REKLAMA

Zyta Rudzka o swojej książce „Krótka wymiana ognia”

Sztuka Życia
Data emisji:
2018-04-29 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
38:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu Zyta Rudzka pisarka dramatopisarka dobry wieczór dobry wieczór autorkami m. in . w głośnej słynnej wybuchowej książki, która jest kraj przed z nami w studiu książka zatytułowana krótka wymiana ognia wydana przez wydawnictwo władze książka, która zatoczyła wśród Romów kie koło wśród moich znajomych intelektualistów mało, który się nie wypowiedział na temat tej książki, a ci, którzy się wypowiedzieć ani z Rozwiń » reguły wyrażali swój osobisty zachwyt na temat tej książki pewnego rodzaju zaskoczenie pani perspektywą na kobiecość na starość się pani językiem pani lapidarność ciąży powiedzieć no i przyznam, że ja dopiero wtedy odkryłam dla siebie ZR ludzką i ciekawa jestem jak zamek zaraz opowiem słuchaczom w książce, ale jak pani już jakiś czas minął, odkąd książka pojawia się na rynku odbiera recepcję tej książki, bo wydaje się żona trafiła w bardzo czułą strunę społeczną na nie spodziewam się tego rzeczywiście, tym bardziej nie chodzi tylko o oceny krytyków rzeczywiście mam dosyć duża recenzji natomiast jestem zaskoczona właściwie tym, że tak dystans między PL pisarką, a czytelnikami się zmniejszy poprzez media, że dystans pomiędzy pisarzem pisarz go na czytelnikami się tak zmniejszyć pomnik z powodu mediów społecznościowych czy z bardzo dużą Medyk bardzo dużo dostaje SMS-ów bardzo takiej formie swobodnej o takiej uwolnione powiedziałabym bardzo też sam no Czytelnicy w nas zaskoczą nawet swoją reakcją na odbiór czytelniczy, ponieważ jest to coś co w takim tak bardzo naturalne coś co ludzie odnoszą mojej do swojego życia czegoś nie spodziewałam, ponieważ moje bohaterki to są stare kobiety 1 maja na stare druga starsza 1 bardzo bardzo stara droga bardzo stara 1 mieszka na wsi druga mieszka w mieście, ale też właściwie, jakby tego miasta dla niej nie był on w UE jest samotna w tym mieście przemierza, by jazda była szacowana bezbronna chyba nie spodziewam się, że debata na te rynki taką obiekty stare surowe takie też bezwzględne to są bohaterki Asi, których nie da się lubić z premedytacją też tak za napisałam nie chciałam, żeby nasz Miś żyły ani do domu młodość ani do innych ludzi na nie przypuszczałem, że po prostu, a i tak dużo Czytelników obejmie te moje bohaterki jest taki sposób po prostu nudno czujnik, by mi się tego słowa czuły, ale też myślę, że Czytelnicy odetchnęli z ulgą, że wreszcie ktoś pokazał tą perspektywę czy też połączył 2 perspektywy, bo bohaterką główną jest Roman Dąbrowska kobieta, która pisze wiersze jak panią przedstawia świadomie nie, używając czy też nie zawsze, używając terminu poetka, bo tutaj chciała pani tempo Azję ile w zderzeniu z prozą codzienności zbić jest też kobieta, która pisze wiersze tuż przed 7 0 komu i to jest stała kobieta, która się starzeje, ale jesteś jeszcze starsza kobieta jej matka Nomury kabiny ze Śląska, ale i Roma bohaterka główna to nie jest ciemny taka kobieta, która rymy opisuje nam swoją starość w kategoriach na godną ości dystansu dostojeństwa to jest niezwykle zmysłowe usta żeni się i ja mam wrażenie, że Czytelnicy odbiorcy ludzie my w ogóle wszyscy bardzo potrzebowaliśmy poczuć, że ta starość to jest niekoniecznie jakiś taki bezwolny poddawanie się rozpadowi tylko właśnie takie trochę nerwy i jednak podmiotowe czy decydowania o tym co odpuszczam coś, czego nie odpuszczam tu wbija pazury tu jeszcze chcą czuć na starość będzie zmysłowa na tyle na ile chcesz, bo ona była zmysłowa będzie intensywna na tyle na ile mogę sobie inny pozwolić mam wrażenie, że to tak bardzo zaskoczyło Czytelników Niemczy ani się zgodziła taką perspektywą rektor ja to tak zapisałam, że i tak sobie myślą o starości, że starość jest takim na egzystencjalne jednak punkt widokowy, że w tej starości prześwituje i wietrzne dni młodości doświadczenia w ciasne dziecięce i właściwie mu w ich starość rząd, dlaczego stara się nie może być zmysłowa a czego starość nie może być intensywna właśnie ona jest intensywna poprzez te lęk, że zaraz się wszystko skończy ta panika zamkniętych drzwi do ciała, która nas zdradza, który jest, z którą się nie rozpoznajemy samochody na gazie nie rozpoznaje w tym czasie dla odpycha docierało, ale z drugiej strony cały czas stanie się przecież co to jest to jest też powieść o połowę danio w DPS pojawia się młody mężczyzna na horyzoncie mężczyzna w kontakcie z umysłowym z główną bohaterką niejako po prostu przechodzień ten z przesadą mężczyzna nie jest zbytnio nie służyło, ale nie wiem czy nie takie ubrane biegłym to określiła w GM może aromat chce, żeby on był udany chce w tej młodości jeszcze coś odnaleźć więcej firm chce właśnie może ten ogień odnaleźć też one wiązać ciekawie i t d . w umowie jest e-sąd jest też bardzo dużo mężczyzn z starszym wieku w średnim tam też jest ta zmysłowość w stosunku do swoich rówieśników taka właśnie kruchość spojrzeniem bez takiej już bardzo solidny dach jej kochankowie mężowie, ale to wszystko chciałam napisać bez takiej krzywdą winę bez takiego rozwiązania bez takiej bohater imię mocnej tylko bardziej z takim dystansie 7 z takim powiedziałabym to też piękny takim, że on bardziej może moja bohaterka patrzy to co o nim dali jej to co mogli dać, czego ona nie mogła dać to jest takie wolnościowe jednak jedno taka Czyżby tutaj nie pojawia się taka pokusa dla pisarki skoro nie opisujemy starzejący się kobiety w kategoriach starszej damy dostojne i godnej to może opisać ją jako zgorzkniała i cyniczną taką staruchy taką wręcz ucha tutaj to też nie jest taki model, by ona po prostu z panią swojego życia czy też stara się być panią swojego życia to jest zapisane w pierwszej osobie z monologiem wewnętrznym ona mam nadzieję nie jest odosobniona bohaterkom zawsze patrzymy na starych ludzi jednak czy Czyżby ktoś to nie jest kraj jest młodszy patrzy na starych ludzi jednak przez pryzmat takiego on składa taki filtr jednak obcości nagle widzimy tylko to ciało, które jest zmęczone najczęściej, który jest jak piszą bolały, która ma inną energię, która jest w innym kontakcie z nami niż to stara niż to ten człowiek młodszy natomiast jazda zapisu jest to monolog wewnętrzny, więc staram się ta perspektywa, ale jest Starucha gamy bohaterka jest dostawa ruchoma fajną surową łaźni autoironiczny i bardzo jesteśmy przyzwyczajeni do takiej 7 rys zewnętrznej, że lubimy wykpiwa wymóg, że lubimy kpić z mężem jest w niej także my lubimy być synem, bo każdy lubi się poczuć na lepsze od innych nieużywanie nie był jednak tak jest lubimy się czuć się lepsi od innych natomiast perspektywa Lolo ona jest właśnie auto ironiczna ona jest taka w stosunku do siebie pozbawiona złudzeń ona nie chce być damą Otóż cóż to znaczy być damą to da maszynowni nieco obawiali się zgadzałem, choć one nam się to literatura to nie są też rozmowy salonowe szalona kariera obym się wulgarna wręcz gorsza dziś, o ile nas interesuje czasami wulgarność pomagam przecież nie pomaga wulgarność pop w tempie poczucie takiego szukania jednak sensu wydaje mi się żona jednak szukać sensu, a w tym co zrobiła, ale poza poezją jest, żeby jak i nie bez przyczyny mówi oni kobieta, która pisze wiersze nie, dlatego że nie chce nazwać poetką ona jest poetką i też chciał napisać o poetce, bo też partiom i lubię artystki bierze artystki wie, że wolność taką, którą mają artystki, która to wolność się przekładało się na wolność Obywatelską męża coś jednak idea jest nie tylko zapisujemy los, ale też coś walczymy o ligę ale dlaczego ja mówię oni 3 tys kobieta, która pisze wiersze, a tak sobie jak pisałam o nim myślałam, ponieważ chciałam ją utrzymać taki zwykły ości doświadczenia kobiecego w, że ona przychodzi przesądzą o edukację miłosną sentymentalną MO seksualną ze społeczną ten wyjazd ze wsi do miasta pierwsza żona Veronica Lario Hurka Maciej Kalisz ochronne zaprezentowana, bo ona sama jest córką jednocześnie MF w trudnej relacji dosyć matką, ale jeszcze trudniejsza wydaje się być własna relacja z córką, ale to co mnie fascynuje i bardzo intrygująco zarazem opowiemy o tej ciągłości kobiecych pokoleń w tej książce tom pani zdolność wcielania się w sensie dosłownym w ciało starej kobiety to nieprawdopodobne, jakby pani tam było na to czuła wiedziała jak to jest, kiedy stara kobieta patrzy na to swoje ciało właśnie czuje się przez nie zdradza ona jednocześnie jeszcze Iskry erotyzmu potem ciele krążą próbowałam to sobie wyobrazić jak pisarka z kont pisarka może wiedzieć jak to jest czuć się starą kobietą no nie wiem wydaje mi się, że to jest ja mam 5 3 lata czynne jeszcze jest za wcześnie o wiele nalicza nam w świadomość tego jak też mieć ciało 70 lat, ale czy ktoś, kto jeszcze Szroeder gra no oczywiście silnik o znieważenie ani przy sobie, ale też tez wydaje mi się sceptycznie może to jest bardziej o bardziej praca w języku szukanie słów zderzanie tych słów to jest dla mnie dla gmin i szukanie słów, które niekoniecznie do siebie pasują, które może siebie wykluczają szukanie też metafory, bo wydaje mi się, że tam esencją prozy jest metafora jednak nie jest i zięciem chciała mnie tyle podstawić lustro z dalekobieżnych na nogę daj mi się, że już jestem za późno, gdyby Chena lustro w tym sensie, że w lustro niczego nie musi tak mi się obejrzymy też czy ktoś jest młodszy też względu, że wydają się, że ten staż studnia jest dla mnie, że chciałam wejść z nią bardziej jak budowano kobietę z dołu stara, jakie się zbudować tej samej wszystko, więc Real to wszystko jest w języku wszystko język jak gdyby jest wielką duchem tej opowieści wydaje mi się słowa są rodzajem zmysłów, których ona ogląda świat no tak tutaj mamy właściwie taką formę, gdzie z 1 strony mamy przekaz fabularny w pani książce, a z drugiej strony język jako narzędzie przekazu tak już sam tytuł wskazuje inne ten rytm scenicznego pokazujący pani Nela dramatu pisarskie zaplecza tytuł krótka wymiana ognia i faktycznie te zdania są jak strzały te słowa są jak na Boga jesteś oddech to jest ja chciałam w tych zdaniach, ale są 2 monologi monolog poetycki jest to monolog tak jest właśnie w starej kobiety, które się przemieszcza przez nie tylko przez swoje życie, ale przez miasto i ten oddech jest urwana urywane stare szare Panny rynkowy takiej z rannym zagubionym momentami jest tam cała ta dezinformacja ona nie wie, gdzie idzie po co ja chciałam w tych zdaniach, gdyż oddać ten rytm tego tego jej oddechu natomiast zdania, które wypowiada jej matka do studni już są inne już inaczej budowana to są rodzaje taki lament akcji to jest skala jest Emma zaś śpiewem również w śląskim to jest ze mną już inna rytmika już inny inne słowa ona jakby zagarnia swoje życie w inny sposób jest mniej narcystyczna bardziej patrzyłem bardziej widzisz siebie, gdyby na tych zbiorczej fotografii natomiast jej córka jest już taka właśnie narcystyczna osobna bardzo, ale wie, że są 2 różne monologi 2 różne sposoby budowania postaci i nie tyle to jest właściwie ME LO w formach, że on się uczta teatralna i on tylko wydaje mi się, że to ich uczono, że tam nie czuć to za mnie nie czuć nie tyle czuć teraz czasami czuć alkohol powiedziałaby ta w przypadku jedne mają z bohaterek natomiast do auta, a tyrania niesie, czyli jak, gdyby NFZ opowiadanie swojego życia dla siebie samej jest to takie na listę samotność jest to bezradność jest to w jest jakiś taki gest przybliżania się do siebie zadość uczynienia też indeksami dobrze opowiedzieć sobie własne życie i inni i tak jest wspomina pani od 2 bohaterka w Chełmie, ale w tej sztafecie pokoleń jest jeszcze młoda kobieta córka głównej bohaterki nie tylko matka, ale córka również Romy dąbrowskiej pianistka, która zerwała ne opowiada Anną przez matkę, gdy jej opowieść życia można być zerwała z narrację narzuconą przez matkę była wspaniałą wybrał tną pianistką jeździła po świecie jest to zrobić naszą bym nie przez nie dla no ale jak nie wiedział jak na ile to jest znowu powracamy, że to matka o nim na hali uznania Schlein trojga, ale to jest takie robi zna takie cudowne dziecko być może jest wynik należał on działał dla innych notowanych na piasku, ale może to były mniejsze sale możemy ją było to było to cudowne dziecko nie było tak cudowne, ale i daje jakieś takie poczucie na nich chciałabym dopowiadać podkreślali, że też miałem sposób pean na nie całkowicie jasne z premedytacją tak to zapisuje, ale jednak upieramy się, że nie jest to osoba jakaś cudowna pianistka Martha, która zalewa, ale specjalnie nie umieszczam poza podawaj na wolność daje największą wolność po prostu, czyli nie przypisuje jej nie daje jakiegoś dalszego ciągu nie da jej losu jest na zagranicznych komu osobom no i tak ma być no i też, by przez to ta książka jest wyjątkowa, bo jednak w tego typu książkach, gdzie pojawia się taka ciągłość kobiecych pokoleń to bardzo często główną bohaterką czy wręcz narratorką jest najmłodsza kobieta ona tutaj właśnie jest poza kadrem ona jest tutaj zupełnie właśnie rzeczywiście gdzieś się Hasa swojej wolnej przestrzeni wiemy, tyle że nie życzy sobie, żebyśmy szukali, żeby rodzina szukała, żeby czytelnik być może za nią podążał, ale zastanawiam się met w tych, kiedy czytam te krótkie fragmenty opisujące relacje Romy z córką czy to przekona wspominała jak w Japonii skarpetki gadżety ze ner nawiązujące do talentu i córki co chciała pani powiedzieć o macierzyństwie czy chciał wystąpić o dzisiejszym macierzyństwie czy od modelu typu projekt dziecko, gdzie rodzice właśnie strasznie ładują swoje dziecko dokładnie chcą wyprodukować cudowne dziecko po to, żeby móc się rozłączenia niechcianego wszelkie gawędy psychologiczne robić na temat macierzyństwa bardziej zapisałam ich relacje Romy z jej starą matką i z jej córką to jest taka relacja gdzieś mnie bardzo dużo wolności miłości swobodę w LM nie ma tej krzywdą winne nie jest nie jest to zbudowane na tym że, czego tymi Matko dała szczególne, dlaczego nie dała się, że jak teraz sobie z matki robi takie podręczne alibi, że nasze życie zmarnowało, bo czegoś, bo nie mamy ani do kochała tylko jest to raczej leżą w co widać to było dla mnie zaskoczenie, że i jest ta powieść czytana jako brak takiej taka specyficzna saga linia żeńska, gdzie kobiety są oddzielone od siebie zdystansowane może, dlatego że właśnie tak to taka bardzo silna literatura to mówiąca o Ełk innych kobietach matkach od razu Cahill przedstawili Włosi bardzo zagęszczone relacji bardzo on często takie uwikłań uwikłanie traumatycznym zadaniem tego słowa toksyczne to wszystko jest takie inne są obecne takie to po no dobrze ale gdy mówi pani o tym, że one są dosyć się osobne odległe zdystansowany, ale bardziej kochają się w Sejnach, że to nie jest relacja obcość jak zadłużenia ani negacja ani walki z matką, ale ten dystans może też być wywołany przez czynniki niezależne mam namyśli wielką historię, która w historii polskiej historii Europy historię wojenną, że narracja najstarszy bohaterki matki Romana Polki gdzieś tam z niej przebija taka utajniona osobista historia, która składa się z przeżyć związanych z drugą wojną światową ona ne ma tożsamość niemiecką pamięta armię czerwoną pamięta strach przed armią czerwoną pamięta swoje przeżycia i właściwie tutaj w tej książce pojawia się nie wydaje się, że pojawia się taki moty w, że kobiety, które noszą w sobie taką tajemnicę taką własną historię osobistą bardzo trudno im bardzo ciężką i on wszyscy wszystkich historii, gdyby zostały opowiedziane nazwane utworzyły, by puzzle historii całego naszego kraju, ale one właśnie pozostają w zamknięciu zostają jakąś taką traumę taki wynik, ale ona została wypchnięta po prostu ta moja bohaterka to jest była Niemka, która od tego zaczął ja zacząłem pisarz powieści to jest po prostu było moje wielkie raz moja wobec samej siebie to początek o obcość, ponieważ przeczytałam zbiorowych samobójstwach niemieckich kobiet, które wieszały się topiły się wraz ze swoimi dziećmi miałam taki odruch bardzo takiej oceny jednoznaczne to jest barbarzyństwo, a potem przeczytałam o waszej propagandzie faszystowskiej, że wraz z Sowietami, że aż lekko zoo, by Sowieci palili wsie, ale również było mówione, że wyrywają języki dzieciom wydłubuje oczy, więc ten gest, który był dla mnie gestem jednoznacznie barbarzyńskim potworne wydał mi się nawet meblom się miłosnym i wobec siebie samej początek rundy z informacji historyczno i to moja bohaterka swą jest osobą, którą są wybrała życie ocaliła się z tego zbiorowego samobójstwa jeśli przypatruje jak ona się ocaliła co to znaczy ocalić rzecz ma się odbudowała żona się nie odbudowała, a to, że ona nie wypada, więc działa też swoje historie to, dlatego że nie mogła ona nawet muszą się wyprowadzić ze wsi musiał opuścić swój błąd estetyka poniemiecka kobieta jak są poniemieckie domy czy poniemieckie samochody teście garnki to też taka poniemiecka kobieta tak samo była traktowana jak dziurawe poniemieckie garnek z czegoś nie może, bo nic ugotować Jana popsuł mieszka sobie sama nawet w Łasinie na wsi, gdy na koloni w krzyżu ona w krzywym domku nad rzeczką, która już też jakoś nie chce być rzeczką wysycha no i w pewnym momencie postanawia opowiedzieć właśnie swoje życie radosnym bym się wzrostu ma z pałeczką do dojenia krowy i do tej studni przemawia, a córce w Niemczech w międzyczasie Romie wydaje się, że są 3 czy przekazuje inne w sposób mniej lub bardziej świadome poczucie lęku lub poczucie wyobcowania Roma nie ma takich powodów, jakim matka kobieta poniemiecka, żeby nie czuć się u siebie na tym świecie, a jednak właśnie wydaje się żona w tym wielkim mieście w tej Warszawie nie czuje się u siebie to jest wielki 1 temat dziedziczenia traumy czy trauma dziedziczymy po wyczynie, więc wydaje mi się Rzymianie są do kont terminie setką w tym względzie uważam, że wszystko zależy od tego na odbywa się wczesna dziecięce doświadczenia trudno romantyczne młodzieńcze od tego co się potem z nami dzieje ma niewątpliwie matka Romy nie otrzyma nie miała i atak takiego aparatu intelektualnego i nie miała wsparcia zewnętrznego i sama z tą krzywdą swoją stop coś ściął z tą z tym obszarem cierpienia została sama jej, chcąc nie chcą z, a właściwie takie całkowicie bezbronności Romana w latach, gdyby dostała to kod dna to traumatyczne emocjonalne dna, a została z starostą pojechała do miasta i w rywalizacji zdobyła te wszystkie krzywdy LOT-em, ale wydaje mi się, że ona się żona odziedziczyła traumę, ale potem szóstej rano właśnie przy pomocy słów, które zapisuje właśnie po to, że może się wydostać tylko stylistyki z tej swojej historii złej historii USA Poniewierski przy pomocy słów w intencji praca praca ze słowem ty jesteś jej tożsamości ona też jeździ spotyka się w domach kultury w miejscowościach przedziwnych nazwach samotnych w Sromowcach Wyżnych Sromowce Niżne na wieczorach autorskich, na których nikt czasami nie przychodzi, ale to nie przyszedł na ogromny urok tak to ma ogromny urok właśnie tak wygląda ani są to typ przekłamane obrazy życia poetek czy literata, który często pojawiają się nie wiem w serialach w popkulturze w le, gdzie takie osoby pokazywane są niemal jako celebrytki nastąpi są pisanki talerzy wchodzą w życie tak za takie jasne, ale by, ale jednak też z mojego dziennikarskiego doświadczenia, by wyglądało, że życie kobiety piszącej wiersze życie kobiety piszące książki jest również życiem bardzo zwykłe jest również życiem zanurzonym codziennością codzienności jest również zderzanie się z gminy pełną salą pustych krzeseł, gdzie 2 3 osoby siedzą i równie dobrze można taki wieczór czy takie, by spotkanie poprowadzić nadal czuć spełnioną psy w swojej roli czy Roma uważa się za artystką przez wielkie, a po remisie w tym momencie, w którym ona jest czy starą kobietą jest już jej właściwie w obojętna tak, by wężem nie wiem czy to było istotne dla jej przez całe życie daj mi się, że słowa to były takimi jej tworzy grę on ona się trochę i chroniła w języku i obnażał się, więc z rynku trochę to była taka jej Mann i schron i pole minowe coś się i po prostu coś co pozwalało jej zorganizować taką i codzienności z po ale dlaczego ona jest poetką ona nie bez przyczyny jest poetką, ponieważ ja jej matka, która wypowiadała się tu swoje życie nas dudni tak się zastanawiam co zostanie z tej starej kobiety, a czy nic nie zostanie czy to tylko wszystko to słowa wpadną to studnie i pomyśleć sobie żona nie dała tej swojej córce być może tego co ta córka chciała tej czułości inną takiej zwykłej miłości jak przytulenia, ale dała jej język dała jej zmysły to słowa czym była tą tabletką w tej rodzinie, a korespondentką będzie żona jest poetką taką no w ekran spisuje swoich wierszy na dobre stracą też Slam poetycki, gdy mąż żona jest taką protoplastę Slam poetycki, która wypowiada swoje wypowiada świat to student, dlaczego mamy taką potrzebę pod koniec życia, żeby po przebytej historia została wypowiedziana wypowiedziana, ale jednak, bo ona odbiła się tej studni do niej wróciła właściwie tak jakby sama trochę siebie słuchała tego Echa z tej studni nagle mi się, że człowiek ma taką potrzebę, żeby być zapamiętanym w Zielonce, żeby jakiś sens albo sensu rozłożyły się z takiego się z doświadczeń wydaje się, że to też z tego wynika jest to też takie w domu obcowania na 3 tak opisuje sama ze sobą trochę się próbuje może zrozumieć próbuje sobie ona jest takim towarzystwem dla samych siebie powiedziałam ktoś, kto słucha naszej rozmowy i włączył się w pierwszym minutach mógł pomyśleć, że w tej książce w ogóle nie ma mężczyzny rozmawiamy o 3 kobietach babka matka i córka, a dotąd nie wspomniał Szmyd za dużo o bohaterach męskich tymczasem oni się pojawiają jest ich całkiem sporo o tym, pani troszkę wspomniał to są głównie inni męscy kochankowie po prostu nie wprowadza taki pani takich figur jak opiekuńczy ojciec czy jakaś ważna figura brata no tak to jest ojcowizna bez ojca też do tego ta opowieść zaczyna ja bym chętnie napisała o ojcu, ale tego co tam nie było w UE, więc wolno nieodpłatnie od pisarki zależy, o czym napisze broniła tej historii, ale myślę o konkretny Leo z zbliżamy się do tej bohaterki, a Vienna House tam nie ma tam, gdzie pojawiają się w sieci pojawiają się mężczyźni oni są ważni oni na Osową jak i zapisuje umorusani sobą, ale to jest piękne, że są tacy nie uda nie wydaje się, że to jest właśnie tak jest takie piękne jak Romana nie da się w ten sposób patrzę w dla kogo jest ta książka komunią pani w szczególnie poleca aby, kto mógłby się zanurzyć poczuć jak u siebie w tej konkretnie literaturze w książce krótka wymiana okna ma teraz ustawić kramy chciwych powinno zachęcić nie wiem nie wiem może bowiem niższa od 1 w naszych kolegów redakcyjnych Paweł Sulik, który też rozmawiał z panią to on zachęcił mnie kilka tygodni temu do tej lektury powiedział słuchaj ta książka jest niemożliwa mówi czytam i co zdanie to prawdziwe, ale nie mogę uwierzyć dalej przekonamy strona, a tam co zdanie to znowu prawdziwe ne i kiedy czytam tę książkę to byłam zafascynowana tym, że mężczyzna, który w zasadzie wydawałoby się nie może współ odczuwać bohaterkami tej historii na nie odbierajmy Otóż halny, bo jest jak ważni dla nauczycieli prowokujący wstęp ile tutaj przedstawiam, że on właściwie jedno, z jaką rząd nic nie może w tej bezrobotny z listy dziś o to on nie zachęci to on nie wprowadził w ten świat pokaz otwierał oczu każdemu patrz tytuł to zdanie czytaj ponad 3 i to nie bardzo zafascynowało dlatego pytam, a może pani wie, kto czyta tę książkę już na podstawie doświadczenia kontaktów z czytelnikami i jej i z kim ona tak bardzo rezonuje w no nie wiem nie chcę wypowiadać niech no i nie chce się wypowiadać za Czytelników natomiast rannym chciałam zawsze szukałam jakiegoś takiego języka zachowywać świeży uczucia nas oszukali tak samo jak pisałam o marcu 6 8 również bogata jest wydają się teraz dyskusja jak pisać o zagładzie jak nie pisać, czego szukać wydają się, że nurt tak samo miłości wydają się, że zawsze ciężej, że artysta szuka swojego języka szuka innego języka, żeby to było przeciwko wolno, że pojawił się świeże emocje w czytelniku, żeby to było przeciwko, by temu do czego jesteśmy przyzwyczajeni my jako Czytelnicy macie Czytelnicy lubią takie eksperymenty na sobie no ponieść to jest też, że również opowieść o pamięci pisanej z Dolnym zawsze chce pisać jednak przeciwko waszej pamięci zbiorowej szukać takiej pamięci, która jest budowana z takich przezroczy z tego języka języka, który właściwie jest takim obłudne obowiązkiem pamiętania ponieść to jest też losy dosyć dużo historii jest mocno osadzona w naszej polskiej tak, ale histeryczne momenty, kiedy ta duża historia czółenek historię spycha nas składanki w tym, gdy jest ten moment, gdy rozmawiamy dzisiaj w książce krótka wymiana ognia, aby w książce Bell, która wywołała spore zamieszanie w i wśród recenzentów i wśród Czytelników ja czytałam recenzje dziennikarze, ale też czytałam recenzje blogerów Czytelników po prostu, którzy dzielą się swoimi wrażeniami na temat tej książki książka, która bardzo dotyka jakieś wnętrza aut u odbiorców do tyka tego co wcześniej nie było dotknięte teraz chciałbym wrócić jeszcze raz to w inny tematu starości który, którzy to temat dla mnie przynajmniej paradoksalnie wydaje się to świeżą perspektywą oni jednak bardzo tutaj nietypowo przedstawiony dla mnie takim formacyjnym doświadczeniem wyobrażanie sobie starości już kiedyś mówiono na antenie, ale naprawdę jest dla mnie tak ważne wydarzenie, że powtórzę jeszcze raz jak nam 15 lat w oglądam film dokumentalny, w którym staruszka zasuszone, o czym pewnie, by nas 8 0 lat pomarszczona co mówi no i nie wiem jak to się stało, ale no i cały czas w środku wstęp 15 letnią dziewczyną Kotor to to ciało moje jest inna po prostu ten czas minął, ale muszę państwu powiedzieć, że tak naprawdę jak to się tak za bardzo nie zmieniła po prostu muszą się dostosować do tego jak ludzie oni widzą, że widzą we mnie starą babcie, ale ja doskonale pamiętam jak też być mądrą dziewczyną dla mnie, która była akurat dokładnie w tym wieku, do którego odnosiła się ta starsza kobieta w 2 wstrząs to był szok Matko Boska moja rówieśnica uwięziona na ciele staruszki, jakie to jest niepokojący jest fascynująca zarazem co to będzie, kiedy ja będę staram i potem wielokrotnie, kiedy obserwowałam przyglądają się na ulicy w rodzinie starszym kobietom się zastanawiałam czy one też tak się czują że, że właściwie bardzo wyraźnie zmysłowo i dokładnie pamiętają jak to jest, kiedy były młode, ale nie mają wpływu na to, że po prostu to ciało już się zmieniło, że społeczeństwo nie pozwala im zachowywać się młodo, że społeczeństwo oczekuje właśnie albo tej godności dostojeństwa ewentualnie przyzwala na na taką goryczy starości cynizm starości, ale nie pozwala na takie próby właśnie, by odniesienia się do młodzieńczej zmysłowości na próbę inne w ogóle czegoś takiego intensywnego doświadczania zmysłowego życia i to co mi się wydaje co jest właśnie ten mecz odświeżający aspektem w czytaniu pani książki jest to, że nie dość, że patrzymy na świat właśnie z punktu widzenia staroście, że to jest ten krajobraz, że to jest ten pryzmat to jeszcze ta starość jest wywrotowe po prostu na to jest starą sieć to jest starość starość wiemy, o co starość starał się bardzo żywa, jeżeli pozwoli na to ciało po prostu, jeżeli kogoś coś boli, że emerytura ma głównie w głowie jest taka zwrotowi w lotach boimy, bo też nie ma choroby nie nie ma cierpienia stres bywa różna waży starasz jesteś biedna winny znaleźć też jestem w samo, ale samolot na z starość też obiektem agresji tak dalej tak dalej tu moja bohaterka właściwie ta stara celebruje tę starość swoją, a właściwie właśnie się co to znaczy ten oraz dążenie, żeby w, jaki ma PSL lider PSL po prostu nie jest żadnym kluczem, wg którego rozdziela się 3 3 przyjemność nieprzyjemność, bo żądanie czas do zobaczenia na świat zna, bo sama widzi w całej intensywności jaskrawości ten świat widzi też siebie pozbawiona złudzeń to nie jest kobieta, która ubiera się w trykocie uderza w 15 lat prowadzili jakiegoś damy bloga życie potrafi też wyginać twoi niżej do człowieka Babi ca no to oczywiście można się uginać się, jeżeli się można wyginać Natalia takich mam talent emeryckich sobie żartuje z drugiej strony jest jakiś pończoch takich formalną cuchnących na palach rychłego Radek był to one bardzo auto ironiczna, ale też może to my tacy założyć, że będzie miał ochotę to jest po prostu to może jest odrzucenie tej sytuacji, że nie tyle no ktoś tam, gdzie mówi jak mamy przeżywać swoją starość to przeżywamy, ale chcemy, jeżeli ktoś chce przerwać starość, siedząc na ławce z pieskiem czy chodząc po pewną Kiper i oczywiście w, a pani jako człowiek jako Zyta jest przygotowana na starość czuje się pani gotowa na 4 lata, kiedy właśnie może się pani czuć podobnie jak Roma, ale nie ma co się przygotowywać się wziąć w tym momencie, którą się jest po podobno dobrze jest n p. pilnować przyjaźniejszym, żeby na starość były już utrwalone, żeby te relacje były już długoletnie tak n p. zalew zalecam psychoterapeuci to może robić różne rzeczy wydaje mi się, że najważniejsze to być bardzo blisko swoich uczuć wiedzieć co się czuje wiedzieć, bo osoba proste pytanie kim jestem moją siostrę ZARY jest bardzo proste pytanie, bo w razie gdyby organizuje nam nawet codzienność czy coś co możemy robić, czego nie musimy robić i to jest wręcz, że nie mówi Maślak starości nie wiadomo czy nadejdzie może będziemy mieli szczęście i możemy mu wodę natomiast ta starość jest po prostu ja nie wiem o znacznie demoralizuje my tak bardzo stara jeździ jak też jestem pewna czy A3 dzieciństwo jest takie piękne też nie wiem czy dojrzewanie w oko lub najwyżej są okrutne i właściwie ta starość jest kolejnym kryzys właściwie życie ludzkie siły z kolei życiem przechodzenia od kryzysu do kryzysu w nogę te pierwsze lata dzieciństwa to na pewno są bardzo traumatyczne kiedyś prof. Leszek Kołakowski powiedział, że dziękuje Opatrzności za to, że nie pamięta, iż w ogóle ludzie są tak nową Lucynie prawdopodobnie przystosowani, że nie pamiętam tych pierwszych 2 3 czasem 4 lat pełnej fizjologicznej wręcz zależności ubezwłasnowolnienia w okresie niemowlęcym obcy dorosłych i trochę taki stan się zapada, aby człowiek też w ostatnich latach różnie w różne stany się zapadamy i czasami wydaje mi się, że starość może być też wielkim uwolnienie uwolnieniem od chęci przypodobania się komuś przy ich od chęci upodobania się od chęci bycia akceptowanym akceptowaną od od takiego, że już czasami nic nie musimy je właśnie taka jest zrzędliwy stary ciała taka ostentacyjna aż taka, że tak nam na prawdomówność bez Wa Lu ANN jest minimalny okres ten właśnie starości dla ludzi wolności żyje ma oczywiście bez starość jest rockandrollowa wydaje mi się, że jeżeli, jeżeli może być Konrada może być właśnie drodzy państwo dzisiaj rozmawialiśmy o książce krótka wymiana ognia w książce, która będzie zapewne zrobi zamieszanie w głowach tych wszystkich państwa, którzy jeszcze jej nie czytali, a naszym gościem była Zyta Rudzka autorka książki krótka wymiana ognia pisarka dramatopisarka bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA