REKLAMA

Uchodź! Kurs uciekania dla początkujących

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-12 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM bank co cham Radia TOK FM rzecznik Radia TOK FM jeszcze dobry wieczór mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu Alicja Borkowska strefy wolnocłowe i kawiarnia stół powszechny dobry wieczór dobry wieczór dziś będziemy rozmawiali o rzeczy, o których państwo słyszeli w radiu TOK FM zresztą nasz gość bywa od czasu do czasu taktyką Macias, żeby wpaść w radiu TOK FM i po opowiadać o tym co robi tutaj mamy do czynienia dzisiaj taką sytuację, która jest dla wielu Rozwiń » prawdopodobnie bardzo zaskakująca, ponieważ zbiegają się w tym co państwo teraz robią przygotowują je wystawiają na teatralnych scenach 3 kompletnie różne wątki pierwszy jak rozumiem, a to jest wątek polskich uchodźców z Rosji, którzy los tak chciał znaleźć się w Iranie drugi wątek to jest wątek Irańczyków, którzy i tak już są nasze czasy współczesne znaleźli się w Polsce, a trzeci wątek jest taki, że te 2 światy razem lądują na scenie tak czy do końca września basen w aktach śledztwa w taki bal Korneliussen 7 Gollob powiedzieć dosyć wielowątkowa natomiast inny gdzieś tam rzeczywiście ten punkt wyjścia, czyli historie polskich uchodźców w Iranie tych, którzy właśnie z armią Andersa dotarli dotarli do Iranu staje się takim punktem wyjścia tak do do tej teatralnej opowieści o tym co dzisiaj złodziejom naszym dzisiejszym stosunku do uchodźców także te opowieści uchodźców polskich pojawiają się na scenie są opowiadane przez te osoby, które dzisiaj przyjechały z Iranu i są makiety osoby, które są na scenie w naszym spektaklu nie są stricte uchodźcami są z migrantami tam są właśnie 3 czy studiują czy pracują tutaj w Polsce natomiast no one w jaki sposób tak też szukały schronienia u nas tak jak kiedyś my u nich były w testach, że w pierwszym odruchu aktorzy mają ochotę powiedzieć, dlaczego nie przyjmie cie uchodźcy, dlaczego zrobić tak ksenofobiczny skoro właśnie mamy tu sztukę o tym, że my w Iranie pomagaliśmy wam, kiedy byliście uchodźcami nie ma takiej reakcji czy też jest taki dystans ta robota sceniczne jest taka taka druga twarz człowieka nie nie nie ma takich emocji dymi się, że był akurat osoby, z którymi pracujemy, które przyjechały z Iranu bardzo lubią Polskę tak tak, że to jest życie, które rzeczywiście byli bardzo krytycznie nastawieni do polskiej do tego co się tutaj dzisiaj u nas dzieje to jest cała Polska strona twórców, że tak powiem to spektakl sześcioosobowy są 3 osoby właśnie z Polski 3 osoby z Iranu i teraz, gdyby ci, którzy najbardziej krytycznie się o Polsce i o naszym stosunku do inności wypowiadali się też w czasie próby tworzenia tego spektaklu są sami Polacy Irańczycy rzeczywiście meble zupełnie inne mają NATO NATO spojrzenie jest jakby Danielsa dar, który gra 1 z rur, które na scenie właściwie jestem bardzo sobą, który powtarza, że kocha Polskę rei man ma same dobre doświadczenia związane z polską także jest to dla nas też bardzo ciekawe, jakby zdarzenie naszego wyobrażenia o tym, nasze wyobrażenia, ale też doświadczenia bez słuchania historii innych osób, które są bardzo negatywne są z tym, jakby ich podejściem bardzo pozytywne, dlatego że się, na którym znajdują się tak gdzieś tam też dzięki nam trochę się dowiadują tej drugiej stronie natomiast ich doświadczenia pobytu tutaj są te są bardzo pozytywne, a kompetencje językowe w kompetencje językowe min zlote jest tak, że właściwie cała trójka cała trójka nie mógł mówić specjalnie po polsku jak zaczynaliśmy próby no to rzeczywiście większość takich naszej komunikacji na codzienne się odbywała po angielsku natomiast w spektaklu jest pojawią się zarówno polskie i farsy i niektóre fragmenty są farsy z tłumaczeniem na Polski ale jakby wszyscy cała cała trójka też sobie bardzo dobrze radzi z Polski nie my już teraz, by do tych kilku miesiącach był już stało wygraliśmy też czas w grudniu, więc już za nami jest kilka spektakli jak też dosyć intensywne próby więc, jakby de facto już monologi dialogi wszystko jest na koniec po polsku z dziewczynek myślałem o przedstawienie, którego tytuł to słuchacz kursu czekania dla początkujących po nie powinniśmy tego to przypomnienie sobie to chyba w w teatrze w stanie na scenę na woli pokazywał taką sztukę o niedźwiedziu Wojtku tam zaakcentowano 1 z elementów czy też do walca tej historii niedźwiedzia, który został przygarnięty stał się maskotką dla armii Andersa po pierwsze w tym co się wydarzyło w Iranie, a po drugie, prawdopodobnie był to taki gatunek niedźwiedź syryjski co nadawało tej historii sprzed dziesiątek lat nagle niesamowicie aktualnego kontekstu czy tutaj jest tak, że jakiś niem doniesienia prasowe albo zaostrzenie sytuacji międzynarodowej to też wpływa na ceny przynajmniej na nastrój podczas prac nad spektaklem jak wielką na płaszczyźnie międzynarodowej Iran skomplikowanej sytuacji tak my wyszliśmy jak, bo takiego pytania, które sobie zadaliśmy na samym początku prób, które właśnie brzmiało, co gdybyśmy my teraz musieli uciekać tak co by było, gdyby teraz Polacy dzisiaj musieli uciekać i gdyby właśnie tym tym naszym punktem ucieczki tak im schronienie miałby dzisiaj Iran PAK, więc wyższy niż my rzeczywiście od aut od jakiej takiej konfrontacji tego jak jest urządzony dzisiaj państwo irańskie, jakie tam są nastroje i tego co się u nas dzieje i bardzo nas są też jakoś tak przestraszyło, że my znaleźliśmy bardzo dużo podobieństw, jeżeli chodzi o dzisiejsze dzisiejszy Iran dzisiejszą Polskę na pewno to jest jakby te kwoty są to są jakieś kwestie nasze dotyczące Czyżbyśmy w Iranie, by rok wcześniej tak, przygotowując ten spektakl i rzeczywiście, jeżeli chodzi o sam takim tak taką presję państwa religii religii to mieliśmy bardzo silne wrażenie, jakby z tych rozmów też coś bardzo to silny tak wybrzmiało, że Iran, że jeżeli wszystko, by poszła w najgorszą stronę, jaką może teraz pójść w Polsce to by Iran z takim naszym punktem dojścia na jakiś sposób, tak więc to było bardzo ciekawe jak i jakie jak też nasi aktorzy nam by przybliżali pewne mechanizmy jakiś taki właśnie kontroli kontroli społecznej kontroli religijnej politycznej, która firma ma bardzo silny wpły w na takich życie codzienne tak wyraźnie jak i jak się gdzieś tam w tym odnajdywali szmer myśląc o tych właśnie doniesieniach prasowych o tym co chce, by teraz na na co dzień nam to też było także my zaczęliśmy przygotować spektakl w momencie, kiedy NATO był w 20 16 rokiem obrotowym pierwsza taka blokada mównicy zakładam, że właśnie myśmy wyraźnie robiliśmy myśmy taką samą sesję improwizacji docierały do nas wiadomości z polskich o jakimś takim co wtedy to już raz bakłażanów tyrani wystawiane tam, bo to znaczy to by była pierwsza część pracy także mniej to jest jakby to co teraz pokazujemy to nie jest dokładnie na spektakl, który był w jej wydanie Bobrek Bytom ta praca była taka 3 stopniała na samym początku pracowaliśmy z PL tutaj w Warszawie tylko na podstawie tych uchodzi czy historii polskich później wyjechaliśmy do Teheranu, gdzie myśmy, jakby też na podstawie tych samych historii pracowaliśmy natomiast zderzyliśmy to losy GM historiami właśnie z dzisiejszego tak Iranu i takiego też życia codziennego, że tak powiem w Teheranie, że jak wróciliśmy tutaj gdzieś tam pracowaliśmy właśnie na tym jak teraz te 2 płaszczyzny historycznej ta dzisiejsza zarówno w Polsce Kiran nie może może się spotkać przypomnijmy, że to siedemnastego 18 kwietnia wtorek w teatrze powszechnym kolejne spektakle to dla tych, którzy na mieszkania w Warszawie warszawski słuchaczom być może ktoś zawita do Warszawy, żeby siedemnastego 18 kwietnia obejrzeć spektakl, o którym mówimy uchodzi kursu czekania dla początkujących graczy w Iranie podczas w Teheranie podczas prac była okazja, żeby porozmawiać z ludźmi z Iranu o tym jak oni odbierają taki pomysł, bo to jednak jest oparta na pamiętnikach Czyż wywiadach tak ze złoczyńcami sprzed kilkudziesięciu lat na ile to jest coś co jest egzotyczną przyszłością im i wie pani nic ani o tym nie wie ani wtedy nikogo nie przemawia czy też to była podstawa tych ciekawych rozmów mówił to na pewno dla nich było odkrycie faktu historia, bo rzeczywiście to nie jest jakby ten ten wątek uchodźców polskich nie jest jakimś motywem takim powszechnie znane mówią o tym, się mówi my te historie zaczerpnęliśmy z archiwum historii mówionej są w domu spotkań z historią także to są opowieści, tak więc bardzo długie monologi, które Artur Pałyga opracowały najpierw stan taki pierwszy scenariusz oparty tylko właśnie na historiach i później, jakby tutaj włączył je do do do naszego od naszego spektaklu, który teraz pokazujemy, więc na pewno dla tej reduty dodajmy, że część część tych monologów jest dostępna publicznie z tego co pani tamto spotkanie w historiach udostępniać na stronie internetowej czy jakikolwiek bilet jest także archiwum historii mówionej to jest jakby dostarczona tak to jest taka Platforma, do której każdy ma dostęp, więc historia sama można sobie przeczytać tak to nie jest jakby scenariusz scenariusz jest już jakoś tam reinterpretacja historii i element scenariusza jako takiego nie ma online, ale historie samych osób odznakę, na których się gdzieś tam, którym się inspirowaliśmy się one są tak one są dostępne w także ME, a także na pewno dla dlatego zespoły irańskiego było to ciekawe i też tym też ze względu NATO jak dzisiaj ubierania traktuje się uchodźców tak, bo gdzieś tam zaraz zacznie się zastanawiać nad tym czy to jest właśnie tylko historyczna gościnność czy jakby w właśnie dzisiaj tak samo by się zachowali względem nas czy jak w innych innych narodów i tak w nim i rzeczywiście, jakby dosyć dużo miejsca Mekki miękkich takich refleksji poświęciliśmy temu jak i Irańczycy traktują dzisiaj Afgańczyków, którzy do nich do nich przyjeżdżają czy przychodzą z i rzeczywiście to co to była bardzo ciekawa konfrontacja z względu NATO Ziętek to tym nic nie zostało są piękne i gościnności i pomocy i wręcz przeciwnie, jakby na taki jak tak jak o tym, rozmawialiśmy to dzisiaj uchodźcy w Iranie są traktowani jeszcze gorzej niż were not źle on, że tak, więc więcej, więc pod tym względem to rzeczywiście były jakieś takie odkrycie, że oni też do tego do tego podchodzili na takiej zasadzie, że auto jest ciekawe, że my tacy też byliśmy nie znaczy, że my zdradzamy swym byliśmy tacy dobrzy tak poza tym jeszcze wchodzi, jakby cała kwestia też taka społeczna obyczajowa bez względu na to, żeby w czasach kiedy, kiedy Polacy mieli rower tak na tempo po drugiej wojnie światowej stan jeszcze w czasie drugiej wojny światowej to rzeczywiście ten cel tak, by kwestia religii Nike z takiej opresji religii tonie tonie było obecne tak to jest jakby dopiero coś co co przyszło dopiero później także to są takie czasy, które oni też wspominają jak koło jakiś taki właśnie moment większej wolności niż to słowo to co jest teraz tak nauczyciele, a także irańska strona się w po przeglądach w tym materiale, że w razie skrzydłowym efektownym lustrze i sama na siebie patrzy ze zdziwieniem widzi taki obraz który, który jest nowym obrazem własnych spółki za ten start czeka tak też coraz bardziej realne, a to bardzo ciekawej to też jest jakby gdzieś tam w spektaklu staraliśmy się też trochę tym tematem właśnie w ogóle jakieś jego poczucia właśnie narodu pół i jaki jest coś takiego właśnie patriotyzmu różnie rozumianego o by starać się tym też też zająć trochę, jakby to owoc rozgrzebali zarówno tamten masz taki właśnie to nasze polskie poczucie narodu, jaki właśnie zastanowić się na tym co dla nich znaczy tak czy jak duma narodowa, ale i Pm tak postrzegani są dumni dla nich duma narodowa tracą pamięć się wielkiej przyszłości o potędze opiewany już starożytnych Greków tak to jest dla nich szczęśliwy do myślenia o tym, własnym dziedzictwie, do którego warto się przyznawać raz, że akurat osoby, z którymi pracujemy nad samym bardzo silnie są zakorzenione w sztuce tak w kulturze, więc tak naprawdę no to gdzieś tam najwięcej z tych kobiet po takim z tego doświadczenia bezpośredniego, które mamy właśnie z osobami, z którymi pracujemy ze sobą bardziej duma właśnie z tej sztuki z poezji z filmów które, jakby dzisiaj na to jakby to nawet w Polsce i irańscy reżyserzy są doceniani są, jakby znani przele w inaczej byto jest już jakieś także, a także, jeżeli chodzi właśnie literaturę bardziej właśnie poezje 3 czy czy też powieści o właśnie autorów, którzy są jakiś sposób też no właśnie w tym wszystkim bohaterami tak, jeżeli piszą o czymś co niekoniecznie by się podobało reżimowi także także, jeżeli chodzi o osoby, z którymi pracowaliśmy to wydają się, że przede wszystkim, jeżeli mówimy o jakiś dumnie to jest to właśnie Zyta Mostowa to wszystko kwestia jakiś odpowiedniej perspektywie są nie wyobrażam, że ktoś mówi o mieszkania u nas w Polsce ludzi pracujących krzyczy czy naprzód potrzebują opieki jako uchodźcy ludzie są z muzułmańskiego kraju gdzieś tam znad zatoki Perskiej to presję na obrazach ktoś mówi są u nas w Polsce ludzie z kraju Asghara Farhadiego Salmana Rushdiego i t d. to co okazuje się co kompletnie nie wystarcza, chociaż oni są tymi samymi ludźmi, że bardzo cieszymy czekamy to perspektywa jak jak my na to patrzymy czy jak z nim ktoś, kto tu przyjdzie siedemnastego 1 8 kwietnia, a popatrzyć na mnie w teatrze powszechnym tak popatrzeć na spektakl, którym rozmawiamy, choć kurs uciekanie dla początkujących nie tylko będzie myślał o Iranie o Polsce, ale w ogóle sytuacji teraz związanej z migracjami z tym, że to jest 1 z głównych tematów debaty publicznej w Europie tak to jest jak rozumiem państwo też sięgali też dodać do tego wątku, który no w zasadzie z powodu n p . nie ma chociażby tego, że teraz ostatnie wybory na Węgrzech tak w niedzielę w Węgrowie Viktor Orban, który powtarzał od początku do końca nie wpuścimy tutaj uchodźców nie wpuścimy tutaj uchodźców czy i czy nie czy państwo tej polityki takie, by jakoś tak daleko jej głos skupili się głównie na wspomnieniach uchodźców Polski w Iranie nie wydaje mi się, że nasz spektakl jest bardzo polityczny i nawet jeszcze żadnych dolegliwości ręce jest jakby tego właśnie tym tego co dzisiaj niż tych wspomnień, tak więc jakoś tak automatycznie wyszło, że wiadomo, że jeżeli dzisiaj zajmujemy się takim tematem jak nasze uchodzi swą, gdzie jeść to auto to wiadomo, że automatycznie nawiązujemy do tego, jakie są nastroje społeczne u nas w Polsce dzisiaj względem tego także także na pewno na tym się na tym się dużo zastanawiamy duże jest jakby odniesień właśnie do do naszego stosunku do inności jak dostać dużo jest o tym jak my widzimy muzułmanów tak to znaczy menu, jakby trasy generalizując natomiast na rzeczywiście, jakie są nastroje społeczne trochę te nasze regiony te postacie, które nam się wyłoniły w swojej pracy właśnie z tej strony polskiej są takie trochę z takim trochę przedstawicielami powiedzmy różnych frakcji, że tak powiem polityczne Lechii FIM i myślowych tak także staraliśmy się właśnie zastanowić nad bardzo różnymi podejściami naszymi dzisiaj do do do kwestii uchodźstwa, że zarówno nad tym strachem, który gdzieś tam jest rozbudzanie cały czas przez media jak i ziemniaki w Ośnie kimś takim poczuciem Solidarności takiej po prostu międzyludzkiej tak właśnie niekoniecznie może na wy nam pomogliście w naród irański nam pomógł, więc my musimy teraz tutaj przyjmować tylko jakby gdzieś tam zaszyć się zastanawiać się właśnie na tym bardziej tak tak go tak czysto ludzko także są po prostu ludzie, którzy potrzebują pomocy, których trzeba przyznać, że test gdzieś się jak to Odrze z tych wszystkich w kwestii politycznych i AM i propagandowych no to płynnych sprowadza się co do tego tak także innym na pewno jest to bardzo aktualne i bardzo o tym co się co się dzisiaj dzieje, jakie sektor Hamlet nie chce też za dużo opowiedzieć chętnym z, żeby nie rośnie w 2, więc nie wiem czy to kaszel nie za bardzo zdaje się natomiast no tak mądrze wydaje mi się, że warto zobaczyć ich wszak do, a nie obawia się pani tego, że ktoś, kto to na taki silny ksenofobiczne nastawienie do świata do Polski społeczeństwa potrzeby innych społeczeństw i tych i zjawi się na widowni jakaś pani tegorocznych krzyczeć dyskutować i czy może nie zwalnia z perspektywy praktyki artystycznej być może pożądany element z Wronek BL gram w teatrze powszechnym, gdzie mieliśmy, jakby wszystko, więc w Czechach wygląda jak nigdy dosyć miasto zahartowało dołek z tegoż nie był nasz bezpośrednio spektakli, jakby nikt od nas nie grał w tym spektaklu natomiast jesteśmy 1 ze strefy wolnocłowej na co dzień w teatrze powszechnym jest gdzieś tam staliśmy na barykadach, broniąc teatru tak mieliśmy tak jak zaczynaliśmy próby właśnie w dół, choć to eurozony kwas w teatrze przez właśnie jakiś patriotów, którzy nie zgadzali się wątek to jeszcze pokłosie klątwy i tak protestów związanych z klątwą marsz protestu tak, by trudno nazwać protestem, jaki szlakiem Teresy tak naprawdę źle zakwasy potem nie można ich przez 2 tygodnie mogą korzystać z sali teatralnej no w każdym razie chodzi chodzi o to, że gdzieś tam się znała zahartować tłumaczy oraz wydaje mi się, że jednak mąż kilka razy graliśmy i osoby o kompletnie innych poglądach, że tak powiem trudno, żeby w ogóle trafił na ten spektakl przyszłego teatru powszechnego na to więc, że facet, żeby nam zależało na tym także się skończy lądować ze względu na to, że jakby dosyć dużo miejsca poświęcamy temu patriotyzmowi taki organ nadzoru z drugiej strony gazet zawsze o tej rozmowie używa słowa patriotyzm, ale rozjechane znaczeniu dość wąskim przedziale agresywny szowinizm można to pani chodzi to tak jakby trochę pytam o to, dlatego że w, kiedy czytałem materiały prasowe dotyczące zniżek faktu o tym rozmawiamy z metod, gdy przeczytałem, że w ramach stulecia polskiej niepodległościowej w samym mówił o patriotyzmie czy call ciągle o wydanie go rozumiem jednak dokładnie no właśnie ludźmi w spektaklu mamy mamy od osoby, które w różny sposób ten to pojęcie rozumieją, tak więc więc o tym, też się też się toczy dyskusja stulecie niepodległości jest traktowane, jakby impreza z okazji stulecia niepodległości jest w spektaklu potraktowana dosyć w ironiczny sposób też ze względu na to, że by później właśnie zastanawiamy się nad tym co tu świętować taki co to jest za dla niektórych jak jest to wielka uroczystość ważna, ale za bardzo nie potrafią nawet powiedzieć, dlaczego to jest coś niesamowitego, a z drugiej, jakby dla kogoś jest to po prostu uzupełnieniem nic nieznaczący dobór ubrań po prostu jakikolwiek sposób jak znaleźć coś co byłoby ponad podziałami światopoglądowymi, żeby ktoś, kto nie słucha pomyślał co prawda nie do końca zgadzam się, że powinniśmy pomagać uchodźcom czy przyjmować uchodźców czy wyciągać rękę do migrantów, ale chciałbym obejrzeć na stronie fakt tak chciał, żeby z tej rozmowy też wynikają też takie osoby są również zaproszą niekoniecznie Szost w środku z efektu w postaci aktu oskarżenia zwiedzali niemy najbardziej wszystkich był, więc mamy tak to też wydaje mi się, że jeżeli ktoś, jakby jest otwarty na dialog takiej nie do końca się n p. zgadza z przyjmowaniem uchodźców ma swoje swoje przekonania na ten temat i poglądy my jesteśmy bardzo otwarci na dyskusję, tak więc nawet, żeby zostać po spektaklu porozmawiać jednak nie jesteśmy za tego rodzaju tego rodzaju rozmową w cudzysłowie, która polega na tym, że się wyraża swój sprzeci w w trakcie spektaklu nocą w twarz powszechnie przez dojrzałą ostatnimi czasy natomiast, jeżeli chodzi o to czy wręcz, jakby wszyscy mogą przejść to jak najbardziej i można zostać po spektaklu porozmawiać i wydaje mi się, że też jakby gdzieś tam różne różne punkty widzenia w spektaklu są są wzięte pod uwagę bardzo chętnie porozmawiamy o tym jak my do tego podeszliśmy jak inaczej można było 17 1 8 kwietnia teatr powszechny spektakl uchodzić kursu czekania dla początkujących rozmawialiśmy z Alicją Borkowską strefową słowa kawiarnia stół powszechny mojej spirytus movens całego od strony artystycznej swego życia czy spektakl bardzo dziękuję zarówno Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA