REKLAMA

Sebastian Luty, czyli niepełnosprawny rajdowiec z około 400-konnym samochodem na joysticki

Jeszcze Więcej Sportu
Data emisji:
2018-04-10 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze więcej sportu w radiu TOK FM dzień dobry Mateusz ręka przy mikrofonie to jest magazyny jeszcze więcej sportu dzisiaj ze mną wyjątkowy gość Sebastian w lutym zawalone Ekstrim, którego sam o sobie mówi chyba jedyne kierowca rajdowy w 9 5 % sparaliżowane taki jest jak dzień dobry państwu jakiś czas temu rozmawiałem z Bartkiem Ostałowski który, który dyktuje i całkiem nieźle mu to wychodzi nie ma 2 rąk nóg u pana to sytuacja jest chyba trudniejsze do opanowania Rozwiń » samochodu na wasze spory z Bartkiem trwa a kto ma trudniejsze tak Bartek Ostałowski też, że wielka postać również ambasador Avalon Ekstrim tak samo jak ja dźgnął mnie trochę inaczej ja mam ręce, ale one są bardzo mocno niepełnosprawne ja mam złamaną szyje na takim wysokim poziomie C5 co przełożyło się niestety na bardzo duże paraliż ciała tak 90 kilku procentowe to także nalot porażone ręce palce nadgarstki nowych jak go całym tułowiu i nogach nie wspominając także kino jest to wyzwanie prowadzić sportowy samochód w takich warunkach zaraz przejdziemy do tego jak odbywa się to prowadzenia samochodu dużo jest jeszcze takich osób jak pan czy jak jak Bartek, a znacie Kuczer coraz więcej i z tego się z tego się cieszymy, że projekt warunek z tym takie osoby tworzy albo albo odkrywa natomiast no no kurczę chciałbym wierzyć, że Zenon takiego jak mnie no to już nie ma drugiego w tym realny mówił pan niedawno, że po wypadku osiągnął pan więcej niż przed wypadkiem jak to jest możliwe i przez cały czas utrzymuje pan te słowa tak zdecydowanie podtrzymuję Jan po pierwsze, osiągnę więcej tak zawodowo sportową, ale myślę, że też przede wszystkim jako osoba jak czuje przez przez to, że ta niepełnosprawność spotkała, gdy czujesz się wartościowym człowiekiem czuje się bardziej dojrzałe mam większy respekt do tego co robię i chyba że paradoksalnie bardziej cieszę się życiem mniejsze niż przed wypadkiem dobrze do pracy w takim razie przejdźmy do tych szczegółów jak wygląda 1 pana samochód rajdowy i jak nim zostać pan steruje to jestem Mitsubishi lancer EVO 1 0 przygotowane do Motosportu, czyli jesteś klatka fotele kubełkowe Carbon blacha ogólnie mecz i to jest stosunkowo standardowe moja bestia wyciąga w granicach 400 koni mocy czy to też jest bardzo potężna moc i to bez jest tylko standardowe natomiast faktycznie nietypowe jest też sposób, jakiego prowadzę ze względu na mój paraliż rąk jej prowadzenie normalną kierownicę, bo zupełnie niemożliwe, więc musieliśmy zaadaptować samochód do doprowadzenia go joystickiem de facto zrobiliśmy 2 joysticki z tego 1 odpowiada za gaz hamulec mam założony na na prawą rękę AM natomiast drugi za kierunek jazdy, czyli lewo prawo to jest właśnie na lewą rękę, jakby mam przywiązywano ręce dała do tego do tych wyścigów Nowak sam nie mogę ich złapać na łokieć mam hamulec ręczny to też jest taka jakaś inna ekstremalna adaptacja no oczywiście jestem przywiązany bardzo mocno do fotela bukowego, w którym został odlany de facto no bo możemy sobie wyobrazić, że sparaliżowane ciało ma jednak na zakrętach przy dużych przeciążeniach źle się zachowuje po prostu lata nowej cegły musiałem się ustabilizować także z takim pełnym za 5 jedno to w zasadzie niewiele więcej ruszam jako oczami no tak, że tak gruba adaptacja to jest jedyny tego typu samochód w Polsce w Europie o 1 na świecie no właśnie chciałem o to zapytać czy orzechów takich się hurtowo nie produkuje też pewnie koszty przygotowania takiego samochodu są ogromne łatwo jest tymi ryzykami sterować czy potrzebował pan dużo czasu, żeby się do tego przystosować no bo to jest niecodzienny widok w samochodzie elit na początku tak to jest unikalny samochód jak pan wspomniał takie samochody istnieją w ruchu codziennym za granicą i adaptacja tego samochodu faktycznie jest bardzo droga natomiast, jakby co innego jest przygotować się, bo jak wiemy mamy cały szereg tras pojazdów autonomicznych, które same parkują prawie same się prowadzą więc, jakby ta technologia już dziś taka była natomiast faktycznie stosowana w samochodach cywilnych zaadoptowania tej technologii do Motosportu, gdzie wszystko musi być szybsze bardziej wytrzymałe zdecydowanie bardziej reaktywne i taki mniej zawodne było dużym wyzwaniem i podjęła się tego firma z Niemiec jeśli chodzi o koszty faktycznie koszt bardzo duże natomiast tutaj też ze względu na to że, że jest to pewnego rodzaju dawał lekcji jest takim projektem, które noc to to nie jest tak tylko ja się, by woda wspartego my mamy ideę zmiany postrzegania osoby niepełnosprawne, jakby im przełamania pewnych barier stereotypów udało się również znaleźć sponsorów, którzy pokryli koszty, aby dać takiego samochodu no i dzięki temu jestem tu, gdzie jestem natomiast MO drugie pytanie tak to jest bardzo skomplikowane ja muszę się zupełnie przeprogramować ja tak naprawdę pierwsze pół roku z z spędziłam na placu manewrowym i po prostu o starałam się jeździć ósemki wokół 2 słupków na miejsce naprawdę było bardzo duże jak przestawienie się i również dostosowaniem swojej niepełnosprawności do dobrego pewnego rodzaju zakresu ruchów szczególnie, jakby niepełnosprawności tak dużą dysfunkcją no to trochę tak jak to jak pan wspomniano to jest trochę tak jak w grze komputerowej ja też często powtarzam chyba głównym problemem jestem brak feedbacku, czyli cenę moja no nazwijmy to kierownica czy mój joystick po pierwsze, że sami odkręca po drugie, jakby nie przenosi żadnych EFI ubeków szkół czy ja trochę, jakby nie czuje tego co się dzieje z kołami samochodem i tyle tego czasie, bo po prostu zupełnie inaczej nauczyciel to zacząłem zacząłem nauczyłem się inaczej odczuwać strach tyłkiem tak to się na to wsparcie mówi to jest taki czujnik FT Ełku plecami no i trochę, jakby wzrokiem, czyli obserwując, ponieważ ja mam co normalną kierownicę, czyli jak mija ruszają z joystickiem widzę również jak takie lewica się obraca, więc trochę na podstawie tego jak widzę widzę w jakim ona jest położeniu, więc widzę też w jakim położeniu są koła naj to wszystko spowodowało, że gmina z tego parkingu jest rząd sam kina udaje mi się jeździć już są Kowa szybko po torach i oczyszczenie wygrywam, bo jeszcze jestem na początku drogi, ale perspektywy są jak to mówi mój trener i cieszę się jak i przyjadą ostatni mamy się, że to już jest także duże sukcesy i tutaj nasuwa mi się takie pytanie czy takim samochodem mógł pan n p. wyjechać do centrum Warszawy po normalnych drogach wciąż mam po rzeczy to jest tylko samochód przystosowany do do torów rajdowych samochód jest zarejestrowany jak każda rajdów kapo winna być w Polsce zarejestrowana natomiast one realnie ze względu na zmianę homologacji inne klatka fotele ENA, jakby głośność na nie spełnia ona chociażby oparte, w których używamy raczej nie spełnia takich wymogów przepisów ruchu drogowym, bo czasami na dojazd ruska, gdzie się Schmidt Niemena, ale na to ile raczej dziura w prawie na policjancie zatrzymają to raczej się uśmiechają not co samica ADHD nie ma to nawet tak no to prawo powinno być zmienione póki co tak trochę je nagina my te samochody są zdecydowanie bardziej bezpieczne samochody cywilne one szybciej wyhamują z tych 5 0 prawda one są im są zabudowane klatką czy tak naprawdę są samochody, które wręcz są na to tak powinny wyglądać jak samochody, które się poruszają po drogach myślę, że są tacy kierowcy na drodze wcale nie zaszkodzi zostawmy już w takim razie samochód szczegółowo pan opisał jak to wszystko wygląda jeszcze bym chciał wrócić się do pana pasji jesteśmy zainteresowani też ten Motosport pana życiu pojawił się po wypadku czy już wcześniej pan się gdzieś tam w tym interesował, a ja interesowałem się tym wcześniej już tak jak zawsze ta chemia benzynę we krwi natomiast te i ze studia potem praca zawodowa w finanse, jakby to wszystko trochę nie pozwalało na realizację pasji gdzieś tam śmiech ja sobie jakiś kartel SA natomiast, jakby nigdy profesjonalnie natomiast teraz faktycznie po wypadku pojawiła się możliwość i pomysły, żeby się wzajem zająć to wszystko jak bardzo fajnie wpisało się nasz projekt warunek Stream i teraz można powiedzieć także zajmuje się tym tak zupełnie profesjonalnie czy tak jak najbardziej to dopiero po wypadku nie było czegoś takiego zawahania, że może jednak dać sobie z tym spokój, gdzie miała do samochodu rajdowego jak kurtce i jakoś tak w całym życiu nie widzę tylko skrajności i jeśli niema to sport to pewnie się zająć hodowlą jedwabników trudno mi się trudno mi sobie wyobrazić jakieś pośrednie zajęcia i mając wyboru ma to sport hodowle jedwabników zawsze wie wybieram takie te bardziej ekstremalnej bardziej zadania, które wymaz z wierzby 1 większa adrenalina uwalniają, więc stan, a motocykl faktycznie jest jakby mocno taki na wyrost w moim przypadku i teraz faktycznie nie trzeba trudniejszego sportową trudno sobie wyobrazić jak dla mnie natomiast ja zawsze lubiłem duże wyzwania i przełamywać barierę stereotypy temu też doskonale wpisało zawalone Ekstrim też, że pan jest jakby motywacją dla dla wszystkich ludzi pokazuje pan, że mimo problemów można można sobie świetnie radzi się realizować swoje pasje przy okazji uprawiać się tak trudny sport dla osób nawet w pełni z prawnych metod gdzieś też pokazuje, że te problemy takie codzienne to są tak naprawdę błaha, bo boimy się gdzieś tam przejmujemy tym, że brakuje nam najważniejszego składnika powietrza, czyli widzieć w pomieszczeniu w naturę to jednak pan pokazuje, że też można sobie poradzić ze wszystkim na bardzo miło mi te osuszacze tak naprawdę cały projekt warunek Stream to jest projekt, który właśnie ma motywować zarówno osoby z niepełnosprawnością, ale również osoby sprawne to jest taka prawdziwa baby aneksy to nie tylko Motosportu trzeba wiedzieć też są, jakby to seria dyscyplin to jest szybownictwo rak, by na wózkach po dymisji człek na wózkach czy taki dach odpowiednik billboardu na wózkach to jest nasycone właśnie takim przełamywanie stereotypów i przełamywanie barier i faktycznie no skoro my możemy to zrobić na to NATO czasami na czas zastanowić tak na to kocia mama tak jeśli oni mogą na to a to może też potrafię i jedno cieszymy się bardzo, że za tak jesteśmy postrzegani, że motywujemy naiwnego Pato potem projekt powstał ten projekt Avalon Ekstrim jest wyjątkowy, dlatego że żeby też rywalizujecie z osobami są w pełni sprawnymi to troszkę tak jakby połączyć połączyć igrzyska paraolimpijskie z olimpijskimi tak, toteż dziś jest wyjątkowa i daj tu też was rynek wyróżnia tak właśnie cieszę się, że to pan dostrzegł, bo ja szczerze mówiąc trochę jestem raczej LUG paraolimpiady, ale ja bym wolał, żeby paraolimpiada była robiona równolegle jednocześnie właśnie z prawdziwą olimpiadą, bo po pierwsze, my się na zdecydowanie bardziej widowiskowa po drugie, przekazuje zdecydowanie więcej motywacji energii jest niestandardowa i naprawdę nie widzę potrzeby organizowania paraolimpiad jakiś pikników takich specjalnie dedykowanych do osób niepełnosprawnych nie ma się, że naprawdę fajniej to wszystko wygląda w momencie, gdy możemy razem rywalizować po pierwsze wtedy jakby poznajemy przełamujemy barierę zmienia się w ogóle oblicza i wizerunek osób niepełnosprawnych w Polsce i jakby sport jest 1 mecz zawsze podkreślamy je, by jak i nie potrzebujemy żadnych specjalnych taryf ulgowych czy klasyfikacja oczywiście na początku tak staramy się robić natomiast docelowo chciałbym, żebyśmy startowali bez tych samych konkurencjach no może trochę zmodyfikowanych zwana niepełnosprawność ale, żebyśmy byli tak samo punktowanie, jakby tak samo doceniani jak jak sportowcy sprawni dobrze zbliżamy się już do końca rozumiał, więc zapytam jeszcze, gdzie można pana zobaczyć w najbliższym czasie jakie, jakie zawody przed panem, bo zdaje się, że tutaj gdzieś niedaleko nowej 1 5 czeka no tak, bo to zakładaliśmy działanie powiedzieliśmy sobie najważniejszym, bo Avalon Ekstrim RSD etap to taka runda pucharowa 6 edycji profesjonalnych zawodów, ale przygotowanych dla kierowców na pułap Macieja po profesjonalnych amatorów załóżmy taką nazwijmy i jednocześnie właśnie dostosowana, jakby z klasyfikacją osób niepełnosprawnych, czyli po raz pierwszy osoby niepełnosprawne będą mogły się ścigać na torze rywalizować poczuć się zgadza włosy prędkości i moc także już iść tą najbliższą sobotę to jest 8 kwietnia na torze Modlin pierwsza edycja zawodów 7 0 załóg i pomimo że te są zawodnicy profesjonalni tutaj proszę nie mylić to jakby absolutnie nie jest tak, że to jest słabe widowisko to są zawodnicy, którzy po prostu nie mają licencji natomiast chóry no tam na pewno będzie ponad 10  00 0 koni mocy także Super widowisko i w ogóle Super obiekt, bo my też, jakby stawiamy w tym wszystkim na bezpieczeństwo chcemy zrobić taką cykl zawodów na wzór europejskich wydarzeń takich Time, a takowej, gdzie dziś tak naprawdę zawodem i wydarzenia skupione wokół kierowców nieposiadających licencji, czyli półprofesjonalnych amatorów są naprawdę bardzo fajnie spektakularne są sponsorzy kibice, jakby my chcemy to wraz z raj zdaję zrobić w Polsce przy okazji dała dlatego osoby niepełnosprawne 3 5 km od Warszawy także jeśli ktoś nie ma planów na sobotę zapraszamy, a i to jest też wiadomość w ostatniej chwili zasadzie to element Kuzaj został twarzą czterokrotny mistrz Polski legenda Motosportu będzie twarzą pierwszej rundy, a walne z tym ryzyka na torze Modlin będzie może się z nim spotkać sfotografować być może zobaczyć jak jedzie dziękuję w takim razie za rozmowę przyłączam się również, że do zaproszenia są baseny hotel ambasador nieogolony Ekstrim był moim i państwa gościem dziękuję bardzo dziękuję bardzo z jeszcze więcej sportu w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JESZCZE WIĘCEJ SPORTU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA