REKLAMA

O książce "Koliste jeziora Białorusi" z autorem Mateuszem Marczewskim rozmawiał Paweł Sulik (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-02 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM od dziś Mateusz Marczewski dobry wieczór i wyższa państwo prawdopodobnie kojarzą naszego gościa z rozmowy, którą odbyliśmy jakiś czas sam temu na temat książki Mateusza Marczewskiego niewidzialni, a rozmowa też w Łukasza Wojta sika w radiu TOK FM w programie krakowskie Przedmieście, która właśnie dotyczyła książki, które dziś będziemy rozmawiali koliste jeziora Białorusi wydało wydawnictwo czarne, a ja na pana blogu przeczytałem tak w Krakowie na Rozwiń » pierwszym spotkaniu promującym koliste pewna kobieta po dłuższym czasie przesłuchiwania się temu co mówi wstała i zadała bardzo proste pytanie ale o czym ona jest takim jest książka tak to był, a tu moment konfuzji nie nie potrafię powiedzieć, o czym ona jest to dziś właściwie wydaje mi się że, że trudno jest powiedzieć, o czym jest książka jak wynika to z prostego powodu Otóż Otóż aspekt na, jakby to, o czym pisałem podchodziłem do tematu Białorusi zupełnie od innej strony nie geograficzne mianowicie poszukiwałem pewnych odpowiedzi, które nurtują mnie, o których o rejonach, w których pisze, że jest to istoty tożsamości i to oczywiste książka się zmienia cały czas w moim wyobrażeniu, ale dziś mogę powiedzieć, że koliste jeziora Białorusi są opowieścią o pewnym rejonie mówi specjalnie rejonie Anieli kraju w pewnym rejonie środkowoeuropejskim, w którym przejawia się bardzo ciekawy aspekt mianowicie aspekt tego, że tożsamość tego miejsca nie umiemy nazwać nie umiem tego miejsca tożsamość tego miejsca nazwać również mieszkający tam ludzie i ciężko właściwie wielości narracji i pytania o takim zasadniczym białoruskim kim jesteśmy, ale warstwy nadrzędnej mojej tej warstwie takie refleksyjne jest pytaniem o to czy tożsamość w gruncie rzeczy jest zawsze wyrysowana wg tych samych zasad, czyli n p. trwałości w przypadku Maćka narodu trwałości albo nie postaci tego narodu, którego reprezentował i które wytyczyły jego kształt czy jest inaczej, że tożsamość może tożsamość miejsca może wynikać z faktu pozornego porządku poza jego braku tożsamości fatalnie zaczęło on symbolem flagach, jakie to są oczywiście, że państwowe rzeczy da ona ma on wystarczają, ale akurat właśnie Białoruś była takim doskonałym polem manipulacji, w którym wszystkie imponderabilia czy takie jakieś mocne kamienie kulturowe były skuteczne przez władze usuwane białe post powtarza często że, że akurat dla władzy historia i pamięć są świetnym polem operacyjnym i nagle dostajemy grupę, która tak długo była motywowana tak długo narracji najprzeróżniejsze były jej sprzedawane tak długo był kultową kultywowane najprzeróżniejszych kierunki właściwie tożsamością na różnych etapach kim jesteśmy, że dzisiaj w istnienie pewnego rodzaju problem z określeniem tego i oczywiście ZAZ zastrzegam od razu że, że czytelnik, który zostanie otworzenie koliste jeziora i zacznie czytać, by się dowiedzieć się kim są Białorusini może się rozczarować, ponieważ ja tej odpowiedzi nie udzielam natomiast oraz udzielam pewnego rodzaju takiego tworzy taki mglisty obraz, wierząc że, że intuicyjna i taki kolarzowi opowiadanie o pewnej dosyć skomplikowanej narracji w sumie stylizowany takich tematów da pewnego rodzaju zbóż jest bliżej czytelnika do pewnego rodzaju przeświadczenia w kinie nie uzyskano odpowiedzi, skąd powiedzie Stanek chciałem bardzo to zrobić samemu chcemy, by to się nam, żeby wejść w stan rynku fuzji, którą mają Białorusini czy sam musi do niej doprowadzić, pisząc ale, żeby była ta konfuzja to musi być z 1 strony podczas poczucie albo taka takie pożądanie tożsamości chęć albo frustracja, że jeśli nie ma skonfrontowane z tym, że właśnie nie ma takiej realnej tożsamość tylko czy to się, jakie występuje rangę, ale czy 3 czy jesteśmy zgodni, że musimy posiadać wszyscy bardzo wyraźnie zarysowane tożsamości zadaj pytanie sobie samym to znaczy czy 3 jako jednostka musi wydać aż takiej tezy przez wiele lat i zakładam, że w Blues zyskała samoświadomość do określenia siebie poprzez poznanie rzeczywistości jest takim warunkiem elementarnym okres świadomego bycia, ale z drugiej strony czy 3 czy naród, który ma problem z określeniem tożsamości w taki sposób w jaki my określamy siebie albo się siebie Niemcy czy tez naród go przy chciano po prostu inny sposób mierzenia się swojej swej istoty rzeczy nie jest także kolonialny przykładamy w tej warstwie opowieści klasycznych opowieści, które my mamy silną państwowością powiedzmy do tego obszaru czy nie jest to kolonialne, ale my na oczyszczenie kolonialne Kevin pana rozbawią nas w radiu TOK FM z Łukaszem Wojtasikiem w tej rozmowie uderzył mnie to, że po panu wspominał, że profesor uległa też uległ na brak powiedział wyraźnie, że ta książka jest z perspektywy zachodniej nie kolonialne z zachodniej z napisem pisarz arcyciekawy wątek tak to się okazało na kilka dni przed drukiem jeszcze postanowiłem PL do Prusa Łotyszom Kenneth Bjerre wcześniej, ale jakimś czasie Anna odczytał maila właściwie na 5 dni przed drukiem książki powiedział Okaj mówi to z pisarzem przeczyta dla niej przeczytał jej zwróć uwagę na kilka rzeczy bardzo pomocnych im mówili my ja pytam no panie profesorze no jak w homilii no punkt widzenia mówi do 8 zgadza codziennie nie zgadza mówi to jest taki punkt widzenia, jaki reprezentuje Europę przy czym przy czym oczywiście jest to zarzut, o którym mówi jasno było też nie uzurpuje sobie pół punktu widzenia innego niż Europejskiego czy swojego, a powiedzmy sobie szczerze obiektywizm stuprocentowy nie istnieje, ale co dokładnie to oznacza dotąd za to daleko on prezerwaty w członek wytoczył taką taki argument o obawy zoo dynamicznym rozwoju po dziś po co tam w latach dziewięćdziesiątych Białorusin i konstytuowania się zupełnie nowej tożsamości takiej tożsamości właściwie miejskie jest Cosmo Polity zwanej moim zdaniem jednak w osobnej, bo to jest też problem tego tego tego narodu, że w związku z tym, że stan konta tutaj 6 co czynność taka indywidua indywidualizm, że w związku z tym, że ten narracji potężny na religia polityka ta władza Centralna one tam przesuwały się jak jak jak ja chciałem właściwie przez stulecia ludzie obsadzali osadzali się właściwie byli mocno związani ze swoim małym zamkniętym obszarem rodziny zagrody upraszczając lepiej ten trend też statystyki paradoks studentów fenomen tu też tutejsza sieci, czyli właściwie trudno, bo wtedy powiedzieć są Polakami Rosjanami Ukraińcami czy są prawosławni czy są sunnitami czy czy są katolikami mówili, że jesteśmy tutaj się, czyli jak go graficznie szusowali w w miejscu, a nie wg jakich przynależność większych narracji i inni wydają się, że ci, którym się udało wydrzeć poza tym pewien taki gest żyć ponad standardowo desek też jesteśmy dodana SK PiS, jakby się na klasę rzymską metoda na skarpie zmian tych zbiorowości że, że tworzą własne własną narrację zarzeka się własnym pustym świecie, ale mówi nie za bardzo rozumiem ten zachodni punkt widzenia polega krytykowane przez prof. Otóż to polega na tym, że to że, że my próbujemy mówimy w sensie zachód próbujemy opowiedzieć jak Białoruś jako obszar bez tożsamości, bo my nie widzimy czy wręcz się żegnają się, że to wynika z tego, że my nie widzimy, że mienie doświadczamy, bo dziwne jest to, że kiedy pisałem książkę pisałem przez kilka lat bardzo dużo ludzi w Polsce mówiło o Białorusi no to ciekawe, bo nic w tym kraju nie to jest właściwie to właściwie fenomen bo, bo nic nas tak naprawdę wielkiego niedzieli oprócz granicy, szczególnie że teraz te warunki się zliberalizowano je można spokojnie to granice bez większych problemów formalnych przekraczać jednak, a jednak istnieje istnieje nasza wielka niewiadoma istnieje resztka takiego mam wrażenie na Białorusi, jakiego z mitologii wyrwania Polski Europy jako takiego obszaru negatywnie nastawiony do Białorusi, ale jest kwestia szyba politycznej narracji aktualnej władzy myślę, że chodzi o to, że zachodni punkt widzenia nie zawsze patrzą Rennes w z punktu widzenia nic z takiej perspektywy na na problem tożsamości społeczności czy narodów czy krzyczy państw z po takiej perspektywy policealnej w czwartej klasie podstawówki tak jak to u jak zapisy w podróży do historii to znaczy, że w VAT taka oś i tam powinna oznaczać, że Latynosi tutaj koszt takiej taki założył z ulicy w tym jak i tym miejscu, a tutaj wrogowie przyszli ze Stali i że jak rozumiem myślę, że chodzi o to, że z takich narzędzi prostych jak wszyscy pamiętamy z podstawówki lekcji historii nie da się po prostu przełożyć na Białorusi, bo nic z tego nie wyjedzie na basie i da się opowiedzieć się kapitalną historię trwania pomimo wszystkiego chociażby, zaczynając od miasta, na którym skupia się w książce, czyli jak to mówią ci na Białorusi ci, którzy wiedzą, o co chodzi starożytnego miasta Płocka i i tam są postacie się słowa Czarodzieje świętej Frozen zresztą mam zresztą duchowe matki Białorusi ITS, jakby historia, do której również sięgam, ponieważ w historii świętej ów Rozenek, która wędruje za życia i po śmierci jestem nią zafascynowany jej i postaci było, bo trener, bo w 1000 lat temu, a dokonała niesamowitych rzeczy tam się ogniskuje ją tam się o ogniskują rzeczy, które trwały Diane one pomimo tego że, że w były zamalowywane przez historię wypierane kompletowane tak jak tak jak w cerkwi świętej ów rozumny freski, która nakazała wymalować akty zostały zamalowane w osiemnastym wieku przez malarzy ze szkoły rosyjskiej jest dopiero dzisiaj w miał przyjemność oglądać ledwo co odkryte malowidła tysiącletniej dopiero dzisiaj one mówią nam, że nasze traktowanie tym sporo czasu zanikanie powstawania jestem forum, którym określamy z punktu widzenia naszej trwałość ci naszej naszej perspektywy dla tego dlatego bardziej widzę opowieść o Białorusi jako taką potężną przypowieść o o losie, ale również o o ciągłości okoliczności właściwie nawet historii stonować stąd mniej więcej ten tytuł, który jest również odwołuje do dołu w Tychach głębokich aspektów tej białoruskiej tajemnicy może nawet bardziej niż tożsamości, czyli tych po gdańskich starych jezior no i bardzo są pogańskie stary jeziora to czaszka tym, że sprawia wrażenie pewnego rodzaju z tak Kania po wątkach, starając się w młodości matematycznie ułożyć precyzyjnie, żeby wyjawiać kilka warst w naraz m. in. są te tytułowe pojawią się w niej te tytułowe jeziora jest to, że są to jeziora co, do których w, które pojawia się w micie Etnograficznym w obecnym jeszcze na wsiach ludzie go dobrze pamiętają o cerkwiach lub wsiach Oberża, które na skutek wyrządzenia boskiego zapadł się pod ziemię ITS taki, a ja podaj genezę tego tak inne miejsce powstało jezioro w dni podaj genezę tych tych opowieści są najprzeróżniejsze m. in. właśnie jest to lęk przed chrześcijańską ruszy z realizacją takie są to również, że Jeziorak, który miał swoją konotację charakterze takim kultów pogańskich czyli, czyli tejże były traktowane jako o miejsca przejścia taka była również Świteź, które Mickiewicz przerobił na na na, zupełnie jakby taki powietrzny aspekt Narodowy Zwoleń 3 AM się też była jeziorem pogańskim jest po ową emanacja tego mitu, który się pojawia w najprzeróżniejszych miejscach m. in. właśnie zaczynam moją powieść od tej historii zawody Śrem do starożytnego miasta Płocka, że ta w podziemiach istniało gdzieś podziemne miasto, w którym siedzieli starcy śpiewali o wyższą białoruską pieśnią i ten konstrukt służy mi do opowiedzenia o pewnego rodzaju nie zbadaniu, ale przede wszystkim, by za każdym razem jechałem na Białoruś otwiera się przede mną nowe aspekty zaczynam uczyć od politycznych, ale otwiera się coraz to nowe aspekty trasy nowe rejony, ale wszystkie im bardziej drożna tematy czym jestem bliżej wreszcie złapania jakiś takiej Mann nikt nie będzie oryginalnej, ale dla mnie wiarygodne niż, żeby opowiedzieć o o tożsamości i a jakby problemy tej tożsamości związanej z tym z tym z tą krainą, ale czas bardziej ciągnęło mnie podziemie chce się wszystkie historie związane w końcu były okazał się są skrótami technicznymi, czyli czy jest prawdą ukryta pod ziemią grząsko gruntu, ale labirynt tak miasto nadbudowane i właściwie cała książka jest takim wielkim wielkim wielką takim po powtarzających się motywem schodzenia pod ziemię dlaczego, gdy to jest to jest to jest niesamowite, bo te wszystkie narracji sprowadzają się do jakiegoś takiego tragicznego czy nie chciał, żeby ta książka była smutną żonę nie jest mu tancerz czym część część ludzi, którzy czytają, mówi że że jest to jest rynek ciężar gatunkowy, że taką historię i naukę od od losu obszar ten otrzymał, że właściwie najlepiej jest tam gdzieś być ukrytym, gdzie nas, gdzie nas nie widać, a to właśnie to po pierwsze w razie niebezpieczeństwa jest się, gdzie ukryć na taką figurą też może być la Salle widzieliście gdzieś podziemie, ale w 2 pan wspomniał, że koliste jeziora są też na plusie oknem albo drzwiami raczej, że rzecz przechodzi do rzeczywistości, która liczy jak mam rozumieć, że najważniejsza jest bardziej wyznaczy istnieją schroniska tu i teraz w wolnym no ja myślę, że ja myślę, że jeżeli chodzi o kubańską już po to, jadę mówił o nie homogeniczne ości przestrzeń, czyli strefa sacrum Profanum, jakby nasz i w czasie przestrzeni wszystko się to wszystko się, że się mieszają mamy czas karnawału i czas świąt to jakby była pewnego rodzaju konstrukt charakterystyczny właściwie dla dla pierwszych kultury związanych z ziemią mocno związany z kultami solarnymi ja myślę, że dzisiaj euro dała ta nie nie mówimy już na Białorusi czy w ogóle nie mówimy o, jeżeli mówimy o jakikolwiek nie mogłem wsiąść takim wyższym wymiarze tę wypowiedź, że mówimy o mitologii zwalczaniu i rzeczywistości mitologii mitologii zerwanie z tym czym wydają się kiedyś była religia to znaczy jest upatrywanie upatrywanie w lepszych albo właśnie dróg wyjścia albo odwetu tłumaczeniem sobie pewnych rzeczy, które wydaje się niewytłumaczalne, czyli oswajaniem tego, czego nie umiemy nazwać właściwie doszedłem po pytaniu na tym spotkaniu któryś zapadł dla oczywiste książka ja powiedziałem o tym, że dajmy się, że jest ona o tym, iż my na swój sposób nie umiemy i że mamy problem z określeniem tożsamości to, jeżeli nie umiemy określić co nazywamy ją, że żyje nie ma co proszę zwrócić uwagę moja pierwsza książka to właściwie się opierała na na prostej jak uwadze Jamesa Cooka, który przybył do do Australii zobaczą Aborygenów fi zaraz potem nazwałem zwane ziemie te rany leczy ziemia niczyja, ponieważ nie byliśmy w stanie nasza percepcja, jakby wychowana w paradygmacie, by kulturowym zadnia w tej cywilizacji zachodniej w europejskim w stanie zrozumieć fenomen doskonałość, jakby kutra brytyjski statek na trawnik oni byli jak rozumie z tej perspektywy częścią krajobrazu, ale nieznaczącą Factory SA nie byli, a nie byli w stanie ani to zawsze przy opowiadam jak chce komuś to wyjaśnić, że to krokodyl, czyli ratusz nie ewoluuje, ponieważ żoną doskonałość, by w swoim środowisku i oni osiągnęli absolutną perfekcję współżycia z naturą z drugim człowiekiem żyli w, że tam właśnie była taka taka sfera sacrum, bo we wszystkim próba czysta, jakby czyste życie tak jak Rajski myśmy tam przybyli i czytaliśmy to po prostu jako dzikich kotów sąd sąd to co właściwie leży u podstaw całej całej praktyki kolonialnej którą, którą nasza nasza kultura reprezentuje w pan napisał w tej książce niewidzialni pana książce pewna czy pan coś takiego niewiele o nich wiadomo Bergen niewiele o nich wiadomo, iż mity i pieśni poznaną i kosmogonii zostały już dawno rozpisane nie udało się jednak na razie rozpoznać ich mentalności prozaicznego innego oglądu świata ktoś może powiedzieć, a to czy pan to samo robi w przypadku Białorusi to znaczy jedzie tam do kraju, który najmniej Polakom znanym krajem sąsiadujących z i pan próbuje odpowiedzieć sobie na pytania czym jest mentalność białoruska, ale pozostaje jednak wniosku zadaj pytanie czy ma pan założenia żona jak jakaś jest, a pisze pan książkę przyjeżdża i prof. Matuszak mówi pan Malty zachodnie punkt widzenia kalendarza to pytanie brzmi tak czy to znaczy, że nie ma co przykładać takiego naszego myślenia o tej tożsamości czy też mentalności nie ma nie ma co tego robić, bo to się nie sprawdzi w takiej trudnej sytuacji czy też męża przełożyliśmy to, że nie złapaliśmy tych elementów, które są konstytutywne na takie tożsamość jawi się, że nie złapaliśmy nie za niezmiernie łapaliśmy pułapki jej nieco się pułapki narzędzi którymi my się jako o do świecenia poszukujemy, ponieważ współczesna antropologia n p. boryka się z potężnym problemem, że zdaje sobie sprawę z tego, że właściwie jest wy wychodząc z pewnego wegan kulturowego ten, który obserwuje nie jest w stanie dokonać obiektywnego opisu tego co widzi, ponieważ korzysta z pakietu narzędzi, których bez pakietu doświadczeń, które się wychował, czyli drugi z tych postanowień armatorów chodząc to samo środowisko wychowany w zupełnie innym zupełnie inny wychowanek zupełnie innym, jakby grunt na gruncie kulturowym dokonuje absolutnie innego opisu tej rzeczywistości zdaniem część słuchaczy smaczek nie wierzy pan mówiąc tak jak oka i tak może być w przypadku Tadżykistanu tak albo nie wiem jak palenie w przypadku Białorusi rzeczonych w Białymstoku się na samochody 30 minut później na Białorusi no ja nie twierdzę, że to jest nie do pisania aleja wydaje podtrzymuje tezę, że każdy będzie miało swoją własną narrację tego kraju i dziwne jest to że nieopatrznie nieopatrznie boi 4 lata temu jeździłem nie patrzy na spotkaniu 1 powiedziałem ikonę skrótu myślowego, że już nie ma tożsamości temu w gruncie rzeczy tak ciężko nawet przeczy jak Tomasz moja postawa jest inna w książce na rok tak tak, że takie zsumowane i noc stała młoda kobieta studentka Białorusinka powiedziała, że to jest bardzo poważne nadużycie i wytoczyła argumenty takie tożsamościowe, dla których z tymi inny sposób się, że nie zgodzić na co Stali w co ktoś inny powie wyglądało, jakby kontra tej tezie również Białorusi więc, więc w to jest niesamowite należny samych, bo wie jak i ktoś może ponosić w jaki sposób funkcjonuje takie społeczeństwo, które wydawać, by się mogło, że nie ma jasnych czytelnych dla wszystkich, ale albo po prostu przyjęte jako obowiązującą wersję własnej tożsamości to, bo bał paradoksalnie tematem tym co mnie w gruncie rzeczy interesowało nie jest to Białoruś może zabrzmi źle, ale mnie interesuje i modelowanie naszemu mojego sposobu widzenia teraz mają z grupy jak to jest poddana takim samym narzędziom, jakie jakie, jakie stosuje władza najróżniejsze władze mamy otrzymujemy w ostateczności, ale potężne eksperyment społeczny, w którym nie ma jednoznacznej opinii nad na z różnych powodów na na NATO kim jesteśmy gdzieś pisze sam tego na przyjaźniejsze dowody, ale ta silna to usilne staranie o to, żeby stworzyć pewnego rodzaju z Monaru, jakby w ziemi, żeby się, żeby się poczuł narodem wszystko to właśnie w gruncie rzeczy strona strona prezydencka w stronę władz aktualnej wiesza za państwowe pieniądze billboardy jedzie się przez miasto widzisz reklamy banków, o czym pisze reklamę jakiegoś nowego SUV -a samochodu terenowego za chwilę jest pokazane Kiwior serce z kwiatów, że razem z 100 0 Białoruś się nowym, gdybyśmy tutaj dziś na nowe dna na na nowe w Warszawie na 3, gdzie kolej w Polsce zobaczyli de billboard, na którym jest informacja razem jesteśmy Polakami no to w Jawę wierzę, że coś nie tak z nami, że musimy mieć to implementowane do głowy za pomocą nośników, które służą reklamom banków z drugiej strony mamy białoruskich intelektualistów i toto frakcje taką obecną opozycję nie o charakterze takim nie doraźnej polityki tylko nastawionych na długie trwanie długą walkę na pewno wykraczającą poza poza poza pokolenie czy 2 których, jakby podstawowym założeniem jest to, że ten kraj nie ma wobec, że teraz zastanowić nad tym, jaki jest krótsza budować zręby społeczeństwa obywatelskiego świadomych ludzi świadomych tego co mają kim są, jakimi wartościami rządzi się wspólnota czy wszyscy w gruncie rzeczy walczyły o objawienie się jakiś istotny wpływ wspólnotowości wrażenie twierdzi, że niema, ale ale, ale jest to moim zdaniem wspólnotowość która, ale to nie jest także na tą popatrzy trochę co się dzieje, gdzie indziej zapragnęli mieć tak samo wzięte z pytań, ale muszę pana zapytać o taką rzecz pracy w pierwszy wiersz notatkę w rozumieniu są podczas lektury innych pana książki, których wciągnęła po prostu wciąż nam świat białoruski bagno, iż w każdym razie jak to jest, kiedy w człowiek jedzie na Białorusi rozmawia z ludźmi to okazuje się, że nie bardzo często mówią bez względu na to czy są profesorami czy są prostymi budowlańcami w bardzo często miał podobne rzeczy różne słów używają, ale generalnie jednostkę wartości, które jak my także uprawia najczęściej to było bezpieczeństwo, ale bezpieczeństwo wciąż czynnego znaczy bezpieczeństwo w kraju, gdzie minister spra w wewnętrznych mówi ciągle o bezpieczeństwie lotów najważniejszych pani premier mówi o bezpieczeństwie, a co innego, kiedy ktoś mówi o kraju, który poniósł największe straty w czasie drugiej wojnie światowej gdzie zniszczono wiele budynków, które ludzi zginęło, gdzie faktycznie można także przy zresztą pana wszyscy jest szybsze waliły po prostu takiej walce historii w sposób niewyobrażalny i kiedy ludzie stamtąd mówią bardzo dobrze u nas to się nie potoczyła tak jak na Ukrainie, które zalicza się w 2 po to, co znaczy to co znaczy już szukają śladów tego, by w naszych znów musiał się co bezpieczeństwa nie tyle o bezpieczeństwo mi chodzi nie czym, więc wybrać taki teatr nowy rodzaj spokoju, ale też spokoju stabilności inną w Dallas to jest ta historia tych właśnie na te i konieczna i konieczne kraina komiczna historia, bo tam cała ta Białoruś właśnie na bagnach i tym się to wszystko z ręczną wspinać i cała historia opowiada o tym, żeby w końcu móc się o coś oprzeć, żeby nie mitologii zachować, żeby dostać do ręki coś cokolwiek kiedyś człowiek naprawdę nie ma punktu oparcia, żeby dostać cokolwiek co jest wartością stałą i to 1 z i to właściwie jest tajemnica aktualnej władzy, że to jest też siermiężna władza w przedszkolu tym wybraniem się o tym, rozmawiać w jaki sposób ten kraj jest zarządzane, bo tu wszyscy wiemy, ale tam się dzieje tam się dzieje tam siedzieć akceptacja przez negację to znaczy ludzie mówią to jest to nie jest też mogą to zły prezydent, ale najlepszy, jakiego teraz już wjechać w i on tata symboliczna taka figura ojca narodu przeze mnie ta zestawiono specjalnie się z fankami iński, który w dniu swego syna z tej pomocy stodoły listem też to opowiadam to jest takie taka a taka właśnie zupełnym przypadkiem jest potężny oręż polityczny, ponieważ Supra figuracji ojca nową jej to jest człowiek o potężnym darzy rozmawiania w sensie opowiadania przekonywania Moskwę do przemian do pewnego momentu jej takiego wschodniego o zawirowania, ale daje coraz mniej oczywiście po to, po się sprawdza, ale daje poczucie, że tej ostatniej stabilności właściwie po nim już wiadomo stan będzie mniej teraz wytoczy czy w tej perspektywie także jeśli i jeśli w tę podstawową wartością stabilność bezpieczeństwo, a patrząc z zagranicy z Ukrainą to czy przez granicę z Ukrainą to nawet na szczęście właśnie stabilność bezpieczeństwo czy to znaczy, że generalnie zakłada się, że świat dąży ku złemu, że świat w swoim takim naturalnym porządku jest właśnie wojna wszystkich ze wszystkimi, że użyje tych hop hop Sławski frazy i 2 jak odczytać tę narrację, bo ktoś może powiedzieć to czymś naprawdę bardzo pesymistyczną wersję tego jak kosmos funkcjonuje, że poradzi sobie to, że u nas nic strasznego się nie dzieje to znaczy najwyższa wartość 3 3 2, jakie jest wolny numer stosunek śledzę śledzę to co się dzieje najprzeróżniejszych częściach świata naraz to to z rysuje się taki wyraźny jest wyraźna paralela to do do Europy sprzed drugiej wojny światowej w dzień trwania świateł no i co się już nam, że pan powie ostatnie wydanie wiadomości w telewizji publicznej, bo tamta wizja wygląda tak Europa zalana falami mi migracji są niebezpieczni ludzie terroryści za moment Władimir Putin wywoła kolejną wojnę światową, a region to jakiś Erdogan tam jest nieobliczalny jak szczęście, że mamy taki rządzących jakich mamy i u nas wsi spokojna wsi wesoła to jest mu też budowę o tym jak nie widzę w tym, że nas formalności w znane, ale najśmieszniejsze jest to, że sami to współtworzymy była w polskie radio mówi młoda dziennikarka mówi młoda chcę się nie sprzyja raty wy tylko krótki staż to się się, że jest z nowego naboru zapytała mnie czy nie uważam, że taka postać jak Łukaszenka w Europie w takich czasach w Środkowej Europy w takich czasach to jest ten nie jest najgorsze rozwiązanie jej cios w opowiadam o tym, dokąd Miś spłonął rumieńcem, bo prostu serwilizm nie zaskoczył mnie nie ma dla trudnej młodości podjąć dyskusję z takim z tak postawionym z tak postawionym pytaniem teraz jest to szczyt myszy właściwie dzisiaj borykamy stąd stałą popowe opowiadaną nam historiom właściwie budowaniem opowieści o wynik bazujący na strachu to jest świetna Anna rogi ADO tego w jaki sposób właśnie bielskiej groby rośnie zatrzymań przez wiele lat byli trzymani, że to jest to jest kazus idealny kaz właśnie na to, że jak wystarczy mieć media i można wysterować naród, który nawet nie jest zainteresowany współpracą orzeczeniem, jakby przyszłości swojego kraju można go wysterować w grupę ludzi tak poddanych tak skołowany, jakby komunikatami, że rzecz, że euro emanujący strachem się nimi zarządza strachem albo konfuzję, bo najlepszy obywatel jest taki, który nie ma zdania Cup, który się boję się on właśnie chciałbym chciał zapytać, o co, o co chodzi o to w tym co panowie, że z zabrzmiało w rzeźnia taka próba opisania tego społeczeństwa jako zmanipulowane go z drugiej strony sami reprezentujemy społeczeństwo, które przeraźliwie wsiami w ciągu ostatnich 2 0 paru lat pokazywał taki stopień manipulowania aż 1 2 głosów obrazić jakiś facet z Ameryki Południowej stan Tymiński mało co nie wygrał wyborów prezydenckich tylko, dlatego że na konferencji prasowej pokazywał się z czarną teczką de wszystkim mam tutaj opiera na wszystko ją przekonało tak olbrzymie liczby ludzi w tym kraju kraju, który wydał świetnych poetów pisarzy noblistów tralala Hella czy George między nami Białorusinami pod tym względem nie widzę jakieś dużej różnicy bramek i tam jak rozumiem pewna konsekwencja no i zamordyzm rządzących w NBA był mocniejszy, ale chyba istoty jakiś inny inny nie ma jak rozumiem ja się, że ja myślę że, że nie jest zupełnie nasza wina jest kwestia procesu historycznego faktu tego, że myśmy nie mieli stanie nie byli w stanie okrzepnąć w domu mamy zaledwie 2 0 k 20 20 kilka lat potencjalnej zdolności jako obywatele decydowania o tym co będzie zdrowy rynek raczkuje nie możemy się porównywać do do dowodu państwo o świadomości społecznej jak Francja n p. Włodarski na czas na Białoruś pana takie wrażenie, że oczywiście na testy testy jest sam ta sama ta sama to samo rozdanie goni ani właściwie myśmy jeszcze pomysł wychodząc z drugiej wojny światowej wchodząc w zupełnie nowy czas jej wyraźna wyraźne ramy tego czym jest Polska, jaka była jednak przyjrzeć się projekty, a Białorusini właściwie zaczynali edukować się zastanawiać, o co chodzi jeżeli, jeżeli pierwsze refleksje nad istotą białoruska się rodziły się w Polsce 1 9 wieku i Białoruś przetrwała pół tego symbolicznego nie piszmy innego chłopa w języku białoruskim język jest jednak własną mocną osią tożsamość właśnie musimy się zaczynać musi pan opowiedzieć o tym, dziwnym fenomenie, który już chyba dla większości z nas zrozumiało przecież tożsamość w większości przypadków opiera się na powiedzeniu nasz język jest inny od waszego czy będą to Ormianie czy Azerbejdżanie czy Gruzini czy Litwini czy Polacy to oni powiedzą ten posłuchajcie jak my mówimy nikt tak nie mówi dlatego jesteśmy inni, dlaczego tak niesamowita historia wydarzyła się wydarzy na Białorusi znaczy większość Białorusinów mówi w języku rosyjskim tak ale, ale ta ma dosyć klarowną klarowną genezy w związku z tym, że to że jednak, gdzie idzie jeszcze w dziewiętnastym wieku koncept awansu społecznego był nierozerwalnie związane z przejściem z białoruskiego, czyli język gminu ciemnoty na język Polski lub język rosyjski język białoruski jako jako ten język powiedz bazowy egzystował w formie takiej ludowej, kto był taki wstydliwy powiedzmy wstydliwe narzeczy i dopiero o dopiero o odtwarzanie tożsamości białoruskie przysłowie albo próba rekonstrukcji takim właśnie klasycznym wydaniu wiązała się z tym, że intelektualiści w latach dziewięćdziesiątych zaczęli przechodzić nawet wcześnie zaczęli przechodzić w tym w codziennym, jakby w życiu w pysk przypadek Walencji na oku wylicza wybitnego pisarza eseisty zaczynali mówić po białorusku, ale do dzisiaj właściwie językiem oficjalnym jest religią językiem ulicy jest język rosyjski przyczyn, żeby jeszcze bardziej z problematyką zachować zagadnienia istnieje coś takiego jak kaszanka, czyli pewnego rodzaju miejscowe na rzeczy, które w każdym w zależności od tego jak się etnicznie układowi religijnie oddany dany rejon w tak tak tata Sięka przyjmowała swoją formę, czyli dziś na Zachodzie w parze z kaszanką z wpływami polskimi na okna na PiS oczywiście nigdy się na Wschodzie jest rosyjski sąd parlament ukraiński innej części białoruskiej także także ten język jest język jest płynny to znaczy, że mamy nie mamy obszaru 1 z 1 z 1 z obszaru obszaru charakter zwanego językiem tylko one obszar scharakteryzował on po pierwsze, językiem, który nie jest językiem oryginalnym, ale jednocześnie, że ja też rozumiem to bo, czując się po mnoży się w środku właściwie narracji pomiędzy Wschodem Zachodem to, chcąc przynależeć gdziekolwiek przynależy się n p. mentalności patrzy się na wschód, więc ta rewizja jest rosyjska nie Moskwa dosyć dobrze tam emanuje jest też język centrum z językiem nasz nam się też chętnie uczymy angielskiego niż rosyjskiego n p . w ale to generuje również, że problem właśnie 1 z tych, o których pisze, o których wspomina, że na poziomie takim powiedzmy głębszym języki Zemana emanację tożsamości, ale na poziomie drugim język jest co wiąże ludzi i teraz postulaty n p. które padały w latach dziewięćdziesiątych przywrócenia języka białoruskiego w innego obowiązkowego i powszechnie używanego w spotykał się n p. ze strony opozycji to były naturalne czy postulaty padały spotykały się ze sprzeciwem obywateli no tak, ale to był trzeci być może świadomie czy nie był głosem tego, że są w nim pozostać częścią tego wielkiego kulturowego imperium, które od 20 0 lat jednak jest chyba w fazie wzrostowej nawet po upadku związku Radzieckiego jak już patrzy na ostatnie lata myślę sobie wszyscy niesamowity kraj, czyli o o zabrali kawałek, a nawet 2 kawałki Gruzji tak później zaś z z skonfliktowani wschód Ukrainy jej nikim nic nie jest w stanie zrobić też Białorusini sobie tak myślą to też trochę my jesteśmy tak zniknął w kasie nie będzie dmuchał oczywiście toczyć się ich świat siedzieli na wielki jakieś bloki niektóre nawet polityczne z takim kulturowym, a to pewnie ludzie na Białorusi mówią nomen omen wysłaliśmy pierwsze człowieka w kosmos i t d . i t d . w tym w tym jak byłem też w nieutulonym poczuciu tego, że najlepszy za nami było, bo czasy sowieckie były dla Białorusi pas ziemi czasami ma najlepsze opublikowane właściwie chyba chluba ZSRR w oni właściwie mają mam wrażenie takie takie taką tęsknotę za zalaną znane jeszcze nawet z Polski swego czasu co dziś już właściwie o tym, zapomina komuna wróci na razie było prosto biednie, ale stabilnie i jak to ludzie mówią nam się jeszcze, że wszystko miesza z wszystkimi czas spotykać, ale to chyba też chodzi o coś innego takie poczucie godności mogą pod jakiś dymiący problemy z życia codziennego one gdzieś nie potrafią być cel dziwi mnie, ale tak często jest potrafią być nieważne jeśli jestem przynależy do trudnych do czegoś wielkiego, a ewidentnie dopieszczony w kosmosie pierwsza bomba wodorowa nie wiem no ale zwycięstwa na zawodach sportowych na wiek emerytalny o udany rajd na Donbas no no to do sądu są narzędzia utrzymania władzy no interwencja w Syrii na to przecież to tą imprezą to są król chodzi z mieczem po prostu i jest to dla mnie gra się z tym nie zgadzam, ale są dla mnie kompletnie zrozumiała, że ma to mocno, że ludzie Rosja potrzebuje też 1 z wątków, którym wspominam również w książce o konstrukcję narracji władzy rosyjskiej co jest dla mnie tematem od odrębnym od Białorusi ale, ale są szalenie interesującym jest to po po teza o tym, że sposób sprawowania władzy Rosji zdefiniowali Mongołowie i ta po atakach Pierre piramida władzy, że jest na szczycie władca i wszystkiemu podlegają miejsce był mecz że, że armia jest państwem tak tak tak się to mongolskie hordy jak mówi ma to były doskonale działają z maszyny państwowy ruchome państwo o w ustanawiając, ustanawiając władzy w kolejnych miastach tu opisy jak to wyglądało w po podrabianych stworzyły pewien sposób sprawowania władzy, który przetrwał bardzo długo on się on przejawia się w najprzeróżniejsze sposób jego obraz jest różny, ale mechanika ta sama i kończący historię z mongołami ani dotarli właściwie do bagien na Wschodzie Białorusi pości południem przez dzisiejszą Ukrainę Białoruś nie mówią stresują to jest 1 z dowodów na to, że należymy do świata Wschodu, bo u nas na stałe w głowie nie Gdynia nie sięgnęli akurat to był czas, żeby WIBOR stopy i nie dało się, a my się zatrzyma to mongolska para kilkakrotnie chyba w taki skomplikowanej historii Białorusi ten element krajobrazowo przyrodniczo no wpływa zatem w tym, kto to jest dla mnie najbardziej fascynujące w próbach opisania tego kraju różnych w Pańskiej również, że nie da się tego zrobić bez odniesienia do przyrody krajobrazu tak tak, bo to jest to jest sama historia z morzem rabatowym, czyli potężną rozlewiskami wodnymi na terenie dzisiejszego Polesie, które RODO dopisywał jako właśnie może to woda na północy sama kwestia mała z wykręcaniem się tych terenów z zanikaniem tych wód i kombajnista ością nam też planowe za czasów związku Radzieckiego w latach 7 2 z nauczaniem w właściwie opowieść właściwie opowieść o tym, kraju jest opowieścią o taką, która jest cały czas wracamy znowu do tego mocno związana z ziemią bo, bo w z 1 strony z 1 strony mówimy o rolnictwie mali i Melioracji, a z drugiej mówimy o jakiś szalenie ważny w rzeczach dla dla tożsamości choćby o tym pisze właśnie Jakubowicz krajobrazie, które ludzie widzą Cartera w krajobrazie mitologicznym no proszę zwrócić uwagę dole Dolina i syn Miłosza w 2 Mateusz Marczewski był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę kilka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA