REKLAMA

Stan polskich wojsk pancernych przed II Wojną Światową

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-04-21 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja zmotoryzowani Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu chwile dobre państwo w nich dalej jesteśmy w świecie wojski pojazdów wojskowych w poprzednim odcinku omówiliśmy na temat polskiej myśli jednak udoskonalania konstrukcji jest zakupionych u innych winnych krajach no ale powiedzieliśmy, że były tancerki Vickers byłem mieliśmy już sporych rozmiarów czołg 7 TPA, ale nie bardzo interesuje czy trzeba było być Rozwiń » sprawnym, żeby tym wszystkim kierować nowo samochód to wiadomo już w latach 2 z tych kierownica zwykła były już padały już to wszystko zostało ułatwione nad tutaj wsiadał do takiego olbrzymiego pojazdu i co kierownica była zwykle były specjalne drążki sterownicze MO WICZ osobom specjalne umiejętności, żeby tym kierować, aby się w tonie było największym problemem największym problemem było to, że nie było sprawnej wentylacji elektrycznych i w tym czołgu zawsze było duszno, a żeby osłonić się przed kulami wrogów trzeba mówić nawet otwory wizy albo ze specjalnymi szkłami pancernymi albo tak cienkie, żeby kluby od pocisku nie był w stanie tego przebić, a to pierwszy w tych czołgach nie było teleskopów mnie nie jest izolatki nie było były okna, przez które się patrzyło ale, ale długów za 2 i to było wielkim problemem, bo chciałbym nagrzane od silnika bardzo się nagrzewa przewodził każdy wystrzelony pocisk również dawał pewną ilość gazów, które również dostawało się do wnętrza co było w tej atmosferze ten pojazd prowadzić nie było łatwe wiadomo nie było systemu wspomagania zresztą myślę, że Stal starsi słuchacze pamiętają również takie samochody jak gaz 6 9 czy Żuk, który też nie było systemu wspomagania i trzeba było kierownicą chęć dzisiaj rzeczy chciał zahamować trzeba było na ten pedał naprawdę nacisnął idzie bardzo się mocno listach są głównych ciągach wszystko mechanicznie bez wspomagania no i trzeba było mieć trochę siłę i doświadczenia, żeby go opanować tak myślę w łatwy sposób można było wyczekując aż w końcu ta załoga przydusił porządnie, żeby ich wyeliminować taki czołg czy to walki szło już na tyle szybko przyciąga rzecz, że nie było potrzeby oczekiwania i właśnie takiej opozycyjnej walki sprawdzania jak długo ta załoga wytrzyma w tym projekt nie czołgi były pojazdami bardzo drogimi kosztownymi i cennymi dlatego zawsze do każdego czołgu była przypisana grupa żołnierzy, osłaniając go Hej, poza tym doktryny nakazywały pewne warunki walki to zdarzenie jest zdaniem do lasu po lesie bardzo łatwo obejść czołg i go unieruchomić działanie czołgów było ściśle opisane jak jak może być terenu w czwartym osłona żołnierzy, dlatego że wystarczy, że 1 sprawny odważny żołnierz podbiegł od tyłu i przyczepił materiał wybuchowy rzucił granat czołg muszą być osłaniany, więc to była cała doktryna korzystania z czołgu na polu walki, o ile z fabryk w Polsce zajmowało się konstruowaniem w ogóle z pojazdów pancernych z dwudziestoleciem wojenny mówiliśmy kiedyś na pewno fabryka w Ursusie, choć na początku ona wcale nie bał sosem ta zupełna nowość od były polskie zakłady i grały koncern państwowy zakład inżynierii tam głównie powstawały czołgi to był koncert z kupujących kilka zakładów głównym zakładem produkcyjnym czołgów był właśnie Ursus i one tam tam powstawały duże kompleksy wcześniej produkowano tam ciężarówki później przerzucono się głównie na broń pancerną, a ciężarówki po wstawały w Warszawie na Grochowie były to modele się z 2 1 świata to był ogromny kompleks, dlatego że tam było kilka hal produkcyjnych i tam właśnie powstawał i angielski 7 TP byłych i sposób uzupełniane w szyldzie konstrukcjach Boże, bo główna produkcja w Vojens była realizowana w Ursusie i wozy pancerne to taki jest ściśle opancerzone tankietki jest czołgi to 1 rzecz, ale przecież Polska armia musiała jakoś dowozić żołnierzy chociażby na poligon do ćwiczeń nie tylko o tymi pojazdami bojowymi opancerzonymi żyliśmy cokoły Sokoły to Motor John Leahy wokół jest tak najbardziej związanej i najbardziej chyba utożsamiane z polskim wojskiem w dwudziestoleciu międzywojennym, ale nie do końca, dlatego że dla 3 motocykli pierwszym motocyklem Bauca w SM 5 5 i była to konstrukcja, która została rozpoczęta i produkcję w 19 2 9 roku wzorowana była na motocyklach amerykańskich okazała się jednak Salerno, o czym więc problem polegał w tym, że kopiowano, ale chyba gdzieś w tym kopiowano kopiowaniu popełniono parę błędów do tego metale, których używano do budowy też nie były najlepsze i po wyprodukowaniu Kostow 50 egzemplarzy okazało się, że motocykl jest bardzo bardzo zawodne i motocykl pasował wojsko podobało się właśnie duży ciężki z wózkiem wie, ale jednocześnie mobilne, a więc chaos, więc ze bardzo podobny powstał c WL SM 1 11 to właśnie ten, który później został handlową nazwany Sokół 1000 duże silniki volvo z układem cylindrów wał w 1000 cm z wózkiem bocznym i ten pojazd był produkowany głównie dla wojska to była taka największą motocyklową i Coma wojska 30 06 . roku i wojskową zauważył, że braki głów trochę bardziej uniwersalnego motocykla i tym momencie rozpoczęto produkcję Sokoła szajs jednocylindrowy ego nieco słabszego pojazdu, ale już lżejszego bardziej nadającego się i dojazdy i solą i z wózkiem bocznym Naidoo były to Sokoły wojskowe przy czym Sokół 100 0 przeważnie trafiał tylko do wojska danego cylindra wyłonił wiele przypadków Sokoła 3 są produkcja była większa zapotrzebowanie wojska mniejsze, bo był to, bo Tusk uzupełniający, więc dużo tych motocykli trafiło na rynek cywilny, który nie jest zwierzem Lemański pamiętam, że mówiliśmy, że Polska jako Polska na początku to wcale samochody niezmotoryzowanych tylko właśnie motocykla, bo dzięki tej myśli motocyklowej to się szybciej wchodziło na rynek właśnie ten ogólny dla obywateli dzięki temu ludzie się przemieszczali już pod koniec dwudziestolecia międzywojennego można było przejechać z Warszawy do Gdańska na wakacje nawet, pakując teatr musi mieć świadomość jak wyglądało to dwudziestolecie międzywojenne w Polsce 1 2 był czas dwudziesty pierwsze roku, kiedy zakończyliśmy działania wojenne do 30 01 . roku był to czas rozwoju 30 01 . roku zapanował w Polsce wielki kryzys i te działania, które były realizowane między 30 01 . a 30 05. były to głównie działania, które finansowało państwo prawa dla działalności została prawie wprowadzone do naprawy niewielkiego procentu w porównaniu do tego co było wcześniej z 30 05. roku po szkole zdało się o wzrost do dynamiczny wzrost pokryzysowej te wzrosty ekonomiczne pokryzysowy miał to do siebie, że na wykresie strzelały mocno w górę strzelały mocno w górę dla fabryki dla firm, ale również dla normalnych ludzi zaczęły to więcej zarabiać więcej pieniędzy na rynku, więc pojawił się za lot SA Ol potrzebowali jasno i to dostrzegły firmy produkujące motocykle klasy 100 takie ówczesne motorowery i w latach 3 6 3 0 powstało bardzo dużo montowni właśnie takich pojazdów, które najbardziej zmotoryzowaną wtedy Polskę, ale wracając do pojazdów wojskowych, bo do nas teraz głównie interesuje, czyli właśnie z wojska wyszła ta myśl taka Motocyklowa była ta przyczepa z boku, ale ten motocykl muszą być bardzo stabilny, żeby coś trafić, bo karabiny były zakładane na remontach badania celności strzelania z karabinu czy to z wózka bocznego czy z motocykla to Włosi w czasie drugiej wojny próbowali coś takiego robić mu to buntować karabin na środku kierownicy i żołnierz miał jechać 1 ręką prowadzi dużo mogą strzelać były na poziomie 5 7 % celności, więc okazać się pomysł zupełnie nietrafiony to był inny pomysł można było tym jechać, ale i w momencie zatrzymania się strzelać i przyjazd do mu strzelanie w czasie jazdy było to po prostu tylko wyrzucanie KUL, ale może być celności mowy, by się mogło znieść upał trochę moja wizja tego co widziałem w filmach różnych wojennych została firma może za swoje Morgi oraz zbytych w tych firmach oczywiście za czasów drugiej wojny światowej wizji gdzieś w mózg działa Navarony czy też innego rodzaju takie filmy działać na tych motocyklach były to karabiny wielkie Jolanta całkiem celnie strzelali oczywiście mnie, więc rozumiem, że to motocykle to bardziej takie były są bardzo też piechoty dochodziło transport wjazd i o sprawy łączności to było ważne czasami załóg poza potrzeby zaopatrzenia, bo na Orawie wózka bocznego można było zbudować Platformę, która dowoziła amunicję można było również zrobisz to mało co pewien sposób transportować rannych w czasie pierwszej wojny konstruowano specjalne lawety, na których przewożono 2 rannych 1 na drogie, więc poszukiwano tego miejsca to musimy pamiętać, że lata dwudzieste lata trzydzieste był to cały czas czas pionierski dla motoryzacji zastanawiano się i jak można, by wykorzystać motocykle samochody i jakby widzimy to rymowanka dla drugiej wojnie, ale to nie tylko u nas na całym świecie sprawdzano ona zostać motocykle okazało się, że w czasie drugiej wojny wymyślono jeszcze lepszy pojazd czy liczba Visa i okazało się, że lata 5 0 8 były na odwrót temu mogły wojsko motocykli aut zostało tam kilka egzemplarzy, które potrzebne były dla kurierów czy do jakichkolwiek innych celów, ale do działań bojowych raczej wlan o leki terenówki no właśnie Annę motocykle mamy za sobą czołgi wozy opancerzone za sobą, ale tak jak powiedziałem wojska w jaki sposób to trzeba było przewozić n p. wstydził samochody ciężarowe czy w wojsku polskim już tamtych czasów konstruował Equisse i Rosja Nowa Zelandia fabryka, która była najpierw był Ursus, a które były produkowane pod Warszawą w Czechowicach, a później 30 05 . roku, gdy ruszyła fabryka, a fiata polskiego fiata pierwszym autem, które stamtąd wyjeżdżał był to samochód ciężarowy z ISO 2 1, więc to były to było albo podstawowa ciężarówka wojska polskiego licencja fiata dała mu w ogóle dużo ciekawych szans, dlatego że w podstawie da, by je fiata 50 8 zaczęły powstawać bardzo ciekawe konstrukcje również dla wojska 1 z nich były łazienki wojskowe powstały 2 wersje łazików wersja pierwsza skończymy z krótkimi błotnikami przednimi i wersja druga z błotnikami dłuższymi, który w, których były specjalne wnęki na koła zapasowe samochody typowo terenowe bardzo proste jedynymi problemem było to, że nie miały napędu 4 4 na 4 co wówczas przy ówczesnym stanie lasów dróg w TEU TEU co przy stanie ówczesnych naszych dróg było było bardzo bardzo potrzebne trzydziestym ósmy roku powstawał dopiero prototypy i mogliśmy zobaczyć jak pojeździli, a czy te pierwsze w prototypie były w jaki sposób opancerzone czy tam jednak chodziło o to, żeby ten pojazd się jak najszybciej przedostał skontrolował udzielają wojskowe łaziki były jak najlżejszego walczy usuwano drzwi były dość siedzenia ewentualnie pasy przegra dające, żeby kierowca, który się bujnie na bok nie wypadł maksymalnie obciążone nie było napędu 4 na 4, więc staramy się maksymalnie odciążyć i gdyby ten trend, który widzieliśmy w fiacie 50 8 łazik był kontynuowany w czasie drugiej wojny światowej przez Niemców, bo jeżeli spojrzymy na volkswagena Caddy 2 8 2 czy tego takiego typowego kibel wagę nawet mogą silnie płyta podłogowa silnik z tyłu trochę blat z boku i takie proste jeździło kończąc już pewien sposób historię polskich wojsk tych zmotoryzowanych tak to nazwijmy go nie tylko pancerna, ale w ogóle ich samochody i przecież już oddzielne EADS musiał być tym chętniej ludzie też musi być wyszkoleni do kierowania inwestycji mniej tym na jazdę kierowca linii może jeszcze nawet w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych został dużo osób wspomina, że druga wojna światowa zaczęła być wolno mu samochodową motoryzacyjną i w momencie, kiedy ruszał front wschodni i zachodnich mieliśmy właśnie problem, że były samochody, a nie było komu ich prowadzić przy czym na froncie zachodnim poradzą sobie przez masowe szkolenie na froncie wschodnim tu cały czas było wielkim wielkim problemem na zachodnim był bardziej przygotowane, jeżeli chodzi oto myśl motoryzacyjną wzorowane w ogóle do działań nowej Rosjanie po prostu starali się załamać wroga, a liczbą ludzi, a 1 front zachodni szanował życie ludzkie wiedział, że sprawność wyszkolenie zapewni mniejsze straty tak jak mówię kończąc to w tym okresie 30 09 . roku to polskie wojska motoryzacyjne pancerne cena, jaką siłę uderzeniową mniej więcej były przygotowane na pewno nie były przygotowane na taką siłę, jaką zaoferowali Niemcy, dlatego że musimy pamiętać, że Niemcy były krajem większym bogatszym ich krajem, który na dobrą formę od roku 30 04. 30 05. przygotowywał się do wojny nie była fanaberia Hitlera, że pogwałcono Targosz tak od 30 04 . roku realizował politykę wojny wiedział, że ta wojna będzie zresztą widać to posunięcie jak chociażby unifikacja części fabryk produkujących pojazdy dwu różnych koncern i w różnych fabrykach często konkurencyjnych tam nie było rynku wolnego tam Hitler narzucał cel, który za parę lat miał być zrealizowany, czyli wolna my do tego taki podchodziliśmy być może byłoby to inaczej, gdyby dane nam było jeszcze za dwa -trzy lata przez tu też, choć w grę ekonomia ekonomia, która zaczęła bardzo się poprawiać po podbiciu pokryzysowym zabrakło nam po prostu dwóch-trzech lat, żebyśmy byli silniejsi i bardziej sprawni, stawiając czoła Niemcom na dzisiaj kończymy Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak w przyszłym tygodniu myślę, że powiemy trochę, a może właśnie o tej myśli niemieckiej, a może polskich siłach zbrojnych na Zachodzie jest na Zachodzie, a dobro hejt oto tak się umawiamy do ostrzenia za tydzień dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA