REKLAMA

Czy delikatesy są dziś potrzebne?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2018-04-26 20:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
53:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Joanna Solska zarabiamy coraz więcej, a nawet jeśli nie zarabiamy wierzymy, że wkrótce będziemy zarabiać w, tak więc konsumenci są pełni optymizmu i dlatego kupujemy coraz więcej niż wydajemy nawet jak nie mamy wydajemy chętni na krajowych i właśnie, dlatego że wierzymy, że niedługo będziemy mieć ich rocznie z 1 strony optymizm konsumentów domów rosną zakupy, a jednocześnie z polskiego rynku jednak od drugich znikają delikatesy zniknęło, Rozwiń » bo miejsc zniknęła, ale ma on zobaczył Mensah kilka miesięcy co będzie z Piotrem Pawłem to też nie jest wykluczone, że logo zniknie i czy wobec tego, mimo że jesteśmy coraz bogatsi to w ogóle nie potrzebujemy delikatesów i co się stało wszyscy może nie ostatnie lata, ale kilkanaście osób z ostatnich lat 20 ostatnich lat co nas tak zmieniło w studio są z nami eksperci od handlu, ale proszę się jak mnie przerażać, bo także od ludzi jest pan Marek Zdziech z firmy doradczej audiencji witam serdecznie do góry Jerzy Wenderlich z energią w zdecydowanie tak, tym bardziej witam serdecznie pana Roberta Krzaka z Williams witam serdecznie, ale nie debiutuje w miej pan Robert Krzak jest wiceprezesem jeszcze Piotra i KWMO w środowy wieczór galowy wieczór na państwa i ja bym chciała, żebyśmy się cofnęli ich to były chyba jeszcze lata dziewięćdziesiąte, kiedy Polacy pokochali tak bardzo hipermarkety i dzisiaj to znowu tak nie brzmi zaskakująco, ale ja pamiętam lata i pamiętam, że wtedy Polacy handlowali na łóżkach polowych ustawionych na chodnikach ulic, a potem wyższym etapem rozwoju były tzw. szczęki dziś już pewnie nikt nie pamięta co to były Stańki no więc, dlaczego myśmy tak pokochali też hipermarkety wtedy maleje z tych myślę, że historia handlu w Polsce jest 1 z najbardziej fascynujących historii jest historia nas historia Polaków cieszy się, że panie redaktorze w pigułce zawsze panowała rozmowy o handlu, bo to jest rozum, bo to jest rozmowa o zmowach Polski konsument się o Polaku w sklepie to jest rozmowa o nas o tym jak się zmieniają nasze potrzeby się zmieniają nasze aspiracje hipermarkety w latach dziewięćdziesiątych w hipermarkety to znaczy wielkie sklepy około 10  000 m powierzchni 5 0 60  00 0 pozycji asortymentowych ktoś nazywa one były pełne ludzi w latach dziewięćdziesiątych ci, którzy pamiętają te lata mają przed oczami darmowe autobusy, które z centrów miast dochodziło do Janek dowoziły do Janek jeśli to był taki debili kupując Warszawy dowoziły do Janek co kilkanaście minut tt przepełnione autobusy do Janek błyszczały ido tego hipermarketu jechało się na zakupy, dlaczego to było przeszkodą w taki wielki sukces obu ekip markety to był pierwszy kontakt z polskiego konsumenta z nowoczesnym handlem z tym handlem zupełnie innym niż doświadczonego w w czasach sprzed sprzed kapitalizm PRL -u sklepy spożywcze to było Społem sklepy przemysłowe to było WPH wc i wojewódzkie przedsiębiorstwo handlowe wnętrz z tego inne uzasadnienie dla nowych jest były wielka jest błędna wszak tak, ale to taki odpowiednik Społem gminna spółdzielnia i tak, że hipoteka hipermarkety pierwszy chyba w ogóle, który pojawił się na na polskim rynku, który w, który przyniósł z tą kultura wielkich zakupów na zapas co jest bardzo ważne w tej opowieści to mój niemiecki hit z grupy do lat one tak bardzo spodobały się Polakom poza po pierwsze, zaproponowały tę niesamowitą obfity śmiano się wchodziło do sklepu, który ma kilka tysięcy metrów powierzchni kilkadziesiąt tysięcy produktów z sali można miło nas to pozwoliło zająć jak wybór Kataru z magister rozmaitość ten wybór ten niesamowity ta możliwość podczas 1 wizyty kupowania zarówno artykułów spożywczych jak i butów albo roweru środków czystości do tego to wszystko okraszone nieustającym promocja tych w tamtych czasach to był początek emocji to był początek promocji i to był początek 1 z najważniejszych i tego najważniejszego takich motorów w handlu, czyli okazji zakupowej, która się nazywa kupowanie na zapas, bo jeździliśmy do tej Janek przepełnionym darmowym autobusem niecodziennie przecież pana to był początek tych zakupów weekendowych, kiedy wypełniony koszyk sklepy otwarte w niedzielę z listy otwarte w niedzielę, kiedy ten wypełniony koszyk od pieluch poprzez 2 4 jogurty na klatce kilogramy szynki i ubranka dla dziecka on zaspokajał potrzeby na kilka czasami kilkanaście dni Polacy wtedy bardzo mocno poszli w tym kierunku właśnie kupowanie na zapas, bo ta okazja kupowanie na zapas jest podstawową formą, która liczy podstawą okazją, dzięki której hipermarkety mogą funkcjonować hipermarkety w Polsce jak zresztą na całym świecie od kilku lat przeżywają w KRS o kłopotach hipermarket, ponieważ to okazja na zapas w jakiś czas temu prawie, że zanikną no może może wrócić Lecha na razie tak samo to tak hipermarket wniosek o miłych, bo pan wrócił w tym czasie z emigracji jak wróciłem do X 2 dziesiąty pierwszym roku w po wieloletniej pracy sieci handlowej, w które już niema niestety nie ma został tylko 1 sklep sieć handlowa, ale możemy powiedzieć jak ta akcja handlowa Julie Snyder założona w 1 80 0 sześćdziesiąty drugim roku i która przetrwała do roku 2 00 2 8 20 07 no tak się stało, a jest 1 rzecz powiedział prof. Marek będzie faktycznie hity grupy dole na Górczewskiej w Warszawie był pierwszym sklepem, ale drugiemu była pierwsza hala makro na Alejach Jerozolimskich w zlotym 900 czwartego roku otwarta spłacona we wrześniu 9 10 04 . roku w całości dla fachowców jest on w kilka naszych górach no właśnie ja teraz jak się, mówi że dla tych zagranicznych sieci handlowych w Polsce wtedy było eldorado to o tonażu dlatego było to eldorado, dlatego że wszyscy chodzili na pusty rynek reklamy są źli biedni no tak, ale dla tych to jest takich rozmów ery Wenty dla tych co piesi wchodzą na rynek nawet biedny to zbierają wszystko z tego 1 rynku, a przez ilość ludzi, która mieszka w Polsce był to największy i wszystkie pozostałe rynki krajów Europy wschodniej dla wszystkich tych, których wchodzących na początku to było faktyczne eldorado i tylko z tego, czyli chce pan powiedzieć, że nie musieli brać kredytu za co budowali hale, które się w 3 miesiące spłacały muszę zdradzać tajemnic, ale żadne tajemnice handlowe wały prasa się rozpisywała się zarówno za pieniądze dostawców w operacji pobytem cash and Carry oczywiście tak, aby taki był mechanizm, dlatego że klienci wszyscy płacili tylko gotówką natomiast towary były opłacane z opóźnionym terminem płatności rat nie było kar nie było kary stąd prace były opłacane gotówką na miejscu także w przypadku operacji p t. cash and Carry gotówkę wpływała natychmiast, a płatność za towary była znacznie opóźnione terminy płatności ale, toteż jest powiedzieć to to, że w stosunku do naszych polskich wielu producentów wchodzące w sieci handlowe miały miażdżącą przewagę kompetencyjną wi -fi gniazdka w odniesieniu do prowadzenia negocjacji w, ponieważ nasi nasi przedsiębiorcy w obiektach tanie przewaga negocjacyjna wiemy jak zwał tak zwał no na punkty widzenia legalności rady UE przewagę kompetencyjną, a to oznacza kompetencję ma wisieć mówiła, że kupi od ciebie tyle i tyle po takiej takiej cenie i tej ilości były zatrważające dla tych producentów, ale zatrważającej ilości no ale o jego wspaniałej ilość wina dlatego dla tego się zgadzali na pewne każdy wart niemal każde warunki zgadzali się Manowa każdego, by tam bardzo wielu plażowiczów łamało, bo z oblężenia za takie zaprojektowali, a ja pamiętam wydaje mi się, że sieci handlowe międzynarodowe w Polsce wybudowały wiele potęg produkcyjnych a, toteż Władysław żywej wagi no tak być zawsze garaż i siły, a więc zależy im na faktach, ale na razie ich nie interpretujemy, a dzisiaj inaczej dzisiaj wtedy Polski handel, a dzisiaj zwłaszcza, mówi że ta ekspansja zagranicznych sieci handlowych czy wynikała także z tego, że były te ulgi podatkowe dla zagranicznych były dla polskich niebyły, jakiego miało znaczenie ma w ja myślę, że to nie miało kluczowego znaczenia, a za największe myślę że w kluczową rzeczą jest to, o czym powiedział pan pan Robert w mówimy tutaj o historii społeczeństwa polskiego prawa zagraniczne sieci handlowe, które weszły do Polski potrafiły po pierwsze, odpowiedzieć na to olbrzymie zapotrzebowanie tej obfitości tej możliwości wreszcie kupowania niemalże niezmierzone oferty dla nas będą o tym, opowiadać dlatego Polski handel nowoczesny czy ten handel rozwijający się to na początku były hipermarkety, więc one umiały odpowiedzieć na to potrzebne Polacy weszli w kapitalizm niektórzy zaczęli prowadzić interesy inni zaczęli mieć coraz lepszą pracę, a również ci, którzy stracili pracę chcieli korzystać z tego co przez tak wiele lat było niedostępne, czyli z możliwości swobodnego kupowania niemalże nie nieskończonej Nisko w średnie skończonego wyboru produktów polskie nie było polskich sieci nie było tej skali handlu nie było tego pomysłu nie było tych kompetencji to, o czym powiedział w jego rolę dla małych i nie było tego kapitału, który by pozwolił szybko zbudować sieć handlową, który by pozwolił mocno negocjować z do z dostawcami strona, więc była tutaj różnica w kompetencjach była różnica w dostępie do kapitału i była też różnica myślę w zrozumieniu potrzeb konsumenta prawda pojazd ten zagraniczny handel umiał handlu ewangelicy sadzą kno w how, która jak się wydaje, ale umieć badacz klienta też była sztuka w PRL-u nic nie było potrzeby, a rower przed chwilą powiedział US man historia 1 8 8 0 3 1 80 0 sześćdziesiątego drugiego roku jest to kapitał nie do przecenienia to olbrzymia wiedza wsparta kapitałem finansowym wsparta funkcjonowanie na rynkach międzynarodowych tak jak wielu innych branżach polscy przedsiębiorcy w tym wypadku czy właściciele sklepów czy sieci te, o których pani redaktor wspomniała ona po prostu ani tego kapitału wiedzy ani tego kapitału finansowego nie miała do tego doszła jeszcze 1 rzecz moim zdaniem istotna, która chyba jej początek jest w tych latach dziewięćdziesiątych niestety jest smutny koniec widzisz my teraz FF mający tego pana Roberta w można podać przykład Piotrek Pawła, a mianowicie ta, że polscy kupcy polscy przedsiębiorcy, zaczynając od początku lat dziewięćdziesiątych, a kończąc na roku 2000 siedemnastym tak naprawdę nigdy nie potrafili, ale zwykłą krzyknąć, bo najpierw, bo pan już zbiegł się z miejsca do końcowego etapu AJA mu co zrobić mi się cofnęli do początku film bo, zwłaszcza z dzisiejszej perspektywy to miesiąc wydaje szalenie imponujące, że ten Polski biznes próbował sprostać tej ekspansji sieci zagranicznych nie miał kapitału, żeby budować hipermarkety, ale właśnie powstały delikatesy boi Bomi powstało w Trójmieście tak potem zaczęło się dynamicznie rozwijać i otwierać sklepy w całej Polsce Wielkopolsce, a potem też nie rozwinęły się w całym kraju powstał w piątki Paweł z kolei Alma powstała w Małopolsce i też w Warszawie czy ta była celowa taka koncepcja, że my wchodzimy na wyższą półkę nadzieją myślę, że zaraz sam ja myślę, że koncepcja budowania Anny delikatesów wynikła troszeczkę przypadkowo w tak, by się wydaje mi nie sądzę, że twórcy tych sieci siedli przy stole pomyśleli Pilis budujemy sieci delikatesów po pierwsze, dlatego, że sieci delikatesów nie da się zbudować jakiś dzieci po prostu nie istnieje mogą być pojedyncze niepowtarzalne sklepy delikatesowe, ale sieci o dużym znaczeniu delikatnie Sowich jak sami nie znam dlatego nie sądzę, że było takie założenie, żeby ktoś budował sieć delikatesów PS po pierwsze po drugie z nauk pod nadanie sklepowi z synonimu delikatesów tworzy aspiracji inny charakter tego sklepu chata proszę wytłumaczyć tak powinno delikatesy to jest coś co nie jest dostępne dla każdego byli gracze są one znaleźć się uda Warta za lepszą cenę niedostępny dla każdego niewątpliwie zdrowszy co dawało pewne możliwości marżowych, a przy tym imienne mówieniem nie można, budując sieć delikatesów osiągnie w skali, która pozwoli przetrwać na dłuższą metę, a to proszę się wytłumaczyć co to znaczy nie można osiągnąć w skali jest delikatesy są z ograniczoną częścią z żywności, która kupuje ograniczona ilość ludzi i nie na co dzień w pasie zna 2 trendy pierwsza mama niepewnie podporami, ale komody utylizacji żywności, a żyją już po polsku dać z dniem nie wiemy, jakie są na komunalizację żywność i zaokrąglonych, ale z małych aspiracji inności kupowania żywności halal, czyli NFZ pan powiedzieć, że wtedy te lata dziewięćdziesiąte i 2 myśmy mieli większe aspiracje i więcej klientów potencjalnych miały wtedy delikatesy, kiedy byliśmy biedniejsi niż mają teraz 3 miały więcej, ale uważam, że charakter aspiracji inny był znacznie bardziej rozwinięty niż teraz ja bym się tutaj zgodził zupełnie z panem Robertem myślę, że tak jak hipermarkety przyniosły do Polski i odpowiedziały na olbrzymią potrzebę tą, która pojawiła się na początku lat dziewięćdziesiątych tego schorzenia do basenu pełnego towaru i produktów tej tej możliwości w latach braku niezamierzonego wyboru i nie wypełniania tego wózka w hipermarkecie, a aż aż po brzegi tak delikatesy Bomi Alma Piotr Paweł to był następny etap ciekawej opowieści o polskim społeczeństwie polskim konsumentom się, a mianowicie one były częścią ekspresji częścią wyrażania sukcesu lat dziewięćdziesiątych spaniel bardzo, aby ten sukces powstał, bo pierwszą był nam potrzebny po drugie, ogłosił on wiedział to co przed chwilą pani pani redaktor powiedział o tych przedsiębiorcach przechodzących skandowania na łóżku polowym do szczęk tych, którzy zaczynali od rozwożenia szamponów polonezem, a później mieli już samochód dostawczy, a później małą firmę ci wszyscy, którzy szli do nowo powstających firm, które wcześniej nie istniał i t d. chce, ale wiedzieliśmy co to jest globalizacja i pewnie tak, ale to wszystko było ten niesamowity sukcesy lat dziewięćdziesiątych przynajmniej dla części społeczeństwa prawda i proszę mi wierzyć robiliśmy na ten temat badania pokazanie się na ulice albo w centrum handlowym z reklamówką plastikową, na której było napisane, ale mam albo, na której było napisane piękną murawę nie to było coś więcej to było dla nas to była przynależność do grupy sukcesu to była emanacja tego mojego sukcesu zobaczcie niż ja sobie daję radę kupuje w delikatesach w tych nowych warunkach sobie poradziłem być może otworzyłem firmę być może znalazłem w świetną pracę być może awansowałem i może go kupować w Piotrze i Pawle mogę być wino albo w ale nie lepszy start albo chodzić do Bomi i być wśród takich jak ja, którzy ten sukces finansowy odnieśli delikatesy w latach dziewięćdziesiątych spełniały bardzo ważną rolę umożliwienia Polakom pokazała Ania odnosimy sukcesy i co ich kiedyś stało co się stało po pierwsze, zmieniły się zmieniły się czasy zmieniło się pokolenie, ale jeszcze nie przechodzimy do dzisiaj, więc na nie wchodzimy do działania, żebyśmy się na tamtym czasie zatrzymali, bo pan mówi o tym, ich reklamówkach delikatesowych a kiedy pan robił te badania konsumentów, którym się tak, którzy tak się oburzali na obecność wody kokosowej Warmię w latach dwutysięcznych prawda i pół, ale proszę opowiedzieć, tak więc wie na co się co się wydarzyło po pierwsze, trochę ten entuzjazm z czasem popadał on ten ten entuzjazm transformacja po boleć stała się bardziej skomplikowana prawda jak pijak jak wszystko jest przyzwyczajenie zaczęliśmy się przez SLD jest stałe stale obecne nie zniknie i wg mojego sprzeciwu głód i Robert Krzak głód były wypełnionych półek dostępny w każdej chwili bez ograniczeń w efekcie szybko przyzwyczaja do tego, że dopóki ciągle są, ale są ciągle pełne ciągle bez ograniczeń to atrakcyjność tego wcześniej niedostępnego towaru maleje dokładnie i zdarzy zdarzało się kilka kilka rzeczy jednocześnie na rynku przyszła Biedronka to Polski Jeronimo Martins otworzyło sieć handlową Biedronka, która bardzo szybko rosła, ale zdobył wtedy obciach na początku to był obciach no ale ludzie raczej się wstydzili tego, że kupują ziemię, a najniższe tempo z Bayerem czy pani pamięta pan prezydent na pewno pierwsze Biedronki miały zaklejone szyby nie można było zobaczyć co jest w środku dlaczego, ponieważ Biedronka sieć chwali Biedronka wystartowała w takim modelu, który się nazywa w języku Witelo hard dyskonty, czyli twardy dyskont być może znowu niewielu ludzi pamięta czy jest gotowa skrzynka czas na paletach towar na paletach sklep w zasadzie nieoświetlony bardzo słabo oświetlone dosłownie kilkaset produktów często w w otwierany w lokalizacjach tych starych pospołu Dmowski, które upadły często w miejscach, których powiedzmy ta tkanka społeczna to była tak, którym się mniej powiodło i zaklejone żółtym plastikowe takim takim taką taśmą szyby, żeby nie było widać, kto jest w środku i co jest w środku prawa natomiast był początek i szybko wzrastający udział marki własnej szybkich, ale to muszą panowie wyjaśnić co to znaczy Marka własna Marka własna jest produktem własnej sieci, ale nie niesie go produkuje tylko należy sąsiedzi, które mają swoje zakłady produkcyjne n p. sieć Lidl dysponuje swoimi zakładami produkcyjnymi, z których produkuje produkty dla siebie i dla tej tylko wyłącznie na własne zapotrzebowanie albo zleca się produkty te produkcje produktów po prostu jakiemuś producentowi pod naszą własną własną marką, czyli Macieja g albo jako Biedronki, ale czym się te produkty charakteryzują Biedronka nie produkuje produktów pod marką Biedronka Biedronka produkuje produkty pod nazwą ami, które wymyśla dla poszczególnych kategorii Piotr Paweł produkuje produkty pod nazwą Piotr i dawał to jest tzw. Storm Brent, gdzie dajemy nazwę sieci na nazwę produktu ale jakie ma znaczenie Marka własna dla konsumenta czy owak kosztuje mniej czy na pierwsze pociągi marki własnej w ogóle marki własnej torby wzięły się Saidiego w latach sześćdziesiątych treść nazywały białe Device są polegały na tym, że było napisane opakowanie cukier opakowanie Monka opakowanie sól, dlatego że są to ludzie jakoś nie było jest to 1 z Wisłą to produkty, których niektórych wymagania jakościowe cukier cukier mleko białe znaki białe może mieć 1,5 2 i była o rozwiązaniu Tusk i tyle i trudna, ale za komuny przepraszam, bo srebrnej tak jest i bojowe, ale są to właśnie produkty z komody stylizowane w tym sensie, że ranny brat Marka tego produktu nie odgrywa roli i oczekiwania w stosunku do tego produktu są dosyć podstawowe cukier masło masło ubić wałem ligi teraz wszedł na chwilę przerwiemy hejt wracamy po Serbie moimi gośćmi jest dzisiaj pan Marek Zdziech firma doradcza audiencji i pan Robert Krzak wiceprezes Piotr i Pawła, a rozmawiamy o tym jak bardzo się zmieniła polskie społeczeństwo i o tym, dlaczego, kiedy byliśmy o wiele bardziej biedni częściej zaglądaliśmy do delikatesów itd delikatesy się rozwijały bardzo dynamicznie, a teraz, kiedy jesteśmy pełną optymizmu zarabiamy coraz więcej myślimy, że będziemy jeszcze więcej zarabiać albo się nawet zadłużamy delikatesy padają skończyliśmy na tych Markach własnych jak dość brutalnie panu Wojciechowi przerwałam, ale oddaję, aby głos bardzo poseł dziękuję pojawiał się dyskonty pojawia się Biedronka w Polsce wciąż jesteśmy w tej kolejnej fali zmian polskiego konsumenta de facto polskiego społeczeństwa na świecie w tym czasie najszybciej rosnącym nowym sposobem kupowania są właśnie dyskont pełna najszybciej rosnącą w świeciu na świecie, ale świat zaczął biedni to, zwłaszcza przed kryzysem tnie się w Koninie i tutaj dochodzimy do rzeczy, które bardzo wyraźnie mówią, że nie ma prostej zależności polegającej na tym, że ktoś ma dużo pieniędzy to kupuje drogie rzeczy jakich mało pieniędzy dokupuje dyskoncie znacznie bardziej skomplikowane to coś się zaczęło wydawać to dyskonty przede wszystkim na świecie Lidl pełno jest taką się jednostajny najszybciej rozwijających się sieci handlowych na świecie w ogóle Geronimo Martins w Polsce poprzez Biedronkę one potrafiły konsumentowi powiedzieć, że cukier po schłodzeniu i on ma spełniać podstawowe 2 uwarunkowania co do jakości w auli będzie tańszy i do tego on wcale może cukier to jest zły przykład do tej kategorii, w których nie ma Marek wełna nie ma wielkich browarach globalnych Marek, ale na pewno byśmy słodycze, że drogi konsumencie chcesz kupić czekoladę i to wcale nie musisz przepłacać za Milka i płaci za to, że to jest Milka tylko doskonały bardzo dobrą pracę niedoskonałą bardzo dobrą i czekolady spełniającą twoje oczekiwania skakała i cukru i dająca poczucie słodkości kupisz u nas nasze będzie nazywała IRA Kasia i Kasia Marysia i będzie kosztowała połowę tego albo 10 % tego co płacisz w innym sklepie kupując produkt markowy prawa na kanwie jego umawialiśmy się tacy podatnicy NATO okazaliśmy się na to podatni tak jak konsumenci w wielu krajach na świecie również znacznie zamożniejszych niż Polska 1 z najszybciej rosnących rynków, na którym najszybciej rosną dyskont jest wielka Brytania kraj niezwykle zamożnym i dyskonty potrafiły zbudować tego nowego konsumenta czy jego nowe oczekiwania, który nazywa się Smartszop Kingiem, które mówi o tym, że najważniejszą celem twoich zakupów tych skupić jak najtaniej za jak najwięcej znajdzie pieniądze za te 100 zł, które czy 50 zł, które przeznaczy na zakup powinieneś kupić jak najwięcej problemów TUW w akceptowalnej jakości nie przepłacając za niespełna mało tego robienie czegoś innego jest głupie jest błędna szkodzić swojej rodzinie cała koncepcja codziennie niskie ceny smart shopping mu ona nie tylko, mówi że robisz dobrze ona buduje w konsumencie przekonanie, że jak robić inaczej to w ogóle robić głupich robi źle nadać ten konsument, który ten Polak, który jeszcze kilka lat wcześniej poprzez chodzenie z torebką nakierowaną na opisane Bomi czy Piotr Paweł mówi, który mówił z zobaczcie mnie stać na robienie zakupów delikatesy, bo ja odniosłem taki wielki sukces zaczął zmieniać swój punkt widzenia i myśleć przecież to jest tylko ser przecież to jest tylko cukier to powinno mieć akceptowalną jakość, ale to powinno być przede wszystkim bardzo panie ja powinienem zatem moje 20 zł kupić nie 20 DAG żółtego tylko powinienem kupić kilogram tego tego sera, a ja chcę, żeby pan opowiedział o w badaniach konsumentów Almy, której wyście robili to był konsument delikatne sowy i ten Delikates sowy konsument się okazało wrażliwy na argumenty, o których pan mówi tu byłam tak, że do tego, o czym powiedział pan Robert rzeczywiście nie ma na świecie można, by debatować kanał nad różnymi sieciami, ale generalnie nie ma na świecie i istotnych czy dużej wielkości sieci delikatesów, ponieważ delikatesy samej definicji są bardzo bardzo wybranego konsumenta albo dla konsumenta, który w danym momencie ma bardzo wysublimowane potrzeby n p. może być przyjęcie w domu albo urodziny to nie jest sklep, w którym robisz zakupy codziennie o dlatego pomysł sam szacunkiem dla wybitnych polskich przedsiębiorców dlatego pomysł rodziny Łosiów Lipki, do której mogło trwać już do niego Wiśle Niger Algieria do nich wyrywał psa czy pana Jerzego Mazgaja otwierania sieci tych delikatesów powodował, że do tego sklepu i on się zaczęły po prostu pojawiać w osiedlach mieszkaniowych do tego sklepu przychodzili nie tylko ludzie kupujący raz na miesiąc na swoje urodziny albo tylko ci, dla których na, których te ceny nie robi wrażenie tylko to zaczynały być sklepy osiedlowe, do których idą po bułki mleko sery czy wędliny i ci ludzie zaczęli patrzeć nawiązuje do ceny do tego czy pani zaczęli patrzeć na te wody kokosowe za kilkanaście za kilkanaście złotych za butelkę zaczęli patrzeć za na te sery w ladzie zaraz za 1 80 zł za kilogram zaczęli patrzeć na te świeże ryby z z mazurskich jezior za kilkadziesiąt złotych za kilogram i zaczęli mówić no przecież to jest bez sensu takie przekonanie o wydanie może być droższa, owszem, da właśnie przecież nie może nie można płacić za wodę 9 zł to jest chore to jest głupi to znaczy ten sklep jest głównie dzięki to znaczy ja robiący zakupy w tym sklepie jestem głupi, ponieważ wokół mnie trwa przekonanie mocne nowe to przekonanie wśród polskiego konsumenta, że mądre jest kupowanie tanio w związku z tym jak ja robię zakupy w Almie nawet nie wie nie kupuję tej wody kokosowej, ale ja tam idee jak w rywalizacji Jona mnie drażni to znaczy, że ja robię coś głupiego to nie może być mój sklep osiedlowy i nawet wtedy, kiedy Alma czy Piotr Chlipała zaczęli produkować markę własną zdjęli nazwę delikatesy ze scenariusza wójt teraz pan Robert Krzak opowie jak przekonywał właścicieli Piotra i Pawła Zawisza odkleić bijącym był delikatesy znajdzie się zapewne z 1 uwagę na temat marki Marek własnych Marek Marek w Markach własnych jest cały czas małżeństwo z rozsądku pomiędzy producentami sieciami jest takie dobre powiedział Ania powiedzenie pomiędzy przestrzenią świadomością i przestrzenie na półce marki producenckie zagarniają przestrzeń świadomości jak powiemy napój gazowany większa jest większość pijących powie Coca-Cola Coca-Cola zagarnęła pewną część mózgu dotyczącą kategorii produktów gazowanych jest tak Neues handy cena jedno 10 0 tak, ale nie myślę, że w tej kategorii większość ludzi powiedziała, by rynkowe są ludzie, którzy tego nie piją i zgadza się na to jest rozpoznawalny Brent może wejść w 100 % i konsumentów nawet jak nie biją natomiast przeciw komnata jest spółka w sklepie, bo to jest tak twoja świadomość mają pół KO w związku z tym ja mogę postawić siebie na swoje pół wcale nie musi się albo mogę postać jak hipermarket jak hipermarket albo mogę postawić w takich ilościach, że masz przykładowo 2 poz. 10 z mojej marki własne i wymusza znajomość mojej marki własne i tak działają dyskonty na pierwszym etapie po powstawania dyskontów marki odgrywał rolę latarni morskiej i czekolada tobołami kilka klient wiedział tam są czekolady, ale Milki way powiedzmy 3, a tam 10 i w ten sposób budują sobie świadoma swojej marki własne i obrót na Markach własnych dobrze co się stało z Piotrem i Pawłem Piety one wzięły się tak pięknie rozwijała nastawiamy się, że w Polsce było 1 delikatesy z tych 3 i że to była tylko Alma Piotr Paweł był takim z premii za zwanym, jakby to ważna Marka to w sercach jest sklep spożywczy ski tak, ale nie szukam słowa sfeminizowanym, jakby to powiedzieć wyższej jakości wyższej jakości sklepom spożywczym, a nie od zera jak pan się oduczył polskiego nie wydaje mi się, że nie ma w naszym biznesie lub usług oraz w cechowni zapraszam bardzo dawno zapowiedzieli, że sklep wyższej jakości sklepem spożywczym uważam, że nazwanie go delikatesy były błędem, a raz, kiedy prawo nadal jest zło błędem, bo w sobotę złego no tak zarzucona mogących wyrazu spadały, bo złe skojarzenia, ale ich woził konsumentów jak delikatesy to pewnie w Rosji jak delikatesy to pewnie droższa umie konsumenta budzi się obawa progu nie przestał pierwsze stan dróg po za tym progiem są towary, które przewyższają moje możliwości zakupowe dlatego mniej będzie wstyd i przykro i tam wejdę na te nota ta nazwa byłaby ona zostałaby wcześnie wycofana i Piotr Paweł pokutuje dzisiaj w zasadność sanuje wadliwych uważamy tak, bo handluje bez wezwania powiedział Marc da się za fair play to też tak wiele na tym mercedesie odpowiedział bardzo by się jest taka, że w 1 z sieci zarząd chciał sobie kupić samochody Basic nazywała się z IPO Watch w ich i Najder my za najbardziej korzystną ofertę złożył Mercedes oczywiście nie została kupiona z tego powodu, że będzie to zła konotacje dla pracowników z pojazdu z luksusem z luksusem, że zarząd jeździ mercedesami kupiliśmy sama moja żona musi zapłacić VAT nie zostały kupione za wyższą cenę samochodu innej marki, ale nie tak wysoko pozycjonowane świadomości klientów, czyli po pokutuje za swoją historię jedno i walczy ze swym stąd prace akcjom sklepu drogiego sklepu delikatesy owego natomiast znam w moim odczuciu misja Piotra Pawła to jest zaoferowanie klientom bardzo szerokiego wyboru dostępnych produktów w tle w cenie, które bym powiedział no i konkurencyjnej, bo w całym tym naszym biznesie co 2 2, jakby połówki 1 to jest cena konkurencyjna, a druga to jest cała reszta wszyscy, którzy tracą na polu ceny konkurencyjne nie nadrobią tego na całą sprawę nie miał szansy być konkurencyjny, ponieważ jest zwyczajnie mniejszy niż hipermarkety, czyli jego pozycja przetargowa wobec dostawców jest o wiele słabsza zgadza się tak jest to jest 1 z powodów, który dotknął problemu, który doznał Piotr Paweł też brak skali, czyli za mało sprzedawał za mało zarabiamy za mało chcieliśmy poznać tej skali na polskim rynku, bo panowie mają takie dość przerażające prognozy, kto przetrwa jakaś sieć przetrwa Ano, ponieważ uznajemy z powodu tego eldorado, jakie było w latach dziewięćdziesiątych wszyscy do Polski przez jednostkę w razie duże sieci zagranicznych i one się nie utrzymają na naszym rynku boimy się wprawdzie bogaci, ale nie na tyle, czyli Pascala ten próg rentowności za bardzo ekonomicznie zaczynamy mówić to jest, jaki obrót w myśl, że tu jesteśmy zgodni, że to musi mieć około 10 miliardów złotych, a Piotr Paweł sprzedawał tam 2 z ogonkiem 2 pół miliarda byty to jestem też problem są one Panny pan Marek zaczął nieumiejętności współpracy polskiego biznesu ze sobą, ponieważ połączenie istniejących jeszcze wówczas kilku polskich biznesów z osobą w sensie zbudowania skali zakupowej pozwoliło mu stworzenie grupy, która będzie negocjować z dostawcą takich duże zakupy cali niższe ceny normalnie jak i Piotr Paweł taką grupę Bel stworzył jak pan Adam Kilar lala temu jak media się z zachwytem odnosiły do tego, że to bardzo dobry pomysł będzie grupa zakupowa no ICO uważa podziemnej nic nas, dlaczego ma charyzmę dobry pomysł był dobry mecz myślę, że wynika to z mężczyzn NIK-u czysto społecznych mianowicie polegającym na bardzo niskim stopniu zaufania społecznego w naszym społeczeństwie również biznesmenów względem siebie, czyli nie odniosła w porażkę nie był kontakt grupy z dostawcą tylko wewnątrz grupy jej członków wszystkie kontrakty zawarte przez grupę dla członków grupy polepszyły sposób zasadniczo warunki zakupowe dla uczestników grupy, ale było to nie wystarczą przekonujące, żeby uczestnicy grupy zastali nadal grupom dalej nie rozumiem w ME jest trudno mówić prawdę wszyscy wiemy jest to problem czysto mentalny jest czystą analogie w łysych, którzy byli członkami grupy tak wiedzieli, że to jest dobre posunięcie i że ono im się opłaca zabiera im władzę myślę, że tutaj może, ale za emerytowi nie jest zręcznie ujętą w prowadzić dywagacje na temat psychologii właścicieli polskich biznesów szczególna dla was jest, że wstydem należę ani drugie jest jowialny 1 z budowniczymi w jakim stopniu z puli wspólnik wibratorem 1 z tych dzieci ja myślę, że trudno chyba było było nam tutaj we trójkę w studio podać 1 przykład, w którym polscy przedsiębiorcy potrafili się skrzyknąć innych potrafili się dogadać z klasą, że panu przerwę to bardzo smutna, bo przez lata ja słyszałam taki argument polskie firmy nie mają kapitału i to był prawdziwy argument, a tutaj, a mówi o czymś co zależało od nas biznes jak pewnie wiele działalności ma 2 strony ma stronę racjonalną to jest o czym pani mówi i stronę emocjonalną i niestety ich nie myślałem, że jeśli spojrzymy na jakikolwiek istotną istotną branżę czy segment przemysłu spożywczego w Polsce to powita powinni ma szansę i powinno być najważniejszy element polskiej gospodarki Polska jest fenomenalnym producentem żywności jest n p. absolutnym liderem w Europie w produkcji drobiu niema większego kraju w Polsce nie ma wyjścia kraju w Europie i i jest w czołówce na świecie w produkcji drobiu Golloba, ale trudnych, ale producentów drobiu jest ich 4 00 0 z tego 400 się liczy i jest duże ryzyko, że jak się spotkamy za 5 6 lat będzie mniej, bo wynosi on, że być może w ogóle nie będzie w Polsce tych producentów, ponieważ oni się nie chcą łączyć są wypierani przez wielkie globalne firmy, które kupują tych większych i wypierają z rynku tych mniejszych, czyli stanie może się stać z objazdem to co się stało z handlem może się stać dokładnie zwrot drobiarskiej sporo z produkcją jabłek czy z produkcją jakiegokolwiek innego segmentu żywności w tym Polska jest doskonała po prostu ja mamy wiele wątpliwości co do tego czy będziemy znaczącym producentem aut elektrycznych, ale nie wątpię czy dobrze powie, że powinniśmy byli powinniśmy być potęgą w produkcji żywności nie wątpię czy powinniśmy w kraju od prawie 40  000 00 0 konsumentów mieć kilka potężnych polskich sieci handlowych w we Francji czy we włoszech 3 czy Wielkiej Brytanii tak to funkcjonuje w sieci handlowe handel to jest biznes lokalny nie ma na świecie żadnej globalnej sieci handlowej nawet Walmart największa na świecie na świecie ze względu na wielkość obrotów firma handlowa jest obecna tylko w kilku krajach i mogliśmy, gdyby Polski biznes miał więcej zaufania do siedziby polskiej miernoty albo gdy mogę zbudować albo zgody dużą firmę albo gdyby Polski biznes miał trochę więcej zaufania może, gdyby ten kapitał społeczny, który mówi pan Robert był trochę w innym miejscu albo też ktoś jakiś katalizator rynkowy zdający w tym wypadku myślę po prostu państwie o jakimś Narodowym funduszu inwestycyjnym, który zdając sobie sprawę, że z 1 strony polskie przedsiębiorstwa mają za mało kapitału często za mało wiedzy z drugiej strony jest to bariera emocjonalna być może powinien jak zacznie kupować i robić jest takich firm stawiać na ich cele wójtów to Niewiem ja myślę, że nie koniecznie chodzi o stawianiu wójtów na czele no ale z lubić siekiera ważny gest złożenie go w partyjnymi co prawda, ale są różne formy nie musimy wymyślać jeśli spojrzymy na Holandię to największą firmą 1 z największych firm holenderski na pewno największą w branży spożywczej jest firma produkująca mleko sery i 4 spółdzielnia kilku tysięcy niewielkich lokali dziwne, bo polscy polskie spółdzielnie mleczarskie świetnie się rozwinęły są silne Mlekovita to jest pokazują inne firmy należy i producentom niektórym się udało w tym tempie nie zagubić, a handlowi się nie udało uważa pan, że już jest po herbacie z nadzieją chciałbym wprowadzam wyspowiadać się niestety uważam, że Iwonę cieleń serwować w sieciach zagranicznych w naszych zanotowały tak myślę, że ta jest 1 wątek jest tutaj pana Marka naszego katalizatora w latach dziewięćdziesiątych, kiedy w razie zostaje nazwana finał Walmart weszła do Wielkiej Brytanii Niemiec chciała wejść do Francji już przesada, bo chyba Jacques Chirac prezydent zaprosił Olę nr 1 i 2 temu Carrefour pro model z, którzy walczyli ze sobą na śmierć i życie przez wiele wiele lat zawiesił Avii w połączyli się połączyli się przez noc 2 firmy za zebrę przy przy współpracy pewnie jakieś tam środki państwowe popłynęły i to zamknęło wejście od marca do Francji i zakończyła możliwość rozwoju Marta zamieszcza Mitoraj wielkiej Brytani trochę w Niemczech po drodze białą plamę tylko chciał to połączyć zamknięcie Francji spowodowało, że wycofa się z Niemiec został tylko w wielkiej Brytanii my zgadzamy się, że warto, by było je za późno warto by było, żeby jakiś kataklizm latarnie, by państwowy zadziała w tym mamy już jest późno handel dystrybucja żywnością jest dzisiaj w rękach międzynarodowych przedsiębiorstw i czasie nie zmieni ja mówiąc o tym, nawet w katalizatorze miałem namyśli nierealnie działania ani takie właśnie zrobimy coś państwowego i postawę na tym ciele czasami niestety osoby niekompetentne natomiast aktywna mądra rola państwa w tworzeniu tych wspieranie tych gałęzi gospodarki, który naturalnie mamy szansę wygrywać do tego skala naszego rynku na to pozwala na handel jest prosty biznes jest prosty biznes jest możliwa pani redaktor przy innej okazji opowiadałem wydają się bardzo inspirujący przykład rynku kin o rynku kin, ale na rynek kin nie mamy nie mamy czasu natomiast kilka minut tyle nam zostało, jakby panów prosiła, żeby scharakteryzować i jak nam się zmienił klient, bo ten klient, który się oburzał obecnością wody kokosowej Warmię to jest klient wchodzący wchodzi nowe pokolenie, jakie ono jest i co z tego wynika dla Polski delikatesów bojach tak się do nich trochę przyzwyczaiłam nie jest ich żal nowo wchodzący klienta nowa klasa średnia po kolanie, które można będzie de facto wychowało się już w Polsce kapitalistycznej zasobnej Polsce wolnorynkowej jest bardzo specyficzna popiersia mówiliśmy o tym, przez chwilę pan Robert uczył tego sformułowania aspiracyjna ości, że w żywności jest coraz mniejsza to jest pokolenie, które ma od nich kompletnie inne odczucia, bo te dyskonty, o których mówiliśmy one zaczynają wprowadzać te aspiracje i inne produkty i dobrze na tym wychodzę, ale te są aspiracje i inne produkty oraz wydamy kilka przykładów z wrocławskiej akcyjne produkty dalej w wykonanie dyskontowym pana, czyli to jest Marka w Lidlu Marka własna de Lux, czyli de facto Marka własna to nie jest żaden z zadań świat, ale bramka za marki własnej to jest jakby zadbajmy zamki to nie jest film to nie jest igranie z parmezanu, który kilkanaście lat temu był w Almie to jest przemysłowy parmezan, który jest sprzedawany w atrakcyjnej cenie i IT ta formuła znowu akceptowalnej niezłej jakości, ale to jednak jest inny produkt nieco niż ten delikatny są to jest inny produkt niż ten delikatesów to, czego to młode pokolenie poszukuje to jest znacznie bardziej doświadczenie zakupowe co to znaczy to znaczy, że zakupy, że nie tylko tak jak w tym dniu tego konsumenta, dla którego najważniejsze były niskie ceny tego konsumenta ojcem Biedronki sprzed kilkudziesięciu kilkunastu lat z pokoleń, dla którego zaczyna liczyć się wybór to jest pokolenie, dla którego zaczyna liczyć się wysoka jakość jest pokolenie, dla którego zaczyna liczyć się obsługa, czyli nie tylko co kupuje, ale jak kupno, czyli właśnie wydawałoby się z tego co pan, mówi że nie dyskont, a delikatesy, ale to, o czym powiedziałem przed chwilą to jest znacznie ważniejsze przy zakupach nie żywnościowych, ponieważ żywność idzie w tym kierunku to ma być podstawowej jakości dobrej jakości niezłej cenie, ponieważ już mnie żywność i pozwala mi wyrazić ten mój sukces czy moje aspiracje dlatego tak niesamowity sukces odnoszą sieci typu Empik dlatego pojawiają się tego typu formaty handlowe jak hala koszyki w Warszawie czy hala Gwardii, gdzie następuje łączenie kupowania jak konsumowania bycia ze sobą, czyli zupełnie inny rodzaj handlu zupełnie inne rodzaje Afryki, czyli coś co być może, kiedy zostanie nazwany delikatesami, ale nie będzie przypominało tych delikatesów, o których my mówimy, o które padają to będzie raczej to będą raczej propozycje coraz bardziej, gdzie te różne doświadczenia się łączą mnie bez przyczyny ci, bo otwiera kawiarnię łączące się ze sprzedażą ze sklepami to będzie miejsce, gdzie przenika się świat ten mecz i Digital inny cyfrowy ze światem rzeczywistym, ponieważ coraz ważniejszą rolę dlatego u nowego pokolenia od odgrywa doświadczenie ono jest przygotowane płacić więcej za doświadczenie za wybór za bycie ciekawym miejscu natomiast ten podstawowe potrzeby w produkty spożywcze one mnie one nie znajdują tej, jakby tej tej potrzeby w nich i gotowości na gwarantowanie niedawno przekonywał, że w konsument młody różniąc się od konsumenta starszego przede wszystkim tzw. moralnością zakupową w wiosce małej wiosce 2 minuty w parze z bardzo bardzo bardzo ciekawy temat wydaje mi się jak przesuniemy pieniądze mają moralność to znaczy określone zachowania zakupowe, czyli mówiąc prosto na co wydajemy pieniądze w danym pokolenie czy w danej kulturze jest uznawany za moralne to znaczy, że dobrze można na to wydawać pieniądze woda kokosowa wtedy była dziś ta woda kokosowa była po prostu niemoralne nie można swą nie może swojej rodzinie tego zrobić, by wydała 9 zł na wodę kokosową w jeszcze 1 ważny trend to nie jest tylko dyskonty i delikatesy prawda w moim odczuciu jest w Polsce kilka punktów delikatesowych sieci wyprą mniejsze sieci delikatesów bankowych jest kryzys w tym trans EU wystąpienia pana jest trend prozdrowotny, który wśród młodego pokolenia z bardzo wykształcony i toteż daje duże możliwości rozwoju sieciom takim jak Piotr Paweł dlatego żem jeśli przetrwają jeśli przetrwają, dlatego że pensje zmierza w tym kierunku, że moje zdrowie jest dla mnie najważniejsza jem jesteśmy tym co co jemy prawda dlatego też 10 0 trendy w ich kromki bez laktozy bez bez cukru bez rozwijają się bardzo szybkim tempie nie są to produkty na dzisiaj o skali masowej San daje przewagę konkurencyjną siecią supermarketów z dużym asortymentem mu milicja będzie stoisko takie ważne co się nazywa zdrowe ze zdrową ze zdrową żywnością zakładamy, że pozostawione jest niezdrowa, ale za 2 z władzami lekcja nazwa tak, ale ja bym chciała, żeby Panny z mam jeszcze chwileczkę zapytam wypowiedział je od tej moralności czym się różni ta obecna teraz są tankowca ta nowa moralność pieniędzy stanowiskami formalność tego tego nowego pokolenia klasy średniej ona pozwala na więcej planowana pozwala na kupowanie produktów zakupy były przyjemnością tak, żeby zakupy były przyjemnością nie tylko zaspokojenie potrzeb, żeby zakupy odpowiadały na moje aspiracje, a nie tylko na moje potrzeby prawa natomiast dla alei chcę wam powiedzie się zanosi na rewolucję konsumenckie myślę, że zanosi się na rewolucję bardziej na ewolucje właśnie w kierunku handlu, który znacznie bardziej pozwala na łączenie różnych doświadczeń natomiast nie zanosi się na rewolucję bo, ponieważ to młode pokolenie jest dużym stopniu wciąż bardzo silnie związana czasami ekonomicznie uzależnione od starszego pokolenia mojego pokolenia rodziców albo rodzice spłacają kredyt i albo pomagają finansowo albo zapraszają na każdy weekend na obiady albo dokładają się do wózka dla nowo narodzonego dziecka i i w związku z tym ta surowa moralność pokolenia rodziców, które nikt nie daje zgody na kupowanie wody koty kokosowej, a teraz nie daje zgody na kupowanie niedziela i niechętne było zawsze kupowaniu w niedzielę ono ma dalej wpływ na wybory młodego pokolenia i dlatego rodzice chętnie wspierają i pozwalają kupować nowe mieszkania przy czym dokładają się do kredytu czy nowy samochód, bo to w tej moralności uznawane za sensowne i pożyteczne, ale kręcili nosem na zakupy w delikatesach na zakupy tej wody kokosowej ciągle powtarzamy ideały na zakupy i na obiad na koszyki kosze najprawdopodobniej rodzicom do tego nie przyznają trafiła pani sedno i młodzież, bo to młode pokolenie nie mówi o tym, że od czasów do czasu kupuje sobie francuski ser, ponieważ na obiedzie u mamy to byłoby źle postrzegane, a mama dokłada się do kredytu mieszkaniowego dziękuję panom pięknie moimi gośćmi były one i Marek Zdziech firma doradcza audiencji i pan Robert Krzak wiceprezes Piotra Pawła i mam nadzieję, że nie grabarz dziękuję panu chyba taka dla dzieci i męstwo pięknie zapraszam za tydzień Reagan wydawał Tomasz Kopka jeszcze nas Damiana Solska jest scena zaprasza od daty ani za tydzień mamy święto to za 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA