REKLAMA

Jak czytać statystyki wypadków drogowych?

Skołowani
Data emisji:
2018-04-28 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dzisiaj proszę państwa porozmawiamy o statystykach drogowych za 20 17 rok nie ze mną w studiu Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego działająca przy Instytucie transportu samochodowego dzień dobry panie no cóż taki krok do roku się spotykamy i rozmawiamy o tych statystykach już przez kilka lat bezlik ogólnych to śmiertelne wypadków mniej niż w 20 1 6 zależy jak porównamy to właśnie takie pytanie Rozwiń » na początek jak porównywać te dane czy do roku jeszcze wcześniejszego czy do roku tego najniebezpieczniejsze go, jaki mieliśmy w historii, a przykład 20 11 jeszcze do jakich lat dziewięćdziesiątych od morza, gdzie generalnie mamy różne sposoby analiz najprostsze to jest porównywanie rok do roku czyli, żeby zbadać się co się dzieje dzieje bezpośrednia jak naj naj naj krótszym okresie czasu zaczynam się udało uzyskać jakiś pozytywny rezultaty zdecydowanie bardziej wiarygodny jest porównywanie w dłuższej perspektywie czasowej, bo wtedy możemy zbadać tendencje, ale w dłuższej to znaczy w jakiej przyjęli detale zależą od celu badania nawet się przyjmuje 50 lat do tyłu bale szeregi czasowe i bardziej skomplikowany sposób generalnie pracujemy nad bezpieczeństwem w Polsce jest za, podążając za komisją Europejską i Europą w cyklach programów poprawy bezpieczeństwa ruchu, czyli 1 0 letnich programów, czyli w tej chwili realizujemy program, który zaczął się w 20 1 1 roku porównujemy dane do roku 20 1 0 i w ten sposób rok co roku Puls sprawdzamy czy udaje nam się osiągnąć przyjęty cel na 10 lat w stosunku do 20 10 i to jest drugi program unijny i kolejny program również inny w Polsce, który ma chronić Gambit czy jest perspektywą 1 0 lat, ale nie cały czas wciągu 10 lat tylko krocząc są w pierwszym roku realizacji w drugim roku realizacji programów trzecim roku realizacji programu teraz mamy już siódmy rok skończyliśmy siódmy rok realizacji programu 20 17 w związku z tym możemy porównać dane do szesnastego roku i zespołu będzie bezpośrednio wynika z ostatniego roku, a również możemy porównać do 20 1 0, żeby sprawdzić w jakim stopniu udaje nam się osiągnąć cel, który przyjęliśmy na początku realizacji program noty jak spojrzymy do samego początku, czyli 20 10 roku to w procentach, żeby nie mówić dokładnych tych liczb, bo to bardzo trudne i tak nikt tego nie zapamięta to z którymś momencie z celem programu przyjęty w 20 10 roku było, żebyśmy do 20 20 zmniejszy liczbę zabitych o 50 % liczby ciężko rannych 40 % to są cele zgodne z celami przyjętymi przez Europejską tak jest w niestety jesteśmy dosyć daleko od osiągnięcia tego celu bo, porównując do 20 1 0 roku spadek zabitych jest w granicach 20 % także z 30 % żal, że za mało, jakby naczynie musimy w tym roku mieć już tych 50 %, a jeżeli przeanalizujemy to ta różnica między trojga centy w wojsku osiąga się tym droższe niż jest jeszcze ciągle jest jest duża, a jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeżeli analizują ciężko rannych to tam to już w ogóle bardzo kiepsko nam idzie no właśnie ciężko ranni, bo jeżeli patrzeć na to bezpieczeństwo na drogach to oczywiście znowu w zależności od tego jak przyjmiemy czy głównym wyznacznikiem jest to ile osób ginie na drogę w wypadkach drogowych czy też połączymy te 2 dane o śmierci oraz rannych czy też w ogóle rozdzielimy rannych na ciężką i i lekko rannych i w ogóle rannych, więc 1 3 definiowanie jest zbieżność dat śmierci to śmierć to wiadomo, ale rannych jest innymi krajami w unii na tle zacznijmy od tego, że przez lata przyjmowało się, że głównie analizujemy niż mieć zabitych, bo to są najtragiczniejsze zdarzenia i bardzo nam zależało, żeby przede wszystkim zabitych było mniej natomiast są kraje, które już w tej dziedzinie osiągnęły bardzo wiele już nikt nie bardzo złym stanie 0 Gwardia Wrocław, że w związku z tym rozszerzono też tydzień ten cel również ciężko rannych, gdy jest problem, bo jeżeli chcielibyśmy porównywać się dane z różnych krajów to niestety o ile definicja zabitego jest taka sama we wszystkich krajach to ciężko rannego w każdym kraju jest różna różny sposób jest określana ciężkość obrażeń w niektórych krajach uważa, że to jest powyżej 2 4 dni w szpitalu w niektórych powyżej 3 dni w szpitalu w Polsce tym wyróżnikiem jest jak długo osoba była niezdolna do pracy to jest bardzo dokładnie określone w kodeksie karnym ta definicja, jakiego typu obrażenia kwalifikują się do tego, żeby uznać, że są też ciężko ranna i lodu ustala, jeżeli chodzi o te tutaj Rozbratu policja na miejscu zdarzenia zeznali w Wielkanoc tak tak no bo styl zderzak oraz 7 dni będą, jeżeli ofiara jest na miejscu zdarzenia co nie zdarza, że za często, bo przeważnie przed policją jest cel karetka pogotowia, która zabiera ofiary jak najszybciej z miejsca zdarzenia, ale jeżeli ofiara jest lekko ranna karetka nie zabrała no to wtedy policjant widzi, że to jest szansa na leczenie siniak potłuczenie i też wszystko kwalifikuje do tego, żeby było, żeby określić, że jest lekko rannych co nie znaczy, że raz tego dnia osoba nie uświadomił sobie, że o coś bardzo boi się każda w złamała żebra no właśnie jest on tutaj na przykładzie moim, bo niedawno złamałam sobie palec u stopy i myślałem, że to nic takiego okazało się, że przez 5 tygodni nie było w pracy, więc także zostawiam, skąd ten policjant, który może ma przeszkolenie, a może i nie w zakresie udzielania pierwszej pomocy ma wiedzieć, że to akurat będzie trwał tam 5 dni, a nie 1 5 i on określa czy później te dane są aktualizowane, że jednak znane są sprawdzane w zakresie tych osób, które trafiły do szpitali Okaj gorzej karetka zabrała kogoś do szpitala to policjant musi sprawdzić co stwierdzono w szpitalu chociażby dlatego, że jeżeli n p. jest kierowca i został zabrany do szpitala to policja może sprawdzić jego stan trzeźwości, mimo że nie ma na miejscu zdarzenia także policja często bardzo jedzie do szpitala tam sprawdza jak i jaka jest diagnoza często ta diagnoza jest niemożliwa natychmiast, bo osoba z rana jest poddawana wielu badaniom w ale generalnie bardzo często policjanci czekają na to diagnozy i dopiero wtedy ustalają chociażby po to, żeby zakwalifikować czy też wykroczenie czy też przestępstwo w zależności od od kategorii dróg o wiarę akurat myślę, że jest łatwa do zanalizowania, ponieważ wykroczenie to kolizja czytamy w komisie tak naprawdę nic nie stało, jeżeli już mamy jakąś osobę ranną niezależnie czy ona będzie niezdolna do pracy tak jak pani powiedziała przez tydzień czy dłużej to i tak tak jest z ranami bardziej interesuje jak rozgraniczyć czy też wyróżnić te osoby ranne od ciężko rannych nic jest w zarządzeniu komendanta głównego policji, który dotyczy sposobu zbierania danych technicznych ciężko rannego i lekko rannego jest bardzo precyzyjnie podana oczywiście kwestia jest sprawdzenia jak dokładnie ta definicja jest realizowana jak i akcyzy jak wtedy jak to zarządzenie zrealizowane myśmy kiedyś próbowali robić w Instytucie taką pracę badawczą porównywaliśmy dane z głosu z dane medyczne i dane policyjne niestety wszystkie te 3 bazy, ale się w jakimś tam procencie rozjeżdżały znaczy część danych, która była w po stronie danych medycznych nie funkcjonowała w danych policyjnych, ale na odwrót niektóre informacje z danych policyjnych nie były ujawnione z danych medycznych, bo nie było określone na Wschodzie ta osoba, która znalazła się w szpitalu była z powodu wypadku drogowego jest w statystykach medycznych już ta osoba nie mniej nie istnieje jako ofiara wypadku drogowym jako osoba, która złamała nogę zbliżenia określonego powodu także to jest problem, ale nie przesadzałabym, że to jest jakiś najważniejszy problem bariera rozjechanie się w sporej liczby, które mamy i tak są bardzo wysoką talią są oczywiście, nawet jeżeli byśmy te liczby nie doskonale zbierane zmniejszyli udało nam się zmniejszy to wy BU, by było bardzo dobrze oczywiście w założeniu, że nie manipuluje danymi tylko, że co rzeczywiście realne jest tylko pytanie elit jak byśmy zbierali tak jak n p . robi to Szwecja albo te kraje najbezpieczniejsze coby z nich wynikało u nas w Polsce, żeby nie było jeszcze gorzej trochę, a czysty pierwszych naszych analiz, które mamy obowiązek dostarczyć komisji Europejskiej właśnie dane o ciężko rannych wg międzynarodowej definicji, która jest u nas bardzo trudna dał do uzyskania, bo wymaga właśnie danych medycznych bardzo dokładnych wychodzi u nas jest bardzo duży stosunek ciężko rannych doszło do do ogółu rannych, porównując z innymi krajami mamy bardzo wysoki wskaźnik ciężko rannych, więc to wskazuje raczej na to, że żeni zaniżone tych liczb jeśli chodzi o 20 1 7 rok to na czwartym miejscu od końca jest dziś niestety jesteśmy ciągle najechała na szarym końcu, ale jest trochę lepiej, więc trzeba odbyć się optymistycznie nastawiony właśnie nie wiadomo czy trochę lepiej, bo nie wiemy jak ołów i pokazywać, żebyśmy złożyli do kupy i zabitych i ciężko rannych, których nie rozdzielamy zbytnio od tych rannych no to na razie generalnie inni gorzej to jest gorzej dobrze ta oferta już znasz, ale i już na koniec tej części bo, bo czas się zbliża proszę mi powiedzieć, dlaczego w 20 1 6 roku było zdecydowanie gorzej od 20 15 20 1 7 jest lepiej w niektórych nawet w przypadkach od nich w 20 15 roku to jest bardzo trudne pytania, na które w bardzo trudne jest odpowiedzieć, bo właśnie z tego powodu, że powinno się to dane w dłuższej perspektywie czasowej analizować ruch drogowy to jest żywy bardzo organizm, na którym ma wpływ mnóstwo ran zewnętrznych okoliczności, gdy inni jak pogoda czy była ciężka zima czy było dużo opadów śniegu zawsze, że jest taka różnicę trudniej się trudniejsze warunki drogowe tym dla bezpieczeństwa lepiej, bo najwięcej wypadków najwięcej tragedii na miejsce wtedy, kiedy jest piękna pogoda sucha nawierzchnia i wszystko się wydaje, że jest pod kontrolą, a tak nie jest rozmawiamy o tych statystykach nieszczęsnych o tym jak czytać te statystyki skrót informacji o nim wracamy tradycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia dalej Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego działająca w Instytucie transportu samochodowego dzień dobry ponownie w Chinach i rozmawiamy o statystykach drogowych i o tym, jaki stan jest bezpieczeństwa na polskich drogach w pierwszej części zaczęliśmy rozmawiać mówi powiedzieliśmy o tym, o wypadkach śmiertelnych wypadkach, w których są ciężko ranne osoby i jak na to wszystko patrzeć, ale jeszcze 1 rzecz mniej interesuje jacy uczestnicy ruchu drogowego są w z badani zbierane są dane, o który uczestnikach w tych wypadkach mam namyśli czy przypadkiem n p. piszę te nie są jakoś tam inaczej brani pod uwagę niż te wypadki, w których jest pojazd nic jak mnie nauczyli jak 2 pieszych się zdarzy głosi pan minister rozwoju jest wypadek drogowy no tak nadal nie jest zgodnie z definicją wypadku drogowego to musi być zdarzeniem na drodze publicznej, w którym wziął udział co najmniej 1 pojazd insp Jerzy z rowerem też wypadek drogowy w mieście z ustaleń jest pierwszym to nie jest wypadek w drodze, ale zgodnie z definicją tak się przyjęło wiadomość, że w taki jest w Szwecji bardzo, o co walczy, by właśnie uważa, że jeżeli pieszy tonie chodzi o to, że pierwszy z pierwszym zaś, a nawet pierze się potknie, gdy chodniki są w fatalnym stanie i to jest dosyć częsta sytuacja że, żeby cieszyć się potknął idąc co chce coś co również ponosi za to odpowiedzialny zarządca drogi, który doprowadza do takiego złego stanu chodników, więc uważa się, że taka informacja też powinna brać się być brana pod uwagę w statystykach, ale jak dotrzeć do tych informacji należy piesi się potknie to rzadko wzywa policję miesiąc jak on, iż jest to by policja nie jest wzywana w związku z tym bardzo trudno jest takie dane uzyskać, żeby takie dane Miś trzeba było mieć bardzo precyzyjne dane medyczne, czyli ze szpitali ale, żeby taką takie dane figurowały w danych medycznych to lekarz, przyjmując taką osobę musiał się i zapytać co dzieje się coś stało, a co do lekarzy jest do czegoś innego powołany niż do sprawozdań statystycznych jego bardziej interesuje, że ktoś cierpi niż starsi niż tam, gdzie da się stało to ten, kto to też trzeba zrozumieć, że zbieramy dane statystyczne, ale muszę gdzieś w jakąś tam postawić, bo można w tym koszt zbierania bardzo precyzyjnych danych czasami nie opłaca się 1 2, bo nawet dzisiaj mamy ogromną ilość danych zbieranych nawet niezłomnych problemie ziemnych mamy bardzo dużo danych ani konieczną wiemy z nich wysnuć właściwe wnioski, więc najpier w skupmy się na tych danych co mamy, nawet jeżeli dane są jak w zakresie ułomnej i starajmy się podążać za tymi wnioskami z analiz powiedziała pani bardzo ciekawą rzecz pewnie znam odpowiedź będzie tożsama co do odpowiedzi dla pieszych, dlaczego tylko na drogach publicznych Joannie na tych drogach wszelakich, gdzie przecież też ludzie mogą ginąć się z ruchu i zrównaliśmy się, że zakres problemu no bo mieliśmy się zajmować tymi najważniejszymi problemami i tymi o największej skali, żeby te fakty były w miarę widoczne w, a dla kogo tak naprawdę te badania są robiona, gdy ten raport, który jest pojazd pojawiały się z nim i na stronach policji i wy dostajecie krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego i wszystkie instytucje zajmujące się drogownictwa, ale tak czy czytać no to tyle tych liczb wykresów generalnie te analizy powinny służyć temu, żeby przyjąć należy poznać problemy, żeby zrozumieć, dlaczego dochodzi do tych wypadków, kto jest poszkodowany, żeby podjąć właściwe działania taka jest idea ukrytych naszych analiz natomiast kto z nich ma korzystać na jej ideową polskiego zarazem bezpieczeństwa ruchu drogowego było udostępnienie akt najszersze tych danych, żeby właśnie nawet na jak najniższym poziomie dyrektora szkoły zarządcy drogi gminnej żeby, żebym mogli swoje dane bardzo małej pigułce w swoim rejonie mogli poznać, jakiego typu wypadki tam dochodzi lekkich wypadków, jakie są zagrożenia, żeby podejmowane lokalne działania też nie nie powstawały na temat na podstawie jakich opinii nieuzasadnione, bo często słyszy się że, że rodzice mówią, że w koi szkoły tak strasznie jest niebezpieczna toż pytamy ale gdzie jest niebezpiecznie prawda ich ciał z poczucia bezpieczeństwa no da albo kierowcy uważają, że dla po co jest ograniczenie prędkości tak niepotrzebna, ale społeczność lokalna zgłasza zapotrzebowanie podsumowanie i łatwiej jest ICO robi to zarządca drogi najpier w sprawdza czy rzeczywiście tam jest niebezpieczny także może w skali całego kraju, gdy dane są bardzo trudne do urn do przeanalizowania dla przeciętnej osoby, ale dziś już jedziemy na niższy poziom naszego otoczenia to wtedy to może być przydatny, żeby samemu sobie uzmysłowić czy czyta nasze poczucie zagrożenia rzeczywiste czy liczona jest subiektywne nam się zawsze wydawało jej rzeczywista w danym momencie, ale mamy jak w każdej innej dziedzinie ograniczane Sierant nie powinniśmy je wydawać się rozsądnie, czyli tam uderza, gdzie rzeczywiście wydatkowane środki przyniosą nam konkretne efekty i po to, są delty danej analizy żeby, żeby najpier w stwierdzić, jaki jest problem, a potem sprawdzić czy te działania, które podjęliśmy rzeczywiście zmniejszyły ten problem, bo często coś robimy i jesteśmy bardzo zadowoleni, że coś robimy n p. rozdajemy dzieciom odblaski, ale wcale nie sprawdzamy czy ta jest sensowne działanie, bo na drogach po zmroku wcale przecież nie dzieci giną tylko wręcz odwrotnie bardzo często to są garaż może myślimy o nim on te dzieci sobie zachowają na później to odblaski już będą miały jak wojna uważa, że rozweselić, rozdając odblaski do tornistrów panie noszą je na zewnątrz rzeczywiście tornistry się nazywa, bo chyba teraz wezmę plecak, ale właśnie to jest bardzo ciekawy przykład, bo jak zmierzyć czy też jak wyczytać chociażby Apropos odblasków diakona poprawiły bezpieczeństwo pieszych w ogóle jest poza obszarem zabudowanym, czyli tam, gdzie po zmroku muszą nosić pisze odblaski, jeżeli nie idą po chodniku czy też drodze dla pieszych oczywiście inne, jeżeli to było skuteczne działania NATO powinno być efekt taki, że piesi po zmroku poza obszarem zabudowanym z rzadziej giną, czyli po prostu trzeba zrobić taką analizę czy rzeczywiście od momentu wprowadzenia obowiązku po upowszechnieniu tego obowiązku 3 lata nikt jednak gdy zrobi się zmniejszyło na mnie z Romualdem wyników robiła taką analizę nie umie pan teraz powiedzieć, jaki i, jaki jest wynikiem analizy nie mam w głowie, ale na mecz z A6 nie zmieniło skoro nie pamiętam to obawiam się, że wynik nie był taki obraz znacznie jednoznaczny, ale na pewno trzeba by było porównać ile byśmy wydatkowanie pieniędzy na rozdawanie tych brak odblasków złodzieje rzeczywiście noszą, bo drożeje rozdamy też jeszcze nie znaczy, że ich, że są noszone, więc właściwie powinno się sprawdzić silny w ramach badań obserwacji na drodze jak wielu pieszych będących na drodze używa innych elementów odblaskowych no teraz się słyszy, że warto, by było to wprowadzić na rogach i miejskich tzw . w obszarach zabudowanych na nasze podstawowe nie boisz mówić o obowiązku, ale moglibyśmy zalecać no to zależy od zmaleje, bo mamy wielu wielu elementach naszych strojów mamy odblaski w butach jak kryzys jak zaobserwujemy osoby biegające to rzadko się zdarza, żeby po zmroku osoba wydająca nie miała jakiegoś elementu odzieży sportowej oraz odblaskowe czapki sportowe na odblaski także nie jest takie trudne do miejsca takie trudno teraz, żeby powrócić do raportu, który przygotowuje wydział ruchu drogowego K G Policji w 20 1 7 roku, jeżeli spojrzymy na miejsca wypadku tak skąpo skrótowo oczywiście to najwięcej wypadków jest w obszarach zabudowanych, ale poza obszarami zabudowanymi one są bardziej śmiercią gehennę czy też ran Nou ciężko rannych więcej rewidenta z 70 % wypadków ma miejsce na obszarach zabudowanych, ale 50 proc zabitych to znak, bo ponad tona jest poza obszarami zabudowanymi na wyjaśnienie tego jest bardzo proste gość to jest prędkość, bo poza obszarami zabudowanymi jeździmy szybciej w związku z tym wszystko tam jest trudniejsze jest każda niebezpieczna sytuacja wymaga od nas szybkiej reakcji czy mamy mniej czasu na rozpoznanie zagrożenia inną odpowiednią zalogowanie natomiast świadomą uwagę na to, że biorąc pod uwagę w 3, gdy obszar zabudowany jako kategorię robimy duży błąd, ponieważ w obszarze zabudowanym tkwią zarówno miasta tak jak Warszawa Kraków Gdańsk, jaki przejścia niezłe drogi krajowej przez malutką zwierz to są zupełnie różne drogi, więc przy takich analizach konieczne jest cel podziału obszaru zabudowanego na duże miasta i i właśnie na przejścia dróg krajowych powiatowych gminnych przez małe miejscowości są zupełnie różne problemy i zupełnie inny sposób rozwiązywania tych problemów znany w mieście możemy mówić, że sygnalizacja świetlna n p . zwiększa bezpieczeństwo wielokrotnie na trudny, ale w małej miejscowości, gdzie są 2 skrzyżowania w ogóle prawda i w bardzo mały ruch poprzeczny no nie będziemy tam sygnalizację świetlną nie ma uzasadnienia dla sygnalizacji świetlnych stwórzmy winny sposób zabrzan stwarzać warunki bezpiecznego poruszania się kierowca przejeżdżając przez taką wieś jest tam minuty 2, więc już wydaje, że nie ma powodu rozważny zależy jakie, gdzie jest prawda, bo to jest chwila natomiast ludzie tam mieszkają żyją muszą przechodzić z 1 strony ulicy na drugą dzieci chodzą do szkoły często nie mają chodników także 2 są zupełnie różne problemy także tych zwracał uwagę, że obszar zabudowany to jeszcze za mało musimy wiedzieć, jaki to jest jakiś obszar zabudowany, gdzie jest miast czy też zwierz no dobrze no to w takim razie 1 z tych wytycznych właśnie pani powiedziała, że to są drogi krajowe powiatowe czy gminne i tutaj też jest dość istotna sprawa i znowu trzeba byłoby połączyć te gminne są na obszarze zabudowanym są poza obszarem zabudowanym też wezwać gminę do sądu je też ciąg drogi jest dużo niższej kategorii wzrost cen parametry tych dróg są tak gdzieś tam prędkości są dużo mniejsze, ale czy jest bezpieczniej przez Boga jest bezpiecznie, bo ciężkość wypadków czy niższa kategoria drogi tym nie zmniejszać ciężkość wypadków z OZE również jest dowód na to, że ta prędkość jednak ma znaczenie, ale przez to, że może być tych dróg i ogólnie w skali wiele jest najwięcej do tych wypadków jest dużo na ocenę ciężkości jest kilkukrotnie niższa niż nalot na autostradach czy na drogach ekspresowych, tyle że ten pryzmat właśnie tej ciężkości tego czy ginie więcej osób na pst powiedzmy 100  000 wypadków to to jest droga bezpieczna bądź niebezpieczną zdecydowanie powinniśmy podjąć się bezpieczniej sza natomiast liczba wypadkowi i ofiar nie zraża jest znacznie większa albo tych dróg jest bardzo duża, więc poza tym działanie z takiej mieszanki skali jest trudniejsze no bo zarządców dróg gminnych jest, że mamy 2 00 0 gmin albo nawet więcej no to każdy z tych dróg ma innego zarząd związku z każdej dziury ani wymusić na kawę natomiast na drogach krajowych, na których jest bardzo bardzo dużo udziału zabitych w ogóle zabitych, a dróg krajowych jest 18  000 km Childress 6 % całej sieci drogowej, a 40 % zabitych w związku z tym tutaj jest bardzo duże wyzwanie mówi Wojciech Estrada lub z Nieszawy również również również, ale znowu jak jeszcze weźmiemy drogi autostrady drogi ekspresowe, które co jeszcze bardziej niebezpieczne niż ogół dróg krajowych co wydaje się dziwne, bo autostrady budujemy po to, żeby tam właśnie nie dochodziło do wypadków w NATO on te wypadki jak dochodzi do wypadku na drodze trafi na autostradach to one są najcięższe i znowu jest dowód na to, że prędkość na ogromne znaczenie z nim porównując, jakkolwiek czy do 20 10 roku tych autostrad trochę powstało, więc kolosalna powiedziała nam, a propos dróg gminnych, że tam też jest dużo tych dróg tych coraz więcej tych dróg jest coraz więcej tych wypadków drogowych talent, ale w przeliczeniu na 100 km te wskaźniki bagaż taki możemy przyjąć wskaźnik to fragment autostrady są najgorsze i 12 km w dosłownym jak tak tych drugich zajmujący to tandem wskaźniki są bardzo wysokie i jest wzrost tego wskaźnika, czyli w 20 17 ten wskaźnik był wyższy nie tylko liczba wypadków można było powiedzieć, że winny jest dłuższa od Wielkanocy w związku z tym więcej ta może być w wypadku w nowym nie boisz się na to godzić na to jest strasznie droga im wyższa racja o tym, że nie znalazł przygotowanie na straż nas dużo kosztują, więc nie można powierzyć wiedział co za tym będzie tam więcej wypadków nie mam być więcej autostrad po to, żeby pomóc w jej wypadku, że było mniej zabitych w związku z tym, który to co jest mankamentem naszych autostrad to są dopuszczalne prędkości jesteśmy jedynym krajem europejskim, w którym limit prędkości na dostawę 6 1 40 nigdzie nie ma limitu 10 4, ale wchodzi w tym proszę mi wybaczyć wie pani, że pani zabija pewną z głównych tez poprawy bezpieczeństwa, która jest lansowana, że wybudujemy infrastrukturę będzie bezpieczniej już koniec inna nie wystarczy to na pewno nie jest aż tak na jej ta infrastruktura można powiedzieć co to znaczy infrastruktura bezpiecznego auta strat, ale to nie jest wszystko prawda, bo to jest jakość wody radni z 2 000 km dróg nie korzystają z niego wszyscy i naprawy skali cały kraj ten, kto nie tamta to nie tam jest główny główne zagrożenie także powinniśmy poprawić rzeczywiście infrastrukturę to są bardzo drogie inwestycje z nie możemy liczyć na to, że wszędzie tam infrastruktura będzie idealna chcielibyśmy chcielibyśmy Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego w Instytucie transportu samochodowego skrót informacji pod klucz wracamy, bo bardzo ciekawe dane n p. w mówiący o tym w jakich warunkach atmosferycznych jest bezpiecznie albo niebezpiecznie trzecia część audycji skołowani państwa i moim gościem dalej jest Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego działająca w Instytucie transportu samochodowego rozmawiamy o danych, na których budujemy naszą politykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy tak jest no to już inna ma, więc naszą wieżą o taką wiedzą to różnie bywa my znaleźliśmy odpowiednią kartkę w tym całym raporcie naprawdę jest obszerny nie mówiąc jeszcze chwilka o tej infrastrukturze znaleźliśmy, że naj niebezpieczniej w przeliczeniu na 1000 km dróg to jest na drogach krajowych takich zwykłych nie autostradach nie ekspresowych, żeby porównywać się drogi różnej kategorii, mimo iż bez tych w porównaniu zawierała się jej długość sieci drogowej to oni kategorii należy przeliczyć liczbę ofiar śmiertelnych na 1000 km dróg i jeżeli taki wskaźnik uzyskamy to najgorzej jest na drogach krajowych po to jest 6 2 osoby zabite na 1000 km dróg w 20 1 6 roku natomiast na autostradach termin ten wskaźnik się z o połowę mniejszy, czyli na drogach krajowych autostrady są znacznie bezpieczniejsze niż inne drogi krajowe, bo w 20 1 7 roku to było 4 3 osoby zabite na 1000 km dróg przy czym wskaźnik ten na autostradach w 20 1 7 był wyższy o 10 lat 30 % w stosunku do tego samego wskaźnika szesnastym roku czy też na autostradach się pogorszyła natomiast najbezpieczniejsze drogi analizującym wskaźnik ten stan drogi gminne, gdzie zginęła 1 osoba na 1000 km, ale to może dróg powiększy się ruch w ogóle na autostradach części kilometr też przybyła, ale też przybyła liczba pojazdów, które jeżdżą na dobrze, ale był to, że jest większy ruch nie znaczy, że nas na więcej gimnazja, ale nie ugodził żonę, aby rolnik technik może być, ale z drugiej strony przy większym natężeniu ruchu warunki ruchu powinny być gorsze w związku z tym powinniśmy zwolnić w wtedy powinno być tak powinniśmy bezpiecznie jak powinna, ale oczywiście można można uznać że, ponieważ tych autostrad jest więcej coraz częściej z nich korzystamy, a może jeszcze nie do końca wszyscy wiemy jak korzystać i za bardzo się cieszymy, że mamy autostrady jedziemy zdecydowanie za szybko Trzyciąża zwrócić uwagę, że system kontroli prędkości nie dotyczy eutanazji właśnie to jest działało centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nie obejmuje autostrady bo, ale jak znam wizja jest pewnie jest jeszcze żyje się bardzo istotna mianowicie warunki atmosferyczne tutaj wynika, że jest im gorzej tak jak zresztą pani powiedziała trochę na początku tym bezpieczniej jest to jest tyleż ciekawa jest w sumie, jeżeli są gorsze warunki trudniejsze warunki atmosferyczne to my bardziej uważamy jako kierowcy, czyli mamy za mało wyobraźnię żeby, żeby w dobrych warunkach rozpocznie się ograniczać do rezer w jest śnieżyca i generalnie jeździmy jedziemy wszyscy wolniej i często nawet jak dojdzie do stłuczki jak smakuje jak o VAT jest jak jak to się z Les jest bardzo ślisko na to co się kończy Tajner Małysz są prędkości to, że kończyna stłuczce z wystającym czym gorsze warunki atmosferyczne cennym może czas jest tyle absurdalne, ale i, ale wtedy jest jest trochę bezpieczniej ale gdy auto serwis zastanawiam, która z tych wszystkich danych jest najmniej na mówiąca o czymkolwiek z tych wszystkich danych, które są zawarte są w raporcie czy z mojego punktu widzenia realnej analizy tyka wieloletniego niepotrzebnie zajmujemy się sprawcami wypadków, ponieważ określenie winny to jest sens sprawa sądu natomiast my powinniśmy stworzyć warunki co do tego, żeby uczestnicy ruchu drogowego mogli bezpiecznie przyrost czuli bezpieczniej będzie bezpieczniej, ale czy jest wina jest po stronie drogi czy wina jest po stronie uczestnika i którego uczestnika to to nie jest takie ważne ważne, żebyśmy taką tworzy infrastrukturę drogową i całe środowisko cały system transportu, bo tu nie chodzi tylko o drogę tylko cały system transportowy że, żeby tym wypadku były jak na mniej, więc skupianie się na sprawcach i że nie jest sobie wyobrazić jest wypadek są 2 pojazdy uczestniczą różne to jedynie sprawcą przeważnie drugi z ofiar, jeżeli analizujemy tylko sprawców NATO analizujemy, jakby połowę uczestników zdarzeń drogowych dotyka się zajmujemy wiekiem sprawców pół, licząc sprawców z jakiego pojazdu, ale to też na Marsa i informacje, bo mamy, jeżeli po przyjmiemy jakąś kategorię grup wiekowych to widzimy, że wzrasta nam niebezpieczeństwo tzw. seniorów też start i na dobrze, ale bardziej groźna kontuzja za opróżnienie zdradza na miejscu zdarzenia zmiażdżyli trudne jest jeszcze trudniejsze niż określenie czy ofiara była ciężko ranne czy lekko ranna, bo jest dosyć subiektywna ocena policjanta na miejscu zdarzenia i do tego się już nie wraca do czegoś go w statystykach nie wraca się do mety dotarli do decyzji sądu w tej sprawie do rozstrzygnięć sądowych, bo to rozstrzygnięcie może być też 1 0 lat czy będziemy 10 lat czekali na to czy sąd rozstrzygnął poze w, o której stronie zezwala, ale dobrze to proszę mi w takim razie wytłumaczyć, jeżeli mamy akcje policyjne typu Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego i n p . tak policja widzi, że za większość wypadków śmiertelnych z udziałem pieszego tak jak to wynika zdanych odpowiedzialny jest pieszy absolutnie jest nie zgadzam obóz do to nieważne, kto jest winien ważne w tempie szybszym niż oni do tego właśnie zmierza mniej, jeżeli policjant patrzy, że za większość wypadków śmiertelnych odpowiada pieszych to trzeba skierować działania do pierwszych i mówić, że źle coś robi nie trzeba sprawdzić, dlaczego ci wierzę, że tak wg policji nieodpowiednio zachowują, bo n p. nie korzystają z przejść dla pieszych to twórcy systemu transportowego nie powinien się na dobrze dobierze są sami sobie winiety teraz kaźni pieszych nie trzeba przeanalizować, dlaczego piesi nie korzystają z przejść dla pieszych tylko przychody są w miejscach, gdzie nie ma przejścia dla pieszych, bo może to przejście dla pieszych są nie tam, gdzie powinny być, a może jest za mało, a może te przejścia powinny mieć sygnalizacja wzbudzana są i wtedy będą bezpieczniejsze, bo przecież bardzo dużo do wielu wypadków dochodzi na przejściach dla pieszych, jeżeli pan mówi o sprawstwie to często są tak absurdalne decyzje w tym wypadku nawet sądu, że w ostatnim takim smutnej sprawie, kiedy prof. Vetulani z zatorami na przejściu dla pieszych został potrącony przez samochód jadący ze znaczną prędkością, bo świadkowie powiedzą co potwierdzili, a sąd stwierdził, że pan profesor był współwinny temu zdarzeniu mimo, że to się wydarzyło na przejściu dla pieszych i określił, że wina profesora polega na tym, że nieprawidłowo ocenił prędkość zbliżającego się pojazdu przylot chorobie zaćmy przy okazji tak jest no przecież osoba starsza i osoba niedowidząca też ma prawo być na drodze, a przejście dla pieszych jest po to, żeby bezpiecznie mogą osoby piesze przejść więc, ponieważ to ocenić ocena za sprawstwo jest bardzo wątpliwa jakość tej informacji jest bardzo wątpliwa to zdecydowanie ważniejszy jest analizować uczestników, bo n p. młodzi kierowcy są z zagrożeniem jako sprawcę, ale również najczęściej giną jest bardzo duże zagrożenie młodych ludzi jako ofiara, więc co będziemy zajmować się tylko kierowcami nie będziemy zwracać uwagę na to, że jest bardzo dużo młodych ofiar wypadków drogowych i 1 i dróg jest bardzo ważne natomiast informacja o tym, że ktoś jest sprawcą wypadku jest często bardzo mało wiarygodna na obronę mojej tezy, że to z prasą nie jest ważne się powiedzieć, że żadnej bazie danych z innych krajów ani z w bazie danych Europejskiej taka kategoria 2 nie funkcjonuje jak sprawstwo nie ma w ogóle kategorii w innym wypadku od razu nagraliśmy znowu to jest nasza inicjatywa to my określamy to sprawstwo pojąć, dlaczego tak jest, dlatego że na miejscu zdarzenia bardzo trudno jest obiektywny sposób ocenić, kto jest winny, więc jeżeli chcemy znać dokładnie przyczyny i dokładnie wiedzieć, jakie zachowanie uczestników ruchu przyczyniło się do wypadku to powinniśmy robić pogłębione badania i takie zrobione on sam świeci na małej próbie zdarzeń drogowych robi się bardzo szczegółowe badania, gdzie zespoły interdyscyplinarne analizują wszystkie aspekty zdarzenia oczywiście to dotyczy najcięższych wypadków, gdy jest bardzo mozolna praca i tak robią Niemcy, którzy mają specjalną bazę danych pogłębionych badań wypadków, których już nie są robione przez policję to są robione przez specjalistów różnych dziedzin przez inżynierów przez przez lekarzy lub przez różnych specjalistów analityków, którzy dochodzą dlaczego, dlaczego doszło do do wypadku nie na podstawie danych policyjnych, bo to jest cel to za mało pani jest w tym bezpieczeństwie i w tych analizach od lat, dlaczego my tak sobie lubisz najbardziej właśnie tę udaną ogólnie, jeżeli chodzi o przekaz sprawstwa ogłosili stan dzisiejszy jakąkolwiek moją pracę czy udzielane zgodnie z drużynami dostałam od dziewięćdziesiątego w 2 drugiego roku w żadnym nie znajdzie pan kategorię sprawca wypadku drogowego my w Instytucie transportu samochodowego od wielu lat analizujemy uczestnictwo w wypadku ani sprawstwo korzystamy z wiedzy doświadczenia innych krajów krajów, w których jest znacznie lepszy z faktu guma są działania podejmowane i analizy są na bardzo dobrym poziomie więc, dlaczego go kwestionować zaświadczenia na 3 jedno nie wiem my się odbierane wraz z urodzenia pierwszych zajęć, lecz może prowincja z samego jest powołana do tego, żeby określać się ze sprawcą wypadku ból zadaniem policji jest stwierdzenie, kto jest winien i ukaranie winnego to jest 1 z głównych zadań Podlaska policja robi to nie jest wyzysk to nie jest zadanie analityków i osób, które znajdują zajmują się bezpieczeństwem ruchu naszym zadaniem jest stworzenie bezpiecznego systemu transportu takiego, żeby wszyscy uczestnicy bez wyjątku byli bezpieczni w związku z tym musimy analizować wiele aspektów, a nie tylko 1 czy jakiejś wartości jakiejś informacji w tych wszystkich raportach pani szczególnie brakuje czy bardzo zżyłam się pani, żeby się pojawiła, gdyż bardzo ważna również 1 4 w NATO pytanie również ten na podstawie doświadczeń innych krajów i Europejskiej bazy danych brakuje nam dokładnego opisu zdarzenia nie tylko z punktu widzenia czy jest wina, bo w tej chwili w statystykach drogowych mówimy jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych albo w zderzeniu czołowym nieprawidłowy skręt w lewo kierowcy, czyli co zrobił uczestnik II w głowę zachowywał nie jesteśmy w stanie określić co robi dużo uczestnik, bo nie ma tej informacji w innych bazach w innych krajach jest także się określa zachowania obu uczestników ruchu uczestniczących w wypadkach czy 1 skręt w lewo, a drugi jechał na wprost albo obaj skręcali w lewo to jest różnica dla analityka, czyli lochach nie mamy określonych w naszej bazie danych manewrów w 3 co robić uczestnicy związku z tym nie bardzo możemy charakter tych zdarzeń ocenić, bo n p. był kiedyś problem strzałki w prawo czy poza dopuszczenie skrętu wprawo wal zagraża wiesz czemu czy nie zagraża pieszemu nie jesteśmy w stanie tego określić, ponieważ opis tego zdarzenia w bazie danych jest za mało to jest 1 mankament Czyż nie mamy manewru wszystkich uczestników, a drugi to, że nie mamy właśnie dokładnie określonych obrażeń, ponieważ bardzo szczegółowo n p. są główne określone w inne usterki pojazdu w układu hamulcowego opon oświetlenia, a o obrażeniach osób uczestniczących mamy tylko czy był zabity ciężko ranny lekko ranny jeszcze ofiary śmiertelne dzielą się na zabitych na miejscu zabitych w ciągu 3 0 dni i to jest wszystko co wiemy o obrażeniach, czyli w bazie danych nic więcej nie wiemy o obrażeniach, a przecież to powinno być dla nas najważniejsze, jakie są skutki tych talentów, a mamy bardzo ubogą wiedzą na temat tych obrażeń i dalej nie jesteśmy w stanie do końca stwierdzić jak nasze odblaski wpłyną na bezpieczeństwo tych pierwszych poza obszarem zabudowanym i jak różne działania tzw. ewaluacja naszych działań wpłynęła na poprawne czy myślę, że to jest do zrobienia tego jeszcze częściej być wolne, żeby analizować końca męski bardzo dziękuję na dzień uwiera polskie obserwatorium ruchu drogowego w Instytucie transportu samochodowego dla państ w moim gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA