REKLAMA

Milos Forman nie żyje

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2018-04-14 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn filmowy do zobaczenia Patrycja Wanat dzień dobry mogę powiedzieć nareszcie niedobre wieczór poza oknem na Jasną, mimo że godzina osiemnasta w studiu ze mną dzisiaj Karolina Kosińska ci do rejestru dzień dobry Antek Michnik czy dobre no i Michał Matuszewski nie należy, a będziemy proszę państwa rozmawiać o książce, którą mam w rękach właśnie nowa kino filia przestrzeni i efekty bardzo naukowo to brzmi tak wcześnie teksty, które znalazły się w tej książce Rozwiń » to są takie eseje artykuły, które w dość naukowy sposób próbują przyjrzeć się temu co z kinem dzieje się teraz są z kinem będzie się działo w przyszłości no i jak to wszystko ma się jak to oddziałuje wszystko na kino filmów, czyli tych ludzi z alei zakochanych w kinie i dla mnie to również jest taka opowieść o tym w jaki sposób kino zmienia odbiorców w jaki sposób odbiorcy zmieniają kino w tej będziemy dzisiaj jem przyglądać temu tematowi oglądać go z różnych stron i wysuwać tak różne wnioski i różne inne przykłady podawać, ale oczywiście musimy zacząć od Mirosława formalna, bo na dzisiaj rano doszła do nas ta informacja, że Miloš Forman zmarł ne w wieku 8 6 lat stoi trochę przy tej okazji też wróciliśmy do jego filmów do wspomnień nie jest tego tego reżysera Anna lej jak może zacznę było zaś, że każdy ma jakiś mniej lub bardziej osobiste doświadczenia z już z tymi firmami na formalne, więc n p. zacznę od filmu Henry podobał taki film, który zdobył wiele lat temu bardzo mocno zaważył na moim życiu był takim 1 z takich filmów, które były kamieniem milowym w w Nowem i nawet nie tylko o list do działki idealne nawet o to jak myślę oświecenie i i co w tym świecie mnie zachwyca, a co oburzony to było do domów właśnie dla mnie taki pierwszy film Formana, z którym się spotkałam na później to już oczywiście ten cięższy kaliber, czyli większy kaliber, czyli Air lot nad kukułczym gniazdem przede wszystkim, ale też leczy Amadeusz był też, by ta miłość blondynki filmowym, po którym on stał się bardzo znanych firm z 10 05 . roku firmy Forman zrobił go wtedy, kiedy jeszcze mieszkał w Czechosłowacji sześćdziesiątym piątym roku, bo przypomnę, że w sześćdziesiątym ósmym roku w ataku wojsk układu Warszawskiego na Czechosłowację Forman wyemigrował do Stanów zjednoczonych no i tam faktycznie ogromny sukces osiągnął co nie zawsze udawało się w i osiągnąć nawet powiedziałabym, że formalnie stać się z wyjątkiem jeśli popatrzymy na życiorysy reżyserów, którzy z Europy tej wschodniej czy środkowowschodniej wyemigrowali do Stanów zjednoczonych tam udało im się coś winne zrobić, zwłaszcza że taką skalę jak jak reforma MEN właśnie dla mnie to było to było Henry zastanawia się kim dla was jest Milosz Forman i Anny 3, czyli czy czy też w jaki sposób na pokoleniową euforia miało sens miał znaczenie jego firmy miała takie poczucie, że oczywiście HR elastyczne nastoletnie dziewczęta w Polsce bardzo mocno przeżywał ten film również do nich należałam, ale w moim domu był bardzo silny kult Jacka Nicholsona moja mama ten kult bardzo mocno wspierała i PLL lot nad kukułczym gniazdem to z kolei taki film, który miał ustawia się, które myśmy w domu oglądali to był film, który miał ustawiać też jak nasza no to jest to samo co HR prawda, czyli ustawienie pewnego takiego horyzontu etycznego tak trzeba żyć natomiast ja miałam taki z kolei poczucie, że mnie miłość blondynki, ale czarny Piotruś to była taka przygoda moja pierwsza z Foremanem i takie poczucie absolutnej bliskość z tym kinem takiej bliskości powiedzmy polsko-czeskiej, ale też, że poczucie obcowania no z ciałem się co dopiero ma wybuchnąć taką skalę, czyli czyni to co się później wydarzyło czeską nową falą doniczka nowa fala odczyt był przypadkowy wybór ja przypadkowo trafia na ten film jako nastoletnia dziewczyna miałam takie poczucie, że to jest coś absolutnie niezwykłego co potem okazało ci potwierdzić w innych firmach w kontekście właśnie kino film wydaje mi, że to filmy filmy nieformalne są droższe też tak być może pokoleniowe tego tego nie wiem, ale miał właśnie takie formacyjne charakter kina chińskiego są takie firmy szczególnie średniaków nad kukułczym gniazdem, który się ogląda się ma 1 8 lat i one wpły w wprowadzają właśnie taką miłość do kina wprowadzały nie wiem czy to wciąż działaniem czy euro obecnie nastolatkowie tak tak mają należały po obejrzeniu tych filmów w ogóle być może kina z lat 90 amerykańskie trochę tak działające kino łączące autorsko jeszcze schodził z kościoła, czyli raczej taką spójność narracyjną maestrię filmowe jednocześnie takim autorskim przekazem w ogóle w gimnastyce, a co ma taki deszcz może kino fiński formacyjny charakter z takich imprez jak one wtedy, a w tym lepiej do nich nie wracać po latach w Ernst and Her właśnie wróciłam niedawno byłam zaskoczona jak jak bardzo to film na mnie znowu znowu podziałało, bo faktycznie bałem się, że wszyscy mamy coś takiego, że jeśli mamy taki kultowy film z młodości czy z dzieciństwa i później ogląda się go w dorosłym życiu NATO to często wiąże się z takim ogromnym rozczarowaniem w dałby się w przypadku Formana nie nie mam żony nie ma czegoś takiego czy każdy człowiek z Księżyca jest ciągle 1 z moich ulubionych filmów i Richardsa do niego wracam Antek tym, że ty też dlatego patrzę na ciebie dla mnie o tyle istotne to, że ja czka inaczej z tym konkretnych chwilami jakby swoją relację skonstruowane niż jego konsekwencje dla ogółu będąc już tak nam na etapie gimnazjum liceum właśnie Niemiec w tym okresie, a oglądającego tak tego klasyki z lat 70, a przede wszystkim nieco później te TFI bez szans z sprzedaj migracji natomiast człowiek się zapalają się wtedy w kinie i w to też w kinach, ale tu było 6 i dla mnie ważne miałem wtedy też fanem zespołu, ale jemu i to jest film który, jakby tego co powstanie w ogóle zły pomysł na to jak jak opowiedzieć historię dosyć mocno związany, a z tym, że nie wypuści na początku lat dziewięćdziesiątych spytał tematy twardy kibol raz wejść sztandarowych utworów, ale z pięknym teledyskiem, której tutaj właśnie pojawia się to cena auto auto, a do kina fiskalna pętla, który sam jest hołdem dla kina eksperymentalnego amerykańskiego gazu piękne efekty stosowania Split Screen tak dalej w tym teledysku, a Ion to po exposé dała ta historia była tam opowiedziana w bardzo bardzo inspirujące dla Furmana alem pan nas oczywiście taka, że wiele lat później się dowiedziałem, że sam Forman jeszcze w latach pięćdziesiątych bardzo mocno eksperymentował właśnie jest remont bardzo kino wszystkimi swoją drogą a bo on one się nazywał laterna magika 1 tak po podobnie na takimi właśnie podziałem ekranu Gangnam przygotowanymi z takimi spektaklami teatralnymi nowymi przygotowanymi na wystawie światowej Przyrowski na wystawę w Brukseli 50 ósmy roku gdzie czego słowacki pawilon wygrał pierwszą główną nagrodę co przyczyniło się do tego, że był na początku lat sześćdziesiątych tym najweselszym barakiem w obozie socjalistycznym w zajęciu bardzo ciekawie działa to jest coś dla tej ziemi jak myślicie, że dlatego Formanowicz akurat udało nie macie jakiś siwy dym pomysł w głowie, dlaczego akurat Formanowicz udało się wyjechać i zrobić taki jedno takie firmy, które wygrywały Oscary, które trafiały do krytyków, które trafiały do widzów no przecież dodatku kultura gniazdem to zaledwie 8 lat po wyemigrowaniu do rent dochodziło do rządu na znane w Europie ale, ale wiadomo, że w stanach ten rynek amerykański wygląda trochę inaczej ale, ale udało się nie mają łatwiej było wtedy się przebić trochę nisz jest teraz to, czego nie mogę się akurat udało nie wiem może zadziałał tu, więc moment, bo moment, kiedy się pojawił w stanach to był moment bardzo takiej silnej kontrkultury i było ogromne zapotrzebowanie na taki jasne postawienie sprawy właśnie kontr kulturowym do tego przygotowany on on przywiózł ze sobą i doskonale wiedział jak te akcenty rozkładać może te wydają się trzeba im jakiś po prostu predyspozycji jako reżyser do tego, żeby pracować z pewnym systemie dystans do tego dostosować medycznie przeforsować jakąś swoją wizję albo też właśnie taki niezwykły moment kina amerykańskiego, który otwierał na autorską uiszcza on miał być zaproponowania no właśnie bardzo silny kod kulturowy taki przekaz, grając bardzo dobrze spisał co amerykańskie kino kontestacji, który się właśnie w roku 7 0 tych rodzin, ale też ma istotne było to, że miałem jak cała formacja kulturowa emigrantów z Czechosłowacji po sześćdziesiąty ósmy roku to była ważna formacja ultra zapowiedź, a jeszcze odczyta to powieść szwedzkiego przypadki inżyniera ludzkich dusz z Baskami pisano o nim, jakby mieli pozycję na uniwersytetach w różnych Amr i jakby stawki jednostajny kręta dotąd było istotne, że rzeczą ani tam byli i że oni choćby prowadzili spory z amerykańską lewicą to było to co było istotne i im mniejsze wydaje się, że forma także w tym kontekście były istotne żeby, żeby takim filmowym głosem w tej formacji kulturowej wysłać dogadaliśmy się tego formalnie, że zbliżają się informacje Radia TOK FM i o 1 Filip jeszcze nie zdążyliśmy powiedzieć, ale po informacje Radia TOK FM wracamy na nie będziemy roztrząsać właśnie ten temat Rennes okazji, którego tutaj studia się spotkaliśmy, czyli będziemy rozmawiać o o kino filii o o tym, smutnym filia jest będzie w przeszłości ze mną w studiu Karolina Kosińska Antoni Michnik i Michał Matuszewski informacji Radia TOK FM Emmy za chwilę wraca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA