REKLAMA

Dziecko-sportowiec i jego psychika. Rozmowa z Jakubem Bączkiem

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2018-04-08 18:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
29:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie Jakub Bączek jest moim państwa gościem trener mentalny przygotowania mentalnego sportowców tych najwyższej klasy wielu wyzwań tak było z siatkarzami 20 1 4 roku są o boksie porozmawialiśmy nagle w kontekście Tomasza Adamka, dla którego odchodzi od zemsty chętnych 2 1 kwietnia natomiast nie wiem czym w 200 słuchaczy mamy osobny cykl poświęcony szkoleniu dzieci młodzieży oni doskonale głównie w Rozwiń » piłce nożnej natomiast rozgrywamy to na inne dyscypliny sportu także i wierzy chyba nie doczekaliśmy się tematu związanego z psychiką dziecka, które podejmuje wyzwania sportowe bardzo ważna tematyka i bardzo dobrze też moment, żeby rozpocząć pewne działania właśnie z zakresu treningu mentalnego nie czekać z tym to zaś tylko o tym, porozmawiamy natomiast wiersz myślę dziecko, które uprawia sport mierzy się nie tylko z własnymi słabościami nie tylko z przeciwnikiem on mierzy się przede wszystkim, z czym z oczekiwaniami rodziców, które są najbardziej przytoczę 2 z otoczeniem bywała faktycznie bardzo mocna przytłaczająca, tym bardziej że musimy pamiętać, że dla dziecka rodzic to jest sygnał wyrocznia i dzieci mają taką skłonność do tego, żeby wszystko co mówią dorośli traktować po prostu jako jakiś taki wyznacznik rzeczywistości my jako dorośli ludzie jesteśmy w stanie kwestionować czy też odmówić czy też asertywnie powiedzieć nie dzieciaki na słowa dorosłego no reagują, jakby to była po prostu 1 jedyna prawda jest wielu trenerów już teraz nie, starając się dzielić tego na dyscyplinę sportu, którzy określają osób inaczej określają predyspozycje do uprawiania sportu tak jedni biorą na wzgląd umiejętności motoryczne, czyli w ogólną kulturę fizyczną, która pozwala dziecku odnaleźć w każdym sporcie inni biorą pod uwagę biorą pod uwagę tzw. talent, czyli umiejętność już się w danym kierunku piłka nożna TENIS tenor, w której są wreszcie trzeci, którzy biorą pod uwagę predyspozycje psychiczne ty potrafisz ów określić taki algorytm, w którym którejś z, który z tych segmentów będzie najważniejszy nie odważył się robić takie algorytmu, bo im dłużej pracuje w sporcie, tym bardziej widzę jak bardzo równy z wież Eiffla mimo zasilenia coś z tym nie są tak Sokrates powiedział wiem, że nic nie wiemy o nim był starszy tym, tym bardziej, że to twierdził on myśli sobie, że człek jest na tyle wielowymiarowy i dzieciaki ich psychika na tyle skomplikowana, że trudno tu dziś 2 + 2 równa się 4 tak w matematyce czy nauk ścisłych mnie tutaj mamy do czynienia z psychiką ludzką na tyle skomplikowaną naturę podatną na różne uwarunkowania, że trudno takie algorytmy podawać, ale pewne przewidywania i pewne wzorce z empirycznych badań naukowych możemy tutaj na pewno przytoczyć one zwiększają szanse, że dobrze diagnozujemy ne tego naszego młodego zawodnika jak wiele do powiedzenia w tym procesie wychowania powinien mieć rodzice właśnie poprzez znajomość własnego dziecka i znajomość jego predyspozycji mentalnych do tego, by podejmować wyzwania trudne wyzwania ja myślę sobie, że jest bardzo zdrowe jeśli rodzic nie wtrąca się w kwestie związane ze sportem trenerowi sportowe, że proces pokusa ta jest bardzo trudne, ale byłoby to zdrowe, bo jeśli młody człowiek z 2 stron słyszy 2 różne komunikaty czy n p. trener sportowy mówi świetnie tu taj strzeliłem karnego, a tata mówi nie za dobrze ci posiadacz karne, bo ktoś bardziej sprawnego go bronił w tu dochodzi w dziecku do tzw. dysonansu poznawczego, czyli ona w sobie jednocześnie 2 różne opinie, które są przeciwstawne ścierają się prowadzą do niepokoju i dziecko się będzie nosiła w sobie taki niepokój to w dłuższym, by w dłuższej perspektywie czasowej jako bardzo młody człowiek może się wypalić do tego sportu czy ten niepokój może spowodować żonie tego dnia powiedz tato już nie chce iść na kolejne treningu nic już nie kręci triumf obserwować przede wszystkim obserwować i telewizji robić wody z mózgu tak i dać po prostu z trenerowi sportowemu jeśli w niego wierzymy dać mu szansę na to, żeby to on dyktował, o czym myśli nasz nasz syn czy nasz potop wieczne natomiast, iż nie jesteśmy zadowoleni z strona sportowego i uważam, że wiemy lepiej, a w Polsce był też taka trochę przypadłość zmusza wielu rodziców młodych sportowców no to wtedy mamy wpływ na to, żeby go trenera zmienić natomiast jak już go zmienimy dajmy jemu sterowanie nad rozwojem fizycznym technicznym taktycznym tego dziecka rozpoczęły naszą rozmowę od tego, że dzieci to bardzo wdzięczny dobry temat dzieci w sporcie tak, a praca od strony mentalnej powinna zacząć jak najwcześniej jak najwcześniej i te znaki temat, ale ocenia zaczął być teraz wysunął tezę, która całkowicie temu przeczy miał zdaniem wielu trenerów nawet uznanych akademiach, mówi że sfery mentalnej, bo od strony kształtowania nie powinno się dotykać do możliwie jak naj późniejszego wieku, a jak argumentują są jakieś argumenty rzeczowe zatem czy tez opinia taka odpowiedz na opinię wyniesiono stąd, że dziecko powinno mieć prawo do błędów do rozczarowań nie powinno być stymulowane jak się sobie z tym radzić żaden sposób ono powinno samo się internować na krytykę w taki mechanizm w jaki jak, w jakich my robiliśmy to Niewiem na podwórkach w szkole, gdzie jakaś hierarchia życia społecznego sportowego wyznaczała rytm no właśnie, ale jeśli to taki jest argument właśnie ze strony tych naszych trenerów to jedno drugiemu nie przeczy, bo trening mentalny wbre w pozorom nie jest nakierowany tylko na to, żeby wygrywać wygrywać wygrywać za wszelką cenę robić wyniki trening mentalny bardzo mocno też mówi o prawie do porażki i mówi o tym w jaki sposób sobie poradzić, kiedy jest smutno w jaki sposób sobie poradzić, kiedy czuję złość w jaki sposób sobie poradzić, kiedy przegrałem mecz być może przeze mnie zawalił się wynik tego meczu i wydaje mi się, że jeśli byśmy to w stosunkowo wczesnym wieku za klikowa -li młodym zawodnikom to nie później lepiej by sobie radzili przez okres na dole scen akcji dorastania i dorosłości właśnie chociażby z presją i skrytykował zewnętrzną zjadą tutaj pomimo tych głosów, które szanuje i które tutaj docierają do mnie od ciebie inne zachęcał do tego, żeby żyć pracować treningi mentalne choćby z tego względu, że wielokrotnie my nie wiemy jak chwalić motywować dzieci ich to mówi o rodzicach i to mówi o sportowych trenerach, a 1 z takich ciekawszych badań treścią to przy toczyć z zakresu psychologii sportu mówi mówiono o tym, że właśnie nie jest najlepszym pomysłem, żeby chwalić dziecko jako zdolne czy jako utalentowane, bo okazuje się, że w badaniach dzieci chwalone jako zdolny utalentowany nie podejmują prób trudniejszych zadań niż to co na co dzień robią, żeby nie zakwestionować swojego obrazu we własnych oczach jak, więc chwalić dziecko, żeby namówić do rozwoju Otóż chwalić się za zaangażowanie do pewnego procesu i za starania, czyli w takim przypadku mówię nie byłeś najlepszym zawodnikiem na tym meczu jest też zdolnym piłkarzem mówi tak doceniam to, że każdy tego dnia idziesz na treningi pomimo młodego wieku sam siebie motywuje jest też konsekwentna docenią twoje zaangażowanie okazuje się, że z badań empirycznych wynika coś takiego, że się chwalimy zaangażowanie i chwalimy starania to dzieci są skłonne podjąć zadania, które na dzisiaj trochę przerasta Asi mówił jakiemuś dziecku ty jesteś inteligentny utalentowany albo Super piłkarz to dziecko chce jak najdłużej utrzymać swojej głowie to naszą opinię ze będzie też trudniejsze zadanie ryzykowne albo będzie czas zagrać w grę kontrolną ze starszymi rocznikami w piłce nożnej to odmówi on powie, że wolałby nie no bo to, by niestety zagraża jego samopoczuciu było naszym gościem 1 z trenerów, który jesteś ojcem bardzo utalentowanego dzieciaka i w Odrze odpowiada mi na to pytanie w jaki sposób rozmawiał ze swoim synem coś, mówi że za każdym razem niezależnie od wyniku odpowiada swemu dziecku słowem podoba podoba się grać w piłkę Otóż to Otóż to i to będzie znacznie coś lepszego niż powiedzieć mu jest też bardzo utalentowanym piłkarzem dobrze może on złożony na manowce dziecko też jest nie kwestionuje tego, bo to działa bowiem natomiast dziecko też nie jest w ciemię bite i o zauważy to może być ściema, kiedy n p. nie wychodzi tak zdaje sobie sprawę z tego, że zawalił, że może działać doraźnie, a ty mówisz podała się grać w piłkę mówienia to premier League, ale to właśnie na to wracając do tych naszych badań mówimy wtedy docenią twoje zaangażowanie i w stanach Zjednoczonych był kiedyś zrobione taki eksperyment, żeby zamiast oceny niedostatecznej na lekcjach tu na na kilka porozmawiamy o uczeniu się potem wrócimy do piłki nożnej na lekcjach nie dawać oceny niedostatecznej tylko wpisać do Dziennika not Jet, czyli jeszcze nie teraz 1 takie dziecko nie czuło się, że jest jakiś gorszy czy głupie, bo dostało Powen przepraszam za kolokwia lista z matematyki miał oceny no diet, czyli doprowadzą do tego, że to dziecko widział, że się wysilić jak popracuje to za chwilkę on sobie zasłuży na to piątka na to dobra ocena in i teraz jeśli mamy przykład piłkarza to nie mówmy mu po przegranym meczu ani bardzo pozytywnego ani bardzo negatywnego komunikatu czy nie mówmy i tak jest Super nieważne albo tak kiedyś kibice Polacy nic się nie stało, ale z drugiej strony też nie mówmy ty głupku ty beztalencie ty są już nigdy nie wypracuje się dobrej formy tylko znajdziemy w środku jakiś kompromis, żeby powiedzieć nie wygrałeś jeszcze, a jeśli będzie dalej się starał i dalej tak trenował to wierzy, że kolejne mecze mają bardzo dużo czasu na to, żeby został przez siły wygra w ogóle dyskutować z dziećmi na temat ich występów próbować w jaki sposób wchodzić dialog to zależy to zależy, bo się domeną nastolatki, które są w takim okresie zbuntowanym ja myślę, że rodzic wtedy nie jest najlepszym rozmówcą wtedy woli z rówieśnikami pogadać woli gdzieś tam na podwórku czy nawet w szkole mieć swoich rozmówców natomiast, iż to jest takie dziecko, które do nas samo przychodzi z problemem to absolutnie poświęcić mu czas dyskutować tak, czyli co podoba się grać w piłkę też dobry wytrych dobry, ale nie najlepszy a jakie znajdą się najlepszy wg badań jest taki podoba mi się twoje zaangażowanie i 3 wygrywasz przegrywasz pochwalić go za to, że się stara, że zaangażowane niż walczyć wracamy teraz do tego tematu, którym mówiliśmy sam powiedział ze Stephanem Antigą jak pracowaliście w reprezentacji teraz toczyć bitwy warszawskiej drużynie Onico to kiedy szło nie dotykali iść tak po to, żeby nie ratusz dorośli Paul dzieci nie nie należy stosować tego samego wariantu skoro dziecko się harmonijnie rozwija sportową skoro osiąga sukcesy, które doskonale sobie radzi sobie swoją psychiką tak w przypadku porażek w Miyagi w wir wydarzeń takich pozytywnych może też nie warto dotykać pisano tu moim zdaniem uwarunkowanie jeszcze inna, bo dorosły prawdopodobnie, kiedy uprawia sport zawodowy on ma dodatkową motywację w postaci wypłaty co miesiąc torami kontraktów reklamowych i popularności tych wszystkich czynników nie jesteśmy w stanie przenieść 1 do 1 na psychikę dziecka oczywiście to może być osoba popularna w szkole, bo jest piłkarzem może być także jakieś tam pierwsze już diety otrzymuje, ale jednak o tyle jest łatwiej zmotywować tutaj dorosłych no bo tam jest naokoło bardzo dużą motywator rów innych niż słowa trenera mentalnego 3 trener sportowego u dzieci jednak to motywacja taka słowna te pochwały będą dużo bardziej ważne niż dorosłych próbować dziecko skierować takiego natchnienia nie wiem jest rodzic, który ze mną rozmowy, które pokazuje swojemu dziecku w dni tuż przed wyzwaniem sportowym filmiki z takimi bohaterami zbiorowej świadomości w piłce nożnej 2 będzie Mara Dona van Basten wersji tak dalej dziecko inspiruje się jesteś z metod oczywiście jeszcze są wzrokowcami ci, którzy zginęli piesi nie narzeka nie uważa, że to jest jakiś tam no nie wiem pranie mózgów w cudzysłowie to jak najbardziej takie rzeczy stosujemy i dzieci do dorosłych i to faktycznie działa można też zrobić przy czym do tego będzie potrzebna tam większy wysiłek mnie, jaki zestawienie akcji tego naszego dziecka, bo być może dziś mamy tu na kamerze czy nawet jest na jej czubie i do jakiś tam powiedzmy dynamicznej muzyki pokazać ma taki talent, gdzie on jest w roli głównej i my robiliśmy ze sportowcami chociażby na stadionie Narodowym przedmeczem z Serbią 20 1 4 roku, kiedy rozpoczynaliśmy mistrzostwo świata i Stephane Antiga on otworzył nam na ścianie z rzutnika filtry pokazywał najlepsze akcje naszej drużyny i to bardzo mocno nas podbudowało do tego, żeby tam wyjść i zbić tych Serbów, a ludzie ci co samo można stosować u dzieci można dostosować, ale tylko pod warunkiem, że dziecko tego chce żyć dobrze z tym czuje i że to jest dla niego naturalne BOŚ dziecko potraktuje to tata znowu tutaj ze swoim praniem mózgu no to oczywiście wtedy dać na to więcej przestrzeni może, ale nie zaszkodzi spróbować może jednak zostać Which to trenerowi powieść sukces kolejna kwestia Trust to chciałbym poruszyć bardzo często sport dzieci angażuje w niecałą godzinę powoduje, że właściwie nie ma wolnej chwili wolnego od innego tematu niż ten sport dziecka są rozpatrywane w rozmaitych kategoriach w Gniewie nawet wizyta u dziadka staje się pretekstem do tego, żeby o tym, sporcie rozmawiać rozmawiać rozmowy z trasą Mieszko jedno, mówi że powinno się mieć oddech psychiczny tak od tego co się robi na co dzień podskoczą, bo skocznia druga tory mówi o tym, że jeśli ktoś wychodzi z piłką do toalety w awans do wsi odkupił winy, że nie jest na co dzień nie chce grać tylko w każdym możliwym momencie to nie z jego nie wiem czy będziemy obserwować dziecko, bo wiesz mogą być takie dzieci, które w razie mam obsesję danego sportu ja nawet sam kiedyś takim dzieckiem byłem, który na punkcie siatkówki miał totalnego filia i wtedy jest dobre jeśli my faktycznie dziś w świeciu uczestniczymy, bo dziecko tego pragnie natomiast jeśli dziecko nam samo zwraca uwagę tata przestańmy już gadać o tym, piłce nożnej, bo już to wylewa uszami no to wtedy też reagujmy na sygnały są takie momenty myślę, że jedno drugiemu, że nam się przydać są takie momenty, gdzie razem uczestniczymy w obsesji tego dziecka, ale powinny być też takie momenty, gdzie to dziecko ma skocznię i tak my dorośli musimy czasami urlop i odpocząć od pracy tak samo dzieci pewnie raz na jakiś czas potrzebują innych tematów niż piłka nożna czy sport i Zbigniew Boniek mówi najlepsza metoda na sprawdzenie czy dziecko ma pasję z portu to nie przypominać mu treningu w pamięć zobaczymy czy pójdzie ciepło i 3 czy zagadnień rodziców, że dziś przecież na zajęcia to dobry sposób ja mam też bardzo podobną metodę zobaczyć, o której on na ten trening przyszedł jeśli trend jest na czternastą i ten zawodnik jest 13 5 5 to być może jego motywacja jest inna niż tego, który przed dwunastą 5 2 swoją drogą bardzo ciekawy efekt wracamy do naszej rozmowy Jakub Bączek z moim państwo gościem m. in. współautor książki o determinacji z prądem pod prąd, a my rozmawiamy sobie w tych wejście w kolejnym także o tym jak ten proces treningu mentalnego wpływa na dzieci czy w ogóle go przeprowadzać, bo to zdominowało drugą część naszego programu informację zawsze jesteśmy z pasów pomocnik przy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo to jest ostatni to jest już ostatnia odsłona naszego dzisiejszego programu drugiego będzie moim gościem jest Jakub Bączek dzień dobry dzień dobry współautor książki determinację z prądem i pod prąd drugim autorem jest Jacek Santorski my w pierwszym wejściu rozmawialiśmy o o tym co motywuje starych Mistrzów n p . Tomasza Adamka później przeszliśmy na dzieci, bo ten temat szkolenia w sporcie jest to bardzo istotne można go rozłożyć na rozmaite aspekty od przygotowania technicznego taktycznego motorycznego pontony aż wreszcie mentora mentalne właśnie wielu osobom jeszcze dość stereotypowo praca nad tą monumentalną kojarzy się z psychologiem, a psycholog gdzieś na równi z internistą i laryngologiem, żeby nie budzi niepokój budzi niepokój właściwości jest sygnałem, że idziemy po pomoc, kiedy już co się dzieje w kiedyś nawet Polski związek piłki Siatkowej już niebawem ustami, którego działa czy powiedziało, a docencie na cmentarzach rzecz, że nie są chorzy chcą także coś z tym faktycznie jest ciągle pokutuje u nas coś takiego, że psycholog to musi być osoba od kogoś chorego albo niezrównoważonego Atosa nie jest tak mam podobnie widzimy do dermatologa z wysypką czy do alergologa z katarem tak samo do trenera mentalnego siedzi, gdyż po prostu boimy kolejnego meczu nie ma w tym nic wydają się nienaturalne, ale sam powiedział, że należy nad tym pracować niezależnie od okoliczności nas otaczających windy prewencyjnie dziś podjąć te to te prace tak czy dobrze zrozumiałem cynie tam prewencyjnie, bo zawsze tańsza jest i wygodniejsza profilaktyka niż terapia już post factum dobrze to, żebyśmy teraz pali się na przykładach odtworzenie konkretnych grup spotyka się z mapy z dzieckiem czy dzieckiem rodzicem czy może najpierw rodziców, a może w ogóle powinno też odbywać w trójkącie żołnierze szatana, który jest z dzieckiem uprawiając sport na co dzień powinien w takiej sztuce mentalnego nastawienia uczestniczyć jak to w ogóle wygląda mamy przypuśćmy dwunastolatka 13 lat dla Leaf, który uprawia sport i chcemy go wzmocnić mentalnie co robimy zapewne na początku spotkam się z dorosłym i to nawet nie tylko z tego prozaicznego punktu widzenia życia omówić jakiś tam warunki współpracy czy choćby miejsce płatności lub stykają, ale też z tego, że dorosły sam zdiagnozował, zanim do mnie zadzwonił, że to dziecko takiego treningu mentalnego być może będzie wymagało, więc już pewną jakąś koncepcję ma imię i czas na wizji trenera ale by cały czas hipotetycznie musimy, że Rooney profilaktyka żylna ktoś, kto ogarnie ma żadnych problemów dobrze się z tym czuje, ale tak jak sam powiedziałeś do momentami można opracować nowe dno wtedy, kiedy nie są zdecydowanie tak wiesz Przemek to nie jest także jakiś dwunastolatek dzwoni do naszej firmy mówi chciałby mieć sesję z Jakubem pączkiem raczej to dzwonią trenerzy albo rodzice jednak czy na początku jest jakaś komunikacja z dorosłymi choćby pobieżna na czym będzie pracować jako dyscyplina sportowa, jakie problemy, jakie wyzwania no ale później doprowadzą do tego, że spotykam się z dzieckiem 1 1 i urealnia to, o czym mówił mi dorosłych, bo być może coś takiego się zdarzyć, że tata młodego piłkarza powie, aby mój syn jest bardzo mało odporny psychicznie opóźnia się z nim spotkam pewne narzędzia zastosuje się nawet jakiś test osobowości okazuje się, że to młody człek sobie świetnie radzi co wcale nie oznacza, że jego ojciec nie ma swoich ambicji, które być może są niespełnione mamy psychiką Russell to bardzo często rodzice przesuwają problem da bądź też wolno na wsi zatrzymają rzeczywistość bardzo dogodnym dla siebie dlatego ja użyłem tego słowa, że urealnia, czyli moje spotkanie z dzieckiem ma urealnić to co mówią rodzice inni, kiedy jest tak możesz mi tutaj uwierzy na słowo, że chciał podzielić przez 4 to, o czym mówi tato albo trener sportowy, ale trener sportowy to rzadziej raczej tata ma tendencję do tego, żeby gdzieś tam jako sytuację zaognić, którą finansuje w relacji z dzieckiem okazuje się wcale nie taka dotkliwa jak to jak rodzic diagnoza o nadzorze rozmowy z dzieckiem oczywiście trochę innym językiem bez przytaczania lista naukowych formułek dużo prostszymi słowami, ale przede wszystkim rozmawiamy o jego emocjach uczuciach czy staną się pomóc na początek nazywać emocje, bo może nam się to wydaje błahe, ale młody człowiek nie zawsze potrafi określić co się dzieje u niego w środku w mówimy o tym, że każdy z nas codziennie przeżywa przynajmniej 4 emocje to jest radość smutek złość i like natomiast młodzi ludzie nie zawsze mają kompetencje, żeby to nazwać, czyli ja czasami proszę o diagnozę takich fizycznych nawet Stanów pytam dziecko 3 bolidu czasami brzuch przed Maciejem czy czasami jest także pocą się ręce czy czasami jest tak, że robi się czerwonej ktoś może na to zwrócił uwagę czy czasami jest tak, że mu nawet drży głos albo albo dłonie i jak potrafimy zdiagnozować te fizyczne czynniki, które są dużo łatwiejsze z reguły staram się nauczyć dziecko nauczyć mego podopiecznego jak te emocje nazwać przyczyny dziś bardziej z tych smutnych zezłoszczony czy zalęknione i kiedy dziecko, że stanie nazwać te emocje jest taki pierwszy odcinek naszej pracy to ja na każdą z tych emocji są w stanie dać mu jakieś narzędzie jakąś prostą technikę albo trochę odwrócić uwagę, żeby bez emocji negatywnej wszedł na boisko i zrobił swoje dobrze to jeszcze hipotetyczną spróbujmy oprzeć się na innym przypadku szkolić siebie chłopiec mówi moje emocje dzisiaj to świetne samopoczucie jak wychodzę to jestem sobą oczywiście jak w żywiole takim najlepszym dla siebie i w ogóle bez wątpienia piłki nożnej w tym wypadku nie wyobrażam sobie życie tłumaczy co oznacza, że to niema ani zdrowotnych jeśli tutaj nie ma nic do roboty to wtedy tylko wzmacniamy jego uczucie radości euforii satysfakcji spełnienia i po prostu wzmacniamy to co jest i staramy się doprowadzić do tego, żeby ta emocja później była zakotwiczona to jest takie pojęcie już bardziej branżowe, ale chodzi o to, żeby ona na jakieś wspomnienie łatwo się mogła odpalić, czyli n p . jeśli nasz młody sportowiec zagra jakiś mecz bardzo dobrze został Nvidii tego meczu warto sprawić, żeby jakaś symbolika przypomina mu od chwili, bo przy założeniu, że kiedyś poniesie w przyszłości porażkę wracamy wtedy do psychiki sam tego meczu dobrze by to hipotetycznie może to być n p . ale nie wiem po powrocie z fantastycznego meczu w radiu była jakaś tam piosenka jej metr dosłownie za miękko rozwiązać Wilkowa takim mówimy, że to jest Kotwica dźwiękowa czyli kiedy jest pierwszy kryzys my możemy otworzyć tam piosenki pędzić, a pamiętasz jak wtedy 2 tygodnie temu strzeliłeś gola w dziewięćdziesiątej minucie to pamiętaj, że to były twoje nogi twoje ręce twoja głowa i nadal Tomasz nawet jeśli teraz jesteś smutny i zalęknione przed kolejnym meczu dalej co robimy z dzieckiem do alei sław powiedz Bogu każda praca niezależnie od tego czy czytaj na warstwie fizycznej czy psychologicznej wymaga konsekwencji systematyczności determinacji, żeby to powtarza ciągle rosną o 1 z takich kompetencji, którą warto ćwiczyć dzieci jest koncentracja, czyli umiejętność boksowania się na 1 zadaniu i jak wiemy no dzieci inni nie zawsze jest to łatwe dzieci no siłom siłą rzeczy są w takim okresie, gdzie bardzo wiele rzeczy ich ciekawi interesuje ich wielokrotnie ta wielozadaniowość robili w pewnym sensie krzywdę i 1 z takich narzędzi, które bardzo często stosuje jest tzw. biofeedback czy podłączona wtedy inne dziecko do komputera w pewnym sensie, badając jego oddech, badając jego nawet reakcji gol paniczne reakcje skórne czy też nawet w przypadku eeg jego fale mózgowe pokazujemy mu na przykładzie prostej gry na monitorze komputera w jaki sposób wyciszyć oddech w jaki sposób się zrelaksować w jaki sposób tętno i bicie serca delikatnie obniżyć poprzez myśli poprzez oddychanie i kiedy zakotwiczył może taki stan jest idealny do strzelenia karnego to z czasem to dziecko ma faktycznie trochę wyższą umie też koncentracji, ale niestety znów są 2 szkoły, bo 1 mówi o tym, że przed wyzwaniem sportowym należą się wyciszyć, żeby państwo głosować, a druga mówi o tym, że coś jeszcze pod pompować i wejść na ten najwyższy obrót są słuszne, ale są już za sobą innych, ale tutaj mówimy o różnego rodzaju też charakterach, czyli jeśli ja mam n p. dziecko teraz bardzo nadpobudliwe to z nim będę pracował na tym, żeby te emocje trochę w 2 środkowa acz, iż mam dziecko, które introwertyczny i wystraszone tym meczem z nim napracował, żeby trochę pod pompować, czyli mnożyły tak naprawdę do stabilności ducha miasta z cynicznej uczyć dzieci jest za wysoko obniżamy uczy dzieci, gdzie za Nisko po nosie pewnie też zastosować 2 narzędzi jednocześnie no czasami to robimy, ale to tak trochę nawet nie z lenistwa tylko na zasadzie, że mam tych 2 0 młodych piłkarzy w szatni i muszę zrobić pięciominutową odprawę i nie celuje po prostu do każdego pojedynczo wolni chcieli zrobić tylko wtedy robimy z reguły pompa czy wtedy robimy motywację, żeby te emocje trochę podnieść ale gdybym miał możliwość pracować 1 1 albo pracuje w sporcie indywidualnym czy jakimś olimpijczykiem to wtedy sprawa czy on jest bardziej niżej Tychy tego tylko na stacji tej stabilności czy wyżej i wtedy doprowadzą do tego, żeby niektóre rzeczy po prostu uziemić wróćmy do relacji rodzice dzieci, bo dziś na temat bardzo często też rodzice będą z tym czynnikiem determinującym UR mają swój obraz sytuacji, ale usiłują dziecko wyciągnąć jak ono to widział czy zasadnym jest nim zadawanie pytań, a jak ty oceniasz n p . w skali 1 10 jest to zasadne, o ile dziecko jest otwarty na dyskusję jeśli dziecko jest otwarty na dyskusje to mamy możliwość sprawdzić czy toniemy zakrzywione rzeczywistość, bo niekiedy może być także naszymi oczami kibica widzimy zupełnie inaczej zakrzywiony obraz tego coś znajduje się w psychice dziecka natomiast wielokrotnie także dziecko po przegranym meczu nie ma ochoty na dyskusję jeszcze z tatą w samochodzie czy tam już w mieszkaniu tylko co po prostu na swoich zasadach na chwilę odpocząć od tego i wtedy sugerował, żeby dać temu dziecku, które przez rząd jest pytam o to bo, stosując metodę nie wiem po 2 0 próbach mamy gdzieś skala tego jak dziecko siebie widzi co trzeba wymagać co oznacza w jego pojęciu 10 co oznacza 1 2 lata kalibru jak w pewnym sensie można powiedzieć, że realizują opinia ta i tak kalibracja opinii dobra, ale tylko jeśli jest klimat sprzyjający ze strony dziecka, czyli wielokrotnie także lepiej zrobilibyśmy większą krzywdę taką kalibracji dziecku niż pomoc Glik, gdyby to było, gdyby to było dziecko właśnie, które teraz czuje gniew to nie jest najlepszy pomysł, żeby takie dziecko się przepytywać jak prowadzić dziecko n p . w trudnej relacji z trenerem, bo wiadomo sport polega też na sztuce wyboru i eliminacji tak to wygląda że, jakkolwiek brutalnie to brzmi słabsze jednostki odpadają, a czysty selekcja dotycząca drużyny zawsze ktoś zostaje pominięty, a psucie to jest sport indywidualny zawsze ktoś pozostaje pominięty teraz jako rodzic ma wzmacniać swoje dziecko utwierdzając go w tym, że to ten się pomylił, że ma mocną coś do udowodnienia czy też czy też nie czy rodzic ma być sojusznikiem dziecka czy trener może o tym, powiedzieć się Anna w 2 kontekstach taki kontekst zewnętrzny i kontekst wewnętrzny w kontekście zewnętrznymi jako rodzic, który być może płaci za to, że dziecko uczestniczy w jakiś tam szkółce piłkarskiej mogę pod koniec sezonu wymienić tego trenera i po prostu zapisać go do innej sekcji do innego klubu to jest scena zewnętrzna i tutaj mam jakieś narzędzia do tego, żeby tym zarządzać natomiast na scenie wewnętrznej bierzemy raczej w stronę dziecka i staramy się zrozumieć jego emocje i być na tyle obecnym być na tyle obok tego dziecka, że w każdym przypadku, kiedy dziecko będzie potrzebował wsparcia są otwarte drzwi, żeby do nas przyszło o tym, pogadać o tych tez nie ma 1 drogi nie ma innej drogi, bo też dzieci są różne wieści są też bardzo różne relacje między dziećmi, a dorosłymi no czasami jest także tata jest moim najlepszym kibicem, ale czasami jest także tata staje się moim mentorem w pewnym sensie z punktu widzenia dziecka oczywiście, bo ojciec na pewno nie są świadomi zrobić krzywdy, a z punktu widzenia dziecka jest ostatnia osoba, z którą chciałby porozmawiać po przegranym meczu do przed tą trasą ostatnia kwestia, choć muszę gnać, która dotyczy to odpowiedniego rozwoju w jakie kryteria powinniśmy brać pod uwagę trenera grupach czy narzędzie, jakim mowa w klub miejsce rozwoju do dyspozycji, czyli możliwość konfrontacji nie zagranicznymi rywalami tak dalej im z punktu widzenia psychologicznego co jest najważniejsze Hubert Jerzy Wagner kiedyś będzie bardzo ciekawą rzecz i opisuje tego sen w książce kat dawali zawsze cele na granicach możliwości zawodnika zawodniczki to dotyczy również inne dzieci, czyli jeśli damy za łatwe zadanie to będzie klub, gdzie trenerem jest wujek i tam będą wszyscy znajomi z klasy to to nie jest środowisko, który wyciągnie z jego Maximo natomiast jeśli zapiszemy go do juniorów starszych, kiedy on jest jeszcze młodzikiem, bo my ambitnie chcemy, żeby on jak najszybciej grał z rywalami doświadczonymi i zagra z Manchesterem no to wtedy możemy sprawić, że to dziecko się z motywuje i wypali dziś szukają czegoś na pograniczu łatwe trudne, ale bliżej trudnego i tak mówił Wagner zakończył szturm myślą na pograniczach ludzkich możliwości znajdują się najbardziej motywujące Car no dobrze to teraz ostatnim ostatnia kwestia lepiej być najlepszym wśród grup i rozwijać się jako lider czy lepiej być tym, który goni króliczka cały czas próbuje dostosować do tego, który teoretycznie uchodzi za najlepszego więcej fizycznie nauczy się, kiedy gonić króliczka jest też najsłabszym ogniwem dobrej drużyny, ale psychicznie więcej nauczysz się będąc liderem drużyny słabsze nogi jak wybrać to jest kwestia ciebie, czyli rodzica to jest kwestia tego dziecka i być może jakiś uwarunkowań, które są naokoło na pewno do rozmowy i na pewno nie ma tutaj znowu algorytmu, czyli jego predyspozycje psychologiczne też powinny determinować nasz wybór toczą się czuje lepiej w roli lidera 3 czy w roli elementów w mechanizmie tak, dlatego że z 1 strony mówimy o sporcie jest ważny, ale też spójrzmy na to szerzej i pogadajmy też kontekście jakości życia tego dziecka co z tego, że sportowo będzie się rozwijał lepiej niż jego rówieśnicy, iż to będzie nieszczęśliwy dzieciak jak tego nie chciał ktoś wolę, żeby był trochę słabszym piłkarzem, ale szczęśliwym dzieciakiem to niech to posłuży za puenta chcielibyśmy, żeby dzieci był przede wszystkim szczęśliwa dopiero później zostawali z nami sportu, o ile to nie uczyni je nieszczęśliwym Jakub Bączek był moim państwo gościem dziękuję bardzo dziękuję serdecznie współautor książki determinacja tej determinacji nam przykłady dzieci młodzieży właśnie rozmawialiśmy trener Mistrzów świata w siatkówce 20 14 roku także trener współpracujący z wieloma olimpijczykami dziękuję w imieniu swoim Pawła Ziętary, który był wydawcą tego programu kłania się państwo do usłyszenia za tydzień stałej porze to z informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA