REKLAMA

Jak kultura wizualna opowiada o kryzysie uchodźczym? O atlasie uchodźczym opowiada Paweł Mościcki

Data emisji:
2017-04-09 08:40
Audycja:
Personal Democracy Forum
Prowadzący:
Czas trwania:
16:17 min.
Udostępnij:

Paweł Mościcki był jednym z panelistów w ramach Personal Democracy Forum 2017, którego Radio TOK FM było patronem medialnym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

już po ósmy 40 w niedzielę, więc pora na audycje idealne niedziela autorstwa Zuzanny Piechowicz 3 jak to się mówi będzie ta audycja nietypowa, dlatego że Zuzia jest w Gdańsku łączymy się przez Skypea halo dzień dobry dinozaur, ale niech tak dlatego, iżby tak wymyśliła mieszkał w Gdańsku bardzo konkretnego powodu wczoraj w Gdańsku skończyła się piąta edycja personal demokracji forum to jest taka Platforma, gdzie różni aktywiści z Europy Środkowo-Wschodniej Rozwiń » wymieniać ideami doświadczeniami dotyczącymi zaangażowania obywatelskiego i przejrzystości w życiu społecznym politycznym, ale tutaj uwaga przy wsparciu i taki uwzględnieniem nowych technologii i jest po takie wydarzenie organizowane przez fundację ePaństwo Radia TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia, a ja wiem, że rozmawia z Krzysztofem Get in organizatorem tych wydarzeniach tak tydzień temu na rozmowę do odsłuchania na naszej stronie i naszej aplikacji udało się to tutaj mnóstwo mądrych ludzi tak nawet się zastanawiam od czegoś jakieś państwo Kubiak i grubo po naprawdę nie spotkałam tutaj etyka technologii, które zajmuje się etyczną stroną ETO o technologii oraz korzystania z technologii rozumie się z Czech browar okręt czy etyczne byłoby, żeby pewnego dnia człowiek po 7 robota to zależy czy robot, by tego chciał a kto decyduje o tym, to co w programista no właśnie dużo innych wątków fascynująca sprawa a czego dokładnie będzie dotyczyła twoja dzisiejsza rozmowa, jaki jest najważniejsze obecnie temat przestrzeni publicznej w wielu krajach Europy szczególnie to są to słuchaczy i grupa aktywistów naukowców z różnych krajów stworzyła coś się nazywa Apple u po czyjej brak hali Atlas czy taka wizualna mapa tego jak wyglądały narrację na temat uchodźców jak i pół, choć byli przedstawiani są przedstawiane w różnych mediach są to takie branże, które możemy przeglądać było przygotowywane, by o współpracy z uchodźcami moim gościem będzie dr Paweł Mościcki Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk, których redaktorem pisma internetowego widok to nie taktyki kultury wizualnej, który właśnie kulturą miła, ale się temu i ich nie chce zwolnić od jakiego bo myślenia, że tego, czego nie ma pobrali się tego, czego mieli zimę i zostaje uchylona i nic to bardzo zabawne, że niby to w radiu w i myślę, że niejeden słuchacz słuchaczka prycha sobie pod nosem mówi radiowiec mówi o tym, że tego, czego nie ma w obrazie tanich nie, ale efekt musimy o tym jak działają media społecznościowe jak i łatwiej je rozprowadzić i każdą treść tak naprawdę w korytarzu różnego rodzaju mamy, a nie tak jak różne obrazy zapadają na pamięć nie da, podając jednocześnie eliminuje, czyli ich n p . jak myślimy o uchodźcach czy ogólnie w Syrii to mamy pełny obraz często mamy też tam obraz słoneczko zdjęcia to jest straszne zdjęcie chłopca, który zmarł na plaży greckiej w i jest zdjęcie chłopca w karetce po bombardowaniu, ale po pamiętamy i znajda, ale spotyka na Majdanie które, jakby nikt nie ustalili między sobą raczej rozmawiać był podobny obraz nie macie państwo pamiętają zdjęcia, ale wydaje się, że tak kobiety, która obciąża moje policja czarnoskórej kobiety, która podczas protestów Ferguson bardzo wiernych klientek, które się tam przepięknie jej na wietrze, a że tak powiem patrzcie na wielkość układ da stoi na taki gest w stójce i próbuje powstrzymać policję i te obrazy stają się takimi operatorami tak jak dziś mimo różnych wydarzeniach tego jak i tych wydarzeniach działają, a MF projekt religii kapłan Chiara uchodźców nie jest taką drugą stworzenia wielu narracyjnej opowieść na ten temat bardzo też ciekawe ja spędziłam na tej stronie dużo czasu kaszę ryż polecam ich, a na profilu Radia TOK FM na Facebooku umieścimy wrestling do tego dla osoby mówi państwo nie mogliśmy zobaczyć jak to wygląda tak co to jest jak, ale jak z tego korzystać jak państwu polecam zajęcie się także przez chwilę już w tym momencie ne rozmowa Zuzanna Piechowicz w ramach danej niedzieli o czym jest trafić Atlas Arena Łódź Atlas to jest dosłownie rzecz biorąc stronę internetową, która gromadzi 2 0 tablic, na których zestawiamy ze sobą bardzo różne materiały głównie wizualne takie filmy fotografie rysunki i ma wykresy, ale także teksty muzykę, tworząc taką multimedialną narracji na temat zarówno aktualnego doświadczenia i migrantów, którzy przyjeżdżają do Europy w jakiej pewnej historycznej perspektywy, którą także chcemy za pomocą tych materiałów uchwycić jest to, więc to jest strona internetowa, w której można te wszystkie elementy sobie odtworzyć obejrzeć one są pogrupowane w właśnie on 2 0 tablic także wtedy podzielone na 4 części mają pewną założoną kompozycje i w ten sposób wzbogacić swoją wiedzę na temat właśnie celem historii migracji co pewnego rodzaju z 1 strony doświadczenia uchodźstwa, a z drugiej pewnych kulturowych motywów czy figur, które towarzyszą temu doświadczeniu nie tylko teraz już od dawna czy źle widzi Atlas to strona pokazująca 1 spójną narrację czy raczej jest takie spojrzenie wiele narracji inne to jest bardzo dobre pytanie nie jest to narracja jednoznaczna i w bardzo o w szczegółach bardzo dosłowne też mogły ten ta forma atlasu wizualnego służy nam do tego, żeby bardziej opowiadać za pomocą pewnych zestawień montażu krótkich spięć czasem nawet prowokacyjnych albo nieoczywistych, które wywołują pewne rodzaje faktu emocji czasami też zmuszają do poszerzenia swojej wiedzy nie w tym sensie, że informują nas, o czym wprost, ale raczej, dlatego że prowokują do tego, żeby stół połączyć rzeczy, które wydają się ze sobą nie łączyć w no ale to wszystko tworzy pewną taką strukturę bardzo otwartą i bardzo dynamiczną przynajmniej w założeniu w i oczywiście ta narracja jest spójna na takim poziomie, że no prezentuje pewnego rodzaju zbiór zagadnień natomiast każda z tych zagadnień jest ono dosyć dosyć dynamicznej otwartej też nie inny z dniem nie prowokuje do formowania się ostatecznych wniosków raczej próbuje pobudzić ciekawość wyobraźnię wrażliwość tak tak to wygląda są takie obrazy, które zapamiętujemy, które zapadają na pamięć, kiedy myślimy o kryzysie uchodźczym to przypomina się zdjęcie ciała małego chłopca na plaży kreacji jeśli chodzi o konflikt Syrii to również zdjęcie małego chłopca tylko tym razem siedzącego w ambulansie zakurzonego zakrwawionego ono jest często zestawiany ze zdjęciem chłopca po powstaniu warszawskim siedzącego na ruinach na gruzach swojego domu to zdjęcie możemy zobaczyć tutaj też w Gdańsku muzeum drugiej wojny światowej duża szafa to zdjęcie jest przedstawione tu obrazy budują nasze widzenie rzeczywistości kreująca wizję czy pan się zgodzić ze stwierdzeniem, że to, czego nie ma obrażeń nie istnieje już w narracji, że mamy taki powrót do kultury obrazkowej to są właściwie 2 pytania, ale bardzo ściśle są związane i IT jest też, że szczególnie istotne dzisiaj bardzo bardzo ważne dla pracodawcy czasem w te wspomniane przez panią ikoniczne przedstawienia, które właśnie w pewnym sensie dominują naszą wyobraźnię one mają bardzo dwuznaczną rolę moim zdaniem oznacza po pierwsze, oczyszczone odpadają zatem za rozszerzanie pewnego rodzaju czy nagłaśnianie pewnego rodzaju problemów Fin niewątpliwie tak było ze zdjęciem Jana kuria otrzymane pani spełniać tego syryjskiego chłopca bomb po bombardowaniu, ale jednocześnie one też, że zamykają naszą wyobraźnię to znaczy stają się bardzo szybko pewnego rodzaju emblematami znakami towarowymi w ulegają bardzo bardzo licznym przetworzeniem zresztą to zdjęcie właśnie Elana kurs na plaży w stało się podstawą do niezliczonej ilości wariacji jest to z 1 strony bardzo pozytywny z twórczy proces, ale też bardzo często proces, który służy banalizacji też tego problemu i powie powiedziałbym także, że tworzenie atlasu wizualnego zakłada wyjście poza tym logika to znaczy wyjście poza logikę, w której 1 obraz jest danie nam powiedzieć wszystko całkowicie opanować naszą wrażliwość wyobraźnię w ich stać się właśnie takim symbolem czy emblematem mnie interesowało w tym czasie raczej stworzeniem, które po czy wykroczenie poza tego rodzaju ikoniczne wyobrażenia za pomocą wielu obrazów to znaczy ja nie wierzy w w to, że obraz zawierają prawdę w pojedynkę wydaje się, że to co się naprawdę staje ciekawe to są interakcji pomiędzy obrazami, bo zarówno wtedy wzbogacamy dot to w jaki sposób patrzymy, ale też każdy z tych obrazów funkcjonuje w relacjach, czyli jest troszkę bardziej paradoksalny troszkę bardziej i zdynamizowane niż te pojedyncze emblematy, które nas też trochę blokują nam poczucie i dotyczy to też tego drugiego aspektu, którym pani wspomniała to znaczy, czego nie ma w obrazie tego nie ma w naszym umyśle w wydaje mi się że, że to jest prawda tylko niestety najczęściej to prawda właśnie na temat tego jak obrazy nami władają czy w jaki sposób za pomocą obrazów w łatwo nam zaszczepić pewnego rodzaju ideologiczne schematy i znów w atlasie staraliśmy się tego, bo temu przeciwstawić i staraliśmy się stworzyć obrazy, które będą uwalnia, a nie będą nas więził to znaczy snu, ponieważ tworzymy pewnego rodzaju kompozycję, które zmuszają domyślenia i prowokują do do refleksji to też mówią my nie wystarczą same mówią trzeba iść dalej poza tym obrazy, które widzisz teraz trzeba szukać nowych powiązań nowych połączeń i w ten sposób mam nadzieję to jest też na jakimś poziomie narzędzie do tego, żeby będąc cały czas w sferze wizualnej i badając też w jaki sposób w kultura wizualna reaguje na na doświadczenie emigracji czy na historię emigracji w Europie zarazem poszerzać możliwości i po poruszania się w tej sferze wizualnej to znaczy ją wzbogacać jednocześnie niesie za sobą zagrożenia żyjemy w dobie Photoshopa zmieniania obrazów nawet jeśli nie zmieniania to wykorzystywania ich w innym celu przykład John Oliver pokazywał swoim programie jak telewizja Fox News obrazuje konflikt Syrii lub kryzys uchodźczy, wykorzystując albo bardzo stare zdjęcia z innych wydarzeń albo wręcz zdjęcia z filmów to jest bardzo ważne ważny problem też na wydają się, że oblał uchodźcy są obiektem, jaki się rekordowych manifestacjach wizualny to znaczy jest jest też nawet w Polsce działają organizacje, którzy zajmują mnie do MON, gdy demaskowanie różnego rodzaju manipulacji ja się spotkaniem z wieloma materiałami telewizyjnymi reportaże owymi, w których w sposób całkowicie świadomy przedstawia się nie wiem, bo i PiS paryskiego metra opatrzone komentarzem na temat tego, że przybyli do Europy uchodźcy z zdemolowali przystanek autobusowy albo nawet, aby coś takiego, gdzie nie pasują do siebie ani bohaterowie tych opowieści ani czas, w którym doszło w rejonie miejsca wszystko jest kompletnie odwrócony stąd w tym sensie w tym w tym duchu działa również telewizja publiczna, która kilka materiałów władz po święcie, w których naprawdę wszystko jest obok komentarza zupełnie ściągnięte z kosmosu myśmy pracowali na materiałach też w dużej mierze bardzo prosty to znaczy nie n p . z części materiałów, które pozyskaliśmy do atlasu pochodzi z warsztatów z uchodźcami w związku z tym to są, owszem, także obrazy za pośredniczą one przez doświadczenie przed ich wrażliwość przez nich plastyczne umiejętności i t d . ale w jakimś w jakim sensie też to są opowieści z od samych zainteresowanych wypływające doznać to są n p. w też, że znalezione w różnych miejscach są rysunki dzieci to są fotografie przedstawiające graffiti, które na ścianach rysowali pozostawiający gdzieś w Grecji uchodźcy to są takie kolarze fotograficzne, które ja sam znalazł w obozie w Calais, które robili przebywający tam imigranci w związku z tym najczęściej posługiwaliśmy się bardzo prostymi materiałami nie nie bardzo przetworzony w sensie technologicznym w ogóle albo na dość znanymi i albo innym znajdującymi się ze szczególnym obiegu wody fotografiami reporterski mini mamy też kilka takich dokumentów filmowych pochodzących z wnętrza tego doświadczenia mam mam namyśli złodzieje uchodźców przybywających do do Europy to co jest istotne dla mnie to jest to, że my też nie traktujemy, ponieważ nie traktujemy obrazów jako czegoś co ma nam dostarczyć bezpośrednio wiedzę w sensie opowieści o pewnych wydarzeniach to ta skala manipulacji jest w bistro i inne potencjalne manipulacje trochę inna, ponieważ to nas interesuje to są pewne z 1 strony doświadczenia, które staramy się przybliżyć, czyli o, którym chcemy chcemy coś powiedzieć, a po drugie, pewnego rodzaju ikonografia, więc nie interesuje nas coś się co można tak konkretnie przeinaczeń jak ktoś n p. ktoś się nie wiem przed przedstawianiem właśnie nie wiem bójki na przedmieściach Paryża jako o zamieszki wywołane przez uchodźców w Danii tak macie to są też takie bardzo prosty fakt graficzne przeinaczanie, którego u nas w atlasie się nie baliśmy, ponieważ nas interesuje bardziej to co się zawiera w samym obrazie to, jakie pozy, jakie w ujęcia jakie, jaki język wizualny też utrwala się w odniesieniu do uchodźców dziękuję bardzo moim gościem był dr Paweł Mościcki z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk ja nazywam się Zuzanna Piechowicz, a teraz informacja Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PERSONAL DEMOCRACY FORUM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!