni tyle jest tych interpretacji i ile ile w no właśnie ile sposobów czytania i wydaje mi się, że należy, że w no może kiedyś islam do dojść do tego, że za sprawy ważniejsze niż długość spodni i chusta, a co dziecku w Polsce, które ma szansę przeżyć całe swoje życie nie, widząc na oczy muzułmanina taka lektura daje, dlaczego to jest ważne potrzebne, dlaczego zdecydowała się pani dla polskich dzieci taką książkę napisać niż wydaje, że to nie jest także takie dziecko niech nie będzie widziała nigdy muzułmanina, bo jest, bo jest ich coraz więcej wśród nas coraz więcej jest też Wola szansę się z nim zmieniają to nie jest tak jak w latach nie 80, kiedy nasze wychowywało się rzeczywiście można było nie widzieć nawet tak przez całe dzieciństwo szczególnie, gdyż poza dużym miastem dzisiaj mówi pani, że to się zaraz zmieni tak to już się zmieniło i nie można na to przymykać oczu i udawać się, że tego nie ma, jeżeli no powiedzmy na naszym osiedlu, a nikt nie minie mieszka żaden muzułmanin, a oni też z małym miasteczku mamy już ten przysłowiowy kebab nawet 3 jedno na głęboką i polskiej prowincji, więc tutaj rzeczywiście NATO jest to zmiana kulturowa bardzo zauważalna tak jednak, że moje dziecko ma maszt ma w klasie muzułmanka która, która ma po prostu mniej wieprzowiny i kiedyś moje dziecko się spytała bliżej, dlaczego na niej wieprzowiny tamtej wytłumaczyła także dzieci się coraz bardziej z tym coraz częściej będą się spotykać z islamem, a nie może, żeby wiedziały, żeby wiedziały coś więcej niż mogą im powiedzieć rodzice, którzy naprawdę wiedza na temat islamu w naszym kraju jest bardzo ograniczona, a pani lata doświadczeń w przybliżaniu szerszej publiczności dzisiejszej rzeczywistości krajów arabskich, bo to nie tylko książeczka, która dzisiaj mówimy, ale też reportaże dla dorosłych to tanie lata doświadczeń co przynoszą, jaką wiedzę o naszym obrazie, gdzie my tutaj mamy największe stereotypy na chociażby przy przypadku Mahometa, kiedy rozmawialiśmy wspomina pani o tym, że to jest prawda wiedza powszechna, że no właśnie on był tak Janinę tymczasem mamy stereotyp przede wszystkim myśli mama Macieja kota do filmu o tym, okrutni kół o tym, zacofanym pasterzu po prostu jakiś pustyni, który narzucił połowie globu swoją wizję świata, więc co my nadal widzimy w taki sposób i dorośli dzieci co pani zdaniem jest właśnie stereotypem niepotrzebnym montes to jest trudne pytania może on może odpowiem tak tą anegdotą, kiedy ja zacząłem zaczynałam studiować w innym Arabii styka wszyscy się mnie pytali, a czynsz no i integralności winien czy idę na studia po to, żeby mieć męża Araba w Michigan kogoś takiego stereotypu tak, iż arabscy niezłomne no, więc właśnie tak, ale teraz kiedy, kiedy ja napisałam tę książkę dla dzieci no to ludzie patrzą tak z takim dosyć lekkim takim trochę obrzydzeniem i właściwie, ale po co o to, żeby nasze dzieci były muzeum mandatami zderzają się boję się na znak boją się Izrael za znak mojej strony, które nie jestem muzułmanką także no tutaj właśnie, bo od rund ta książka może też jest po to, żeby się, żeby je, żeby się nie bać no nie da się nikogo o tak zdynamizować kogoś kogo świat złego wykształconego otwartych horyzontach na po prostu wydaje mi się, że się, że nie da nam, czyli jest taki lęk w ogóle przed rozmową o tym, przed zapoznawali się z tym światem jak czystki wyobrażenie, że ten świat może wciągać Breżniewa wbre w własnej woli albo, że islam jest zaraźliwy prac takich jak Polak to jest coś co jest to jest coś na mamę na kształt homoseksualizmu tak, którym też w podobny jak możesz nie rozumiemy i też Italiana różnymi bzdurnymi stereotypami takich wolimy o tym nie rozmawiać nie widzieć albo nawet jak widzimy to odwracamy oczy ze wstydem i wydaje mi się, że trochę z islamem jest podobnie realny, a który z tych rozdziałów jest pani książce, bo mamy różne tutaj kwestie związane z kulturą arabską omówione ostatnie rozdziału być może najtrudniejszy poświęcone terroryzmowi, które z tych rozdziałów był dla pani największym wyzwaniem jak to opisać tak, żeby to przynosiło jakichś informacji dziecku było wartościowe, ale jednocześnie zgodne z prawdą myśl trochę trolle trudno mi jest zawsze rozmawiać n p . z kobietami arabskimi muzeum bankami, które przekonują mnie, że one żyją w, żyjąc w cudownym życiem, a Legia 2 3 z mojej perspektywy to to życie jakoś nie wydaje mi się za bardzo cudowne mit to że, żeby wyjechać muszą wziąć sobie męskiego partnera wyjazdu tako opiekuna brata albo męża no to jakoś się trochę się trochę się kłóci z moim z moją wizją świata i wolności, ale z kolei też sobie myślę, że ma przecież ja nie będę uświadamiał jak bardzo one są nieszczęśliwe, że jeżeli one czują się z tym Okaj na to w sumie kim, że ja jestem, żeby mówić, że rzecz, że rzecz, że to nie jest kraj być może w moim życiu one by zauważyły coś co jedynie pokoi siła i pewnie w ogóle za żadne pieniądze świata nie zamieniłaby się ze mną, żeby wychowywać dzieci liberalizować a jakie padają argumenty z ich strony, kiedy ona mówią, że ich życie jest takie wspaniałe i czują się usatysfakcjonowane i spełnione, bo co tutaj, bo mogę, bo one są bezpieczne i to bezpieczeństwo jest bardzo dla nich ważne, bo one zawsze, ale one nie muszą decydować właściwie o niczym nie mają na głowie kredy cóż jestem komfort ubezwłasnowolnienia artystycznych złota klatka tandetna, ale jakoś w 2 w wielu przypadkach one są one są z tego zadowolone oczywiście są takie, które nie są jej one walczą o uprawnienie no i bardzo im kibicuje natomiast nobilitował to był właśnie taki taki atak i ma taka taka rzecz, która mi się trudno o tron napisała, ale z no ale jednocześnie właśnie Night najwięcej pytań sobie same i zadawała, a i tak myślę, że to jest właśnie bardzo istotne, żeby czasem oderwać się od tego od swoich własnych przekonań, że n p . że kobieta szczęśliwa to kobieta, która odnosi sukces ma dużo pieniędzy w mam piękne dzieci, a może właśnie dla kogo innego szczęście jest więcej w jak trudno było napisać rozdział o tym, że dzisiejsze konflikty zbrojne wojenne toczą się głównie rzeczy bardzo często na gruncie kultury islamskiej no bo tak dzisiaj ten świat z wygląda się zatrząsł w posadach z powodu tego wybuchu, bo właśnie, by jakiegoś rodzaju agresji wojennej na łonie tej kultury na łonie swojemu tak zdechłych ryb, a no tak, że no jeszcze, że nie tak dawno terroryzm nie był w ogóle Koj kojarzony z ze światem muzułmańskim za moje 18 17 lat temu, bo od 20 0 1 roku już to skojarzenie idea jest coraz silniejsze coraz mocniejsza, a tak tak tak zresztą od wybuchu WRC Center to świat w ogóle poznał muzułmanów, bo do tej pory w ogóle się nimi nie interesował w ich kobiety, które muzułmanki, które na ulicach naszych miast nosiły chusty przede wszystkim był postrzegany jako siostry zakonne, a chwasty, a dzisiaj wiemy, że to są muzułmanki także goście no niestety no niestety właśnie w ten w ten sposób świat muzułmański wkroczył do tego naszego powiedzmy cywilizowanego Zachodniego świata, ale jeszcze nie tak dawno przecież terroryzm w ogóle nie był kojarzony z islamem bardziej może to były to była IRA bardziej dba skoczkowie tak to byli terroryści, a teraz wiadomo, że terrorystami są muzułmanie no i też nie ma co na to przymykać oczy i tak jak niektórzy muzułmanie twierdzą to nie jest islam to nie jest islam nie na oczach chcę powiedzieć prosto w oczy tak to są to są muzułmanie oni się modlą oni krzyczą Allahu Akbar no i robią to w imię islamu zgodnie ze swoim rozumieniem z tak islamu ze swą interpretację Koranu tak jeśli chodzi o samą kwestię dzieci w kulturze arabskiej kulturze islamu czy tutaj mamy jakieś ciekawe zagadnienia, jakim jest dziecko w tej kulturze, jakie są jego prawa, jakie są jego obowiązki jak przebiega proces edukacyjny tutaj w tej książce ten temat nie jest poruszany, ale może on jest ciekawa na, tyle że mogłyśmy tutaj teraz coś się opowiedzieć o tym na rodziny muzułmańskie są rodziny wielodzietne przede wszystkim bardzo tak, żeby starzy dzieci zawsze mają pod opieką młodsze i one nic w ogóle wydaje się, że świat muzułmański to jest świat, w którym prawie nie ma jednostki tam nie ma nic, zwłaszcza czasu takiego takiego dla siebie, bo i zawsze w domach muzułmańskich jest pełno pełno krzyku ktoś ciągle wchodzi przychodzi wiele gotuje, ale bawi się krzyczy tak, że to są to są dzieci, których świat jest bardzo bardzo głośne i bardzo i nie ma w nim samotności to na pewno w jedno poza tym szkoły w i tych krajach jak te mogą głównie w krajach arabskich mówić tak nocą na nową bardzo takim inną bez słabym poziomie i teraz też od od kilkunastu lat jednak te dzieci są bardzo indeks trenowane w szkołach i bardzo w w nowym uczą się o tym, że żywność świat Zachodu to jest świat pełen moralnej zgnilizny no tak, że to też to też, że takie oblicze współczesnej islam ma inny, a czy na dal ten podział na płeć lepszą płeć gorszą w rodzinie istnieje to oczekiwanie na syna i zgroza, kiedy urodzi się córeczka myślę, że współcześnie to już jest mniej pewnie to zależy od zależy zależy od rodziny tak czy jest czy też strać nas miasta czy też czy też wiejska rodzina, kiedy wiadomo, że ten sen to jest coś takiego lepszego i należy mu usługiwać, a w i należy go kształcić jak dziewczyna no to już tam na posługi domowe, kiedy rozpoczęła się rewolucja wiosna arabska, kiedy społeczeństwo zaczęło wrzeć i Egipcie Syrii, gdzie spędziła pani czas studiując ciekawa jestem z z jakimi uczuciami refleksjami obserwowała pani szczególnie początek tego co okazało się ostatecznie przynajmniej dla Syrii i innych kilkuletnią co najmniej, bo jeszcze nie wiemy lato lato będzie trwało wojną i zniszczeniem, ale na początku cały świat wstrzymał oddech i trzymał kciuki wydawało się, że może dojdzie do jakiegoś przesilenia i może dziś demokratyzacji czy pani ze swoją ówczesną wiedzą również miał taką nadzieję na początku tych procesów będzie miał taką nadzieję ale, ale wiary w to nie miałam wydaje się, że do są społeczeństwa, które od tylu lat żyje były na w takich dosyć ostrych reżimach i one nie są gotowe na na demokrację na prośbę o tym, to za mało wykształcone oczywiście są są elity intelektualne, które mogłyby to jakby o ogarnąć ale, ale on całe społeczeństwo jeszcze naprawdę myśmy się wydaje, że są tak przyzwyczajone do życia w reżimach, że nic nie są gotowe po prostu na taką wolność, jaką daje demokracja a kiedy patrzy pani na serio dzisiejszą zniszczoną wyludniony nią zdziesiątkowaną ludność syryjską jak pani widzi przyszłość tego krajów w najbliższym czasie no to jest bardzo przykro zwolnienie nie ma nie ma przyszłości w najbliższym czasie dla tego kraju na czarno dlatego pytam się w samym mąż tam już tej chwili walczą wszyscy razem ze wszystkimi jest tyle tyle odłamów właśnie różnych frakcji jest to jest wojna wojna totalna jeszcze jeszcze wspierana przez jedno wiadomo przez przez Rosję, że on nowym wydaje mi się, że w przeciągu kilkudziesięciu lat ten kraj się nie nie nie podźwignie naprawdę jest moje zdanie czarny scenariusz drodzy państwo dla Syrii oby się nie spełnił, ale tym czarny scenariusz, że na pochodzi z pani doświadczenia jest pani wiedzy zbierane przez wiele lat tymczasem my polecamy państwu lekturę, która ma znacznie lżejszy wydźwięk, która ma charakter edukacyjny popularyzatorskich kim oni są ci muzułmanie książka wydana przez wydawnictwo czarna owca z ilustracjami Zosi Dzierżawski książka Zuzanny Pol, która jeździ się naszym gościem teraz jest dla państwa w prezencie pod adresami wieczorną patolog kropkę FM wieczór małpa TOK Rabka FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem była dziennikarka arabistyka autorka książki kim oni są ci muzułmanie Zuzanna Paul dziękuję bardzo za rozmowę dziękuje dobranoc zapraszamy za kilka minut na informacje w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA