REKLAMA

Timmermans przed KE w sprawie Polski

Połączenie
Data emisji:
2018-04-12 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od dziur 13 2 3 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studzi dr Jolanta Pieńkowska Markiem z Instytutu nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry Frans Timmermans mówił, że widzi postęp w dialogu z Warszawą przede wszystkim dostrzega, bo wolę dialogu tak, ale Johnnym ostrzale fizycy w nie to bardzo proste dostrzegł wolę dialogu, ponieważ pan minister Waszczykowski nie chciał w ogóle rozmawiać z Timmermansem w ogóle Rozwiń » zniknie z komisji Europejskiej nie chcą rozmawiać w uważano, że sprawy nie ma to znaczy, że Polska ma absolutnie pełne prawo do tego, żeby decydować o tym jakie reformy sądownictwa czy jakikolwiek inny przeprowadza i w związku z tym wychodząc z założenia, że taka dyskusja nie ma po prostu sensu to samo zresztą dotyczy pani premier Szydło to zresztą ja też problem językowy, gdzie podejrzewam, że ona też na takiej stopie zupełnie frywolny przeważnie za słowo nie mogłaby sobie rozmawiać z urzędnikami europejskimi, czyli takiej no Słuchajcie, a może byście dali spokój w żyłach, bo w MDM dała czas spędziła w instytucjach europejskich wiem, że czasami się też rozmawiać w ten sposób, żeby mieć lepszy obraz sytuacji w UE, więc PiS w okresie przed w zasadzie premierem Morawieckim w kompletnie do ignorował powiedziałem instytucje europejskie w związku z tym teraz, kiedy już mi starcza Rutowicz kilkukrotnie rozmawiali z Junckerem Timmermansem, kiedy Zimmerman został zaproszony do Warszawy, kiedy wreszcie siadaj rozmawia z bardzo różnymi przedstawicielami różnych środowisk w Polsce, bo proszę pani też rozmawiać nie tylko przedstawicielem polskiego rządu, ale też przecież nie praw obywatelskich panią Gersdorf w UE, czyli panią pieszą prezes Sądu Najwyższego, więc w LM widać było, że rozmawia nie tylko z tymi, którzy widzą problemy, ale też właśnie rozmawia o tym dlaczego w polskie władze i domów w zaparte bez tej kwestii w NATO miast to wcale nie jest równoznaczne czy prowadzenie dialogu jest równoznaczne z tym, że aproszę Polska wyjaśniła, więc my to przyjmujemy i teraz to jest rzeczywiście wycofujemy się mnie to auto zostało pewnością nie o to chodzi w mało tego Timmermans unikał stanowcze słowa kompromis, więc do kompromisu jeszcze nam naprawdę bardzo daleko to pani o tym, że jesteśmy w tym konflikcie z takim etapie, który powinien się zacząć wiele wiele miesięcy temu pisaliśmy w ogóle rozmawiać z komisu to jest w ogóle kwestia problematyczna, bo jak widzę jednak trochę inaczej to znaczy to nie jest tak, że jest Wola obu stronach polityczna i to nie jest także dziś można się spotkać na dnie w połowie, ale dziś na tej drodze, w której idziemy w tym zająć się go w przeciwnych oprzeć na zwrocie nie chcieli na zderzenie ich chętnych do ich GL 1 z takiego zrobiono tak nowo w BOR pożyczyć trochę tak wygląda w ciemnym w przypadku Polski niestety jest pewien problem to znaczy Polska nie spełni tych zobowiązań, do których spełnienia wzywa Polskę komisja Europejska, ponieważ mleko się już rozlało, a mianowicie n p. zostali wymienieni prezesi sądów w Polsce i teraz co prawda nie w takiej liczbie niż spodziewano, czyli dziś około 1 4 z tego co wiem prezesów wiceprezesów sądów została wymieniona, ale też bardzo duża liczba w Enei teraz, jeżeli w ustawie o sądach powszechnych, która ich może mniej problematyczne z perspektywy jem ne TIA kwestie ochrony praworządności i procedur za art. 7 w alei znaczka bardzo problematyczna z innego punktu widzenia w UE mianowicie zapytania prejudycjalnego, które złożyła pani sędzia z Irlandii i które może tak naprawdę wywrócić na bok teraz wszystko do góry nogami poczekamy co zdecyduje Trybunał sprawiedliwości natomiast w el to jest tak, że na tych kluczowe pytanie o to czy polskie są rzeczywiście będą niezawisłe, jeżeli pan minister, by wskazał po prostu, kto ma zlecić z prezesów sądów w akta ze stanowisk prezesów sądów a kto ma przyjść na ich miejsce i teraz n p . dobrze to zmienimy ustawę i dopasujemy ją w ten sposób zarabia Polski rząd to przecież tak naprawdę zareaguje post faktu, że to już nie będzie miało większego sensu od tego zaczynamy w kolejna kwestia to nudne kwestia, która w Polsce już na grała, jakby kompletnie innej dla Anny powiedział w mocy mianowicie n p. sędziowie Sądu Najwyższego to znaczy w wg ustawy niekonstytucyjne można ich po prostu wcześniej adres można też skusić kadencje i teraz no jest niekonstytucyjne komisja Europejska da się na to nie zgadza i w tym 5 głównych punktach jeszcze grudniowych w UE komisja Europejska mówi o tym, bardzo wyraźnie, nawet jeżeli Polska też w tej chwili zmieni to przecież już po oby zostały podjęte decyzje w tym zakresie no i szef PiS rzucono na nie da się tego cofnąć się, więc ze tak samo jeśli nie Banaszka cofnąć wyboru KRS no, toteż nastąpiło, więc w zasadzie, jakby trochę taką drogą faktów dokonanych Polska po prostu już po swój system sądownictwa zmieniła Polski rząd w taki sposób rząd już jest niekonstytucyjne i nawet jeśli zostaną wprowadzone jakieś zmiany na ogół opublikowania orzeczenia w AMD przecież, żeby ich publikacja z nieba one dotyczą już nieobowiązujących ustaw i krótko mówiąc te, jeżeli gdzieś się spotkają Polski rząd i komisja Europejska to będzie to na pewno obszar bardzo pragmatycznych kalkulacji mianowicie stoimy u progu negocjacji wieloletnich negocjacji negocjacji wieloletnich ram finansowych z Unii Europejskiej, jeżeli Polska będzie chciała otrzymać pieniądze z takim wymiarze 14 tys usatysfakcjonuje nie spowoduje, że będzie płatnikiem netto w sam zaryzykujemy w ogóle członkostwo w unii Boni nigdy nie wiadomo, czego to może doprowadzić ten skład Polacy mogą stwierdzić zgon się to nie opłaca może niekoniecznie musimy w nim być przecież sytuacja ta jest rozwojowa w aleje coli to stwierdzenie bardzo powiedziałbym o ostre to jednak nowe biorę za nieodpowiedzialność bo, bo tak jak mówię w Polskiej polityce w tej chwili nic nie jest pewne, a w globalnej tym mniej, bo przecież kazusy i t d. państwo o tym, też dużo mówią, więc jeżeli to Polska rzeczywiście MPS w tym obszarze się troszeczkę ugnie, a komisja Europejska stwierdzi dobrze pójdzie im na rękę, pomimo iż do końca nie spełniają wszystkich warunków, które postawiliśmy, żeby rzeczywiście zakończyć procedurę zabytku siódmego to komisja Europejska rzeczywiście pójdzie na kompromis to może być takie honorowe honorowy remis takie rozwiązanie, które nie doprowadzimy do chaosu, ale może być też tak im nic ja tu widzę pewną Pp wiemy wariant zupełnie możliwe, że jednak komisja Europejska zechce przyjąć kładł mnie ukarać Polskę po to, żeby inne kraje chciały pójść w tym kierunku, ale mówię zupełnie szczerze, że jest ich tak duże, a od tak tak wiele problemów w unii, że ta Polska może zostać po prostu odsunięty na chwilę ma w na bok z tym artykułem siłowymi całą tą procedurą w, że komisja może zechcieć po prostu ich jednak po Polsce na rękę bardziej, a nie ma ani takiego wrażenia, że być może ta decyzja poniekąd z oczywiście dotycząca samych praworządności, a poniekąd po prostu polityczną w gruncie rzeczy zapadnie poza komisją, czyli właśnie w Trybunale sprawiedliwości w odpowiedzi na to pytanie z German los Irlandii może być także komisja po prostu próbuje odsunąć sprawę na razie, czyli innymi słowy zyskuje czas tłumacząc, że taki dialog, ale to jeszcze nie oznacza kompromis i t d. słusznie mu rzeczywiście pan uważa w erze może czekać na to co zdecyduje Trybunał sprawiedliwości, tym bardziej że mam jeszcze drugą sprawę w Trybunale sprawiedliwości dotyczącą wieku już Eko, by sędziów kobiet mężczyzn zrównania tego wieku jeszcze obniżenia, ale dodatkowo w euro, która jest niezgodna z prawem europejskim jak bardzo konkretnie to znaczy jest z dna akurat w tym przypadku kwestią równości w Soczi i w związku z tym komisja pozwała Polskę, ale może wycofać oczywiście ta tama na pozew, więc nogą, jeżeli tutaj Polska pójdzie na rękę komisji Europejskiej rzeczywiście jest, gdy dokona jakichś zmian to tamta sprawa w Trybunale wciąż pozostanie, jeżeli pozostanie to rzeczywiście może się okazać, że to zapytanie prejudycjalne do gustu całą sytuację wywrócić, dlatego że w oczy czy orzeczenie prejudycjalne postawione pytania, bo to, by to były częste częsta sytuacja, że Trybunał sprawiedliwości UE wydaje orzeczenie, które później stanowi tak naprawdę precedensowym i tak było w swej historii integracji Europejskiej chociażby z zasadą supremacji prawa Europejskiego nad prawem krajowym tak to znaczy prawo europejskie de facto jest ważniejsze niż ciężka konstytucje państw członkowskich, dlaczego dlatego, że kiedyś Trybunał wydał orzeczenie w kosztach versus ceny, na podstawie którego w latach sześćdziesiątych proszę zauważyć, na podstawie którego my dzisiaj no bo jak bez mózgu musimy dopasować prawo europejskie każde nowe państwo członkowskie, ale i każdy stary swoje prawo do prawa Europejskiego dlatego, żeby była po prostu pewna spójność stosowania prawa w każdym z krajów członkowskich i też o to chodziło pani sędzi z Anglii to znaczy, że chodziło o to, żeby była pewność, że w Polsce sądy rzeczywiście stosują prawidłowo prawo europejskie, że nie są zależne politycznie i t d. jeżeli Trybunał może orzec więzienie to co znaczy, że mamy do czynienia po prostu całkowitym zaprzeczeniem członkostwa Polski w unii Europejskiej podstawowych zasad, ale też zasad prawnych, a nie tylko tych zasad, które określa mianem wartości w Nikozji traktujesz poważnie, czyli te na podstawie art. 2, ale tutaj dura lex zadanie zakwestionowane wie, ale tak może mogło się sytuacja zasadniczo zmienić na podstawie tego orzeczenia trochę jak pani słucham Toma odnoszę wrażenie, że pomimo tych słów takich bojownikach łagodzące ze strony Timmermansa w gruncie rzeczy jest jednak bardzo źle i w zasadzie takim elementem, które jeszcze nie zostało przez polskich polityków przez prawo sprawiedliwość uruchomionym może być przez jakiś kampanie wyborcze jest w ogóle postawienie sprawy na ostrzu noża po jedzenie czy Polacy chcą doszły mnie gniew no to jest to, o czym mówiłam tak, czyli kwestia mózg w różnego rodzaju narracji wiem co słowo jest szczególnie lubiane, ale w LM, ale ono jest uzasadnione Brexitem teraz z tym co się stało na Węgrzech prawda mamy wybory we włoszech co prawda, że rząd jest sformowanie rządu z uformowaniem rząd jest problem, ale ale no ale wybory już tak powiem rozstrzygnęły co się dzieje w tym kraju, więc narracja jest bardzo istotna plus pamiętajmy też o wypaczenie narracyjny, czyli o wpływie esej newsów i botów i troili i t d . na to jak są tak tak naprawdę jak informacje do nas docierają hałas wg badań z prezesem myśleć dokładnie jak zacznę myśleć wg badań 1 3 tego, czego się dowiadujemy z internetu posłów koalicji albo były różne rzeczy, które ktoś nam usiłuje wmówić, więc pamiętajmy, że też nie nie można jak patrzeć tylko przez pryzmat całej kampanii wyborczej NATO jak jak sytuacja będzie wyglądała czy kampanijnym proeuropejski czy antyeuropejski Polskę co do zasady w świetle badań i proeuropejskim społeczeństwem, ale pamiętajmy, że w bramkę Viktor Orbán gra kartą strachu chociażby przed imigrantami on ma to mówiąc szczerze mam do tego większe prawo niż Polacy dlatego rzeczywiście Węgry w jaki sposób odczuły kwestie FM konsekwencje kryzysu migracyjnego w unii Europejskiej Polska nie, więc teoretycznie w ogóle to kartografii i Powiśla w niewielkim stopniu, tym bardziej że nie wywiązuje my właśnie sprawa zobowiązania europejskich natomiast może się okazać, że Polacy rzeczywiście uznają za problem, bo zostanie to mam umówione prawda przez media, które są w tej chwili we w odnowę władzy PiS-u tak naprawdę przez media publiczne i ci, którzy rzeczywiście dadzą się na to złapać na te Strachy i Legia to przecież tradycyjna broń jako politolożka mogę torowych z pełną odpowiedzialnością powiedzieć wykorzystywana przez polityków naprawdę bez nas do głów i Masłowa dokładnie, więc może się okazać, że rzeczywiście ta sprawa zostanie postawiony na ostrzu noża i to może być argument też dla instytucji europejskich oczywiście do zastanowienia się czy Polska poświęcić czy raczej jednak no do zachować spójność Europejską i wtedy po prostu dać sobie spokój z procedurą art. 7 i t d . się tylko 1 rzecz podkreślić, że ta procedura też bądźmy szczerzy ona dotyczy w tym punkcie się, że my art. 7, ale ust. 5 dotyczy w LO ona nie kończy się sankcjami jako takimi nie dotyczy głosowanie jednogłośnie, więc nawet, jeżeli poprze nas nie poprą nas Węgry poprze nas Litwa to tak naprawdę, gdy prawdopodobnie i tak przegramy natomiast, toteż nie odchodzi, bo było to pokaże też, że Unia Europejska norma, jaki zróżnicowane interesy, że Polska jest pewien sposób osamotniona no ale na koniec dnia i co więcej ja myślę że, że komisja Europejska może pod tym względem się troszeczkę uginać, a to w ogóle nie oznacza, że w ktokolwiek uzna, że w Polsce zasady praworządności są przestrzegane i na pewno odczujemy konsekwencje tego, że Polski rząd nie stosuje prawa Europejskiego, że Polski rząd nie postępuje zgodnie z konstytucją najpewniej odczujemy to po prostu finansowo jak Muchy by chciała, żeby Polacy mieli tego świadomość mam nadzieję, że jak najwięcej będzie też będzie o tym, mówiło, bo tę sprawę, która badała naukowo w poprzednie na jego koalicja PO-PSL i największym sukcesem były wieloletnie ramy finansowe, które łącznie są ogromne środki budżetowe z Unii Europejskiej, jeżeli się okaże, że nawet teraz zostanie zakończona procedura będzie za art. 7, ale my poniesiemy konsekwencje właśnie w postaci mniejszych środków z w ramach wieloletnich ram ram finansowych to mi świadomość, że w odpowiedzialnością za to powinniśmy obciążyć Polski rząd i to będzie dużo bardziej dotkliwe niż głosowanie w radzie, która właściwie dno nie musi się zakończyć się żadnymi sankcjami formalnymi w tym stanie mówi już przegraliśmy etat lub po poniekąd jest przegraliśmy dlatego, że to jest bardzo istotne w jakiej pozycji negocjacyjnej startuje mają się też zajmuje oprócz polityki Europejskiej negocjacjach, więc naprawdę wiem co mówię i jedno może ta sytuacja nie będzie wyglądała bardzo dramatycznie jeśli się nagle pojawić ile sił element elementów tego kontekstu w obecnej sytuacji mówi o kryzysie syryjskim tak dalej w natomiast jeśli to będzie po prostu tylko kontynuowany w taki sposób w jaki mówi jak to wygląda teraz to najprawdopodobniej Polska zostanie ukarana po prostu mniejszymi środkami finansowymi wychodzi wielka Brytania, więc ze tych pieniędzy będą woleli będziemy płacili więcej mniej dostawali Iana na pewno jakąś częścią odpowiedzialności powinniśmy obciążyć za to Polski rząd niestety mówię to sprzed kościoła, ponieważ wolałabym oczywiście, żeby było inaczej dziękuję bardzo dr Renata mi godzinę na przyjemne z Instytutu nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego była ze mną Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA