REKLAMA

Czy samoloty mogą latać, nie zanieczyszczając?

Homo Science
Data emisji:
2018-04-21 11:40
Audycja:
Czas trwania:
29:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu audycja Homo science, a w studiu znani gość prof. Edward Chlebus z wydziału mechanicznego Politechniki wrocławskiej i dobre państwo z nim dobrych i dobrych chcieliśmy zapytać o wszystkim o rzecz, która dla mnie była zaskoczeniem mianowicie o Polski przemysł lotniczy, ale nie terenu, którym wszyscy słyszeli taki związany ze śmigłowcami tułów z takimi rzeczami, których od dawna są uznane tylko ocenne, a tą wiadomość dla mnie zaskakujące, że Rozwiń » właściwie w każdym praktycznie samolocie, który lata po naszym nie tylko naszym niebie są jakieś polskie komponenty, czyli że Polacy są istotnym graczem w tym rynku światowym lotniczym i że w Polsce tym większe bardzo rozwija, bo bardziej w przemyśle kosmicznym już powiem szczerze słyszałem, który oczywiście znacznie mniejsze, ale za to robi wokół siebie dużo szumu natomiast jak to wygląda od strony lotnictwa czy rzeczywiście tłumu tworzymy taki sprzęt, który jest istotny światową no, więc na to czas spojrzeć z takiej chwili w skali globalnej powiedz Polska jest krajem od dostawców nasz przemysł jest krajem poddostawców przemysłu jest jeśli chodzi o technologie do wyposażenia o kadrę inżynierską naprawdę bardzo wysoko oceniony w związku z tym oscarowa Automotive mamy mnóstwo firm, które pracują na rynku globalnym 3 lat trojga i dla wyroby twórców globalnych w tym przypadku przemysł lotniczy również jest oceniony może to nie jest tak bardzo znany powszechnie niejasną równanie powiedzmy funkcji budowy i technologie w lotnictwie przemyśle samochodowym jest tu trudne no bo na samochodach się wszyscy znamy w Polsce każdy z nas używa samochodu na samolot jest jednak taki produkt strategiczny, a powiedział pan profesor, że Polska jest krajem poddostawców czy to znaczy, że u nas nie projektuje się tych komponentów tylko są one to wyłącznie produkowane czy jednak 3 są jakieś prace badawczo-rozwojowe prowadzone na terenie naszego kraju inżynierowi rzeczywiście mają się czym popisać są również prowadzone prace badawczo-rozwojowe jednak z uwagi na procedury bardzo złożone jeśli chodzi o bezpieczeństwo materiały o technologie one są tak bardzo skomplikowane, że ten cały proces do zatwierdzenia zmian czy to w biurze projektowym powiedzmy sobie producentem finalnego czy to mu o wykonawcy komponentów to ten proces trwa kilka lat nie oczywiście na siebie ja też projektują i to by czy to w Mielcu czy w Świdniku czy ćwiczyć w Kaliszu natomiast prace nie muszą światło dzienne muszą trafić do do odpowiednich badań procedur badawczych, iż chodzi o bezpieczeństwo w lenno IPO poddane muszą być bardzo długotrwałym badaniom i muszą być certyfikowane wg właściwych norm w związku z tym nie jest to tak bardzo powszechne jak w innych gałęziach przemysłu my mieszkamy akurat tak się składa dokładnie na linii podejścia do pasa startowego lotniska Chopina w Warszawie, z czym wszystko co lądowanie wszystko po nim spora część tego co ląduje przelatuje nad głowami obserwujemy stale te samoloty i tak chcę zapytać co w nich jest polskiego to znaczy czy mamy jak koło się specjalność właśnie, jakie komponenty są u nas robione jak już następnym razem z poważnego się baza do czego tam wypatrywać w nos wytwarzane są komponenty z takiego o powiedzmy sobie wyposażenia podwyższającego komfort pasażerów w systemy wentylacyjne niektóre elementy usprawniające eksploatację jeśli chodzi o takie różnego rodzaju przystawki schowki dostawki również, ale również z są produkowane komponenty do turbin silników odrzutowych to już high-tech światowy i to od zleceniodawcy dużych firm również i lokują pieniądze w rozwój w Polsce i te projekty są realizowane do wszelkich bardzo zaawansowanych komponentów w przemyśle itp i cywilnym powiedzmy sobie i intymne militarnym w militarnym również, czyli nie tylko cywilne samoloty, a w takim razie test nie wiem czy w lotnictwie czy w przemyśle militarnym mamy też jako specjalność, bo tam pewnie komfort pasażerów mniej jest istotne no tak, bo to często jest to produkt jednorazowego użytku może być 20 0, ale Allena produkujemy na cześć nie jest tajemnicą, że w PZL Mielec produkuje się Lechowi w lasach, a więc awansował na helikoptery bojowe no i one są tu części są produkowane są montowane dostarczane są również komponenty od różnych poddostawców myślę, że nie narusza tajemnicy chcemy zapytać o ten erą Mixer, czyli to była taka impreza, która się odbyła po kilka tygodni temu spotkanie z firm zainteresowanych działający w branży lotniczej czemu to służy, bo to zdaje się właśnie jest tym co jak coś co ma napędzić ten nasz rynek i jakie jaki to przyniosło efekty inną efekty są zadowalające z punktu widzenia może nie tylko marketingowego, ale to jest w Luba Luba z organizowania cyklicznych spotkań w raju w, a więc również w regionach, w których są ulokowane firmy i producenci komponentów lotniczych czy trwogę lotnictwa takie kongresy organizowane są w Dolinie lotniczej no tu po raz pierwszy wybrano Wrocław, ponieważ tu mam też przedstawiciela grupy UPC Aerospace, a więc duża korporacja amerykańska, która no i prowadzi właśnie produkuje elementy do lotnictwa w bardzo szerokim zakresie o to kilka tysięcy sztuk jest na liście elementów produkowanych we Wrocławiu na terenie dawnego dawnego zakładu PZL, czyli można powiedzieć, że te to właśnie firma stała się podstawą stworzenia dolnośląskiego klastra lotniczego czy to jest jeszcze inna formacja, która na Dolnym Śląsku funkcjonuje, a firma stała się inicjatorem powstania Dolnego Piast dla Śląskiego klastra lotniczego i tu był na poprzedniej prezes zarządu pan Wojciech Wasik, który jest dzisiaj szefem zarządu w Kaliszu Lennon był inicjatorem powołania takiego klastra Ion jest zlokalizowanych w specjalnej legnickiej strefy ekonomicznej w naj powoli się rozwija w kierunku no pewnego rodzaju certyfikacji technologii ludzi i dokumentów no bo tu chodzi o to, że te firmy, które są poddostawcami dla firm globalnych, zwłaszcza lotniczych muszą spełniać bardzo złożone procedury dotyczącej technologii nowej jawności bądź niejawności i pomiarów i weryfikacji i t d. realne tradycyjnie wiążemy Polski przemysł lotniczy jest okolica mierzy się owa Atu proszę Dolny Śląsk dla mnie to w PLN w pewien sposób nowość ile polskich firm znalazło się w klastrze ile Fed co, w czym się wyspecjalizować ten klaster i czy można mówić o tym, że właśnie specjalizacja to w ogóle zaistnieje jakiś komponent konkretne będą tam czy są już wytwarzane no to w tej chwili jest on o ten klaster liczy około 30 film miał dokładnie w tej chwili jest w stanie powiedzieć, że to są firmy pracujące już na rzecz lotnictwa i w tej chwili chodzi o to, żeby ten pacjent potencjał zwiększy się związać jak również jak gdyby uporządkować uporządkować zestandaryzowane 3 firmy także będą mogły mogły ze sobą współpracować z odbiorcą finalnym, czyli w tym przypadku zrób pojutrze symbol, a c tak naprawdę tak proszę o planach są proszkach, a propos to we Wrocławiu no przecież były firma firma od lat kilkudziesięciu produkowała komponenty do różnych samolotów bojowych wcześniejszego układu warszawscy Warszawskiego jak również samolotów cywilnych i to Obłaza firma Dow ona jeszcze istnieje czy rosół pełnić będą one one została właśnie zarząd PZL w prezencie, ale tak ona została wykupiona przez trans formowane stów zupełnie nowe nowoczesne w tej chwili firma, która o pracuję na najwyższych szczytach bowiem standardach technologicznych czemu Polska jest właściwie atrakcyjna dla tego przemysłu to jest tak jak się często myśli o Polsce po prostu tania siła robocza czy mamy jakieś inne zalety, bo tania siła robocza z wielu miejscach na świecie, a tu jednak u nas się całkiem sporo tak jak pan mówić o roli jest to chyba przyczyna również z wiatru z autopsji zresztą mogę powiedzieć nic się firma UPC we Wrocławiu ulokowała wcześniej to był Hamilton Sundstrand było kilkanaście wizyt w na Politechnice jak byłem po prostu dumny, że pewnie coś będziemy robić dla lotnictwa i to w najwyższym szczeblu przyjeżdżali członkowie zarządów ze Stanów zjednoczonych ich interesowała kadra inżynierska wbrew pozorom ich interesuje kadra inżynierska ludzie wykształceni nie sposób pracy sposób kształcenia w wyposażenie laboratoriów, na których kształcić inżynierów czy wręcz zakres badań i projektów, jakie prowadzi się i tu w ich tu cieszymy się bardzo Politechnika wrocławska no o uznanie, bo pozyskała w związku z tym mamy światową firmę na terenie Wrocławia to już kolejna branża o branże informatyczna komputerowej czy właśnie tak jak Piotrek wspomniał o branży kosmicznej, która to branża ceni sobie polskich inżynierów, a Politechnika wrocławska zajmuje we wszystkich tych branżach bardzo szczególne miejsce prawda mimo tak no w pierwszej trójce jesteśmy zawsze także staramy się unowocześniać Milko proces dydaktyczny, ale proces dydaktyczny to jest zaleta jest bardzo mocno wzbogacany wynikami projektów na rzecz przemysłu w związku z tym ta wiedza, którą uzyskują studenci przyszli inżynierowie są najświeższe, jaka może być o ona jest rozpoznawana w klasie laboratoriów projektów prac dyplomowych natomiast na podręczniki książki no to opóźnione w stosunku do wiedzy aktualnej kilka-kilkanaście lat proszę zapytać czy na Politechnice w związku z tym się może jakiś specjalny zajęcia czy wręcz nie wie wydziały czy coś takiego, które są ukierunkowane właśnie ten przemysł lotniczy stół coś było zmodyfikowane czy w związku z tym z tymi z tymi zmianami rzeczywiście politycznie Politechnika się go do tego bardziej dostosowała, bo już dostosowała się dostosowuje się, bo jest już taka specjalność na wydziale Mechaniczno-Energetycznym wydział mechaniczny jest był 1 z liderów w Polsce jeśli chodzi o badania badawczo-rozwojowe i wdrożenia natomiast Politechnika podpisała porozumienie z KGHM i Politechnika przejmuje lotnisko w Lubinie na rzeczy na razie 3 prowadzenia badań i warsztatów szkół różnego rodzaju dla studentów, ale również jako poligon takiej eksploatacyjnych a kiedy ruszy już ruszyło a, czyli już w tej chwili ta inicjatywa istnieje i w pełnym zakresie Politechnika korzysta z tego lotniska w Lublinie właśnie do celów badawczo-rozwojowych korzystaj w tej chwili nie będzie to ta część infrastruktury jest rozbudowywana o niezbędne moduły dotyczące kształcenia również badań eksploatacyjnych w terenie jest on myślę że, że w ciągu 2 lat powstanie duży kompleks badawczo-rozwojowy szkoleniowych w bardzo dziękujemy kończymy pierwszą część naszej audycji w drugiej części chcemy troszeczkę inaczej skierować rozmowę mianowicie chciałem popytać bardziej o kwestie techniczne związane z przyszłością lotnictwa i szczególnie tego czy samoloty mogły być niskoemisyjne, bo to jest temat w tej chwili dość istotny, ale to wszystko będzie o godzinie 12 4 0 zapraszamy już teraz, a naszym gościem jest prof. Edward Chlebus z wydziału mechanicznego Politechniki wrocławskiej dzień dobry państwu ponownie druga część audycji Homo science Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i nasz gość, który jest z nami prof. Edward Chlebus z wydziału mechanicznego Politechniki wrocławskiej, gdzie tam ponownie finał zaczynamy tak jak obiecywałem w poprzedniej części naszej audycji od pytania o to co dalej z lotnictwem to znaczy oczywiście lotnictwo miała się świetnie nie wątpię, że da się będzie miało tym niemniej coraz więcej mówi się o ograniczaniu emisji o spaliny on w trosce o środowisko o ograniczaniu Wolf globalnego ocieplenia i t d . ale też o ograniczeniu, ale korzystania z par pali w kopalnych, na które też są drogi też być może warto by wykorzystać tańsze źródła zasilania jak chociażby słońce energia słoneczna jeśli chodzi o samochody to tu nie mamy problemu, bo te samochody elektryczne rozwijają się na nie jest to jeszcze standard jeszcze pewnie przez jakiś czas nie będzie tym niemniej jeżeli ktoś ma ochotę i pieniądze to może w tej chwili kupić sobie samochody elektryczne elektryczny, który się nie tylko sprawdzi w mieście, ale już były też na dłuższe trasy jak najbardziej się nadaje się mówienia o samochodach autonomicznych, bo to już oddzielna historia, ale skupmy się tych elektrycznych teraz kłopot polega na tym, że w lotnictwie i już nie jest tak łatwo to znaczy z tego co się orientuję, chyba że się mylę nie bardzo da się zrobić samolot elektryczny, który by umieć więcej niż 1 osobę jak to wygląda NATO prace są również prowadzone przy czym przy czym mówiąc Anne o wątek autonomicznych samochodów ja myślę, że w Lesznie powstaną samoloty autonomiczne, bo mamy już drony sprawa skali i powiększenia możliwości i jak gdyby 1 z autu mobilizowania pewnych czynności czy to ona od o prawach czy to żeśmy się jako statek powietrzny na pewno łatwiej jest kierować autonomiczne samolotem niż samochodem, dlatego że mamy radary mamy zastrzeżenia mamy systemy nawigacji tempa natomiast jeśli chodzi o o paliwa o oszczędne i przyjaznego środowiska systemy napędu no powstają takie nowe silniki turbiny, które mają za zadanie obniżyć nawet 20 % zużycie paliwa szacuje się nad paliwem nad mieszkaniami do paliwa lotniczego natomiast dojazd niesiemy my za wiele fantazjować o 1 branża lotnicza to niestety w branżach, gdzie każdy wychodzi tak jak na warsztat samochodowy wszystko robić wszystko wie z EFG pewne kierunki badań są oczywiście niejawne oraz z chwilą zarówno w strategii rozwoju koncernów lotniczych czasami w strategii rozwoju gałęzi przemysłu poszczególnych państ w w związku z tym no i jest to dość tych informacji takich jawnych dostępnych jest tyle ile te firmy pozwolą, że tak powiem wypuści ze swoją bramę natomiast zagadnienie jest na pewno ciekawiej się zgadzamy jest jednoosobowy jakieś tam statki wiropłaty 3 3 czy podobne do dronów na powstaną zapewne niebawem, ale jest też problem tych procedur jak użyć użytkownicy się zachowają się już w prawo lotnicze jest bardzo złożony jest szczególnie nastawione na bezpieczeństwo lotu i pasażerów w no i teraz jeśli powstanie duża sieć powiedzmy sobie tuneli kanałów komunikacyjnych indywidualnych wypowiedzeń pojedynczych dla statków powietrznych będą pojawi się problem sterowania nawigacji bezpieczeństwa, a strona wydaje mi się w najbardziej złożone jest w przepraszam dupa nie dokończył no i w związku z tym jest o sprawach formalizm mów prawnych i i różnego rodzaju technologii pozwalających na EUR nową identyfikację nawigację sterowanie na śledzenie wszystkich statków jest możliwe no i zawsze musimy się jednak pod uwagę, że w przypadku takich samochodów elektrycznych autonomicznych takich wypadków lotniczych wynosi biznes przynosić korzyści producentom brak nadal są w tej chwili to branże próbuje się rozpuszczać nawet na deficycie natomiast w przemyśle lotniczym nie ma aż tak dużego, że tak powiem wolumenu produkcji natomiast jest zawsze problem w przemyśle samochodowym, gdzie miliony samochodów nie obróci się przemieszczać Ks jedność druga rzecz, żeby dopuścić statek powietrzny no jest to bardzo długotrwałe są konieczne długotrwałe badania weryfikacja ja byłem świadkiem jej zwiedzają laboratorium badań airbusa 3 8 0 w Dreźnie, gdzie trzeba było sprawdzić czy Resursy tzw . czyli wytrzymałość skrzydeł podwozia głównie chodziło skrzydła zbudowano specjalny hangar no bo to jest liczba startów i lądowań z czasami mówi się nawet gości także musi być taka sama natomiast trzeba przewidzieć ten okres ten okres używania samochodu sięga dzisiaj 30 40 lat mówi się 5 0 latach, a więc wytrzymałość samolot samochodu samolot sam fakt jego konstrukcja tych samolotów naszą jest bardzo ważna i teraz jeśli, by dorobić na poligonie na lotnisku dotąd trwałoby kilkanaście lat, ale nawet dłużej natomiast zrobiono w z laboratorium, gdzie w angażu umiejscowiono airbusa 3 8 0 obudowane go osprzętem Shield siłowników hydraulicznych ponad 30 8 górników odkształca uskrzydliła amplitudzie 5 m taka jest, a wartość występuje przy lądowaniu głównie i i to zrobiono 6 lat, a więc bardzo krótko oceniono, że samolot bez problemu wytrzyma 2 5  000 lądowań start, czyli przez 6 lat wiersza Ano tak rozwinięty niż szarpaną 30 m ³ oleju hydraulicznego na minutę przed on się przez system przepompowywania też ogromnej stagnacja w związku z tym no z uwagi na tą Grawitacja, która nie sprzyja nam sprzyja, kiedy poruszamy się oczywiście po chodniku, ale jesteśmy w powietrzu tutaj grawitacji jest dla nas zagrożeniem każdy z nas odczuł pewnie nie da krotnie to tak jakby się wywrócił on i tak koszty, które generują testy w przemyśle lotniczym są tablety lotniczym są tak ogromne, że chyba można je porównać się do branży farmaceutycznej która, testując nowe leki spędza na tym kilkanaście do nawet ponad 3 nawet więcej lat i wydaje miliony dolarów na testy w miliardy miliardy i duży przemysł lotniczy jest porównywalny czy wręcz bardziej kosztowne, bo to co pan profesor mówi Torres to są rzeczywiście jakieś gigantyczne koszty jest biznesowo chyba jest mnie i ryzykowny niż medycznym, jakby w AstraZeneca Göteborgu, gdzie w laboratoriach prowadzone są badania stanu uruchamia się przeciętnie 8 3 projekty rocznie w budżecie od 3 do 8 miliard dół w dolarze u mojej z tych projektów jak wiedzie mówiąc kolokwialnie co trzeci to jest sukces, a więc to są ogromne koszty natomiast do odbiorców w przypadku leków w przypadku medycyny są miliardy natomiast w przypadku samolotów na niekoniecznie i to jest ta różnica Ano przemysł farmaceutyczny widzimy w telewizji ogromne kwoty przeznacza na marketing reklamę od podobnych perfumach tylko w zaspach nikt nie umiera niekoniecznie prawda natomiast tu jest bezpośrednio działań na organ z przemyśle lotniczym nie jest standaryzacja unifikacja no bo przecież mamy już zauważyć producentów z wielu krajów, które budują airbusa i rocka i Rocha liter, a więc jest koncentracja zarówno badania i kapitału jak również firm, które tworzą nowe w uchu, a to już można wpoić wprost kartele, do których się nowi dostać łatwo są w stanie, a co pan profesor myśli o wykorzystywaniu paneli słonecznych do napędzania samolotów były takie próby i eksperymenty czynione samolotami Solar impuls, które to samoloty z MO no nie w 1 ciągu, ale odleciały kulę ziemską i tam zdaje się potomek Evana Picard da na ligową tym samym nad tymi tymi samolotami i tak sobie myślę, że to bardzo piękny eksperyment, ale jak się człowiek zastanowi n p. nad rozpiętość skrzydeł, na których umieszczone były te panele słonecznej w rozpiętości ponad 70 m, czyli porównywalna z tymi największymi airbusami to on tak sobie czek myślę, że jeżeli taki samolot zabiera 1 osobę to wciąż jest bardzo mało wydajna technologia no to jest Real w i walka o prestiż z technologicznych w tym przypadku moim zdaniem niż próba wejścia na rynek na pewno są rozwijane ogniwa to znaczy solarne, które mogą tu być mieć zastosowanie natomiast ich wydajność musiałoby być no oczywiście dużo dużo większa jest 1 problem natomiast jest jeszcze inny problem, na który nie zawsze mi jako pasażerowie samolotu nie zwracamy uwagi samolot można wyprodukować ale, żeby go uruchomić i włączyć do sieci komunikacyjnej musi mieć obsługę na wszystkich lotniskach, gdzie lądujemy musimy mieć serwis musi mi całej infrastruktury bardzo drogą kosztowną we właściwy gęstości ulokowaną w sieci komunikacyjnej i mieczem o tym na co dzień po prostu nie myślimy nie wiem jak test jest ogromny czynnik powodzenia czy to znaczy, że właściwie nie ma w tej chwili alternatywy dla paliw kopalnych w lotnictwie czy czuł się jest w jakiej perspektywie rozsądnej jakikolwiek inny system napędzania inne paliwo trudno mi się tu wypowiedzieć może ogniwa wodorowe, które są badane w tej chwili mówi się, że mogą być przyszłością, ale czasami zdarzy się coś co co może być jak w Staniątkach czy w łodziach podwodnych, a on, a może energia jądrowa nie wiemy energia jądrowa naprawdę z dna czy dałoby się umieścić jakiś generator jakiś reaktor na pokład źle, że jest to możliwe już fizycy na ten temat mówią że, gdyby można było tego rodzaju generatory przenośne prawie się budować to już widzę, jaka będzie reakcja nerwowa ludzi nad którymi ich głowami będzie latał po społeczność światowa ma nas niesłusznie strach na punkcie energii jądrowej niezależnie od tego czy ma sens czy nie no bo pierwszy skutek jej zastosowania jest taki, jaki znamy prawda natomiast nauka idzie do przodu i to wcale nie oznacza, że to musi tak wyglądać i spełniać podobne przerażające od studzi emocje wiemy doskonale, że życie lokomotywa EU 200 lat temu jak wyglądał parowóz prawda dzisiaj w sumie jedno na innych paliwach w różnymi najnowocześniejszymi rozwiązaniami no to trwa od 20 0 lat wprawdzie ale, ale myślę, że jest też możliwe no nie wiem od perspektywie najbliższej to pewnie nikt nie dojdzie do tego, ale jestem przekonany, że pracuje się nad tym, aby energetyce jądrowej zajęło mniej niż 200 lat przekonanie ludzi do tego, że to czysta energia jednak mimo wszystko co w dziale łączności jest cały problem w twarz cholernie się, że ta wizja samolotu napędzanego energią jądrową to jest coś co naprawdę odrobiona nie doszłoby do rzeczy rozbudziła wyobraźnię, ale absolutnie ale gdy komin po raz pierwszy dzisiaj wpadł do głowy jak rozmawiamy, bo nigdy tak siedziałem, niemniej mimo grałem na skraju Łodzi podwodnej może być generator taki to również można wymyślić to, żeby umiejscowić go w dużym statku powietrznym no dobrze to w takim razie czekamy zobaczymy co będzie z naszymi głowami latał bardzo dziękujemy naszym gościem był dzisiaj prof. Edward Chlebus z wydziału mechanicznego Politechniki wrocławskiej dziękuję panu dziękuję państwu pani dziękuję również pozdrawiam dziękujemy również pozdrawiamy zapraszamy za tydzień na naszą kondycję Homo science w międzyczasie również mogą państwo odwiedzać nasz blok Crazy nauka PL, a teraz czas na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA