REKLAMA

Będą licea w systemie zmianowym - wiceprezydent Warszawy o przygotowaniach do przyjęcia zdublowanego rocznika

Analizy
Data emisji:
2018-04-10 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
stąd analiza Agata Kowalska przy mikrofonie i zgodnie z zapowiedzią wracamy do wczorajszego tematu analiz tematu podwójnego rocznika, czyli tej młodzieży, która będzie miała nieszczęście konkurować ze 2 w drugim rocznikiem w o miejsca w liceach i Google szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych niż wczoraj rozmawialiśmy z panią Dorotę Łobodę w SZ akcji rodzice przeciwko reformie edukacji i przyszło mnóstwo państwa maili pyta ani komentarzy były też takie głosy Rozwiń » rodziców, którzy po prostu są przerażeni, bo ich dzieci trafiły do 1 z tych kont z tych roczników tzw. podwójnych co dalej co robić czy po prostu trzeba się pogodzić z tym, że będzie kiepsko oto będę się pytać, ale 1 z osób odpowiedzialnych za wdrożenie reformy edukacji Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy jest znacznie dzień dobry panie prezydencie dzień dobry samorządowiec samorządy musiały wdrożyć reformę edukacyjną i samorządy będą sobie musiały poradzić z problemem podwójnego rocznika i zamierzam, zanim zajmiemy się tym radzenie sobie to musimy ostatecznie rozstrzygnąć czy zjawisko podwójnego rocznika w ogóle istnieje, ponieważ pani minister Anna Zalewska od ostatnio na konferencji tłumaczyła, że nie ma takiego problemu, że nie ma takiego zjawiska, w którym podwójna liczba dzieci będzie nagle z konkurować o miejsca w liceach co ponadto no to nie pierwszy raz pani minister nie słyszała o czymś co jest faktem ja przypominam, że były już kilka takich wypowiedzi mógłby ich tutaj wyliczać planowano, iż arytmetykę mam namyśli arytmetyka ma namyśli historie mam namyśli arytmetyka głównie łatwo to sprawdzić, kiedy mówimy o pieniądzach, ale mieszkańcy tych dzieci 2 × tyle czy nie będą oczywiście, że będzie ich 2 × tyle będziesz tak naprawdę w Warszawie w każdym razie będzie ich nawet nieco ponad 2 × jak jest możliwa tak to jest możliwe, że to są te lata, w których do szkół poszły sześciolatki w i one też troszkę zawyżają nam tę liczbę, ale tutaj mówiąc to my słuchacza wczorajszy my, których pan Marek pisał mój syn będzie nie tylko konkurował z uczniami uczennicami rok starszymi, ale nawet 2 lata starszymi, bo poszły do szkoły sześciolatka od tej akurat pana Marka jadu uspokoił dzieciaki, które poszły wcześniej do szkoły naprawdę znakomicie sobie przeważający i gromadzi znakomicie sobie radzą są na pewno nie gorszy od koleżanek kolegów o rok starszych bardzo często są znacznie lepsze natomiast na wyjściu no właśnie będą miały lepiej ich to znaczy jak lepiej gorzej drugie znaczy to w tej chwili nie nie ja mówię wyłącznie o wcześniejszym pójściu przypomina wtedy, kiedy dobrze już było innymi słowy do przerwy było tak nie zdążył już było ja mówię wyłącznie z rozpoczęciem tym wcześniejszym niż będący przy zdrowych zmysłach wtedy nie wyobrażał sobie czegoś co może zrobić pani minister Zaleski ma za sobą teraz zrobić nasz słuchacz i niektórzy stają przed problemem podwójnego rocznika co po pierwsze, mieć świadomość przepraszam to będzie nie my retoryczną uwaga mieć świadomość tego, kto to wszystko zrobił, kto za to wszystko odpowiada i pamiętać o tym, także przy urnie wyborczej i filmu jasno, ale to dzieciom nie pomoże dzieciom to dzieciom oczywiście nie pomoże dzieciom mogą pomóc samorządom, które będą tak jak warszawski samorząd stawały na rzęsach jak mówiła jak rozumiem Dorota bida, żeby spowodować, iż jak najmniejsze szkody, bo tak naprawdę o tym, tutaj mówimy ja przypominam, że to są szkody dwojakiego rodzaju, bo z 1 strony one dotyczą liczby miejsc fizycznych i to za moment do tego wrócę i drugi wątek, o którym często zapominamy za to już samorządy nie ponoszą żadnej, jakby nie mają wpływu na to to znaczy wątek programowy, bo przecież dzieci po raz kolejny trafiają do nieprzygotowanej programowo na tym zmiany szkoły albo mówiąc nieco inaczej przygotowany inaczej teatralna, bo zimno tak nic nie mógł tego przewidzieć, ale wracając do tego czy problem podwójnego rocznika istnieje czy też nie chciała przytoczyć 2 argumenty Allen Anny Zalewskiej 1 demografia jest nieubłagana i dzieci jest coraz mniej, a więc te roczniki są coraz mniej liczne w związku z tym pomieszczą się w tak no, więc już kilkakrotnie myśmy meldowali całemu światu nie tylko pani minister jeśli chodzi o demografię w Warszawie to ona od pewnego czasu i idzie w górę, czego się oczywiście bardzo cieszymy to przez kilka lat rzecz jasna to i jeszcze nie są te najliczniejsze roczniki natomiast tych dzieciaków będzie w Warszawie tak jak my szacujemy 2 i 4 2 , 4 zloty więcej niż dom w będzie ich n p. w tym roku, ale tutaj pani minister mówi Okaj nawet jeśli miało być więcej to nic nie szkodzi, dlatego że likwidujemy gimnazja, które często funkcjonowały przy liceach w związku z tym tych miejsc będzie sporo było cały ten cel i nauczyciele i klasy dosłownie fizycznie klasy opustoszeją po gimnazjalistach i tam zmieszczą się nowi licealiści znowu rocznika 2 dobrze, czyli pani minister powiedział w tym momencie, ponieważ to jednak nie jest zasada gimnazjaliści się przy liceach są w Warszawie też było kilkadziesiąt takich szkół natomiast zdecydowana część gimnazjów to są szkoły samodzielne, czyli będą ci młodzi ludzie będą wędrować to jest jednak wina, o których mówi samodzielnych to nie są jednocześnie teraz miejsca, gdzie powstały w siódmej ósmej klasy to bardzo różnie bywa bardzo różnie bywa w Warszawie mamy takie szkoły mamy takie mogą nam już licealistów nie Gniewa nie ma szans z lasów nie włożymy oczywiście natomiast to ja myślę, że głównym problemem nie jest problem fizycznej liczby miejsc przynajmniej w Warszawie HOKEJ warszawska infrastruktura oświatowa mówi o szkołach ponadpodstawowych, bo one się z tą wtedy też tak nazywały to jest infrastruktura porównywalna z tą, którą dysponowało miasto w latach dziewięćdziesiątych w czasie tego, że Włochy serniki chodziły do szkoły właśnie bilans demograficzny wmieście rozwija, a ja czuję się gwiazdą Radia wtedy niestety tak mi się to jako życiową układa wtedy też od regały za to, żeby go, żeby ci młodzi ludzie się zmieścili prawda i się zmieści zmieszczą się leki teraz zmieszczą się i teraz tyle tylko, że warunki, czyli tak czasy są sale są ale czego zabraknie w popiersie te sale są niczym nie oznacza, że nie będziemy robić różnego typu włamań z w taki jak te, o których była mowa przed chwilą to znaczy, że jakiś klasy zaczną naukę nie w budynku, jakby do celów i prawda mogę się w ogóle źle są w Malezji Europa sobie też moment leczenie uczenie w liceach na 2 zmiany na 3 zmiany weszliśmy do sposobów kach oczywiście, że sedno, o czym już schemat bez przesady, ale na więcej niż 1 zmianę sobie wyobrazić w tej chwili niektóre sześciolatki siedmiolatki warszawskie trafiły do pierwszych klas z w salach wygasającego gimnazjum ja dopuszczam możliwość istnienia tego typu połączeń nie umiem dziś odpowiedzi ministerstwo zapewniało, wprowadzając reformę, że absolutnie nie będzie tak także dzieci najmłodsze będą chodziły z tymi najstarszymi tak to też pani Zalewska już na początku swojego urzędowania kilkakrotnie pouczała nas opowiadają żona chętnie tutaj jakby w ramach dodatkowych jak rozumie obowiązków zajmie się organizacją oświaty w Warszawie, ponieważ samo z tym po prostu nie radzi no i mam nadzieję, że to do nich dojdzie, bo to dopiero mielibyśmy kataklizm natomiast osoba to niezgodne z konstytucją, żeby minister jednak zajmował się z Janosika widzę jak rząd robi w dni dziś chętni do Obry miejmy nadzieję, że na gali Miss zajmie się reformą emerytalną samorządy w drodze na nim reformy, czyli mówi pan Jerzy Buzek już rano fizyczne miejsca to tak naprawdę oznacza i to jest ten drugi wątek, że wymarzona szkołę wymarzona przez każdego absolwenta czy to gimnazjum czy już tej nowej podstawówki wymarzoną szkołę w oddali się na ponad dwukrotny już tak powiem odległość będzie ponad 2 × dalej i prawda, czyli te szkoły najbardziej oblegane najchętniej wybierane będą przeżywały prawdziwy najazd one i tak go przeżywają co roku no ale liczba miejsc w tych szkołach będzie dla ich ponad dwukrotnie większej liczby kandydatów 2 2 4 4 4 4 0 4 4 widzę, że już państwo dzwonią, więc do tych, którzy nie pamiętają numeru powtarzam oraz mail analizy małpa, a to kropkę FM, lecz jak sobie państwo będą radzić, jaki mają państwo komentarz do tego, o czym rozmawiamy czy te reformy edukacji przetrwamy i jakimi kosztami zaraz po informacjach wracamy w studiu wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za oświatę pan Włodzimierz Paszyński i po informacjach przyjrzymy się też temu w nie tylko skoro już wiemy, że są budynki to co w tych budynkach będzie się działo innymi słowy jak poradzą sobie nauczyciele jak poradzą sobie uczniowie 2 równoległych światach, jakie stworzyła reforma edukacji i analizy Agata Kowalska przy mikrofonie druga część dyskusji z Włodzimierzem Jasińskim wiceprezydentem Warszawy odpowiedzialnym za oświatę w naszym pięknym mieście rozmawiano o problemach związanych z podwójnym rocznikiem, czyli tymi dzieciakami czułości z młodzieżą, która trafi do liceów czy innych szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych, ponieważ 2 roczniki 1 idące Starym trybem, a drugi idący nowym trybem spotkają się z rent radośnie z 1 konkurencji do szkół i tanie rozdęcie aż 2 osoby napisały w sprawie, której chciałam mu pan poznać ten sam koniec, ale w takim razie już zgodnie z wolą słuchaczy i pan Dariusz Panczakiewicz mieli piszą o tym, że przecież istnieje jeszcze problem szkół branżowych szkół czy techników, do których też będzie większy większa konkurencja rozumie to głównie chodzi o technika szkoły zawodowe chyba cierpią raczej na niedobór uczniów, ale też pisze pan Sławomir jest to jakaś alternatywa nie wszyscy muszą iść do liceum co na to wiesz jestem w pełni zgadzam my próbujemy już dwunasty rok tak naprawdę inwestować w te szkoły i inwestora firmy, czyli samorząd sam w 2 Śląsk i tak przepraszam za skrótowość w poważnym tak samo orzekł warszawski, więc tutaj działalność menu nie jest jakąś dla nas szczególną niespodzianką myśmy nam się udało doprowadzić do tego w ciągu tych minionych lat, że tak jak w 20 07 ósmy roku co piąty absolwent gimnazjum trafią do szkoły najogólniej mówiąc zawodowej tak w tej chwili trafia co trzeci większość oczywiście do tego nurtu do kończącego się dyplomem technika i oczywiście na balu maturę to są coraz lepsze szkoły do niektórych z nich już w tej chwili dostać jest tak samo trudno jak lwica bardzo renomowanych liceów mamy tam też miejsca i tych miejsc mamy sporo, bo to są duże szkoły to są szkoły budowane na jeszcze w poprzednim stuleciu wtedy liczba młodzieży które, która tam się uczyła była znacznie większa, więc też szkoły mam nadzieję będę się wypełnić na nich możemy zrobić taką tylko informacyjną przerwę dla słuchaczy technika niepodległy reformie w tym sensie, że on mnie jakoś szalenie się nie zmieniły to szkoły zawodowe mają ulec przemianie na razie zmieniono nazwę nosi obrożę to jest cały ten system jest groźny jest i był drożny, czyli można skończyć 1 typ szkoły i naturalną drogą przejść do lutego kolejnego etapu w szkołach zawodowych tych stricte zawodowych mamy niewielki procent młodzieży głównie te 3 0 parę procent to są uczniowie techników my zmieniliśmy bić dziesiątki kierunków nauczania z takich bardzo staroświeckich na takie nowoczesne podpisaliśmy setki już porozumienie z pracodawcami na to wszystko dzięki reformie prawa i sprawiedliwość co zrobić to jest dotyczących uważane są 12 lat minie, a pomoże wam to co teraz prowadzą man, czyli ten nowy system i jak ma nadzieję, że nie zaszkodzi w ale mają być pieniądze na szkoły branżowe, a to poczekajmy jak mówimy o pieniądzach, które mają być to ja zawsze proponuję poczekać na ten moment, w którym one będą, bo nam dzisiaj też mówi o tym, że pieniądze n p . na podwyżki nauczycielskie mają odbyć, a my twierdzimy, że nie jest ich ilość wystarczająca, ale to zawsze będziecie mówić macie za mało pieniędzy, ale my to potrafimy udowodnić w ich w mieście jest właśnie zostaniemy przy nauczycielach w letnich mówiąc słuchaczom, że dni w gąszczu rozdano my musieliśmy zmierzyć z niesamowitym wyzwaniem oto część dzieci będzie uczyła się w klasie pierwszej licealnej czy też, gdy technikum w UE wg starego programu w będą to absolwenci gimnazjów, a część dzieci w również w pierwszych klasach tylko, że z PiS wg nowego programu Fed już w nocy będzie podstawówek czy masz na to jakiś pomysł i w całość jak pomagać nauczycielom to są 2 kwestie nauczycielom oczywiście pomagamy myśmy powołali własną placówkę doskonalenia nauczycieli, dzięki której dokonaliśmy iluś tam różnych zmian w ciągu tych minionych lat zmian niezwiązanych z tą reformą, ale ich reformy nie wiemy co ciągnąć proszę pamiętać o tym, że jeśli chodzi o program szkoły to jedynym odpowiedzialnym za to organem jest ministerstwo edukacji, ale samorząd jest organem prowadzącym szkoły zatrudnia nauczycieli, a ci nauczyciele będą mieli nagle wyzwania no nie samo będziemy tych nauczycieli oczyści mówi wyłącznie bezpłatnych formach będziemy dokształcać tych nauczycieli będziemy robić różnego typu kursy będziemy przygotowywać materiały metodyczne wydział rozumiem, że taki pomysł, który wczoraj jako osoba kompletnie nieznające się na edukacji wysunęła odważnie, żeby n p. część szkół była tylko dla tych uczniów, którzy skończyli gimnazja część szkół tylko dla tych uczniów, którzy skończyli podstawówki to jest kompletnie nie niem nierealna i jedno to przede wszystkim jest chyba niekonstytucyjne prawda dla kogoś Karwan dotarły amfibie, ale my jednak stoimy na gruncie w samorządzie warszawskim stoimy na gruncie konstytucji nie każdy ma prawo wyboru szkoły i ten wybór oczywiście mu pozostanie ja myślę, że woli radnych teoretycznie pozostanie, bo w praktyce przez to, że będzie więcej chętnych to trudniej no tak, ale będzie można znaleźć miejsce w szkole ponadpodstawowej ponadgimnazjalnej oraz drzew przekierowuje do pytania słuchaczki pani Dominiki istnieje w Polsce obowiązek nauki do ukończenia osiemnastego roku życia czy wszyscy uczniowie z kraju zostaną przyjęci do jakich szkół średnich czy też może zabraknąć miejsc jeśli chodzi o kraj i odmawia odtwarzają dziś w Warszawie tak wszyscy znajdą miejsca wszyscy znajdą miejsce w szkołach i będziemy się starali tak to zorganizować, żeby z 1 strony organizacyjnie było to jak najmniej uciążliwe z drugiej strony no tak, żeby jakość tej edukacji, którą oferujemy była jak najwyższa i tak jak powiedziałem zrobimy wszystko co w naszej mocy, żeby tak się stało udało nam się to w stosunku do przedszkoli myśmy przyjęli wszystkie dzieci, które aplikowały, o którym rodzice aplikowali o miejsce w przedszkolu dla swojego dziecka ja przypominam, że nastawieni byliśmy na to, że będziemy mieli w przedszkolach 3 roczniki dzieciaków pani minister zaaplikowała nam lekką ręką czwarty rocznik to jest w Warszawie no paręnaście tysięcy dzieciaków oczywiście robimy to jakimś kosztem i liceach w szkołach ponad tych stawów gimnazjalnych będzie dokładnie to samo w przedszkolach zrobiliśmy to kosztem likwidacji często tego co pracowicie, gdzie graliśmy przez inwestora czyli czego no nie wiem sale rekreacyjne jakieś pomieszczenia socjalne warunki do lasu my jak szkoła będzie podobnie w szkołach nie wykluczam, że będzie podobnie część zajęć będzie się odbywała no takich przestrzeniach, które dopiero się przystosowuje no bo przecież większa liczba dzieciaków to więcej pracowni to więcej podziałów na zajęcia grupowe, czyli trzeba przygotować te pomieszczenia my to wszystko robimy w biegu Cafe komentarz słuchacza jeszcze do sprawy techników technikum nie jest alternatywą dla liceum to zupełnie inny wybór w technikum w piątej klasie nie trzeba nie tylko trzeba przygotować się i zdać maturę, ale trzeba też przygotować do egzaminu zawodowego oraz zrobić obronić swoją pracę dyplomową, a to utrudnia dostanie się na studia Paul tym po liceum jest łatwiej pisze to pan Dariusz absolwent technikum Years and roll zboże można, by tutaj myślę trochę po polemizować to znaczy nasze doświadczenie nie jest tożsamy z doświadczeniem respondenta egzamin zawodowy i egzamin maturalny one się odbywają w różnych terminach część młodych ludzi bardzo świadomie rezygnuje z 1 z tych ścieżek najczęściej tej zawodowej trudno im wiarę w Chorzowie martwi nie, dlatego że idą na studia, ale dlatego, że jakby nie załatwiają nie mają tego ostatniego dokumentu, który potem naszym zdaniem może być bardzo przydatne w życiu, ale za to mają szereg kwalifikacji zdobytych, które to kwalifikacje umożliwiają naprawdę ciekawą pracę w bardzo nowoczesnych firmach w bardzo no takim nos w fiacie 20 01. 2 Komorek pytała jeszcze do szkoły no proszę, lecz się pytania szkoły zawodowe bardzo mnie cieszy ją technika i o szkoły branżowe przecież pracownię nie są z gumy nauczyciel to z przedmiotów zawodowych może mieć tylko 1 , 5 etatu ponoć tak wynika z przepisów to kto będzie uczył tych dodatkowych funkcji w mówiłem, że podpisaliśmy szereg porozumień z pracodawcami i z wszystkimi prawie tymi renomowanymi uczelniami w rzeszowskim mówi głównie oczyścił uczelniach technicznych mamy nauczycieli akademickich naszych lekcjach mamy praktyki zawodowe na terytorium w cudzysłowie zakładów pracy firm tych porozumień z pracodawcami mamy naprawdę wydarzyło się około 200 no to co się zmienia można być z miesiąca na miesiąc my nigdy, ale to jest taka uwaga zupełnie ogólna szkoła nigdy z zawodu uważa nie dogoni współczesnych technologii to było możliwe kiedyś prawda ciągle gonić może właśnie jest pytanie czy punkt może, ale musi być mieć na to nieprawdopodobnie dużo pieniędzy pytanie czy tak naprawdę powinny one pytanie czy iluś umiejętności nie powinni ci młodzi ludzie zdobywać no w tym środowisku, które Atu pełna zgoda, ale zaraz po znanym w stylizowane zboża, która również będzie dla kiboli jak ja wszedłem do miałem szereg razy okazji do nie wiem do szkoły budowlanej n p . tak one kiedyś cieszyły się najlepszą opinią to jest dzisiaj inny świat ja wchodziłem tych szkół i patrzyłem naprawdę na uśmiechniętych młodych ludzi ubranych w stroje Tychy do tych nazywani byli uśmiechnięci, bo oni tak jak ja przeżyję ostatnio był publiczna, której Gazeta Ming ogłoszenia o pracę wraz z pensjami i dla tych absolwentów techników szkół zawodowych pensje są dużo dużo wyższe niż dla tych wszystkich, którzy chcą wybrać się na studia w scenie fani łaskawie z tego grona zaliczyć n p. przyszłych nauczycieli jest ona niestety nie mogę się teraz pan Karol pyta jak liczne będą klasy w szkołach średnich przy podwójnym roczniku tak jak w tej chwili mniej więcej może będą parę osób liczniejsze, ale to jest tak, że w tych szkołach najbardziej renomowanych obleganych one zawsze są nieco liczniej niż na, ale to nie jest tak jak kiedyś bywało to znaczy my szacujemy, w jakich dziś ci dwoje uczniów klasie to jest ta ten Górny pułap w tak no być może dziś zdarzy jeszcze 1 ławka mówiąc umownie prawda to są liczniejsze klasy niż te, które były w gimnazjach no i te, które są już w szkołach podstawowych szereg problemów jest do rozwiązania, ale też po duże miasta, w których słychać radio TOK FM nie muszą mierzyć się z problemami dotykającymi nie tylko nauczycieli czy jednostki prowadzące szkoły, ale przede wszystkim uczniów ich rodziców to jedno z tych problemów gmin jest brak miejsc w internatach o tym, mówiła wczoraj już w po audycji pani Dorota Łoboda, do której trafiają w głosy rodziców, który z dzieci nie będą miały, gdzie mieszkać, ponieważ podwójny rocznik sprawi, że Cis wszyscy, którzy mieszkają w mniejszych miejscowościach i chcą chodzić do liceum czy dowód w szkoły średniej z internatem no po prostu musieli się bić, a o o miejsce o łóżko wręcz z dużo większą liczbą innych uczniów to jest prawda bursy internaty w ogóle przeżywają renesans, bo coraz więcej dzieciaków przyjeżdża do nas po raz spoza Warszawy do szkół ponadgimnazjalnych podstawowych przyjeżdża około 40 proc not Sasza pulę wyznał że, gdyby nie macie tego problemu mamy ten problem no jakoś odbić się z tą dojeżdżają znakomitą komunikacją prawda no i niewielkich odległości konsolidację oczywiście, którzy przyjeżdżają z daleka ale, ale większość przyjeżdża z okolicznych tych i też bardzo w porządku to znaczy Warszawa powinna być przyjaznym dla tych młodych ludzi miast niech wróci niewątpliwie cieszy, że więcej państwa głosów wszelkie problemy rozwiązania proszę wysyłać na adres analizy małpa to krótka FM do tematu będziemy wracać tak długą w jak długo będzie istniał publiczna szkoła w Polsce Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za oświatę dziękuję za spotkanie z ciasnej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA