REKLAMA

Rok 2017 bezpieczniejszym na polskich drogach? Nie dla pieszych

Skołowani
Data emisji:
2018-04-07 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak audycje skołowani dzisiaj ze mną studiująca grunt Meyer psycholog transportu oraz ekspert d s. zrównoważonego transportu dzień dobry film obraz osoba, która jest odpowiedzialna za wiele rzeczy m. in. twórca bloga strefa piesza moim zdaniem 1 z pierwszych osób, które w ogóle się zaczęła interesować sprawami pieszymi w polskich miastach i dlatego porozmawiamy o pieszych ale, ale tak naprawdę Jacka grunt Meyera zapraszam, żeby porozmawiać o Rozwiń » przewozie dzieci na rowerach wątpię, że nam to dzisiaj wyjdzie, ponieważ w tym tygodniu pojawił się statystyki policyjne wypadków drogowych w 20 1 7 roku, a że Jacek grunt Maier zajmował się, kiedy się onegdaj i teraz dalej to próbuje robić pieszymi to porozmawiamy jak to bezpieczeństwo pieszych w statystykach za 20 1 1 rok wygląda statystyki robi policja oczywiście zbiera dane jeździ do wypadków na później co roku przedstawia taki raport wychodzi, że w 20 1 7 roku było nieco mniej wypadków z ofiarami śmiertelnymi niż 20 1 6 roku było nieco mniej wypadków, więc teoretycznie można powiedzieć, że troszeczkę było bezpieczniej, ale nie dla pieszych i dla pieszych obok pieszych zginęło więcej w stosunku do 20 1 6 roku, który był w ogóle kiepski czy wg ciebie ta baza danych przedstawionych przez policję to jest dobra baza danych czy czegoś brakuje w tych statystykach i trudno powiedzieć oczywiście nie nie nie tworzę tych danych tak mnie nie nie zajmuje się segregacją nie wiem w jaki sposób do końca tworzą się w ogóle ta baza danych tak chcę się, że policja przesyła te dane z różnych komendach wojewódzkich odbędą się one są zbierane w tobie Cis ZUK kwalifikuje się dane wypadek 3 rzeczy to jest coś co jest w pasie drogi na spacer jest zabawnie wszyscy spoza pola poza pasem dzielącym można go nie jest z tymi z tymi wytycznymi to nie, ponieważ policja zbiera dane z re, który w obu wypadkach drogowych, które mają miejsce na drogach publicznych w strefach zamieszkania oraz strefach ruchu, więc jeżeli już się coś wydarzy poza tą drogą publiczną, a to wypadkiem drogowym nie pytanie czy, jeżeli samochód wpadnie na drzewo to jest poza pasem drogi nie jest, tak więc właśnie tak naprawdę wypadki nie jest takie zamówiła w jakimś rozsądnym traktowaniu tego tytułu zdarzeń i zastanawiać nad tym czy są czy też liczby faktycznie podający z tego co się dzieje czy nie tutaj było szereg wątpliwości, że pamiętamy na któryś z konferencji, która była organizowana przez Najwyższą Izbę Kontroli zgłaszane uwagi przez rząd dusz pań tam przez bank światowy tam była 1 z osób, która od pań także do aresztu, bo dosyć dawno temu w barze 3 4 lata temu, by światowe w tym uczestniczyć będą na torze w podaną koszty koszty, których się na ogół nie liczy koszty związane z wypadkami tym, jakie społeczeństwo nasze polskie ponosi w związku z tym, że tych wad jest bardzo dużo to były horrendalne kwoty i inni bank światowy właśnie z w swoich badaniach i w swoich statystykach posługiwał się danymi ze szpitali, a kibice nie było dane policyjne, gdzie zbierano informacje w wypadkach tylko były dane ze szpitali, które pokazały jakąś dużą niespójność między tymi danymi, więc myślę, że warto byłoby sprawdzić tak naprawdę porównać te wartości wiedzieli, gdzie indziej, gdzie faktycznie, gdy faktycznie należy problem, dlatego że ewidentnie ewidentnie nie jest tak bardzo to jest dziś, by się nie zgadzam, jeżeli już rozmawiamy o sposobie zbierania tych danych to były też to jest trochę dziwne ponieważ, aby zakwalifikować coś jako wypadek drogowy to nie tylko ważne jest miejsce czy ta droga publiczna strefa zamieszkania czy strefa ruchu, ale też, kto uczestniczy w tym wypadku, jeżeli n p . w wypadku drogowym nie ma pojazdu to niema wypadku i mówiąc najprościej, jeżeli 2 pieszych nawet na drodze publicznej na chodniku raz wpadnie na siebie i rozbije sobie głowę to nie będzie zakwalifikowane jako wypadek drogowy ma jednak na drodze publicznej był jakiś obrażenia są prawda, więc dalej mało tego, jeżeli pieszy w wyniku tego, że chodnik należący do zarządcy drogi jest kiepskiej jakości jest dziurawy złamie sobie na tej dziurze nogę to też nie będzie wypadkiem drogowym, ale jeżeli już, że kierujący n p. samochodem rowerem z podobnej przyczyny jakiś dziury na drodze nierówności na drodze dla rowerowej coś sobie zrobi to wtedy wypadek będzie on tak zgadza się będziesz myślę, że nie ma mimo wszystko tak ładnie nie jest dobrze to jest taki sposób ustalone, ale to są jednak rzeczy marginalne, a on to co jest istotą w Tychach i czy statystyka czy w ogóle w tym podejściu do Bordeaux do bezpieczeństwa, które w nocy stratega w nocy w statystykach powinno się jakoś opierać na zauważenie problemu pierwszy jest ciągle traktowany w sposób 3 zarówno przez system przez rozwiązania drogowe przez prawo ruchu drogowym, ale te są przez policję i osoby, które zajmują się tym po macoszemu mówiąc jest to delikatnie element łańcucha dosta w w element łańcucha można tak to określić, ale myślę, że rzeź przede wszystkim trochę jak intruz trochę tak jak były one nie umiał pełnych praw do tego, żeby się na tej drodze publicznej znaleźć to podejście jest po prostu szkodliwe efekty tego widać w tych statystykach to, że mamy tak dużo pieszych, że wciąż odstajemy dramatycznie od nawet nie tylko najlepszych krajów Unii Europejskiej oraz średniej unijnej jeśli chodzi o te liczby wypadków z pieszymi no bo są ważne, że to wciąż też, że lata walczyłem nie udało się to kwestia pierwszeństwa na przetargach jest porozmawiamy jeszcze 2 0 odjazd, ale dalej byto to lista podstawowa rzecz z tego nie ma tak to to jest coś co wciąż nas odróżnia od tych krajów, gdzie tych banków jest po prostu nie mówiłem na początku, że mamy już dane za 20 17 rok to także skrótowo w 20 17 roku na polskich drogach tych, na których się zbiera dane, czyli drogach publicznych w strefach ruchu listę strefach zamieszkania zginęło 2 8 3 1 osób w 20 16 było to 3 0 2 6, więc na spadek z porażek nawet zanotowaliśmy rannych było 3 9  4 6 6 no OSO ba w 20 1 6 roku 40  7 6 6 do tych liczb jak to się zbiera i t d. schowanych będziemy wracać co roku z Anną Zielińską z Instytutu transportu samochodowego rozmawiamy na ten temat, ale teraz właśnie pierwsze piesi piesi, bo na polskich drogach w 20 1 7 roku zginęło 8 7 3 pierwszych 5 osób więcej niż w 20 16 roku ja się zastanawiam czy, badając zjawiska ni to nie powinna raz nie dziwić nie n p . nie dziwi to, że byli w pieszych ginie tak dużo w polskich drogach trochę za część o tym, mówić, ale ciekawe z tych statystyk jest to, że jeżeli spojrzymy nas teraz łatwo tych wypadków najechania na pierwszego lotu, jeżeli pieszy ginie w wypadku drogowym to zdecydowanie większym stopniu wina jest po stronie pieszego ponad 60 %, jeżeli natomiast jest tylko rannym to już w zdecydowanej większości winnym jest kierujący to jest jakiś niezrozumienia z mojej strony, jeżeli pies ginie to jest winny w większości wypadków, jeżeli strony to tonie tak zajmował się też z tym właśnie problemem 5 lat temu, o czym napisałem krótki krótkie wpisy i to też w panikę wywołało jakiś tam powiedzmy zastanowienie uosób, które się tym zajmowałem nasz mogę powiedzieć tylko tyle po nim był naprawdę dłuższym zastanowieniu doszliśmy do wniosku, że nie ma jakichś szczególnych przyczyn zewnętrznych można można byłoby się zastanawiać nad tym, że pieszy ginie generalnie w sytuacjach gdzie by można było być ostatni miał prawa się znaleźć także kierowca jechał na tyle szybko, że każdy z bardzo łatwe stwierdzanych tak album można było, ale to jest zbyt zbyt gruba różnica tak to ta różnica jest na poziomie 20 2 5 zależności od roku podobno od 20 10 roku, że dobrze pamięta obserwowałem te różnice, ale też w innych krajach takich jak często nie występują pod dachem reszty bloga noc c przykłady, kiedy podawano w potrzeby sugerowano wina pieszego podczas gdy później w trakcie rozpra w sądowych wychodziło że, że to przyjęcie domyślne winy pieszego przez policję było absurdalne tak było w sprawie którą, którą teraz dotyczyła dziecka, które dziś miał ponoć przebiegać przez jezdnie w lesie kolega z Gorzowa, tak więc wyszło z tych badań akurat tak się jednak złożyło, że rodzicami tego dziecka byli fizycy w tym którzy, którzy udowodnili na sali sądowej rzecz jest musiałby biec 10 km / h, żeby znaleźć w tym miejscu, gdzie się znalazł brat liczba osób tak także w dal to wychodzi to na czym on pewnym problemem dla mnie jest to, że policja domyślnie przyjmuje, że to pieszy wtargnął pieszy wbiegł z pierwszy zrobił coś tam to tak, ale mówisz policja policja, jeżeli jest wypadek śmiertelny to automatycznie przekazuje sprawę do prokuratury, bo to musi natomiast nie wiem czy taki sposób tworzone są te statystyki, bo aż sprawa ciągnie, a policja określa też wstępnie testem dla określenia prawdopodobnie pobity potem znajdą się w raportach co ono oczywiście też ma nam niedobre konsekwencje tego, że jeżeli próbujemy ustalać jakiś polityki związane z poprawą bezpieczeństwa musimy mieć rzetelne dane jest dokładnie na czym to się opierać, jeżeli jest tak, że Note dane są nierzetelne, bo nie pokazują faktycznie tego co się stało tylko dopiero po tych rozpraw sądowych trwają też przecież to lata ministerstwa, ale dopiero mamy wiedzę na temat tego co się faktycznie stało i PS, czyja była wina, choć też tutaj też można byłoby się zastanawiać nad tym że, że każdy fragment, gdzie cywilizacja motoryzacyjna jest nieco wyższym poziomie także, że chodzi o bezpieczeństwo bardziej mu się okolicznościach wypadku niż w innych tak obok w niego patrzy się na na całość tak duże, że ktoś się w trybie pewne domyślne podejście, które mówi o tym, że ludzie nie chcą tych wypadków na żaden żadna osoba nie chce tak tego wypadku popełniać oczywiście można patrzeć na polskich kierowców, prosząc o takie ogólne określenie, ale generalnie 90 parę procent przekracza dozwoloną prędkość to o tym wszystkim w następnej oceny ich za grunt maja re psycholog transportu oraz ekspert d s. zrównoważonego transportu skrót informacji przed nami po nim wracam do rozmowy pan Krzysztof Woźniak druga część audycji skołowani ze mną studia dalej Jacek grunt Meyera psycholog transportu oraz ekspert d s. zrównoważonego transportu rozmawiamy proszę państwa o bezpieczeństwie pieszych to Apropos raportu, który właśnie w tym tygodniu pojawił się raport o wypadkach drogowych w 20 1 7 roku teraz piesi piesi bo, bo to osoby niezwykle istotne, ale tak jak powinniśmy w pierwszej części przez lata on traktowani po macoszemu jako ostatni element łańcucha drogowego i mamy wynik w Polsce Polska jest gdzieś na szarym końcu, jeżeli chodzi w ogóle o bezpieczeństwo na drogach, jeżeli chodzi o bezpieczeństwie żywności to już tuż nad prawdę w kończącym pierwszą część powiedziałeś, że trochę mnie źle do tego podchodzimy z bardzo staramy się określić, kto jest winny wypadku drogowego ana jest w innych krajach jednak mówi się bardziej okolicznościach i mam wrażenie, że to jest klucz tego wszystkiego tego co my próbujemy w Polsce zrobić, żeby nastawić działania tylko i wyłącznie na sprawców, a tym samym określić jasno, kto bardziej złamał przepisy i kto w ten sposób bardziej przyczynił się do wypadków niż przebadać co wpłynęło na tak Janina zachowanie i czy można, by było poprawić chociażby coś w infrastrukturze drogowej właśnie to jest trudne po prostu rejestru łatwo jest pokaz, a ten jest winien Andres inie takich akcji przepis natomiast jak się człowiek zastanowi dłużej nad tym co się tam stało na skok widać, że ktoś jechał szybko, bo n p. droga absolutnie pozwalała na to, żeby jechać taksówką nie da żaden sposób poza znakiem, który generalnie bez są ignorowane, a poza tym jest dużo bardzo jest ich za dużo to też innych badań wynika też takie powszechnym traktowaniu tak znaków, że tak naprawdę to można jechać nieco szybciej tracą głów do pytań jest bardziej takie na ile my możemy jako system zadziała żeby, żeby ludzie się do niego dostosować, bo jak nikt nie ma nie więzienie nie nie przyjmuje do do wiadomości, jakby takiego podejścia, które mówią, że Polacy mają jakąś tam mentalność to, bo jest w wojnie, która zdaniem w ogóle błędna ścieżka do zabawy na wielu innych krajach tzw. tych zachodnich ta mentalność kiedyś była dokładnie taka sama, którą teraz mamy tak określana ta dziwna mentalność, a wariactwa na drodze no fajny przykład będzie z Hiszpanią pamiętam, że gdzieś go kiedyś podawałem i trasą W-Z trudniej teraz tak czy polisy jest na pewno było także w latach dziewięćdziesiątych mieli dużo więcej wypadków niż Polska 2 , 2 mieszkańców oczywiście natomiast dzięki tym bardzo ta władza oczywiście pierwszeństwo pieszych infrastrukturalny też mnóstwo skrzyżowań zamiana ronda bardzo bardzo dużo działań w kierunku poprawy bezpieczeństwa doszło faktycznie systemowo zarówno, jeżeli chodzi o infrastrukturę, jakie prawo i egzekucji tego prawa nie było żadnego przenika przymykania oczu na jakiś przewinienia efekty są takie, że to jest 1 z krajów z w czołówce w tym momencie po tych krajach tradycyjnie bardzo dobrych typu Szwecja Holandia wielka Brytania, gdzie to jest ta liczba wypadków w ogóle była zawsze bardzo niska tym krajem bardzo szybko dostosował do tych najlepszych właściwa jest teraz na tym czwartym czy piątym miejscu po nich, więc da się mimo tego, że oni tak jak powiedziałem na nie pani nie poda konkrety liczby, ale raz mieli więcej wypadków w przeliczeniu 6 na na na 2 mieszkańców niż Polska jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych i 2 0 lat później są w czubie w może się może się tak samo by u nas może nawet szybciej i myślę, że się da tylko trzeba zacząć to robić, ponieważ w źródeł, skąd możemy czerpać wiedzę jak to zrobić jest od groma dookoła wszędzie tak naprawdę poza krajami wschodnimi, gdzie tak jak u nas to kiepsko z bezpieczeństwem na drogach należy im bardziej na zachód czy też kraje, które szybciej zorientował się, że to człowiek najważniejszy jest na drodze, a nie przepustowość albo inne rzeczy to tam sobie poradzono z tym wszystkim no właśnie dobiegł do tych konkretnych rzeczy przez kilka ostatnich lat próbowano zmienić się w przepisach drogowych kwestie bezpieczeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych jak wiemy w Polsce wyjątkowo pieszy ma pierwszeństwo jak już znajdzie się na przejściu dla pieszych ranni co do tego momentu no to już sprawa pierwszego albo się zatrzymuję albo próbuje albo jakiś różny inny sposób sobie radzi są również rozporządzenia, które w, jaki sposób określają zachowanie kierującego zbliżającego się do przejść dla pieszych ale, toteż tam zapisy taki, że trzeba nie narazić pieszego wchodzącego na przejściu dla pieszych jak byś określił pojęcie wchodząc tego pieszego na przejście dla pieszych przy takich urządzeń wodnych najprościej byłoby zrobić dokładnie tak jak jest w przepisach wielu innych krajów interesy też łatwo przetłumaczone na Polski jest zbliżający się do przejścia ma pierwszeństwo, gdy jest dopełnieniem policyjnej normalne podejść tak samo było przekładane na ruch aut to auto zbliżający się do skrzyżowania z autu po prawej stronie, jakby już patrząc na skrzyżowaniu można, że w pytaniu ma ma pierwszeństwo klei, jeżeli zbliża się do rejestrowania Ależ na tyle zwolnić, żeby widzieć czy się zbliża takie auto czy nie i koniec tak samo jest pierwszym zwalniać patrzysz Brzezie Brzezie, że są pasy i i zwalnia się patrzy się zbliża pieszy nie zbliża się, jakby zbliża się zatrzymuje się i też tak prosta sprawa to wszędzie działa przy tej samej fizycy na trasie wielokrotnie gdzieś tam ludzie powołują, że samochód zatrzymał w miejscu nikt nie każe im się zatrzymać w miejscu hali za darmo wystarczy zwolnić Iza i inni i odpowiednio reagować w zależności od okoliczności to nie jest nic jest wyrok SN z Nadarzyna, ale może tworzyć coś nas różni w takim razie od tych zachodnich krajów, że dojeżdżają o ich prawa nas różni nie jesteśmy zobowiązani do tego przez prawo w związku z tym liczyć jest też druga rzecz, że jeździmy w Polsce dużo dużo za szybko to, że po miastach ludzie jeżdżą 7 0 ani 5 0 średnio taki mówi o takich większych Dragan, bo tak zwał tak wynikało z tych różnych badań nad dziś jest bardzo duża różnica droga hamowania moment, bo my też decyzja o tym, że kierowca w ogóle chce zahamować widzi pieszego zbliżającego się nawet nawet bym mógł zahamować, ale musi niech to będzie już tak szybko, że hamowanie też, by go psychicznie taka jest duża zmiana prędkości bardzo mi się, by zahamować do zatrzymania mężczyzn zauważmy jak jechał 5 0 mógłby zwalić aż do 3 5, żeby przeszedł już, by dalej z tych 30 przyspiesza od 50 przy takim jest, że nie bardzo szybko pomieszczenia z istotną stop to hamowanie przyspieszanie i piesi nie są taką powiedzmy takim elementem okoliczności i drogowych, dla których kierowana zwracać uwagę właśnie na nich zmotywowany i motywację po audycie, aby się wtedy, gdyby były jasno określony przepis budzi jednak nie lubią łamać przepisów nawet, a to nawet no nie lubią stoi też z badań wynika z Janiną bierze, że rząd nie robią natomiast nie lubią jeżeliby przepisy były sensowne to to większość, by się do nich stosowała, więc te przepisy o ruchu drogo o prędkości w ruchu miejskim przede wszystkim tutaj faktycznie przydałaby się bardzo silna żal po jego policji ta, która by tu, aby egzekwowała te przepisy związane z prędkością w miastach lub fotoradary nagminna, bo to też to jest Towarzystwa bardzo nas różni u nas były 3 głosy, że strasznie dużo tych fotoradarów jest nastawionych podczas gdy w niewłaściwy w Hiszpanii czy we Francji radarów jest rząd wielkości więcej nikt nie płacze z tego powodu jest bezpieczny jest bezpieczniej no ale to mu naprawdę musi jakiś czas chyba u nas są wytrwać i pokazać na konkretnych badaniach mało tego kiepsko z tymi badaniami, jeżeli chodzi o pokazywanie skuteczności fotoradarów jest były co prawda częściowej Instytutu transportu samochodowego, ale było nas szczątkowej nie przeprowadzono dalszych tych badań, a przynajmniej ja nie z nami nie opublikowano i jak to właśnie w miejscach fotoradarów to wszystko poprawia wskazują na to, że oczywiście kierujący samochodami zwalniają przed fotoradarami, ale czy jest wypadków mniej w tych okolicach no to tak nie do końca z tymi badaniami wszystko było pokazane, ale powiedziałeś o tej Zachęcie dla kierujących pojazdami, żeby zwalniali jak widzą pieszych mogą z tego co obserwuje czytam różne fora różne artykuły to bardzo często się pojawia taki element dla mnie niezrozumiałe, że to ten, który jest w pojeździe czy też kieruje jakimś pojazdem to 80 pierwszy, a jeszcze w skoro wizerunku ma, więc lista jest na to muszę powiedzieć bardzo bardzo egoistyczne podejście jakieś absurdalne dosyć bym powiedział papież bardzo często jest po prostu przyszłym lub właśnie przez słynną klientem komunikacji publicznej w miastach, więc nie sądzę, żeby można było podziwiać nie spieszy po prostu korzysta z innego środka transportu bardzo często poza tym to niema większego znaczenia, bo nawet, jeżeli się nie spieszy to co to oznacza, że ma w ogóle nie przejść przez to przejście może poczekać, ale ile może czekać było takie nagranie, które dziś pokazywano w mediach bardzo dawno temu dziewczynki, która musiała przejść przez drogę krajową, bo przejście dla pieszych nic nie zatrzymywał ich z tego co pamiętam to nagranie było pokazanie dziś media, więc było krótkie, ale opis był taki, że mówią, że o 8 minut czekała aż ktoś w końcu zatrzymał to są dość absurdalne tak dociekanie 8 minut, a to na to aż ktoś zatrzyma i przepuścić osobę to dlatego mówię, że rzetelnie nie może być także, że ktoś twierdzi, że się nie będzie, że rzecz, że pieszy się nie spieszy się tego że, że w ten sposób tak mamy sytuację, w której każdy kierowca z tych 1000 kierowców, którzy przyjechali w tamtym miejscu tak samo może pomyśleć, że pieszy i się nie spieszy, więc jadę, ale ja też wielokrotnie teraz łańcuch samochodów może się ciągnąć w nieskończoność czytałem wypowiedzi i nawet przy okazji kampanii policyjnej bezpieczne niechronionych, gdzie 1 z ze słynnych rysowników powiedział rząd nigdy nie jest pierwszym, który już jest pierwsza znów jest pieszemu na morzu interesów osób podejść do sprawy zjeżdżać windą do samochodu, a w domu i potem w 2 pracy będzie jednak, że ludzie czasem jednak gdzieś tam chodzą po, jeżeli tylko mogą gang są w stanie chodzić do zmiany rodzaju czy w ogóle da się nie być czy też nie korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla pieszych Bundestag we wrześniu myślę, że każdy od czasu do czasu jakiś czas sobie pójść też oczywiście to ma znaczenie użytych przez 90 % szans mieszankę korzysta z samochodu i generalnie pierwsze jest dla niego osobą tak z kimś, kto przeszkadza mu w poruszaniu się na to będzie w ten sposób mówił tak już wszystko jedno serce czy to faktycznie tak jest tylko ktoś ma takie obrażenia istotny właśnie to wyobrażenie to wyobrażenie właśnie jest trudne, ale myślę, że tutaj jest bardzo duża rola jednak państwa to w sensie, ale państwa i władz centralnych baz centralnych przede wszystkim, dlatego że samorząd to naprawdę nie ma dużej możliwości wpływania na prawo ani tak naprawdę też na infrastrukturę w wielu sytuacjach, bo te przepisy na poziomie krajowym też bardzo ściśle określają, jakie mogą być szerokości pasów ruchu n p. tak w zależności od klasy drogi czy można stosować takich polis w Łańcucie i nie można stosować Samaranch może zmienić nazwę drogi do gazet rzadko, mówi że jedno nie mówię, że nic nie może zrobić robią robią też wiele tak naprawdę natomiast to jest wciąż za mało w stosunku do tego co można zrobić na poziomie krajowym przede wszystkim, jeżeli chodzi o prawo przede wszystkim, jeżeli chodzi o działania policji, ale też, jeżeli chodzi o edukację to edukacji nie na poziomie wychodzenia do szkół i dawania odblasków, ale edukację na poziomie informowania ludzi o tym, że, że pieszy ma niemal potrafię wyobrazić, że są osoby, które świetnie prowadzą kampanie medialne dla firm prywatnych te są mogą wymyślić świetną kampanię dla państwa, które były opowiedziała o tym dlaczego pieszy jest ważny na drodze raczej należy go przepuszczać, dlaczego nie należy go traktować tak jak tutaj przed chwilą, bo wspomniane także żon, że rząd się nie spieszy że, że jest zawalidrogą, że rzecz, że ktoś nie jest jeszcze nigdy tak tego rodzaju myślenie, by nasz kot szkodzi tej sprawie akt to bezpieczeństwo przez to jest niższa właśnie, że rzecz, że na niemal do humanizacji rak ty mówisz o edukacji takiej, która wychodzi do ogółu jak gra teraz bardziej kampanii społecznej w małe i amunicji, by była zresztą w historii w tym roku taka debata na temat wypowiedzi 1 z egzaminatorem bydgoskich, jeżeli dobrze pamiętam, która powiedziała, że nie wolno wręcz się zatrzymywać przed przejściem dla pieszych, bo jest przepis, który mówi, że w odległości 10 m od przejścia dla pieszych nie wolno się zatrzymywać, więc jeżeli chcemy przepuścić pieszego się zatrzymujemy to robią to niezgodnie z przepisami 2 jest to niebezpieczna, ponieważ w ten sposób zapraszamy tych pieszych na przejście dla pieszych, a inny kierujący, który za nami bądź przed nami może nie odczytać naszych intencji i on tego pieszego uderzył ją spowoduje ten wypadek w Tre ner rozumienie prawa przez instruktorów jest bardzo różne na torach na trasie egzaminatorów te są jeszcze gorzej myślę, że warto przede wszystkim czytać, że ustawa jeżeli, jeżeli ktoś, kto jeszcze ma ona faktycznie je jakąś chęć do tego rozumiem że, zanim to, że mają na pewnym poziomie ogólności lub na samym początku w Tychach w oczy w preambule w pierwszych w tych regulacjach artykułach i paragrafach jest jest powiedziane o tym, że należy zachować bezpieczeństwo to jest podstawowa rzecz zachować tak, żeby było bezpiecznie niezależnie od pozostałych innych przepisów takie, że dni, jeżeli jest sytuacja, w której teraz nawet nietypowa w jaki sposób nie należy go zwolnić rozejrzeć się sprawdzić co zachować się w sposób rozsądny wszystko, żeby nie dopuścić do Poznania bardzo dokładnie tak i te i mówienia o tym, że oczy to etc jest jakiś przytoczyła przytaczanie Cisy, które straci życia bardzo szybko jechać, aby przyspieszyć dziś to co jest w ogóle nie ta droga w sytuacjach zagrożenia w sytuacji, kiedy nie mamy pewności co do tego jak należy zachować należy zwolnić to jest to to to jest zresztą wszędzie, ucząc ich treść, gdy dotyczy to wszystkich to wtedy wszyscy zachowują się tym pieszych oraz ich mówię o kierują o kierujących w natomiast o pieszych oczywiście też należy też muszą uważać oczywiście zawsze może trafić ktoś wcześniej dostosuje do tych reguł tak samo bezmyślni na tym cywilizowanym Zachodzie do tych wypadków jednak dochodzi on jest oczywiście dużo dużo mniejszej skali jak najbardziej to 1 rzecz, że zmiany w przepisach ogólnych, jakie jeszcze potrzebne pierwszym są zmiany to o tym w następnej części Jacek grunt Meyer psycholog transportu ekspertem d s. zrównoważonego transportu jest państwo i moim gościem wracamy po skuciu informacji trzecia ostatnia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Jacek grunt Meyer psycholog transportu oraz ekspert d s. zrównoważonego transportu, czyli dobry jeszcze raz rozmawiamy o bezpieczeństwie pieszych i o tym co pieszym jest potrzebne, żeby zapewnić im to bezpieczeństwo w poprzedniej części powiedzieliśmy, że zmiany wprawie o o ruchu drogowym mówiące jasno, że pierwsze ma pierwszeństwo również przed przejściem dla pieszych, ale dobrze wiemy i zresztą mamy przykład na co dzień na polskich drogach, że samo prawo mamy prawo, jakie mamy mamy powiedziane ile trzeba jeździć na obszarze zabudowanym ile jest na różnych innych kategorii dróg, jakie są ograniczenia nie stosujemy się do tego, więc może to niejedyna rzecz trzeba też zmieniać infrastrukturę tak się zastanawiam w przypadku pieszych na ile właśnie znaczenie ma dostosowanie infrastruktury pod zabezpieczenie ich jak n p. montowanie progów zwalniających przed przejściami dla pieszych sprawi, że nie będą mogli bezpiecznie wejść na przejściu dla pieszych czy w ogóle przemieszczać się oczywiście to jest jedno z najlepszych rozwiązań jest bardzo tanie gogle tańsze niż sygnalizacja świetlna n p. i przede wszystkim jest to takie rozwiązanie, które sprawia, że wszyscy muszą zwolnić nawet ci, którzy bardzo chcieliby przejechać na tym późnym pomarańczowym, którzy się zdarzają nie wystarczy pójść rzeczy czytam różne działania coś na jak to czasem coś nazywa to oni zwolnią w takiej w takiej sytuacji albo albo albo przynajmniej trochę zwolnią natomiast, jakby sygnalizacja nie daje tej pewności, że ktoś zwolni przecież wiele wypadków właśnie dzieje się na tych skrzyżowaniach nas działka 2 18 lokatę 1 z tym, że żal, ale nie tylko normalnie na rzecz nauki zielonym przechodzą piesi i przyjaźnie są w Turynie 3 kierowca nie zauważa też tego, że jest czerwone dla niego czy szef postanowi jakich powodów jest ignorować to trudno powiedzieć, ale wiele lat takich nagrań szczerze w internecie widać gdzie, gdzie kierowca po prostu przejeżdża przez pasy na swoim czerwonym czy potrącać i Porońca pisze też różnie bywa zależności od sytuacji ale, ale zachowania są, jeżeli byłyby te progi to to jest coś co powoduje, że wszyscy zwalniają, ale to też mała, aby dodatkowy walor, że jeżeli kierowca musi zwolnić to ma dużo większy, że dużo szerszy kąt widzenia, jeżeli jedzie szybko nie zauważyć, że jeżeli, jeżeli jedzie wolniej na to dużo łatwiej dostrzec Zabrze, które ten pierwszy się zbliża, a Maciek idzie wolno to już nie jest dla niego takim wysiłkiem psychicznym, żeby naciskać troszkę bardziej ten hamulec i przepuścić pieszego poza tym jak coś fizycznego jest na drodze to jednak to jesteś dla nas taka czerwona lampka, że coś może się wydarzyć, więc zwiększamy też uwagę na tamte, jeżeli jest taki próg spowalniający no no no bo w pewnym sensie sygnałem tak w tym miejscu należy zwolnić jakiś powodów nie niezależnie od tego jaki sposób traktujemy znaki drogowe, które często są ignorowane to tego typu zdarzeń gwiazdora na wprost tak, że są jednak powoduje, że rzecz że, że ta uważność 1 nagle w nieco wzrasta przynajmniej powiedziałeś poprzednie części ZU najwięcej do powiedzenia mają władze centralne, które oczywiście kierują działaniami policyjnymi, które są niezwykle ważna, a wiemy o tym, że policyjna akcja Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego skupiają się głównie na tym, żeby pilnować czy pieszy przypadkiem nie popełniają wykroczeń drogowych i niestety tak wygląda, chociaż patrząc na statystyki drogowe od czego uzna, że zaczęliśmy to jest to w pewien sposób logiczne, bo jeżeli przeczytamy w statystykach też, że za większość wypadków z ofiarami śmiertelnych pieszych, jeżeli chodzi o pieszych powodują piesi, bo to policja uderza właśnie te złe zachowania pieszych, czyli tych sprawców większości śmiertelnych wypadków z ich udziałem to pewien spójny logiczny lub punkt tylko pytanie na ile w nasze przepisy i okoliczności sprawy jest ważna pewna rzecz, która dopiero drugą zaczynamy widzieć w tych statystykach one są ogólnopolskie prawda w Katyniu zawsze być już na poziom miast, gdzie tych akcji policyjnych jest najwięcej to w miastach jednak widać, że wypadki nawet śmiertelne są jednak część powodowane przez kierowców, jeżeli chodzi o pieszych też wypadki śmiertelne poza droga poza miastami, gdzie są to duże prędkości, gdzie faktycznie może pierwszy dziś przechodzi nie przez autostradę z drogi szybkiego ruchu czy w ogóle dziś przez drogę krajową, gdzie auto oburza się dużo szybciej i teoretycznie cień wg prawa pieszego tam nie powinno być przypisuje sztywne pieszym w tamtych miejscach w statystykach nawet w policyjnych widać, że rzecz, że tych rzeczy wypadków przed 2 z pieszymi miasta mamy w miastach tak mamy mamy dużą część winy kierowców i te akcje policyjne wakaty nie powinna być nastawiona kontrole kierowców czyni mnie w sytuacji, gdzie mamy sygnalizację i pieszy przechodzi na czerwonym na jakich nic nie wiedzieli wtedy policja wyskakuje zza krzaków i daje mandat takim pieszemu Bonnie w sprawie zagrożenia w takiej sytuacji to to nie to jest też w tym sensie strata czasu policji, która mogłaby stanąć pół kilometra dalej albo albo bliżej na przejściu, gdzie nie ma sygnalizacji, gdzie są 2 pasy ruchu 1 stronę i kierowcy potrafią wyprzedzać samochody, które zatrzymują się, by przypomnieć, że tak, a takich sytuacji jest multum i to też widać po tym, nagrania, które dziś w internacie przy szkole żon i jasne, ale ja zmierzam do tego, że skoro on zarówno te władze centralne, które kierują tymi akcjami policyjnymi nie działają, bo działają w sposób, który nie przynosi efektów to właśnie może władze samorządowe mają więcej dopowiedzenia poprzez nie czekanie na zmiany w przepisach centralnych, które w pewien sposób im mogłyby uwijała ułatwi to działanie, ale robić to co na podstawie tego co mogą teraz świetny przykład w Warszawie 1 ulicy, gdzie właśnie postawiono te inne progi zwalniające i tam liczba wypadków na przejściu dla pieszych grunt do zera spadła i to również, że podziała to dlaczego tego władze nie stosuję sztuki nie jest drogie to przeja w w dłuższym okresie czasu bardzo opłacalne zgadza się z myślą że, że to co są bardzo fajnie w sytuacji, kiedy uda się to zrobić za pośrednictwem infrastruktury ale jakby te też na wszelki wypadek nie popada w taki hurraoptymizm, bo spotkają się sytuacją, gdzie kierowca zwalniał, bo był próg spowalniający ja byłem przekonany, że z zwalnia niczym przepuścili na przejściu od on w ogóle nie jest też w ostatniej chwili zatrzymałem ją w ostatniej chwili skręcił tuż przede mną kierownica i odbił bardziej na środek Rado zaufały mu praw na zaufaniu wdawał się, że zwalnia nas z miast na zachowały mecz miał komórkę w ręku i pasów komórkę no po prostu coś z nim do przyjęcia, ale nic nie domyślił się gracze chodziło o coś takiego, że rząd, że sam próg nie jest nie jest jedyną nacją niż całe zło taka jest jasne oczywiście, że w jak być jednorazowym tym progiem nie załatwimy całego sprawa, ale jednak one przynoszą skutki, jeżeli wiemy, że na części miejsc przed przejściami, w której zostanie na tym przy przykładzie to działa, dlaczego ów z takich samych miejscach albo bardzo podobnych tych środków nie stosujemy, bo trzeba zrobić jakieś analizy po co jak już w 1 miejscu odwołana z przed tą drogą zastanawiam się co kieruje władzami samorządowymi w wielu miejscach, że pomimo sprawdzonych rzeczy nie stosują ich gdzie indziej patrząc na NATO jak działa samorząd FOT, a przy takich projektów pomostu byłoby dziesiątki, a nawet setki takich miejsc do zrobienia, zwłaszcza bardzo dużo projektów można zlecić wykonanie zaprojektować dziś przed tak tak, by tak dalej nie ma znaczenia jest na to jednak nie chodzi o PIT tylko moce przerobowe samego samorządu tak to będzie trwało natomiast to moja uwaga o tej zmianie na poziomie prawa do tych dosyć prosta rzecz, która będzie obowiązywać wszędzie od razu od momentu wprowadzenia tak obowiązywać i te kampanie społeczne i zarówno, jakby na rozkaz dla policji, która powinna zgodnie inny sposób podejść do działań końcowym nazywa działania represyjne wobec pieszych w tych swoich akcji w swoich raportach tonie pieszy powinien być represjonowany pierwszy jest ofiarą pierwszy sam z siebie wie, że jeżeli się źle zachowana przejście do gustu zabiją tak to jest wystarczający straszak dla ludzi, jeżeli w UE, jeżeli nie policja sobie wyobrazić że, że takie działanie, gdzie dadzą mandat komuś za to, że dziś przeszedł na czerwonym rząd ma jakąś skuteczność w sensie, że prostuje na jego zachowanie nie wiem trzeba byłoby to sprawdzić ale, ale wątpię, żeby to, żeby to taki sposób działało, bo ta osoba, która przechodziła na takim czerwonym, gdy nic nie jedzie nie ma tego poszycie dachu nigdy nie była sytuacja, w której akt nie kierowca spiskiem hamuje właśnie tuż przed nim tak nacierali sytuacja się zdarza oczywiście ale, ale mówi o tym, że te represje policji wobec pieszych bardzo często są właśnie stacje, które w ogóle nie tworzą żadnego zagrożenia natomiast tam, gdzie to zagrożenie rzeczywiste i często i to wyprzedzanie na tych przejściach dla pieszych czy wiesz, że jest bardzo dużą prędkością przez przejście dla pieszych to są nawet wg tych niedoskonałych statystyk policyjnych nawet wg tych strat, aczkolwiek są oni są to, że są to główne przyczyny tych wypadków jest noc tego należałoby zacząć na koniec chciałbym się ciebie zapytać się osoby tzw. seniorów, czyli w statystykach to on są te osoby 60 plus, choć jest bardzo płytki ten bunt TEN -T ta granica, od której można nazwać kogoś seniorom w zależności od uczucia, ale ale, bazując na statystykach to blisko 50 % na pieszych zabitych to właśnie są to osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia czy czy możemy w katalogu Wacek wisi podstawowy zbiór rzeczy na poziomie ogólnym powiemy przepisy zmienią, ale ponad te rzeczy, które poprawią ogólnie bezpieczeństwo pieszych, które wpłynęły, by na poprawę bezpieczeństwa tych seniorów oczywiście to jest ta rzecz, która właśnie bardzo jest istotna nic do zapisania w prawie, bo w momencie, kiedy ta ocena, która w tym momencie jest ocena odległości auta od przejścia dla pieszych, gdzie przechodzi przechodzi właśnie senior może nie dowiedzieć, który może nie dosłyszy 8 wciąż prawo poruszać się w przestrzeni publicznej im czuć się bezpiecznie w tej przestrzeni publicznej, jeżeli my mamy założenie, że to pismo z siebie zadbać jak to nieraz tam trzydziestolatkowie pędzący w swoich samochodach co mu, by argumentować za tym no no nie tak nie działa pięciolatek siedmiolatek, który w, które będziesz przechodził przez przejście dla pieszych, a nie oceni prawidłową odległość może nawet spojrzeć w lewo wprawo i wlewa nie będzie wiedział czy auto będzie tutaj za chwilę czy nie to w te z wielu badań wynika, że rzecz, że ta ocena odległości z prędkością pojazd, że jest tak należy i tak samo domownikom, jeżeli tak są od 3 młodych natomiast w przypadku seniorów oczywiście jest też także, że ta ocena odległości trudna a kto najlepiej wie, jakiej odległości są przeszczepy to najlepiej wie, jaki ma stanąć zmienia to najlepiej wie, jaką prędkością jedzie w lecznicy zamierza się zatrzymać Łotysz kierowca to jednak kierowcy powinna spoczywać odpowiedzialność za to co się dzieje na kolei zawiodły wystawą, jeżeli chodzi o stan wiedzy na temat pojazdu, którym kierują się w Rykach jest zdziwiony, że powinien powinien LOK jedno to powinniśmy powinniśmy dużo dużo dużo rzeczy zrobić na koniec czelność zapytać, a propos tych rozwiązań infrastrukturalnych, które nie są koniecznie niekoniecznie są komfortowe dla pieszych, ale na pozór mogą być bezpieczne to ma na miano WICZ na na temat przejść podziemnych i i kładek, bo jak wiemy no jak spojrzymy to w przejściach podziemnych i zdecydowanie mniej wypadków drogowych niż na przejściach naziemnych norm w ale pytanie jest takie czemu ma do 3 komu ma służyć miasto, jeżeli mówimy już po mieście tak to ma służyć przede wszystkim kierowcom, żeby było wygodnie jak zawsze przy mieszać ludziom, którzy w tym mieście mieszkają, bo w EBC jest trochę tego typu dylemat, jeżeli mówimy o przejściu podziemnym to trzeba pokonać 50 stopni w dół pisze stopni w górę tak to się dymisji wygląda psia twarz Warszawy na każdego innego miejsca też no bo to jest jakiś jak dziś jest zejście każdy stopień to był taki bardzo ciekawe badania przez dr profesora już aktualnie Piotra Olszewskiego z Politechniki warszawskiej wykonywane, gdzie bardzo ciekawy taki sprytny sposób mierzono uciążliwości pewnych rozwiązań dla pieszych przy licencję na metry to dowód taki rodzaj ekwiwalent na długość dojścia pieszego nagle ktoś nazwał, czyli każdy stopień taki dwudziesto dwu centymetrowe standardowe było na podstawie tych badań, jakby dodatkowo w prawie tam 3 m do przejęcia Hel czy te 100 m 5 2 50 w górę jest jak 300 m dodatkowo do przejścia dla pieszych co z tego typu uciążliwość jest bardzo duża uciążliwość już nie mówiąc o sytuacji, kiedy państwo jest zima, kiedy jest ślisko, kiedy osoba ma trudność poruszanie się chodzenie po schodach, kiedy osoba się idzie z walizką z ciężkimi zakupami na wózeczku z wózkiem czy chować wózek z dziećmi czy czy jest osoba niepełnosprawna to są uciążliwości dla całych dużych grup ludzi i ich tylko, dlatego że jakiś kierowca ma ochotę jechać szybciej 3 3 czy Niewiem nie widzieć pieszych w swoich w swoim w swoim Lech na swoim horyzoncie to nie to nie nie tędy droga tego typu podejście przez lata funkcjonowało i właściwie wszystkie kraje z tego rezygnują taniec tworzy miasta jesteście Sante miejskie trudno trudno jest odwracać się perspektywy działania, jeżeli chodzi o ruchu w miastach, ale nie tylko na miasto zresztą dziś czytam artykuł był chyba, w których wydaniu gazety wyborczej, że ludzie z kanałami się przemieszczają po drogach w ekspresowym, bo nikt nie zadbał, żeby mogli przejść 1 com PL w 1 miejscowości do drugiej, a sporo tego ruchu pomagali nawet był taki fajny tytuł ludzie jak żaby miasta grunt Meyer psycholog transportu ekspert d s. zrównoważonego transportu bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo ostre i działamy proszę państwa działamy wszyscy możemy za chwilę i informacji Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wie, że zwierzak kłania się Nisko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array