REKLAMA

Skąd wzięły się pojazdy bojowe?

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-04-14 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani i studio tak jak w ostatnich 3 odcinkach Tomasz Szczepiński narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu Windoor państwo pojazdy pancerne my w poprzednich 3 odcinkach mówiliśmy jak na początku wyglądało troszeczkę historii, że tempo pojazdy takie pancerne wojskowe no to już w średniowieczu nawet za czasów rzymskich, by coś tam kombinowaną rydwany przecież to też były pojazdy bojowe pół litra Busha Rozwiń » i jak najbardziej oblężony niczym wszystkie machiny przeróżne powiedzieliśmy podczas pierwszej wojny światowej, że pojawił się taka konstrukcja czołgów tanku nazwanego głównie to Francuzi pierwszy czołg to francuski Francuzi Anglii Anglicy i jak to było w dwudziestoleciu międzywojennym, ale tak początkowo i tutaj myślę, że musimy się latem w dwudziestoleciu międzywojennym zatrzymać dłużej no bo tak jak powiedzieliśmy to było rozwój tej myśli pancernych pojazdów już takich dobrze opancerzonych z silnikami spalinowymi podobno w Polsce jako pierwszy był silnikiem wysokoprężnym jakiś pojazd pancerny, ale to on, że powinien powiemy czy to prawda czy nie i tak właśnie tę myśl Polska odzyskaliśmy niepodległość odzyskane ziemie, więc nieco więcej i szerzej właśnie o polskiej myśli wojsk pancernych no bo to już są w pierwszy podczas pierwszej wojny światowej się utworzyło taki pierwszy pułk wojska pancerne pierwsza wojna wyznaczyła nowe standardy w nowoczesnej wojny, więc były to wojska pancerne 19 19 roku dotarł do nas pierwszy pułk pancerny Ford malowane we Francji został wyładowany w Łodzi i bezpośrednio z tej Łodzi już osoby na front, bo pierwsza wojna skończyła się, ale dla nas wojna trwała jeszcze 3 lata, dlatego że mieliśmy konflikt z sąsiadami, ale głównie z Rosją radziecka głównie z Rosją radziecką i tam one po jechałem walczyłem po zakończeniu wszelkich walczyli po zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej trzeciego powstania Śląskiego nastał pokój 20 01 . rok co mówi o około 1 2 0 Reno FT 17 zaczęły służyć zaczęto zastanawiać się nad modernizacją tych pojazdów usprawnienie ich trakcji, dlatego że był to bardzo wolne pojazdy w tym momencie kupiono kilka czołgów na Podolu o podobnej konstrukcji, żeby popatrzeć jak robią to inni, ale to wszystko od Francji było to nic nie tylko ono również włoskiego fiata, ale i tak i rogówki zmodernizowane no i rozpoczęto po nich mało produkcji wyznaczy około 2 5 egzemplarzy zostało zmontowane zbudowanych w Polsce centralnych władz w warsztatach samochodowych pod koniec lat dwudziestych może druga połowa był to remont czołgu strona FT 17, które by mogły one zużyte liny nic nowego nie wprowadzaliśmy ewentualnie ich drobne modernizacje tych istniejących torach, ale mieliśmy świadomość tego ta modernizacja i coś nowego jest niezbędnie nam potrzebne, bo błędną konstrukcją zdarzała się bardzo szybko się pamiętać, że tamte czasy dla rozwoju motoryzacji było można, by porównać z tym co dzisiaj mamy z telefonami komórkowymi błyskawicznie to następował błyskawicznie każdego roku silniki były sprawniejsze mocniejsze i dawało to wówczas motoryzacją, więc czołg, który miał 1 0 lat później przystawał do żadnej żadnego pola walki jeździł było bardzo żony ale, ale to było za mało, a więc cieszmy się zastanawiać co dalej robić, więc psu w 19 2 9 roku zakupiliśmy transporter na kołach rzeź nomenklaturą nomenklaturze ówczesnej był to samochód terenowy Camden Lloyd na bazie tego kardiologa powstały tankietki czy małe cząstki dwuosobowe opancerzone u nas nazywało się w OTK 3 no ale właśnie, ale czy to nam nazwać małym takim czołgiem czy jednak bardziej tym wozem pancernym rozpoznanie owym barwy i Avia, jaką rolę to był pojazd rozpoznania, ale miał w nomenklaturze był to co zobaczą aha WK, więc mieliśmy TKA 3 po wyprodukowaniu pewnej partii oraz zmodernizowano nieco konstrukcję, dlatego że zakupiliśmy licencji fiata, więc mogliśmy również korzystać z napędów Kwiatkowski i w ten sposób powstał bardzo podobne konstrukcyjnie czołg TK PKS, czyli również mała tankietka rozpoznawcza bardziej, a to tam dziecka to dziś narodziło to stwierdzenie czy też nazwa już do prawdopodobnie jest to międzynarodowa nomenklatura był tam, których duży pojazd i tankietka czy zbrodnia zagrożona, ale coś małego taki był taki był ten pojazd drugą uzbrojone przeważnie w karabin maszynowy w międzyczasie inwestor ma też, by samochody pancerne miały pełne wsparcie początkowo było to samochody zbudowane na podwoziach i strona też gry citroena tę grę z, a później te same wozy uprzęże budowane na atrakcje kołową chaty, ale i tak, gdy jest to jeszcze chwilkę przy tych Angielka, bo to bardzo ciekawe, czyli rozumiem, że to już było to pojazdy na gąsienicach równy asfalt może być łączony to nieliczenie się oni były na gąsienicach małe pojazdy przy czym w historii naszej woli naszych wojsk pancernych w dwudziestoleciu wzory obudzą co bardzo ważne dla dużych był najliczniej występującym we wrześniu 30 09 . roku było to około 2 5 5 3 600 sztuk, które poszły do boju, aczkolwiek nie były one przeznaczone do boju pomóc osobie rozpoznawczej i problemem było to, że często były wysyłane na akcje, którym po prostu nie podołały albo, do których nie było przeznaczone do liczby aut przeznaczoną do boju tylko ani do wsparcia piechoty tylko do rozpoznania trochę walka Dawida z Goliatem to tam coś z tym rodzajem zła wiadomość, że jeżeli była potrzeba urządzaliśmy wszelkich sił oraz w międzyczasie zdawał sobie sprawę, że potrzebujemy czołgów większego dlatego zakupiono czołgi Vickersa angielskie, które stały się podstawą siły pancerne były to czołgi średnie dość dobre i na bazie tego powstała Polska konstrukcja, która się nazywała się dem te parę lat był właśnie ten dział, o którym pan mówi, czyli co napędzany silnikiem wysokoprężnym ma też słusznie to było tak to był 1 z pierwszych na świecie ta krowa, a Natalia najważniejsze było to wręcz rewelacyjny pomysł, dlatego że 1 ze słabych punktów czołgów ówczesnych również w czasie drugiej wojny światowej było napęd właśnie benzynowe dobry z prawdy, ale w momencie jakiegokolwiek ataku benzyna paliła się dużo szybciej niż olej napędowy olej napędowy podsumował temperatura albo ciśnienia benzyna wystarczy, żeby było to jakaś mała dziurka, która spowodowała, że oparł się wydobywał już już po poza tym ilość spalanego paliwa dostarczenia transportu wiadomo, że tam benzyna była niebezpieczna na każdym etapie nie tylko wtedy Gibas pojedzie, ale również ją przewożoną w różnych warunkach zapalenie się 1 beczki powodowało, że cały transport wybuchał do ich wiadomo że, gdy silniki tzw. diesla były zdecydowanie bardziej trwała od tych silników benzynowych trwały i miały też bardzo ważne parametru to znaczy duży moment obrotowy większy niż silniki benzynowe, a w przypadku wszelkiego rodzaju ciągników czy to rolnicy czy artyleryjskich czy czołgów moment był ważniejszy od parametru, jakim jest moc w koniach mechanicznych, więc ten moment siła ciągu była była korzystniejsza właśnie w silnikach diesla, czyli my kupiliśmy licencję na ten naszego wikariusza gen w dużych ciał już taki program ich średnia, a średni jeszcze większy był w i pierwsza modernizacja roku zrobiliśmy to właśnie w prowadziliśmy też inni wysoko, ale już dla drużyny niezależnie od tego kupiliśmy licencję firmy z aury na produkcję silników wysokoprężnych oczywiście Polski 7 TP do niego mówi Ks z silnikiem polskiej ten czołg został również zmodernizowane konstrukcji karoserii czy i opancerzenia wieży i uzbrojenia, ale za bazę posłużył Vickers mieliśmy mówi Teresa w Polsce inżynierowie dopracowali to co wyszło na poligonie co na poligonie i co było warte do opracowania i zamontowano w nim silnik wysokoprężny i tak powstał czołg 7 TP, który we wrześniu 30 09 . roku był postrachem dla żołnierzy niemieckich, bo obawiali się tego bardzo dobrze nocą, a jeżeli chodzi, bo mówiliśmy, że tankietki no to lekkie wozy czołgi jak najbardziej, ale jednak rozpoznawcza, jakiego typu Elvi tercet czyli 7 Anna TP 7 to zwolnienie dla żartu mówi lek. Jerzy MTB zdobyła go trudno jest rozwojowa w Polsce powstała we wrześniu 30 09 . roku do boju ruszyły Renault FT 1 7 które, których kilkadziesiąt zostało w naszej armii około 600 tankietek TK 3 tych pierwszych i późniejszych kagańców i czołgi 7 TP było ich Hołub trochę ponad 10 0 sztuk, a jeżeli chodzi o usta ciężkie ciężkie takie czołgi armii wydaliśmy rozmów targów 30 09. roku nie mieliśmy takich czołgów, ale Niemcy też takich czołgów i nie było jeszcze gdyby takiego kierunku to dopiero druga wojna światowa spowodowała, że powstało powstała Pantera czy tygrys, czyli czołgi bardzo ciężkie w, jeżeli chodzi o wind Jet jeszcze wracać ile osób obsługiwało to pojazdy tankują obsługiwały 2 osoby kierowca i dowódca strzelec, czyli po prostu strzelać, a było był plan zrobienia takich bardzo jest lżejszy jedno osobowych Vincenta nie obniżyło takiej możliwości, dlatego że ktoś musiał się skupiać na tym, żeby doprowadzić to był pojazd gąsienicowy ci wymagający pełnego skupienia ktoś musiał obserwować pole walki i jakby decydować za nie było możliwości zabrać takie czołgi nie powstały, które by do 1 żołnierza kładł wszystkie obowiązki na, a jeżeli chodzi o te już większe czołgi właśnie Wilka z interesem lider z lekarst w i 7 TP to ile osób załoga liczyła Otóż w zależności od domu 3 cztero osobowe czołgi już od szkolenia całkowicie, by odbywał się na tych pojazdach początkowe szkolenie zaczynało się od czołgów Renault FT 1 7 i o tam jednak ze względu na małą liczbę Bitelsów i czołgów 7 TP początkowo proces szkolenia dotyczące taktyki wykorzystania i był właśnie na tych starszych pojazdach albo mniejszy i dopiero ostateczne szkolenie, kiedy trzeba było się zapoznać z pojazdem, który ruszy do boju był właśnie naciąga średnich i było niewiele nie pamiętam dokładnie ile było i gazu, ale było to kilka Wencel chyba 20 30 sztuk, które zakupiliśmy i dopiero później większa produkcja 7 TP, ale ta produkcja została zahamowana przez wrzesień, dlatego że plany produkcyjne na lata 3 9 4 0 były 1 bardzo duże myślę, że w ciągu roku 2 udało nam się to liczba podwoić albo pokroić w zastanawia się, że oczywiście 1 rzecz to rozwój silników, który następował tak jak byliśmy na tempie błyskawicznym w ogóle rozwój motoryzacji, ale jeżeli chodzi o w tym pojazdy pancerne to właśnie ten pancerz tutaj jest Natalia w tym momencie tak, ale jak, gdyby nam nic jeszcze nie wymyślił specjalny nic nowego trzeba było zrobić tam bez odpowiedniej jakości Stali i odpowiedniej grubości mimo jakościowa Ania Stali grubość była podstawowym parametrem broniącym przed pociskami tylko czy innego kalibru NATO myślę staję w zależności od pojazdu wiadomo, że te tancerki no to szybkie to tamten pancerz był mniejszy gang działał bardzo był bardziej odporny na pociski strzałę wystrzeliwane z karabinów czyli 7 przeważnie 7 9 taśma zarost i 7 2, którego miał dużą siłę nośną i przewijania i czasami również większych kalibrów strzelanych dużej odległości starano się też bardzo często w konstrukcji pancerza stosować układanie płyt pod kątem tak, żeby pocisk, jeżeli uderzał nie uderzał centralnie prostopadle do bardzo tylko pod kątem co po pierwsze, dawało szansę, że pociski o mózg, gdzie i po prostu poślizgnie się i to tego, a jeżeli nawet będzie uderzał to grubość pancerza będzie większa, dlatego że i pochylona płyta nie jest już w tym momencie to 10 mm po po Kosie będzie nam przykład 13 3 1 0 7 pocisk SA odbijało tak na aktywach dlatego jak popatrzymy na konstrukcje powiedzmy taka jest ta te płyty były układa, zwłaszcza w czołówce pod kątem, żeby właśnie uniknąć troszeczkę tego bezpośredniego uderzenia w innej w bezpośredniej siły prostopadłej działającej na pancerz to wszystko bardzo ciekawie się zastanawia właśnie jak te wszystkie pojazdy były kierowane, ale to może w przyszłym odcinku opowiemy o właściwościach jezdnych tych pojazdów czy łatwo było tym sterować czy jednak pewne umiejętności trzeba było mieć i myślę, że sobie powiemy w jakim stanie w ogóle nasze wojska przed wybuchem drugiej wojny światowej wyglądały to może jeszcze Rybicki narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak dziękujemy za dzisiaj kłaniamy się Nisko i do usłyszenia za tydzień dziękuję bardzo do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA