REKLAMA

Relacja z Dolnośląskiego Festiwalu Rowerowego

Data emisji:
2018-04-21 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
40:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja skołowani dzisiaj proszę państwa audycja specjalna, bo jestem we Wrocławiu tutaj odbywa się drugi dolnośląski festiwal rowerowy to teraz porozmawiam z Rafałem i Jurkowlańca prezesem dolnośląskiego związku kolarskiego dzień dobry panie prezesie 1 z organizatorów festiwalu drugiego festiwalu dolnośląskiego to niecelowe witam pana witam państwa dzień dobry no to musiał się pierwszy udać skoro jest drugi na pierwszy festiwal zdobył Rozwiń » swój tekst swoisty eksperyment na pomysł wpadliśmy zimą chciał go tak naprawdę 4 miesięcy okazało się, że taką imprezę można zrobić pomyśleliśmy sobie te 1,5 roku temu, że warto w 1 miejscu skupić tych wszystkich, którzy rower kochają na rowerach jeżdżą albo chcieliby jeszcze ponad 1 2 ścigają no i ten eksperyment sprzed roku był na tyle obiecujące, że postanowiliśmy to powtórzyć się teraz w 20 18, ale takie festiwale dzieją się też w innych miastach Chin interesuje mnie, jakim był takim założeniem, żeby bardziej przyciągnąć trzeba zmienić trochę formułę Lizbona była inna bardziej atrakcyjne, a może nie trzeba robić bardziej atrakcyjnej formy jest po prostu festiwal rowerowy jest atrakcyjnym sam w sobie uznaliśmy, że ta ma towar jest na tyle uniwersalny, że warto pokazać już tego aspektu, czyli z 1 strony kino rowerowe jest dawca taki bardzo znany festiwal pani Davis, która odbywa się co roku właśnie z chłopakami z bajek rejsów robimy specjalne pokazy rowerowe to się świetnie grał rok temu jest w tym roku powtarzam widzimy wyraźnie, że Dolnoślązacy chcą oglądać nowinki sprzętowe dlatego zaprosiliśmy firmy, które sprzedają i produkują towary, żeby pokazać co mają najlepszego mamy tutaj zarówno największe firmy światowe europejskie, ale mam też producentów lokalnych, którzy robią świetne rowerek nawet tutaj we Wrocławiu jest wielka moda na podróże rowerowe, więc mamy po raz kolejny festiwal podróżników rok temu udało się świetnie prowadzi to dla nas Marcin Korzonek znany podróżnik również mnie do tych podróży bardzo mocno tak powiem przekonali prezesa trzeba było przekonywać naprawdę w owym tak kiedyś podróżowałem dosyć dużo ssakami potem z dużym stole dla mnie to też zbyt powolny sposób poruszania się już od klienta na nowo, kiedy marsz pokazał mi, że można jeździć z na tak Gondek parkingów czy z malutkim torami postojowymi po dramatycznym mi ni przez ćwiczyłem to zrobią taką trasę w marcu udało się przez cały Izrael z Tel Awiwu przez morze przez Jerozolimę nad morze martwe, a sąd może czerwone przez pustynię Negew także po swoich, bo można być normalny rower normalne tempo jazdy na wycieczkę z fantastyczną, a wracając do drugiego festiwalu dolnośląskiego trochę z tych podróży chrzczone są wspaniałe, bo poznajemy w ten sposób świat, a rower daje możliwość taką, że nie przemieszczamy się zbyt szybko, więc wszystko dookoła możemy zobaczyć, ale Wrocław drugi dolnośląski festiwal rowerowy w MON rozpoczął się wczoraj skończył się jutro 3 dni ile czasu trwa dopracowywanie wszystkich szczegółów, żeby taki festiwal zrobić 3 dni na to jest sporo czasów PRL, gdy skończyli jeszcze w zeszłym roku i od razu zaczęliście przygotowywać ten drugi festiwal obecny w zasadzie tak, bo zaraz po zakończeniu festiwalu jest tzw. etap rozliczeń i ewaluacji i ich tam sprawdzamy co to się udało no i okazało się, że się udało, że frekwencja była jej zainteresowanie publiczności również i wtedy też pewnie siada za pierwsze pomysły na pierwsze 5 swe uwagi jak zrobić to lepiej, ale taka naprawdę ciężka praca to jest od późnej jesieni, a w imieniu kościoła jest bardzo bardzo duży poziom konkretu, żeby taka impreza się czy uda wczoraj festiwal został on rozpoczęta podpisaniem takiego zobowiązania chęci do stworzenia trasy rowerowej wzdłuż Odry Blue Velo co to za inicjatywa, kto wpadł na pomysł, żeby kawał drogi zrobić dla rowerzystów pomysł jest fantastyczne mówiliśmy o nim tutaj w województwach zachodniej Polski już od lat powiem tak to jest bezpośrednia odpowiedź na sukces Green Velo, czyli takiej trasy, które na Wschodzie Polski, więc Polska zachodnia nie może być gorsza niż Polska wschodnia stąd marszałkowie błyskawicznie podchwycili ideę i podpisał list jeszcze taki list intencyjny polscy zupełnie oczywiste wzdłuż Odry od jej części Południowej przy granicy czeskiej w województwie śląskim przez Opolszczyznę dolnośląskimi województwo lubuskie zachodniopomorskie aż do Bałtyku ma być system tras rowerowych, które będą dostępne dla każdego turysty to waluta są bezpieczne dobrze oznakowane wzdłuż, których będą miejsca, gdzie będzie można przy serwisowaniu roweru przespać się zjeść coś taki projekt istnieją w całej Europie droga nad Dunajem droga nad Łabą, więc dodanie odkrywamy Ameryki co więcej taka trasa wzdłuż Odry po niemieckiej stronie i czują się połączyć z komina częścią miedziowym rzeczywiście mogła się łączyć już dzisiaj mamy do czynienia z taką ciekawą sytuację, że polscy rowerzyści korzystają z niemieckim trasy, ale z infrastrukturą do Polski z tą decyzją jest po naszej stronie, bo stan nie lubią jeść u nas jest, ale przejechać się do Niemiec, a Jezu, potem też ścieżka chcemy, żeby była też opcję jeżdżenia po polskiej stronie myślę, że to to bardzo ciekawy projekt co na to pieniądze unijne jest to bardzo dobra atmosfera współpracy nie tylko na poziomie województwa, ale też gmin powiatów także jestem pewien sukcesu co więcej mówi o tym, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego oni są już tak zaawansowani, że oni swoje odcinki trasy oddadzą do użytku już pod koniec roku 20 19 czy jest on to nie był grudzień jest, że sam koniec i nikt nawet gdyby to był grudzień to i tak to znaczy, że za 1 , 5 roku całe zachodnie Pomorze będzie można przejechać z południa na północy fantastyczną komfortową trasą rowerową, ale co ciekawe to jest ten projekt zaangażowani nie tylko są decydenci z Polski, ale także ciastka z strona wyraziła pewne zainteresowanie, żeby połączyć całą tą trasę tak dla Czechów mamy dziś mamy bardzo taki duży atut mamy dostęp do morza, więc można z ich sieci ścieżek rowerowych przejechać się nad morze bałtyckie albo przez Niemcy, choć przez Polskę, więc ta nasza opcja bardzo się spodobała myślę, że to jest oczywisty kierunek współpracy net to na Dolnym Śląsku czujemy się na wyróżnienie w co może mieszkać tak bardzo dowodu w miejscu i nie ukrywam, że bardzo często korzystamy z niemieckich czeskich konsolowych jest blisko mu się łączą z naszymi zaś Wisła Kamil rzeczywiście można fantastycznie pozwiedzać kawałek Europy naprawdę bardzo wysokim poziomie i komfortu jazdy i bezpieczeństwa komfortu obsługi co więcej mamy też tankować z Wrocławia n p. na południu województwa można komfortowo dojechać pociągami kolei dolnośląskich i przewieźć rower myślę, że tak naprawdę za darmo, więc to jest rzeczywiście sytuacja jest w miarę komfortowo w Belgii to tak realnie ta + 0 w wzdłuż Odry, kiedy będziemy mogli nią z południa na północ przejechać już całą jak pan myśli uważam, że w ciągu roku takie są też deklarację marszałków będą będą po czwarte pewnej odcinki, a w ciągu 3 do 4 lat będziemy mogli spokojnie przejechać całą tą trasą ponoć bardzo wiele odcinków istnieje bardzo wiele odcinków wystarczy zaadoptować są troszkę trasy na wałach wzdłuż wałów odrzańskich, więc tutaj głównie kwestia, żeby spiąć to się żyć dobrze oznakować świetnie wypromować ten stan ten kluczowy moment oczywiście zbudowanie kilku odcinków będzie również konieczne, ale już pierwszy element, czyli chęć jest za nami podpisanie zagwarantowanie tych chęci więc, że ruszy praca porowatych jak z tego, że decyzja to już defilady dokument jednak chęć jest pewną decyzję a, ale tak jak mówiłem, że festiwal rozpoczął się wczoraj było rowerowe forum metropolitalny o tym, troszeczkę więcej porozmawiam z następnych części skołowany, ale jeszcze chwilę co przed nami dzisiaj jutro w sobotę i w niedzielę na co mogą liczyć ludzie, którzy przyjdą z ulicy, bo jak rozumiem każdy może w każdej chwili odwiedzić ner drugi dolnośląski festiwal rowerowy tak wpadliśmy na pomysł wspólnie z władzami Wrocławia zachęcimy mieszkańców naszego miasta, ale też Dolnego Śląska, żeby widzieli swoje rowery po zimie z piwnic balkonów klatek schodowych pogoda piękna woda jest piękna i przygotowaliśmy bezpłatny serwis rowerowy chcemy, żeby każdy mógł mógł sprawdzić, przesuwając ten rower na pewno nadaje się do jazdy uważamy, że jest mnóstwo rowerów w tym mieście, które można, by w tanim kosztem my przystosować do jazdy i komfortowo przemieszczać po mieście, więc ten serwis jest działa zaprasza wszystkich mieszkańców może przyjść podkreślam to tylko podstawowy serwis, ale taki, który dawał możliwość wjechania rowerem z hali i stwierdzenia, że rower z rzeczywistym bezpieczny jest to na pewno jest to 100 co jest takim bardzo praktycznym powodem, dla których warto przyjrzeć się do hali stulecia mamy zawody dla dzieci mamy tor testowy i na rowerki biegowe i na rowery młodzieżowe mamy tor testowy, gdzie można sprawdzić nowe elektryczne tego typu sprzętu można dzisiaj w hali w hali przetestować SWPS robi swój Kongres, na którym będzie można poważnie podyskutować na temat rowerowe tam będą kwestie prawne kwestie reklamowe, więc ci, którzy lubią ludzi o towarach na serio znajdą też swoje miejsce myślę, że warto tutaj zobaczyć wycinek najmądrzejsi w kwestiach prawnych mają nam do prezydent jest szczególnie istotne, bo ostatnio widać wyraźnie jak delikatnym jest punkt styku pomiędzy pieszym kierowcą rowerzystą i te kwestie są tutaj dzisiaj bardzo mocno omawiane, więc do tego również zachęcać, a na zakończenie jutro mamy oczywiście festiwal podróżników i cały czas na scenie stoiska sprzętowe stoiska samorządowców mamy też pokazy dzisiaj mamy fantastyczne skoki mam zaprosiliśmy ekipa RedBull, która pokazuje nam jak i jakie można cuda robić nadwozia można skakać nie polecam tego każdemu, żeby to robić, ale oglądanie tego z wielką frajdą i nie mogę powiedzieć mamy fantastyczną ekipę kurierów rowerowych z Wrocławia, którzy robią nam tutaj konkurs skierowania, czyli jazdy w poślizgu na tylnym kole na ostrym kole mamy wyścig Cargo banków każdy może wystartować jeszcze dzisiaj takim w takich zawodach Cargo banków wsiadać na wielkim rowerze towarowym, który całkiem szybki całkiem zwrotne przekłada się paczki z miejsca na miejsca, kto jest najszybszy wygrywa naprawdę warto się tutaj zmierzyć i absolutna nowość w skali Polski przez 2 dni sobota niedziela przy hali stulecia trwał turniej w bajce polo, czyli piłka ci piłkarze wzorowa, ale nie tradycyjna dźga się tylko przednim kołem tylko gra się przy pomocy Kijów do klasycznego polo tak naprawdę ciekawe zawody nie dość, że będą mecze między tymi, którzy są prawie zawodowcami sito każdy z ulicy będzie mógł popróbować itp wspaniały festiwal zapraszamy hala stulecia we Wrocławiu nie tylko mieszkańców Wrocławia można przejechać jest w okolicy nawet wsiąść do pociągu i nie tylko z dolnośląskiego, ale z każdego miejsca ugoda jest świetna, więc można na rowerze i pociągiem, a nawet samochodu zapraszamy zapraszamy Rafał Jurkowlaniec prezes dolnośląskiego związku kolarskiego był państwa i moim gościem skrót informacji przed nami po nim wracamy do Wrocławia w tym Krzysztof Woźniak przed mikrofonem druga część audycji no dalej jesteśmy we Wrocławiu, bo tutaj odbywa się drugi dolnośląski festiwal rowerowy radio TOK FM jest patronem medialnym tego festiwalu festiwal rozpoczął się wczoraj dzisiaj rano w sobotę już już po pierwszym dniu pierwszy dzień no otwierało rowerowe forum metropolitalne i teraz trochę więcej o tym co się działo właśnie wczoraj ze mną jest dr Maciej Rataj dyrektor Instytutu rozwoju terytorialnego instytucji odpowiedzialnej właśnie za za rowerowe forum metropolitalny dzień dobry panie doktorze dzień dobry witam serdecznie pana witam państwa panie doktorze forum metropolitalne jako taki już kilka edycji za sobą miała kiedyś zainteresowali się tematyką rowerową, żeby tak na stałe weszło właśnie te debaty regularnie debaty dotyczące rozwoju mobilności rowerowej czy z wykorzystaniem roweru rozwojem infrastruktury transportu rowerowego realizujemy od 3 lat natomiast w tegoroczna edycja jest to pewien mariaż powiązanie tematyki prowadzonej przez Towarzystwo urbanistów polskich pod hasłem forów metropolitalnych koncentracji na rozwoju miast i naszego rozważania nad kierunkami rozwoju ruchu rowerowego i w jakim w ogóle kierunku zmierza mobilność na rowerze, bo postrzegamy to mobilność niż nie tylko jako rekreację nie tylko jako turystyka, ale przede wszystkim jako inny kod konsekwencje rozwoju cywilizacyjnego, więc sposób na przemieszczanie się w obrębie miast obszarów funkcjonalnych dużych miast, ale także w obszarach innych poza miasta to bardzo ciekawe co pan powiedział rozwoju cywilizacyjnego, bo przecież rower był przed innymi środkami transportu tak myślę, więc powrót tego oczywistego wracamy przy czym proszę zwrócić uwagę, że wraz z rozwojem technologicznym też zmieniają się rowery są coraz doskonalsze są coraz lepiej wyposażone dzisiaj mamy wsparcie tych mechanizmów rowerowych lub poprzez nowoczesne rozwiązania te służące elektromobilności, więc wsparcie już dla samego rowerzysty tego, który kieruje rowerem, który pedałuje na rowerze nic to myślę, że uatrakcyjnia rower, a nam z drugiej strony mamy jakieś ograniczone przestrzenie w mieście czy w obszarach funkcjonalnych miasto się wyczerpuje miasto się zamyka już wiem to miasto już się wyczerpały tak więcej więcej samochodów już nie zmieścimy ani jedynym rozwiązaniem stawiam taką tezę nad wprowadzeniem czynne po nas poprawa mobilności w miastach nad przyspieszeniem mniej ruchu w mieście to jest prowadzenie innych alternatywnych środków transportu na piechotę nie jesteśmy w stanie załatwić wszystkich naszych spra w dzisiaj mięty także regeneracji Korei, a traktory ruchu to przemieszczanie się, że wymaga od nas przyspieszenia tego tempa w związku z tym na piechotę nie, ale transport publiczny czy właśnie rower lub zamienniki lub wsporniki tego roweru, czyli electro rowery rowery elektryczne albo elektro hulajnogi, który znakomicie mogą korzystać też infrastruktury NIK, która jest dedykowana dla rowerów pan zwolennikiem tego, żeby można było jeździć na hulajnogach, ale też n p. na rolkach po właśnie droga dla roweru to to jest toczy się dyskusja na rolkach może niekoniecznie Boro rolki to jest jednak jest bardziej Rekreacja to jest to jest forma pewnego pełne ekspresji sportu, gdy mówimy o dość uporządkowany ruchu osobiście nie natomiast dla mobilności prostolinijny i są tego rodzaju instrumenty, które mogą absolutnie koegzystować na drodze rowerowej wraz z rowerami rowerowe forum metropolitalne składało się z 4 różnych paneli pierwszy był poświęcony właśnie temu, w którą stronę polityka rowerowa rozwój rowerów idzie skupiało się na rowerach elektrycznych to co właśnie pan doktor powiedział, ale też na rowerach Cargo czy właśnie tylko włącznie te 2 elementy są taką najbliższą przyszłością rozwoju rowerzystów to na rowerze chłód Duńczyk na pewno dotykamy w tym miejscu w kwestii technicznych technologicznych i przeznaczenia samych urządzeń do jazdy, czyli rowerów rowery Cargo, które mogło przejąć znakomitą ilość ładunków i być atrakcyjny, a co pokazały prezentację być konkurencyjny względem firm kurierskich, które korzystają z samochodów nic równie szybkie, a przy okazji obniżają tu presja na środowisko nie nie odpowiadają za emisję spalin w mieście niż wcale nie mniej można nimi przewieźć każdego towaru lub gdy w dodatku ci kurierzy się utrzymuję z tego także to jest najlepszy wynik finansowy wynik kurierów pokazuje, że mogą śmiało konkurować nie z drugiej strony rowery elektryczne, ale mi się wydaje, że w dyskusji na temat tego w jakim kierunku zmierza polityka rowerowa to trzeba wziąć pod uwagę kwestie socjologiczne czy społeczne bardziej popatrzeć zmienia się trochę mentalność ludzi, że ludzie dorastają dojrzewają do pewnego stwierdzenia, iż nie kwestia posiadania, ale kwestia korzystania z mobilności tak n p. nie muszę mieć samochodu, żeby się poruszać tylko Musze odbyć podróż, a czym jak będą to podróż to jest już kwestia drugorzędna być może to będzie car-sharing być może to będzie bali szalik właśnie tak zupełnie spłycając cieczy mówiąc prosto byle do przodu nieważne czy pojadę najwyższe posiadanie samochodu może być w tym wypadku tylko balastem i sądzę, że myślenie o mobilności w mieście to jest właśnie myślenie o dostępności do mobilności czy w ogóle odbyć jakiś podróży natomiast niekoniecznie poprzez posiadany przez siebie własny środek transportu wraz z 2 to jest to to poczucie takiej odpowiedzialności też na to, że żyjemy w coraz bardziej zagęszczonych ośrodkach to miasto są coraz gęstsze coraz trudniej na mieście przemieszczać 1 odpowiedzialny za środowisko tutaj też zaczyna nie dochodzi do głosu przebija się w tym w tej dyskusji publicznej, ale też świadomości mieszkańców najwyższe ostatnia kwestia, którą to uwypuklił to jest myślenie o mieście czy obszarach funkcjonalnych również obszarach podmiejskich tych dalszych synergii wiejskich nie myśleniem w kontekście całościowym, że nie nie tylko załatwiamy sprawy zamieszkiwania nie tylko kierujemy się kosztem działki, wyprowadzając się poza miasto i powodujemy tym chaotycznie procesu urbanizacji, który trzeba uporządkować, ale dzisiaj to myślenie w kierunku rośnie też funkcjonalnymi, czyli dobrze mamy już to obszary sobór objazdy, ale teraz w jaki sposób uporządkować życie tych ludzi w tamtym miejscu w jaki sposób w przyszłości planować, więc planowanie przestrzenne zaczyna tutaj nie uwzględniać kwestie mobilności mocniej niż do tej pory mobilności zrównoważonej mobilności alternatywnej mobilności, która rezygnuje z samochodu indywidualnego na rzecz tego, o czym wcześniej mówiliśmy, czyli tego dostępu do mobilności możemy sobie wyobrazić, że postęp technologiczny da nam dzisiaj u mnie taką szansę korzystania z bycia mobilnym czy ze środków transportowych zasady pełnego abonamentu tak jak korzystamy z abonamentu telefonicznego tak samo możemy sobie wykupić abonament na mobilność przyjedzie pojazd autonomiczny kiedyś w przyszłości i zabierze nas gdzieś albo skorzystamy z jakiegoś multimedialnego łańcucha transportowego, czyli jakiś fragment odbędziemy podróż naszej fragmentu będziemy rowerem dojedziemy do stacji kolejowej dłuższą część trasy przejedziemy szybką kolejką miejską wreszcie wysiądziemy w centrum miasta i ostatni kilometr pojedziemy na tzw. rowerze to świetnie, że to świetnie pan doktor nakreślił zrównoważoną zrównoważony transport, który jest dosyć już w omówionym omówiono definicję z każdej strony nie do końca wiemy co znaczy ten zrównoważony no bo gdzieś jednak ta Szala musisz się przekręcić w mieście, w którym pan powiedział, że miejsce się po prostu skończyło jednak zrównoważenie w stronę samochodów nie jest dość dobrym rozwiązaniem absolutnie samochody zaczynają być przeżytkiem myślę, że duże koncerny samochodowe myślą o tym, żeby nie sprzedawać w przyszłości samochodów tylko zarządzać mobilnością świadczyć usługi transportowe co nie znaczy to nie jest tożsamy ze sprzedażą kolejnych blaszanych pudeł w 10 0 mowa o efektywnej mobilności to jest także dyskusja na temat zużycia energii przy produkowaniu wiele to nowych pojazdów, które mają wozić 1 osobę jako kierowcy i poza tym puste powietrze inny to zwróćmy uwagę ile energii niepotrzebnie zużywamy to w dalszym ciągu jest energia pochodząca z paliw kopalnych, a te jak wiemy wszyscy nikomu nie dotyczyły tego chyba tłumaczyć hali trzeba trzeba miasta, w którym momencie się kończy zresztą przy obecnym wzrastającym tempie konsumpcji paliw kopalnych naszych skończył szybciej niż później niż w tej chwili zużyliśmy zdaje się połowę już Energi, która przez miliony lat była gromadzona w postaci paliw kopalnych Bośniak teraz w związku z tym po pierwsze nie tylko nie zmniejszyć może inaczej nie tylko racjonalizować nasze przejazdy samochodami czy czy produkować tańsze samochody mniejsze samochody, ale przede wszystkim mogę zmienić źródło zasilania w Koninie wystarczy zmniejszyć zużycie paliw kopalnych one się będą w dalszym ciągu wyczerpywać być może nie nie tak szybko, ale musimy znaleźć inną formę zasilania i mobilność naszej mobilności panuje tutaj kłaniają się odnawialne źródła energii, a także nasz tor to co mamy od zawsze siła naszych mięśni to jest też do wykorzystania jest niezwykle efektywne rower jest w dalszym ciągu najbardziej efektywnym urządzeniem skonstruowanym przez różnych nie jest pan osobą tylko odpowiedzialną za zorganizowanie Anny rowerowego forum metropolitalnego, ale był pan 1 z panelistów przez prezentował pan 1 z tematów system Zielonej infrastruktury we wrocławskim obszarze funkcjonalnym dosyć magiczna nazwaliśmy co to oznacza dla zieloną infrastrukturę zieloną infrastrukturę to jest może nieco inne nazwanie terenów, które są atrakcyjne przyrodniczo, które mają pewne wartości przyrodnicze to są obszary zieleni, które zostały zachowane no takich już dziewicza zachowanych mamy coraz mniej, ale to mogą być obszary objęte jakąś ochroną prawną n p. być rezerwatem parkiem Krajobrazowym parkiem Narodowym, chociaż akurat w obszarze funkcjonalnym Wrocławia takiego obszaru Narodowego parku kabury parku Narodowego nie mamy, ale mamy park Krajobrazowy Doliny Bystrzycy i mamy przepiękne miejsce nad nad Odrą obszary, które nie są wyjątkowo cenne przyrodniczo i do tego wszystkiego mamy system obszarów zielonych, który jest tworzony przez człowieka w formie parków w mieście formie zachowanych kompleksów leśnych, które pod pod miastem się znajdują i teraz naszym zadaniem jest połączenie tych obszarów tak, aby stworzyć możliwości swobodnej migracji gatunków różnych gatunków, aby zachowywać bioróżnorodność jest z tym jest to, iż z 1 strony wspieranie mnie tego ekosystemu strategiczne zarządzanie tym zasobem zieleni i równolegle równolegle z tym nie możemy kształtować infrastruktury transportu rowerowego, która jest spośród wszystkich znanych nam form transportu najmniej opresyjne względem środowiska jest panel struktury, które prowadziłem miał wskazać z 1 strony innych koegzystencję infrastruktury transportowej rowerowej i istnienie obszarów zieleni obszarów, które nazywamy w systemie planowania przestrzennego zieloną infrastrukturą czasami się też mówić Zielona infrastruktura i błękitne infrastruktura miasta leżące przy ciekach wodnych nad rzekami to są to są te miejsca, które warto łączyć trzeba łączyć one są tymi głównymi elementami przestrzeni, które zapewniają nam funkcjonowanie jeszcze jeszcze funkcjonowanie struktur ekologicznych i to, że będziemy mogli spędzać miło czas na na łonie natury to jest rzeczą, której pan mówił a czego najciekawszego pan się dowiedział się z wczorajszego forum bardzo ciekawe ciekawe wątki dotyczące rozwoju obszarów funkcjonalnych i w ogóle wprowadzenia mobilności w miastach nowe formy tworzenia technicznych rozwiązań była prezentacja z uniwersytetu technicznego z Drezna i zupełnie nowa forma czy czyniono nowa produkcja rowerów, który może być kształtowany pod kątem każdego w zasadzie odbiorcy wyposażone w też wsparcie elektryczny ciekawe doświadczenia saksońskiego znowu dotyczące mnie też całego procesu inwestycyjnego, bo proces inwestycyjny związany z rozwojem infrastruktury rowerowej też może budzić konflikty szczególnie jak się będzie właśnie na obszary chronionej przyrody w jaki sposób omijać korzenie drze w w jaki sposób dać wytknąć tej przyrody w jaki sposób nie być opresyjny omówiliśmy zarówno o transporcie rowerowym, który służy na co dzień w użyciu, ale też były wątki związane z turystyką rekreacją właśnie w obszarach górskich no i bardzo rozbudowany wątek dotyczący drogi długodystansowej trasy rowerowej to, więc wzdłuż Łaby ne i ile pieniędzy to jest w stanie przynieść jak dużo osób korzysta z całego świata zasady przyjeżdżają inni zainteresowani rowerzyści, żeby odbyć taką kilkudniową podróż wzdłuż rzeki, więc jest to fantastyczny produkt turystyczny wytyczne, a dodatkową tu mogą się pochwalić, że wczoraj podczas naszego forum metropolitalnego parafowany został list in na sam początek tak jest list intencyjny pomiędzy przedstawicielami samorządów wojewódzkich 5 województ w województwa Śląskiego opolskiego dolnośląskiego lubuskiego i zachodniopomorskiego i te 5 województw powiedziała tak chcemy stworzyć nowy atrakcyjny produkt turystyczny wykorzystujący walory nadodrzańskie Krzysztof Woźniak audycja skołowani trzecia część dalej jesteśmy na drugim dolnośląskim festiwalu na rowerowym teraz zapowiadanym wcześniej już jest kosztem Olivier Schneider francuska federacja racja użytkowników rowerów znany z audycji skołowani, gdzie dobro wieża in w jeździsz po świecie na takie kongresy na takie fora na takie festiwale zastanawiam się na ile tych doświadczonych uczestników takich właśnie wydarzeń wyciągasz jeszcze coś wartościowego na forum debat, które się odbywają podczas takich festiwali wszystkie te kongresy są niezmiernie ważne dla nas z 1 strony przychodzą do niej nowe osoby, które po prostu się doszkalają, które nabywają wiedzy jest jedyny moment, kiedy można spotkać aż tyle osób naraz żywym jak ktoś taki jeździ już od 8 od 10 lat to jest jedyny moment na rynku, że spotykamy i rzeczywiście często nie przebijemy wtedy być może na wszystkich panele, ale mamy wszystkie te rozmowy kuluarowe przy lamp tuż przy przerwie kawowej i to wbrew pozorom jest bardzo ważny test taki moment wieczny tłok King moment, w którym słuchaj ostatnio czytałem, że zrobisz zrobisz taki projekt ile to kosztowało a jaki był taki stan techniczny są rzeczy, które bardzo ciężko zrobić przez telefon czy przez maila, gdzie naprawdę to, że jesteśmy w tej miłej atmosferze między nami jest bardzo ważne i mimo iż podobnie na kongresach chirurgów czy kongresach architektów i po prostu dzięki temu mamy trofeum i wiedza Obłój bardzo głośni i też jest on, żeby skonfrontować po prostu związania, bo wszędzie na świecie i tym bardziej wszędzie w Polsce spotykamy dokładnie te same problemy i jest bez sensu, żeby każdy z nas wymyślał od nowa dużo lepiej jest porozmawiać, bo ci, którzy jeszcze potrzebują tej podstawowej wiedzy i słuchają ważne w tych panelach, a pozostali cieszą się, że spotykają swoich pra w do kolegów z branży i naprawdę bardzo ważne, żeby te kongresy dalej były i żeby wszędzie w Polsce nie cały czas z tych samych miastach ale, żeby było to jednak jako duży po całym świecie, ale wiadomo, że się z Lubina Dolny Śląsk to raczej przyjadą osoby MPO da z południowo-zachodniej Polski i t d . więc myślę, że to jest naprawdę ważne no tak, ale to, o czym ty mówisz to się odbywa właśnie w tych kuluarach w tych miejscach niekoniecznie dostępnych oficjalnie na na wydarzeniach z jaj są prezentacje, które są na sali oficjalnie i one są skierowane twoim zdaniem tak naprawdę do kogo w oczy często problemem jest tutaj nie krytykują organizatorów, że one są napisane, kierując się do kogoś to nie jest koniecznie przekonany, a bardzo trudno jest to osoby zaprosić na samym, ale im mamy połowę sali, która kiwa głową tak naprawdę widzą same slajdy sama dowiedziała się zaraz będzie powiedziane, a druga połowa na nabywanie wiedzy, ale tych osób tych przeciwników tych, którzy nie są przekonani, żeby rozwijać infrastrukturę rowerową czy szerzej polityka rolna nową ich przeważnie nie ma oni wydają się w mediach czy na forach internetowych czy podejmują decyzje i mówią, że nie, że to jest tylko dla takich bardzo wąskiej grupy użytkowników i bardzo ciężko jest ich zaprosić, żeby przyszli na taki, a 1 dzień cały debaty i zobaczyli artystów poważne rzeczy są i naukowcy i eksperci prawa do wody od innych tematów od samych lub koc do samych usług Nalepy jest niższy tak jest we wszystkich branżach duże de facto te kongresy to jest takie przekonywanie przekonanych, ale to nie znaczy, że rząd są niepotrzebne, ale nie należy się łudzić, że n p. w danym mieście mamy problem, skąd tak ruchem to zrobili konferencję kolebkę ruchu i nagle wszyscy będą przekonani dokończył i Molęda benefity uczestnicy ruchu będą wiedzieć jak ja się zachowywać w tych miejscach, w których mogą jeździć z kontra ruch czy też Napoleona na kontra pasach czy w ogóle na jednokierunkowych drogach 1 kontra ruch jest prowadzona jest potrzebna kampania społeczna bez poboczy na polityka informacyjna takie konferencje mają zupełnie inną, ale rzeczywiście czasami niektóre osoby przypisują im inną rolę niż one mają trenerzy są nieważne, ale nie należy też mylić agentów w zastanawiam się, w czym może pamiętasz jakiś właśnie taki Kongres festiwal różnie to jest nazywane podczas tych wydarzeń dzieją się te panele dyskusyjne prezentacje pamiętasz taki dla ciebie najbardziej wartościowy panel, z którego dowiedziały się może co przełożyć do polityki francuskiej rowerowej może co mogłoby być przełożone do innych miast na całym świecie takie najbardziej wartościowy wartościową rzecz związaną z oczywiście z polityką rowerową, ale z jakimś konkretnym tematem jak chociażby budżet rozwijanie infrastruktury czy zawiodę jeśli nie tak naprawdę ją bardziej na podstawie tych wielu wystąpień Barciś inspiruje w sposobie w turniejach w innych sytuacjach rozmawia z ministerstwami sam samemu, występując w, jaki sposób przedstawia mi sobie i dyskretnie, żeby pędzić argument, a potem demony się łączą jakieś tam sposób i głównie taką wiedzę czerpie wiedzę taką ile jest procent z czegoś tam jest coś kosztuje to wystarczy prawda śledzić internet publikacje naukowe śledzić różne prawda studia, które są publikowane i posłów niezrzeszonych w pdf i czytać i właśnie można przyjść po konferencji byli twarzami przeczytałem to ma 5 0 stron lat trzydziestych z ministrami nie rozumiem tego proszę mi to wytłumaczyć, ale z Balina w kuluarach cieszy, że to jest ważne pytanie to można oczywiście też podnieść rękę i zadać zadać pytanie na końcu panelu, chociaż obserwuje coś takiego, że te różnice między polską z innymi państwami miał okazję być w Polsce dużo mniej pytań dokonali w test w niektórych konferencjach to jest połowa czasu szkoda, że ktoś z sali pyta i analiz odpowiada przy całej sali, a w Polsce często tak jest, że jest prezentacja jest prezentacja i tyle czy ktoś ma pytanie nikt, kto zapraszamy taka to formuła właśnie tych wszystkich paneli dyskusyjnych jest taka może to związane z tym, że my tutaj w Polsce jeszcze za bardzo jesteśmy rozwinięci pod względem polityki rowerowej mobilności transportu i chodzimy jednak na taki należy dopiero poznać temat i móc przy następnej okazji już jakieś konkretne pytanie zadawać męczyły mnie nie wydaje się wręcz, że ludzie są inni wolą podejść indywidualnie boją się, że zadadzą pytanie to ktoś inny ocenił też głupie pytania i nie chcą przed tą samą myśl to stąd się bierze pan Tomek kiedyś bardzo skrupulatnie przestrzegają czasu, który mi przydzielono po to, żeby był czas na pytania no i tak spadamy i tak asysty dla państwa nikt nie zadał pytania byłem zawiedziony, a potem się zaczęła to, o czym wcześniej przez naukową i wszyscy na mnie do mnie podeszli już kilka osób z nimi zadawali różne pytania słyszy, że jest taki nie wstyd, ale bez takie poczucie, a może ktoś poniesie też głupie pytanie, więc wolę podejść indywidualnie taki sposób bilateralne trudno poza tym w takich kontaktach z nieoficjalnych to nazwijmy je jednak więcej tak jak powiedziałeś można się dowiedzieć, bo ludzie są bardziej wyluzowani i chętniej szli do rozmów cały festiwal drugi dolnośląski festiwal rowerowy we Wrocławiu rozpoczął się wczoraj z takim kongresem forum metropolitalnym rowerowym Ernst jako pierwszy były szef analiz tom zwany listą mówiącym na temat rozwoju polityki rowerowej nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim na świecie w Europie inne, bo to był panel nastawiony jednak na część polityki rowerowej związanej z rowerami elektrycznymi rowerami Cargo czy faktycznie to jest przyszłość roweru na świecie rowery elektryczne i rowery Cargo też nie powiedziałbym, że jutro wszystkiego tak, by Norwegami elektrycznymi, bo myślę, że każda osoba, która może jeździć klasycznym powinna poczynić, ale obserwujemy bardzo ciekawy fenomen artysty cieszy się poznaliśmy 8 lat temu 1 z moich pierwszych my jako słuchacza skołowany było może byśmy zrobili audycje o rowerach elektrycznych i tam wał wypisałem tak naście punktów o tym, wtedy pisała, że namiot to muszę powiedzieć osobom, które może nie słuchał wtedy nam to znaczy Agacie Kowalskiej, która wtedy współprowadziła ze mną skołowany tak proszę tego uniknąć nerwowej i powiedziałeś wtedy, gdy Łotysz był poruszany, więc na pewno do niego szybko nie wrócimy jest też będziecie się, że rzeź mówi się wczoraj na ten temat wreszcie porozmawiać po 8 latach poważnie to rowery elektryczne mają zupełnie inną grupę docelową niż nowe klasyczne obserwujemy, że osoby, które kupują nowe Delhi Chiny ich przemieszczenia przeważnie to są przemieszczenia, choć nie wcześniej nie były dokonywane po prostu samochodem i to jest cel wielu polityk transportowych jest nie tylko, żeby osiągnąć ileś tam procent udziałów w głowę ale, żeby ci użytkownicy byli o byli kierowcy, a nie czy byli pasażerowie, a nie byli pasażerowie komunikacji miejskiej czy byli piesi i właśnie w tym aspekcie rower elektryczny jest bardzo ciekawy, bo de facto on ma on pozwala na pokonywanie większych dystansów przy mniejszym wysiłku, więc dno pozwala Nana Nana o trafienie do odbiorcy, który dzisiaj sobie nie wyobraża przemieszczać się rowerem klasycznym 1 ciekawe jest też to, że to jest bardzo dobre dla zdrowia jest nawet lepsze niż jazda klasycznym rowerem Watsona mówią, bo rozumiem i z kardiologami i z dumą mogę mu rogami kardiolodzy mówią też bardzo dobrze, bo jeździ się dłużej, bo są mniej męczące i proces to co się liczy to mieć 6 0 minut aktywności fizycznej dziennie regularnej wysiłek odpowiadający Stanów MO, że chodzę pieszo, a i nie ma potrzeby mocno pedałować takich księży pod górkę, bo efektów dla zdrowia nie ma dużo większych grunt, żeby tak, żeby to nie było 15 3 3 0 minut tylko na wadze 60 jest magiczna bariera i rowerowych, gdyż jest to dużo łatwiej zrobić z liz bony promocyjne mówią, że nie ma zjawiska nazwijmy to brzydko hiper i wentylacji, czyli że głębiej i szybciej oddychamy no, a przez to, że jakoś po 30 0 a jaka jest no to lepiej oddychać prawda normalnie niższy niż bardziej intensywnie, bo nasze płuca potem część tych pyłów zawieszonych dalej i zostaję przy czym należy przypomnieć, że najbardziej zanieczyszczonym środowiskiem z jakim mamy codziennie styczność są wnętrza samochodów, więc to nie jest tak, że cytujemy jadąc rowerem tak, ale lepiej jechać przy normalnej prawda kadencja oddychania niższy niż przyspieszonej pogłębionej i właśnie w tym przypadku rower elektryczny pozwala nam i zachować zdrowy, czyli pobudzić układ krążenia i niemieckich zjawisk prawda związanych z większą presję, jeżeli rozmawiamy medyczne sprawach myślę, że rower elektryczny jest zawsze dobre dla naszego układu kostno-stawowego coś takiego jak przy wrzutkach tylko, że właśnie elektryczna, a my musimy nacisnąć padały, żeby napędzić ruch grał silnik elektryczny nam wspomaga w zależności od tego jaki nacisk na nie dajemy na notę padały, więc to obciążenie się zmniejsza szansę każdorazowo nastawy to jest trochę tak jak z nordic walking nordic walking jest dużo korzystniejsze niż niż bieganie no właśnie do tego, że na bieganie jest urazowym przy czym pozdrawiam wszystkich biegaczy i liga jest bardzo fajne, ale niestety jest u gazowe, a Bośniak sobie przy pomocy liczników tego, że chodzimy rozkładamy metod kodu jest ogromnie zagrane i podobnie właśnie z Jerzym domagamy się na rowery elektryczne jedno drugie to właśnie rowery Cargo, czyli rowerem, na których możemy przewozić jak usłyszeliśmy nawet ładunki 300 kg darów i jest taki jestem o tym, że tak naprawdę logistyka miejska wymaga wielkich tirów przyczep grodzić rzek oczek, które jeżdżą po mieście, bo inaczej nie będzie można go do sklepiku dowieść towarów tak nie będzie chleba rano tak naprawdę patrzymy jak spojrzymy uważnie to no te samochody lepiej są pełne potem pomału się w domu wyładowują jest dom w mieście ustawę często muszą się nielegalnie parkować no bo nie ma miejsca dostaw zawodzenia na chodniku tak dalej ich eksploatacja z bardzo kosztowna, bo tak jest ogólnie jest samochodami też wszystkim spalinowymi pojazdami i okazuje się, że bez żadnej zapomogi po prostu sobotą, że mamy takiego owego towarowy jego ładowność niskie koszty eksploatacyjne to, że łatwo zaparkować pogrążony jest naturalnie konkurencyjny przy czym oczywiście można jeszcze bardziej zorientować logistykę miejską na takiego jak tak go poprzez z 1 strony takie centra logistyczne, gdzie się przeładowuje towary z tych duży palec na na rowery towarowe, a z drugiej strony, regulując godzinnych mogą być prowadzone w dostawie nie chodzi o to, żeby samochodami te tradycyjne i chodzi o to, żeby zabrać broń Boże a, chociaż w ścisłym centrum logistyczne tak tak kulturowo jest to też możliwe ale, żeby być, że n p. dostawy mają być przed daną godzinę przed dziesiątą już przed dziewiątą, bo nie chcemy prawdy, żeby to brzydko mówiąc nauczy stwarza zagrożenie drogowe, ale jeszcze czasów pozostałych godzinach go tak dalej są prawda mile widziane wegetował towarowe i tutaj mamy dobre uzupełnienie wcześnie rano przyjeżdża gospodarzy dla towarów, ale mamy taką gwarancję, że jest coś jest nam pilnie potrzebne wciągu dnia po to, nawet z no właśnie do wszystkiego spokojnie rower towarowy może nam przynieść dodatkową jest dużo taniej dostarczyć rowerem po jej wychodzi podobnie, ale inaczej się rozkłada koszt, czyli mniej wydajemy na paliwo na naprawę samochodu więcej na siłę roboczą, czyli de facto tworzymy pomostu miejsca pracy Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów bardzo dziękuję i tym samym odpuszczamy już Wrocław za kilka minut informacja rady taka sama pani dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę kłania się Nisko do usłyszenia i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!