REKLAMA

Kiedy duchowni nie wstydzili się własnych żon. Rozmowa z prof. Robertem Wiśniewskim

OFF Czarek
Data emisji:
2018-04-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ich w Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia dzień dobry lek. Jack dobra piękna pogoda Super jest w alei w Toronto w Cartagenie w Toronto zasypane śniegiem, żeby tego mało jeszcze dzisiaj będzie cała masa się w 6 także szczególnie południowe Ontario nie jest to, że ktoś wybiera to na razie odradzam nie ma tam jeszcze Rozwiń » wiosną NATO miło zaczynamy Heaven Help w dobrze się będziemy rozważać mam nadzieję o owoców i 5 lat, ale na ostatnich 5 2 pracy no tak jeszcze nie 5 lat na razie 4 i inni owocu w niepełnym bo jakby zaczynamy owoc zaczyna dojrzewać dopiero przez 4 lata staje się dziwacznego ostro jeszcze jeszcze firmy została przez 4 lata bardzo intensywnie zbieraliśmy materiał, który pozwoli nam zrozumieć to jak funkcjonowali w późnym antyku prezbiterzy, czyli ta część hierarchii kościelnej, która była poniżej biskupów, ale która w tej epoce właśnie zaczęła się stawać jako tako mułu nam linię kontaktu kościoła zresztą społeczeństwa my przez 4 lata zbieraliśmy materiał i teraz zaczynamy ten materiał wykorzystywać i odkrywać jak rzeczywiście działa na zgodę ciekawe w dość ciekawe, dlatego że mówimy o okresie wielkiej przemiany społecznej mentalnej religijnej w i przemiany, która polegała ona na chrystianizację społeczeństwa, która polegała na przebudowaniu kształtu tego tego społeczeństwa społeczeństwo się nie wieczne wygląda inaczej niż społeczeństwo późnego antyku i prezbiter, że w tej przemianie odgrywają ogromną rolę to znaczy oni są dla normalnego człowieka po nich stołu tymi ludźmi kościoła, w których człowiek późnego antyku i widzi dostrzega, z którymi rozmawia stykają się, że z hierarchią po raz pierwszy Che Che Che Che czy w takim w takich codziennych codziennych kontaktach z gry to na początku chwile na początku historii kościoła wyglądało inaczej tak to znaczy my na początku historii kościoła zdecydowanie widzimy biskupów ani prezbiterów nawet w epoce, którą ja się zajmuje to znaczy w 04 05 . wieku ci biskupi są o wiele bardziej widoczni w źródłach tak to k reflektory są reflektory są na nich, ale są jednocześnie w tej epoce biskupi zaczynają się od ludzi oddalać duży skup siedzą piszą po i oni zaczynają być takimi powoli powoli zaczynają być tymi takim dostojnie niż figurami, które to pastorał w ręku trzyma na głowie ma dziadka inną niż inni jak przyjeżdża to robi się to robi się wielka feta, ale to nie jest człowiek, z którym normalny chrześcijanin spotyka się normalnie, a dziś obraduje przypomina antyczną stolicą trener to pewnie zaczną się w coraz większym stopniu obgadywać tych normalnych księży, które są tutaj obok w naszym mieście czy w naszej wsi ani biskupa, który powoli staje się coraz bardziej odległych, czyli biskupi Terek Grozny zaczynają odczuwać trochę na nic w ideologicznym przesłaniem, żeby on był czysty i wolne od ortodoksji i jeżeli ktoś coś krzywo powie albo gdy wokół kogoś związać się gromadzić zbyt wiele osób, a jego przekaz nie jest taki, jaki powinien być albo nie pasuje biskupom to wtedy ci piszą listy napominają swoich ostrych słowach inne przywołują go do porządku lub też wyrzucają poza kościół jak to w przypadku ich wymiana było tak tak nudno rzeczywiście to tu nie ma wątpliwości co do tego, że taka jest taka jest rola biskupów, że oni czuwają nad nad jednolitością przekazu przekazu doktrynalnego, że rzeczy mają napisy na tort udał się co do tego nie ma nikt nie ma wątpliwości, że tak, że tak powinno być do pewnego stopnia tak musi być tak to znaczy, dlatego że Biskupim w późnym antyku są o wiele lepiej wykształceni niższe niż normalne karty z tras to bardzo ciekawie to znaczy z jakiej z, jakim wykształceniem ludzie przychodzą do do kościoła w jakimś takim wykształceniem wchodzą do hierarchii kościelnej jesteśmy w epoce, kiedy inny nie ma przygotowania profesjonalnego dla księży tak jak dzisiaj tak nie ma seminariów duchownych, więc ludzie muszą zacząć swoją pracę w hierarchii kościelnej mając już pewne pewne podstawy doktrynalne, które zdobyli po zdobyli na zewnątrz kościoła jeszcze w do możliwości przygotowywania w ramach kościoła do przygotowania doktrynalnego pojawiają się, ale one są stosunkowo słabo rozbudowane i teraz im człowiek jest, że ma jest bogatszy zasadniczo im lepsze wykształcenie tym jednocześnie ma większe szanse na zostanie biskupem, bo jest ważny i ludzie go widzą i jednocześnie nic bardziej kompetentny do dyskusji na tematy to logiczne na wszystkie tematy intelektualne, więc to na pewno jest rola biskupów Allen 4 i nie można zawężać do dochodu d s. czysto czysto doktrynalnych w biskup kontroluje ogromny majątek w kościoła na poziomie diecezjalnym on sam nie jest z tego w stanie tego robić całkowicie ma do tego ludzi którzy, którzy tym się zajmują każda od piątego wieku każda decyzja musi mieć swojego ekonoma, ale itp, ale biskup jest odpowiedzialny za majątek biskupi odpowiedzialny za za ludzi biskup jest musi być administratorem, więc z 1 strony rzeczywiście to jest logiczne z drugiej strony też administrację i do tego dochodzą jeszcze pewne czynności Vitrum liturgiczne czy kultowe, które są zarezerwowane dla dla biskupa, ale pan wspomniał pan wspomniał jest zmiana no tak to znaczy mamy postać, która poda też inspirowała Marcina Lutra na takie w niej jest bardzo zimno mam mam w późnym antyku rzeczywiście paru parę postaci re które, które będą stanowić inspirację dla tych którzy, którzy zaczynają UE reform w kościele w szesnastym wieku mamy willa Decjusza, które o, którym kiedyś rozmawialiśmy tutaj już, który nie znosił rodzącego się kultu relikwii bardzo ostrożni walczył mam już zmiana, której podważało zasadność użycia pić, że w celibacie czy Czech czy życia życia w czystości seksualnej talenty ciekawe jest to, że ich przypadku 1 i w przypadku drugiego widzimy oczywiście działania działania biskupów, ale człowiekiem, który odgrywa największą rolę w kłótni z ewidencji urzędu i z drewnianym jest Hieronim ze Strydonu Święty Hieronim znany przede wszystkim jako tłumacz Biblii na na łacinę, ale po, których prezbiter, tak więc zdarzają nam się wśród prezenterów, którzy generalnie są, ale mniej ważne od biskupów generalnie są mniej wykształceni od biskupów, ale zdarzają się gwiazdy wag, które wciąż trzęsą kościołem, z których zdaniem liczą się biskupi, do których piszą biskupi, którzy czasami biskup się nieco boję się tylko przypomnieć, że poglądy i obwiniano mówił, że czy ktoś ma żonę czy ktoś się z chce żyć w dziewictwie czy ktoś nie chce dzielić się czy ktoś chce być wdową pozostać żużlową czynię to wszyscy są równi przed obliczem Boga i są pozbawieni nie z racji tego, że wybierają życie bez lub z seksem tylko z innych powodów tak ma takie jest to jestem tutaj trzeba powiedzieć, że koncepcje celibatu, która stała się powszechna w średniowieczu ona dopiero rodzi się, ale są późnym antyku to nie jest tak, że wszyscy duchowni są zobowiązani do życia w czystości seksualnej w w piątek od piątego wieku zaczyna się myśleć, że świetnie, żeby tak było w takim razie jesteśmy jesteśmy na tym poziomie, ale jednocześnie w chrześcijaństwie czwartego wieku i piątego wieku nie ma wątpliwości co do tego, że życie w czystości, a zwłaszcza życie w dziewictwie niezależnie od tego czy jest mężczyzną kobietą jest lepsza od 3 od życia człowieka żona tego czy życia życie we wdowieństwo brak też, że prawdy dlatego nie potwierdza praktyka, jakiego rodzaju, bo polecę, jeżeli ktoś spróbuje 1 drugiego chyba dodawać, kto to jest to to jest kwestia, która była również również żywo żywo dyskutowana w tym, że zasadniczo to ja w strefach teoria ta jest jest taka, że najcenniejsze życie w dziewictwie tak późno jest, ale w Deauville listwą na samym końcu jest małżeństwo, ale mówi Hieronim, który również w pewnym momencie przyznaje, że w fali dziewictwo niejako coś co posiada mówi, ale wdowy są w o wiele trudniejszej sytuacji, bo one wiedzą, czego się wyrzekł i trafili do tak ciągnie wrócimy do wyrzeczenia, a także do roli prezbiterów w kościele w ich życiu kościelnym od drugiego do końca siódmego wieku po informacjach radio TOK FM dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio informacji wracamy po informacjach i dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo moją Gosię, żeby rola prezbiterów, by sąd początku, czyli od drugiego do końca siódmego wieku dlatego do końca siódmego wieku co się dzieje wśród rynków od każdego wieku w podczas spotkań z siódmego wieku nie dzieje się nic dramatycznego to znaczy mówimy o zjawisku które, który ma bardzo wyraźny początek tak stąd jestem ten bieg drugi, bo wtedy nasi prezbiterzy na Zachodzie pojawiła się w siódmym wiek trzeba było gdzieś skończyć mówimy mówimy o zjawisku, które trwa cały czas tak to znaczy można było skończyć na 08 09 . dziesiątym 11 1 2 wieku albo odejść do albo odejdą współczesności z Sołą oczywiście są pewne tak jest pewne uzasadnienie dla ukończenia wieku akurat akurat siódmym to znaczy można powiedzieć, że siódmy wiek to jest rzeczywiście czas, kiedy kończy się późno starożytność, kiedy świat mentalny organizacyjny gospodarczym w Rudzie Sierra ludzi się zmienia, ale tak naprawdę bardzo mogliśmy pójść dalej, dlatego że w ósmym wieku, ale nasze źródła stają się tak liczne tak tak tak bogate, że nie jesteśmy w stanie w dosyć krótkim projekcie 5 lat to nie jest bardzo długi czas zebrać całości tego tego materiału i jego i jego przynajmniej przeanalizować, więc mamy mamy dobry moment w nos, na które możemy się zatrzymać mapy ma uzasadnienie, ale chwała Bogu, że mamy to uzasadnienie, bo trudno byłoby nam pójść dalej wylicza portal karolińska dla gości, lecz co wiemy o roli prezbiterów kościele, ale rodzi się religijnej społecznej, w których te tak wiemy, że widzi widzimy ewolucję tak widzimy w jaki sposób, by ci ludzie, którzy od początku są w jaki sposób obecni w kościele ale, którzy nie bardzo widzimy na początku co robią my zaś zaczynają przejmować odpowiedzialność za poszczególne sfery działania kościoła ekonomiczną liturgiczną katechetyczną to jest dosyć ciekawe, że nasze źródła z epoki dosyć wczesnej powiedzmy sobie z 03 04 . wieku pokazują nam, że w każdym kościele oprócz biskupa jest grono prezbiterów to nie jest de Tunis oryginalna struktura kościoła na samym początku w pierwszym na początku drugiego wieku gminy są zarządzane kolegialnie przez ludzi, którzy są nazywani zamiennie prezbitera i biskupami, ale w toku drugiego wieku właściwie wszędzie czy prawie wszędzie w świecie chrześcijańskim ta struktura się zmieniali na czele gminy stoi 1 biskup, a obok niego mamy mamy grono prezbiterów i żoną to pokazuje, ale jednocześnie właściwie nie pozwalają nam zobaczyć co ci prezbiterium mamy jakąś grupę ludzi, których kompetencje wydają się bardzo bardzo ograniczone i we naszym projekcie my pokazujemy śledzimy to i potem staram się to pokazać w jaki sposób ta grupa ludzi zaczyna definiować swoją swoją pozycję w kościele, próbując się trochę rozpychać między biskupem, którego po władza jest oczywista UE, a grupą duchownych, którzy ściśle w po ściśle współpracują z biskupem teoretycznie są niżej od ich prezbiterów w hierarchii, a myślał diakona ach, ale, którzy ze względu na to bliskość z biskupem bardzo często mają się za lepszych od 4 liderów, więc prezbiterzy się w jaki sposób rozpychają tak między między biskupami i diakonem widzimy, że to idzie w bardzo różne w bardzo różny sposób to znaczy strzału, ale są kościoły, w których biskupów bez prezenterów żaden sposób nie jest sobie w stanie w stanie poradzić to znaczy to to oni tak naprawdę zarządzają zarządzają majątkiem kościelnym tak to oni głoszą kazania tak, ale są kościoły takie n p. kościół rzymski, w których pozycja diakonów jest tak silna, że mi, że prezbiter co jakiś czas muszą powołać Czecha i Słuchajcie Słuchajcie my naprawdę jesteśmy ważni tak naprawdę jesteśmy ważniejsi od jakobinów i starają się to za każdym razem udowodnić fakt, że to, że to robią świadczą o tym, że dramat współczesnych nie było to oczywiste widzimy, że w walkę prezbiterium ów z biskupami, a właściwie widzimy tarasie od strony biskupowi strawić widzimy raczej walkę biskupów prezbiterów ami, którzy starają się im in tym ostatnim zakazać pewnych czynności kultowych kanony synodów głównie z Hiszpanii czy jakiś czas przy przypominają prezbiterium nie wolno poświęcać charyzmy, czyli oleju używanego do Dona masz cień prezbiterzy nie mogą uświęcać dziewic to znaczy prezbiter robią jedno 1 i drugie to niekoniecznie wynika z tego, że prezbiter starali się bić się z ważniejszy niż niźli dotychczas tak znacznie niekoniecznie wynika z niej z ambicji z tego również jasne, ale wynika też z tego, że kościół PW w późnej starożytności zmienia swoją swoją strukturę organizacyjną w w ciasnej, które w epoce istnienia chrześcijaństwa chrześcijaństwo jest wielkim miejskim tak kościół jest w miastach kościoła właściwie nie ma na wsi w każdym mieście na czele gminy Stalin biskup w późnym antyku w większości regionów się odbywa gdzieś tak w toku czwartego wieku raczej w drugiej połowie czwartego wieku kościół zaczyna wychodzić poza miastem to znaczy kościół traci on trafia na Wiśle dosyć ciekawe, że my w ogóle myślimy o chrześcijaństwie w dzisiejszej Europie to raczej myślimy o zjawisku, więc niższe niż w miejskim w wersji późnej starości jest odwrotnie i kościół wychodząc na wieś oddala się od biskupa i tutaj powstaje powstaje pytanie, na które odpowiedź wcale nie była oczywista, jeżeli tworzymy małą nową wspólnotę w we wsi powiedzmy sobie, że to jest duża wieś to kto właściwie mamy stanąć na jej czele czy to będzie biskup, bo tworzymy nową gminę tak było dotychczas, kiedy każda nowa gmina w mieście dużym czy miałem czasem nawet bardzo miał małym miała swojego biskupa biskupów jak psów w niektórych regionach tak jest to znaczy jak jak widzimy jak zbiera się kler kościoła afrykańskiego mamy 3 setki biskupów na synodach z tego mamy kilkudziesięciu zmian struktury nie mam zielonego pojęcia gdzie, gdzie były tak to są to ludzie naprawdę jest bardzo bardzo małych ośrodków i to jest 1 odpowiedź na to pytanie w jaki sposób organizować poszła druga jest taka rzecz tworzymy nowe wspólnoty, ale te nowe wspólnoty będą podporządkowane podporządkowane biskupowi natomiast, że na ich czele będą Stalin prezbiterium i teraz ci teraz też w tych w tych nowych małych kościołach z 1 strony są podporządkowani biskupowi z drugiej strony muszą działać to znaczy na nich do do do stolicy biskupiej jest dzień drogi na pewno potrzeby liturgiczne są cały czas na miejscu skończyła się charyzma to co zrobić teraz tak, ale nie ma kogo posłać śnieg spadł z góry są po drodze w Toronto, a my jak w Toronto, ale powiedzmy sobie jesteśmy gdzieś koło Budostal w w późne antycznej oraz późna antycznych Hiszpanii tam śnieg leży przez znaczną część roku i co teraz nie ma charyzmatu tej trzeba ludzi ochrzcić na to czekamy na czekamy na biskupa wysyłamy kogoś przez przez góry czy w Oświęcimiu tę tematykę zmianami co oferowali za pasem no to właśnie mówią biskupi w bilansie rodzi to właśnie mówią biskupi tak, że zamierza im trzeba myśleć trzeba myśleć do przodu ale, ale nikt nie chce pokazać to, że rzucą pewne pewne autentyczne praktyczne problemy tak to, że to nie jest tylko ambicja tej grupy ale, żeby pójść, żeby pójść wyżej ale, że to też jest próba rozwiązania pewnych trudności, które rzeczywiście powstawały wraz z rozwojem kościoła w bok poza tym rozumiem, że to nie jest takie ma swoje biskupi, którzy często, by skoncentrować na zarządzaniu butelek być może mniej mniej czasu na takie codzienne zajmowanie się wspólnotą i pewnie logowali część obowiązków czy to prezbiterium czy to dziekanom w naturalny tor powstawało takie jakie współzawodnictwo czy też może właśnie próba rozpychania się czy też wyznaczenia granic władzy tak oczywiście toto i jest jest też naturalne, że to, że to napięcie się w tych dniach pojawi tak to Doda to nie jest rzecz rzecz niezwykła to, że co wiemy co wiemy właściwie o w UE czy skontrolujemy tak samo orzekł że, że na podstawie zakazów dla prezbiterów możemy wnioskować, że coś robili, czego biskupi sobie nie życzyli, ale to są takie powiedziałbym negatywny oznacza, że wie wiemy na podstawie zakazu rzec, że coś było pewną praktyką w taki test jest bardzo bardzo dobre pytanie, jakie są nasze źródła i rzeczywiście dotyka pan dotyka pan pewnego problemu, przed którym stajemy w UE, że my mamy z 1 strony mamy źródła narracyjne teksty hagiograficzne żywoty świętych z 1 strony czy 3 teksty historyczna opowiadająca o historii franków cieczy królów winnych regionach późna antycznej wczesnośredniowiecznej Europy i też te źródła są ewidentnie skoncentrowane na biskupa ach, no bo biskupi są ważniejsi tak, bo do boju koni mówi autor władcy i bardziej słuchają bo, bo oni stają na czele kościoła, bo oni mają pieniądze, bo są mądrzejsi, bo ich bardziej widać i w tych źródłach prezbiter są słabo obecni, a z drugiej strony mamy źródła normatywne, ale mamy, zwłaszcza kanony synodalne, które namówią tego ci nie wolno robić tego czy nie wolno robić tego czy nie wolno robić im media często jesteśmy w sytuacji, w której dosyć trudno nam jest skonfrontować te źródła normatywne które, które zawierają głównie zakażeń z źródłami ze źródłami innego typu no rzeczywiście podejrzewamy tak skoro są zakazem to prawdopodobnie była jakaś jakaś taktyka której, której zakazywano albo wcale do końca tego nie jesteśmy pewni, bo z uprawą róż później antyku ma różne funkcje rzeczywiście w późnej starożytności nie nie konstruuje się, jakby całego rynku teoretycznej struktury prawa, która stara się przewidzieć każdą każdą sytuację my mamy powody, żeby przypuszczać, że skoro powstaje zakaz to było to było zjawisko, ale to zjawisko mogło wystąpić w pewnym momencie, a późniejsi prawodawcy po prostu uważali za swój obowiązek powiedzieć, że oni też uważają to zjawisko za niedobre obrzydliwe mimo tego, że ono żona nie istnieje wrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o dziesiąty 40 za kilka minut dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia praca po informacjach i państwo gościem jest dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego od 20 13 roku trwa projekt za grube pieniądze to ponad 1 000 000 zł brutto za adekwatny pieniądzach Orlik, przy którym pracuje 5 osób z tego 4 osoby przepraszam z tego 3 są zatrudnione ze środków tego efektu w ich również po 4 latach dość do wniosku, że małe źródełko w ich poniesienie nie absolutnie nie rzeczywiście dajemy je mogą sprawić takie wrażenie stałem się przy naszym przynoszą swoim ostatnim NWZA w projekt młodzież jako źródeł zasilić mienie nie my naprawdę siedzi ngo od rana do wieczora, starając się jakiś ożywczy z tymi źródłami które, które mamy jesteśmy na Czerniakowie można żyć i kochankę mieć na nie próbowaliśmy, a z tym źródłem jest ten problem, że Olesno w dużej mierze powtarzalne jak mówiłem przed chwilą złotych od tych aktach synodalnych, którzy strasznie dużo i które zasadniczo mówiło raz po raz nie wolno mieszkać w prezbiterium z kobietami zakazana jest Symfonia nie wolno prezbiterium wyświęcać charyzmy tak tego jest tata powtarzał wolność jest dosyć dosyć nużące, ale te teksty trzeba wejść się głębiej żeby, żeby zrozumieć jak wyglądała jak wyglądała rzeczywistość n p . wśród tych wśród tych kanonów, które zakazują prezbiterium mieszkania z kobietami mamy taki jest 1 z Kanta wiecznych lodów afrykańskich, które mówi najpier w w sposób bardzo zdecydowane nigdy żaden duchowny nie będzie mieszkał z jakąkolwiek kobietą, chyba że w Polsce kropkę nad chyba, że to jego matka albo siostra matki albo jakaś inna krewna albo żona syna no i oczywiście, jeżeli jest taka ogólna potrzeba, żeby ktoś ze służby był no to jasne, że tak my widzimy tę scenę na synodzie, w którym wszyscy zgadzają się to do zasady k, a potem zaczynają drapać się w głowę w PE i myśleć o przeróżnych sytuacjach które, których życie komplikują i to nam pozwala zobaczyć jak i jakie złożona była rzeczywistość poza tym poza poza tekstami normatywnymi i poza tą wielką narracją historyczną mamy cały szereg drobnych w domu staram się zbierać źródła wszelkiego rodzaju zbieranych od wszelkiego rodzaju pochodzące z późnego antyku, która rzucają nam snopy światła na prezbiterów w tym czy innym miejscu my widzimy n p. widzimy na wkład inskrypcje w spójną antycznej dziś pani, która jest wystawiona przez żonę prezbitera swojemu mężowi, gdy rząd prezbiterium w ogóle nie widzimy wiemy, że nie mieli, ale dzięki tej inskrypcji widzimy kobiety, których dumna z tego, że jest żoną prezbiter opisała, że zasadniczo pisała w swoim mężu i pisała o sobie, ale żaden sposób nie próbował ukrywać się na tę inskrypcji tak to znaczy była dumna z tego, że miała dobrego męża, który był prezbiterium widać, że w tej społeczności jak bycie żoną księdza jest powodem do dumy tak to nie jest tak, że mamy księdza, ale ma żonę trudno nie mamy księdza, który ma dobrą żonę czy mieliśmy księdza, który ma dobrą, który miał dobrą żonę, która wystawiła mu po wystawiła ona roboczy apelują do księży zobaczcie jak było na początku nie wstydzisz się swoich żon, więc teraz w salonie gier chce bardzo mocno zaznaczyć, że wprawdzie w nasieniu ich bać swoich obrazów, gdzie w naszym lesie jest wprawdzie w naszym projekcie, jakby pojawiły się pojawiły się pytania czy po projekt nie powinien mieć jakiegoś aspektu wdrożeniowego, że tak powiem i czy nie powinien pomóc rządy współczesnym kościołem my tworzymy wielką bazę danych którymi, w której umieszczone są wszystkie źródła późna antyczne dotyczące prezbiterium i zastanawiamy się nawet ta baza danych nie pomoże kiedyś zarządzać kościołem na szczeblu diecezjalnym, a może nawet, a może nawet wyższym, ale rzecz, że żarty na bok nie próbujemy mówić współczesnemu Kościołowi jak ma, ale jak ma funkcjonować, ale miasto kobiet, ale pokazujemy mu Hey jak funkcjonował jak funkcjonował w późnym antyku mamy też innego typu Mag mamy mamy nagle mamy list papieża papieża Leona, który próbuje rozstrzygnąć spór oraz pewnej i tarski diecezji, gdzie prezbiter, że pokłócili się ze sobą z lokalnym biskupom pierwszeństwo tak my widzimy na ogół prezbiterów jako, jaką jest zwarty szereg duchownych, ale są pojedyncze teksty, które pokazują nam zobaczyć jak ta grupa funkcjonuje wewnątrz siebie tak jak ja ustala się, kto jest przez 3 spośród tych FTTH tych ludzi, którzy są za rok zasadniczo równej również stopniem ważniejsze, kto jest, że kto jest mniej ważne tak to jest bliższy biskupowi ale kto siada na lepszym miejscu w kościele jak to było wręcz Orawa do głoszenia Kazań ogólne ogólna zasada, którą ustala się Leon plan wprowadzić jest taka, żebyśmy trzymali się stopnia, że starsi państwo przeznaczy nieważne jest, kto jest mniej, kto jest bardziej zdolne z UE nie jest ważne, kto jest mocny w tej staż ważne jest ważne jest to święceń jest czytelna i prosta zasada i różnymi, dlaczego stara się wprowadzić, a jednocześnie widzimy, że to zaś, że nie może z za każdym razem funkcjonować na wkład w Hiltonie na początku pod koniec czwartego wieku lokalny biskup fora Walery już zachęcił swoich wiernych, żeby złapali my przebywającego w tym w tym czasie przejazdem w tym mieście Augustyna późniejszego Świętego Augustyna człowieka, który ma w tym w tym czasie już opinię człowieka Pobożnego świetnego, ale i świetnego oratorium łapią drugi zaległ już go wyświęcania na miejscu biskup Augustyn zostaje zostaje prezbiterium i widać, że to od samego początku jest człowiek, którym ma wśród arbitrów hit, ponieważ pozycja najważniejsze to on będzie głosił kazania Zmierzch biskupa ani inni starsi od niego, więc ta, gdy sytuacja wygląda różnie tak to my my mamy, więc snop światła na na 1 gość mamy snop światła na nas na drugi kościół to co widzimy, że to jest to, że sytuacja jest do dziś kształtuje na miejscu nie zawsze ten sam nie zawsze w ten sam sposób go, ale czy na podstawie wyjątków można wnioskować o codzienności chaty toto to jest znowu bardzo dobre pytanie ile i trudna kwestia tak historyk bardzo często, zwłaszcza w późnym antyku staję staje wobec tego pytania tak czy, jeżeli mamy jedno potwierdzenie takiego zjawiska to mamy dziś do czynienia z wyjątkiem czy czy z regułą, a ich 2 3 i gdzie właściwie granica wieku z odpowiedzi na jezdni jest taki jest więc, że niemieckie powiedzonko używanej przez przez historyków starożytności już z dziewiętnastym wieku raz znaczy nigdy 2 × znaczy zawsze takie idee to jest ona to jest powiedzonko, które określi w jaki sposób zgodny z nową boi się trzeba, że nie trzeba szukać, ale nierealny my robimy inaczej niż normy minie nim nie postępujemy w ten sposób to znaczy my staramy się te staramy się powstrzymywać z wyciąganiem wniosków tak długo, dopóki nie zgromadziliśmy w pełnej bazy źródłowej i dlatego nasz projekt dlatego pierwsza część naszego projektu właśnie temu służy zebrać wszystkie źródła, które mamy, ale potem próbujemy wnioskować z tego z tego co się co się da i PRL właściwie nigdy nie uznamy, że 1 epizod stanowi regułę, ale 2 epizody nam dają domyślenia i staram się nawet nie mając więcej poświadczeń danego zjawiska staramy się zrozumieć wiedząc o tym jak funkcjonuje kościół w późnej starożytności staramy się zrozumieć czy te 2 epizody mogą, ale opisywać sytuację, która nie potwierdzono, gdzie indziej mogłaby występować staram się zrozumieć, dlaczego inne źródła o tym, o tym zjawisku nie nie wspominają, jeżeli uznamy, że zjawisko należy szybko do siebie strefę to znaczy, że on nie jest ani zachwalane przez biskupów pani potępiane tylko wtedy stają się w jaki sposób tolerować, bo wprawdzie chwalić niema czego, ale głupio trochę ganić, bo bała, bo nie może być inaczej tak jak Niemcy matki mieszkający w oczy czy siostry mieszkające z duchownym sióstr Miłosierdzia tak znane, ale tułów zrozumiawszy to, że jakby szansa zachowania, ale szansa poświadczenia tego zjawiska w naszej widać jest mała myślimy sobie o Kai w tej sytuacji w 2 poświadczenia tego zjawiska, które miał małe szanse na to żeby, żeby pojawić się w naszej ewidencji to jest dużo tak, ale z drugiej strony, jeżeli mamy 2 × poświadczone zjawisko, choć po, którym wszyscy powinni wiedzieć, którą wszyscy powinni trąbić tak, bo jest, bo jest ważne i Indie i godne pochwały tak jak n p. to, że wszyscy liderzy PiS bierze, że prezbiterium w czystości seksualnej, tak więc gdybyśmy mieli, gdybyśmy mieli tylko 2 poświadczenia tego zjawiska to błąd pomyśleli sobie ochotę to to przez całe kilka wieków 2 takich było, który broni byli w stanie się, ale pochwalić zaznacza, że nie mamy żadnych nie mamy mamy trochę więcej niż 2 wielu tego nie jestem w stanie panu w tej chwili powiedzieć, ale zjawisko czysto Chile rozruch ile palców rąk ja bym pana zachęcił w takim razie może wszystko już zarezerwowane wolne i wszystko od zainteresowanych słuchaczy do spojrzenia do naszej bazy danych którą, którą łatwo jest wyszukanie Cis login hasło login hasło, ale dnem będą zadał mi pan podchwytliwe pytania nasze drogi, które zarówno rynku gazu pierwsza to jest to na nogach Gascoigne login hasło znikną znikną jesienią tak, dlatego że ważne jest cały czas istnieją do dziś zachowała do skorzystania z bazy, która jesienią będzie dostępna w Azji tak podobają się do badania coraz bardziej panie redaktorze ja panu udostępnia Legimi hasło już w tej chwili w klasie, a udostępnienie nawet wszystkim czytelnikom co prawda wszyscy wszystkim słuchaczom login Edytor hasłom, ale Editors raz 2 3 wykrzykniki w ich format jajach jak na lato, gdy panie profesorze czeka jeszcze warto byśmy powiedzieli gdy, dokąd się mają udać chaszczami słuchacze wzięli w prezbiterium z Project trąbka PIH UW krótko po LO tak jest dobrze mówi, że ten to niełatwe jest potem trzeba jeszcze tam nie prywatność połączenia zwalczyć go za szerzeniem certyfikatu http Mazowsze w AWFiS trwa, a w każdą rzecz proszę opisać wybryk może tak proszę pisać, żeby ktoś zainteresowany co ja państwu wszystko bowiem dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego upaństwowiony gościem informacje o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA