REKLAMA

Rynek lotniczy w Polsce: jakie ma przed sobą perspektywy?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-04-05 12:40
W studio:
Czas trwania:
13:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze jest 12 4 3 Aleksandra Zinkiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM euro kosztuje 4 zł i 20 gr dolar 3 złj 4 2 gr za franka płacimy 3 5 6, a brytyjski funt teraz po 4 zł i 8 1 gr tylko w Warszawie na plusie WIG 20 teraz zyskuje 1 9 4 % w prawie 1,5 proc na plusie to wynik indeksu szerokiego rynku, czyli indeksu WIG ze spraw, które dzisiaj nad którymi się pracowało rząd dotąd rada ministrów zajmowała się projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz prawa o Rozwiń » miarach wszystko po to, żeby umożliwić modernizację systemu kas fiskalnych tak, żeby pracowały one online i bezpośrednio po zakupach przekazywały informacje w sposób ciągły i automatyczny w do centralnego repozytorium kas, które będzie prowadzony przez krajową administrację skarbową to mamy dane gromadzone analizowane wszystko po to, żeby mieć potem łatwiejsze funkcje kontrolne w ich, żeby nie było wycieków, żeby te transakcje, które zawieramy i paragony, które dostajemy od razu były rejestrowane online to projekt, który dzisiaj przyjęła rada ministrów lub raport gospodarczy, a dziś goszczą raportu gospodarczego jest pan Michał Mazur partner PwC dzień dobry dinozaur raport o prognozach dla rynku lotniczego w 20 1 8 roku w Polsce ukazał się w dzisiaj właśnie autorstwa firmy PwC, więc rzeczywiście to jest ciekawy rynek sporo się ostatnio na ten temat czy w inny mówi dzieje się w związku w ogóle Soroko zwany rynkiem lotniczym w Polsce przede wszystkim w ciemnościach z panem porozmawiać, ale problemy Podsumujmy w ubiegłym roku jak rozumiem duży wzrost liczby pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska i w tym roku również coś tak i takie go właśnie wyniku dobrze się spodziewać właśnie dużo się dzieje, bo powinna się dziać mam 18 % wzrostu w zeszłym roku jest drugi najlepszy wynik na świecie, a pierwsza jest Rumunia nomen omen nasz sąsiad tutaj w regionie w tym roku spodziewamy się również dosyć dynamicznego wzrostu 12 %o wego też pewnie 1 z pierwszych najwyższych na świecie, który powinien nas na koniec tego roku doprowadzi do sytuacji w ziemi 4 5  000 000 pasażerów a kto posługuje no bo właściwie to znany na lotnisko, które wszyscy znają, które wiedzą o tym, że po stalowych w Ostrowcu 2 par dużą część ruchu lotniczego lotnisko Chopina w Warszawie i co dalej na lotnisko Chopina w Warszawie na pewno jest to, że głównym lotniskiem w Polsce w tej chwili i notuje doskonałe wyniki, ale mamy też drugie pomocnicze lotnisko w Modlinie, które ma wynik bliski 3  000 00 0 mamy kolejne lotniska, które znajdują się w Krakowie w Poznaniu, a wy Katowicach i tak naprawdę nawet te mniejsze porty lotnicze też na niej widać dynamikę takie małe lotniska koszt otrzymany dużo osób się dziwiła poco nam porty lotnicze, a na Mazurach w ręce wyobrazić, że tam jest 2 2 3 % wzrostu i w zeszłym roku obsłużono tam już 1 10  000 pasażerów na dość ciężko się bez Adama zaloguje się przez remonty dróg pewnie to też trochę podbija wyniki i lotniska, ale dr Bożeną pasażerowie mają wybór korzystają z samolotu z usług przestaje i tańszych popularnych senatorów były bardzo trudno się dziwić starszy tym w tym wzrostom inni zwracają baczną uwagę w swoim raporcie, że przewoźnicy Nisko Nisko kosztowi notują bardzo duże wzrosty i teraz obsługują już zdaje się na ponad 40 % pasażerów w Polsce no to może to jest także te drogi linie powinny wynieść może próbować robić coś taniej skoro te tanie linie o złym prawie połowę pasażerów wiemy, że to jest po prostu taka segmentacja rynku mamy ASA Azerów, którzy wolą poleżeć trochę mniejszej mniej wygodnych warunkach, ale za to za niższą cenę, ale tych pasażerów, którzy lecą na wakacje dzieci mieć trochę bardziej wygodne rankiem 7 pasażerów, którzy lecą w planach biznesowych i potrzebują warunków na trochę wyższy poziom komfortu jest każda oferta ma swoich klientów i to po prostu jest dopasowanie tego rynku lotniczego do potrzeb naszych klientów naszych polskich klientów tutaj wygania wrotach do domu, gdy rozmawiamy sobie rynku lotniczym w Polsce w roku 20 17 osiemnastym prognozy na ten właśnie lokale są one dobrze wie, że teraz w Polsce, jeżeli chodzi o lotnisku są 2 główne tematy pierwszy to jest sprawa centralnego portu komunikacyjnego, który ma powstać, który ma powstać w okolicach Baranowa Rejonowym odbyła się Łódź Warszawa okolicę to tak zresztą wszyscy wiedzą no właśnie GPS, bo to kompleks powstał i podano lokalizację to wszyscy zdążyli sprawdzić no to właśnie wróciłem na chwilę przy tej koncepcji centralnego po dokonaniu komunikacyjnego w Polsce potrzebne jest tak duży port 3 to jest pomysł zupełnie nietrafione i inwestycje drożej kosztowała dużo się nie sprawdzi czy niema żadnych wątpliwości, że w Polsce potrzebny jest potrzebna duża inwestycja w infrastrukturę lotniskową prostą tak wzrastająca liczba pasażerów musi zostać obsłużona teraz czy jest to centralny port lotniczy czy n p. duopolu, bo też była taka koncepcja ta dyskusja ekspercka my już w zeszłym roku, zanim ogłoszono lokalizacja centralnego portu lotniczego w Baranowie mówiliśmy, że średnia odległość takiego portu w aglomeracji europejskich w 2 2 killometrem, a maksymalna, która ma sens to jest 50 km od lotniczy w Baranowie miałby odległość 4 1 kW, czyli wydaje się, że to jest dobra decyzja Warszawy tak oto do tego stare centrum Warszawy tak i też spójrzmy na to, że jesteśmy jedynym z dużych krajów europejskich, które nie ma takiego lotniska, a więc że, pomijając kwestie dyskusji takiej wersji mniej merytorycznej z punktu czysto widzenia merytorycznego Polska potrzebuje dużego lotniska w IT, ale czy to ważne, bo nowa mówi o tym, że, gdyby koncepcja mogą być różne groźby ETO o 1 koncepcję mamy tę Baranów nie mamy port lotniczy, który ma być duży jesteśmy jedynym krajem Konspol, który nie ma takiego dużego portu no to skoro tak się zastanawiam skoro wszystkie inne kraje mają to może nas już nie potrzeba co się może nie będzie nie będzie, czego obsługiwać oczy albo może może to by zrobić inaczej rozbudowujących MOK będzie albo jakąś spółkę zależną to już norma 0 1 czy potrzeba nie potrzeba możemy powiedzieć w ogóle nie potrzebujemy Narodowego przewoźnika nie potrzebujemy lotniska i korzystajmy n p . z przewoźnika niemieckiego francuskiego, bo wydaje mi się, że będąc obywatelem Polski chciałbym, żebyśmy mieli i port lotniczy i przewoźnika Narodowego, który zaczyna jak wiemy coraz lepsze wyniki notować Panas czy to jest, że Okęcie czy to jest z czym to jest centralny port lotniczy wydają się tam była przeprowadzona analiza wiemy, jakie są ograniczenia na Okęciu pewnie teoretycznie możliwe jest wydanie specustawy wysiedlenia osób mieszkających tam w okolicy, a lotniska także wydać te nocne loty mogą być prowadzone na wyspie sobie szczerze nigdy nie widziałem takiego procesu na jej w Europie, żeby wysiedlać mieszkańców centrum miasta, więc wydaje się, że to jest po prostu nieuniknione, że taki centralny port lotniczy musi gdzieś postaci zaraz się odezwą do osoby, które mieszkają w okolicy Baranowa pogodzono się Pomorskiej mieszkańcy centrum Warszawy, ale się pan nie martwi o tych ludzi, którzy teraz mieszkamy sobie spokojnie w okolicach Łodzi nagle powstanie u nas wielka inwestycja to wszystko wpłynie na nas ekosystemy na to jak my żyjemy jak pracujemy, jakie do nas dojeżdża będziemy teraz centrum jakiegoś właśnie wielkiego kosmosu lotniczego i niech nas pan nadzieję, że rywal ma absolutną rację, że powinny już część 3 wojny być wzięte pod uwagę różne punkty widzenia wszystkim powinniśmy jako obywatel otrzyma jakąś informację pokazującą porównanie tych poszczególnych opcji wskazujący na jego z punktu widzenia mieszkańców, ale też kosztu, a potencjalnego możliwości przyciągnięcia większej ilości ruchu lotniczego, która z tych opcji jest większe, bo myślę, że takie analizy zostały przeprowadzone my jako PwC kilka lat temu prowadziliśmy takie analizy to wtedy jeszcze były inne dane inne warunki więc, więc na pewno one musiały być zaktualizowane studium jest tam czeka, żeby zobaczyć szczegóły natomiast rozumiem to decyzje nie uważam, że była błędna, a koncepcją innym centralnego portu komunikacyjnego zajmowała się niedawno za mąż niedawno komitet stały rady ministrów wkrótce na stronie projektu ustawy każdy zdrowy trafi pod obrady rządu wtedy myślę, że będzie jeszcze więcej można jeszcze dowiedzieć się z dokumentów, które będą publikowane niż tylko z tego co pada z jego wypowiedzi medialne nie innych osób, które się tym projektem zajmują notowany centralny port komunikacyjny tak rozumiem rzeczywiście pasażera ów jest coraz więcej ludzie chcą latać potrzebą lotniska od Baranów, bo to właśnie były też pewnie dużo polityki ale, widząc moje życie druga sprawa i wydaje się mechanizm jest jeszcze więcej polityki tak naprawdę, czyli noc wczoraj oficjalnie dokument opublikowany wcześniej się o tym, mówiło, które lotnisko w Polsce będzie lotniskiem zapasowym dla Warszawskiego lotniska Chopina do Warszawskiego Okęcia i które potem ma szansę przetrwać, kiedy system centralny port komunikacyjny zostanie rzeczywiście wybudowanej wczoraj został oficjalnie powiedziane, że raczej to będzie właśnie lotnisko w Radomiu, a nie lotnisko w Modlinie, do którego pasażerowie się już przyzwyczajeni przyzwyczaili my co na to, żeby to był jednak Radom i nie znam szczegółów jeszcze analizy, która po popiera obecnie do decyzji natomiast ja mogę przypomnieć nasze analizy zeszłego roku co roku w tym raporcie publikujemy mówiące, że lotnisko to powinno być zlokalizowane więcej niż, a 50 km od centrum metropolii, a lotnisko w Modlinie zlokalizowany 40 km od centrum Warszawy lotnisko w Radomiu zlokalizowane 10 7 km od centrum Warszawy, a Słowak też znana, a po drugie, stajenek kolokwialnie mówiąc ta Radomia to jest dosyć długi dojazd może sięgnąć nawet 2 godzin, więc na wydaje mi się, że tutaj pasażerowie mogą zagłosować nogami po prostu i nie chce się należy, że celem również żadnego wyboru tak naprawdę, jeżeli się okaże rzeczywiście jest ich przewodnicy tańsze n p . są wyprowadzani z Okęcia i mają latać tam, gdzie został wyznaczony na działy się, że to jednak rzeczywiście będzie Radom od wszystkich inwestycjach prezenty mają wydać 6 wydobyć z dębu nie będziemy mieli my jako pasażerowie mieli zadanie musimy się przesadzić, bo lekarzem pociągi miejmy nadzieję, że to nawet uruchom uruchamiane będą połączenia tego rada miasta infrastruktura rzeczywiście będzie wykonana w taki sposób, żeby nam posłużyło nam to co możemy jak mogą wybory to jako pasażer po remisie ze ciągnęły także dopasowały się zdecydować czy wybrać się te lokale, które są z lotniska zlokalizowanego w SM 1,5 godziny drogi od jej miejsce zamieszkania czy 4 5 minut ciągnęły 1 sama ta sama ekonomia, a może lotnisko w Modlinie nie przetrwa tego Bond udaje się, że to, chyba że nie ma takiej możliwości mogli masz stałego klienta Hrubieszowa Janar ma stałą liczbę pasażerów forda powyżej 2 milionom w chwili banie nie ma dla niej, jakie zagrożenia, czyli wtedy musiałby rzeczywiście domowym torem, mówi że jest gotowy otwiera się doznajemy linie lotnicze no bo historia z trenerem oczywiście, że test kontenerem przewoźnik uderza zaś w stosunku do do lotniska w Modlinie często, że nawet, gdy tylko Damiena przewoźnik jest obsługiwany ma ceny wynegocjowane takie, że nikt inny Niejestem wstanie równać mówi, mówi że no to, że się skończy ta umowa, którą mamy z trenerem będziemy rozszerzać dobre propozycje też dla innych przewoźników do Kowal KO nudności i czysto polityczna w wielu miejscach wczoraj pan Mariusz Szpikowski, czyli prezes P. P. porty lotnicze mówił, że paradoksalnie to, że Radom jest takim lotniskiem się namiastką lotniska o takie sformułowanie padło to może ułatwić inwestycje w Radomiu, bo nie trzeba będzie tego robić pod ruchem, bo to będą mniejsze koszty, a analizy wskazują, że pewnie lepiej byłoby łatwiej byłoby wręcz wyłożyć lotnisko budować od zera na jedno to właśnie tu mamy lotnisko w Radomiu, którego nikt nie da się praktycznie nie korzysta jakiś mikroskopijne obroty bardzo rzadkie loty stamtąd mamy ten dobrze rozwijający się Modlin, które też wymaga inwestycji politycznej zgody na tę inwestycję nie ma właściciele się ze sobą dogadać nie mogą no i teraz pasażerowie musimy wszystko zapłacić bez daniny jest nawet tych lotnisk nano pasażerowie powinniśmy wyrazić nogami z po Chopinie, a elegancki wyzwaniem jest natomiast nowy wydaje się, że to ja rozumiem, że tak, że mamy istniejące lotniska, ale my staramy się zagospodarować wezmę sama to, że ktoś stara się znaleźć dla niego zastosowanie jest pozytywne, a czy to jest zastosowanie tutaj nie widziałeś tych analiz w szczegółach, więc w ten sposób nie mam pewności co tak kończymy w takim razie rozmowy jednak dzisiaj nie dość raportu gospodarczego był pan Michał Mazur partner w PwC bardzo dziękuję za spotka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA