REKLAMA

"Wymiar sprawiedliwości ma służyć wymierzaniu sprawiedliwości, a nie załatwianiu spraw"

Analizy
Data emisji:
2018-04-18 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasz kolejny gość Katarzyna Kruk sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa także członkini stowarzyszenia sędziów polskich Iustitia dzień dobry panie sędzio dzień dobry będziemy rozmawiać o raporcie Helsińskiej fundacji praw człowieka dr Barbara Grabowska Moroz Małgorzata siódemka z tejże fundacji przeprowadziły 2 0 wywiadów z odwołanymi prezesami i wiceprezesami z 14 miast, choć oczywiście MO realizacje kompetencji ministra Ziobry, która to kompetencje pan minister Rozwiń » prokurator generalny uzyskał po nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych, a tej nowelizacji pan prezydent w lipcu ubiegłego roku nie zawetował ją od sierpnia ubiegłego roku do lutego tego roku minister mógł sobie odwoływać jak chciał go chciały, gdzie chciał z tego prawa korzystał odwołał ponad 1 40 niemalże wszystkie 1 5 2 1 4 9 prezesów i wice prezesów no ta rewolucja kadrowa LM no właśnie chyba państwo tego się nie spodziewali ani sędzia to szczególnie się nie spodziewał, ale nie spowodowała tego co rzekomo miała dać reforma wymiaru sprawiedliwości, czyli na usprawnienie systemu oczywiście, że nie dała w moim przekonaniu też widać nie mogła, bo żadne narzędzia z tą reformą nie przeszły nie przyszło więcej etatów nie przyszło więcej sędziów nie przyszło więcej urzędników sądowych w to jest pomijane w tej całej reformie przede wszystkim każdorazowo uzasadniać jej potrzeba tym, żeby było przed przeprowadzono rozprawę, żeby sprawnie prowadzone rozprawy i tutaj mówi się o sędziach nikt nie znają się z tego co słyszą ani słowem o urzędnikach sądowych podczas gdy to, żeby się rozprawa odbyła wymaga, żeby tego, żeby wysłać wezwania wysłać zawiadomienia przygotować sprawy przygotować akta tego nikt inny nie zrobisz urzędnik sądowy żadnych narzędzi ku rzeczywistemu polepszeniu w wieku tych postępowań nie dano odwołanie powołanie jakiegoś przełożonego na jakim szczeblu w obojętność to mnie Sąd Rejonowy Sąd Okręgowy czy też jakiekolwiek inne nic nie pomoże to wiedzą, że pytano o to polityków prawa sprawiedliwości także samego ministra Ziobry, kiedy ta dyskusja w trakcie procesu legislacyjnego trwała i zarówno politycy PiS jak sam Zbigniew Ziobro upierali się, że ludzie też są ważni, że to właśnie na lodzie wprowadzą tę zmianę, choć oczywiście wszyscy doskonale zdawali sobie sprawę, że chodzi o czystkę kadrową zastąpienie jednych drugimi zaś zresztą ten raport też pokazuje się to odbywało pana odwołujemy dlaczego, bo tak tego pana po wuju my dlaczego, bo tak chcemy i właściwie na tym się kończyło zresztą do odwoływania odbywał się w trybie rewolucyjnym tak, czyli bez białych rękawiczek doszedł dowiadywał na korytarzu z plotek albo faksem faksem dostała taką decyzję o powoływaniu na to bardzo często przyjaciele znajomi królika, ale wracając z tych problemów pani, mówi że niema żadnych narzędzi, ale też są pewne utrudnienia w dawkach minister skomplikowaną procedurę występowania o delegowanie sędziów rzeki sędzia jest dziś potrzebny pisze się wniosek o to, żeby gdzieś delegować przychodzi z ministerstwa lakoniczna odpowiedź nie akurat tej tego miałam okazję mniej lub bardziej doświadczył też na swoim własnym przykładzie no cóż mogę powiedzieć każdy chciałby chyba poznać powód, dlaczego za jakiś tam przecież spotka się z decyzją odmowną nie ma tych przyczyn nie są podane takie przyczyny ma to być może, w jakich przyczyn są nadal jesteś tam problemy, a on, że nie ma konkursów na wolne miejsca sędziowskie tych wakatów jest już 500 plus skoro mówimy o przewlekłości spraw sprawy są przewlekłe, bo sędziowie są obciążeni pracą, ale skoro czeka 500 miejsc na kolejnych sędziów nie są obsadzane dotąd siłą rzeczy nie będziemy walczyć z przewlekłością to jest 1 sprawa druga sprawa jest taka, że też sam system w moim przekonaniu nic a nic się nie zmieni ich dłonie uprościć procedury jak długo nie zostanie zrealizowana zrealizowano chociażby ten postulat, o którym od dłuższego czasu Ministerstwo Sprawiedliwości mówi n p . o wyprowadzeniu pewnej kategorii spra w sądów akurat w tym kontekście mowa o wykroczeniach tak długo nic się tu nie zmieni a kto miałby zajmować wykroczeniami tutaj były różne pomysły ja ostatnio Sioma takiej koncepcji, że co do zasady mandat za wykroczenie ma wymierzać policja 3 poniekąd ma to być tak jak teraz natomiast zmiana miała polegać na tym, że nie ma możliwości odmowy przyjęcia mandatu, a jedynie, jeżeli ktoś się nie zgadza to później po przyjęciu mandatu może występować do sądu to była biedna w ostatnich koncepcje, które do mnie dotarły, ale jakkolwiek, by tego postępowania nie ukształtował się od dłuższego czasu mówi się o to, żeby wyprowadzić te sprawy z kognicji sądów w jakie bariery jeszcze pani dostrzega jeśli chodzi o sprawne prowadzenie spra w raz, że zbyt mała liczba sędziów i oczywiście znam ten argument jest podawany przez ministra sprawiedliwości, że w innych krajach jest sędziów mniej, ale w innych krajach też sędziowie niekoniecznie zajmują się sprawą przepraszam o to, że ktoś n p . poprzez nie sprząta w innych krajach jak w wielkiej Brytanii mamy ogromną rzeszę sędziów zawodowych czy sędziów pokoju trojga finały, które rozpoznają pewną kategorię spraw to jest 1 rzecz druga rzecz to, o czym wspomniał urzędnicy nie masz to, że z rozprawa się nie odbędzie, dlatego że Mączka nie zawiadomimy kogoś komu mam obowiązek zawiadamiać nie zawiadomimy, dlatego że nasz urzędnik, który ma 500 spra w do wykonania akurat te sprawy wykona zbyt późno no to w oczywisty sposób taka rozprawa się być nie może on system wprowadzono ostatnio system losowego przydziału spraw w i urodą miała być właśnie ta gwarancja, że te sprawy nie będą jakoś przydzielane w Solino towarzyskiej niewłaściwej to miało służyć również zgodnie z tym co mówiło ale o czym mówił minister sprawiedliwości wyrównaniu obciążeń sędziów to co zauważyliśmy dotychczas system nie jest sprawiedliwe to znaczy nie jest tak, że każdy dostaje taką samą liczbę spraw są osoby, które zostały ich dużo więcej albo dostają dużo cięższe gatunkowo sprawy są takie, które nie są po prostu losowano, bo są losowane bardzo rzadko natomiast my nie mamy żadnej możliwości weryfikacji, bo minister przecież nie ujawnił on jak ten system działa, jakby tego kodu źródłowego nie mamy żadnej możliwości zweryfikowania w jaki sposób ten system, jeżeli w ogóle on do sprawy przydziela, dlaczego jakaś patologia tego losowania tak coś do stołu powiedzmy 5 spraw rzeczywiście dużych ciężkich, a ktoś dostał dużo mniej albo dużo lżejsze co więcej my nie jesteśmy w stanie wykluczyć, że w ogóle żadnego systemu nie ma być może jest to tzw. ręczny przedział w Ministerstwie Sprawiedliwości, który ma na celu albo zapewnienie, żeby dana osoba dostała daną sprawę z jakiś przeciętny albo, jeżeli chcemy komuś zrobić krzywdę no to samemu powiedzmy 1 0 dużych ciężkich spra w i wiadomo, że one w rozsądnym terminie rozpoznana nie będą, bo nie ma na to szans, a potem pojawią się zarzuty, że sędzia sobie po prostu nie radzi ono właśnie, jeżeli byłaby możliwość weryfikacji, dlaczego jak ten system działa czy rzeczywiście to był przecież losowe w jaki sposób wygenerowane zostało, że ktoś dostał powiedzmy 5 dużych ciężkich spraw wartość tylko 1 małą wydaje mi się, że przynajmniej byłoby to bardziej przejrzysta nowo oczywiste sposób, jeżeli ktoś zostanie wylosowany do 1 0 dużych ciężkich spra w to niema szans, żeby one takie poziomy odbyły się sprawnie wcześniej sprawy były przydzielane w kolejności, więc jeżeli w danym wydziale jest n p. 5 sędziów i 1 dostał jakąś dużą ciężką przykrego umorzą, że następne 4 będą rozłożone prawda po innych sędziów, bo to później sędzia znieść to wg kolejności następowało i było sprawdzane przede wszystkim kwestia także, która pojawia się w tym raporcie Helsińskiej fundacji praw człowieka to jest kwestia rosnących obowiązków statystycznych i taki cytat utopią jest myślenie, że skoro wszystkie inne dokumenty są prowadzone w wersji elektronicznej do tych danych generują się samoczynnie od listopada 20 15 roku wchodziliśmy powolną ewolucję w kierunku założenia, że prezesi sądów nic nie robią tylko trwają na stanowiskach to zmierzał w kierunku tego nawet nagrać swoją kadrę zarządzającą nie po prostu nie robi nic się nie generuje samo ja nie jestem w stanie zliczyć ile razy na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy trzeba było sporządzać i jakieś informacje n p. ileż najstarszych spra w wszystkie sprawy, które trwają powyżej 2 koni powyżej 3 powyżej 5 lat, jakie czynności zostały podjęte jakieś czynności pozostają do wykonania prac dwujęzyczny to są wszystko informacje, które są w systemie informatycznym, dlaczego zatem minister prezes nie jest w stanie ich sam sobie pobrać tylko nakłada na sędziów na kierowników sekretariatów na przewodniczącego wydziałów obowiązek, a w konsekwencji na samych sędziów, bo przecież my to powinniśmy sporządzić w obowiązek opisania jeszcze raz z tego samego pisma w systemie jest tego nie jestem w stanie stwierdzić z matmy świadczy to, o czym Ano o tym, że samotność nic nie generuje teraz chciałbym panią sędzię zapytać o konsekwencje tego stanu rzeczy na była rewolucja kadrowa w, a wiemy, że ci, którzy zostali powołani na miejsce odwołanych nie wiadomo dlaczego ponieważ nie raczono z nimi podzielić się przyczynami tych odwołań to często są osoby, które mają jakąś skazę chociażby na karierze zawodowej n p. koszt dyscyplinarkę album są znajomymi po prostu inne pana ministra pana wiceministra, ale na razie zostawmy innym wiadomo, że nie będzie, bo nie ma instrumentów poprawy w systemie wymiaru sprawiedliwości to, jakie będą tego konsekwencje, bo 1 z byłych prezesów przepytany przez fundacje w tym raporcie mówi tak widzę przyszłość wymiaru sprawiedliwości w czarnych barwach przewietrzyć środowisko autorytety będą traciły naznaczeniu straciły punkt odniesienia, a konformistyczne postawy będą bardziej dolegliwe dla naszego środowiska jeśli są w pełni zgadzam w każdym środowisku, w którym ludzie pracują ze sobą no, a sąd też jest takim środowiskiem, gdzie sędziowie czasami sądzą w składach wieloosobowych gdzieś się współpracuje ze swoim urzędnikiem sądowym, jeżeli wprowadzimy atmosfery pracy opartej na konflikt oparty na konflikcie na nieporozumieniach na wątpliwościach na braku akceptacji siebie nawzajem to praca w takim miejscu po prostu staje się ona mnie do wytrzymania kryteria odwołań z tego co minister sprawiedliwości na różnych konferencjach wskazywał były, o ile sobie przypominam tego rodzaju, że któryś sąd jest n p. przeproszono ostatnim miejscu pod względem jakiegoś tam kryterium na oczywistym jest dla mnie, że i, jakie kryteria Wyszkoni ustanowieni, że nie mamy daną liczbę sądów to któryś zawsze pod jakimś względem będzie ostatnim pod to wynika z matematyki w związku z powyższym można sobie w zasadzie dowolnie ustanowić jakiekolwiek kryterium i stwierdzić, że w związku z tym ten sąd sobie, a tym samym jego prezesowi nie razi to któryś z kolegów satyryków z ZUS dokonał, gdyż taki rysunek rozmawia właśnie 2 odwołanych prezesów za co ciebie odwołali jednak mówić za najmniejszą liczbę faksów w sądzie, a drugie mówi o mnie za zbyt małą liczbą okien, a ich mniej więcej w tak to wygląda jeszcze z tą z tą oceną w pełni zgadzam na jej cześć zaufanie do wymiaru sprawiedliwości nie wzrośnie ludzie nie będą bardziej zadowoleni oczywiście, że nie wymiar sprawiedliwości jak sama nazwa wskazuje ma służyć wymierzaniu sprawiedliwości ani załatwianiu spra w wymierzanie sprawiedliwości zakłada, że sędzia ma czas ma czas nie ma godzinę na to, żeby sprawą się zająć przeczytać przygotować na tyle na ile godzin można go Macias na to, żeby rzeczywiście ją przemyśleć przeczytać na spokojnie zastanowić się przesłuchać te osoby, które są do przesłuchania bez pośpiechu bez myślenia, że ja mam jeszcze 6 z praw do rozpoznania musimy prawda powoli kończyć w aut nie sprzyja to w żadnym razie taka nagonka atakiem zachowania, które widać, że już zerkam nerwowo na zegarek no cóż może pomyśleć strona, która stanie na sali, że tutaj nic dobrego serca na dzień się, ale nie będzie nie będzie miał możliwość człowiek przedstawienia swoich racji, a on co więcej ja myślę, że więzienie w jakim sądzie albo jakimś referacie sędziego na wyniki statystyczne jakoś rażąco odbiegają w górę od wszystkich innych to dla mnie byłby to sygnał alarmowy to znaczy, że coś jest bardzo nie tak, jeżeli ktoś jest w stanie rozpoznać 200 spraw w miesiącu podczas gdy wszyscy inni w 5 0 Katarzyna Kruk sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa także Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia była naszym gościem przy 19 bardzo dziękuję panie sędzio ja bardzo się z ruchem na walizkach przez państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA