REKLAMA

Dorośli z autyzmem w Polsce

U TOKtora
Data emisji:
2018-04-15 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:02 min.
Udostępnij:

Kwiecień to światowy miesiąc wiedzy na temat autyzmu. Choroby powszechnej, a jednak wciąż niedostatecznie poznanej. Co o autyzmie wie przeciętna osoba? Rozwiń »

Dziś jesteśmy świadomi, że nie ma jednego rodzaju autyzmu, a osoby nim dotknięte borykają się z problemami od trudności w rozumieniu norm społecznych po nieumiejętność komunikowania się za pomocą mowy.

O zaburzeniach ze spektrum autyzmu rozmawiają Ewa Podolska wraz z Magdaleną Brzeską, mamą 14-letniego Michała, chorego na zespół Aspergera i psycholog Renata Werpachowska z fundacji Synapsis. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry państwu, Ewa Podolska. Proszę państwa, kwiecień to światowy miesiąc wiedzy na temat autyzmu i właśnie o autyzmie chcę dzisiaj porozmawiać z moimi gośćmi. Są nimi pani Magdalena Brzeska, pani jest mamą dziecka, czyli syna Michała.  Tak, dokładnie. Michał ma 14 lat i ma zespół Aspergera.  Rozwiń » style="font-size: 12.8px;">Powiedziałem słowa autyzm, a pani zespół Aspergera. Bardzo krótko, dlaczego? Teraz niektórzy są zaskoczeni.  Zespół Aspergera jest tak jakby częścią autyzmu, należy do spektrum autyzmu.  Jest z nami pani Renata Werpachowska. Pani jest psychologiem od 25. lat, towarzyszy pani rodzinom z autyzmem i reprezentuje pani także fundację Synapsis. Pani użyła słowa, pani Magdaleno, proszę żeby pani to wytłumaczyła. Powiedziała pani tak: zespół Aspergera tworzy część spektrum autyzmu i co to znaczy?

Znaczy to, tyle że nie ma jednego autyzm i jest spektrum zaburzenia te smutne czy zechcą one wachlarz pies może być teraz to już nie jest wachlarz dorosłych całe koło, który ma bardzo różne kolory, dlatego że są osoby, które mają zespół Aspergera, które bardzo dobrze się komunikują, czyli dobrze posługują się mową, u których jest norma intelektualna. Natomiast, które mają duży problem w kompetencjach społecznych w rozumieniu tamtejsza takich takiego czytaniu norm społecznych, które są nie wprost, które nie są zapisane w, a i to jest jak być jednak część osób inna część osób to są osoby z autyzmem my mówimy Nisko funkcjonujące ktoś inny mówi taki prawdziwy autyzm, czyli osoby, które nie komunikują się mogą za przy pomocy mowę, która nie mówią, które mają dużo zachowań NFZ takich dziwnych innych stereotypowych, które emocje okazują, machając rękoma, która inną potrzebują i dużo większego wsparcia w tych państwach w funkcjonowaniu niektórzy uważają właściwie z tym zetknęłam dietetyki takie odczucie ludzi, którym dane o użycie coś odbija takie, że zespół Aspergera to jest taki znajdziesz w taki lekki autyzm czy lepiej mieć dziecko z zespołem Aspergera dziecko z autyzmem i Anna Jagodzińska Leną nie zgodziła, dlatego że słuchając swoich koleżanek, które mają dzieci z autyzmem to jak bunt porównała z taką linią bardzo prostą, bo one wiedzą co czeka ich następnego dnia natomiast na życie z moim synem wygląda także ja nie wiem co mnie czeka za zakrętem, czyli mamy i Górki i bardzo duże działki, a z tego co powiedziała pani Renata Wojciechowska psycholog to ty i opowiedziała o Zachodzie w zespół Aspergera to i jak to się jak to widać zachowaniach pani syn po prostu Jensen nie rozumie, czego oczekują od niego i jego koledzy i tak jak we nie potrafili samo im przekazać różnych rzeczą bardzo trudno przewidywać jakiś przykład no chciałbym się skomunikować z z kolegami chciałby mieć przyjaciół, ale nie potrafi nie potrafi też się z nimi takie, by dogadać się one n p. mówi ciągle o tym co jego interesuje, ale nie rozumie, że kogoś to może nie interesować, ale dalej będzie opowiadał tylko o tym co jego trudy interesuje to pani powiedziała przed programem, że on po prostu chodzić do rowu, ale w tej chwili do ósmej klasy do śród leśnej w rejestr w normalny podstawówce tak dla jak on w Toya golf w funkcjonuje wśród 1 i jej tych, którzy tanio prawda gdzieś zboku natomiast intelektualnie nie odstaje od grupy tak naprawdę nawet przewyższa tę grupę w niektórych oczywiście w działaniach, ale z kolei w innych właśnie społecznie no niestety, ale znacznie niżej, czyli wymaga wsparcia i po Tomasza nauczyciela wspomagającego, któremu pomaga wejść stąd grupa to znaczy on to co znaczy nauczyciel wspierający to znaczy jest lekcja, ale tak czy jest rozwojowa nie jest to sam tylko jest przy nim osoba, która ewentualnie jest w stanie pomóc powiedzieć Michał teraz trzeba zrobić to albo trzeba zrobić to trzeba zachować się tak albo tak jak idą na wycieczkę to mój syn zupełnie nie wierzy, że wszystkie dzieci idą w domach Donalda Trumpa on n p. uważa, że normalne jest, że skoro drugi lubi ryby to idzie na rybę i on nie czuję się w tej potrzeby integracji z grupą, a jak wobec tego grupa wobec niego bywa różnie, ale on potrafi się żalić że, określając go świrem wariatem na cele, ale powoli zaczynają doceniać jego wiedzy znajomości języków, a no to już zaczyna być ten wiek kiedy, kiedy zaczynamy cenić człowieka za coś więcej niż tylko bycie innym i zauważać to bycie innym i dzieci z autyzmem po pani Magda Brzeska opowiada nam o swym synem, który dotknięty dystans Tigera ogólnie dzieci z autyzmem teren w znacznej części tak jak Michał chodzą do normalnych szkół jak wygląda tak wygląda różnie, czyli samą osobę z zespołem Aspergera, które chodzą, jeżeli jest są szkoły integracyjne to chodzą do szkoły integracyjnej i w 2 szkołach integracyjnych no właśnie ciągnik ani inne osoby jeszcze ten zespół Aspergera czy, które są z integracji i tam mają albo 1 osobę wspomagającą na kilka albo ktoś wchodzi do klasy jest sam tylko i ma asystenta, czyli nauczyciela takiego wspomagającego to dotyczy właśnie takiego szkolnictwa, którym jest szkolnictwo właśnie integracyjnym czy ogólnodostępnym są też osoby tylko to już raczej nie zostaną Springera tylko z autyzmem, które chodzą do szkół specjalnych, które chodzą do specjalnych szkół i tam chodu z ustawą do klas takich autystyczne, gdzie są tylko osoby z autyzmem do klasy są mniejsze czy zdaniem pani ten system, który w, których wchodzą dzieci właśnie dotknięte autyzmem on już jest dobrze w Polsce wykształcony dziecko jest w miarę dobrze zobligowane czy raczej dawka duża różnica między dużym miastem, a małą miejscowością jak to wygląda to bywa różnie, ponieważ mam kontakt z bardzo wieloma rodzicami, ale i to naprawdę bywa różnie czasem jest nawet lepiej w małych miejscowościach nawet wsiach, gdzie są szkoły i przedszkola też, ale też bywa czasem no niestety całkiem odwrotnie, czyli są miejscowości, gdzie nie ma zupełnie wsparcia dla takiego dziecka także nie ma naprawdę regułę, a tak myślę, że ważne jest, że to nie system buduje relacje nie tylko ludzie budują relacje z FIM bardzo tak jak pani Magda powiedziała bardzo często małych miejscowościach czy też dużych miejscowościach są osoby, które mają ogromną empatię dla drugiej osoby, które są oddane i które świetnie wspierają, ale tego nie zapewni nam system to znaczy, jeżeli jest nauczyciel dostanie przydział takiego nauczyciela en toto nie wiemy, jaka to osoba będzie, ale też ten system narzuca pewną normę to norma 1 rok kształtuje nasze myślenie pani syn ma już 14 lat pani pracuje weszli nawet wejście bilet to widzicie panie wtedy, gdy pani dawkę zaczyna swoją pracę prawda, gdy Michał był mały czy tutaj widzicie zmiany zmiany jest ogromna, kiedy zaczynałam swoją pracę diagnozy PN diagnoza siedmioletniego dziecka w kierunku autyzmu no była HOKEJ diagnoza trzyletniego dziecka wydawała nam się już dużym sukcesem teraz ja pracuję z dorosłymi osobami z autyzmem moje koleżanki robią diagnozy dziewięciomiesięcznym dzieciom i cały projekt bada bata, który mówi o wczesnym wykrywaniu autyzmu to jest krok milowy ja bym powiedziała w następnym krokiem jest edukacja, kiedy ja zaczynam zajęcia zaczną prace prowadzi on też zajęcia hipoterapii i Renaty zajęcia hipoterapii przychodziła nastoletnie osoby z autyzmem i one wtedy wychodziły z domu w bo były w takim w domu nie były w ogóle ani w ośrodkach nie były w szkołach po prostu były w domu i te zajęcia hipoterapii były takim elementem wyjścia ich i za funkcjonowanie społecznie co się zadziało zadziało się subwencja subwencja, która otrzyma zaległe pieniądze pieniądz, lecz zajął Adam g, gdzie za te prawie dzieckiem do otworzyły po pierwsze, otworzyły przedszkola i po drugie, otworzył otworzyły szkołę jest jeszcze to teraz wczesne wspomaganie rozwoju czy takie zajęcia dla innych dla małych dzieci to spowodowało, że to wygląda zupełnie inaczej natomiast jest bardzo dobrze, dlatego że NASK nasz kolarz kończy czyli, jeżeli osoba z autyzmem zespołem Aspergera kończy szkołę to kończą się pieniądze takie specjalne kończy się wspomaganie na jej funkcjonowanie nie jest tak, że wtedy kończy się też jej autyzm w żadnym wypadku ten autyzm jest dalej i zasięg będzie naliczał dalszych cięć audycji porozmawiamy jak funkcjonują osoby w akcje mówi młody, a także starsze osoby dorosłe na tylnym AAA pani pani Magdalena to znaczy ja chciałam powiedzieć właśnie to duża, że ja pamiętam jak Michał został zdiagnozowany i ja mieszkam z form takiej mniejszej troszeczkę pod warszawskiej miejscowości wtedy był problem ze znalezieniem miejsca w przedszkolu i był pierwszym dzieckiem w ogóle jest zespołem Aspergera i trochę był traktowany jak Królik doświadczalny i pani rzeczywiście mówiły, że będą stosowały różne terapie, ale tak podchodzimy do tego z wielkim dystansem teraz jest już przedszkole specjalne, w których są grupy dla dzieci z autyzmem jest przedszkole prywatne, w którym też są grupy dla dzieci z autyzmem być może wtedy też były w Gdyni pani syn był jedynym byłym były tam dzieci za ocean tylko one w graniach nigdy nie chodziły bandy prawda stężenie cea w, chociaż ja szukałam wtedy też podobnych rodziców i są 2 przedszkola już w tym momencie integracyjne, które przyjmują dzieci z autyzmem, czyli oczywiście jest to też większa ilość dzieci zdiagnozowanych tona pewno to wiemy, ale też jest większa otwartość i placówek edukacyjnych jak pamiętam, że miał też problem jak Michał dostał się do szkoły podstawowej i niestety w jego roczniku nie było żadnej szkoły klasy integracyjnej i działaniem nie wiedziałam zupełnie co mam zrobić wiedziałam, że wymaga nauczyciela wspomagającego, bo po prostu tak było i naprawdę go nie było znikąd pomocy po prostu znikąd pomocy i było 13 chyba szkół jest w u nas w mieście i w żadnym bez żadnej nie było klasy integracyjnej w tym roczniku tyle lat temu go w tłum 20 1 1 rok chętni przyszedł latem, gdy w dawno nie da proszę państwa za chwileczkę dojdziemy do naszej rozmowy rozmawiać będziemy dzięki temu chcemy poświęcić 2 dalsze części problemom osób dorosłych niż z autyzmem wracamy wprost bez naszego programu studiów pani Renata Pacholska ME psycholog 2 5 lat pracująca z rodzinami z autyzmem reprezentuje fundację Synapsis i pani Magdalena Brzeska mama Michała, który ma zespół Aspergera ery pełni Magdalena Gaj powiedział, że pani botoks jest bardzo mały ból zelżał na tej antenie, że pani od 4 lat wydaje stworzyła wraz z innymi teraz to znaczy, że i działa w w stworzyłam coś co wie co się nazywa portal poradnika auto z ważny, ponieważ tak naprawdę dla rodziców jest bardzo trudno znaleźć się wiarygodne informacje dotyczące autyzmu dotyczące zespołu Aspergera znaleźć pomoc typu wzory pism na wzory druków, ale i tak naprawdę znaleźć poradę co zrobić dalej jak dziecko zostanie zdiagnozowany jako trzyma się diagnoza tak n p . jak się pójdzie właśnie do fundacji są na sesji i dziecko zostanie zdiagnozowane rodzic Salem porównuje to bardzo często to, ponieważ ja rozmawiam z rodzicami i takich rodziców tak naprawdę przez moje forum internetowym przywalił mu się w setki na to oni porównują to mniej więcej trochę do do żałoby i i toteż trochę trzeba przeżyć i koniec, gdybym był chcieliby mieć bardzo zdrowe dziecko takie jak jak dziecko nie wiem siostry brata sąsiadki dziecko, które mówi, które któryś uśmiecha patrzy w oczy ale gdy dziecko nie jest takie jak jak wszystkie inne, więc oni to bardzo przeżywają i inni wiedzą co mają robić dalej nie wiedzą, gdzie mam pójść się co pozałatwiać się brutalnie nawet określający trochę tak tak roszczeniową co im się należy z racji tego, że mają dziecko takie ani inne rzeźby mogą mieć właśnie jakiś tam dojazd za darmo mogą mieć terapię mogą mieć to wczesne wspomaganie rozwoju, czyli wszelkie formy pomocy, która tak naprawdę mogą nim pomoc to dziecko trochę trochę wesprzeć i te informacje można znaleźć na portalu co tam, gdzie trzeba sugerowała nazwa jest poradnika auto stoczy z wyborami autystycznym tak poradnik autystyczne i tam wszystko jest jak załatwić turnus rehabilitacyjny wzory pism ewentualnie wzory odwołań, bo też bardzo często osądzić uzdrowiony na komisjach lekarskich wszystko to jest po prostu zebrane w 1 miejscu, żeby ułatwić rodzicom poszukiwania i in takie nowe proste znalezienie tych informacji o poradnik autystyczne, a my przejdźmy do tego tematu, który zasygnalizowała, czyli jak wygląda życie dorosłych dotkniętych autyzmem, bo tak szkoła podstawowa teraz szkoła średnia ewentualnie szkoła specjalna 1 i różnych stron od męża ani jest taki zwyczaj przedłużania czy do tego, kiedy można tam 2 4 mężczyzn Warta 3 5 lat można przedłużać tę szkołę pobyt w szkole specjalnej go przedłużać, bo co to daje nam, dlatego że jest jakiekolwiek rozwiązanie, bo jak gorzko, ale nie wiadomo za co Łasina tłumaczy co do ETS propozycja dla dorosłych z autyzmem ze strony struktury systemu państwa na chwilę uwolnić nad ich propozycja jest klasą warsztaty terapii Zajęciowej to są środowiskowe domy pomocy społecznej, w których na nie do końca ME warunki są dostosowane do osób z autyzmem różnie funkcjonujących czyli, jeżeli ktoś w szkole podstawowej czy też w szkole specjalnej miał klasę czteroosobową, a teraz ma iść na warsztaty terapii Zajęciowej dziś grupa dwudziestoosobowa idź tam 1 0 i 2 opiekunów NATO to nie są takie same warunki, więc nie nie ma takiej proporcji ten ktoś nie przekładać, jakby w tymczasem szkolnym to się kończy NFZ my ostatnio realizowaliśmy taki projekt asystent, który nie był to projekt no mający pomóc włączenie właśnie osób z autyzmem trudny z trudnymi zachowaniami grupy właśnie warsztaty we domy środowiskowe domy pomocy społecznej no i tam asystent był cały czas, czyli osoba z autyzmem miała asystenta ten asystent towarzyszył jej przez cały dzień i pomagał jej włączyć w to środowisko dlatego mówię dlatego też szkoła jest takim momentem, kiedy Tomek to wszystko się zasnąć a gdy te pieniądze tego asystenta jest projekt, a od ich się udało lekcje skończył my i dla większości naszych uczestników tego projektu trzeba będzie szukać nowych miejsc, gdzie toaleta opieka będzie lepsza, czyli będzie więcej osób, które będą mogły je wspiera przy czym mówimy tutaj od takiej formie to, że młody człowiek mieszka w domu rodzinnym, a tak jest i gdzie wychodzi po prostu idzie na nasz rząd doraźna warsztaty terapii Zajęciowej dom pomocy społecznej zaniepokojone są to jest taki Bud Leja nazywa środowiskowej osoby starsze psy, żeby się odbywają albo osoby niepełnosprawne fizycznie jak intelektualnie nie da sens z punktu widzenia czasami tutaj i nazewnictwa Nobla autyzm eos 2 zloty zamiast dostaje list o określana osobą, a osobą niepełnosprawną może być też także osoba z autyzmem ma już upośledzenie umysłowe czy funkcjonuje no bardzo Nisko od strony intelektualnej, więc czasami jest także to właśnie są takie miejsca, w którym ta osoba jest on tym pamiętać o tym, że mówi po ludziach, którzy mają 2 5 lat i idą na miejsca, w którym no nie zawsze lekturom no bo są w grupie natomiast nie ma takich aktywności trza tutaj bardzo ważnym elementem jest rozwój człowieka i potrzeby człowieka w wieku lat 2 5 czy to na pewno jest tylko bycie na kanapie oglądanie filmów czy czy to jest także my ciągle jeszcze jesteśmy w fazie uczenia się nowe rzeczy i przygotowania do pracy, czyli praca tak naprawdę steki z działaniem na rzecz innych osób czy to znaczy, że jej rodzice dostają otrzymują diagnozę macie państwo dziecko z autyzmem czy to znaczy, że absolutnie muszą być pewni tego, że ich dziecko nigdy nie będzie samodzielny jest zaś lojalne spe zaznaczyłem to znaczy to jest może mieszkać nie z rodzicami prawda może chodzić na zajęcia, mimo że gdzieś jednak mieć jakąś formę pracy Thomas Jansson GM Żnin może tak być jak najbardziej znani z gęstymi tak są takie osoby, która są w stanie tak funkcjonować to co co robimy refundacji pracując z osobami dorosłymi to mamy pracownię rzeczy różnych, czyli miejsce, gdzie pracuje 2 4, gdzie pracują 2 4 osoby z autyzmem co prawda jest to jedno z pracowni w życiu różnych jest 1 HR w Polsce jest podzielony na pracę na rzecz różna różne rzeczy, ale różne rzeczy przede wszystkim robią rzeczy dobre i piękna, czyli robią rzeczy sterami kin robią rzeczy z drewna robią rzeczy jest, że w pracy w nim biurowej to są rzeczy, które można kupić za która, które są dla innych i które podobają się nie, dlatego że są zrobione przez osoby z autyzmem tylko od strony taki estetycznej jak należy kupić ona można je kupić w sklepie internetowym humor zgrają myślę, że tu trzeba jeszcze wspomnieć o kawiarni z życia jest fajny bardzo ważnej inicjatywie, która powstała i czasami tak w Warszawie na Ochocie przy ulicy Grójeckiej są teraz mieszczą i tam pracują właśnie artyści to znaczy, że proszą osoby za zawód z autyzmem chętni to jest bardzo ważna inicjatywa i to jest właśnie ważne istotne, że te osoby wychodzą rano z domu jadą do pracy i tam pracują w Czechach i pracują w kawiarni robią katering on czuję się potrzebna temu twierdził, że tam tak są osoby z autyzmem samą osobę nie do tkniętej czym tak, gdy zachód tak wymieszane z toczyły w hali przy projekcie, który był, ponieważ ja obserwowałem od samego początku i droższy cięższy wspierałam ten projekt i pisałam o tym, projekcie, ale początkowo miał być także na każdą osobę z autyzmem miał być 1 na 1 1 stan natomiast z tego co wiem to to w końcowym projekcie tak nie jest, bo tę osobę bardzo duże funkcjonują idealnie tam działają w tym nas w tej kawiarni nie wiem jak ostatecznie ilościowo jest, ale oni tam naprawdę idealnie funkcjonują i naprawdę czują się potrzebni oni wiedzą, że muszą tam iść wiedzą, że mają te swoje prace, które mają do wykonania i to jest naprawdę cudowna cudowna rzecz, a czy istnieją czy istniejące lekiem mieszkania domy, w których na zasadzie im jednak pewnej niezależności swobody, a równocześnie w pełnej opieki mieszkają osoby, kto w ogóle w przy naszym nie dofinansowaniu budowy państwa wszystkiego czy to w ogóle rwanie od takich domach dla osób chorych na schizofrenię co słyszałam 40 lat temu w Krakowie odbyła się zastanawiam jak i jak to w ogóle jeszcze działce z niczym wobec takiego wstając powiedzieć, że miasto Warszawa w tym roku wasze w już od zeszłego roku funkcjonuje w i dawało do dyspozycji osób z fundacji tacie w ramach projektu mieszkanie chronione treningowe dla osób z, a Stargardem wysoko funkcjonujący osób z autyzmem mamy taki mieszkaniec Jagiellońskiej, gdzie są tam 4 osoby inne także za jazdę i takich osób jest ubogo tężyznę, które mogą wydarzyć granica, a propos potrzeb to jest to nie jest łatwe, dlatego że w wydawało nam się, że to będzie proste jest mieszkanie można dojeżdżać taksówkę, ale realia nie chce wypuścić aha no właśnie, bo to jest życie to nie jest tak łatwo dać swoje dziecko i też co robić, jeżeli n p . przez całe zadanie, czyli mama cały czas ktoś rozbiła gang to wspierała swoje dziecko Janowi okradają budżet tego mieszkania, ale Żydom przyjeżdżającym zrobić nie one nic nie muszę tam zabił tam jest terapeuta moralność odrzuca ona ma zrobić mu co ona ma zrobić, jeżeli cały czas była osobą, która kierowała swoim dzieckiem chciał go też liczba jest bardzo właśnie trudno że, że my jako Bob mówię tu bardziej matki bo, bo ojcowie rzadko kiedy wyrzekają się swojego normalnego życia, że tak określa natomiast matki bardzo często rezygnują z pracy i z normalnego życia na rzecz właśnie terapii i wychowywania dziecka prezes UFG wrócimy do naszej rozmowy o pani Magdalena Brzezińska mama Michała z zespołem Aspergera i pani Renata Wojciechowska psycholog od wielu lat ważąca rodzinom z autyzmem fundacji Synapsis są naszymi gośćmi Emu gdzieś przeczytałam, że właśnie zasada, że w osoby, jeżeli jest to możliwe powinny opuszczać taki dom rodzinny przestać myśleć linami wtedy, gdy mają 2 5 lat dodaje w młode u nas z różnych powodów to jest także pięćdziesięcioletni, a syn córka mieszka z rodzicami 8 0 letnimi w wtedy wtedy wypadku odejścia tych rodziców na to, że ta osoba absolutnie nie jest nawet gdyby ona potencjalnie wcześniej lokowała prawda miłe i terapii dobrą edukację i t d . ale rozwiązanie jest tak silne, że w GTŻ strony nie w taki pozostanie w domu opieki społecznej pozostaje 1 wielka pustka natomiast w ja mówię tu trasy pomyślano o małym światełku w tunelu i Niemcom można zrobić 1 0 podopiecznych naszej fundacji jest w takiej sytuacji życiowej niem nie ma już tak nie ma tylu lat Komac 3 0 wara nie jest już został bez mamy bez straty natomiast to co dała mu jego mama do domu pasje on potrafili wyrabiać bardzo piękne rzeczy i ty jesteś tak, że on po każdej pracy, którą z robi w hotelu idzie do swojego miejsca, gdzie może robić swoje ulubione takie filmy Górki, która robi i w zasadzie ten świat potem nakręca sobie filmiki z tym mam mieszkać z nami w Dreźnie jako niemieszkalny nie mieszka sam jego taka sytuacja życiowa właśnie teraz się określa, gdzie on będzie region będzie mieszkał nad miasto co jest ważne to jest to, że on Earth pomimo tego, że nie ma tej mamy też bardzo bliskiej osoby to mama zostawiła nauczyła go, że z pasją i ta pasja, którą mama dała pozwala mu być w trudnych chwilach, bo on ma coś co kocha to właśnie filmiki figurki i on tym żyje i ten strach, że jak obserwuję go, w jakich kilku miesiącach, kiedy jedno zarząd zaczął się w jego życiu odejście najbliższej nazwał BOL on chce być on chce być z nami osi cieszy tym co robi oczywiście jego sytuacja jest niepewna dlatego, dlaczego to mówię mówię to do wszystkich mam, które się zastanawiają co dać chcą wyposażyć swoje dzieci, żeby one jak one mogły być poza poza tym czasem ta pasja tutaj, którą dostał to zachwyt data ta codzienność robienia ten rzeczy, które bardzo lubi też myślę, że dla niego jest w tej sytuacji takim wybawieniem dla trud, który na trudną sytuację życiową, którą ma pani powiedziała jak to jest jak to jest, kiedy się kończy na staże powinny się mieszkać można oglądać je wydawcę w modzie etc, gdzie indziej winnych krajach czy to czy to jest tutaj jakaś różnica w traktowaniu ludzi z autyzmem w ich efekt zmian każda realna każdy kraj po pierwsze jest w każdym kraju z reguły jest inna kultura i w każdym kraju są inne rozwiązania prawne jest inne finansowanie to co jest w naszym kraju no no to są działania projektowe tak jak powiedziano mamy troje, gdzie mieszka z Warszawą Witko w Warszawie jest to mieszkanie chronione dla tej czwórki osób, która tam przychodzi na turnus przez 3 miesiące Fitch picie takiej samodzielności natomiast jesteś wielki sukces, bo nagle w głowie rodziców mówi Okaj, czyli może być on sobie radzić beze mnie to może potem wracają do domu, ale już coś zadziałało już od nich doświadczyli czegoś innego, ale pani wywiad zaraz projektowe wyznaczyć wioskę duże pieniądze na projekt mieszkanie zniknie, ale ja liczę na to, że Warszawa rozegrał Dobre Miasto boi, bo bobry studnię i wiedzie życie społeczne w użyciu odpowiednich do projektu z takimi problemami to chyba nie jest to, o czym w 2 i wszyscy myślimy, by chcielibyśmy, by tak było prawda pani patrzeć na to mówi o jak dobrze prawda to jest w pewnym to przykład pozytywny zagląda, ale my w tym powiedzeniu to jest kwestia projektów, gdyż pokazuje, że nie ma rozwiązań systemowych prawda w wydziale, że musimy myśleć o Boże co zrobimy jak skończy, że projekt dlatego n p. nowych miastach rodzice też sami biorą sprawy swoje ręce i zaczynają też, że jakby się jednoczyć i budować sami, a takie domy dla swoich dzieci i myśleć co będzie, gdy właśnie dalej by, gdyż do tych, jakie będą wyczulona NATO tyle lat temu w wiosce są takie opisy dramatyczne rodziców, które zaczynają budować dom, w którym brakuje pieniędzy i t d . i t d . teraz przed tą audycją nie wiem czy to jest w tej chwili jedyny taki dałby takich domów kryzys, więc w Gorlicach pod Krakowem Fundacja wspólnota nadziei farma życia prawda zbudowała czy to jest w tej chwili jedyny przykład w Polsce, a jedyny przykład dla miejsca, w którym jest ciągła opieka równoważna pod Warszawą Wilczej Górze mamy też taki dom wybudowany tylko to co mamy to mamy następny projekt dla dorosłych osób z autyzmem blisko funkcjonujących, którzy korzystają tam z takich turnusów pobytowych, a czy po prostu rotacyjnie rotacyjna poniedziałek zaczynamy turnusy w 9 dni pracownicy Wilczej góry pracowni rzeczy różnych nie będą jechali do domu tylko zostają z nami jest opieka terapeutyczna jest świadomość, a propos autyzmu wybieramy się do biblioteki na Koszykowej we wtorek będziemy z nimi w zeszłym na zeszło trudno się razem z panią Magdą jeździliśmy tramwajem po Warszawie dając im element takiego bycia bycia z ludźmi w bycia w świecie, który jest prawdziwy idziemy na konie idziemy do kościoła wzorce nijak nie jechali z dziećmi tramwajem i ich hali, ale nie w takim tłumie niech taki sposób jeździli tramwajem no ale nie w o w obecności swoich kolegów tylko z mamusią mamusia za rękę a gdyby nie było mamusi zaraz MKS jest pomoc, ale jest inaczej jeździć samemu patrzy się inaczej na nasz świat boi, bo niema mamusi Super to mamusia jest mamusia dostała informację, że taka historia 1 z naszych podopiecznych, który był w tramwaju zachował się rewelacyjnie był też taki podekscytowany tym wszystkim miał wypieki na twarzy po powrocie zadzwonił do mamy nie jest to osoba wysoko funkcja dająca tylko Nisko i kiedy razem on opowiadał co by uciec jechał tramwajem było fajnie ja też pomagała mu opowiedzieć trochę no bo nie był sam wstanie powiedzieć wszystkiego co się działo po takim turnusie rodzice dostają zdjęcia, czyli wiedzą co co to osoby robiły mogą razem z nimi o tym, pomaga porozmawiać, dlatego że wizualizacja jest bardzo ważna w SZ pracy z osobami z autyzmem, kiedy ta osoba zobaczy obrazy jak i to co robiła łatwiej im o tym, opowiadać także to jest oczywiście na ten moment te działania projektowe mamy dom nie ma stałego dofinansowania takim następnym Doman, które jest już gotowy, ale to, że w Gdańsku to jest domy auta z tej imienia pana Arama Rybickiego, który też czeka na to, że te, żeby być gotowym do zamieszkania dla losów to będzie, o ile dobrze pamiętam to tam jest nawet dla 2 4, a także Tesla to jest duże duże przedsięwzięcie to jest to wszystko to są działania rodziców te dalej Białystok tu pod Warszawą znowu też będzie też wbudowany w Gazecie zaraz po Białystok pod Warszawą nie miały zdolność wstępnej Bodnar z Warszawą to źle bardzo zadowolona jak wygrywać z inicjatywy rodziców po prostu Tadek i gdy pani myśli o przyszłości swego syna w i o jego życiu dla nas miłe, bo teraz już niemal zerowe model idealny na pewno jakiś jest trwanie w głowie ma co lubi pani chciała pani Magda samodzielności zawzięła myślałam o samodzielności, a my i sądzi pani, że jest to umożliwia w jego wypadku tak tak tak jest cały czas tylko tylko o g myślę, że był on był samodzielny i żeby jakoś tak rozumiał, że nie wiem pieniądze się nie biorą ze ściany tylko z bankomatów, więc oczywiście ma swoją sam kartę płatniczą uczy się gospodarować pieniędzmi umie już gotować trochę robi mi śniadanie wyrzuca śmieci zajmuje się zwierzętami w domu cios sanoczanie jedynakiem tak jest jedynakiem, ale na Szkotów odkurzanie z mieszkania należy tylko do niego to jest jego obowiązek także ma obowiązki w domu odpowiada za to to na pewno zawsze się będzie mierzyć z wieloma wyzwaniami ale, ale jest widzi go pani jakieś wolne ma, bo on jest dobrze funkcjonuje z punktu widzenia z Jeżewa nagrodzeni w relacjach emocjonalnych społecznych tylko jeśli idzie o naukę jeśli idzie umiejętności intelektualne i t d. czy sądzi pani, że w jego wypadku sprzyjającym otoczeniu byłaby możliwa praca zawodowa myślę, że nawet bardzo tak, ale się też w pojeździe może nam przykłady tych określa się zakręcić i wtedy trudno będzie gadał tylko o tym co jego interesuje, ponieważ to jest tak, że tylko to co go interesuje natomiast trudno niestety w pracy nie robimy tylko to co nas interesuje to tutaj był wielką wielkie znaczenie miało to jaki jest otoczenie to razy jak ono umie a gdy z Michałem pracowali razem z Michałem banalnej jak ono wpływa na kształtowanie tych relacji prawda lub jeszcze rano no on jest dosyć mały powiedzmy sobie szczerze no bo 14 lat jest młody człowiek, więc on jeszcze bardzo dużo się uczy i bardzo dużo staram się mu wytłumaczyć, dlaczego powinien jednak troszeczkę się zmienić i postarać się jednak dostosować do społeczeństwa mimo wszystko szczyt no bo we właśnie mówimy o, tak więc słowo słowo leczenie w słowo terapie w tym wypadku pani zmuszeni leczyć badał zezwolenie na dochodzenie nadal nie leczy się, ale pani mówi chciałabym, żeby pewne, żeby pewnych rzeczy się nauczyć, żeby wykształcił prawda to ich ułatwi nam tak, dlatego że społeczeństwo jest jednak za mało wyrozumiała coby nie mówić rodzice będą w ogóle Mel my jako rodzice narzekamy że, że jesteśmy mało zrozumiałe niż społeczeństwo jest mało tolerancyjna że, że potrafią nas nie wpuszczać do autobusów na baseny mojego dziecka kiedyś nie wzięto na kolanie za to tylko, że zima zespół Aspergera się Bano się go na kolonie zachowali się Bano z bardzo się że, że będzie nie wiem, ale zachował się dziwnie, ale to wcale nie znaczy, że będzie się zachowywał dziwnie tak, bo on jest bardzo karny bardzo porządny ma bardzo dużą wiedzę i jest wart tego, żeby go zabierać takie miejsca i zachowuje się naprawdę znacznie lepiej niż większość jego rówieśników tylko wystarczy mu wytłumaczyć masz zrobić to masz zrobić tam to robimy to czy tamto, ale jeżeli ktoś się boi było, bo myśli pewnie, że autyzm zarażoną tą co trudno mi cokolwiek tłumaczyć nie zagraża decyzje będzie tak jak ludzie patrzyli się zabawka to by tak no i zagrożeniach dla bazie białego na kolanie jest grupa i boimy się tego co nieznane coś się pojawi, jeżeli nie znam nikogo z autyzmem jest jak ja mam się zachować w Jenie budżet za chwilę pójdzie agresja czy tym co się nagle źle poczuje lecznic prawda nowość zmierzają dlatego dlatego jak już jest kategoria wymyśliłam, że mimo wyrw trzeba zrobić coś więcej nie tylko mnie bym potwierdzić się budynki na niebiesko, bo z z okazji światowego dnia świadomości autyzmu bo, bo podświetlanie budynków jest takim tylko gestem, ale Solidarności i inni niż n p. właśnie tramwaj, którym mówiła pani Renata będzie takim wejściem do ludzi pokazaniem nas rodziców ukazanie osób z autyzmem i że to będzie takie taki właśnie coś coś więcej, więc smuci, że Kuba teraz już niema osoby, która nie znała, aby nie dotknęłaby nie miała pojęcia o o autyzmie czy nie słyszałam, by tego słowa analizowała czy syn pani słowa co słyszałem, ale ujęć, ale nie ma pojęcia, ale nie zetknęła się ja jestem osobą, która spotyka wiele ludzi, ale nie widziałam nigdy nie wizami człowieka niż Gold wykazał test, chyba że nie wiedziałam o tym, gadam, ale to znaczy, że on wtedy tak był zdobiony tkankę społeczną, że nie było problemu on, ale nigdy nie była blisko człowieka, który zachęci nas się zachowywać coś co wy wyłamuje spoza ziemi pewnej konwencji zwierząt Różan dlatego powiedziałam, że tak mi się wydaje, gdyż zawsze jak ja mówię, że zajmujecie pracuje z osobami z autyzmem to ten słyszy, że klejnot to a to ktoś był taki kogoś takiego spotkało, a czy to był aut jest w dziejach wice taki zaciekawienie społeczeńst w autyzmem LM to ja teraz pani przypomnieć jak pani być konferencji tak jest po ósmego, które w Sant Elena z WP się będzie konferencja PN dialog dla autyzmu w Europie też konferencja przeznaczona dla osób, które będą szkolić kadry pracujące z dorosłymi osobami z autyzmem zapraszamy konferencji jest bezpłatna konferencja fundacji Synapsis w wrócimy do tematu autyzmu ubezpieczeniem przed konferencją obiecuje to państwo dziękujemy bardzo panią studio pani Renata wyrwa cham ska psycholog 2 5 lat towarzysząca rodzinom z autyzmem Fundacja Synapsis oraz pani Magdalena Brzeska mama Michała, który ma zespół Aspergera i która także wydaje wraz z innymi tworzy portal, który nazywa poradnika autystyczne poradnik artystyczny dziękuję pani Barca dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA