REKLAMA

Czy piekło istnieje? Papież Franciszek i reforma Kościoła

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-05 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ze słuchaczy Blicharski to spieszę zapewnić, że Filip Gryko prowadzi wydaje serwis informacyjny w spodniach nawet kiedy mówią o stopniach rozpoczęły popołudniu Radia TOK FM 6 minut później 1 5 program przygotowała wydają nam Kurowska Aleksandra Palikot Krzysztof Woźniak realizuje, a prowadzi Paweł Sulik, a rozpoczniemy od 1 z bardziej zasadniczych pytań, które ostatnio obiegły media czy piekło istnieje łączymy się teraz z krakowskim studiem Radia TOK FM dr Dominika Rozwiń » Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak powinien już być z nami halo dzień dobry dzień dobry taki jestem witamy na antenie to zasadnicze pytanie, które obiegło media brzmi czy papież Franciszek wierzy w piekło stać przed pytanie chyba brzmi czy papież Franciszek powiedział, że to jest to jest auto taką drugą bardziej ekscytujące są też stroną tego pytania, bo rzeczywiście muzeum jest także tuż przed świętami w trakcie świąt i po świętach była to taka wiadomość krążąca po informacji po internecie również w mediach katolickich się pojawiła pojawiły takie nagłówki papież powiedział, że piekła nie ma oczywiście pojawiło się albo też w odpowiedzi na te nagłówki im nic cytaty z wypowiedziami papieża, w których papież z kolei o piekle mówił pojawiło się również komentarze teologów, którzy podkreślali, że w pewnym sensie metaforycznym ujęciu można również w zgodzie z ortodoksją katolicką mówić o tym, że piekła nie ma mianowicie, kiedy odwołujemy się do urn koncepcji, a po katastrof z takiej koncepcji, którą w Polskiej teologii m. in. ksiądz Wacław Hryniewicz od właściwie dziesiątek już lat rozwija co znaczy to jest właśnie taka koncepcja teologiczna, która mówi, że teraz takie trudne słowo czy w takim wymiarze onkologicznym metafizycznym oczywiście piekło istnieje, ale jako chrześcijanie powinniśmy mieć nadzieję, że piekło jest puste, ponieważ miłosierdzie Boże jest właśnie tak potężne, że sięga również poza granice śmierci te elity doczesnej i tak naprawdę każdy człowiek w zderzeniu z ostatecznością WL jednak mam to szansa do samego końca, a nawet dłużej wybrać prawda życie wieczne z Bogiem, a nie ani piekło skończyli musi pan powie, skąd się, że w ogóle takie gmina nie chce użyć słowa placówki, a skąd taki pomysł się wzięły, że papież mógłby nie wierzyć w piekło no oczywiście w jak każda każda plotka czy czy informacja także ita mała jak najbardziej źródła w realnym wydarzeniom, a mianowicie spotkań w spotkaniu papieża Franciszka z założycielem w dawnym redaktorem naczelnym Dziennika La Repubblica NJ Lis Eugenia z Kalwarii jest znajomość druga, która też zaowocowała m. in. książką, która także innym miała polskie wydanie książkę rozmowy z niewierzącym, czyli właśnie zapis rozmów w papieża Franciszka i Eugenia z Kalwarianką i rzeczywiście faktem jest, że z takiego spotkania do takiego spotkania doszło jak natychmiast poinformowało watykańskie biuro prasowe spotkanie miało charakter prywatny z okazji Wielkanocy w NBA rozumiem to z Kalwarii wystąpił z taką potrzebą spotkanie z tą pisze z okazji Wielkanocy każde spotkanie miało miejsce i w oparciu o to spotkaniem okazał się na łamach La Repubblica tekst, który zresztą w no właśnie było w komentarzu ładny, że to nie jest wywiad, czyli materiał taki, w którym są spisywane nagrywane spisywane, a następnie autoryzowane wypowiedzi tylko jest to rozmowa, która właśnie była takim swobodnym zapisem przygotowanym przez skarb Felliniego, który biegł tam biednych w 1 z komentarzy włoskich też czytałam rząd właśnie podkreśla, że też na rozmowy z papieżem wchodzi bez dyktafonu bez notesu, że ma też jako dziennikarz tak świetną pamięć, że rzecz, że potrafi wszystko zapamiętać i potem wiernie przytoczyć, więc do nie wiemy dokładnie co co w jakim kontekście papież Franciszek o piekle rozmawiał czy w kontekście w Gniewie właśnie piszę rozmów prawda egzystencjalnych czy właśnie w kontekście metaforycznym no w każdym razie przynajmniej ci katolicy, którzy się troszczą o taką czystość ortodoksyjną mogli odetchnąć z ulgą po tym, potem demencji Watykanu wszak ci, którzy wierzą we wspomnianą przez panią na pokład dostał za to pewne jest odetchnąć z jakąś nadzieję radość, że o g każdy gatunek listach do Przemyśla to co my nasz rząd już zresztą ów tak myślę też jako taki rodzaj komentarza, że właściwie nikt oczywiście, oddzielając ten trend ten poziom dogmatyczne ponieważ, w czym innym jest właśnie po to, to przekonanie prawda takie metafizyczne o istnieniu uczą możliwości istnienia prawda takiego takiej rzeczywistości duchowej jaką, jaką jest piekło, ale właśnie patrząc z takiej perspektywy chrześcijańskiej nadziei znowuż nie byłoby to taki chyba straszne, chyba że dla niektórych jest to takie straszne prawda powiedzenie, że przy być może możemy mieć n p. nadzieje na to, że nawet jeśli piekło istnieje to jest puste zresztą przypomina mi się przy tej okazji takie nasze też doświadczenie jako miesięcznika znak już wiele wiele lat temu przeprowadzaliśmy robiliśmy taki numer miesięcznika homoseksualista idzie do niej ba IR przeprowadziliśmy przy okazji prac nad domem rem sondę uliczną, w której zadawaliśmy mieszkańcy Krakowa różne pytania m. in. właśnie takim pytaniem o to czy wyobrażają sobie, że właśnie w niebie będą wspólnie dzielić stołu niebiańską rzeczywistość właśnie z osobami niewierzącymi gejami lesbijkami osobami trans płciowej mini i t d . i właśnie dla wielu osób wtedy pytanych na ulicy to było takie no cóż bardzo trudnego wyobrazić sobie prawda, że się w głowie jak to w takich idealne i komunię wspólnocie w takt mielibyśmy bez tych podziałów być, więc myślę, że wiele z tych naszych wyobrażeń takich na temat piekła nieba i też tego naszego oburzenia na te domniemane słowa Franciszka bardziej pokazują nasze prawda przekonania, jakie śniegiem lęki wyobrażenia, że tak niektórych ludzi chcielibyśmy w tym piekle może umieszczać w różny dla życia co ta historia począwszy od ADO tego co pani mówią, że ludzie Dziennika po prostu nie notował tylko zapamiętywaniu począwszy od tego na ile to jest relacja na ile to jest luźna relacja ze i teraz nie z wywiadu z papieżem Franciszkiem tylko raczej z luźnej rozmowy tak to pokazuje też drugą rzecz znajdziemy chcemy, żeby papież Franciszek wypowiadał się w jasny jednoznaczny bezdyskusyjny sposób na temat prawdy wiary Otóż jak biorę do ręki, a ostatni numer znaku i czytam sprytnie skonstruowanej tutaj 2 głosy 1 za drugi przedział jeśli chodzi o postać papieża Franciszka to i jeszcze bardziej interpretuje w ten sposób całe zamieszanie z nieistnieniem piekła któż jak rozumiem rozumiem jest jakaś społeczna presja nie wiem czym dochodzi do papieża Franciszka ażeby papież Franciszek jakoś wyraźniej podkreślał dogmaty wiary czy trzeba się z tym zgadza w rzeczywiście znaczy tak lgnie dzięki nie zgadzam się z tymi argumentami podnoszonymi przez niektórych papiery krytyków papieża Franciszka, którzy mówią o tym, że papież wręcz zaprzecza pewnym bogatą w wiary chrześcijańskiej czy też dogmatem przyjęty w kościele katolickim natomiast myślę, że z drugiej strony trzeba powiedzieć bardzo wyraźnie im, że oczywiście poprzednie pontyfikat Jana Pawła II o Benedykta szesnastego spotykały się z bardzo bardzo też poważną krytyką ona może w Polsce była słabiej wyrażana i słabiej obecna, ale spotykał się z krytyką natomiast rzeczywiście jest tak, że też przeciwko jedno papieżowi Franciszkowi i duża część też takich środowisk katolickich również właśnie n p. między nimi część środowiska amerykańskich konserwatystów niektórzy niektórzy podkreślam konserwatywni biskupi czy kardynałowie rzeczywiście wystawy wysuwają oskarżenia, których tam 1 z wyrazów było były takie wątpliwości sformułowane na piśmie po opublikowaniu przez papieża Franciszka InPost na zdalnej adhortacja Amoris Laetitia, więc w pewnym sensie jest to taka sytuacja bez precedensu w najnowszych dziejach kościoła, ale myślę, że mu, że to jest tak rzeczywiście bez punktu widzenia takiego Teologicznego to żadnego zamętu nie ma, dlatego że dzwon dla ludzi wierzących jest różnica między wypowiedziało prawda pracowała w Gniewie oficjalnym dokumentem typu encyklika czy adhortacji raczej czymś co co ukazuje się co co papież też jako pełniący urząd biskupa Rzymu, ale prawda w oficjalny sposób publikuje też jego oficjalny głos i od tego oficjalnego głosu należy odróżnić jednak prywatne wypowiedzi, które po prostu mają inną rangę charakter inną siłę też nie wiem co prawda tak koło ewentualnie dawania do myślenia więc, więc tutaj dialog z takiego zamętu mnie nie mniej ni nie dostrzegam natomiast dostrzegam rzeczywiście bardzo poważna kończy kontrolę wersji też myślę na różnym poziomie ideologicznym i takim też politycznym tak niezgody na pewne na pewne działania w złym papierze Franciszka, ale słynny zamek nie używa być może, ale bardzo podobnych słów używa w artykule zamieszczonym w ostatni znaku Rasel 0 2 i amerykański publicysta redaktor naczelna ekonomicznego miesięcznika festyn z najważniejszego konserwatywnego pisma poświęconego religii włosach państwo drukują tenże artykuł, który jest o tyle krytyczne wobec marzenie wobec praktyki chyba przede wszystkim dobre praktyki zgroza zmysł krytyczny wobec Franciszka ideałem myśmy w innych jednocześnie nasze baby sympatii przekonania są absolutnie po stronie papieża Franciszka ale, ponieważ także w Polsce ta debata o Franciszku, kiedy się przygląda różnym tytułom prasowym 3 rzeczy różnym mediom przybiera bardzo ostry nieraz kształtny chcieliśmy pokazać właśnie takie 2 głosy z 1 strony głos księdza Tomasza Halika, który no właśnie reprezentuje, który jest też lekkim inicjatorem takiego szerokiego na poparcie listu poparcia dla działań podejmowanych przez papieża Franciszka z Wisły tego przywołanego już przez pana rasy lampę Reno, który rzeczywiście w postaci bardzo ważną, dlatego że ten trend ten miesięcznik First Things po prostu takim opiniotwórczym ośrodkiem dla amerykańskich konserwatystów to robione są to oznaczać takim esencją Malmy w skrócie pokazuje najważniejsze argumenty krytyków obecnego pontyfikatu w 2 tekstach haraczy poglądach i próbach oceny pontyfikatu porozmawiamy za chwilę po informacjach Radia TOK FM przypomnę, że się łączymy z krakowskim studiu Radia TOK FM, gdzie jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak do rozmowy wrócimy za chwilę po 5 kwietnia w czwartek 15 20 3 słuchamy Radia TOK FM i łączymy się ze studiem krakowskim przy stacji radiowej, w którym jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak jest czas dzień dobry dzień dobry w pieszych część naszej rozmowy rozdaliśmy obawy albo też nadzieje naszych słuchaczy na istnienie lub też nie istnienie piekła mam nadzieję, że złapaliśmy ich tuż przed nie wiem z zięciem wielkiego kredytu ochronnym albo zakupem czegoś wielkiego dna z ratami na wiele wiele lat, bo piekła nie ma to jest coś co jest luźnym publicystycznym sformułowaniem ani feralną wypowiedzią twardą wypożyczenie dogmatyczny mu świetnie Włoch świetnie, że to padło bardzo wyraźnie manager, w których nie będzie bo kto zgarnie aż zmieni słuchacze Radia TOK FM odetchnąć z ulgą tak duże ryzyko dla 2, ale dualny druga rzecz coraz bardziej nieniepokojony mówić, kiedy podczas lektury miesięcznika znak tego miesięcznika znak zapoznają się z oboma tekstami, które już pani zaczęła mówić, czyli raz na Ronaldo Real oraz w innych Tomasza Adamka księdza Tomasza Halika to okazało się, że postać Franciszka potem może być widzi widziano w tak różnych kolorach rozpada się na 2 postaci w planach są co najmniej 2, ale czy oczy czy może moglibyśmy słuchaczom przedstawić to po to jest swoistą dyskusja pomiędzy tymi 2 tekstami czy autorami w ten sposób, że 1 z nich pokazuje papieża Franciszka jako tego, który dał niezbędną energię Kościołowi w bardzo dobrym momencie tak schemat i drugiego, który mówi, że niestety papież Franciszek zapomniał o kluczowej rzeczy dla instytucji, która 2 00 0 lat funkcjonują mianowicie w drużynie cytatu w gościu, ale nie może być szpitalem polowym co to dokładnie zna myślę, że rzeczywiście to jest chyba bym poza tematami, które również radnym udzielał i bywają kontrowersyjne dla niektórych przynajmniej rzeczywiście chce być sama filozofia papieża Franciszka jest chyba tym najbardziej takim dyskusyjnym elementem, bo rzeczywiście rasy Reno zaczyna swoją krytykę od tego, że papież Franciszek ma wizję kościoła jak koło szpitala polowego ma wizję robienia rabanu mam im swobodne podejście do duszpasterstwa właśnie polegający na improwizowane nie służy zbieraniu tematu w działaniu też pod wpływem impulsu i rzeczywiście tak jest tak Franciszek właściwie zrobił duży duży rabat inny w kościele od zrobił go od samego początku tak to znaczy już po wyborze tam przyprawiające niektórych specjalistów od ortodoksji o zawrót głowy, że tam nie te pantofle nie ten gest wykonał nie w ten sposób także ma właśnie zbyt swobodne podejście do symboliki i obrzędów, a potem już było coraz poważniej to znaczy, kiedy n p. ogłosił, że chce zwołać synod poświęcony wyzwaniom, jakie stoją przed rodziną auto zachęcił kościoły rzymskokatolickie na całym świecie, aby wypełniały ankiety i pisały opisywały swoje doświadczenia i to w jaki sposób na pewne sprawy się zapatrują w tych ankietach m. in. też były pytania osoby żyjące w tzw. sytuacjach nie reguł nieregularnych o związki jednopłciowe tak osoby też rodziny panującej je wychowujące gnać przez związki jednopłciowe również wychowujące dzieci i t d. i t d. tost straszny raban jednak narobiło już samo postawienie takich pytań, więc rzeczywiście nic już raz, ale musieli przerwać globalny, a autor pan rano mówi wskazuje na to, że to nie tylko hotel różne wypowiedzi albo gęsty czy różne sugestie ale, toteż jest ósmy rozdział adhortacji na Amoris Laetitia, gdzie tak wyraźnie napisano tuż tuż za konkretny tekst także wyraźnie napisane co zrobić kwestia komunii dla rozwiedzionych osób, które weszły w nowy związek to rzeczy tak tak, bo ja chcę, by podkreślić że, gdy pytam z zarzuty o tym, że Franciszek ma wizjer kościoła jako szpitala polowego i ma wizję robienie rabanu to rzeczywiście jest sposób w jaki papież Franciszek cieszy rozumie swój urząd, ale też rozumie to, czego kościół potrzebuje tak on uważa, że kościół potrzebuje ożywienia potrzebuje dużo większej dawki pluralizmu wielo głosu i decentralizacji nie boi się tej decentralizacji ich nie widzi sprzeczności w tym, że w różnych regionach świata pewne praktyki będą wyglądały inaczej, czyli n p . w dorzeczu Amazonii prawda niby my mężczyźni będą dopuszczani do Endo do święceń kapłańskich nie może nie są celibat Dariusza i t d . i t d. papież Franciszek ma rzeczywiście, jakby inną wizję prowadzenia kościoła niż mają Rasel rano przyszedł niż on miał ją od liczby oraz regionie nikt się tego wprost, ale nie śmiał ją być może Benedykt szesnasty 3 czy Jan Paweł II i ta wizja to rzeczywiście będą najbardziej się skupiła w tym cytowanym przez pana dokumencie to znaczy po synodalnej adhortacji Amoris Laetitia, gdzie znalazł się taki właśnie słynnym rozdział podejmujący także na temat ważny i właściwie dyskutowanych od lat w kościele to znaczy sytuacji osób żyjących w nie tylko w związkach niesakramentalnych, ale właśnie szerzej w różnego rodzaju sytuacjach nieregularnych, ale takich sytuacji, które odbiegają od takiego klasycznego modelu oczywiście to jest temat który, który stoi czy wyzwanie, które stoi przed kościołem tak szczególnie istotne jest to naj le to powinna być instytucja scentralizowana z prostymi jasnymi zasadami obowiązującymi uniwersalny gdzieś na świecie a gdzie na osiedlu Kani można, by odstawić na hotel, ale co ciekawe w tekście panoramy jest taki fragment jako katolicy musimy powrócić do naszej tradycji nauki społecznej oraz na nowo i głębiej pomyśleć o tych dobra człowieka, który w, którym służyć powinna wolna ekonomia to z punktu widzenia autora, który zarządza papieża willi wpły w lewicowej ideologii sam autor tutaj też prezentuje jakąś ideologię, że taką farbą w wolnorynkową w tak czy rzeczywiście jest także w konserwacji ścian dlatego właśnie przed informacjami pojawił się ten wątek, że tej krytyki papieża Franciszka niemożna oddzielić od polityki moim zdaniem to jest bardzo silnie związane z polityką to znaczy i z pytaniem o to kto ma mieć władzy w kościele czy ta władza ma być rozproszona zdecentralizowana, ale także no właśnie, jakie poglądy polityczne stoją m. in . za krytykami ten amerykańscy konserwatyści dotąd nie jest tak, by może wiedzą tajemną dla słuchaczy Radia TOK FM szczęście są w większości zwolennikami takiego wolnego rynkowego od twardego podejścia też prawda taki dogmat to znaczy, że właściwie jest ciężka praca zawsze popłaca, jeżeli ktoś nie doszedł do pewnego też powodzenia to jest, że nie widzę, że trochę leniu tezę wina nie da się w życiu stara prawda, że każde okoliczności społeczne pochodzenie można przełamać i osiągnąć ten ten wielki sukces prawda materialne c, który też jest jakimś znakiem powodzenia i też prawego dobrego prowadzenia się cieszę to jest taka troszeczkę przeze mnie zbulwersowana wersja, ale no i jest także Franciszek wywodzi się zupełnie innego kontekstu innych doświadczeń taka Ameryki Łacińskiej, w której nie wystarczy mieć dobre chęci, żeby pokonać prawda różnice społeczne i nie utonąć się też nie być pogrążony przez swoje złe urodzenie czy kiepskie pochodzenie, więc jego doświadczenia są zupełnie inne niby jest tu w dużym krytykiem także takiego czysto wolnorynkowego podejścia opublikował inna rzecz, która wzbudziła kontrowersje encyklikę poświęconą ekologii wydarli takiej zupełnie innej integralnej wizji człowieczeństwa człowieka widzianego w kontekście, jakby połączenia jak i zagraża Ronald Reagan widzi w tej encyklice niebezpieczeństwo i do lat 3 tak IS no i oczywiście właśnie zbiór Kret tam też taki cytat, że właśnie widzi niebezpieczeństwo takiego zbiurokratyzowana go podejście ideologizacji zmian klimatycznych prawdach, które go pani co sądzisz na ten temat jakieś 10 lat pokaże się jednak globalnym ociepleniem dążenia władzy polityczna sprawa niż faktycznie ocieplenie z winy człowieka i wtedy wtedy co pani pomyśli, że może jednak dobrze by papież tak ładnych polityczne ekonomiczne w sporach nie nie zabierał stanowiska w kurorcie nad uniwersalnym porcie mówi czyńcie dobrze, o czym wie wie pan myślę, że co do pewnych rzeczy wbre w pozorom nie ma elit i nie ma sporów to znaczy można oczywiście naukowcy mogą prowadzić dyskusje i badacz tych, jakie są przyczyny pewnych zmian klimatycznych, które zachodzą natomiast papież Franciszek mówiąc o uchodźcach jak podkreśla, że my właściwie teraz się skupiamy na perspektywie uchodźców tych właśnie, którzy uchodzą z przyczyn politycznych religijnych, ale właściwie z Afryki nadciąga kolejna faza fala uchodźców przede wszystkim uchodźców klimatycznych tak znaczy to, że są rejony m. in . w Afryce, ale nie tylko w Afryce, które pustynie ją, w których tak dramatycznie zmieniają się warunki życia, że ludzie, którzy ludzie i zwierzęta, bo właściwie biolodzy mówią, że migracja zwierząt jest już po prostu żyje, jakby widziana obserwowana od od wielu wielu lat, więc tutaj wydaje mi się, że Franciszek nie wchodzi z żadną sferę ideologii tylko wchodzi w sferę nazwania realnych problemów tak to znaczy rabunkowej eksploatacji zasobów jedno i myślę, że każdy, kto się interesuje Niewiem tym co się dzieje w Azji Afryce czy w Ameryce Łacińskiej to łatwo znajdzie przykłady po prostu tego co Franciszek nazywa rabunkową eksploatacją zasobów czy to właśnie niewolniczą pracą w kopalniach czy fabrykach czy wycinką UE prawda Puszczy grabieżą prywatyzacja zasobów naturalnych pra w do odbierania ludziom jak Bryzek gogle w Egipcie podejmuje podważany refleksje na temat tych nie wiem wspólnotowego prawa do pewnych zasad domy i siłą rzeczy jak rozumie z tego co pani mówi wynika, że nie ma innej możliwości jak się ustawić jakimś kontekście nie wyznaczać globalnego porozumienia klimatycznego po to, te zarzuty pana rano także papież, chcąc nie, chcąc ustawił się w jako zwolennik pewnego rozwiązania w, a może nie będzie grać, ale być bardzo bym prosił o o takie przejście to na nasz Polski rynek i JP następujące pytania jeśli biskupi w Polsce czytaj Włochy teraz właśnie mam taką nadzieję zresztą w miesięcznik znak ostatnie numery i już przegrali przez Tomasza Halika teraz zabierają za artykuł pana Lotto w wg pani, kto tych gmin, które bardziej przypadnie do gustu, gdzie jest to na zależność lenną biskupowi w tym tak musielibyśmy sondaż zrobiony się oczywiście jest także nic tu jest taki w tak oficjalnie chęć biskup Józef tak, by żaden biskup się, jakby nie w wypowiedziach nie wypowiada oficjalnie prawda posłuszeństwa czy nie nie nie krytykuje publicznie w co prawda papieża natomiast rzeczywiście jest także myślę, że chociażby adhortacja poz nadal Amoris Laetitia pewnych kłopotów nastręcza i tutaj stanowisko prezydium polskiego Episkopatu jest taki, że wciąż nie przygotowało i nie ogłosiło wytycznych w 2, które n p. ogłosił część kościoła Południowa amerykańskiego, do których tych krytycznych papież odnosił, że tak to jest właśnie ta interpretacja, którą mu chodziło i w pewnym sensie też, jakby wsparł tę interpretację swoich dni jak autorytetem Polski kościół, gdyby Episkopat czy prezydium Episkopatu Maćka takich wytycznych jeszcze nie dało co można różnie interpretować tak to znaczy no widząc, jakby globalnie, jaką stronę, które rozwiązania są też przez papieża Franciszka wspierane przy tutaj wstrzymują się odgłosu mający odmienną postawę jednak dom możemy sobie przypomnieć, że polscy biskupi też na deser lody jechali przede wszystkim z takim grę w reprezentacji oczywiście ta, która jechała na synod z takim odwołaniem do tego co mówił Jan Paweł II co Paweł szósty Humanae vitae Jan Paweł II familiaris konsorcja, że mamy się 3 mać pewnej wizji tradycyjnej rodziny właśnie, że nie ma dyskusji o dopuszczalności osób żyjących w związkach niesakramentalnych do komunii czy w ogóle tutaj nie ma o czym rozmawiać to nie to jest z tą przestrzenią dyskusji, więc myślę, że to stanowisko polskiego kościoła takie oficjalne łatwo zrekonstruować natomiast myślę, że ta część biskupów też zdaje sobie sprawę, mówi że taka decentralizacja kościoła, jakby istnienie różnych praktyk jest w praktyce trudne tak wprost wystarczy, że co Episkopat niemiecki przyjmie inne wytyczne dotyczące polscy katolicy będą prawda jeździć do Berlina, żeby tam uzyskiwać rozgrzeszenie ledwo ci, którzy żyją w sytuacji nieregularnej i uzyskiwać rozgrzeszenie po to, żeby przystępować przykładowo do komunii jest sama pani powiedział, że jest możliwe, żeby poświęcać tych, którzy nie żyją w celibacie widać maleńki idą właśnie jest taka jest taka jest taka dyskusja do ich żali się, że w Polsce, że coś takiego jest no właśnie, więc dlatego, że oczywiście ci konserwatywni krytycy, którzy krytykują pontyfikat oni wiedzą, dlaczego krytykują znaczy wiedzą, że jeżeli następuje decentralizacja, jeżeli rzeczywiście gdzieś pojawiał się różne praktyki to one w pewnym prędzej czy później zaczną oddziaływać także na winnych miejscach prawda musimy kończyć naszą rozmowę, ale proponuję zakończyć się w ten sposób drodzy słuchacze drogie słuchaczki drodzy biskupi proszę sięgnąć po ostatni numer znaku warto nie tylko ze względu na te 2 artykuły, o których rozmawialiśmy z dr Moniką Kozłowską redaktorką naczelną miesięcznika znak stał się łączyliśmy ranny przez studia w Krakowie do usłyszenia widzenia dziękuję bardzo, że mąż wyjechał przed nami informacje na po informacjach wnoszą studził rabin Szalom Stadler przewodniczący szabatu bawić w Polsce i Damian Czachorowski z fundacji my będziemy rozmawiali o raporcie, który nosi tytuł sytuacja mniejszości narodowych etnicznych religijnych w wybranych państwach Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości żydowskiej w wybranych państw Unii Europejskiej to m. in Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA