REKLAMA

prof. Jacyno: Komunikacja jest idealna. Mogę bezbłędnie przewidzieć co powie druga strona

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-04-10 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest to druga 6 godzinach filozofów Tomasz wstawić chiński prof. Małgorzata Jacyno w studiu dobry wieczór do gry w meczu socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego był tu przed chwilą prof. Zbigniew Mikołejko i mówił mamy w Polsce religię smoleńską zgadza się z państwem nie jest hali wydaje mi się, że to pojęcie przede wszystkim z tego powodu nie nam daje się do analizy tego co się dzieje w tej chwili w Polsce żony jest jakoś obciążone to jest pojęcie Rozwiń » używane w polu dziennikarskim publicystycznym w polu politycznym no ona socjologia zadaniem socjologii jest poszukiwanie takich kategorii, które pozwalają utrzymać równy dystans, jeżeli coś jest pojęciem z pola politycznego czy z pola dziennikarskiego to właśnie dlatego staje się przedmiotem badania czy przedmiotem analiz można żyć tak to jest pojęcie opisowe po prostu są pewne struktury takie, które nie są charakterystyczne dla zachowań religijnych właśnie wokół katastrofy w Smoleńsku, ale pani się z tym nie zgadza, dlaczego nie kojarzy dlatego on w ogóle są w perspektywie socjologicznej w ogóle społeczeństwo jest zjawiskiem relingi innym tak więzieni im ktoś woli perspektywę socjologiczną to może powiedzieć, że tutaj obiektem kultu com obiektem czci i jest człowiek tak idą w siłę czy to dotyczy takich sytuacji publicznych czy to dotyczy zachowania w sferze publicznej między ludźmi, którzy się nie znają to właściwym obiektem lub trzeci jest człowiek z tego też powodu tak chętnie badacze dzisiaj odwołują się do listu Świętego Pawła do Rzymian tę podał w zasadzie coś co brzmi identycznie z miasta Kowal z analiz są Irvinga bosmana, a mianowicie inny Święty Paweł w liście do Rzymian pisze że wszyscy mają obowiązek rywalizować konkurować i tą konkurencją jest wyprzedzanie się w okazywaniu sobie szacunku w to jest rywalizacja w inny zarządzona przez Świętego Pawła wśród ludzi, którzy mają współ istnieć żyć w ramach 1 wspólnoty, ale poza tym wydaje mi się, że to wtedy, kiedy mówimy o religii smoleńskiej to jednocześnie coś mówimy o drugiej stronie tego konfliktu czy impasu mianowicie mówimy, że są wyznawcy jakiejś treningi inni są ruchy zwolennicy racjonalności przytomności z tego powodu tak od razu widać, że ustalamy w ten sposób asymetrię 2 stron socjologia Bonda wyobrażenia zbiorowe to obrażenia kolektywna i powiedziałabym, że dla socjologa ta sytuacja musi być badana neutralnie w taki sam sposób, jakbyśmy badali to czy całun turyński jest prawdziwe Chiny tak i teraz nie ma porządnego prawdopodobnie nie miałoby to żadnego znaczenia stwierdzenie jego prawdziwości nie miałoby żadnego znaczenia jeśli chodzi o bieżących i jeśliby stwierdzono, że jest prawdziwy nie sądzę też, żeby ateiści wpadli na kolana no właśnie postanowili zmienić swoją szansę bez przerwy są te badania i ciągle za jakiś ostateczne wnioski później ktoś te wnioski podważa i tak na dobrą sprawę jest wciąż chińskich akcji i tak nie mogą się zgodzić naukowcy wszyscy co do tego, skąd ten całun właściwie pochodzi z jakichś starych tak, ale właśnie powiedziałam, że to zjawisko zakresu wyobrażeń zbiorowych w nocy interesuje socjologa i to jak daleko sięgają jego kompetencje to jest oczywiście nie orzekanie o tym czy to jest czy to nie jest prawdziwa tylko badanie wyobrażeń o tworzących wspólnotę badanie wyobrażeń, które konfliktują wspólnotę badanie głównych osi sporu natomiast nie niedoczekanie, jakby prawdziwości tak tych wyobrażeń to są obrażenia i już nieraz dajmy się, że jestem trochę więcej realizmu, choć front w UE poza tym, że źle, że na linii nie jest to perspektywa, z której można, by było opowiada się tak po prostu po 1 czy po drugiej stronie to rozumiem, że nie dlatego zostałam zaproszona rządach wypowiedziała swoją prywatną opinię co ja o tym, sądzą, że Targ, bo za tymi nikt nie płaci IHF jak bardzo chętnie posłucham ich państwo zapewne te natomiast rozumiem, że ich słuchacze tak raczej są zainteresowani tym co taka perspektywa kulturowa może powiedzieć o tym wiemy o tej sytuacji właściwe do 3 LO no był kiedyś się mówi o religii smoleńskiej i o hipotezie czy wersji zamachu to wydaje się, że jest to wersja, że tak bowiem właśnie bardziej religijna tak problem z nią polega na tym, że ten mógłby przyjąć prawdziwość tej wersji wydarzeń no to trzeba by było podjąć odpowiednie kroki a jakie były one miały być tak my i wydaje się, że ta druga wersja wydarzeń jest znacznie spokojniejsza, a także najbardziej kojąca wg nich obydwie te wersje usiłują się zmierzyć z tym samym mianowicie z katastrofą czy i jak mówią badacze kultury usiłują się zmierzyć z realnym tak, czyli taką sytuację roztrzaskał nią się rozbicia się tak z taką sytuację, której nie są w stanie objąć żadne ramy symboliczna na ich usiłuje się do katastrofy okrążyć niejako pewne znaczenie właśnie znaczeniem zamachu natomiast druga strona usiłuje to objąć innym oznaczeniem domu mogłabym powiedzieć to pole vis mam tak, czyli takim nie wiem czy panowie rozmawiali może o tym, czyli taką wersję wydarzeń, która mówi o tym, uznał, że jesteśmy taką wspólnotą, która żyje w ciągłej prowizorce nie przestrzega procedur zawsze ktoś zostawił niedokręcone śrubkę niedomknięte drzwi na ich z tego urządzenia mają bilans katastrofy chciałabym powiedzieć, że tak jak z pierwszą wersję ich do jest pewien problem tak, bo ona domagała się podjęcia pewnych działań jeśli ta wersja jest prawdziwa to coś powinniśmy zrobić nawet do zarabiania zamach zamachem na natomiast cel to druga wersja nie wydaje mi się wcale tak kojąco na jak może brzmieć inne z tego powodu, że ona wzrusza w istocie całą przyszłość czy po zmianie systemowej dyżur to być może pewnych pewna katastrofa przeoczyliśmy ileś razy nie do kręciliśmy te śrubki może go żyjemy w jakiejś innej rzeczywistości, która wcale nam nie była wpisana do walk począwszy na niemoc przyjęciu planu Balcerowicza tam też były niedokręcone śrubka niejedna no właśnie ta autostrady tak no i tu możemy wymieniać różne kontrowersyjne sprawy, które pojawiały się w ciągu tych blisko już 3 dekad i zadanie powiedzieć, że idee mają konsekwencje to znaczy, że ta, że przyjęcie tego wariantu, choć nam się wydaje w pewnej perspektywie czy z pewnej pozycji właśnie tym takim racjonalnym czy jest tak prezentowany jako ten racjonalny taki wynikający z pewnej trzeźwej oceny sytuacji, że on niesie ze sobą cały szereg niepokojących konsekwencji myślę że, zwłaszcza w takim kraju peryferyjnym czy pół peryferyjnym taka jest przerażająca wersja, która mówi o tym, że cały czas jesteśmy nawet czymś innym niż jesteśmy tak jesteśmy w innym miejscu niż jesteśmy być może rozpędziliśmy się już dawno temu skoro ciągle nie dokręcanie śrubek chce pożyczyć powieści Philipa k KUB lik nie znam tego, a to polecam dziękuję właśnie taka sytuacja w cieniu pisemnej niż się, że to taka próba zwyczajnie nie, dlatego że nam się to po prostu wydarza, że no cóż spadamy no ale składamy, dlatego że latamy tam siły właśnie tak mamy dajmy się, że ta wersja wcale nie niesie ukojenia i wydaje mi się też w związku z tym, że obydwie te wersje usiłują jakoś nikt nigdy go chować skandal tej pierwszej czy drugiej tak hipoteza zamachu Mike gotuje skandal tego, że po prostu żyjemy nie do kręcone z kraju tak natomiast ta wersja jest z kolei inni tego vana przez drugą także nasze wzajemnie mityngu ją, bo 1 i druga jest niesłychanie kłopotliwa, ale jeśli chodzi o los naszej wspólnoty, ale zarazem jest pośrodku tych 2 wersji właśnie to wydarzenie w oczy to raczej co poza porządek wydarzeń jakoś nas wyprowadza tak katastrofa, która rozbija jakąś strukturę rzeczywistości, w której funkcjonujemy no i teraz obie te wersje czy oba te warianty są jakąś próbą z kolei nie wejścia w kontakt z tym co tam się wydarzyło tak tym, dlatego że ja chciałabym zaproponować taką perspektywę sprowadzającą to wydarzenie do teraźniejszości, bo ona jest ten z łowiskiem symboliczne można je szczery tak powiedzieć bardzo ładnie określa tak złodziejskie symbolicznym, czyli takim miejscem zawirowań znaczeń, przez które chętnie będzie się przeprowadzało różne sensy różne znaczenia, który jak dotąd przez 3 0 lat no można powiedzieć, że jeździły jak po szynach tak Hans były proste oczywiste trudno było je kwestionować, gdybym kilka lat temu był usiłowała wyrzekać n p . na Pendolino tak i mówiła o tym, że transport publiczny musi być dobry na peryferiach także nim należy pamiętać, że Czesi to inaczej rozwiązali no to być może mogłoby to wy brzmieć w sferze publicznej mogłabym to powiedzieć natomiast podejrzewam, że byłoby to słyszane mniej więcej w ten sam lot trwa w taki sposób, że jechałam Pendolino uważam, że to jest zły pomysł jest ich zgubiła on tam 1 rękawiczkę wiadomo, że lepiej zgubić 2 rękawiczki niż 1 prawda, bo co już wiadomo z 1 twarz widać dalej chodzi mi o to, że ma oczywiście, że to jest bardzo trudna sytuacja, że to jest impas natomiast to jest właśnie taki obraz łowisko symboliczne, które otwiera możliwość wzruszenia pewnych kwestii inne, które były przemilczane czy, dla których nie było właśnie miejsca, żeby były dyskutowane przede wszystkim kierunek modernizacji, bo ten lot to jest też coś niesamowicie metaforycznego prawda skądinąd rozwijanie się Rostworowski ważniejszych spadanie przez tematach poradzicie opisuje się procesy globalizacji nie przez sztandar zostanie wartości nie przez takie współpracujące zależności, ale właśnie spadanie Rostowski Boni się czy można powiedzieć jesteśmy w centrum wydarzeń tak to co może niepokoić natomiast to taka dosłowność taka bliskość takie zbliżanie się tak tego co nam się przydarza w tej chwili ich do tych metafor, które są właśnie chętnie używane przez badaczy do tego żeby, żeby nazwać globalizacja nie chcieli tu się dostało w sposób literalny, ale tak i to co jest wg niej niepokojąca tak mam namyśli torze, jeżeli przychodzi pacjent do analityka innymi skarży się, że go ojciec nie akceptuje jedno analityk bierze to długie lata, a prawda przyjdzie im razem spędzić aż w końcu on sam będzie w stanie powiedzieć, że ma kompleks Edypa natomiast o wiele gorzej jest, kiedy przychodzi pacjent mówi ojciec nie akceptuje mam takie 3 plany, żeby go unicestwić tak chce go zabić, a czyli, czyli jest taką dosłowną można powiedzieć lustracją tak tych zamiarów, które tylko w pewnej takiej w takim porządku fantazji żywi pewnego rodzaju pragnienie, które może zobaczyć jako pragnienie w jakim sensie metaforycznym takie, które da się z dystansu obejrzeć w problematyce Zobacz i poprzez które może zrozumieć pewne wydarzenia ze swojego życia tylko nagle zaczyna odczuwać to pragnienie w sposób bardzo dosłowne i ono traci wtedy ten cały swój symboliczny sens jeśli literalną chęcią unicestwienia ojca chodzi o to żal, że nieświadomość jest jak mówią analitycy niejako na wierzchu tak to już niema co interpretować na tym polega problem tak nie ma co interpretować, bo wszystko jest właśnie pokazany można nawet to obejrzeć i właśnie do mnie nie pokoi tak no ale być może taki jest los peryferii tak, że tutaj z największą siłą ujawniają się różne problemy no niestety peryferie czy pół peryferie mają niewielkie możliwości podejmowania decyzji to jest ten zły w tej sytuacji, bo zazwyczaj jednak decyzje zapadają w centrum działo się można powiedzieć że, że różne projekty unijne zrobiło się coraz bardziej wątpliwe, by w takich krajach nowej Unii można to było najdotkliwiej odczuć, ale wystąpiła w związku z tym co jest logiczne z takim prawda z taką strukturą organizacyjną, ale w związku z tym występuje wielka Brytania z Unii Europejskiej tak to nie któryś z tych krajów nowej Unii występuje fakt tylko właśnie centrum wtedy podejmuje decyzje, ponieważ widzi się na obrzeżach na marginesach zachodzi coś niepokojącego nam, tak więc to, kto to jest ta niedogodność i to też niekorzystne elementy charakterystyki naszego położenia powiedziała pani w pewnym momencie, że tego rodzaju zdarzenie otwiera pewne pole możliwości dostrzeżenia czegoś, czego się nie widziało wcześniej myśli pani, że faktycznie coś takiego w Polsce się zdarzyło, że topole możliwości się otworzyło po tej katastrofie czy przeciwnie wszystko jeszcze bardziej szczelnie zostało domkniętych, bo ostatecznie faktycznie był taki moment, gdybyśmy to prześledzili chronologicznie tak ten proces społeczne w jego empiryczne przebiegu zaczęli oglądać na to był moment tzw. zjednoczenia bezpośrednio po katastrofie, kiedy wreszcie wszyscy wyszli na ulice tego z dnia i nie było tam Greka ani Żyda kobiety ani mężczyzny wszyscy byli wobec tego zdarzenia jako Zjednoczeni nie wobec tej katastrofy wobec stawek tego roztrzaskał Ania czy wobec tego realnego Bóg działa natomiast potem już bardzo szybko zaczęło zaczął się w jakość konstytuują wasz ten antagonizm taki, który przybrał w pewnym momencie skrajny brutalny charakter niezwykle, w którym jedni właśnie oskarżali innych o albo szaleństwo albo jakąś wyjątkową podłość moralną szukali winnych albo po stronie rosyjskich tajnych agentów albo po stronie pasażerów tego samolotu, którzy mieli naciskać to na lądowanie przedwczesne et Cetera inni no ale na dno już właściwie jakakolwiek komunikacja pomiędzy tymi stronami kompletnie zanikło jeśli można to chciałabym podzielić com PL obalić w tej chwili koncepcję bańki informacyjne bardzo ważne wydaje mi się, że komunikacja jest bardzo dobra tak inni mówią, że nie ma konfliktu, po czym poznajesz komunikacja jest bardzo dobrano potem, że jeżeli sobie zrobić przerwę w czytaniu czasopism 1 bądź drugiej strony tej tak wiem co się tam dzieje można powiedzieć, że każda ze stron ma jak na papierze milimetrowym wyrysowane poglądy przeciwnika i bank BOŚ chce uderzyć to znajdzie to czułe miejsce możemy je znać no to byłby to trzeba się komunikować wydaje mi się, że to jest raczej taka sytuacja mówią mogłabym polecić obejrzenie ceremonii Granicznej pomiędzy Indiami Pakistanem to jest taka ceremonia, która trwa odbywa się codziennie w Pendżabie właśnie na granicy niedaleko Amica Aru zawsze wieczorem, kiedy ma być zamykana granica zbiera się publiczność po 1 po drugiej stronie kupują sobie oranżady kupują sobie lody i oglądają to jak właśnie jest zamykana granica między Indiami Pakistanem w zamykaniu tej granicy biorą udział żołnierze niesłychanie mają są wystroje ni mają barwne takie mundury pióropusze i ten taniec z firm ruszyły wszystkie gesty, które wykonują w tym tańcu mają odstraszyć przeciwnika są to też takie gesty zabijające w istocie przeciwnika czasami można odnieść wrażenie, że jak wyrzucają Murańka, ale w stronę franka to torze są gotowi nawet US oderwać od siebie byle móc już ucichł skok Śląsk przypomina mi się taki fragment starego testamentu jak 1 z bohaterów na koniec jak już nic nie mógł zrobić, a nawet nie miał krwi w sobie to rzucił na wrogów swoje wnętrzności i to przypomina taki no bez mała suma zlote roczny, ale na koniec każdego, ale cały czas taniec czynić coś co powstrzymuje bezpośrednią konfrontację i ten taniec skończy się po przeszło pół godzinie innym takim hałaśliwym trzaśnięcie MP po 1 po drugiej stronie zamykane są brane rano to granica jest otwierana, ale po cichutku i wtedy taki szum rządzący tłum ludzi 1 z ich drugą stronę zmierzamy, bo przecież ludzie żyją tak tam mają sąsiadów rodziny pracy i t d. wydaje mi się, że to co rozumiem te amerykańskie ale gdy ich, o ile inni się, że jesteśmy w takiej ni więcej sytuacji cały czas jest to taniec, nawet jeżeli z pragmatycznym momentami to jednak jest to jakaś choreografia tak jak powiedziałam każdy na papierze milimetrowym ma narysowane do przeciwnika niwie, która im, który cios w najbardziej zaboli albo średnio zaboli, bo przecież nie zawsze chcemy zadawać te największe, ale nie jest, więc nie wydaje mi się, żeby to były bańki informacyjne właśnie dlatego mówiłam, że te wersje nawzajem się intrygują żony tworzą się wobec siebie można powiedzieć, że to są takie 2 konta z maty na temat naszej tożsamości tak wtedy mu to kto to jest jakby druga droga dojścia do tego, że inny nie będzie żadnej odpowiedzi albo, że tą odpowiedzią, dlaczego przytrafiła się nam katastrofa odpowiedź brzmi, dlaczego przytrafiła się nam katastrofa tak to, bo to pytanie czy ta Enigma i jest właśnie odpowiedział, ale właściwie wydaje się, że wszyscy wiedzą, dlaczego tylko w po każdej ze stron odpowiedzi na Węgrzech, a to jest to z kolei, o czym pan mówi to mam wrażenie, że doskonale do tego pasuje kategoria Inter osobno ości AK PAP, czyli taka kategoria, która mówi o takiej Bogu socjologowie niewiele nie wierzą w holu rzek ludzie dysponują myślami, które pochodzą z ich myślami w tak trudnym my sobie my mówimy o wyobrażeniach kolektywnych my nie wierzymy w myśli, które można sobie samemu urodzić Dragonem zawsze pozostają w silniejszym bądź słabszym w związku z innymi, więc tt tt 2 wersje ona się tak jak powiedziałam wzajemnie warunkują inspirują mityngu ją można będzie żony są sobie niezbędne właśnie dlatego w rozlicznych komentarzach można przeczytać coś co może robić inne wrażenie szantażu, jeżeli ktoś, kto nie uwierzy tak to on stoi tam to albo, że to jest konformizm taka wiara w to bądź tam do albo, że niektórzy usiłują się wyłgać mówiąc nie mam zdania to takiego nie mnie nie chcą, by przejść na stadion na żadną stronę podczas gdy prawda jest oczywista, więc ten wie, że te 2 wersje współistnieją one tworzą twarzą do no właśnie takie mamy warunki do tego, żeby rządy podjąć dyskusję, a lub, na którą jak nie było czasu i ja wrócę do pacjenta, który zgłasza się do psychoanalityka do małego Hansa, czyli w przypadku paradygmaty czesnego dla kompleksu Edypa oraz do rytuału zamknięcia granicy indyjskiej pakistańskiej Otóż ta analogia bardzo do mnie przemawia ich technologia tego tańca rytualnego wykonywanego przez żołnierzy obu stron, którzy są tak głęboko w pogrąża ani w tym rytualnym transze i że aż wydają się być głęboko zintegrowani z tymi rolami, które odgrywają natomiast zastanawiam się czy to właśnie tutaj w tym przypadku, z którym mamy do czynienia dziś w Polsce Anno Domini 2 00 8 na szczęście 8 lat po tym, jak ten nieszczęsny samolot roztrzaskał czy nie mamy właśnie do czynienia z sytuacją, w której w tej innej anegdocie o pacjencie no to ów, który dowiaduje się po 30 latach z analizy nie nie dowiaduje się on sam sobie uświadamia, że ma ten kompleks Edypa to są ci tańczący na granicy indyjską pakistańskich żołnierzy, którzy mimo wszystko rozumieją, że nie uczestniczą w pewnym rytuał, ale nawet, jeżeli bardzo głęboko jakość internalizacji ją te rytualne role, ale to wciąż jest rytuał padło nie nie wylatuje tak naprawdę IT wnętrzności z nich w ni ech, przepraszam, bo to jest taka wizja, którym przeszkadzają one też chciałabym banalne, ale jesteśmy trochę sytuacji walka w tym chętniej się o tym jak inne obojętny lokalnym językiem wymieniana zobowiązać absolutnie, więc zewnętrzność jednak nie wylatują z 1 żołnierza na na drugiego natomiast w przypadku tego rytuału w Polskiej sferze publicznej na to jest już ten pacjent, który przychodzi chce zabić ojca to znaczy już nie rozumie, że mamy do czynienia, że ma do czynienia z pewnego rodzaju fantazją, która jakoś zorganizuje mu jego procesy psychologiczne, ale nie jest dosłowna tylko to jest tak uzewnętrznia one głęboko, że już właściwie chodzi o to, żeby naprawdę tego ojca zabić, bo jest ten poziom liberalizmu, którym mówiliśmy innymi słowy czy właśnie ten rytualny taniec, o którym pani powiedziała nie jest tak naprawdę już bardzo liberalnym oraz integrowanie się całkowitym z tymi rolami czy ci ludzie po prostu naprawdę nie wierzą w całkowicie literalnie do stuprocentową w to co myślą czują w te swoje wizje rzeczywistości naprawdę nie chcą się pozabijać mylnie jeśli chcemy mieć na uwadze te interpretacje, które proponuje się, że kto inny jest potrzebny do tego, że do wierzył w to co ja rzekomo nie bierze na targi do jest taka bym powiedziała kojąco na interpretacja jak nie wiem czy pan widział ten po ceremonii graniczną nie jest dość hipnotyzujący widowisko i tam dane można odnieść wrażenie, że oni za chwilę wpadną na siebie w ostatniej chwili skręcają udanie ktoś wydaje mi się, że się także w Polskiej sferze publicznej tak to może montaż wyidealizowany obraz samych w związku z tymi znajomymi przyjaciółmi, których ja znam wydaje się, że coraz lepiej by trenowaliśmy się w tym, żeby w ostatnim filmie w ostatniej chwili skręcić na Heysel w gminnej i wydaje się, że dobrze trenowaliśmy się w tym, żeby żaby, żeby to będę, żeby robić przestrzeń dlatego bez łowiska symbolicznego w odpowiednim momencie wtedy, kiedy trzeba tak natomiast tak jak mówię no nie ja widziałem ja nie odpowiem w tej chwili na pytanie czy dojdzie, bo było tak zaczynam rozumieć czy dojdzie do użycia siły fizycznej przemocy dosłownej przemocy Janota nie odpowiem tak to auto to musiałabym szukać nie wiem najbardziej wg mnie przydaje się do interpretacji nawet danych statystycznych dzisiaj w księgach kocha, ale to tak, ale tamtejszy nie ma odpowiedzi na to czy dojdzie do przemocy fizycznej jednak da tam jest raczej coś w rodzaju takiej myśli to i tak wszystko jedno okno w no ale oczywiście inną nie jest wszystko jedno powiedziała, że jest niebezpieczna sytuacja, ale też wydaje mi się, że to nie tylko my będziemy o tym, decydowali o Ka, dlatego że mówiła tutaj o procesach globalizacji, które wysadzają całe narody mniejszej większe, które pozbawiają grawitacji społecznej i tak inny wydaje mi się, że to co się dzieje w tej chwili nie tylko w Polsce, a to co się nazywa wzmożeniem furii nękani zmruż oczy nacjonalizmów i jest odpowiedzią na fundamentalizm na fundamentalizm rynkowy, ale on właśnie z tego powodu w Polsce nikt wyrwała się przez ponad 2 dekady żadna dyskusja wszystkie kwestie czego by nie dotyczyły tych spra w drobnych czy spra w bez mała ostatecznych były przeprowadzane przed Trybunał o rynku można powiedzieć, że te, że to jest właśnie tak jak pytał mnie pan czy rzeczy oczywiste, że religię smoleńską tak ja wierzę fundamentalizm rynkowy co do tego jestem pewna, że z czymś takim mieliśmy imamy dalszym ciągu do czynienia można, by to sobie wyobrazić skoro dzisiaj operujemy takimi metaforami obrazami, że żałuje, że rynek to jest taki smog, któremu trzeba wiadomo, że smoki pożywiają się dziewicami Izraela mógł przeprowadzać od umowy o pracę tak oto emerytury, a to tańsze leki tak na jej służbę zdrowia WHO tak inni ciągle mało koleje żelazne tak w tej chwili we Francji i nawet jeżeli wiadomo, że w wielkiej Brytanii prywatyzacja kolei do niczego dobrego nie doprowadziła do ich tak wszystkie kwestie rozpatrywane są ze względu na rynek łatwość do nawet marksistów można przeczytać, że łatwość taka otwartość, z jaką wszystko mierzy się liczbami jest zdumiewająca całkiem niezły w ogóle nie typowa dla kultury zachodniej tak taka otwartość przeliczania wszystkiego na PKB nawet ci którzy, którzy sprzeciwiają się temu, żeby społeczeństwo ponosiło takie koszty właśnie używają takich argumentów no ale taka decyzja działanie wstecz prawa to obniży zaufanie, a to o 20 % PKB wtedy spadnie tak nie Toy Toy to jest coś niesamowitego taka otwartość łatwość nie ma nie ma żadnego zażenowania w tym, żeby różne sprawy przeliczyć na pieniądze Emmy inne żabę, żeby być bardziej przekonującą odwołam się do takiego filmu, którego nie widziałam w ale który dziś bardzo podoba mu NFZ w minioną noc to wina sprzed kilku hal lat, o którym czytałam inne Uganda czy, którzy zajmują się wizjami przyszłości to jest 5, który opowiadał świecie, w którym sprawdziły się niektóre przepowiednie, a mianowicie już można bez problemów wyprodukować sztuczne narządy nie trzeba czekać na dawcę można po prostu kupić sobie nerkę wątrobę serce no i ludzie kupują oczywiście na kredyt no ale jak nie mogą spłacać mniej ten film opowiadał windykatora Hannu ma duże okazy w tym filmie to nie jest też kandydatów będą raczej takie filmy staram się zawsze oglądać, bo lubię, ale niestety tego akurat jest film sopocianie mogą bodajże z 20 1 0 roku no i ten film opowiada, że zawodem przyszłości nie ma się jak to się dzisiaj mówi lider projektu w RPA tylko windykator, czyli ludzie, których banki będą posuwały do tych, którzy mają te sztuczne narządy należy stracili pracę i nie są w stanie spłacać kredyt on tak nęci windykatorzy mają dzieci, które też mają sztuczne narządy, a więc muszą robić praca jest praca w 13, więc wydaje mi się także że, że fundamentalizm rynkowy nie wiem czy skądinąd czy aż tak dużo przestrzeni się wytworzyła się ich w Polsce i Enei kurs w Europie czy w Ameryce, tym bardziej ale właśnie katastrofa Smoleńska służy nie relatywizowania przeszłości to teraźniejszość jest zrelatywizowana to znaczy to znaczy, że my to znaczy że, ponieważ jest to, więc łowisko symboliczne różne kwestie można się spodziewać, że różne kwestie będą właśnie kierowane te strony będą musiały przepłynąć przez to wydarzenie, które w taki dosłowny sposób pyta ale dlaczego przydarzyło nam się tak katastrofalnej mamy 2 odpowiedzi z powodu napaści zewnętrznej i druga to odpowiedź z powodu napaści wewnętrznej tak na to jest typowany pytanie właśnie dla kraju peryferyjnego Targ jak zachować jak zachować suwerenność Tang jak zachować kontrolę i inny w ramach instytucji państwowych czy uda się to zrobić czy to jest możliwa to właśnie, ale nie to są te 2 odpowiedzi które, które pani wymieniła to są odpowiedzi, które są w alternatywie, które są w nieustającym z wewnętrznym sporze tutaj prezentowane jako jedyne możliwe jedyne możliwe warianty czy jedyne możliwe wersje prawdy i zastanawiam się właściwie w sytuacji, w której mamy do czynienia z taką ewidentną Polity za akcją tej kwestii to znaczy, kiedy inne to jest tak skrajnie upolitycznione, że mam poczucie w sytuacji, w której aktualnie rządząca ekipa prezentuje te wersje Antoniego Macierewicza, który uwiarygadnia swoje koncepcje tymi rozmaitymi, jaki minął dość problematycznym mi jak się wydaje tezami produkowanymi przez te komisje, tworząc jakąś alternatywną wersję rzeczywistości to widać to już jest tak kompletnie powiedziałbym właśnie to jest taki raj dla socjologa to znaczy już to całkowicie je pani zdefiniowała socjologia kwota perspektywę, która się interesuje zbiorowe mi wyobrażeniami to tutaj już mamy wyłącznie zbiorowe wyobrażenia, w których nikt tak naprawdę odniesieniem do rzeczywistości się nie zajmuje SLD się, jakby mu nie chce panią pytać o to czy będziemy przemoc na ulicach czy nie będzie tylko właściwie z jakiego rodzaju tutaj proces mamy do czynienia mówi o tym, całkowitym oderwaniu się znaczenie o z 3 3 czy języka od desek na tu w obozie nie ma rzeczywistości, którą my możemy wg jakich przejrzystych kryteriów przebadać tylko mamy wyłącznie te narracje opowieści te 2 mity, które nie funkcjonują na zasadzie takich oderwanych właśnie od punktu odniesienia opowieści czy perspektywy mityczna chemia nie wiem czy one są oderwane na taki sposób w wyniku różnych okoliczności w taki sposób pytanie o możliwość naszego istnienia naszego współistnienia tak zostało zaaranżowane to jest katastrofa miała miejsce wydarzyła się w 20 1 0 roku to jest dość czasu, żeby dokonać pewnych rozrachunków co wynika z przynależności do Unii Europejskiej i jak zmieniły się czy zmienił się dystansem między krajami starej Unii i nowej Unii i właśnie z tego powodu to wydarzenie w staje się formą takiego auta uwiecznienia czy aranżowania tego dramatycznego pytania nie wiem czy dobrze zrozumiałam pańskie pytanie Targ możemy może udałoby się je pobili ich Słonina może ja po prostu niezrozumiała w Gnieźnie moja zdaje się, że chyba chciałem kilka rzeczy naraz tutaj włączyć, ale uderzyło mnie to co pani mówiła o tych o tych 2 opowieściach o tych 2 odpowiedziach i mam przez przez moment pomyślałem, że mamy w zasadzie sytuację, w której obie te strony tak silnie trzymają się tych swoich wersji od tego właściwie zaczęliśmy, że każda z tych wersji jakimś sensie mityngu ujęte w drugą i oddala zarazem od tego realnego, który się przebiło w katastrofie, że obie te strony właściwie straciły już zainteresowanie tym odniesieniem do jakiej rzeczywistości on sprawdzeniem czy zbadaniem tej koalicji PiS precyzyjne pytanie pan zadał ja po prostu żyć może nie zrozumiałam, że to w tym sensie jest perspektywa zdefiniowana przez panią jako perspektywa socjologiczna, że już w tym układzie mamy do czynienia wyłącznie z tymi ludźmi, którzy pielęgnują tylko własne narracje świadomi ich na atrakcyjności to chory może zacznę w ten sposób, że zbadaniem konta z maturą, bo w istocie ku temu można powiedzieć tak zmierzało to co pan swoją drogą Fanta znaczenie ma nic złego nie fakty to jest pewien scenariusz wydarzeń no i to pańskie pytanie inni tak rozumiem jako niepokój o to że związany z tym, że zgoda fantazją ty istnieją no ale czy one muszą przybierać takie formy takie moda na gościnne jak no i ponieważ ja staram się myślenie psychoanalityczne spojrzenie Kołbacz domyślenia o ciele społecznym o ciele społecznym nie o jednostce to powiedziałabym po pierwsze, należy jeśli ktoś się bierze tak jak ja za badanie Santos ma tułów to jest dosyć niebezpiecznym człowiekiem trzeba mu patrzeć na ręce, dlatego że ludzie, którzy chętnie zabierają głos na ten temat bardzo często, dopisując ciąg dalszy tworzą w Antas nad tak tworzą tak można się odnosić do fantazji ma tu choćby choćby w ten sposób, że n p. się mówi jak inni Polacy to się nadają na terapię tak wszyscy powinni pójść na terapię tak naprawdę jest taka bardziej, bo ubożeją konto z latami tak naprawdę jest to taka cena nieco bardziej uprzejma forma, ale w istocie znaczy to tyle aniele czy van Dyke nowych technologii została rozstrzygnięta kwestia fantazji ma TUW trochę sam bierze udział w tworzeniu tego fantazji ma tu tak, jaką tożsamość mając tyle ten podmiot, który na, który ma jakiś mniejszy większy de facto i teraz niżej, ale jeżeli to myślenie obce, więc mówię jestem niebezpieczna tak trzeba patrzeć na ręce inaczej mówiąc PLL my obydwoje w tej chwili musimy siebie także uczynić przedmiotem analizy Mes taki sposób rozmawiamy, jakby to dotyczyło 1 2 strony prawda inny, jakby to dotyczyło ludzi, którzy dziś są tam na elektroniczny naturalną źle chaszcze tak, że potrafimy no line z zająć jakąś jakiś 03 03. trzecią pozycję inną pozycję ta kre w, gdy Otóż ja i jeżeli myśleć, jeżeli myśleć o losach ciała społecznego to powiedziałabym, że społeczność na pewien zamysł deleguje różne podmioty do tego, żeby eksperymentować mały wypróbować wały różne wersje aut w związku z tym czy dzięki temu my wiemy n p . w którą stronę lepiej mniej niż 6 tak my możemy obserwować losy pewnych eksperymentów, ale tak bym to widziała także są z różnych powodów tak na szczęście bądź nieszczęście czasami te delegacje są długie i być może niektórzy z nich nie powrócą tak tak działa wspólnota, że deleguje swoich członków do do badania różnych scenariuszy był próbą wyrwania ich Tang wydaje mi się, że jak ja cały czas staram się jednak mówić właśnie takim językiem, ponieważ te 2 plemiona znowu są częścią języka polityki tak, ale one bez wątpienia nie mniej nie przeciwstawią się temu w ten sposób, że będą udowadniała, że na pewno jeszcze jesteśmy wspólnotą, bo mówię, że Bobo, bo uważam, że żadną inną niż jest to dogodna sytuacja, żeby właśnie zajmować się tym jak to się modernizowaliśmy jak przebiegała transformacja, które kwestie pominęliśmy niestety teraz musimy na wszystkie te pytania równocześnie odpowiadać tak wszystkim równocześnie muszę się zajmować, a tymczasem już znaleźliśmy się dzięki temu kilkudziesięciu być może nawet niedokręcone śrubką w tym ani w innym miejscu nie ma powrotu tak nie możemy tego przemyśleć jeszcze raz, który jest jeszcze coś takiego wydaje mi się w tej konfiguracji, która nie będziesz się spełnia w tym określeniu 2 plemiona i myślę, że to jest bardzo silnie obecne w retoryce, która zresztą po obu stronach występuje mianowicie nie wspomniała pani o transporcie mas i w ogóle o całym tym o całej tej rzeczywistości polityczną rynkowej, która w Polsce po transformacji inne niż kształtowała i rozwijała myślę, że dziś prawo i sprawiedliwości odwołuje się w ogromnym stopniu do no powiedziałbym krytycznych opinii dotyczących kształtu ustroju gospodarczego w Polsce i politycznego po osiemdziesiątym dziewiątym roku do poczucia znacznej części społeczeństwa, które w ogóle nie mogło być sensownie wyartykułowane, bo było faktycznie marginalizowane przez bardzo długi czas, że pewnego rodzaju dysproporcje tam zachodziły pomiędzy SM w sposobie dystrybucji prestiżu i dóbr materialnych możliwości awansu społecznego et Cetera jakoś to zostało przez PiS wyartykułowane do głosu poprzez PiS też doszła ta część społeczeństwa, która miała poczucie, że jednak pewne procesy były niesprawiedliwe i nie nie inne nierównomiernie to się wszystko rozkładało i to się w jakim sensie nałożyło na katastrofę to znaczy narracja, którą my mamy tutaj dzisiaj ze strony zwolenników nazwijmy to prawa i sprawiedliwości, bo to jest jakoś taka grupa symbolicznie reprezentatywna dla pewnej sposobu myślenia o Smoleńsku mam właśnie taką opowieść tutaj, mimo że skład przecież byłby znacznie bardziej zróżnicowany, ale przede wszystkim zginęli ci, którzy od początku mówili, że w tym krajem coś jest nie tak od początku, czyli od osiemdziesiątego dziewiątego roku, którzy pokazywali, że elity są one problematyczne, że to rozkład DUB jest niesprawiedliwe, którzy ostrzegali przed Rosją Lech Kaczyński stronę takim symbolem i byli w realizowaniu byli wysiedlani wyśmiewani i oto teraz przez to wszystko spadło z tym samolotem się roztrzaskali ne zginęli jest w tym jakiś ładunek takiego potężnego moralne domyśla dyskursu, którego będziesz tu trochę nie wzięliśmy pod uwagę w tej dyskusji takiego dnia oskarżenia pod adresem tych, którzy negowali pewną wizja rozwoju Polski możliwą negowali pewne oceny transformacji i t d. w no i oto teraz leżą w grobach no, a ci, którzy ich wysadzali, którzy im uniemożliwiali sensowna realizowanie ich politycznych postulatów są po prostu temu winni nie wiem czy mam taką granicę to są te zdradzieckie mordy walka nie rozumiem taką ostrą granicę postawiła, ale tak ale gdy miała się przyłożyć do tego co pan przed chwilą powiedział to powiedziałabym, że nie tylko w Polsce na prawicę podjęła 2 te kwestie, które nim są pyły które, które były wypracowane nawet wytworzone przez lewicę, a zwłaszcza w Polsce były z różnych powodów kłopotliwe, a mianowicie kwestię nierówności klasowych punk nuty jest 1 rzecz Ano druga to teoria postkolonialne to są 2 rzeczy, które leżały cały czas gotowe można było się spodziewać takiego ani innego obrotu z prasy, dlatego że uniwersalizmu rynkowy ma pewną ma pewną taką samobójczą z halą mówię dającą się właśnie miłość, a mianowicie uniwersalizmu rynkowe promuje partykularyzm ta różnica jest mu potrzebna, żeby sprzedawać towary aurę ty Zobacz na dobę produktem i Anny inni ci badacze, którzy nie tyle się zajmują powiedziałabym globalizacją, ale takim specyficznym holem można powiedzieć się inne pragmatycznie międzynarodowym, a mianowicie polem artystycznym właśnie na to zwracali uwagę, bo dawno temu tak i te 2 kwestie były zarzucone ewentualnie mianowicie nierówności klasowych i teorii postkolonialnej zarzucone przez lewicę upychane zazwyczaj w kwestii polityki tożsamościowej no i sięgnęła po tonie prawica, ale nie tylko w Polsce tak oto, kto to, o czym pan innych mówi wydarzyło się nie tylko w Polsce, ale i gość Polsce ten samolot sprawcy, a czy tylko z Polski politykami z pewną niestety tylko w Polsce i właśnie tak można, by było powiedzieć skąd, dlaczego nam się przytrafiła ta katastrofa tak to jest właśnie pytanie odpowiedział Erazm Ciołek, choć myślę, że jej nie śniło się przyjrzeć się temu co się dzieje wtedy, kiedy mówię o tym, skandalu z całego świata tak nie tylko nas do MON na myśli to może już w istocie żadne dobre wyniki żadnych wyborów nie są ważne są odwoływane były, owszem, Amerykanie głosowali, ale w istocie to Putin wybrał prezydenta czy jakiś skandal algorytmy prawda Brexit no tak, ale być może uda się to odwołać, ponieważ niektórzy myśleli nie bardzo wiedzieli, jakiej sprawie prawda idą na wybory tak to jest właśnie gospodarze nie załamują się różne instytucje demokratyczne tak my mamy z to jest nasz pan czas na to, że katastrofa Smoleńska myślę, że staje się stała się naszym takim fantasy ma tam naszym naszym scenariuszem tożsamościowym, że wg tego, aby wokół tego będziemy krążyli także tutaj będą się pojawiały cały czas problematyce akcje, w czym właściwie przepaść, bo to oczywiście brzmi naiwnie niezwykle ja nie mam wcale bynajmniej przekonania, że w ten cały pomyślą sobie przepraszam, że może od razu lepiej się umówić, żeby nawzajem sobie wybierać, czyli n p. jak są wybory we Francji to niech Niemcy głosują chcę, by dostać się okazuje, że nikt już sobie do Cannes nikt nie korzysta z własnych instytucji demokratycznych tak to jest właśnie można powiedzieć, że także, że dzisiaj to Bóg pewniejsze oparcie w topiel dają wody morza to to Torus puszczają się Londyn jednak dodaje nie można postawić nogi dla co prawda nie wiem, że ta jest cokolwiek naiwna perspektywa i wcale nie jestem pewien czy czy dobra może wręcz przeciwnie czy korzystna w jakimś szerokim planie taka perspektywa, w której się mówi no tak to tutaj jestem konflikt w taki dzielący do wspólnoty na 2 obozy czy 2 plemiona czy jest jakaś szansa, żeby się porozumieć, bo przecież porozumienie jest nam takie ważne nie mam poczucia, że to porozumienie musi być zawsze takim imperatywem, który należy za wszelką cenę realizować, ale zostałem się nad w ogóle w OOM możliwością stworzenia takiej sytuacji, w której ten konflikt nie będzie tak destrukcyjne, bo on jednak jest bez destrukcyjne wzorce co byśmy nie powiedzieli to mamy jednak do czynienia z sytuacją, w której to nie przynosi raczej korzyści przynajmniej w krótkim planie osobom czy jednostkom mieszkają zbyt długo już takie propozycje, żeby podzielić kraj na pół Lota większą część firm z drugiej ci tak ma też trochę kosztowne rozwiązanie tak no i co zrobić z tymi, którzy mówią nie wiem tak nie zdecydowali się jeszcze tam, gdzie indziej, gdzie oni, by mieli być aż tak w inny no można, by było tak mi przychodzi namyśl sprzedawczyk, gdzie jej bohater postanawia przywrócić segregację rasową, ponieważ i tak jest w latach i to jest trochę takie rozwiązanie analogiczne można powiedzieć prowadzimy segregację czy wprowadźmy podziały w takim razie właśnie dosłowne skończmy z tą hipokryzją nowych umów właśnie dlatego lubię hipokryzji jaka, ale wydaje mi się, że oprócz tego dzieją się też różne rzeczy tak religijni nie powiem, że to jest akurat akurat reakcja NATO, ale wydają się, że bardziej na nią właśnie na nas zamieranie instytucji demokratycznych NATO spadanie no n p. polecam wysłuchanie obejrzenie teledysk Kuleszy stand on, czyli są takie wspólnoty, które niejako można powiedzieć podejmują mentalne próby teleportować się tak jak co ja jak można tak jak można, by pisać jeśli można tak powiedzieć z kuli ziemskiej można zrobić tak bardzo, że po środowej te spiski red Indianie czy antyszczepionkowcy no niektórzy niektóre są po prostu barwne niektóre są w nim mniej barwny hit, ale chodzi mi o to, że żal, że to nie jest jedyne zjawisko tak, która będzie nas dotyka całą gminę wydaje mi się, że to staje się takim taką odpowiedzią na te niemożność wydobycia się tak dobrze się, nawet jeżeli fundamentalizmu rynkowy jest przedmiotem krytyki toczyła aż po jedno przytomnie zauważyć, że niewiele zrobiono tak, nawet jeżeli się, mówi że neoliberałowie są teraz w trudnej sytuacji czy w odwrocie to byłby wszystkie kraje prowadzą politykę jak najbardziej neoliberalną tak nie 500 plus laweta z ważnych fundamentalnych zmian trwa w najlepszym, a tak, dlatego że kwestie ekonomiczne już dawno przeniosły się nie zajmują się nimi wcale ekonomiści prawdopodobnie, ale ktoś inny się nimi znajdą zajmuje im wydaje mi się, że najwięcej jeśli chodzi o przyszłość innych jeśli chodzi o pewne projekty przyszłości to najwięcej można się dowiedzieć się z dyskusją nowych technologiach bank to tam jest plan ukryty to mamy temat na kolejną rozmowę tymczasem bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyna dziękuję bardzo dziękuję teraz informacje, a po informacjach o piekle będziemy rozmawiać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA