REKLAMA

Azbest Punk, czyli miasto w tekstach punkowych. Rozmowa z prof. Agnieszką Karpowicz

OFF Czarek
Data emisji:
2018-04-20 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Siczka programy o w czarnej dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i powoli to już robi taka muzyczna piątkowa tradycja z jakiegoś powodu ostatnie 3 piątki mieliśmy w Choszcznie muzyczne elementy i w dzisiaj także studia gość prof. Agnieszka Karpowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz fundacji mienia Mirona Białoszewskiego dzień dobry pani profesor dziwne, że w 1000 20 kwietnia i mieszka w stanach Zjednoczonych szczególnie w Kalifornii obchodzi Rozwiń » się takie święto wreszcie legalnego dostępu do marihuany wezwany w otchłani odnośnie, czyli 4 2 3 4 2 0, czyli 20 kwietnia Jaśka z San Francisco nasi biją wielkie wydarzenie w Golden Gate port zbierają się fani tych substancji, a mówi o tym, dlatego, że kiedy myślimy o kibicach 3 takich ruchach związanej z nimi to oni zwykle uciekali z miast uciekali z miast uciekali poza miasto uciekali do natury do jakich jest alarm czy długi Bush Bushów 6 100 reali Nowaczek, gdyby tata po to miasto było czymś co ich zniewala przytłaczał podczas gdy mówimy o kulturze punkrockowego jej to nie chodziło o ucieczkę tylko raczej pewnie pewien komentarz rzeczywistości, a może nawet o przekształcaniu tej rzeczywistości, w której się funkcjonuje jest żyje o twórczym przekształcanie w z 1 strony z drugiej strony mnie z niej w czytam rzeczy słuchamy sera tekst tyle pan rockowe w PRL to właśnie o jej brandem w AM in krytyka, jaką Anna kontestowania to jest gra bardzo ciekawe napięcie między praktykami kulturowymi różnych grup, że związane właśnie z punk rockiem w, a tym co daje się wyczytać w tekstach piosenek w no właśnie między tymi tekstami, która przedstawiają bardzo, a on negatywny skrajnie negatywny obraz gry miejskiej rzeczywistości przedstawiają miasto jako taką przestrzeń gry tak naprawdę żyć się nie da w, a wszystkimi, a praktykami, ale koncertami wspólnot foto twórczymi węższa trakt kami do notowań tej miejskiej przestrzeni po swojemu w różnych właśnie na oddolne są praktyka w takim przekształcanie miejsca już w tak w takim miejscu, w którym w żyć się rada daje jej można rozpocząć po co utworu Lady jak równy blok brygady kryzys i tutaj właściwie z atakiem tekst trochę wynika z jakiego to rozszerzenie się w wokół po raz kolejny o niemal co raczej o wezwanie do przekształcania w kwestii obserwacja beton dom winda dom beton beton sklep beton praca dom brat hondy ściana beton radioaktywny blok to jest właśnie to ona, więc o, którym mówiłam i która mnie samą zaskoczyło dosyć kiedyś skupiłam się na samych tekstach właśnie, a nie na szeroko rozumianej, a one w kulturze w bankowej w LM jak właśnie MF ma ambitny nieludzka jest ta przestrzeń jak w OOM na jak ona właśnie też lecą bardzo istotne jest Ralph i betonowa i oglądana z takiej perspektywy Woźniak betonowej nie przemysłową industrialnej w, a taki właśnie bardzo nieludzkiej bardzo ona od górnej w ich jednak istnieje, ale przypomnimy sobie LM ma właśnie w inny nie tyle na te teksty, a sposoby funkcjonowania członków tej grupy w LM to, ale to widać wyraźnie, że mamy do czynienia na tym poziomie praktyk kulturowych oraz, że właśnie bardziej przekształcaniem mniszką testowaniem zaś to są 2 strony chyba tego samego tego samego w medalu, więc przestrzeń faktycznie nie tylko w tym na tekście, ale zimna nieludzka eliminująca z sali to jest to jest ten obraz przestrzeni przestrzeni miejskiej realnym, którzy myślą, że członkom akurat los kup garnek z tak najgorzej nie mieli to jest zresztą hymn bardzo częste zjawisko z Anną i nie dotyczy dotyczy nie tylko prawda bank bank rocka w z kulturze popularnej, który ukazał się też mój tekst właśnie p t. azbest bank, do którego tutaj nawiązuję też bardzo ciekawe oraz tekst Piotra Gutkowskiego nową erę ursynowskim hip-hopie czy też chrapie bo, choć oczywiście jest większy, ale problem z rankingu, w którym dokładnie też, że pojawia się ten wątek w, a więc jak i rzetelność funkcjonowania gdyż złe z chłopców ze złych i średnich i prawda znów żyją bez wyraźnych strasznych warunkach w alei wiatr to bardzo ładnie konfrontuje z ursynowskim Michel realiami i tak sporo społecznymi w UE, więc myślę, że mam oczywiście taki jest, ale jest także stronnict w, że rząd bycie bankiem śpiewania tekstów bankowych po to jest też, że wpisywanie się w w pewien światopogląd sposób widzenia widzenia rzeczywistości bankowy właśnie tak, a ich w idealnym w UE i mnie m. in. amant no właśnie to to, o czym pan mówił w PLN natomiast z drugiej strony myślę sobie, że tutaj bardzo ciekawie ten problem rozwiązuje Xawery Stańczyk w swojej nowej książce właśnie poświęconej bardziej praktykom kulturowym nasz teren kultur alternatywnych tamtego okresu w PRL, kiedy jednak bardzo mocno podkreśla, że to, że w, żeby w ogóle ta rzeczywistość blokowa blokowisko owa prawda w samym centrum była dla tamtego pokolenia czy było to pierwsze pokolenie, które na taką skalę w ogóle się zetknęły z tą rzeczywistością o tym, myśleli też, że powinniśmy pamiętać, które dopiero w się przeprowadzało taksy za zamków kamienic do nowo budowanych bloków w i też coraz to stąd też wydaje mi się, że to jest rzecz w jaki sposób z prze przed tworzenia takiej, ale dość jeszcze doświadczenia gości jeszcze o nowej miejskiej rzeczywistości to można, by rzec, że taki lekko łobuzerski protest w KRUS jest 6 główkował mówi będzie dobrzy ekonomiści BZ dyla Kozińska, a młodzież mówią uznano za rozmowę chcielibyśmy mieć willę właściwie chyba w kieszeni mówią tego w meczach tego na pewno tego tego na pewno nie mógł nie mówią, ale na pewno to jest znowu tak je w znalezieniu pewnej wizji utopii jest praktyką społeczną prawda są z praktykami oraz społecznymi, a on gdzie, ale tutaj faktycznie przecież wcześniej jeśli mówimy o wizji Cubus Gierowski ona miała być społeczna prawna w konsekwencji okazuje się jednak w tekstach kultury nie tylko przecież, że bankowych w UE widzimy żona jest coraz bardziej traktowana jako społeczna, a społeczna, ale żenujące prawda, w jaką jest jako skrajnie im Heleny myślę, że to jest kwestia, a w, ale nie tylko tej utopii społecznej, których wpływ, która w praktykach kulturowych wygląda trochę inaczej mówi o Cubus Jeża możemy spojrzeć bliżej naszego kontekstu oraz kulturowego przecież, kiedy w Strzemińskiego pisało łódzcy funkcjonariusze Anną w euro i wyraźnie opisywał w SLD projekt tej tej Łodzi, w której w budynki nie będą miasto nie będzie w ogóle zabudowywane koncentrycznie tylko budynki będą stały równolegle równorzędnie w sposób taki demokratyczny równy tak w, zapewniając cyrkulację powietrza w ich, że te z, czyli w zasadzie projektował wtedy taki nowoczesny też blokowiska prawda raz Strzemińskiego wrócimy po ekshumacjach, bo zbliża się już tak niezwykle szybko inny prof. Agnieszka Karpowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz fundacji imienia Mirona Białoszewskiego studia dzisiaj azbest bank, czyli wizja miasta w tekstach bankowości oczyść rozpoczniemy od króciutkie muzyczne Inter od państwa moim gościem jest prof. Agnieszka Karpowicz Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz fundacji imienia Mirona Białoszewskiego właśnie co w tym mieści się dzieje, w którym piszą autorzy tekstów Otóż zboczeniec czeka za rogiem ulicy jest jak wściekłe zwierzę ślini się, gdy tylko zbliży się do niego wyciągnie nóż i zabicia dolnych, gdzie jest taka perspektywa Echa, w której PRL, w której welon, a w nas faktycznie getta LM znam tam betonową wstawiono skalą Wołosz cyberataku, który trochę mówiliśmy wcześniej w przekładzie i czy nie ludzkość w trakcie tej przestrzeni, a nie przekłada się też właśnie nad ciałem nieludzkie tak, ale on nieludzkie relacje społeczne o alienacji się w i im akurat w te są lofty są piosenkach jest bardzo ciekawe, a właśnie dostajemy MSM bardziej obraz ze wszystkiego tego co po co negatywne Italii, a tzw. miejskiej walk w dżungli Tang w jako naturalnego ze środowiskami ludzkiego, a jego naturalnego, ale nieludzkiego właśnie prawda z jakiego zdolny zdeformowanego element, ale im Ian, gdzie jakby no właśnie można, by powiedzieć, że te relacje architektoniczne i ma i jak przestrzeni życia wymusza musiałam równie negatywny sposób bycia w tej przestrzeni mieszkańców myślę, że skoro mówimy o relacjach architektonicznych, toteż warto powrócić do wątku, który pani przerwa przed informacjami, czyli do różnych idei pomysłów tego jak miasta miały, by wyglądać nawiązujące do klubu zwiera spełnia paniom i Strzemiński jego wizji Łodzi właśnie myślę, że mam namyśli zioła należy, że to on jest po prostu też neon dobry Pearl przykład na to, o czym mówiliśmy w poprzedniej części w uczelni na relacje między pewną, a utopią społeczną również architektem liczną tak utopią społeczną tego jak architektura ma kształtować relacje społeczne w, a tym co w tych praktykach społeczny są realnie z tą architekturą użytkownicy mieszkańcy gminy mieszkańcy robią to zła takie podstawowe napięcie nie, w który niektórym zachowaniom nie udało się też tak do tej pory w UE do tej pory z znieść i tak jak w przypadku prawda, ale tych cech utopili awangardowych takich jak Strzemińskiego bardzo często chyba zapominamy jednak, krytykując się o tym, żona też wyrastały z realnych ówczesnych doświadczeń życia i problemów tego życia Miejskiego w taki jak n p. brak powietrza brak cyrkulacji tego powietrza w jak tsunami woda jest, że w ogóle chyba mało o tym, myślimy pamiętamy z braku równego dostępu do czystego powietrza we wszystkich mieszkańców prawda zaś, ale też nie mamy miasta w grę i na razie nie mamy najgorzej ponieważ, że w Warszawie obiekt jest właśnie w okresie międzywojennym Anne myślano o czymś takim jak Fałata słynne Kliny nawiedzające prawda o różnym od żywych, ale w tym, że urzędnikom jest natomiast one były naprawdę wpisane są programem rozwoju tak go wtedy miasta i oni naprawdę myślano i zdaje się, że może trochę dzieje dzięki temu ponieważ, że nikt mnie nie mam nic nie modernizowano w ten sposób Krakowa n p . który ma większy problem ze smogiem jednak w to one to być może nam jakąś psy inni im coś zawdzięczamy w szachy w LM mogło być gorzej w, a więc to są rzeczy no właśnie bardzo bardzo pod sobą podstawowe, o który z o zapewnienie chodziło prawda, gdy w rolę w tych projektach w myśl o tym, że wracając tutaj do tego wątku bankowego, że to jednak też jestem bardzo mocno po kwestię w Ano właśnie jakiś taki jeszcze o obcości czy nowości, ale przede wszystkim obcości mnisi, choć OTL blokowiska, którą użytkownicy dopiero oswajają i zagospodarowuje co prawda w, że to jest taka też podstawowa różnica, którą widzimy w samych tekstach Joanny i piosenek w ich bankowych i hiphopowych miasto w piosenkach bankowych w to jest miasto widziane zwykle z góry nie z perspektywy przechodnia przechodnie to jest szary tłum jednolita masa o nim nie oni piszą tych tekstów, gdy z perspektywy w LM od Dolnej tak naprawdę od środka wnętrza tego osiedla czy tego blokowiska prawda tylko to jest takie w nas spojrzenie no właśnie jest jakby powiedział Desert Rose z planu urbanistycznego oraz z Tax z wysoką, ale co też pokazuje pewien dystans do tej przestrzeni jak jest, że i, jakie właśnie taki jeszcze nie brak tego tego poczucia bycia na ministrów wśród uczelni są tego środowiska jednocześnie drzemie w tych tekstach, o których rozmawiamy czy, które państwo mieli okazję, by państwo mieli okazję słuchać bardzo wyraźne jest takie złe brak rozwiązania dla tej sytuacji w oczy nie ma wezwania do zmiany nie ma, gdyby wezwania do buntu uczniem ma propozycja alternatywnej krezusi taka chłodna diagnoza sytuacji, które jest bardzo negatywna i poza tą diagnozą nie dostajemy nic tak tym samym opcji p t. zmień to albo niezwykłości jest takie systemy zrobić ludzie stłoczeni czekają na żywność czekają na siebie ważne jak psy przyszli przestępcy szukają swych ofiar następną ofiarą może być to czy gdyby Duda karty zostały rozdane trochę takie fatum ciążące nad tym nad miastem w tym na pewno to co jest celem ma potencjał rekonstrukcyjny tak sztywnych marż bardziej jest to jak każe dekonstrukcja negacja w RPA, bo też chyba trzeba tutaj podkreślić, że bardzo często teksty mają, a taki wydźwięk ironiczny to znaczy tam jednak bardzo często w LM powtarza się z pompą to po powtarzał się taki właśnie z sformułowania czy jak śpiewa o tym, jako o stanie zastanym ich w UE koniec, ale oczywiście sam sposób śpiewania n p. wyraźnie pokazuje prawda ten krzyk i cenna jak mgnienie pro nie profesjonalnie smród z taktem Gryf, ale też jeśli przypomnimy sobie koncerty w ogóle wygląd tak tych osób śpiewających rodzaj tego tego performance u w Top bardzo wyraźnie pan widać, że w, a to jest takie trochę wracają nie na granicy oraz fakt tego tego porządku, którym się śpiewa z bardzo ciekawe zabieg natomiast oczywiście tak nie jest to w zabiegu żaden sposób na New SA firma zewnętrzna konstruktywną wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje dziesiąty 40 już za kilka minut prof. Agnieszka Karpowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz fundacji imienia Mirona Białoszewskiego studio po informacjach wracamy do programu off czarek studio prof. Agnieszka Karpowicz Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja imienia Mirona Białoszewskiego to mam taką apokaliptyczną wizję, ale też z pewnym czasie zbliżających się rozwiązaniem tej beznadziei miejskiej bo gdy ściek opadnie śmierdzącym szlamie narodzi się nowe życie szczury płazy gady i Muchy na ewolucję szczycie, ale i tak w trudno się tutaj doszukiwać jakichś wątków jest obopólna utopić tak, bo po pozytywnej pozytywnej wizji rozwiązania tego tego problemu zdecydowanie chodzi też opowiedzenie pewnej prawdy o rzeczywistości prawda i jakby samo sama tutaj, ale w kwestiach prawdziwego jej zdefiniowania z obliczu różnych oficjalnych tak dyskursów kłamstwo wierzy w PLL, ale też, by wydać im się to dość ciekawe, że takich wątków EMC apokaliptyczną posta klub apokaliptycznych industrialną apokalipsy 13 czy w tych piosenkach jest, że na dość, że dość dużo w bardzo ciekawe też jest moment i to są w 2 lata dziewięćdziesiąte w, kiedy zaczynają się z tego też rozwijać się różnego rodzaju oraz pro ekologiczne Ronaldo czy pro ekologiczna teksty proekologiczna MF, ale refleksja, więc myślę, że na ten moment konstruktywne też przyszedł moment Soren ich ruchach alternatywnych młodzieżowych w tym, że w tym bankowych w Ernst, a to jest, że to tak taki moment, w którym wyraźnie właśnie czuć już po pojawiające się właśnie on tak takie n p. proekologiczne tak znani diagnoza sytuacji, w której w zastoju środowisko zasadę, że miejskie w piosenkach bankowych to jest najczęściej środowisko zanieczyszczone taki, w którym znowu wracają z awangardy azbestowe radna jest dodatkowo azbestowe w LM inny cel to za chwilę po promienna prawda i przecież też, jakby to co się dzieje potem wokół budowy elektrowni Żarnowcu jest jednak dużym udziałem tych post bankowych strat w i środowisk rolnik z tych grup w PRL ze się mu się właśnie się właśnie działo dziś osiemdziesiąty szósty rok, czyli awaria w Czarnobylu w dojeździe do dorzuca promieniowania to do miast dorzuca promieniowania rzucała radioaktywności właśnie ten azbest suchego możemy się Anno Pol pot się gniewać, ale to przecież azbest to nie jest tylko materiał, ale to są też różne rodzaje legendy, które krążą pomiędzy szczep prawda letnich i nie tylko po dużych miastach oraz miasto eternit od jedno właśnie dotycząca tych trujących materiałów różnego rodzaju myślę, że wszystko to buduje mu się w atmosferę napięcia no w złoto oczywiście też tam nuklearne dość że, który jest dużo w tym fachowców w tych tekstach prawda w tym taka też, że oczywiście o około jądrowych chał ku zimnowojennej myślę, że to są zawsze wszystko takie elementy w środowiskach, które nie tyle determinują co co teksty czynność twórczość artystyczną, ale które są w tej twórczości im przy przetwarzane podejmowana jest kultura symboliczna jest też jakąś odpowiedzią na no a na to środowisko życia fascynujący jest to, że w trudnych mam wiele tekstów, które pochodzą z lat osiemdziesiątych i o niektórych rzeczach dowiedzieliśmy się dużo później, ale przecież rocka przez 90 3 to jest rok, w którym miały miejsce mieć ćwiczenia NATO o kryptonimie było o 3 i też, że Rosjanie źle odczytali sygnały i naprawdę byliśmy na krawędzi wojny nuklearnej oczywiście wszystko to było nie tak jak za czasów sprzed kryzysu kubańskiego, że cały świat trochę za rolę zagra z wargi czeka na rozwiązanie tylko to było od o tym w tej sprawie 30 03 . roku daliśmy się dużo dużo dużo później, a gdzieś być może właśnie autorzy zyski już od wy czuwali podskórnie właśnie te napięcia, które wynikały z zimnej wojny, w czym właśnie jest takiej może też poddani, czyli w pozycji Polski w PRL-u ówczesnego w stosunku do związku Radzieckiego i wynikających z tego właśnie zagrożeń ekologicznych czy społecznych mknąć z dymisją, że po właśnie tak takie mam w odnoszenia TIL kultury, a on, że tyle tylko do anty systemowo ości w takim sensie czysto właśnie lampą polityczno ideologiczne MO to jest też trochę właśnie wyrządzania krzywdy ich rozdętej kulturze w PRL i jeść dużo właśnie ciekawsze jest to w inny w Tylży Idziak i NNW i jakiego rodzaju o doświadczenie tamtego momentu i doświadczania, a tego właśnie niektórych rzeczach się nie wiedziało dowiedzieliśmy się później w zasadzie trwa tak też jest azbestem prawda jest różna dowiedzieliśmy, że on jest szkodliwy w LM z ale, ale właśnie z 1 strony to są OOCL miasto to są też wszelkiego rodzaju opowieści plotki legendy prawda choreograf, który właśnie gdzieś się krążą zapełniają wyobraźnię sprawdza i miast są jednocześnie elementem takiej niematerialnej tak tkanki miasta kurę kulturę tego co, w czym się żyje i w i czym się no właśnie, a oddycha Yves, a on unijne, a z drugiej strony w, a z drugiej strony to też jest symptomatyczne właśnie ten obraz i jego przetłoczenia w LM betonową industrialną rzeczywistością prawda o materialną, a one tkanką, ale tkanką i dojazd dla gości blokowisk, które polisę spoza żelaznej kurtyny potem te blokowiska to nie był bardziej przyjaznej tak, gdy dopracowane wciąż, by wciąż pewnie ciężkiej i mat materiałowe, gdyby nie zachęca do radości, ale te nasze być także były ciężkie też były niedożywione krzywe takie trochę wybrakowane w RO man Records oraz, że w myśl zdrowo jeść w tym myślę, że warto też, że pamiętać o tym, że nasze znaczy to oczywiście jest bardzo upraszczające socjolodzy za chwilę powiem, bo to jest różnica, że to są blokowiska z lat sześćdziesiątych brodaczy z Odrą jest też ogromna różnica w ale myślę, że nigdy dość przypominać, że to nasze blokowe zjawiska nie powstawały w takim właśnie nie wiem tylko po polskiej próżni one były tworzone właśnie naprawdę jest nim po pierwsze, że to również w tym momencie, w którym na Zachodzie takie blokowiska budowano po prostu to był trend światowy tak zresztą przecież, że w wystarczy, że dzisiaj Elbląg przyjedziemy do Londynu czy Paryża i to wyraźnie widać jest oczywiście w Marsylii w Wydminach ktoś nie chce na nich Czechom w nim aż aż tak, ale do dużych stolic strajk w europejskich też zachodnioeuropejskich to jest oczywiście kwestia tego jak oni później dbano co z nimi się później działo prawna natomiast jeśli chodzi o samo budowanie to w tym mam wrażenie, że w tym sporo sporo z nich ani wrażenie po prostu wiem to, że sporo z nich w alei jest budowane było budowanych właśnie zgodnie z europejskimi standardami i co więcej są też jakimś kontakcie TOK FM z architektami z celami zachodnio europejskimi i myślę, że bardzo bardzo warto przypominać, a inni nie sprowadzać właśnie do tych z detali architektury blokowisko Wave, ale tylko do takiej grze w PRL-owskiej śmiesznostki także zgadzam się bardzo pani dziękuję dziękuję, za którą prof. Agnieszka Karpowicz z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz fundacji imienia Michała na ironię wielbłąda w wyższym niż czas fundacji minie Mirona Białoszewskiego po państwem gościem serdecznie dziękuję za wizytę i wprowadzenie jest świat azbest miasta i bankowego informację, że kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA