REKLAMA

Nauczyciele znów wyszli na ulice. Co na to rząd?

Połączenie
Data emisji:
2018-04-23 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od gór trzynasta ofiara jeszcze 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Justyna Suchecka z gazety wyborczej, że na branżę Iga Kazimierczyk z przestrzeni dla edukacji dzień dobry dzień dobry po nowym proteście jesteście rozumiem obie to znaczy oczywiście Justyna Suchecka zatem niezależny obserwator oczywiście z ramienia gazety wyborczej jak zmierzyć się z zaangażowana aktywnie ostatni miesiąc atak tak wiele osób oficjalnie około 5 000 Rozwiń » nieoficjalnie w, a nieoficjalne jak zwykle nigdy nie dowiemy, ale myślę, że to szacunki są moim racjonalne, dlatego że ZNP rejestruje liczbę związkowców, którzy przyjeżdżają z regionów, więc jeżeli ktoś ma wiedzieć ile tam było osób to co to są wiarygodne dane, jaki był temat tego protestu tak zapytam zabawnie mamy dość mamy las w bardzo wielu o wielu rzeczy mamy dość, że tak, że nie rozmawiamy o dobrej edukacji tylko rozmawiamy o tym jak przeciwdziałać skutkom reformy mamy dość pogardza nią w po tym, jak pracuje nauczyciel mamy dość pogardzany zdania rodziców pogardza nie staniała o zdanie zdaniem uczniów mamy dość tego, że nie rozmawiamy o szkole tak jak powinniśmy rozmawiać oczywiście też na pierwszy plan w numerze nie należy do do ZNP, więc też Różyczka to on na o te informacje, które się pojawiają w mediach chciałabym wyjaśnić nie chodzi tylko okaz to znaczy wiadomości tego samego dnia pokazały taki pasek pan redaktor prowadzący w zgodzie z tak jest Mann występował w towarzystwie Pascal dzieło napisane, że ZNP chce jeszcze więcej pieniędzy warto rozważyć 2 niezłe pieniądze dla zatem VAT tylko to są pieniądze dla nauczycieli, ale nie to jest tak naprawdę najważniejszą częścią tego protestu, dlatego że oczywiście nauczyciel musi być dobrze wynagradzane, dlatego że trudno od niego zależy to jak edukacja będzie wyglądała, ale przede wszystkim nosił musi mieć stabilne i przewidywalne warunki pracy co niestety dobra wszystkim nauczycielom w tym kraju reforma Anny Zalewskiej rozmów myślę, że postulat płacowy dotyczy nie tylko pensje, ale też całej subwencji, czyli wszystkiego co wydajemy na edukację i ZNP też z domagało się zwiększenia tej kwoty bo jakby od paru lat poruszamy się dosyć zamknięty puli środków, która wbrew pozorom nie rośnie, ale też laski, owszem, ale czy zorganizowanie tego protestu, bo tak się zastanawiam nad tym, gdybyśmy przez dłuższy czas takim punkcie, kiedy te protesty przed samą reformą miały dość dużą dynamikę, a potem za zapadła cisza teraz są ZNP próbują sobie przypomnieć jak to właściwie jest nadzieja, że rozumie ten grunt z wozu siedział przed wprowadzeniem reformy co oczywiście, bo bardzo autentyczna gesty próbujący reformy zatrzymać też cały czas pamiętajmy o referendum 9 10  00 0 obywateli obywatelek, którzy aktywnie zaprotestowali przeciwko temu, żeby ta reforma nie weszła w życie wszystkie te prace, które toczyły się z wcześniej tu w sejmie też posiedzenia na komisjach sejmowych, które miały na celu to, żeby ta reforma zatrzymać no ale niestety niestety szkoła rządzić swoim życiem we wrześniu nauczyciele nauczycielki wróci do szkół im się jakoś sobie z tym prezentem od minister Zalewskiej, ale poradzić musieliśmy wszyscy jako nauczyciel poradzi sobie z uczniami przedszkolanki musiał poradzić sobie z tym, że nie mają koleżanek do pracy nauczyciele wygaszanych gimnazjach musi poradzić sobie z tym, że nagle zaczął się ślizgać cały zespół i jego ludzi Stream pracowali przez całe lata w tej szkole już niema w nauczyciela swoich szkołach w szkołach publicznych musi sobie poradzić z tym, że również zaczęły im się rozłazić całe klasy, dlatego że już w zeszłym roku było widać bardzo wyraźny odwrót za rodziców od edukacji publicznej w kierunku edukacji prywatnej i Focha w kierunku szkół szkół społecznych, więc dno nauczyciele są osobami odpowiedzialnymi, więc stan na wrzesień październik i Sopotu były takie miesiące, kiedy trzeba było rzeczywiście zaborców bezpieczeństwo swoich uczniów no a teraz jest nowa energia i są niestety cały czas to samo problem, czyli problem, na którym skąd ta nowa energię w PRL stąd, że za problem nie został do tej pory rozwiązana ani nawet co gorsza przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w zauważone i w odpowiedni sposób zaopiekowała nad największym problemem, który już nas za chwilę czekać tzw. podwójne roczniki na razie ta narracja, która jest ministerstwo ma niestety jej celem jest to, żeby pokazać nam wszystkim, że to nie jest prawda, że to się nie znalazłem, w czym to nie jest żaden problem ma do systemu trafi podwójna liczba uczniów w i warszawskie licea i licea w dużych miastach już przygotowują się od zeszłego roku już zmniejszają na Boże, żeby na ten podwójna to falę uderzeniową być gotowymi na razie niestety z ministerstwa nie mamy żadnych żadnych prób rozwiązania tego problem, jeżeli po to, wyjaśni ważne co to znaczy ten podwójny rozstrzygnął, że to wyjaśnia dość prosto normalnie do szkół średnich po gimnazjum będzie około 3 50  000 dzieci w 20 1 9 roku będzie to około 7 2 6  000, czyli ponad 2 × więcej są to dzieciaki z 2 tak naprawdę z 3 roczników, czyli ostatni absolwenci gimnazjum, którzy będą zdawać egzamin gimnazjalisty pierwsi absolwenci ośmioklasowej szkoły podstawowej i tam są 2 roczniki, bo jest tam potężny odsetek kilkadziesiąt tysięcy dzieciaków, które zaczął naukę jako sześciolatki oni będą rekrutowani do osobnych klas będą zdawali różne egzaminy uczyli się wg różnych podstaw programowych, ale to wszystko nie sprawia, że nie mamy problemu, bo mamy problem polegający na tym, że budynki nie są z gumy i jeżeli jakiś szkole funkcjonowało 5 klas na poziomie to naprawdę nie ma powodu, żeby wierzyć od września 20 19 roku takich klas to będziecie siedzieć nie będzie jak to się spotkał z protestującymi nie w niecały rok szkolny jest coś co wyzwala tak solidarnie za ten protest to jest niestety kolejny proces, kiedy minister Anną Zalewską wiceminister Marzena Machałek czy pan wiceminister Maciej Kopeć nie wychodzą do protestujących przez kolejny raz, kiedy nie wychodzi z Ministerstwa Edukacji Narodowej nikt, żeby się z protestującymi spotkać nie jest zrobię dygresję mam nadzieję, że się nie obrazić jak zmierzą się na swoim profilu Facebookowym, który Ślęzy z wielkim jego namiętnością zechcą zamieszczać takie zdjęcia rocznicowe bez protestów bez, których nigdy weź kalosze dodała temu było lato było tak i 1,5 hut RO zgarnąłby okrągłe rocznice dni protest, na którym ktoś jakoś wyszedł to był proces w 2 0 15 zielony Kluzik-Rostkowskiej swoją drogą pod hasłem dużo bardziej dramatycznym, bo to było Joanna Robina z balonami i w nie wyszło i wyszła do 20  00 0 ludzi, która chce grać solo w regionalnym Stali tak, bo to naprawdę wymaga od odwagi cywilnej, ale chciałbym, żeby koniecznie wręczyć to ważne wspomnieć o tym, że dzisiaj w Dzienniku Gazecie prawnej opublikowano sondaż na temat tego jak Polacy oceniają reformę i znów 3 8 % uważa, że są ekstra łączy wszystko w porządku, ale i teraz bandytę czekała rozbicia tego na wiek respondentów i toczy posiadają dzieci, bo moim zdaniem mało, kto z tych, którzy posiadają dzieci w szkole niekoniecznie tych najbardziej zapalnych rocznikach może być z tego zadowolone tego niestety nie wiemy, ale są to bardzo ciekawe dane, bo od 3 8 % to się na bardzo dużo może chodzi o to, że wydawało się, że ja rozumiem, że te argumenty o 20 1 9 roku to są jeszcze przed nami znaczy to jeszcze się zobaczy natomiast ten sposób w jaki protestujący mówili o reformie to w zasadzie było trochę mówienie o końcu świata na tym koniec świata się nie wydarzył no po prostu przyszedł wrzesień filar poszły do szkoły koniec świata wydarza się po cichu to jest tak jak z ociepleniem klimatu i katastrofami ekologicznymi ten jest także z dnia na dzień wyłączamy elektrownie i przestaje płynąć prąd tak się dzieje tylko w serialach amerykańskich to co się dzieje to jest leży oglądamy seriale w Azji należą reklamę z naszą wyobraźnię nieradzących LZS pełzająca rewolucja tek zespołach szkolnych zespołach klasowych rangi oczywiście wiem, że wszyscy najbardziej kochają liczby chcieliby mieć czarno na białym, że 100  00 0 uczniów zmieniło wychowawca w ciągu roku Lenin, a takich liczb nie ma, bo nikt ich nie zbiera, ale wystarczy wejść do naprawdę dowolnej szkoły w tym kraju, żeby zapytać, jakie są dla nich fakty PL to jest w ogóle o tyle kuriozalna sytuacja dla mnie jako dziennikarki bardzo przykre niewygodne, że jak dzwoniąc do szkół, pytając o tak elementarne sprawy jak czy państwo już ułożyli arkusz organizacyjny ile osób będą państwo zwalniać dostają odpowiedź natychmiast proszę mnie cytować nie podawać województwa wielkość miasta, a najlepiej w ogóle nas nie pisać wszyscy są tak bardzo spanikowani tym, że każda informacja, która wiedzie ze szkoły skończy się kontrolą kuratorium oświaty Anną k dbania o to nam chodziło, ale czy to rzeczywiście tak się dzieje, że każda informacja, która wycieka ze szkoły kończy się kontrolą lekarza tego nie są w stanie powiedzieć, ale doskonałym przykładem jest kontrola w szkole dzieci dzień dziecka pani Doroto ugody z ruchu rodzice przeci w reformie edukacji, która podnosiła temat choćby nadmiernych zadań domowych i wielu innych rzeczy związane z siódmą klasą i tam kontrola weszła po to, że pani minister potem mogą mówić przecież w regulaminie waszej szkoły nie ma zadań domowych czegoś nie zająknęła się z gwiazdką, że nie ma zadań domowych po tym, jak rodzice urządzili po prostu oddolny ruch Ian po podjęli taką decyzję właśnie wskutek reformy nie, dlatego że zawsze tam tak było no, więc te kontrole są inne jej i one są stresujące dla szkół nawet kiedy nie mają niczego do ukrycia to zawsze jest Cisek poczucie, że trzeba mniej ufa, że każda informacja, która ze szkoły wychodzili to jest fakt medialny, więc trzeba na niego odpowiedzieć niekoniecznie zgodnie z faktami bardziej z takim sprawdziliśmy skoro jesteście sobie weteranka mnie protest się z narzeczoną karierze nad torem świeciło słońce sam prezes to w tym bardziej wstecz, jeżeli masz taką świetną pamięć, tym bardziej chcecie zapytać czy on był duży, ale nie był nasz album raczej ZMP tłumaczy, że taki był zamiar rząd nawet nie być mniejsze to ma być symboliczna manifestacja Beria osobiście uważam, że to jest złe rozumowanie, bo jeżeli widzimy protest pięcio tysięczna pamiętamy podmianę dwudziesto tysięcznym one są te duże manifestacje dzielą między 3 0 50  00 0 osób podrośnie potem takie wrażenie, że ruch się skończył i że ten protest już wiedziała inny, więc kiedy zaczęto mówić dopiero tran planuje radykalne działania też znamion czynu to planowanie przez czas w białym popatrzą co powinno przyznać, że Intrall szklanki do połowy do połowy pełnej, że równocześnie pogoda była piękna jednak w nauce już 5 000 ludzi do 5 00 0 nauczycieli, którzy na pewno w sobotni poranek mi dużo lepsze życie, dodając że lepsze miejsce po nim nasz przyjeżdża do Warszawy pod ministerstwo nie, spodziewając się, że nic z tego ministerstwa do nich do nich nie wejdzie więc, że ja byłabym optymistką, że nauczyciele naprawdę szalenie się szalenie się chce i to, o czym mówi z tempa i to jest rzeczywiście jeśli chodzi o działania tej organizacji rzecz naprawdę bardzo przełomowa, że on zatem po mówi bardzo mocno o jakości kształcenia o jakości edukacji jakość pracy nauczycieli, bo w tylną część się część słuchaczy pewnie każdy tępego taką organizację, która rzeczywiście walczyła tylko obyty w nauczycieli jako grupy zawodowej są związki zawodowe mi dają nadzieję, że wraz z dala od rządu o to walczyć, ale to co się to co się z tą organizacją z żelaza działa od końca pojawiła się tzw. reforma edukacji to bardzo mocne wejście tego partnera społecznego w dyskusje po prostu o jakości szkoły i taki mocny protest przeciwko temu, że w szkole ma nie być jakoś tylko ta szkoła rzeczywiście ma mieć bardzo wysoki Europejski standard ten to co się zdarzyło pozytywnego na tej manifestacji abstrahując od lutego trzeba liczyć naczynia do bardzo wielu młodych ludzi chcieli na niej, że za ten palto, bo ma go lekarzom związki zawodowe w taki powszechny narracja weteranów z wąsem od 20 lat są działaczami, ale i to jest w ogóle wizerunkowy problem nie tylko z nas ponosi Tesco Polska, ale związków zawodowych jako takich w Polsce, a tych nauczycieli mody było bardzo dużo i w tłumie i co ważniejsze na scenie i te historie, które oni opowiadali ze sceny o tym jak funkcjonują za jakie pieniądze jak uczą jak jeżdżą pomiędzy wieloma szkołami EPO po reformie one były naprawdę dramatyczne takie myślała, że jeżeli ktoś go posłuchał to ktoś zastanowił się nad tym co właściwie się w szkole czy trzynasta 3 7 za chwilę wrócimy do rozmowy z 1 3 lat 4 3 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiowało Justyna Suchecka Iga Kazimierczyk rozmawiamy o dzisiejszym proteście związku Nauczycielstwa polskiego pod Ministerstwem Edukacji Narodowej, ale tak naprawdę to to nie nie była tylko demonstracja w interesie związkowców tak jak powiedział jeszcze tylko no i Inter Health demonstracja pod hasłem mamy dość dobrze mi dość ogólnie jest tak również dość Jerzego popatrzeć historycznie na tarasie z 1 strony traktują nauczycieli, a z drugiej strony jak się teraz podchodzi w ogóle do systemu edukacji systemu szkolnictwa, ale w tym proteście jak rozumiem w pewnym sensie zaznaczył, że znowu brak rodziców rodzice są dosyć specyficzna grupa, bo tak jak rozmawialiśmy poza anteną powinni być żywo zainteresowani udziałem w tego typu protestach, dlatego że w tym systemie chodzi o dzieci chorych dzieci nasze dzieci nie chodzi o słupki nie chodzi o liczby chodzi o ludzi, którzy w tej szkole nie są szczęśliwe na jeszcze bardziej nieszczęśliwi, bo do zmiany w szkole nie wpływają na stabilizację i niestety chyba mamy do czynienia po raz kolejny taki mechanizm, w którym każdy sobie myśli, że jakoś to będzie jakoś sobie poradzimy, że nie ta szkoła jakaś inna jaśnie kota to może jakaś prywatna reszta już widać, o czym mówią wcześniej bardzo wyraźną tendencję odchodzenia od co od szkół publicznych w kierunku wiele różnych rozwiązań do uczniów w ciągu kilku szkół szkół społecznych szkół do szkół prywatnych i to zresztą, o czym ma, o czym pan dr Przemysław Sadura mówił w wywiadach, choć są też, że pisze w swojej najnowszej książce on domy niestety świetnie sobie świetnie sobie radzimy sprywatyzowanie naszych problemów to znaczy zamiast zainwestować w dobro publiczne, a to norm publicznych edukacji zamieszczono zamiast myśleć o tym w kategoriach dobra wspólnego tego, że moja troska o edukację małego dziecka powinna być też troską o edukację ogólną no jesteśmy świetni uciekania dociekania tego problemu jesteśmy świetni w dawaniu sobie radę radna własną rękę tylko, że w publiczny system edukacji, który działa dobrze w wszystkim nam się w długiej perspektywie opłaca nie tylko tym, którzy do tej szkoły chodzą, ale też tym, którzy do tej szkoły nie chodzą, bo w tej chwili tak naprawdę jesteśmy na bardzo proste i krótkiej drodze do tego, że za chwilę będzie mieć system publiczny, którzy je, który jest dla gorszych uczniów albo dla uczniów, którzy nie mają wystarczająco dobrze uposażonych rodziców, żeby wysłać do dobrej szkoły i na system edukacji prywatnej i społecznej, która jest przeznaczona dla uczniów z lepiej sytuowanych rodzin ma świetny scenariusz dla rozwoju tkanki społecznej w ogóle dla społeczeństwa, kiedy będziemy już na wejściu dzieciaki mieć pasek drukowane w 2 grupy to jest bardzo szkodliwe, a to co się dzieje w tym roku na Mazowszu w konkursie kuratoryjnych z języka polskiego już ponad połowa laureatów to były dzieciaki ze szkół niepublicznych, czyli już wychwycone tam wszystkich najzdolniejszych ich już za chwilę nie będzie w systemie publicznym z troski rodziców, którym ja rozumiem, ale to nie działa dobrze to jest niebezpieczne zbliżanie się do modelu edukacji funkcjonującą w Ameryce Południowej no nie są to raczej nie wzory dla Polski to do naśladowania przed wejściem na antenę rozmawialiśmy też tym roku rodziców, których znowu tak nie dziwi, kiedy spojrzymy na liczby tak po w naszych oczach wydaje, że problem nauczycieli to z takich jak i zapowiedziała ich problem, kiedy oko Press zapytało Polaków ile powinien zarabiać nauczyciel to jest budujące 5 4 % opowiedziało się powyżej średniej krajowej świetnie tylko, że spojrzymy na inne badania n p. duże raporty Warki Foundation Foundation zajmującej się edukacją i zapytano tam obywateli 2 9 państ w OECD na co wydać dodatkowe pieniądze, gdyby takie się pojawił cudownie w edukacji to Polska była na samym końcu jeśli chodzi o pensje nauczycieli tylko 3 9 % badanych chciałoby, żeby tu te pieniądze poszły, kiedy równo, że czasem jak brzmiało pytanie czy nawet gdyby w edukacji, gdyż mieli dodatkowe wg ośrodki edukacji na co w pierwszej kolejności rząd powinien przeznaczyć, a na jej wzrost takie pytanie trochę z drugim dnem na euro 70 % Brytyjczyków wynoszą 6 % Niemców mówi na pensje nauczycieli, ale mówimy nie mówimy na jakieś takie indywidualne rzeczy to właśnie to co przerażające zaznaczy dodatkowe zajęcia w myśl nie zastanawiamy, kto będzie prowadził dodatkowe zajęcia czy kto będzie korzystał z tego sprzętu, który kupimy do szkoły za to dodatkowe pieniądze ona się wydaje, że jak to już będzie to koszt to jakoś to będzie, a tymczasem wszystkie badania pokazują, że tym kluczowym czynnikiem szkole jest nauczyciel w weekendowej Gazecie wyborczej był mój wywiad z dr. hab. Mikołaja Herbsta o pensjach nauczycielskich John bardzo szczegółowo tłumaczy, dlaczego skoro jest, dlaczego wciąż jest zakres tego życzył aż tak źle ale czego to 4 naprawdę zarabiają za mało na jej neony nie pozostawia złudzeń rond oraz Andrzej badanie na Uniwersytecie warszawskim 1 z najlepszych uniwersytetów w tym kraju jest potężna negatywna selekcja do zawodu, więc aż strach pytać jak to selekcjoner ogląda w mniejszych słabszych gorszych uczelniach czy na uczelniach niepublicznych, z którymi mamy dużo gorszą kontrolę i to nie są dobre spadek po spoty wyborcze, kto przyjdzie do pracy w szkole za 2 niecałe 2 40 0 brutto za swoją drogą ciekawa ciekawa sytuacja, w której na uniwersytetach zaczną być negatywna selekcja to jest to badanie polegało na skorygowaniu albo prawdopodobieństwo wyboru zdobywania uprawnień nauczycielskich z wynikami na studiach no i gorsze wyniki te mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś poza specjalizacją nauczyciel znany dosyć straszna to znaczy prosto z intuicyjnie wiemy od lat o tym, się mówi inżynier nowość nie było żadnych danych niż tego nie przebadał na twardych liczbach, ale zespół, którym jest pan Herbst dorobili mojej już tych z pierwszych wstępnych danych widzimy, że to jest koszmar, a mówimy tylko o kierunkach ogólnych, gdzie są specjalizacje nauczycielskie mówimy o pedagogice, bo to jest zupełnie osobny problem to właściwie też to jest dobre pytanie co się w zasadzie dzieje w tym środowisku nauczycielskim, które z 1 strony tak jak mówicie 4 teraz mówisz z tego być może jest to selekcja negatywna, ale z drugiej strony przed chwilą powiedział szczerze są młodzi nauczyciele pod Ministerstwem Edukacji Narodowej, którzy właśnie na Śląsk bardzo daleko od ich zdaniem PiS jest mnóstwo wspaniałych nauczycieli chodzi o to czy my naprawdę chcemy, żeby nasz system edukacji stał się Łatka takiego wzrostu w nowe czy my musimy systemowo żerując na terenach rolnych rząd pomiędzy rozmawiać już się, żebyśmy teraz nie wiem może komuś się, że komuś nie chce nadwyrężać własne zasoby własne czasu rodzinna i pracować za bardzo niewielkie pieniądze to, o czym to, o czym jeszcze należy powiedzieć przy okazji tego, jakie skutki, jaki skutek ma ma ta reforma to torze, toteż zawsze tu nic nie wiedzieliśmy, że szkoła jest potwornie zbiurokratyzowana instytucja ta pod kątem tego jak ona funkcjonuje w ogóle traktuje uczniów, ale też funkcjonują takim poziomie zarządzania dołek zawsze wiedzieliśmy my jako obywatele dla edukacji 2 lata temu zrobił się nawet takie badanie jakościowe, analizując je do dokumentów w szkole rzeczywiście jest, o ile z nich wynika z takich ostrych konkretnych przepisów uchwały przepisów prawa i okazało się, że około 60 % dokumentów tak swoją w całej tej puli to były dokumenty, które były przygotowane już wewnętrznie już w szkole, więc mamy taką tendencję do tego, żeby to szkoła jeszcze bardziej, a jeszcze bardziej struktury Zobacz i tak czynić Cienistą struktury bardzo sztywno, a to co powoduje reforma to torze w inny ten sposób zarządzania będzie jeszcze silniejszy z czego wynika z tego, że nikt nikomu w szkole nie ufa na uczniów uczniowi uczeń nie ufa nauczycielowi nauczyciel nie ufa rodzicom rodzice nie ufają nauczycielom dyrektor nie ufa nikomu na wszelki wypadek jemu zależy od nich ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie, ale taki taki klimat w szkole taki klimat w szkole obserwujemy to wynika o ten klimat widzimy też w badaniach dotyczących jakości pracy szkoły, kiedy uczniowie mówią o tym jak czują się traktowani szkole nauczyciele mówią o tym jak czują się traktowani w szkole jako pracownicy jako jego też liderzy zespołów czy jako po prostu na przewodnicy czy wychowawcy czy wychowawcy dzieci młodzieży MEN to widać to widać bardzo wyraźnie z tych badań dotyczących jakości, a jakość pracy szkoły i to co powoduje reformatorzy tym klimacie niestety jeszcze bardziej zagęszczą, bo do tego jeszcze dochodzi nam oczywiście z kurator, który szkoła nawet pani Dorota Łoboda jest w stanie skontrolować potem pani minister mnie rękami swoich pracowników odpisuje na stronie na Facebooku zranienia nie stanie Szkotom skontrolowaliśmy to wygląda zupełnie inaczej, więc ten system wzajemnej nieufności tak się dzieje wielkiej miłości, a także przy kontrolowaniu nawzajem będzie jeszcze silniejszy to niestety w najmniejszym stopniu nie wpływa na to, że środowisko pracy i edukacji będzie lepsza nie wpływa też na jakość kształcenia w oko obniża stres bardzo smutna równocześnie można powiedzieć, że to jest pewna stała i że taka dominanta nie mam poczucia, żeby forum wygłaszali tutaj rewolucyjne treści, które nikt nie wie, bo przecież dokładnie z tego ducha wyrastały takie inicjatywy zamieszkałe zakładać kamer nowe śnie miała być takim okiem, które będzie na wszystkich patrzyło i to aż ktoś będzie, gdy przeżywamy moment lądowe z kamerami dotyczące RODO nie zgadza się nie powinno być już dziś raczej nie będzie w kre w do załatwienia na doraźnym Bruksela to w pewnym sensie ropy to pewnie, tak więc pewną ścieżkę rozwoju polskiego polskiej edukacji no dobrze, ale wracając jeszcze na moment do tego co powiedziałaś przed chwilą to znaczy do tej szkoły, która w zasadzie trochę się zaczną jak z nim jako instytucja rozpadać Pato tak to brzmi tak, bo to jest sho w część większej układanki to nie jest nowa rzecz o kryzysie szkoły tak naprawdę ono bowiem od ponad 10 0 lat to nie jest to nie jest nowa to nie jest nowa kwestia jej to co się rzeczywiście dzieje w tej chwili w naszej szkole nakłada się nasz rekord naszego procesu zmian w systemach edukacyjnych w ogóle bardziej, że minister Anna Zalewska pojechała w lutym do Finlandii bardzo żałuję, że pojechał tam dopiero w lutym ogrodu pojechała tam wcześniej przed reformą zobaczyłaby na czym polegają te zmiany w edukacji nauki online po to, że są bardzo ciekawa i ja jestem bardzo ciekawie wygląda program tej wizyty czy pani minister miała okazję zobaczyć jak się konsultuje n p. reforma edukacji jak się buduje podstawy programowe jak ona w ogóle wyglądają, jakby to jest to jest kierunek na niego, ponieważ pochwalić mostek wspaniale przebiega reform przypadkiem no udało się, więc liczymy na to, że pani minister będzie miał teraz więcej czasu, żeby spotykać się z partnerami społecznymi, czego nam po raz kolejny ostatnia odmówiła, ale nie zgadzają się na spotkanie z partnerami społecznymi tutaj mija reprezentuje nas tych organizacji, więc jest to część rzeczywiście większego większego problemu i to co obserwujemy w Polsce od pola, czyli świetnie rozwijający się ruch szkół demokratycznych jest najlepszym dowodem na to, że system szkolnictwa, z którym mamy w tej chwili do czynienia jest tak naprawdę już był marsz formalnie działa, ale on już jest kompletnie niewydolny nie na ten czas na to miejsca, a zespół teren ten system szkół demokratycznych jest jeszcze jakoś w systemie publicznym czy już zupełnie poza nimi jest niepubliczne tak jak powiedzieliśmy wcześniej to jest w ogóle jeszcze inaczej to jest jest jeszcze bardziej skomplikowana, dlatego że uczniowie, którzy są szkoły demokratycznych faktycznie są tak naprawdę na indywidualne edukacji domowej tak na na wzrost w edukacji domowej i formalnie są uczniami, a nie są uczniami żadnej żadnej szkoły, ale drodzy państwo się rodzice wybierają coraz więcej rodziców jest takich którzy, którzy wybierają te ścieżka kształcenia swoich dzieci ta ścieżka rozwoju swoich dzieci co oczywiste świadczy to znaczy, że dla niż dla dzieci to warto, więc o zwrot ten system jest absolutnie nie nieprawidłowa, czyli jeszcze powstaje ona mnie też jedno osobne Lidka tak powstaje, która będzie wg cenzusu majątkowego to jeszcze będą prace tzw. inteligentna to jest trochę jednak związane z cenzusem majątkowym też po 3 1 jedno, żeby móc zostać z dziećmi zwykle jest o tyle obecne umowy czy demokratyczne KR korzystają rodziny wielodzietne to szanuję nosowa w tej rodzinie musi zarabiać naprawdę dobrze, żeby ta druga mogłaby się pełnoetatowym nauczycielem Benoit tego wymaga prawdziwa edukacja domowa, więc stało się wszystko łączy gdzieś tam inni przeplatała po oczywiście nie odmawiam nad prawa rodzicom do edukacji domowej szanuję to bardzo, ale pokazuje, że system nie działa i niezależność racjonalność nie to na pewno nie jest receptą dla wszystkich dziękuję bardzo Justyna Sochacka z gazety wyborczej liga Iga Kazimierczyk przeznaczone dla edukacji 13 5 3 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA