REKLAMA

Müller: Przyszłymi nauczycielami zostają osoby, które ledwo zdają maturę.

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-17 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:13 min.
Udostępnij:

Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego mówił w TOK FM: Przyszłymi nauczycielami zostają osoby, które ledwo zdają maturę. To się musi zmienić.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM trwale w Piotr Müller wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego i dobry w tym proszę pana napisał pan kiedyś, że jest zwolennikiem likwidacji gimnazjów Castoramy w liceum tylko te programy 3 kropek Najman jeszcze programy w liceum rozumiem, że pan jakoś rzuca na nią okiem zainteresowaniem, jakby powiedzieć na oględziny idzie dobrą stronę myślę, że kluczowe są nie tylko nie tyle programy nawet co ma wykształcenie nauczycieli dlatego też istotne, aby Rozwiń » nauczyciele i przygotowanie do przygotowań do kształcenia wg nowych metod, choć bardzo duże trudno już teraz obecnie, wkładając toby faktycznie ta nauczanie było coraz lepsza ale kto to jest wyzwanie, które stoi przed nami akurat przez Mińsk przez ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego przez inny przedmiot system edukacji narodowej, czyli wydanie nowego rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia dla nauczycieli no ale dba o to by żył tak grzecznie, pod którym dzieje się coś dobrego nie ma się wpisał się dowiedzieć na co tak dobrego siedzi nie myślę, że pracują opracowują dopracowują każdy potrafi z dniem od jaj jest w ogóle to rozporządzenie sektorowe podlega właśnie pode mnie tego mi zależy na tym, aby tam budynku pojawiło się przede wszystkim nowe narzędzia nauczania czy po roku, żeby uczyć jak uczyć się prawda, bo to jest bardzo ważne to jest też ostatnio miał spotkanie z Radkiem Kotarski, który wydał ostatnio bardzo ciekawą książkę na temat właśnie metod uczenia się to zainspirowało mnie to właśnie do tego, aby przejść przyjrzeć się dokładnie programom nauczania standardom kształcenia właśnie dla nauczycieli i tutaj jest duża praca przed nami w szczególności, dlatego że też zmieniła się struktura właśnie w oświacie co pan w ramach tych prac co pan takiego myślenia, że za 10 lat jak się spotkamy to pan powie zrobiliśmy dla mnie jest istotne kilka rzeczy przede wszystkim odejście od teoretycznego nauczania w zawodzie nauczyciela takiego na czym stricte teoretycznego, bo to jest moim zdaniem teraz jest bardzo duży nacisk na teoretyczne kształcenie dla mnie ważniejszy jest, aby nauczyciel był w czasie ma siłę student w czasie, gdy uczy się do zawodu nauczyciela, więc stał przed tablicą więcej stał przed prawdziwymi uczniami, żeby miał kontakt z nauczycielami praktykami, a miejscy czystą teorią pedagogiczną niestety, bo ona jeszcze w Polsce też nie jest nasz myślę na tyle rozbudowana metodologicznie, żeby było tak bardzo istotna w czasie procesu to jest NBA z instytutów kształcących nauczycieli w Polsce o instytucji jest bardzo wiele to jest ponad 100 podmiotów z tego co pamiętam w tej chwili bardzo wiele uczelni publicznych, która naszym zdaniem nie powinno kształci dlatego też reforma szkolnictwa wyższego, którą właśnie skierowaliśmy do Sejmu przewiduje, że nauczycieli będą mogły kształcić tylko te uczelnie, które prowadzą badania naukowe, czyli mają co najmniej kategorii bez nowej klasyfikacji kategorii naukowych co oznacza w praktyce, że większość uczelni publicznych straci uprawnienia już za rok pewnie szkoleniu wszyscy ruch rektorzy dziekani uczelni niepublicznych to słyszeli to może powtórzmy stracicie znaczną część swoich pracowników nie nie stracą część pracowników do nas mogli być znaczna, jeżeli kształcenie odbywa się bez badań naukowych kształcenie nauczycieli przyszłych to niestety koniec przymykanie oczu na to, że kształcimy nauczycieli słabych osoby, które mają kształcić nasze dzieci bardzo często dostają się na studia z wynikiem 30 % matury myślę, że nic sobie nie życzy z rodziców, aby takie osoby później kształciły ich dzieci szampan się dlatego mają 30 proc nie było słabych nauczycieli, a nie mówi o tym, że nauczyciele przyszli nauczyciele, gdy rekrutują się na studia uszkodzona jest wynikiem 30 proc z natury rzeczy przyszłymi nauczycielami zostają osoby, które ledwo zdają matury bardzo często i to jest sytuacja, której nie możemy po prostu tolerować, lecz na studia nauczycielskie panel kultura znawcami czy i Europejski kamień lub chustami też bardzo często zostają ludzie zdani na 3 5 prace natury prawda ADO takich jak rozkładają Grozer tylko oni uczą późno nasze dzieci z Kętrzyna przytomnie, że zawód nauczyciela musi odzyskać należną mu rangę i ktoś odbywa na 2 poziomach 1 z innej strony na wysokim poziomie kształcenia, a z drugiej strony no też kwestia odbioru prestiżu zawodu, jeżeli widzimy, że nauczycielami chce się niekoniecznie nawet w szkole już bezpośrednio, ale uprawnienia do pro do bycia nauczycielem zyskują osoby, które ledwo zdają maturę lub popełnia podstawowe błędy ortograficzne to niestety no taka sytuacja nie może być tolerowana przez wiele lat była drodzy państwo wód w Polsce przez wiele lat w uczelniach publicznych niepublicznych dochodził do sytuacji, w której był no z nauczycielami zostawały osoby, które ledwo zdawały maturę no chyba to nie jest dobra sytuacja tych za PRL -u było lepiej w GM Rudnik stać nas wrażenie, że nauczyciele mieć lepsze wyniki na Wembley inteligentniejsze niż na początku lat dziewięćdziesiątych w Polsce studiowało niecałe 10 % każdego rocznika obecnie 1 50 % to nie znaczy, że to jest źle, ale to znaczy, że musimy zdawać sprawę, że nie jest pewne, że zróżnicowanie osób, które kończą studia jedne są osoby lepiej przygotowane drugie gorzej, ale generalnie uważam, że ma szerokie kształcenie na poziomie wyższym ma swoje zalety, ale z drugiej strony musi muszą też być środki stromy zjazd odbywa się kształcenie elitarne, ale nawet najlepsze polskie uczelnie przyjmują niestety rozdano znajdują się rzadkie są dobre szkoły w Polsce dobre licea technika podstawówki tam kształci nauczycieli nadawać ich tym prowadzącym badania naukowe naukowcom, bo nie ma żadnego powodu, żeby myśleć nad dawcy prowadzący badania geologiczne i będzie lepiej kształci nauczyciela niech ktoś inny, o ile pan trafił w sedno, bo jest zwolennikiem ogromnym tak, aby więcej zajęć było prowadzonych przez nauczycieli, którzy spędzili lata przed tablicą i faktycznie prowadzi zajęcia, ale z drugiej strony jest potrzebny wkład teoretycznym też nie możemy go bagatelizować, ale to musi być prawdziwy skład teoretycznie na wysokim poziomie badań naukowych, a nie prowadzono próby zajęcia prowadzone przez profesorów, którzy rzadko od 1 0 lat i przeprowadzi żadnych badań z uprawnień wc ma pan z Lechem wynikają one obiektem jak to pan zrobić, by przy nowo nauczyć przyszłych nauczycieli na studia tylko takich, które zdadzą go jest na 70 % maturę z polskiego zostały rozszerzonego został wymyślony dla Romów są one ze szkół nauczycieli, którzy źle mówią po polsku, choć nie byłoby złym rozwiązaniem, ale kosztowny społecznie i bardzo kosztowne społecznie mamy zaraz wybory samorządowe panie Piotrze, a potem parlamentarnych prezydenckich, kto ma na nas głosować po wyrzuceniu nauczyciele ze szkół, bo nie liczą po Polsce nikt nie mówi o wyrzucaniu nauczycieli mniej o kształceniu nowych nowych nauczycieli i to musi być podlegają one 20 lat starszy pójdę na emeryturę bez przesady na 10 ograniczenie liczby studentów, którzy studiują na kierunkach nauczycielskich myślę, że nikomu nie szkodzi takim w tej chwili tych absolwentów jest więcej niż potrzeby rynku pracy, więc tutaj nie ma żadnego problemu, ale z drugiej strony no i jak to zrobimy po pierwsze, pozwolimy kształcić nauczycieli tylko najlepszym uczelniom to i tak będzie kilkadziesiąt, więc to nie jest mało obecnie po ponad 10 0 natomiast natomiast no to już samo w sobie podniesie poziom na poziom nauczycieli, ponieważ mnożnik mniejsza liczba będzie porosły studiowała siłą rzeczy mniejsza liczba absolwentów będzie miała słabe wyniki, ale z drugiej strony no to jest to co powiedziałem wcześniej, czyli zmiana rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia z 1 strony chciałbym, aby więcej tam było zajęć praktycznych prowadzonych przez nauczycieli, którzy mają doświadczenie zawodowe w szkole, a z drugiej strony, żeby te zajęcia teoretyczne prowadzili faktycznie naukowców, którzy mają osiągnięcia naukowe, a to jest mierzone w naszym przypadku system nauki szkolnictwa wyższego kategoriami naukowymi w, kiedy się stało sąd lustracyjny ma pan taką wypowiedź klasy wynotowałem skrzętnie w dzień smutny obraz środowiska sędziowskiego, które robi wszystko, by zbudować przekonanie, że nie warto startować do KRS -u środowisko sędziowskie się przestraszyła i dodaje, że nie docenia pan chłodno stan środowiska sędziowskiego w dochodziłoby do KRS -u inaczej porównywałem to sytuacje do sytuacji, który powstawał, kiedy faktycznie sąd lustracyjny nigdy nie było chętnych do tego, aby w tym sąd lustracyjny może czekać no była presja środowiskowa w czasie, gdy powstał sąd lustracyjny to był temat bardzo trudna i niewielu było odważnych sędziów, którzy chcieli tam orzekać nawet mimo tego, że był tam wyższe pensje no porównuje trochę sytuację do Oscara szef BOR nowego okresu od tamtej sytuacji to też była ogromna presja środowiskowa na to, aby sędziowie nie kandydowali do KRS -u z okna i ci, którzy kandydowali niekoniecznie znali śmietankę środowiska sędziowskiego należną, jeżeli to po pierwsze, każdy mógł kandydować do KRS, jeżeli ta filiżanka, której pan tak ładnie powiedział chciałaby kandydować nic nie stało na przeszkodzie dziwnym trafem nie podjęli rękawicę, ale nie spróbowali kandydować nie może mieć taką możliwość myśli pan też ze środowiskiem akademickim nie jest i nie będzie bardzo podobnie to znaczy, że współpraca z rządem prawa i sprawiedliwości, zwłaszcza takim rządem, który ostatnio trochę drgnęło w sondażach w dół nie będzie wcale mile widziane nie będziecie mieli wielu zwolenników sympatyków ludzi, którzy ze szczerą dobrą wolą będą wprowadzali w ten światły choćby nie świat legł w 8 światłe reformy tylko to będzie tak robione na łapy SA Wr z tym liderem dostęp studiował nadał panu pomoże tamten czas był w wojsku Gowin kiedyś też mu pomoże, że w sumie będzie katastrofa nie absolutnie naczyń 2 lata ciężkiej pracy z środowiskiem akademickim współpracowaliśmy przy powstawaniu tej ustawy tylko przypomnę, że reformy, po które poparły wszystkie reprezentatywne organizacje środowiska akademickiego rada główna nauki szkolnictwa wyższego, która składa się od studentów profesorów promesą INFOR PL krajowa reprezentacja doktorantów krajowa z konferencji rektorów akademickich szkół polskich konferencja państwowych wyższych szkół zawodowych i t d . tak dalej, więc no to jest kompromis ustawa z kompromisem zdrowym kompromisem, który z 1 strony łączy ambicje nasza, jeżeli chodzi o podniesienie pozycji polskiej nauki z międzynarodowych rankingach w ogóle międzynarodowym rozpoznawalność polskiej nauki na świecie z drugiej strony zasad zrównoważonego rozwoju i z tych 2 stron niestety w sytuacji, gdy jest kompromis są pewne niewielkie, ale mimo wszystko zarzuty, na które są naturalną sytuacją, gdy jest kompromis no niestety tak to wygląda, ale tak taki model przygotowania tej ustawy przez przyjęliśmy dla radiowej jedynce mówi pan, że byłby pan skłonny do takiej bez ubek ubek dezubekizacji na uczelniach trudne słowa musimy się go wszyscy nauczyć i co wymiana myśli o naszym to jest rozwiązanie, które przyjęliśmy w ustawie o stwierdziliśmy, że osoby, które były tajnymi z pracownikami funkcjonariuszami służb bezpieczeństwa nie powinny funkcję pełnić funkcji istotnych w uczelni z punktu widzenia zarządzania uczelnią, czyli nie nie mogą nie będą mogły być rektorami z organami sądowymi uczelni zasiadać w Senacie w Kolegium elektorów i tego typu organach wydaje się, że ono tutaj jest też istotna, aby pewne cnoty moralne było East były ważne w przypadku, gdy ktoś takie funkcje pełni, ale nikogo nie chcemy zwalniać uczeń to są nadal będą tam przecież pracowały mogą prowadzić badania naukowe krytykować rząd proszę bardzo to jest dozwolone przyszliście do mnie taka metoda na Juergena Kloppa, że jak będzie teraz wielka awantura, bo Miedź wprowadzać reformy, które jak zacznie być wprowadzana rynek naruszył wiele interesów no tak po prostu jest tym reformami dużych środowiskach to wtedy ludzie będą zajmowali 1 z ubogich racją i jakoś to pójdzie nie to w ogóle nie o to chodzi po prostu to jest czas wreszcie przeprowadzić ten proces i tyle czy wydaje mi się, że to ośrodek akademicki już wiele lat temu temu po nas do tego dojrzeć niestety nie dojrzało podobnie jak z pewnymi zmianami w środowisku sędziowskim, które środowisko samo się nie oczyściło w tym wypadku my tutaj rozwiązania z stosujemy dosyć klarowne nie radykalne, ale z drugiej strony zmieniające obraz środowiska akademickie warto jest 1 z najmniejszych elementów tej reformy ważniejsze są rozwiązania systemowe promujące przede wszystkim jakość badań naukowych zamiast publikowania masowego w oczy wreszcie jakości studiów dziękuję bardzo Piotr Müller ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego wiceminister tego bardzo poranek Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA