REKLAMA

Słowacki bez aktorów na scenie

Data emisji:
2018-04-19 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
20:03 min.
Udostępnij:

Reżyser teatralny, Michał Zadara opowiada o swoim spektaklu "Sen srebrny Salomei" w Teatrze Studio w Warszawie. W spektaklu nie zobaczymy aktorów, jedynymi osobami na scenie są reżyser oraz muzyk Wacław Zimpel. Michał Zadara sam przedstawia oraz analizuje tekst Juliusza Słowackiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą studiu zanosi się Michał Zadara reżyser teatralny dobry wieczór dobry wieczór i będziemy zapraszać państwa na spektakl, który w niedzielę zobaczymy będzie miał premierę swoją na scenie w teatrze studio w Warszawie płacą połowę kultury sen srebrny Salomei jedno Michał zaprasza nas na bardzo ciekawy spektakl, w którym będzie tylko on na scenie aktorów nie będzie ale zanim dopuszczać do głosu Rozwiń » i zanim będziemy o tej samej i o jej następnych dniach rozmawiać to Enea mam taką ono informacje, na której mi zależy, żeby jeszcze raz ją państwu przekazać na pewno państwo słyszeliście już informacja Radia TOK FM nieraz się o godzinie dwudziesty rozpoczyna się ner koncert łączy nas pamięć dysk koncert plenerowy każdy no może na niego bym przyjście ten koncert oczywiście jest organizowany przez muzeum historii Żydów polskich Polin odbywa się właśnie na przed pomnikiem bohaterów getta w Warszawie bardzo bogaty bardzo niezwykłe program tego koncertu wystąpili m. in. narodowa orkiestra Symfoniczna polskiego radia w Katowicach chór Filharmonii narodowej usłyszymy też prawykonania utworu rodzi Mirandy lipskiego utwór, który został skomponowany właśnie na tę okoliczność bardzo gorąco państwa zapraszana do ne wydarzenia o godzinie dwudziestej początek znamy teraz nowo oczywiście mówię o tym, 1 koncert jest Anna zorganizowany w ramach obchodów 7 0 i piątej rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim ranne, więc jeszcze w domyśle warto dzisiaj do końca dnia na ten temat na tą sprawą się pochylić no, a my zapraszamy państwa na niedzielę sen srebrny Salomei w teatrze studio w Warszawie i Michał Zadara pozwala sobie nie pierwszy raz w swoim zawodowym życiu na eksperyment tym razem myślę, że niejedna osoba będzie zaskoczona, gdy przyjdzie na spektakli zobaczy ciebie nie zobaczy tam aktorów no to jak Słowackiego się wystawia bez aktorów, dlaczego w ogóle tak no to jest pytanie o tym, po to czym jest w ogóle teatr i dzisiaj czas właśnie prosto z pierwszej generalnej i była inna regionalnej dyrektorka teatru Natalia Korczakowska jestem filozoficznym umysłem właśnie zaczęła stawiać ważne wg niej pytania, które co w spektaklu jeszcze w tym mniej zajmują tam się męczy i musi wygłosić bez dużo wiersza ale, ale Natalia mówiono to jest pytanie tylko tak, że skoro jest możliwe spektakl bez aktorów na to czym właściwie jest spektakl, w czym właściwie starać skoro można zagrać 3 czy zrobić spektakl bez spektaklu na scenie jestem ja ja opowiadam widzom co bym chciał wyreżyserować to znaczy co by tam się pojawiła na scenie, gdy pytam, bo spektakl, więc ten spektakl w pewnym sensie jest w głowach widzów głowami widzów dokładnie w wyobraźni widzów, ale też bardzo dużo tego tekstu mówię na czym bardzo dużo testów dramat, ale też dosyć dużo tego tekstu mówię i to dla mnie pewnie było koniec z gazem w powodem, żeby w ten sposób się zająć słowackimi snem srebrnym Salomei, ponieważ dosyć dużo już tych tematów wierszem wystawiłem i bardzo dużo krzyczy na aktorów im każe mówić w takiej, a nie inny sposób tak, żeby wieś były zrozumiałe bardzo dużo pracujemy nad tym, żeby to co mówią aktorzy wierzą, że to bez miała bardziej niż nieodległy panel jak się uczymy w szkole nie dla pana też jak szkoła warszawska uczy czegoś takiego, żeby to pięknie brzmiało, żeby było prowadzone też przez RM i t d. oczywiście, żeby za staż był ale, ale jak to jest taka tradycyjnie tak też dzieli szkołę warszawską chce się ze mną jak melodią formą, a szkołą krakowską w razie zajmuje spać analityczne się zajmujemy się jeszcze dość mówienia wiersza jej dla tych pań z państwa, który szedł obok interesują nadal z Krakowa byli wszyscy członkowie teatru Rapsodycznego, czyli teatrów w tym czasie uczestniczył Karol Wojtyła przez jakiś czas i w którym się nauczył dobrze mówić i wykorzystywać swoje umiejętności potem, gdy wygłasza różne groźne pamiętne przemówienie, więc to jest na pewno tradycja, do której ja bardzo mocno nawiązuje się uczyłem uczyłem się ułudą nauczycielki, która uczyła się nauczycielka u nas się jak to się uczą bezpośrednio Gontarczyka czy założyciela Dead teatru Rapsodycznego RM i to mówienie wierszem jest dla mnie czymś bardzo ważnym i bardzo często przyczyna tych aktorów i mówię, że mają mówić taka nie inaczej dużo pozować pamiętać o o 7 c, a poza plazmowych o wykończenie fraz i t d. tym i bardzo często sam sobie myślę no ale jest to, skąd jak oni mogą zaufać, że ja to, że wiem, o czym mówię, więc skąd, skąd oni wiedzą, że mogą zaufać i rzezie taki moment, kiedy pomyślał sobie oka na to teraz jest moment, żeby po prostu spróbować wystąpić przed ludźmi powiedzieć coś się wg mnie tak powinno się mówić Zawadzkiego na razie dlaczego teraz jest moment, bo ty my ten tekst jest jakości wyjątkowo bliski czy Edyty sam poczuł się gotowy na to dlaczego akurat przy przy przy tym srebrnym snu Salomei tedy na pewno jest tak, że to jest niezwykle krwawy i widowiskowe dramat to znaczy jego byłoby bardzo trudno wystawić, ponieważ wymaga wymaganiem płonący cerkwi n p. dla was jest nadal gigahercach dokładnie dokładnie 1 i i ich u i lepiej jest, jeżeli widz to sobie wyobrazić i w ogóle tak jakby istota teatralności dla mnie, że teatr wtedy jest skuteczne, kiedy widz przychodzi i może sobie wyobrazić coś z tym, że spektakl czy powinien działać w wyobraźni widzów i dobra scenografia jest taka, która uruchamia wyobraźnię widza w tym za to nie nie jestem zwolennikiem takiego tematu, aczkolwiek wiem, że ludzie też lubią uprawiają, żeby ktoś zachwyca pięknem obrazów n p. Robert Kubica niestety reżyser, który po prasę, by zachwyca pięknem obrazów i moim zdaniem to jest dosyć wtedy płaskie, aczkolwiek to jest wielki mistrz nijak nie chce nie chce mi IBEX urąga czemu ale, ale to jest LM, ale to, o co mi chodzi w teatrze jest to, że jak n p . w Makbecie Szekspira wchodzą postacie na scenę i mówią o c za piękny zamek, jeżeli w inscenizacji postawi ten zamek w basenie to ten tekst jest Panic, a jeżeli nie ma nic na Sejm tak jak było Szekspira to wtedy ten tekst spłacać mianowicie pan też, by umeblować głowę i widzów, więc LM, więc tak samo tutaj mówimy o tym co się dzieje ja mówię o tym co się dzieje i to się, jakby dzieje mam nadzieję, że w głowach w głowach widzów i do tego jeszcze dochodzi już bez logo mówię odpowiadam to pytanie do tego jeszcze dochodzi taka rzecz, że na Ukrainie w osiemnastym wieku, kiedy na macie gdzieś była bardzo żywa tradycja Dziadów i dziadem dziad to była taka klasy społecznego żebracy decydujący żebracy i o nim mężczyźni, którzy jak po, którzy śpiewali pieśni dziadowskie czy to byli żebracy, którzy rodzina czeka na wesele po nim się zawsze dawało pieniądze i jedzenie tak dalej i oni śpiewali pieśni dziadowskie, które upamiętniały, jakby dawne historie ukraińskie i inna i to był samotny mężczyzna, który wyśpiewywał cały świat, więc je, w którym zajeżdża do znudzenia obraz dziadem, który na scenie opowiada dawne historie ukraiński zaś to kultura osobista kultura osobista dobry wieczór w studiu za mną wciąż Michał Zadara reżyser zapraszam cie państwa nasenne srebrny Salomei w teatrze studio w najbliższą niedzielę premiera tego spektaklu na już usłyszeliśmy, że rząd, że także Michał sam na scenie bez aktorów będziemy się z tym tekstem Juliusza Słowackiego Ellen mierzonej zapytam czy właśnie w jakiej formie my ten teksty usłyszymy, bo z 1 strony Elenę wiemy, że ty lubisz przedstawiać klasykę taką, jaka ona jest bowiem chociażby to zrobił z dziadami Mickiewicza, że tam wszystko słowo ne posłowie tak jak zostało napisane, a z drugiej strony ten też TEN -T ten teatr, który ty robisz, który jak bardzo lubię taki bardzo mocne analityczne, czyli wprowadzać widzów z taką renomę dobra no no w taki swój TOK myślenia w UE i przekazuje te swoje wnioski, do których sam przy danym tekście doszedłeś, więc sens srebrny Salomei będzie, w którym teatrem na 1 idol mam nadzieje to znaczy jest dosyć dużo wiersza, który nie mówię ze sceny takie zostało napisane i bardzo pilnujemy tego, żebym nie gadał, że nie grała aktorsko w sensie, że jej widz mógł sobie wyobrazić 1 aktora, żeby zrozumiał ten weksel mógł sobie, żeby wzbogacić świetnych aktorów, którzy bytomianie z drugiej strony rzeczywiście opowiadam całą fabułę dramatu i też trochę analizuje chciałbym więcej to robić, ale już nie mamy też na to czasu, bo ten z, bo ten dramat jest bardzo skomplikowany niż dużą wagę, żeby opowiedzieć nam to trzeba to czas na to poświęcić i Ewie zapowiada ten temat i też go analizuje rzeczywistość obok leży, by zrozumieć co od co tam chodzi jacy to są żołnierze którzy, walcząc jak inni chłopami na to trzeba zrozumieć co się działo w 1 70 0 sześćdziesiątym ósmy roku na Ukrainie mianowicie Debora Konfederacji Barskiej i koliście znak, która była bardzo krwawym buntem chłopów, którzy chłopi wtedy Knighta wszystko tłumaczy w spektaklu, że chłopi wtedy w ogóle nie posiadali ziemi to jest bardzo ważne byli niewolnikami u polskich panów była wielka przepaść między klasowa między polskimi posiadaczami ziemi, a ukraińskimi chłopami, którzy byli niewolnikami tez Konfederację Barską można zrozumieć jako rodzaj takiej Konfederacji tak jak w Ameryce 10 0 lat później, że właściciele niewolników związali się razem stworzyli, jakby taki związek był przeciwko reformatorskiej polityce króla i oni na siłę na wesele chłopów na 1 Nana Nana na UW na nic komu odłamy od jej odłam kościoła katolickiego na na grecki katolicyzm po to, żeby chłopi zostaliby pod wpływem Polski i jako reakcja na to się z Łodzi jako mężczyzna to był bunt chłopów chłopi byli albo właśnie niewolnikami albo byli z biegłymi chłopami w lasach to się nazwą Hajda matce ani mieszkali w lasach były takie banda zbójców do tego się przyłączyli się Kozacy i integrować z budowało się przeciwko temu całemu systemowi wejście znanemu i ten błąd, ale stłumienia tego buntu to to jej wydziedziczenie męża ofiary to jej było o mniej więcej 100   00 0 do 200  00 0 śmiertelnych ofiar czy tor, bo takie ludobójstwo na skalę dwudziestowiecznej bez przerażające i to co jeszcze jak cechowało tą przemoc to było starzeję była niezwykle okrutna i słowacki to bardzo dokładnie dokumentuje to znaczy z władz miał doświadczenie, bo z Krzemieńca czy bez Ukrainy ma miał w żywe żywą pamięć swojej rodzinie po prostu pokaż mężczyźnie jakością próbował to prze prze prze przedstawić im jak się powie na ten temat się, mówi że jest cmentarz, który musi stłumić bunt chłopów dotyczyła w ogóle zrozumieć jacy chłopi, dlaczego się buntowali, jakiego napięcia i to wszystko trzeba opowiedzieć oczywiście jest pytanie bez Paco opowiadać coś co jest tak odległy od nas to znaczy 1 jest dla mnie znowu przy tej pracy mimo tego, że w sumie to wiedziałem, ale znowu była szokiem, że do reformy rolnej po czterdziestego czwartego roku chłopi nie mieli w Polsce w większości chłopi nie mieli własnej ziemi, że jeszcze w mniej w okresie międzywojennym w olbrzymiej większości oczywiście z wyjątkami chłopi nie posiadali ziemi, na której pracowali to jest jakiś test na mnie i ciągle jak w niesamowitej z tego jest jakby bez tego tutaj sobie w ogóle wyobrazić polskie i znowu BTS jakaś taka powiedziała moja koleżanka aktorka jest dwunastoletnia Julia Tyszkiewicz tak jak w Biblii była tez w Warszawie podała Biblia i była wczoraj na naszej próbie ona powiedziała, że to jest taka bardzo ciekawa lekcja historii Toyota prezentuje, bo trzeba zrozumieć po prostu kim jesteśmy Elana kontra za kradzieże, ale my zmierzamy i słowackiej o ENA pisał okolic Szczecina sześćdziesiątym ósmy roku napisał 2 dramaty, ale księdza Marka, który jest o relacjach Żydów i Polaków w tym czasie i Konfederacji Barskiej oraz Nc bez ramek wezwać Ukraińcach, ale one je można, by wystawić razem po prostu, bo one dokumentują jakiś potworny rzezie i przemoc i świństwa, które siedziały w Polsce na Ukrainie w tym czasie i gdyby więc tym tematem, który słowacki porusza tutaj jest taki poco ta cała przemoc znaczy co z tego mamy co my z tego mamy, że była to przemoc i wydaje mi się, bo normalnie, by jak pisze historię na to nasze różne opcje historyk można powiedzieć, że przed 1000 jest taką wyrwę w gatunku romans cóż można powiedzieć, że przez przemoc jak staliśmy się lepsi n p. można Rymkiewicz pisze, że przez powstanie warszawskie staliśmy się lepsze ta przemoc coś dała absolutnie się i no właśnie z MF EOG Wołynia dla nich 1 z lekcji lokalni rywale wręcz nauczyli czegoś tzw. inni inni piszą n p. geje tacy bardziej komediowy pisarzy historycznie mówiono zawsze wszystko wraca do równowagi może wyjść na po powstaniu warszawskim to był staż, a potem nagrodziliśmy jakiś uznawali słowacki jest moim zdaniem takim pisarzem najbardziej SA satyrycznym powiedział i szkoła satyryczne pisania historii polega na tym, że właściwie się relacjonuje wydarzenia i się, mówi że z tego właściwie nic nie wynika, że i tak z najstraszniejszych ba i słowacki rzeczywiście taki temat napisał, że on dokumentuje to potworna przemoc okrucieństwo kłamstwo ukrywanie się różnych grup etnicznych nienawiść ma potworne potworne morderstwo, które są tam bardzo dokładnie opisane i i i torturowanie ludzi te są bardzo dokładnie opisany w tym temacie i onym Ion, mówi że właściwie trudno powiedzieć co chce, by miał po co to miał być i myślę, że też ważne jestem dramat niezwykle ważny jest, ponieważ on mnie gość przeczyta na początku to tak nie widać też perspektywa, ale słowacki przedstawia Polaków tam jako kolonizatorów Ukrainy i to jest bardzo ważna to znaczy, że on rzeczywiście te zanadto powstańcach tylko, że Polacy nie są powstańcami, a są tymi, którzy tłumią powstanie i to jest bardzo też jest wykazać się na romantyzmie myślimy, że to są zawsze te tematy, które pokazałyby cierpienia Polaków bierze się tu też jest dosyć dużo cierpienia Polaków tylko Polacy są tymi, którzy uciska ją, a nie i też czerpią z tego powodu, ale uciskają, a nie tymi, którzy próbują się wyzwolić lennem powiedz mi czy Zachar też w ogóle o to mężczyznę przy śnie srebrnym Salomei, toteż często pojawiać się, że ranny Rd pojawia się to, że słowacki dużo tam zawarta zostaje z tej w nim filozofii pogańskiej czy czy też w ogóle ruszasz to w spektaklu czy przyznać, że to jest tak stawia mężczyzna i z okresem tzw. okresem jest czym Słowackiego w moim zdaniem nikt Słowackiego i przeczytał w Polsce naprawdę nigdy nie czytał ida i dalej nikt nie czyta po przeczytaniu takiego dramatu jest naprawdę duże, bo ty z Czech Słowacji nie jest tak Pilecki w odbiorze jak Mickiewicz no tak jak dawniej ale, ale tak nie nie trzeba się trzeba rzeczywiście się narobić, żeby to, żeby ta ze zmieszania takich z Norwida i i mówienie, że te tematy ksiądz Marek sensem zamierza te są tematy mistycznej trudno powiedzieć, o co w nich chodzi tak naprawdę już go Czesław Miłosz swej historii literatury polskiej pisze, że tam nie ma nic byłoby związane z rzeczywistością tymczasem to historia jego mężczyzny to znaczy tam są dokładnie udokumentowane zbrodnie, które dokonują Polacy na krańcach Ukraińcy na Polakach ten seks film Wołyń i czasami nawet te same zbrodnie n p. podpalanie tam jest w Wołyniu scena, kiedy na chłopca się opłaca się wiąże słomy mówi się to podpalali chłopiec jako pomoc taka pochodnia biegnie przez poleje się spala to to jest też dokładnie opisany przez Słowackiego ten sam zwyczaj i to rozcina i już nie będę epatował ten sam MCP szybciej nas tak tak w słowackiej na ich naprawdę dokumentuje dokładnie to przemoc i one związane z rzeczywistością i moim zdaniem mówienie o tym, że Towiański, że mistycyzm tak dalej ten sposób jakoś poradzenia sobie z tym, że rzecz, że rzecz, że ktoś nie do 4 tego tematu i myślę, że dużo osób może się czuć dotkniętych co mówię ten, bo na pewno, jakby to było bardzo ważne dla Słowackiego i dużo o tym, pisał, ale ten to nie jest najważniejsze w tym temacie tym temacie najważniejsze to, że jest pewna, że Stevena konstelacja społeczna jest pewien system społecznych to jest głęboko niesprawiedliwy jestem tak pewien, gdzie są zdania jest gnie w ludzi, którzy powstają i że i, że słowacki ukazuje, że właśnie, że to jest jakaś rzecz ta przemoc niekoniecznie na końcu segment aż ustawia go sąd nad tymi, którzy się buntowali i ten sąd jest równie okrutny jak ta przemoc Ukraińców przeciwko Polakom że, dokąd i pokazuje, że sąd, który powinien na koniec tematy takie proste jak klasa zakończy cykl przemocy ten sąd niby tylko go kontynuuje kontynuuje Tomasz Tonder tato tato wątkom przemoc RM, więc ja myślę, że te wszystkie te znaki też się, jakie straty Pieszko zaćmy z rzeki był niezwykły jest w taki niefortunny zbieg okoliczności Gombrowicz, kto się nabiał ze Słowackiego plus jakiś nie byli ludzie też nie wolno poczytać, że Maria Prusak mówiła, że nie wolno było czy ty taka prowizorka bardzo wybitna mówiła, że jeżeli niewolno było czytać jako jako dziewczynie tego tematu boi, bo jest tak przy jest tak pełen przemocy oraz też jest o tym, że jest nieślubnym dziecku i o seksualności młodych ludzi, a więc myślę, że te cechy niefortunny zbieg okoliczności, że ten słowacki te strony do czytania i z bardzo proszę bardzo kontrowersyjny spektakl n p. ksiądz tematy, że ksiądz Marek tam jest główną postacią jest Judyta Żydówka, która jest przedstawicielem Polski jest jakby i Polonią jest pokazany jako Polonia jako ta, ale Żydówka jako symbol Polski Mateusz jest dosyć taki odważny krok chętnych do pisze Zawadzki nie zła interpretacja to tak ustawił i ona jest tam tam jej ma ojca rabina mordują Polacy Polacy antysemici, którzy są przedstawiane jako klub po przedstawieniu przez Juliusza Słowackiego jako Polacy zmiecie mordują tego rabina ona się mścić i t d. i potem i wie więc, jakby słowacki bardzo odważnie stawia pewne tematy w co powoduje, że bierze się koło nie czyta się nie chce widzieć tych tematów jest SM jeszcze kobietach Słowackiego 8 obliczono, że kobieta Słowackiego w następnym razem, bo chcę jeszcze na koniec zaznaczyć obecność Wacława zmiana scenie no bo powiedział na początku, że to tylko ty tak i twoje słowa na nie do końca prawda wreszcie muzyka Ewa co z nim po takiej na żywo gra wybitne polskie morze mogło mu nóżek muzeum hit muzyki klasycznej i jazzowy Wacław Zimpel jest dla mnie wielkim szczęściem, że żal, że możemy współpracować Story naprawdę wybitny kolejny wybitny muzyk system pracuje w teatrze i on tworzy całą tą oprawę muzyczną co więcej jeszcze mi mówić co ja mam grać na gitarze co jest niezwykle przydatne, że rzecz, że osoba o CIT po prostej wy też takie wybitna ości chce chce ze mną razem muzykować, więc to jest na pewno niezwykłe i straszy się z tego cieszy, więc proszę chociażby dla dla Wacława warto przyjść na ten spektakl zapraszamy bardzo gorąco w niedzielę wieczorem premiera na deskach teatru studio sen srebrny Salomei Anny Michał Zadara reżyser najem aktor w sumie również nieaktualnych wersji co reżyser brakuje rządowej tak działa kolejka jak Dziady, a tonuje te jako brak brak jako brak aktora i Michał Zadara zapraszamy bardzo gorąco bardzo dziękuję za zarządzanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!