REKLAMA

Państwo, szkoła, klasy

Światopodgląd
Data emisji:
2018-04-17 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:19 min.
Udostępnij:

Dodatek 300 złotych na wyprawienie dziecka do szkoły będzie kosztował rocznie ok. 1,5 miliarda rocznie. To dlatego, że pieniądze mają dostać wszyscy. Czy nie lepiej skupić się na najuboższych i zaoferować bardziej realne sumy? Czy może uniwersalne świadczenia są lepszą odpowiedzią na rosnące podziały klasowe? Rozwiń »

Polski system edukacji pełen jest dziur i bolączek. To właśnie o problemach i próbach reformy przez obecny rząd rozmawiają Agnieszka Lichnerowicz oraz dr Przemysław Sadura, autor książki "Państwo, szkoła, klasy". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz, państwa gościem jest teraz dr Przemysław Sadura z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry, a w kontekście naszej rozmowy przede wszystkim autor książki czy relacji, interpretacja z wielu badań "Państwo, szkoła klasy", którą wydało wydawnictwo krytyki politycznej, nad którą radiu TOK FM ma patronat. W pewnym momencie będziemy mieć dla państwa kilka egzemplarzy tej troski, więc proszę być czujnym, jeżeli będziecie zainteresowani to dam sygnał do wysłania maili.  Rozwiń »
To jest może tak pozwolę sobie z chłopem stąd opowiedzieć wydają się opowieść o tym jak szkoła i konserwuje może trochę zmniejsza, a może powiększa istniejące społeczeństwo nierówności społeczne i nie tylko konserwują, ale też je legitymizuje w jaki sposób to znaczy ja ją czytałam trochę jako opowieść o polskim społeczeństwie właśnie z perspektywy edukacji i coś niezwykle ciekawa i fascynującą opowieść i to co chciała bardzo podkreślić, bo na szkole tak jak na wielu, że tak wielu z nas oczyścić zna świetnie i ma dużo dopowiedzenia, ale to jest książka, która oparta bardzo na badaniach wzięli mężczyźnie będziecie państwo zgadza się proponuje po nią sięgnąć i wtedy budować swoje argumenty, bo to jest bardzo dużo faktów, zanim jednak przejdziemy do tego jak Polska szkoła konserwuje podziały społeczne podziały klasowe, którym chciałbym zapytać gościa przypomina dr Przemysław Sadura jest państwo gościem ostatni pomysł czy ostatnią propozycję, a może obietnicach rządu premiera Morawieckiego o wypłacie takiego 300 zł dla każdego ucznia na początek roku szkolnego argumentacja oczywiście taka, że w państwie rządzonym przez pary, która chce wspierać rodzinę takie wsparcie się przyda szczególnie tym uboższym, ale dostaną wszyscy równo 3 100 300 zł jeszcze ma to być w tym roku i co pan na to idea jest bardzo słuszna jak tylko dla radził premierowi Morawieckiemu, żeby wziąć próbował wyprawie za 300 zł dzieci do szkoły, a reżyser mocno, że nic albo nudna no ale że, jeżeli chcemy rzeczywiście odciążyć rodziców z UE to ta kwota powinna być bardziej adekwatna do wydatków, a myślę, że każdy rodzic wie ile wydaje pod koniec wakacji w 3 na początku września na torze posłać dzieci do szkół, ale idea jest bardzo słuszna i to co jest najważniejsze w tej w tym pomyśle torze ma to być świadczenie wypłacane wszystkim władz większy niż mówią, że to jest bez sensu męczyć będzie ten program jak takie są szacunki niezależnie od rządu mógł kosztować może 1 , 5 miliarda rocznie mnożąc 300 zł przez liczbę uczniów no i 1 , 5 miliarda rocznie dla każdego podczas gdy można, by było to akurat wylicza Piotr Pacewicz wokół mógł zrealizować marzenie edukacji w 1 50  00 0 ubogich uczniów na czym czy nie lepiej sprofilowane właśnie większą sumę dać tym, którzy bardziej potrzebują nowych domach tych 300 zł, dla których no to pieniędzy nie ma się aż takiego znaczenia bardzo cenię Piotra Pacewicza, ale w tym przypadku absolutnie się myli nie ma nie ma zupełnie racji po pierwsze, zapomina o tym, że takie oświadczenie skierowane tylko do ubogich potrzebujących wprowadził rząd Platformy i co się stało okazało się, że większość potencjalnych beneficjentów nie miała w ogóle pojęcia, że coś takiego się u nas dzieje w UE nie potrafiła złożyć wniosku, ale te pieniądze były niewypłacone były ogromne pieniądze czekające na tych rodziców, którzy nie wiedzieli jak oni sięgnąć albo wstydzili się, ponieważ takie można oceniać, ale chcą karać, a nie, ale wtedy takie świadczenie z tygla stylizuje się odwołam do moich rozmów z rodzicami polskimi rodzicami w wielkiej Brytanii rozmawiałem tam z rodzicami i 3 klas średnich takich klauzul w OFE w Polsce no i byliby zaliczenie może do niższej jednak klasy średniej i nic z rodzinami ze środowiska wśród tylu lat nikt nie miałem rozmówcy, który nie zacząłbym od tego, porównując gry angielskiego i polską szkołę zasoby tego że wysłanie dziecka do szkoły w Anglii nie kosztuje rodzica nic dostaje plecak dostaje książki dostaje wszystko w zasadzie nie dostaje tylko i wyłącznie śledczym tylko mam mundurek kupić, ale jeżeli jest ubogi to wtedy państwo w oczach i tak byłoby to byłoby idealnie traf chciał się w adwokata rola adwokata via Regia była trochę jednak próbuje zrozumieć, bo to jest naturalne, że byłoby Super, gdyby on dokładnie można było mnie 30 0 1 50 3 3 2 00 0 realnie, żebym go sfinansować potrzeby podręcznikowe i t d . no ale budżet jest jakość ograniczone, jeżeli mamy do wydania to 1 , 5 miliarda powiedzmy, że to są szacunki znacznie lepiej byłoby to przeznaczyć na wsparcie uczniów, którzy bardzo potrzebują, o czym pan pisze w swojej książce idol, bo go do potrzeb ich ogromny również finansowe może blokują możliwość edukacji, a on udział w wydaje się, że jednak jej jednak nie, bo to jest zapominamy o tym co jest bardzo istotne że, a między klasą średnią, zwłaszcza taką wielkomiejską jest stabilną klasę średnią przewyższa średnią, a ludem rośnie luka to już jest ich przepaść rośnie jest taki trend to ptak, ale chodzi też ani nie nie tylko lukrem w takim sensie o twardym ekonomicznym tylko chodzi przede wszystkim o taką lukę emerytalną tak i teraz generowanie projektów świadczeń, które będą skierowane tylko i wyłącznie do uboższych będzie potęgować frustrację klasy średniej i tak warto to dojdzie na napędzał to przekonanie że lud jest uprzywilejowany, że absolutnie wolny świat tego unikać tak powinniśmy iść w stronę uniwersalnych świadczeń, bo one dają podstawę do tego, żeby trochę skleić teraz zjeżdżający się SN w mętnej szaleństwa dobra właśnie jak to teraz przejdźmy do książki przypomnę państwu dr Przemysław Sadura jest autorem naprawdę fascynującej książki państwo szkoła klasycznej opowieści nie tylko w Polskim systemie edukacji, ale tak naprawdę w dużej mierze żołnierzom polskim społeczeństwie polskim systemie, ale właśnie z perspektywy oświaty na jej Anne pisze pan o tym od teścia od państwa zachęcam do wysłuchania rozmowy, które już są Przemysław Sadura w przeprowadziła Zuzanna Piechowicz tam wiele aspektów naszej liście nie chciałbym powtarzać, więc w dużej mierze mogę powiedzieć także szkoła konserwuje pewne podziały klasowe zaraz przejdziemy do pytania czy konserwy czuje i że jeszcze bardziej wzmacnia czy to przepaści przez właśnie Polski system edukacji rosną czy jednak trochę udali się mimo wszystko i zmniejszyć, ale my robimy to co poniżej klasyk tak jak pan nie definiuje nigdy nie za i Drewnica niezależność banków pieniądz ach to jest bardzo istotne jest to co jest najważniejsze torze, a on się oraz wyrażają przede wszystkim przez co warto sięgnąć stylem życia przy pewnym zbiorem posta w wobec rzeczywistości społecznej w tym przypadku wobec szkoły, chociaż oba inaczej postrzegamy też szkołę oraz dla klasy średniej w Polsce, a rondo w dużym stopniu tak, bo Karol klasa wyższa od przymusu zniewolona się czuje i czeka na to kiedy zaczną się studia i zacznie się dziać coś ciekawego klasa średnia to nauczyciele klas tolerowała urzeka, kiedy zacznie się praca albo jak szkoła zawodowa i zacznie się uczyć czegoś brak jest konieczne zmarnowanie zadowolenie, ale i porażki klasa średnia pościeli i szkolenia chodzi o to, że Polska szkoła jest dosyć anachroniczna cały czas daleka od praktyki od życia i przede wszystkim na skupiona na pamięciowym nauczaniu na dość abstrakcyjna, ale na tym polu, ale marzenia wyznaje stanie to przetrzymania, tyle że Adam Czerniak z kim przekaz kulturowy tak często znajduje się w tej rywalizacji, a z wypowiedziach rozmówców z klasy średniej chcieliśmy na taki fragmenty, w których na torze i ciągle jestem oceniany, że rywalizuje z innymi, że albo rządzącym mediom, że im wyżej pan, że Acta wspinanie się to jest klasa co pasuje bardzo do, a Johaug, a takiego nastawienia oraz hali, a więc Osucha znak Lenina Stalin wezwał strony oraz złego słowa i analiz ważne jest bardzo ciekawe, czyli takiego otoczenia kulturowego do tyczącego spiralnego dla jego wyposażenia, a takiego różne predyspozycje i wyobrażeń dotyczących tego jak funkcjonuje świat jak człowiek powinien w nim funkcjonować do czasu, gdy jest to bardzo dużo ciekawych wątków, ale chciałam, żebyśmy w drugiej części rozmowy przede wszystkim właśnie wrócił do mego pytania czytałam ten dzisiejszy system edukacji Impel począwszy od przedszkola przez szkoły średnie podstawowe gimnazjum lub brak gimnazjum szkołę średnią studia wyższe czy on sam te podziały klasowe które, których rodzą się już dzieci do klasy czy on to wzmacnia czy jednak trochę zmniejsza też chciał, żebyśmy zmierzyli się z tymi strachami obawami klasy średniej, a oto, kto ucieka z tych szkół publicznych, żeby ratować swoje dzieciaki właśnie przed niskim poziomem nauczania jak pan przekonał, że to jest jednak szkodliwa nie tylko dla tych uboższych, z którymi mimo jako społeczeństwo powinniśmy się Solidarność, ale również dla nich samych, czyli odwołać się do ich interesu, ale to wszystko po informacjach dr Przemysław Sadura autor państwo szkoły klasy jest państwa gościem w kat, a świerk lub podglądu kart w 2 Agnieszka Lichnerowicz w studiu cały czas dr Przemysław SA dura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego autor książek, ale ostatnia najnowsza to państwo szkołach klasy i siostrze przy witam się dobrem w 2 dzień dobry i ich tak jak państwo my mogliśmy w pierwszej części, a tamta książka to jest rezultat wielu badań, których współuczestniczył Anglia Przemysław Sadura którymi kierował na temat polskiego systemu edukacji to jest opowieść przede wszystkim pisana z perspektywy klasowej to znaczy co Polski system edukacji tak jak on skonstruowany patrząc na niego swej dłużej perspektywie to jest jakiś żadnej perspektywy jak to wpływa na poniedziałek czasowa w Polsce no i tam ICO zmniejszają się czy zwiększają dzięki polskim szkołom, a on publicznym, a jej, że mogłoby być gorzej biorąc pod uwagę jak bardzo jest indywidualizm mało się społeczeństwo w okresie transformacji i jak szybko i drastycznie rosną nierówności i społeczne wyrażone chociażby kapitałem ekonomicznym to to mogłoby być gorzej szkoła ale, produkując zawsze reprodukuje oraz nierówności nie ma możliwości je zmniejszać albo zwiększać wpis stosunkowy, jakie są, więc Polska szkoła sobie z tym radziła nikt nie na jej kozie i co nie znaczy, że doskonale było mnóstwo przestrzeni do tego, żeby zrobić to poprawiać tylko niepokojący był, tak więc trend kierunek miasto, że różne reformy, które z działek poprawić tam skuteczność oddziaływania szkół w zakresie zmniejszania nierówności nie nie wychodziły do końca na chociażby reforma sześciolatków, dla których miała nie masz dać szansę wcześniej zacząć edukację, ale też w związku z tym skokowo zwiększyć dostęp do przedszkoli, a to ten wasz klub Ronina, żeby go znaleziono w dole, a dokładnie na badania pokazują, że jeżeli chcemy skutecznie oddziaływać na nierówności w kapitale kulturowym, czyli wiedzy o takim oświecić kompetencjach kulturowych nierówności wyniesione z domu wynikające z tego, że lot jedni rodzą się w rodzinach profesorskich najmniej w rodzinach robotniczych i są inaczej wyobraża pan, że dziś dyplomy dziedziczy się, kiedy jak kiedyś Tomasz Lach z jedno i trochę to trochę tak to trochę tak to wygląda więc, żeby zmniejszać tę nierówność widać dzieciom po porównywalne szanse to trzeba zaczynać edukację jak najwcześniej zasadzie wolności od trzeciego roku nie później zawsze ze wszystkimi dziećmi albo ją przeszkolenia w Polsce na tle statystyk dla krajów OECD przez cały czas transformacji wyglądało bardzo źle ja to zmienić reforma sześciolatki, która została dozorem uproszczona tak źle cofnięta czy chodzi o realizacji z oczu trzeba bardzo źle z wdrażana i sposób jej wdrażania doprowadził do tego, że została zanegowana i przez tych, którym miała służyć, a więc rodziców z klas ludowych i przez tych aut, którzy nie dostrzegali w tym realizacji swoich interesów, czyli rodziców z klasy średniej w Görlitz brak prawa i religie, które miało to reformy w swoim programie, ale momentalnie się z niej wycofał i reforma jest elementem reformy edukacyjnej PiS było wycofanie się z obniżenia wieku obowiązku szkolnego podstawowego poniża jako jedyna taka obowiązkowa przymusowa można było powiedzieć to ma największe szanse wyrównywania tych nierówności, więc zmniejszania tych nierówności, więc inny jest dłuższy ten okres tym większe są szanse z tej perspektywy można, by powiedzieć, że zarówno likwidacja gimnazjów, jaki likwidacja obowiązku szkolnego dla sześciolatków no jest niekorzystna tak naprawdę dla klas ludowych jak kolory tej kategorii, który pomoże woła o tak, bo skrócenie skrócenie rzecz za wydłużenie podstawówki o 2 lata nie rekompensuje tej straty związane z likwidacją trzyletniego gimnazjum próg selekcji, który obowiązywał po gimnazjum to wtedy dzieci, które do tej pory chodziły do tych samych szkół rozdzielały się na te, które trafiają na licach zgorzeli cech NIK-u zawodówek to on teraz tylko rok jest o rok obniżone tak chcieli do tej sprzed kryzysu segregacji dochodzi wcześniej to jest zawsze niekorzystne z punktu widzenia z zmniejszania nierówności, a wtedy to jest bardzo dużo wątków organizm żony o nich porozmawiać, ale bardzo ciekawa jest obok toż to co podkreślaliśmy znaczenie kim pan mówi o klasach do sumień nie tylko z perspektywy finansowej co jest bardzo ważne i okazywania głęboko w meczach bardzo dużą też kwestie kulturowe to znaczy nasz stosunek do szkoły, które wynosimy z domu to to czy szkoła jest dla nas perspektywą na rozwój kariery czy przy jakimś przykrym obowiązkiem służby trudno radzimy, ponieważ nie mamy dziś na obowiązki albo zaległości, więc kary i t d . i t d. to jest 1 rzecz druga opisuje pan bardzo ciekawe jak jednak w szkołach też dochodzi do selekcji choćby klas profilowanych czy potem na podstawie egzaminów do kolejnych szkół więc, jakby ktoś, kto ma trudny start bardzo szybko traci tak naprawdę możliwości zmiany swojego statusu, ale to pytanie w takim razie do pana z tej perspektywy jakaś jak pan Bóg został zapytany o to im Jana Krzystyniaka reformy czy jakaś forma czeki reformy dziś byłoby ono najkorzystniejsza, bo tam to nie tylko kwestia organizacji szkół to jest też kwestia przekazu sposobu mówienia o wiedzieliśmy, że to jest bardzo sposób mówienia klasy średniej na 3 odnoszący się też czasami do wartości klasy średniej sposobu postrzegania świata ani mniej dot czasami tego zrobić tych kodów kulturowych, które wrastają dzieciaki czynności 3 FM wśród pracowników niżej wykwalifikowanych i jasnego i nie chodzi o to, żeby na ty teraz chcę sprawić, aby szkoła była miejscem, w którym klasa średnia z klasy średniej będą się czuły jest niedobrze nie na absolutnie nie chodzi o to, aby szkoła była miejscem, w którym nie tylko dzieci z klasy średniej, ale również z innych klas będą czuły się wystarczająco dobrze, a jest to stosunkowo łatwe do zrobienia, a wystarczy, żeby nauczanie w szkołach było mniej anachroniczne mniej pamięciowe mniej abstrakcyjne, a bardziej oparte na praktyce bliskie życia eksperymentu metody naukowej z wolnego można dania rozwiązań po pierwsze to jest nowoczesny sposób przekazywania wiedzy, a czy inaczej nie da nic nie da się w wychować obywateli, którzy będą refleksyjnie zastanawiać nad otaczającym światem pracowników, którzy będą innowacje NIK kreatywni, a to są te hasła, które do dużą częścią dyskursu ta obecna to są oczekiwania wobec uczniów, którzy mają być w przyszłości obywatelami, a on z pracownikami więc, ale skorzystał na tym, że klasa średnia klasa lub areszt dla klasy ludowej to jest on ranny był brak poręczy miejsce 3 niż dym sposób abstrakcyjnego wykładania pieniędzy z ze względu NATO, że to elementem takiego podejścia klas ludowych zaś był pewien praktycy branży uczymy się rzeczy, która wierzymy, że będą one do czegoś potrzebne na nie będziemy chcieli uczyć języka obcego, jeżeli nie wyobrażamy sobie, że wyjedziemy do innego kraju, ale przy dużym wzroście mobilności z również tej grupie zaczynamy się go uczyć, bo widzimy sens, a i podobnie z przypadku Eryka każdego innego abstrakcyjnego w grudniu 2 nie, robiąc praktyczne lekcje warsztaty gotowania można wytłumaczyć większość teorii fizycznych chemicznych można wprowadzić elementy biologii wszyscy na tym skorzystają taka szkoła będzie ciekawsza no bo dokładnie tak funkcjonuje szkoła angielska i kiedy rozmawiałem z polskimi rodzicami, którzy mieli porównanie, bo chodzili do polskiej szkoły ja już dzieci wysyłali do szkołę angielskiej nie było nawet 1 osoby z klasy średniej, która by tęskniła za tą polską szkołą z jej anachronicznym program, ale dziś jeszcze bardziej palącym na czym właściwie nie wiem czy palącym wynikającym z tego problemem jest ucieczka części tych, których na to często stać uczniów klas średnich szkół publicznych, dlatego że no właśnie rodzice chcą się trochę troszczą się o rozwój swoich dzieci o ich przyszłą perspektywę mówiąc często wolą za nią zapłacić za miejsce w szkołach po prostu lepszych lig to pisze pan jest taki byłby katastrofą dla szkół publiczność nie wszystkim są takie szkoły publiczne średnio w Polsce, które są najlepsza, ale dla wielu innych i teraz a, że to jest oczywiście bardzo szkodliwe dla klasy ludowej rano, bo dostaje gość szkoła tylko pytanie jak pan przekonał tych rodziców z klasy średniej, że żal, że również to nie jest dla nich dobra a gdy zauważą tego, że jak mnie nikt nie liczę na siłę przekonywać nikogo do wysłania dziecka do szkoły, która jest po prostu zła co są szkoły, które nie dają sobie radę wykonawczą nie dają sobie radę merytorycznie natomiast to są raczej wyjątki i tak z większości szkoły publiczne z funkcjonują nic nie najgorzej biorąc poprawkę na to, że ich program jest znaczny wzrost o lepszym, a my właśnie to lepsze podejście, którym panuje praktycznie niższa lub pobudzający do dyskusji tak dalej tak tylko, że tak, a o pierwsze tablica wysłanie dziecka do szkoły prywatnej już mocarza jest dużym obciążeniem jest dość dobra szkoła w krajach mógłbym zacytować naszej historii ze szkół prywatnych również warszawskich, których dzieją się rzeczy, których nikt nie akceptowali świeczkach publiczne, więc to nie jest też tak, że mamy różnicę jak nie wiem między niebem ziemią 3 3 3 3 czy nie ma tylko nie już szkoły prywatne też potrafią funkcjonować niedobrze nauczyciele mogą się czuć pod dużo większą presją rodziców mogą też zawierać oceny po to, żeby się przypodobać swoim losie tam dziać różne inne rzeczy mogą, żeby nie radzicie wychowawczo, kiedy trafi dziecko jest niedostosowany do reguł, które nauczyciel chciałby grać bardzo często rodzice w mieszkaniach prywatnych, dążąc do już tak inwestorzy mają świadomość realiów znalezienie skali Liroy jest, ale jak zachęcić do szkół publicznych koncertach rezerwy w tym okresie rozwojowym, kiedy dziecko chodzi do szkoły bardzo istotne jest KON tak, że już zaradność, a nie żyjemy w społeczeństwie wielokulturowym, ale z dnia 9 rdzy rzadko zdarzają się szkoły, w których mamy zamiar rozdać broń sama tego kultury KUL i kultury klasowego jest, więc może o i jedyny element wielokulturowości, z którymi możemy mieć do czynienia, czyli od początku, a przyzwyczajanie do tego, że trzeba rozmawiać z ludźmi, którzy mają zupełnie inne podejście do życia zupełnie inny system wartości, a mimo to musimy funkcjonować w 1 w środowisku to będzie później procentowało w jego życiu teraz co mam ich Gąsiora będzie gorzej przygotowany na studia, ale nie prawda okazuje się, że obecnie korporacje w Polsce inwestują w szkolenia pracowników re mają ich nauczyć właśnie współpracy pracy w grupie empatii, bo tego wszystkiego Polska szkoła przestała uczyć i tego wszystkiego dzieci z klas średnich, które trafią od samego początku do niepublicznego szkolnictwa nic nie doświadczą swoim życiu doświadcza wżyciu dorosłym i zdrowy rozum będziemy wracać RM tych argumentów tutaj Przemysław Sadura ma znacznie więcej z Czech państwo zgadzacie czy nie, jeżeli miasto interesuje proszę pisać maile na światopogląd ma potok kropkę FM kilka książek dla państwa mamy one są oczywiście też dostępne poza naszym radiem państwo szkoła klasy to jest to publikacja książka dr Przemysława Zadury, o której rozmawialiśmy, która jest oparta na wielu badaniach nad Odrą z państwa ostrzega 01 02. rozesłałem bez historycznych, że nie zniechęcać potem to jest niezwykle ciekawe aktualne polityczne czy społeczne społecznie bardzo istotne dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa gościem bardzo za to dziękujemy dziękujemy z i tyle co dziś dla państwa przygotowałyśmy razem z Anną Skłodowską, iż Martą liczbą program realizował Adam Szulc informacja o nich Charles Barton, aby tak, a świerk lub podgląd itp
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA