REKLAMA

O historii polskiego szaleństwa opowiadają Mira Marcinów i Jakub Tercz

Data emisji:
2018-04-20 22:00
Audycja:
Wieczór - Hanna Zielińska
Prowadzący:
Czas trwania:
45:26 min.
Udostępnij:

Mira Marcinów jest autorką monumentalnego dzieła "Historia polskiego szaleństwa". Hanna Zielińska pyta, skąd w ogóle pomysł, by zająć się badaniem polskiej psychiatrii i - szerzej - polskiego szaleństwa na przestrzeni wieków. Rozwiń »

Dzięki temu opracowaniu możemy się dowiedzieć, jak przed laty funkcjonowały polskie szpitale psychiatryczne i dlaczego tak, a nie inaczej traktowano osoby chore. Czy obecnie chorych psychicznie traktuje się lepiej, czy może wciąż jest tu pole do poprawy?

O zdrowiu psychicznym kiedyś i w czasach obecnych Hanna Zielińska pyta Mirę Marcinów oraz swojego drugiego gościa, Jakuba Tercza. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Piątkowy wieczór Radia TOK FM, przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu w tej części programu są już nasi goście, dr Mira Marcinów, dobry wieczór, dobry wieczór, psycholożka, filozofka, wykładowczyni, artystka, adiunkt z Instytutu filozofii i socjologii Polskiej Akademii Nauk, autorka książki "Historia polskiego szaleństwa", o której dzisiaj będziemy rozmawiać. Jest z nami również dr Jakub Tercz, dobry wieczór, dobry wieczór, znany już państwu z naszej anteny, prezes fundacji Otwarte seminaria filozoficzno-psychiatryczne, jednocześnie inicjator i współtwórca tych seminariów. Te seminaria są objęte patronatem Radia TOK FM, działalność fundacji również wspieramy. Rozwiń »
A przed nami to liście, które jest przerażające swoją objętością, a niezwykle intrygującej niezwykle ważne zaciekawia zyskuje chodzi o treść komuniście zatytułowane historia polskiego szaleństwa tom pierwszy z 3 jak rozumiem zaplanowanych sprawdza się tom dotyczący melancholii są też pani przyszło do głowy za taki temat się zabrać?

Bardzo trudne pytanie odpowiem najpierw może, że ten pierwszy tom oznacza, że będą Tomek kolejne i będzie to tom drugi poświęcony polskiej histerii i tom trzeci poświęcony psychozie mrzonki i całość stanowi taką trylogia polskiego szaleństwa i wtedy w RPA doczekamy się pewnego rodzaju syntezy czym to polskie szaleństwo było i być może nadal jest.

Natomiast mój zamysł był taki, żeby napisać rzecz, której dotychczas nie było, czyli zastanowić się nad początkami polskiej psychiatrii i zastanowić się nad tym w jaki sposób myśleliśmy i też nadal myślimy o chorobach psychicznych i zaczęłam od melancholii, którą dzisiaj możemy utożsamić z depresją, ale piszę o tym, wiele, że nie do końca możemy postawić znak równości Anny z tego powodu mu zajęła się najpierw melancholię, gdyż i wydaje się ona najbliższa naszemu doświadczeniu w stosunku do histerii psychozy, które są nie do wyobrażenia.

Melancholia ma ten status 1 bliższy czemu się bliskie naszemu codziennemu doświadczeniu i o tym, również pisze, ale głównie zajmuje się tutaj dziewiętnastowieczną myślom psychiatryczną to brzmi mało interesuje to dla mnie ta druga wojna telefonu jest, ale może to być powiem jak nikt z nas tam nie zażądał 

Właśnie bardzo zła szerzy się niczym pompa paliwa na Starym archiwa przebadała pani tę polską literaturę psychiatryczna psychologiczna dziewiętnastowieczną, jakbym nie miała do tego ani cierpliwości ani poczucia dumy odwagi, bo wyobrażam sobie, że tam może być to zatrważających idei tak reżim może w misjach o tym jak o takiej czarnej legendzie psychiatrii i właściwie, gdy myślimy w ogóle euro w kontekście takim historycznym w odniesieniu do szpitali psychiatrycznych chce jak rocznych to często pojawia na dziedzińcu obrazek uwięzienia później elektrowstrząsów, które są przedstawiane w kulturze jako coś bardzo niebezpiecznego różnego rodzaju mniemam łańcuchy, które kajdany, które później zastąpione zostały kaftan bezpieczeństwa, czyli różnego rodzaju środki przymusu stosowane wobec osób, które być może tak chwytliwa, że można, by było powiedzie się były jakoś się niedopasowane kontestujący wobec takich buntowników, których teraz spróbowaliśmy wziąć od społeczeństwa i wrzucić do szpitali psychiatrycznych, które nie miały funkcji leczniczej tylko funkcję nadzorczą, więc wtedy jak mamy taki obraz, który tak myślę, że z takim obrazem mogę się najpierw spotkać, gdy mówię, że zajmuje się historią Polski szaleństwa to bardzo interesujące jest wtedy pokazanie jak to na konkretach wyglądało jak te szpitale funkcjonowały w nim właściwie inny zada pani sobie pytanie jak to możliwe, że tak ani inaczej n p . traktowano osoby cierpiące psychicznie, ale ile ten obraz, który pani przedstawia w książce odpowiada lub nie odpowiada właśnie temu stereotypowym naszym wyobrażeniom o, ale on z pewnością z tym stereotypem się musi mierzyć i myślę, że ani nie dopasowuje i to do tego stereotypu jakiś tt obym konkretnych historii przedstawionych ani też szczególnie z nimi nie walczę tylko pokazuje jak on jak n p . Nina niestety szpitale psychiatryczne jest zawsze w Polsce i do dziś mamy ten sam problem to znaczy brakowało tam łóżek dla chorych natomiast jak wyglądały cele, bo tak były nazywane cele dla chorych różnego rodzaju sposoby traktowania chorych psychicznie nadzoru przez otwory sekretne w drzwiach jak to nazywano mnie i Ernst jednak trzeba było powiedzieć, że to jest kolejna czarna legenda tworzy się z tego natomiast bardzo z nią lansowanej pokazane są sposoby w różnego rodzaju wyjaśnienia, dlaczego akurat tak traktowano jej często nie ze złej woli ich jakby tutaj żeby, żeby jakiś swój sadyzm Emmę, ale znaleźć ujście dla solariów chronić własną wiedzą dokładnie i wtedy wydaje się tu jeszcze bardziej interesujące jak oni mogli sobie to w ogóle wyobrazić, że gwałt oraz plaże były różnego rodzaju n p. humory tak po piachu moralnej teraz trzeba doprowadzić pacjenta do tego, żeby jak najwięcej z niego wyciekło wyrzucił z 7, czyli te stosowane n p. machina Darwina obrotowe takie krzesła, żeby aż do momentu, gdy coś z człowieka wytrysk, choć ich albo zwymiotował albo krew się polała znaczy coś zadziałało idziemy w kierunku tzw. demokracji, czyli takiego unormowania też dalej później tych wszystkich płynów i wtedy wydaje się to znacznie bardziej znani w myśl interesującej ich więcej zaniemówiła, tym bardziej że mam ochotę na zanurzenie się dalej w tym świecie, ale teraz mam dla niego Jakuba Perka zaraz wrócimy do treści pana pani książki na ile twoim zdaniem Jakubiak taka wiedza o tym jak myśleliśmy o zdrowiu psychicznym i 100 lat temu wcześniej troszkę później na ile twoim zdaniem to nam pomoże czy pomaga zrozumieć, gdzie my jesteśmy dzisiaj w rozumieniu tego co uważamy za zdrowie psychiczne jak konto ma wartość właśnie z punktu widzenia chociażby swojej działalności czy tak propagowania wiedzy o zdrowiu psychicznym i w rytm tak się za Zająca Zając chciałem z nim odpowiedziałem, ponieważ Jerzy Najwer żeby, żeby to rzeczywiście, żeby ta myśl to znaczy, żeby taka rekonstrukcja bogate historyczne zaczęły jakoś funkcjonować to rzeczywiście musi się spopularyzować musi to być książka czytanej musi być to książka komentowana nie jest to książka, o czym już było mówione, na którą może liczyć na kolanie przeczytać z tego względu właśnie my też jako Fundacja zaangażowała byśmy się w jej willi promocje i chyba w tym celu, żeby dotrzeć właśnie jak najszerszego grona w tym także udało nam w Dołach i jest z chęcią tutaj wszedł do partnerstwa Szpot patronatu także instytucja China urlop co dla mnie bardzo ważne jest symboliczne i to jest właśnie ta odpowiedź na to pytanie, ale moja żona mnie, bo zobaczy może być także ktoś przeczytają dla ciekawostki jak ach, jak to było wówczas, gdy w ramach cela, a humor ach, Volley krzesło obrotowe, ale tutaj coś więcej właśnie rozumiem, że nie bez powodu Instytut psychiatrii i Fundacja chce tę wiedzę popularyzować już nie można wyciągnąć pewne wnioski zaczęto nie jest tylko ciekawe na poziomie obyczajowym na poziomie różnic historia najbardziej na najbardziej ogólnym poziomie w książkach w jaki sposób dowodzi, że to sąd, że to co miało miejsce tych 100 lat temu 3 przychodów przez cały i przez cały wiek 19 szyldu mówi o drogach było wykonanie tej książki się skupię jest jakąś konkurencyjną w pewnych aspektach propozycją do tego w jaki sposób być urzędniczej praktykujemy w psychiatrii jako dziedzinę medycyny, która ma pewne metody, które są w stanie pomóc ludziom w trudnych sytuacjach bardziej niż 100 lat temu nie praktykuje się n p. już podawania opisu na melancholię natomiast z miast jednocześnie to pewne podejścia pewien w ogóle pluralizm myśli i ścieranie się tych koncepcji bardzo różnorodnych głęboko dzisiaj byśmy powiedzieli wchodzących takie kwestie jedno codzienne życiowe egzystencjalny gdzieś tak stereotypowo wiązane z psychologią humanistyczną, ale tu posłusznie to hasło też tutaj dziś po drodze powinno paść z tej propozycji było bardzo wiele właściwie jak się przegląda te pierwsze podręczniki w lesie czy danych i swoją książkę i przygląda się fragmenty tych pierwszych podręczników pierwszych koncepcji melancholii na co właściwie co psychiatra co jest tutaj ścieranie się właśnie ujęć i to bez zupełnie taka podstawowa rzecz, której dzisiaj nam brakuje no zaraz mamy n p. 60 0 nurtów psychoterapeutycznych ja wiem, że nie psychiatria jest, ale pacjent jest klient w tym przypadku kompletnie pogubione można sobie wybrać to prawda natomiast nie ma żadnego dialogu pomiędzy nim środowiskowego środowiskowego, jeżeli jest to, jeżeli jest to jest raczej bardzo pobieżny, bo z 1 strony chodzi o to, żeby nie wylać dziecka z kąpielą z 1 strony bierze się wtedy te nurty i ich łączy się pod takim wielkim chaosem, że n p. wszystkie problemy człowieka wynikają z błędnych relacji jest takie hasło, które z, którym można się spotkać zupełnie inną zupełnie inny nieoperacyjny tak by, jeżeli tłumaczymy jakąś koncepcję wszystkiego każdy, kto kłopotliwy fenomen to nic niczego nie uzyskujemy z drugiej strony te nurty są stęsknieni takimi enklawami, w których specjaliści bardzo wąsko patrzą na swoją działkę, używając specjalistycznego języka zrozumiałego tylko dla grona, które przyszło specjalistyczne kursy także także i zupełnie w da im się, że jest jednak inna sytuacja wylądowali w pewnej uginać inny akcent należało postawić zwraca uwagę w swojej książce historia Polski 8 rysunek na kapitalny orzekł, że nawet prasa nazwalibyśmy ją codzienną podejmowała tematykę roczne winny sposób niż prasa specjalistyczna ekspercka natomiast te tematy się pojawiały po prostu, że tak powiem to w dyskursie potocznym tego w euro 2 w wyjmujemy gazety wyborczej tej trafiamy na napęd na ścieranie się idei to jest zupełnie inna sytuacja nas jednak wyszedłem, odpowiadając na pytanie o te o nieaktualności był mówiąc najogólniej od tira od tych symbolicznie w tej roli Instytutu psychiatrii neurologii przy promocji historii polskiego szaleństwa ponieważ, jeżeli chodzi o dyskurs medyczny to on jest bardzo jest bardzo sformalizowany jest stosunkowo płaski oczywiście się opiera w możliwie rzetelny sposób na tym co z naszym zdaniem statystycznie jest najbardziej skuteczne, że pomoc ludziom, którzy cierpią natomiast czy mimo wszystko mierzy się przy tym też problemami kulturowymi różnicami pomiędzy regionami świata takie są czynnościami, które wychodzą, w trakcie których co jakiś czas podnosi WHO chociażby takim takim ciosie, przyglądając jej, ale jeżeli chodzi o dyskurs psychiatryczny, który różni się od tego czy my rzeczywiście dzisiaj pluralistycznego, ale bez komunikacji psychologicznego czy mamy gości ręką Entropia palił wcześniej było też pluralistyczne, ale w kontakcie teraz to wszystko po prostu się rozszerza tracili ze sobą nawzajem kontakt aktorów na koncert tak, jeżeli ktoś nawet po, nawiązując do 2 jego pytanie wybierze tę książkę, żeby się po przyglądać ciekawostką, których jest od groma i czuć się, bo nie ma ich zdobycia książka jest możliwe pstryczek historii anegdot też n p. w ten sposób i dalej tam wykorzystana na poziomie jest i tak skorzysta mimowolnie, zamykając się po iluś tam tych historiach przytoczonych, który realnie wydarzyły, więc są tzw. prawdziwą anegdotę z wyciągnie z tego na tym meta w poziomie właśnie torze, że była to dyskusja był pluralizm oczywiście można od razu kontry taką tezę postawić, że ten pluralizm wynikał też z braku właśnie tych metod naukowych i ta jest niewątpliwie takim czymś co należy mieć to jest pożarowe czy violą hipotezy konkurowały z n p . ze zweryfikowanym doświadczalnie metodami tak tak mogło być tak tak myślę, że można to ułuda w pewnym uproszczeniu wygląda inaczej nazwać zapomnieli już weszła w życie, a bardziej 1 000 000 EUR 2 to znaczy inne systemy kontakty między psychiatrami 1 9 wieku nie było tak wcale kolorowo to znaczy ja pisze też o tym, że im szkoda, że siebie nawzajem nie czytali, że się nie znali, ale to jest myśl taka domena czy jakaś specyfika nasza radość do dnia dzisiejszego, że nie czytam siebie nawzajem w chwili obecnej znacznie częściej sięgamy po zagranicznym czasopiśmie rolnictwo specjalistyczne niż patrzymy czasem ktoś już n p . w Polsce nie przebadał rent, jakie się w tramwaje sporej liczby osób i nie napisał n p. książka to rozumiem że, gdzie indziej jest też to miejsce na dyskusje to znaczy właśnie w tych czasopismach medycznych natomiast tutaj podobnie mieliśmy naprawdę bardzo wiele innych gazet medycznych, w których odbywały się dyskusje nie tylko dotyczące kwestii ściśle psychiatrycznych, ale to właśnie medycy polscy dziewiętnastowieczny przyjęli też taką funkcje mówienia o kwestiach wolnościowych o właśnie tam było na to miejsce tam, gdzie nie było cenzury, gdzie wydawało się, że będziemy rozmawiać jedynie o LO jakiś konkretnych jednostkach chorobowych rozmawialiśmy o kwestii tego na ile podmiot może być wolny co może zrobić, gdzie jest ta granica, jakiego się myśli o Maćka wyzwoleniu ojczyzny, a już, gdzie pojawia się tzw. melancholia patriotyczna i różnego rodzaju no ale po znaczka wybuchach po powstaniu jakiś ruch idzie i coś się z mówi o wybuchach tutaj pojawiło się to słówko, bo pisze tzw. wybuchach zadumą owych które, których epidemii HIV zaduma to była najczęściej używana nazwana właśnie melancholię dziewiętnastym wieku inne pojęcia takie jak smutno odór posępny nica ponuro wartościach w rozmiarze mogą dzisiaj bawić, ale są bardzo one też między sobą się różnią w tej specyfice, więc to nie jest tylko rozmowa n p. właśnie o represyjnej jednostce naszych czasów co bardzo myślę, że wiele tak jak jak zwrócił na to uwagę wiele zabiera, że mamy znormalizowane tak widziałeś dyskurs psychiatryczny, a tutaj mamy wiele niuansów rozmów między sobą, które doprowadzą doprowadziły n p. do tego, że w 1 800 osiemdziesiątym powstał słownik Polski psychiatryczne i chcieli ujednolicić to nazewnictwo jednak, zachowując wiele subtelności i trzymając się tego co może do ludzi rzeczywiście jakoś przemówić, bo mówienie dzisiaj, że ktoś cierpi n p. na uogólniony ataki paniki czy czy inne zespoły lękowe atuty mówienie o trwodze przestępca, a ich ma już innego rodzaju plastyczny wymiar, że my jesteśmy w stanie sobie wyobrazić w ogóle, o co tam po co tam mogło chodzić, ale nie zmienia to faktu że, że często te historie, które przytaczam nie były niebyły czytane my pomiędzy specjalistami natomiast trafiały często to przeciętnego czytelnika Acta niebyły tylko to jest ta różnica leży szlag trafi, więc tutaj ta wiedza kaszy Manny oczywiście kwestia kształtowania wiedzy jest tym przedziwnym Chiny i osobnym przedmiotem badań w ogóle jak to się dzieje n p. dzisiaj, jaką mamy wiedzę na temat zaburzeń psychicznych, ale tutaj właśnie resztek kwestie porusza mnie wiele innych czynników niż dzisiaj kształtowało nasze nasz obraz osoby o melancholii jak inne wg waszego doświadczenia intuicji jest to możliwe, że za kolejne 100 1 5 0 lat komuś będzie bardzo trudno uwierzyć takie jednostki jego zespół lękowe będzie komu się bardzo trudno uwierzyć się w anty depresji anty, które mają działać na inne naszą serotoniny i w zasadzie bez map będzie mogła powstać kolejna praca, która będzie pokazywała jak bardzo dalece się myliliśmy my dzisiaj u progu 20 01. wieku są 2 scenariusze może być tak może być też fakt jak pewnie byśmy woleli żona co jednak wspólnie ma się nasza wiedza Otóż jest jednak pewien globalny punkt widzenia mąż mamy te narzędzia do weryfikowania różnego rodzaju Mercedes i hipotezy w nauce w tym w psychiatrii i co najwyżej ta wiedza rozwinie się w pewnych szczegółach, ale drastycznie już tutaj nic się nie zmieni przewrotu żadnego nie będzie jak to wygląda z waszej perspektywy, że jak tłumaczy, jeżeli tezą książki postawioną postawią na samym początku jest to antyteza wpisujące się w to co ty nazywasz histerię intelektualną jest trujący sytuując się blisko chociażby słynnego nazwiska też na nawiązanie nie jest przypadkowy autora historii szaleństwa w dobie klasycyzmu Shella w oko i ta teza ta teza głosiła by, że i niekoniecznie jest także, że wszystko co jest później jest lepszym, więc resztek najprościej i gdzieś właśnie tak myślą o tym, mówili to tak warto wprost powiedzieć, że tytuł oczywiście sami są już, że również, że nie wszystko jest takie, których trudno natomiast są pewne rzeczy n p. widzimy n p. dziewiętnastowieczny psychiatrii, któremu pozwalają zbliżyć się do do takich doszli do wniosku że, że już niekoniecznie ten postęp jest absolutne już o tym, mówiliśmy wcześniej, żeby jasno swoje wcześniejsze pytanie, więc z tak samo chyba należałoby odpowiedzieć na to jak będzie mieć tani za stopień my jako to jak ludzie współcześni będziemy rozumienie nasze miasto medycynę na stan nauki ze 100 1 50 lat być może będą właśnie być może pojawią się bardziej dla Omonii de humani izolujące mechaniczne technologie być może to dobrze one się pojawią, a być może to źle nasze trudne jest tutaj rozstrzygnąć natomiast jedno co życie tym, jeżeli ktoś będzie naszej audycji słuchał zastąpi 1 50 ATA jest możliwe stawiamy pozdrawiamy serdecznie naszych słuchaczy ze 1 50 lat w co fajnie by wyrywa się też spojrzeli z tym ktoś mówi Rachoń logicznym spojrzeniem właśnie przyjrzeli się nam i być może w naszych tych jeszcze broniący takich rzeczach wartości godność człowieczeństwo prawda podnosi i podnoszących głowy to kwestia samych 1 9 wieczne kwestię podmiotowości właśnie chociażby właśnie tego rodzaju tematy być może będzie już tak bardzo ostra humanizmu wani, że to będzie zupełnie inna sytuacja ktoś będzie grzebał w wieku dwudziestym czy początku 20 01 . szukając tych mieszkań z tych elementów ale czego właściwie było też nikt go wcześniej przy przy odpowiedzi na 1 te kwestie te kwestie co ktoś może tutaj dziś znaleźć jeszcze w tym wieku jej 19 i kto w ogóle może znaleźć i Libia tak się dzieje ze specjalistów skierowałem całą uwagę natomiast chyba tak po prostu fajnie, gdy komuś, kto doświadczył czegoś co dziś zwartą depresją kiedyś bardziej melancholię przy słupku pod murem spojrzenie i zobaczyć jak to właśnie kim był kiedyś ten wysiłek kwestie tożsamościowe słodycze absolutnie nas ekspertów i osób korzystających tutaj czy w wystarczający jest tu jest stan ich melancholijnych dotyczy w szczególności, jeżeli natomiast kwestie narodowe czy polskie zostawia tajne wisienka, bo my też się pojawiają natomiast ta kwestia tożsamości właśnie zupełnie konieczne takie grzebanie się Warhol Logi jest konieczne, bo należy sobie też świadomi, że nawet taki standardowy narracji psychiatrycznych Romów siłą rzeczy wpisują się też pacjenci w Polsce to mówimy zasadniczo psychiatry niemieckiej, który w, którym miałoby się wszystko zacząć i całego taka postawa rama jest Skra PL link to jest taki biologiczny model pewien chory psychicznie dziś jest, by dzisiaj cały czas zachowany natomiast to grzebanie w polskie niż w ogóle jest nasze, więc jest swojski jest nazywane polskimi słowami co jest tajną kapitalną rzeczą, która w, które się wczuć się pojawia to pozwala właśnie myślę przemyśleć kwestie tożsamości to kwestia dotyczy wydają się ogół może ja spróbuję też odpowiedzieć na to pytanie bardzo się podoba to znaczy pytanie o kwestie związane z tym, że byśmy tak naprawdę nie przywiązywali się tak bardzo do teraźniejszości wydaje mi się, że zainteresowanie tą książką wynika też z tego, że chcemy trochę oderwać się mocnym współczesnego myślenia i trzymania się współczesnej wiedzy psychiatrycznej i taka też była moja taki był też mój zamysł, czyli ta kwestia, którą często poruszam ze studentami podczas tańca historie myśli psychologicznej to znaczy wyobraźcie sobie proszę teraz, że właśnie za 100 lat spotykają się adepci psychologii i uczą się na historii myśli psychologicznej w takim kontekście właśnie tego anachronicznego myślenia o tym co my dzisiaj robimy i co daje nam myśleć szerszą wtedy perspektywę spojrzenia na to, że właściwie kat teraźniejszość często nas blokuje raczej nie widzimy wielu albo wytwarzamy po prostu otwarte drzwi w tym co już zostało powiedziane i dlatego on nic się trochę taka ucieczka przed tym jak dzisiejsze myśli do tego jak się myślały jak będzie się myślało jest dla mnie za te mu bardzo ważną motywacją, choć cieszy sporo miejsca poświęca tutaj najbardziej współczesny debata na temat statusu depresji pisze o depresji o melancholii heroicznej asekuracyjnej o romans z racji mera holi współcześnie, a z drugiej strony amerykanizacji mówienia o tym, jako o w po prostu inny przykład zaburzeniu o podłożu czysto somatycznych takich pojęć zajrzeć jak to będzie wyglądała kwestia z Serbką Niną natomiast no ale właśnie zajmowanie się tak od środka do tych mówimy o takich historii wewnętrznej danej nauki, czyli Ziaja wstęp z psychologiem, który zajmuje się historią dziedziny, którą uprawiał niby w tym psychopata urokiem tego konkretnie no to teraz wydaje mi się że, że dzięki temu mamy inną mamy taką myśl, że w nie ściśle związana z takim biednym paradygmatem, że tam mieliśmy taki okres przed twardym klimatyczne, że mieliśmy mnóstwo tych teorii teraz mamy 1 n p. hipotezę, ale ktoś spóźnia się straty i terminową i to i to nie znaczy, że jedno drugie wyklucza to znaczy rzeczywiście taki monoteizm teoretycznym mówimy obecnie w psychiatrii, że już szukamy biologicznego podłoża wielu zaburzeń wydaje mi się, że świetnie, że tak się dzieje, że mamy no użyję tego słówka zakazane dziękował Help postęp, że mamy postęp w tej FF w tym fragmencie gry przeciwko postępowych weźmy nie nie bardziej chodzi o to, że Andrzeja wskazuje na to oczywiście, że nie będzie się, że historia tam do każdej nauki każdej dziedziny nie musi być tą historią progresywną, że rzeczywiście tam Cis staże głupi nic nie wie czy nie mamy teraz już bardzo dużo wiemy nie możemy się z nich pośmiać, więc wydaje mi się, że MF taki eksperyment myślowy, jaki zaproponowała, że za 10 0 lat spotykamy się i patrzą na to co chcemy tutaj mówiliśmy jest, ale jest bardzo istotnym właśnie elementem takim zamysł tej książki, żeby sobie na to pozwalamy ziemi leży też ciekawym eksperymentem myślowym, tym bardziej że dobrze zakorzenionym w jakiś jak rozumiem racjonalnych przesłankach jest wyobrażanie sobie tej dziewiętnastowiecznej psychiatrii jako psychiatrii humanizm bijący jako psychiatry nastawionej na podmiotowość i chciałabym teraz przed tym się zatrzymać, bo to może być zaskakujący dla słuchaczy, by dla mnie również inne faktycznie byliby jeśli spojrzymy tylko na same terminy tak szaleństwo melancholia zaduma humory smutna odór to są znacznie bardziej monitorujące terminy niż zespół zaburzeń lękowych biznes zdecydowanie one mają taką notę w sobie romantyczną literacką poetycką opisową Wei one znacznie bardziej wydają się kulturowe niż Medyk niż medyczne pytanie czy one również inaczej były postrzegane czy to jest tylko włącznie inne nazewnictwo, a tak naprawdę inne lekarzy i pacjenci melancholia n p. traktowali dokładnie tak samo jak ma depresję czy zatem innym nazewnictwem stoi cała seria zupełnie innego rozumienia traktowania w przejściowych Stanów psychicznych, które dzisiaj nazywamy chorobami wydaje mi się, że ani jedno ani drugie trener Pawlak to znaczy rzeczywiście emerytalne to nazewnictwo dziewiętnastowieczne polskie i czasie pacjent nie mógł literackie nawet do Zyta słówko dajmy się tu istotne, bo ja również przedstawia w jaki sposób w literaturze dziewiętnastowiecznej malarstwie polskim dziewiętnastowiecznym jak melancholia funkcjonowała i to jest ważne, żeby pokazać też to na tym tle kulturowym natomiast wydaje mi się, że to nasze zainteresowanie tymi kursami literackim przedstawieniami n p. rzezie chwycimy, za jaką się dziewiętnastowieczną powieść się, że czy nie wiemy nie posłuchamy dziś jak myślą o polskim kontekście liczymy, że mamy dostać karę musi szalone kubańskie czy rzecz, że to są pewnego rodzaju maski ENA to co rzeczywiście siedziało w tej myśli psychiatrycznej, że ona jest bardziej szczera i nawet jeśli patrzymy na te same sformułowania odnośnie zagranicznej literatury myślę n p . o sformowaniu Brembo, które Artura RM, o których pisał jak to ktoś inny, a u nas w Polsce Barbara Ubryk tym samym czasie określała siebie tymi samymi słowami 2 lata przed euro w słowach ruchem było więc, że on, a jego stała wełna czytaj Barbara Ubryk, czyli im zakonnica przez 2 1 lat zniesione mną, a z diagnozą nie w Omanić to ona też mówił o tym jak ktoś inny każdy z tych rzeczy u pacjentów psychiatrycznych tu opisywany jak Tomasz Dostatni Ignacy Mazurkiewicz próbowali opisać siebie w języku, który był bardzo subiektywne i lekarze przytaczają fragment tutaj listów wypowiedzi rozmów z tymi pacjentami prawda im się bardzo pragną się bardzo interesujące i tam elity często podobieństwo do opisu wielkich literackich jest jest olbrzymia z tym, że ten kierunek wydaje się, że nie był taki, że to była konkurs daje nam jakaś zamaskowanie tego co naprawdę za tymi terminami się kryje tylko wyszliśmy od tego kierunku na takiego nie w święcie pojedzie jako świadomego logicznego doświadczeniu owego i tak próbowaliśmy to nazywać czy w tym sensie jest to bardziej myślę bliższa nam tak to nas w tamtą nazewnictwo kosztem podmiotowości w wariantach dziewiętnastowiecznej psychiatry, kiedy mogło się zdarzyć n p. coś takiego, o czym wspominasz uwięzienie zakonnice na 2 1 lat z podejrzeniem czy diagnozą już postawiono mi formami i uwięzienie brzmi strasznie i nie złamania ratusz w ogóle jest dla nas jakiś mechanizm kulturowy z pełnym nazywana również pod górę chętnych to co znaczy chodzi o to, że gdyby pytanie nie nie do końca rozumiem czemu tak skoro skoro mamy żyć taki n p. obrazek psychiatrzy dziewiętnastowiecznej to by gdzie tu możemy nowoczesność dbałość miasta o podmiotowość zda po pierwsze w tym, że bardzo wiele był o bardzo wielu specjalistów ludzie z otoczenia n p. Barbary Ubryk czy Tomasza, z czym inne siostry zakonne czy w przypadku Tomasza Stępnia, który najpier w próbował udusić, a później kamieniami ich zabić swoją żonę podczas nocy, a następnie ucieka to to teraz, żeby rozprawić się z tym czy on jest on był poczytalny mówimy tutaj mieszka w medycynie sądowej czy był poczytalny czy wiedział co zrobił to, żeby tam, by ta decyzja zapadła angażowano w to bardzo wielu specjalistów ja mówię o tym, że ten nasz n p. Tomasz ostatni test taki przypadek jak w oko omawia Piotra Riviera, którym mówi o tym, że tytuł nawet do tej książki w oko jest tak, że skoro już zaszachował swoją matkę ojca tam siostry swoją to mamy takich polskich też takie przypadki, gdzie Ignacy Mazurkiewicz z pacjentów pisze zabiłem albo zranił swojego ojca nie jest pewne, ale zapił się z pożaru uwaga w herbacie tak siedziała n p. rzeczywiście w ten proces wtedy rozstrzygania innym tego on w poczytalność, ale też więcej podmiotowości, czyli czy ta osoba była sprawcą swoich czynów czy miała poczucie, że to ja decyduję o tym co robię czy też, że istniała jakaś inna tutaj siła był rozpatrywany taki sposób, że pytano sąsiadów ich najbliższych z otoczenia, ale również filozofowie psychiatrzy wyprawa w dni tutaj są też jak to orzecznictwo sądowo medycznej dzisiaj byśmy powiedzieli, iż lekarski grał swój udział Chin mamy bardzo wiele opowieści, które się ze sobą kłóciły się często, ale z tych opowieści powstawała w ogóle możliwość rozmowy jednak o tym czy właściwie jesteśmy podmiotami dalej w tym sensie jesteśmy też odpowiedzialni za swoje sny jest czynny, gdy EUR dokonujemy pewnych czynów przystępnie ataku zadumę jak to nazywano ich tutaj były zaskakujące odpowiedzi, bo n p . fakt, że Tomasz sta Fin ilekroć kogoś próbuje zabić albo jest u Anny UR w Santander to jakiś scali czy do szpitala psychiatrycznego czy więzienia, bo to za każdym razem ucieka i ta ucieczka była interpretowana w ten sposób dziś byśmy powiedzieli, że to przeja w jakiegoś zdrowego rozsądku, a że czeka tam nikt tego zamykają natomiast tam uznano, że w tamtym okresie czasu mówiło się o rodzaju takiej, że melancholii w taki rejs ucieczkowe podróżniczy o hymn o obrazach uwolnić analogicznie w tym, czego Wschowa UR tutaj plenery i terminy, które dziś już nie funkcjonują, a które są w jakimś wtedy formom takiego zmechanizowane go, ale nazewnictwa na to co znamy jako biegły nie bierze ze zbyt duże, że zło nas nie dosięgnie, jeżeli będziemy uciekać się, że będzie się przemieszczać, a nie będziemy w 1 miejscu, więc to miało być oznaką, że jednak naprawdę ktoś na ten moment stracił stracił panowanie nad sobą też ładne to nazwa Mono Mania przestępcza to był tylko ten epizod takich ofiar przestępczości tak jak one efektem analizy cierpienie było poważnie traktowane przez psychiatrów dziewiętnastowiecznych, kiedy my kojarzymy sobie być może dawniejsza psychiatra, ale dziewiętnastowieczną pewnie też stereotypowo Jenny z podejściem do osób chorych psychicznie takim wykluczającym te szpitale dla osób chorych psychicznie w zasadzie miały odbyć się miejscem izolacji z ze społeczeństwa z rodzin osób, z którymi społeczeństwo sobie nie radził lub nie chciało radzić i powodem tego leczenia, które często było po prostu przetrzymywaniem siłą w danym miejscu bardziej było w inny była próba poradzenia sobie z tym kłopotem w domu w społeczeństwie w przestrzeni publicznej niż motywacja ulżenia komuś cierpienie to jest właśnie ten stereotyp maile on może odpowiadać zwanego Kongo ten stereotyp dotyczy też takiego momentu przełomowego w psychiatrii takich tak naprawdę narodzin psychiatrii jako nauki, czyli w roku 1 70 0 dziewięćdziesiątego trzeciego i mamy taki obrazek nawet osoby nie zajmujące się psychiatrią Francja szpital pisać w Paryżu pisać i pisarka Trier Filip Pinar, które uwalnia z kajdan obłąkanych i wcześniej to miały być, czyli wiek, ale o w klasyce z okresu klasycyzmu to miał być ten okres wielkiego zamknięcia i izolowania i teraz od tego czasu czyli od końca osiemnastego wieku niżem mówimy o psychiatry jak w nauce i tutaj jednak o wizerunku takim, że zmieniamy zastanawiamy się co miałoby zmienić taką Iskrę przy długiej, bo tak były nazywane przed łąkami domami wariatów czy czy też szpitale ogólne, które we Francji funkcjonowały właśnie z tą funkcją nad złością w tej lecznicy trzeba jednak miejsca i tam Filipiny n p. uważany za ojca psychiatrii pisze o tym, że terapia moralna będzie takim rozróżnieniem czy użycie terapii moralnej, która między nimi polegała jednak też na przymusie to jest ważne perswazji ani też na rozmowie z pacjentem w, a więc ten stereotypowy obraz, który rozprzestrzenia się na całe 1 9 wiek nie jest do końca zgodny z takimi koncepcjami na NATO uzdrowieniem, bo tutaj trzeba powiedzieć też, że były różne oczywiście momenty i na taką syntezę był właściwie i odpowiedź pełno nas na to pytanie, które zadała się znajdziemy dopiero trzecim co wie co to są takie mikro cyber wojna potem bierze przewlekle chorzy mają wyraźnie, a następnie jest następna histerii psychozy tak dokładnie, tak więc wtedy stworzy nam się jakiś całościowy obraz i teraz za szybko, żeby o tym, wyrokować jak i jak to tak było rannych i pewnie też takiej nie sfinansowanej odpowiedzi nie znajdziecie państwo w Tychach książkach natomiast kwestia cierpienia wydaje mi się jedno znowu to zależy była przeróżni traktowana natomiast zdecydowanie był trenerem z nawet swego rodzaju taki optymizm terapeutyczne, że my znajdziemy lekarstwo na to, żeby ulżyć chorym psychicznie tutaj wspomniany przez Jakuba makowiec opium, który był stosowany najczęściej na melancholię w Polsce RM jako lekarz skutki somatyczne tutaj z tej grupy, jakbyśmy dzisiaj polityka obcych form ekologia pierwotne, czyli dajmy opium ujrzymy w cierpieniu też jest jakimś obrazem tego, że rzeczywiście my chcieliśmy dokładnie to strach mistrali chcieliśmy, by aż tak się nie identyfikuje z dziewiętnastowiecznym psychiatrami ale, ale jak ktoś chciałby przedstawić że, że nie tylko to, żeby ulżyć społeczeństwu i rodzinie, ale też nie pojawił się nowy pomysł wraz z brązowym a, a coby było gryźć też użyli temu pacjentowi, więc te wszystkie pomysły terapeutyczne też są związane właśnie z odpowiedzią na to pytanie jak zapowiedział też wątek tożsamości polskiej tożsamości narodowej polskości w tym kontekście zbiorowego szaleństwa czy zdrowego obu Kania czy mógłbyś teraz rozwinąć w tym 4 kodeksu jest dla mnie mniej interesujący do tych to jest kontekst Rysiek bośmy znany w takiej kwestii i w kwestii podjętych przez Andrzeja Dera przeciwny rewolucji 3 i trochę tak bez teki naj naj naj bliższy podjęcia takiej idei ogólnej też, jakby zamysł, żeby przypomnieć coś, czego nie chcemy, żeby pamiętać co wypadliśmy natomiast jest zupełnie odpowiadać za autorkę, która od tej tutaj siedzi, ale nie tylko zło w Chełmku to my będziemy jeszcze za tydzień w hali możliwość na ten temat porozmawiać na żywo również zaraz dowiemy dodaje, że dziś o szczegółach natomiast jest, toteż chyba jest w ogóle taki dobry moment moment historyczny, żeby przywoływać historie właśnie pamiętany czy historii marginesów, które uświadamiają nam do dzisiaj gdzieś wytrącają nas trochę z takiej sieci ski tożsamości pewnej, zwracając uwagę na pewno właśnie niuanse historii i o tym, też jest z całą tę książkę właściwie się nie czytając upływają właśnie z tej perspektywy też je też czy też agrest wątek Polski, którym jej, o którym chciałbym tej autorce oddać głos znów to myślę, że został wrobiony, a ich, bo jest niezwykle trudno odpowiedzieć na pytanie, o które zwykle się pojawia i my myślę, że zupełnie zbiorowo cierpimy na ten problem to znaczy chcemy wiedzieć na jakieś zaburzenie cierpi polskich metropoliach na zaburzenia psychiczne od 15 Elana rozumiem, ale dziś triumfalnie w domach nie tylko siedzieli no właśnie haseł masę pomysłów, ale też gry to to jest pewnego rodzaju pytanie, które już pojawiało się, że tak już zarysie tak, by mówiliśmy nigdy, gdy wydawnictwo słowo obraz terytoria tutaj wskazywało na to, że już niedługo ukaże się książka historia polskiego szaleństwa, więc jak osoby cierpiące niczym nas zespół musiał ze mną jest lekko te znajdujące założenie po prostu pozorowane, że chcemy, by znaleźć odpowiednią tutaj ta diagnoza jest najbliższa byłabym odpowiedzieć, że na zaproszenie pozorowane check -in w tym sensie, że bardzo chcemy zdecydowanie być on też, że w tym sensie to się wpisuje chcesz być walkę z Australią rezerw dało to męczeństwo, ale jest to myślę bardzo skomplikowane i bardzo trudne i wcale nie tak błahy jak bowiem na Polskę to takie zaburzenia snu po serwowany w natomiast konkretnie, wskazując na pierwszy tom poświęcony studium melancholii możemy zadać sobie też pytanie o polską melancholię oczywiście uciekam od prostego od prostej odpowiedzi na to pytanie, bo to jest pytanie skonstruowany niczym w pytaniu o duszę polską duszę Rosji chińska i tego typu nóż i myślę tutaj u narodowi nie melancholię niczego dobrego nam nie zrobili i tak naprawdę nie odpowie, chociaż chcemy robić jakoś to specyfika zobaczyć co my mamy tutaj charakterystycznego i bardzo mu przebić się to oczywiście na kartach mojej moich książki, gdzie próbuje odpowiedzieć co było być może w większym nasileniu niż inne kwestie w kontekście nawet tego, że głównie opowieść koncentruje się na dziewiętnastym wieku w ich kontekście nieistnienia polskiej państwowości utraty niepodległości i klęsk kolejnych powstań w inny to był konkretny też odpowiedzi psychiczne tak grube i też zastanawia się nad tzw. zbiorową melancholią oczywiście bardziej kojarzy nam się to z Portugalczykami to jest taki element GM gnie w z przewodników turystycznych po Portugalii, że tutaj z dotkniętej Rajoy unijnej związanej z tym słówkiem sołdat z portugalskim i z pieśniami fado jakieś duchowości portugalskiej z drugiej strony po słabych stron na zachód na wschód mamy Rosjan, którzy są również uważani za bardzo nostalgiczny melancholijny naród jeszcze odwołuje się do mniej znanego kontekstu tureckiego Hej, ideom i pojęciach SN takiego jest tureckiego określenia na zbiorową melancholii tęsknoty za utraconą świetność mówi naszego narodu i to tak Polska się wpisuje też z tą tęsknotą za polską od morza do moszny i nawet jeżeli pewne wizje dotyczące wielkości Polski i Ewę są, ale urojona później wizjami w przeszłości był w wielkiej którą, którą utraciliśmy to jest bardzo ciekawe konteksty odczytywania tego za czym właściwie tak ten z kim jest takie określenie na to też dziewiętnastowieczne tęsknić za deszcz no patrzcie ca Hill i i w ten sposób to najemnik to by przebiega tak etymologicznie natomiast tak tęskni za tym było określenie na coś za nas tęsknotę za czymś, ale nie wiemy za czym konkretnie natkniemy, czyli współcześnie mówi się o tęsknocie za wszystkimi miejscami, w których nie ma ze wszystkimi osobami, które nie zajmą się za jakimś fragmentem też afro beat pisał całe życie jest tęsknota za jakimś fragmentem siebie, więc o tej tętnicy też trochę bliższe jako charakterystycznej dla Somena holi patriotycznej o kwestiach związanych z tym z wydarzeniami, które oczywiście możemy odnieść również do współczesnych wydarzeń na szczęście jest w 2 Harding Nana uda się pomóc zrozumieć, ale lepiej, żeby one nie były nam potrzebne do kolei narzędzia wynosi już powinniśmy konieczne jest nie padło pytanie z naszych tej strony do autorki na temat liczby od diagnozy polskości jako takie jak też mięty w ruch Chorzów, ale dniach ludzie, ale jest on konwencja tej przewidziane zostały nasze naszym celem jest 6 takich takiej intencji nie jak przy każdej w każdym razie nie miały natomiast, jeżeli już podchodzi się tak szeroko też, uwzględniając gdzieś to chyba z naszej rozmowy dziś wynik kończy z Tomkiem Stawisińskiego poprzednio w TOK FM rosną w liście, że ten aspekt kulturowy jest też istotny gdzieś się kształtuje tutaj co nie tyle w dyskursie medycznym w tym kontekście naprawdę nie chciałbym tutaj podejmować w ogóle tematu stawiania diagnozy w Polsce tym jest gdzieś funkcjonuje znaczenie w melancholii i ono w jakiś subtelny sposób też względu NATO okoliczności historyczne wydaje się, że właśnie to tęsknota, że w tym i na tym poziomie nasz bardzo mocno właśnie to wiąże nasi słuchacze czekają na zaproszenie wiedzą, że coś się wydarzy w najbliższym czasie, że będzie można wydawać więcej pytań, kiedy i, gdzie będzie można was spotkać 20 05 . wyniki kwietnia spółka Her BIK Bóg Kafel tak jest ulica Dąbrowskiego 8 1 godzinę dziewiętnaste zwycięstwo z RFN spotkanie promocyjne spotkanie autorskie wokół książki historia polskiego szaleństwa mojego autorstwa mam nadzieję, że wywoła jakiś ruch myśli, że będzie okazją do rozmowy, bo przede wszystkim będziemy tam rozmawiać szeroko polskim szaleństwie i nie tylko spotkanie będzie też częścią większego cyklu, pod którym warto wspomnieć, bo to fajne spotkania są spotkanie z cyklu uwaga premiera natomiast książka historia polskiego szaleństwo już swoją premierę odnieść do premiera trwa polecamy lekturę historii polskiego szaleństwa polecamy również udział w spotkaniu 2 5 kwietnia w Warszawie w biegu Cafe nadmorskiego od 1 9 i już bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj o historii psychiatrii dziewiętnastowiecznej, ale też różnych innych kontekstach w tym współczesny opowiadali nam dr Mira Marcinów psycholożka filozofka wykładowczyni artystka Nelly adiunkt w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk autorka książki historia polskiego szaleństwa dziękuję bardzo je bardzo i dr Jakub Pilarczyk prezes fundacji otwarte seminaria filozoficzne psychiatryczne organizator tych spotkań organizatorzy tych seminariów organizator różnych przyszłych warsztatów, których nie zdążyliśmy się powiedzieć, więc proszę trzymać rękę na pulsie i n p . na profilu Facebookowym seminariów sprawdzać co się dzieje my Jakub tarć związanych z Instytutem filozofii Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo dobranoc my zapraszamy państwa na informację Radia Tokarz
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!