REKLAMA

Robert Biedroń o swojej książce dla dzieci "Włącz DEMOkrację" (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-04 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy dany magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami studni dzisiaj wyjątkowy gość Robert Biedroń autor książki dla dzieci obiecują dobry wieczór pani Ada to dobry wieczór państwu przyznaje, że w tej audycji w Indiach gdzie, ale tutaj nie spodziewa się, że kiedykolwiek zagrasz tak bardzo się cieszę, że udało mu pan wreszcie ku temu pretekst marzyłam o takiej okazji, by przyjąć pana tego kontekstu, który jest oczywisty i porozmawiać tak Rozwiń » ważnych dla nas kwestiach, jakimi są n p. prawa obywatelskie wychowanie obywatelskie dzieci prawa dzieci dzisiaj będziemy rozmawiać o pana książce my włącz demokracje no to jest audycja, w której bardzo często poruszamy takie tematy jak jak również radzi z dziećmi o polityce rynny czy zabierać dzieci na demonstracje w innych, jakie są granice informowania dzieci o tym co się dzieje w kraju n p . w kontekście dyskusji o aborcję, a tu proszę bardzo Robert Biedroń dokładnie wie jak to wszystko dzieciom przedstawić pokazać w zasadzie proponuje nie tylko książkę dla dzieci, ale też pewnego rodzaju PKO akcji ITI Bóg, bo to jest taka książka gra książka taka właśnie aktywizujące dla całej rodziny oraz wszystkich ja oczywiście przystępując mając ich marzenie o książce miałem nadzieję, że to będzie książka dla dzieci młodzieży, ale rzeczywistość znów wyprzedziła moje marzenia i okazało się, że to jest książka także dla dorosłych, że nie da się jakoś łatwo zaszufladkować dziś, choć kategorię wiekową grała tak jak pani wiedziała co jest aktywni klubu takie trofeum znajdują wiedzy dla innych we wszystkich tych, którzy całą włączyć demokrację tutaj w teorii, a mam nadzieję, że w życiu prawdziwym Realu i zastanawiam się jak sprawić, żeby zarazić też tych z wiejskiej, a na nas rzucają powinienem im tam przede wszystkim w Lechii zdobyć na pierwsze spotkanie autorskie pomysły wpakować pakiet książek i wysłać każdemu posłowi rzeczywiście mogliby się czegoś dowiedzieć Fuck off to świetny pomysł to my musimy o tym, pomyśleć książka jest małe przekroje różnego rodzaju zjawisk związanych z 1 strony z dobrodziejstwami demokracja z drugiej strony z zagrożeniami związanymi albo demokracja albo z nieprzestrzeganiem reguł demokratycznych jestem ciekawa jak ta książka powstawała, bo mnie to po prostu zwykła książka obrazkowa cieniutka do przeprowadzenia, bo po pierwsze ma tę strukturę ciekawą, która jest formie w zasadzie goryczy zadań czy po prostu interaktywna, ale też kawał widzę tu naprawdę kawał treści tak jest sporo treści, a ma inspiracją przede wszystkim były dzieciaki, które przychodzą do mnie do gabinetu do ratusza i młodzieży z rąk prowadzę lekcje demokracji wraz z łódzkich szkołach prowadzą lekcje demokracji zależy los Neymara ma GI KE no ita dostawca inspiracja zauważyłem, że nic dzieci kochają rozmawiać o mieście, że ich interesuje miasto i rzadko mają okazję, żeby dorobić, ale też, że ja jako włodarz miasta mamy pewne narzędzia instrumenty, ale też pozycje, żeby ich zarażać demokrację, żeby zarażać ich też demokracją lokalną miejską n p . kiedy przychodzą do mnie przedszkolaki stała za każdym razem tak jest pytamy ich celowo, kto chciałby zostać prezydentem widzę, że MOPS Bobo flamenco założonego w ławce, bo zawsze pozostali wełna one funkcję takiego, jaki panował model klasy, a nie od razu wiedzą, że wezwanie skierowane pytanie jak powiedziano mi dane, że chłopcy mogą mieć prezydenta i co pan wtedy odpowiada na ich nauczyłem się oczywiście de facto chce być prezydent com PL dziewczynki nie krył, a które chciały być prezydencką i wtedy niektóre dziewczynki nieśmiało podnoszą rączki, uznając pewnie Żak zapytał dosyć prezydent go można zostać ewentualnie o prezydenta, ale też prezydencką, ale robię też potem bardzo też ciekawy eksperyment który, kiedy to działa, a działa zawsze, po który ma zawsze łzy w oczach Otóż jak widać, że któraś z dziewczynek podniesie rączkę, a odnoszą to sadzając na fotelu prezydenta poczuła się przez moment jak to jest być prezydencką i że to też może być fajne, bo one często ich pytam pana marzą, żeby być lekarka mi nauczycielkami księżniczkami inne modelkami, ale rzadko, która mówimy, że złość prezydent go, więc zapytanie i USA umiejscowienie ich w tej roli prezydent Gliwic jak i dodaje skrzydeł jak one się dobrze czują w tym fotelu, a dziś chłopcy nie mają najmniejszego problemu, żeby zasiąść mają w fotelu prezydenta, ale jak dziewczynka usiądzie nam się osoby Jacques, a dane na koniec dnia zasypia już w UE w swoim łóżku pomyśli sobie ojej ku mogę być modelką mogły być księżniczką, a mogą być też prezydent miasta i jest Super, a jak to się stało, że my w ogóle dzieci zaczęły przychodzić do Roberta Biedronia do prezydenta miasta, aby do jego gabinetu, który z reguły jednak bywa zamknięty brak dzieci generalnie tak jest rzeczywiście nowa władza ma problem z tą komunikacją i dialogiem z nami bardzo zależy nam też odbudować zaufanie, a to przecież nie są nawet pana wyborców do przedszkola w Andrzejowie, ale są przyszli obywatele obywatelki mego miasta to są jeszcze dzisiaj dzieci, ale w był już za niedługo młodzież, która będzie głosowała, a i jak mówił Jan Zamoyski takie będą Rzeczypospolitej, jakiej ich młodzi i młodzieży chowanie, więc czym skorupka za młodu nasiąknie tym Mastalerz oddaje już mamy wiele takich powiedzeń, które powinny nam dawać się no, a są do tego, żebyśmy działali, żebyśmy od najmłodszych lat wychowywali dzieciaki demokracja to też pewne wartości, ale i, jeżeli nie zainwestujemy w te wartości, jeżeli nie pokażemy, że warto n p. być tolerancyjnym, że tolerancja to jest coś co niezwykle wrodzone, że możemy się uczyć tolerancji, ale możemy się drugi nietolerancji jest to człowiek jest jedynym gatunkiem na ziemi, które nietolerancja i inne nie stwierdzono Homofobii rasizmu ksenofobii żadnego gatunku tylko u człowieka tylko człowiek jest homofobiczne, więc warto inwestować młodych ludzi pokazywać im, że dobrze wyczuwał otwartym tolerancyjnym ranne dobrze szanować drugiego człowieka wolności jest ważną wartością równość jest ważną wartością, a n p . sprawia, że dziewczynki wtedy też mają równe szanse, że inne osoby wykluczone jak rozmawiam z jest z tymi dzieciakami artyści za pomocą języka i atrakcyjnego dla nich Askąd pan wie jak z nimi rozmawia nie jest teraz uważają, że stanowią zarazem trochę ten Robert Biedroń opowiada rzeczywiście jak ci wszyscy instruktorzy osoby prowadzące warsztaty pedagodzy, którzy w tej audycji często występują oni stosują właśnie takie metody czy prowadzą właśnie dziś nawet spotkania autorskie, że inne meble pozwalają się wcielać pewne role czy zachęcają do tego dołączają do dialogu to są bardzo często osoby, które przeszły szkolenia czy mają wykształcenie pedagogiczne w zasadzie wszystko co pan do tej pory powiedział szef wpisuje w cenne nowoczesny model podmiotowego traktowania dziecka i ja ja ani nim nie jestem pedagogiem raczej stosuje pedagogika polityki, która ją nauczyłem się przez stąd pewnie doświadczenie przez to, że kiedyś też wydawać książki dla dzieci pracowałem z panią dr Kwiatkowską, która m. in. pomagała mi redagować tę książkę IMC jest pewnie stąd jest to doświadczenie, ale myślę, że bardziej niestety pewnie metodą prób i błędów doszedłem do takiego ani innych wniosków jeszcze nadzieja zarażanie demokracją, ale nie dotyczy tylko dzieciaków bo by edukować i z Piera demokrację można różne grupy młodzież n p . jestem jedynym prezydentem, który szkoła prowadzi lekcje demokracja one wyglądają i czy szkoły chętnie pana wpuszczają barwna relacja i prowadzenie słupskich szkołach, której jestem zły jest już pan tam bardzo mile widziane są tam mile widziane z władzą wyrwania system władzy chorych u władzy władza władza władza ma ten przywilej ten otwiera się w widziana rządzi, ale i, ale też nowy wspaniały dyrektorów szkół i Zastalu, którzy teraz przed przerwą bardzo trudny test, ponieważ oprócz lekcji demokracji, które prowadzi ma w Grecji konstytucyjnych ze Słupska poszła ta cała fala wieszania preambuły konstytucji w szkołach oprócz tych lekcji rozpoczęliśmy także lekcje nie tylko edukacji seksualnej, którą też prowadzimy w Słupsku, ale także lekcje o z okazji obchodów stulecia wywalczenia praw wyborczych przez kobiety i realność znają lekcjami AM Alka Polka niepodległa, z czym jest problem zaczynać od 8 Góral teorią pomorskie kuratorium oświaty wysłało kontrolę do szkół, w których prowadzimy lekcje i próbując zablokować je, uzasadniając to o tym, że osoba prowadząca lekcje nie są nie mają kompetencji do tego, żeby je prowadzić oczywiście mają oczywiście mogą prowadzić takie lekcje za zgodą Dyrekcji szkoły szukany jest powód, żeby prowadzić, żeby nie rozmawiać o czymś co jest, chyba że jest zagrożenie dla każdej władzy tak naprawdę niezależnie demokratycznie myślący obywatel czuje kobieta szczególnie kobieta, więc co pan panie prezydencie są wyroby uczy pan dzieci demokracji, ale zamiast uczyć podległości, chociaż o wiele łatwiej jest rządzić społecznością inne, dla której pan jawił się po prostu jako władza autorytarna ani autorytet łatwiej nam się z ZUS nie boimy nauczyciele dyrektorzy szkół dostali nagany z upomnienia przynoszą one mienia ze strony kuratorium absurd kompletny jest w ogóle nie za edukację za edukację to nie za edukację wcześniejszą, ale za edukację o historii kobiet i różnych oszust światopogląd chwyta mówiła Annie Walentynowicz o prawicowych bohaterka o MAEA naprawdę takich ikonach tak, że współczesnej władzy rzeczywiście kuratorium nie zadała sobie trudu, żeby poznać te biografie z góry sądzono, że tam chodzą feministki, które będą pewnie robił jakieś radykalne rzeczy, a nie rozmawiały o tym, że kobiety współtworzyły niepodległe państwo postulat nie tylko na scenie ogólnopolskiej, ale także lokalnie i my o tym, opowiadamy opowiadamy o tożsamości i obecności kobiet w historii naszego miasta naszego regionu naszego kraju jest to dla mnie kompletnie niezrozumiała, dlaczego dyrektorzy szkół są z tego powodu szykanowani, bo przecież to pomaga tym dziewczynkom pomaga zrozumieniu, że historia to nie tylko historia, ale także Her Story ja nadal będziemy robili swoje my też symbolicznie w Słupsku przyznał przywracamy pamięć takich kobietach przypominam, że nie czuli się za pomocą rond ulic za pomocą man nazywanie szkół czy parków imieniem kobiet, które są zapomniane zrobiliśmy taki głośny eksperyment badanie w Słupsku jest obliczyliśmy ulice wszystkie i okazało się, że mamy ponad 2 19 ulic nazwać osobowych z czego 20 3 co męskie, a tylko kilka kobiecych Naja oczywiście podniosły się głosy, że data, bo taka rzeczywistość, bo kobiecy nie chcą szanować życie publiczne nie było znane kobiet kobiet wartych upamiętnienia ja w to oczywiście nie wierzyłem w to nie uwierzyliśmy zrobiliśmy katalog takich kobiet okazał się zapomnieliśmy o księżnej Zofii, która była związana znamy wszystkich oczywiście księciu upamiętnili śmierć ponieśli przypadkowo 1 kobiecie, która była czerwoną o Jeruzalem władz i pani wicepremier, która była związana z naszym miastem, a która przecież była pierwszą w historii Elvi była pierwsza SOR wicepremiera nie było wcześniej kobiety wicepremiera i nie było takiej posłanki, która tyle kadencji, które tak tragicznie zginęła od dziś pamiętaliśmy o jej o innych ofiarach katastrofy jej się nim mężczyzna oczywiście moja rodzona matka zapierać Annie Walentynowicz, która była związana z naszym miastem z naszym regionem prawicowa działaczka, ale w dół poglądy nie mają znaczy znaczenia ważne jest, że była ważna postać dla naszej stronie publicznej wsiadła kobieta wezwała go przestrzeni prywatnej działa i ale ważne, że była postacią, ale zapomnianą chyba głównie, dlatego że kobietą zrehabilitowali się ostatnio spalono czarownice z zamiany i nie mogę zdradzić, ale spaloną dlatego, że ma mądrą kobietą może wysadzać przypomnijmy, że etymologii słowa wiedźma, a księża do dziś ją lubią używać słowa niewiasta to jest taka brama nie widzieć, która ma właśnie być ignorant i raczej wierzyć niż wiedzieć, a wiedźma no to wzbudza zawsze zgroza na herbatę kobieta, która w wydziale działa w w ostatnich latach również w tej audycji prowadzę wiele rozmów z organizacjami poza poza rządowymi, które wspierają szkołę w różnych miejscach Polski właśnie w uzupełnianiu programu podstawy programowej o takich kwestiach edukacja seksualna i to są n p. rozmowy z grupą edukatorów seksualnych ponton i jak tolerancja to ostatnio była rozmowa z Radzik na forum dialogu, który ma ofertę bezpłatnych warsztatów na przeciwdziałające antysemityzmowi i z tych rozmów moich dotychczasowych wynika, że szkoły są bardzo oporne bardzo niechętne, mimo że organizacja przychodzi w gotowym projektem bezpłatnym chce po prostu wejść do szkoły i włączyć się w proces edukacji to bardzo często do organizacji spotykają się taką podjął w no teraz nie mamy czasu może kiedyś nawet nie ma bezpośrednich takich odpowiedzi nie będziecie nam poszerzyć indoktrynacji, więc nawet nie da się wejść w dialog w polemikę przedstawić argumentów tylko po prostu zamiera jakikolwiek kontakt co można, by poradzić z takim organizacjom w innej audycji nie pozwolę sobie na to, żeby powiedzieć szczerze to skomplikowane niż Albania czy pani redaktor prowadzi bardzo mądrą i taką pogłębioną dyskusję to powiem to skomplikowane po pierwsze, skomplikowane, dlatego że jako organizator systemu oświaty wiem dzisiaj tego miejsca przestrzeni dla nauczycieli pedagogów na taką dyskusję z bardzo mało ofert jest bardzo duża i oni są bardzo ostrożni pewnie jeśli chodzi o wybór oferty po drugie, co jest bardzo ważne na co życia pani redaktor jest efekt też mrożący znaczy to, że jeżeli władza nie daje zielonego światła, że można, że to jest dobrze widziane, żeby młodzież miała kontakt z różnorodnością z organizacjami pozarządowymi z różnymi perspektywami patrzenie na świat to niestety nauczyciele i dyrekcja grono pedagogiczne raczej będą stronili wtedy jeśli władza nie powie tak możecie ja wspieram i popieram tego typu działania w Słupsku na szczęście w Naramowicach władza wie co mówi tak, a dyrektorzy i pedagodzy mają odwagę robić rzeczy niestandardowe i n p. itu też dostaliśmy naganę w 1 ze szkół podstawowych past do dzisiaj jeszcze też jest tam gimnazjum prowadziliśmy zajęcia z szacunku tolerancji dla osób LGBT została dyrektorką upomnienie z kuratorium za to, że takie jak w wodzie tej samej treści upomnienia w takich w nim warsztatach antydyskryminacyjnych to nieodpowiednie dla te dzieci do nieba przecież dokładnie odwrotnie jest głęboka na bok argumentacja oficjalna, więc nieodpowiednie treści dla dzieci w tym wieku nie powinno się wraz z wg tejże działa silna, ale dyskryminacja jest to kraj międzynarodowe prowadzone przez wiele szkół w Europie na innym mamy je jako jedyni w tym projekcie problemy z tego, że tam się o tym, rozmawiać, ale w każdej słupskiej szkole prawa każdej w każdej dyrekcja, ale prowadzi fantastyczne fantastyczne zajęcia n p . w poniedziałek gościł u nas Józek stał się w takich znanych kucharzy czarnoskóry, który odwiedzał słupskie szkoły i rozmawiał nie tylko o tym jak gotować i t d . ale też różnorodność jak mu się jako czarnoskóremu z Botswany kucharzowi w danej osobie żyje w naszym kraju to było fantastyczne i takie rzeczy dzieją się na porządku dziennym pamięta pani pewnie taki przypadek, kiedy 1 z nauczycielek naszych szkołach sukces i napisała bardzo wulgarne komentarze uchodźcach i zdecydowali się wtedy, że zaprosimy uchodźców do szkół i w każdej klasie w każdej szkole młodzież nauczyciele mieli okazję skonfrontować z tymi uchodźcami z nimi porozmawiać tak się dorobił w Słupsku tak się dorobił w Słupsku cała Polska zazdrości tylko prezydent Harry mieszkańcom Słupska i całego funkcjonowania społeczności Demokratycznej Słupska, ale na początku rozmowy powiedział pan, że książka, która z punktem wyjścia na naszego dzisiejszego spotkania książka pana autorstwa zatytułowana włącznie demokrację powstała nerek po tych wpływamy pytam dzieci zainspirowana jest ich pytaniami o ustrój system demokracje my tutaj muszę po dziennikarskim wyrazić sceptycyzm jasno nie wyobrażam brzmiał 6 7 dziesięcioletnia pytała prezydenta mojego miasta o sprawy związane z Anne demokrację czy pan był takim chłopcem, który by się interesował polityką historyczną taniec kwestia tego czy pytamy o demokrację trzeba mieć w refleksji będę pytał o demokrację teraz prezydenta, ale dzieci młodzież dorośli pytają mnie różne sprawy nie wiem zaznaczone jest demokracja, a dziewczynki piszą do mnie bardzo często piszą bardzo częsta, kiedy zaproszę Dawida Kwiatkowskiego do ZUS i zorganizuje koncert najprościej jest to demokratyczny głos 1 jest fajnie, że piszą, że mogą dotrzeć do władzy, a władza demokratycznie odparł, a zapowiada Słuchajcie mamy taki instrument jak inicjatywa lokalna nauczymy was jak z tego skorzystać i zorganizować za pomocą wspólnych środków, ale za i dzięki waszej energii zaś jeśli taki koncert mamy na to pieniążki, ale musicie napisać projekt projekt musi wygrać, bo są też inne projekty jak wygra to pokażemy wam jak zorganizować taki koncert jak sprawić, żeby Dawid Kwiatkowski przyjechał do Słupska i w ten sposób te i tak to działa, bo to z inicjatywy lokalnej korzysta bardzo wielu mądrych ludzi, którzy właśnie robią nie tylko koncerty nie tylko Dawida Kwiatkowskiego, ale też wiele innych fantastycznych inicjatyw swej partii my konkursy rapu ulicznego wiele fantastycznych inicjaty w, które młodych ludzi nawet oni wiedzą, że to jest demokracja uczy współpracy Diallo już samo ustanowienie samostanowienia zadania samodzielnie Nowak szef rady i za siebie, ale na zwykły zarząd ZUS ogólna teza społeczna, jeżeli zatem koncerny nie przyjedzie ani widzom coś nie działa znacznie zrobiliśmy wyjątkowo coś z 3 zrobiliśmy popełniliśmy jakiś błąd, że ktoś nie przyznawał się niewiele osób jak widzę jak jak to działa w praktyce ani testują też to wszystko się uczą, więc nie musimy wiedzieć, że ta demokracja się dowiedzieć tylko, że mamy do tego prawo, że możemy w tym uczestniczyć, że uczestniczenie współuczestniczenia w demokracji po prostu fajny sprzyja nam wszystkim jak razem decydujemy o tym jak ma wyglądać nasza trzecia przestrzeń jak razem sobie podyskutujemy o tym jak n p. ma wyglądać plac zabaw dla dzieci albo jak ma wyglądać Sky park to tam nam będzie lepiej bomba bomba go zorganizujemy dla siebie i nic nas nie będzie decydowała o tym, to wszystko, o czym teraz pan mówi Bernard łączy się jakoś postawą Obywatelską, którą promuje pan bardzo w swej książce, ale też porusza pan kwestie związane z zagrożeniami dla demokracji takim zagrożeniem jest anarchia n p . jest tutaj takim, jaki nurt osiągną moment w tej książce znów trzeba poprawiać coś mnie odeprzeć zagrożenie anarchią chwalmy nadchodzącą no, a my jeśli popatrzymy na rozwój dziecka na numer ten etap, kiedy dziecko ma kilka do 1 0 lat jeśli n p. przypomnimy sobie lektury władcy much, czyli ner opis społeczności, która nie jest rządzona bez dzieci bez żadnego zewnętrznego dorosłego autorytetu to jest zupełna anarchia właśnie do władz to co mamy taki przykład społeczności, która innym wobec siebie nawzajem jest okrutna i dochodzi do dna bardzo trudnych sytuacji jak teraz czy czy dzieciom przypadkiem anarchia się nie podoba jako ustrój bardzo bardzo zdziwiony, że to właśnie z nimi rozmawiać o tym, że warto otwierać na bardzo się podoba do momentu, kiedy nie zderzą się z tym, że kosztem, a na rynku i z kim może być przemoc może być się leniwie może być obawa o własne bezpieczeństwo wtedy zauważają, że coś nie działa i jest bardzo częste już trochę w większym wieku, kiedy chodzę do szkół z ponad podstawowych i w przypadku chłopców chłopcy są bardzo chętnie deklarują takie postawy darwinizmu społecznego czy zniewolenie trzeba płacić podatków nie trzeba być solidarnym nie trzeba ich dużo z tego nie wyrastają zastają go gwizdami, a dokładnie ilu kukizowcy sami na to właśnie ten trend oni zresztą często deklarują, że ani popierają króla Korwina wg wszystkich za proste logiczne kwadratowe ta nie trzeba specjalnie zostanę, ale wtedy ich pytamy czy stać byłoby was chodzić do tej szkoły, gdy dana była odpłatna i mówię im, że utrzymanie ucznia miesięcznie w tej szkole kosztuje 700 zł czy wasi rodzice mogliby płacić 700 zł każdego żołnierza jest rok ciężko chory na przykładzie jest rodzajem stworzą, kiedy trzeba byłoby ich w tym tokiem myślenia zapłacić więcej za bilet komunikacji publicznej ani dzisiaj płacą złoty 2 5 za bilet komunikacji publicznej a gdyby nie było dopłat ze strony miasta to płaciliby 7 zł za 1 przejazd mieszkanie, w którym mieszkają jest komunalne, bo często ich pytał, kto mieszka w mieszkaniu komunalnym większość z nich mieszka w mieszkaniach komunalnych i mówię im wtedy Słuchajcie mieszkać w tym mieszkaniu dzięki temu może inni są solidarnie złożyli się na to mieszkanie płacicie symboliczne część w tym mieszkaniu tylko dlatego właśnie, żeby ochronić was przedtem darwinizm społeczny, za które sami loguje się podcinać gałąź, na której siedzicie i rzeki, gdy stanie się wam coś złego to karetka może nie przyjechać, dlatego że będzie to karetka prywatna albo przyjedzie i powie on nie zapłacił posadą ubezpieczenia zostaje pomału niestety i wtedy się otwierają oczy, lecz nie ma też refleksja tego po nim być częścią nauczyciele pedagodzy od tego powinniśmy my brać odpowiedzialność i edukować ani tego nie robi jest zbadanie za atrakcyjne, bo chłopcy lubią szczególnie chłopcy lubią dominację siłę rywalizacje w osadach uczeni od najmłodszych lat oczywiście większość klasy milczy i to jest dla mnie bardzo rozczarowujące, że też dzieciaki w szkołach nie są nauczone dyskusji, że jednak ten system, który mamy, w którym też, bo skoro jest tak zorganizowana jest hierarchiczna bardziej dziś, siedząc twarzą w ławkach poza tym dzieci są przecież gotowane, że są wiecznie pod obstrzałem oceny wcale nie mają odwagi, by zabrać głosu czy zadać pytania, które naprawdę ich trapi czy nurtuje, bo nie mają pewności czy przypadkiem to nie od dna, żeby jakiegoś braku wiedzy czy nie odpowiedniego nastawienia czy poglądów, choć idea ta jest ogromny problem, ponieważ płaci się za to później cele cywil stajemy się społeczeństwem, które jest i etaty styczna autorytarne pozory pozbawione także tej energii właśnie obywatelskości demokracji jak to obserwujemy jest dla wszystkich tak jak dzieci najmniejsze liczy co najmniej te skażone na czym dzieciaki cennym darze dochodzie to system jest zestaw, obcinając skrzydła pomaga w stopniu wraz z 2 dzieci, które przychodzą do mnie Adelajdy do przedszkola mają nosa Legii nie boją się mówić ale gdy przychodzą do szkoły podstawowej do już widzę dzieci skrojone pod adres na miarę systemu ubrane na galowo stające, kiedy ja wchodzę w Korei północnej mówiące, że w panie prezydencie, że dla Odry dokładnie i to jest już pierwsza oznaka, że coś jest system viatoll rozluźnia atmosferę, bo w obronie jest ofiarą minutach taryfa od razu się zmienia, że dzieci wyczuwają, że we władanie 3 tym razem przy tych dniach my w urzędach asfalt tylko przed Robert Biedroń do nich pogadać, na które nauczycielom też kompletnie nie podoba bardzo się nie podano tam siedziby dzieciakom jak się z dzieciaków i ale ja jestem szefem tych nauczycieli, więc ze mam tę przewagę i ten mandat, że mogę Jarabica chce w sumie i a dziś jakoś to bardzo poważnie, ale powoli się otwierają jak z tymi dziewczynkami przedszkola oczkami małymi, które siadają na fotelu prezydenta i czują, że kiedy mogą być prezydencką tak samo z tymi dzieciakami w szkołach podstawowych, ale powoli tak jak setki zwierzęcy życie mnie oswojonych jak ona czuje, że my nie będziemy mu robili krzywdę pana podejdzie do nas bliżej jak czujesz, że my stwarzamy, gdy starzy jesteśmy agresywni, że my nie chcemy też tej tej bliskości ten nie będzie podchodziła bliżej teksańskiej widzicie kamienny czują, że żelazek z jasnymi chce rozmawiać ani 1 ocenia uczony mają rację czy nie mają racji, że jak mogą mogą robić co chcą podczas testu lekcja im też są to mówię na początku, że to jest to po to, ja przechodzę do was jest szansa, żebyśmy coś razem wynieść ja marzę o tym, żeby coś wynieść z tego spotkania i wy możecie coś zmieniać, ale ktoś nie chce nie musi tego robić to jest wasz wybór i IBF i one widzą, że jest jasnowidzem Jan Zachwatowicz założenia, że to, że tak jest fajnie nie wyobrażam sobie żarty dzieciaki do spotkania z panem będą pamiętać do końca życia opowiada się rówieśnikom opowiadać może swoim dzieciom przyszłym, ale wspomniał pan też o tym, że pan coś wynoszę z tych spotkań i to jest bardzo ciekawa niż pan rodzice mnie pan nauczycielem, a jednak ma pan doskonały kontakt z dzieciakami i młodzieżą, czego pan się uczy, ale tak na serio po tych dzieciaków łącznie z tymi trudnymi lekcjami także n p. system ogranicza dzieci także system szkolny przy hymny wszystkich zaletach związanych z tym, że jest dostępny dla wszystkich, że w jakiś sposób demokratyczny to jednak cały czas jest hierarchiczne inne co jeszcze do spotkania panu dają ku człowiekowi ja obserwuję obco obserwuje przestrzeń klasy jak zachowują nauczyciele jak widzicie zachowują sprawiła n p . że wysłaliśmy wszystkich dyrektorów wszystkich słupskich szkół do szkół w wielkiej Brytanii we Francji w Niemczech, żeby zobaczyć jak szkoły wyglądają sadziliśmy ich tanie linie lotnicze i tam wysłaliśmy je serwowali też szkoły przez kilka dni w ramach w takim mieście, który wraz ze 1 zarządza firma nie są oczywiście zostały minusów jest bycia w Słupsku bata nie wszystkim się podoba, ale oni wrócili oczarowani czy ta od takich jak obserwuję te dzieciaki, które wracając do tak pani wróci z tymi skrzydłami, że ta szkoła może wyglądać inaczej i co zrobili sami przeprowadzili szkolne rewolucje mamy szkoły właśnie wśród tych dyrektorów, którzy się tym zarazili, gdzie oni zrobili całe ściany, gdzie młodzież może zmazać po tych ścianach zrobili także w modzie są tam rysuje w lasach i t d. uwaga zmieni wymienili drzwi do klas, żeby drzwi były przeźroczyste nie ma takich 2 pani redaktor to ze zmianą na lądzie później mają ale, a w szkołach efekt nie musi być przez takich drzwi są ich jest to symboliczny element otwarty wszak dziś to nie zamierza, ale nie mamy nic do ukrycia oraz symboliczny sposób Olić otworzyli ADO wymieniają także te drzwi pomagają pomógł, pozwalając rzecz, jaką rysować po ścianach są w klasie i dzieciaki oczywiście to kocham ją nawet tak dzieciaki mają tę potrzebę odrobiny anarchii trzyma dziś jest to jakiś bezpiecznych granicach rzadko to Tell no to ten rozwój i dalej toczy się harmonijnie, ale wspomniał pan o tym, to też jest bardzo ciekawe, że widzi pan i ma pan świadomość, że nie wszystkim dorosłym nauczycielom się to podoba i teraz pytanie jeśli im się nie podoba, a są z panem w relacji władzy i pan jest ich szefem pan jest prezydentem tego miasta stoi jak wygląda komunikacja między wami czy by te nauczycielki mostu cmokają i robią miny czy jakiś sposób jednak inne mówią co inni bazuje, a pan się do tego ustosunkowuje to bardzo trudny proces bardzo trudne miałam wspaniałe grono ludzi, którzy przede wszystkim są liderami tej zmiany, którzy wg pokazu są dobrymi przykładami dla innych znaczy zobaczcie to działanie bójcie się tego jak dać dzieciom możliwość rysowania po ścianie, które do tego gotowa Zobacz jak to fajnie działa na klasy na motywację tych dzieci wybraliśmy liderów zmian takich nauczycieli takich dyrektorów, którzy byli otwarci na to pierwsze moje doświadczenia były fatalne nie ma fantastyczną fantastyczną wiceprezydent odpowiedzialną za oświatę mają prezenty snem wenecką wojewódzką, bo dyrektorka szkoły, która jest bardzo otwartym umysłem i przez nią coraz bliżej strukturze właśnie wybieramy liderów zmiany liderki pierwsze spotkania były straszne czy nauczyciele usiedli na zapłaciliśmy na spotkanie na dyrektorów szkół, którzy najchętniej siedzieli z tyłu w ostatnich rzędach na tych spotkaniach z dyrektorami i robili, a loży szyderców zaprosiliśmy świetnych i z liderów zmian z Zachodu, którzy opowiadali o tym jak może wyglądać inna edukacja jej to wszystko wyśmiewali wyższy zawita, siedząc w stylu, ale z kolejnym spotkaniem z kolejnymi wyjazdami widziałem jak oni zmieniają miejsce w tej grze tak jak oni, że zbliżają się fizycznie zbliżali się coraz bliżej i zasiadali coraz bliżej do pierwszych rzędów i to jest to to jest najpiękniejsze co się może wydarzyć, bo ja Sienie dziwię, że on się tego bali szkoła nie jest chętna do zmiany w system edukacji nie premiuje tych też, którzy mają odwagę dokonywać zmian i inwestować w siebie szkołę tych motywacji jest bardzo mało szczególnie przy takich zarobkach nauczycielskich i dyrektorskich działań mają te dodatki dyrektorskie bardzo niskiej niemoc wojującej do rozwoju szkoły, ale widziałem żali się zmieniają i dzisiaj jak są takie spotkania to oni się biją o miejsca w pierwszym rzędzie, żeby być blisko tych, którzy zainspirują wyznał piękniejsze w tym wszystkim jest rozkopana sucha mógłby wyrosnąć tak, ale skąd się taki Robert Biedroń miał taki był otwarty taki świadomy, by taki prodemokratycznych takim tworzący struktury bardziej horyzontalne niż hierarchiczne i czy skoro obaj ci, którzy przecież ta -li ne wiele wywiadów z panem czy pana książka o panu wiemy, że wychowywał się pan w trudnych warunkach pan nie miał takiego dzieciństwa, jakie zapewnia pan teraz młodych osób słupszczanom było ciasno w mieszkaniu było trudno było ciężko pod wieloma względami i ktoś może powtórzyć takiego klasycznego argumentu najwyraźniej ludzi my po co to wszystko po co ta edukacja to ten sam argument, którego używa przy biciu dzieci mnie ojciec tłukł mi było źle wyrosło na ludzi to mojemu dzieciakowi też nie zaś chodzi neurolog Robert Biedroń syn poradzi no tak, ale jest chyba niestety wyjątkiem, ale też miał dużo szczęścia, ponieważ na późniejszych etapach swojego życia poznawania wielu wspaniałych ludzi miałem to szczęście nie nazywał taką siłę nie każdy ma takie możliwości nie każdy mógł wyjechać w tle wczesnym wieku na studia do dużego miasta mieszkać w Warszawie ja miałem bardzo dużo Sitarz chodzi o to, żeby każdy dorobił się, żeby każdy musiał wyjeżdżać na miarę, choć ta kompletnie nie o to chodzi, ale miałem to nieszczęście jak pani redaktor susza powiedziała, że ja jestem tym n p. na etapie, kiedy zaczynają dojrzewać nigdy nie powiedział, że to, że jestem gejem ta jest kraj ani nie bać ja myślę, że jestem jedyny nasz na Eneę na świecie jak wszędzie słyszałem, że tak orzekł, że ta choroba to jest coś złego, kiedy chciałem popełnić samobójstwo to atak po rozmowie pani psychologię powiedziała, że to jest pewien etap to minie i zerwała się nie przejmował batami minie to się wyleczy, więc w błąd na błędzie zdrową w zagładzie Żydów ogromna, ale też, kiedy przechodziłem do szkoły w szkole podstawowej miałem problemy z nauką niż one tak zestresowane, że licznik z Rafałem kortyzolu hormonu stresu nie wchłania wiedzę bar za lata i mieli i myślę, że ci nauczyciele, gdy wybili bacznym obserwatorem, żeby zobaczyli, że jak każdego dnia przychodzę do szkoły to się stresuje stosowanie się, że wrócę do domu to przyjdzie pijany ojciec jazzowa będzie bił tegoż najbardziej bałem jak kompletnie nie boi się w domu czy szkole skupić na nauce dla mnie czka prasowa koszmarem przyznaje jeszcze moja wychowawczyni mówiła, że jest on Gamonie idiota nie powinienem iść na studia iść do szkoły średniej, a ja marzę, żeby iść do szkoły średniej marzyłem o tym, że żeby, żeby chodzić do szkoły, która dzieciom z ulicy kolejowej w Krakowie jest nie da nam wszyscy szli do zawodówki chcemy być inny miałem siły, żeby być inne, ale mają rocznie mówiła, że się nie powinienem Weston za mało wiem, że się nie nadaje zaś zdałem egzamin i dostał się do szkoły średniej chodził do najlepszej szkoły średniej wojewódzkiej, a później dostał się na studia i dziś jestem prezydentem Słupska i bym posłuchał pani wychowawczyni to pewnie by się to wszystko nie wydarzyła się ile takich dzieciaków to prawda, że to jest absolutnie wyjątkowy życia oraz szczególnie jeśli właśnie my słyszymy jak pan porównuje punkt startowy, z którego pan zaczynał do tego punktu, w którym w tej chwili się pan znajduje to jest seria gminę nieprawdą nie prawdopodobnych różnych zdarzeń i pana ne motywacji ana ile pana intuicjami, bo być może niewiedza, bo może to wcale nie wzrostu prezydentowi sprawdzić podpowiadamy net czy ta era w polskich szkołach już się skończyła czy to się skończyło w Słupsku n p. to chyba nie jest and ORA wydaje mi się do USA logice zarabiałyby brak wiedzy na tak go szkoła z permanentnym była w procesie, że to nie jest tak, że szkoła pewnie w pewnym momencie dojdzie do pewnego etapu może powiedzieć posprząta chętnych zbada je z demokracją z myślą, że z edukacją zostało żona wymaga od nas ogromnego poświęcenia przez cały czas naszego zaangażowania, że ja nie mogę powiedzieć, że w pewnym momencie odrobiliśmy lekcję już teraz możemy osiąść na laurach okazuje się go dnia szkoła się zmienia zmienia się na świecie w Polsce i w Słupsku jest pewien proces wymagający ogromnego nakładu także energii w ciągłe uczenie się ze strony pedagogów Dyrekcji władz samorządowych i takiego trzymania ręki na pulsie, żeby nie stracić tego co najważniejsze w edukacji daje esencji edukacji, czyli rozwijania pasji zdolności chęci życia być szczęśliwym maksymalizowanie dobra minimalizowania zła wśród młodych ludzi i ten proces zmiany, o którym właśnie ta ciągłość, której pan mówi ona rzeczywiście był jest takim procesem dosyć powolne, bo przecież jeszcze w 20 01. wieku mamy takie przypadki w Polsce samobójst w dzieciaków, które czują się na tyle prześladowane ze względu na inne swoją nie hetero normatywne orientacje min, a do tego dochodzą nowe środki prześladowania jak n p. cyberprzemoc i po tych przypadkach ja z kolei rozmawiam z przedstawicielami KE ani przeciwko Homofobii również w tej audycji, żeby wesprzeć wszystkich dorosłych pedagogów nauczycieli w inne edukacji pro równościowe i i pytałam o to by jak to zrobić, bo przed wszyscy wiemy, że statystycznie jedno dwójka dzieci w klasie może mieć ten problem, a wszyscy udajemy, że tego nie widzimy tak samo jak pan się spotyka z tymi dzieciakami to są 3 klasy to może być tam szóstka dzieci, które na czują się tak jak pan się czuję te 30 40 lat temu i ich porada z ich strony była taka, żeby nie pytać nie wypytywać mnie nie próbować szukać takich dzieciaków tylko samemu wyjść z informacją o tym, że to taki jest, że to tak wygląda, że to jest Okaj czy pan również pilnuje tych tematów, żeby było jak najmniej Homofobii zagrożeń dla tych dzieci, bo tutaj te zmiany idą w wyjątkowo powoli mam zdolności naszych szkołach z pomocy siekiery kompana części Homofobii, którą zakładałem tak wiele lat temu wydała za nią różni się dla nauczycieli na porcelanie zajęła Anna tęczowe Piątak jedno edukacyjne jak oni robią fantastyczne rzeczy bez racji, więc jak pani widzi, że jak działa dziecko jak się rozwinęło akcję dobrze poprowadzić dziecka poważnym można powiedzieć, że jakiś jest dumny z tego jej dziecka KTH no tak jak jacyś pchać tam takie Meyer spotkania jeszcze jak i nie tylko jako prezydent gdzieś, by wałem tylko kojarzono mnie właśnie, że stąd też gejem, że ZUS oraz kampania przeci w Homofobii to często na jak przyznają takiej szkoły dyrektor czy rektor kaszkę mówiła panie prezydencie witamy w naszej szkole nie mamy problemu z dyskryminacją, bo u nas nie ma gejów lesbijek nas nie ma tego problemu same stworzonymi z otwartymi ramionami no, więc w Chechle i ich u nas idealne my nie mamy, bo u nas nie ma wielu chorych z liderek zapomną o Chinach ma sytuacja, bo tak bardzo podobnie ta pani dyrektor w dobrej wierze oczywiście nie grała chciała się pan pochwalić, a w zimie nie mamy tylko tych problemów u nas jest czysto rachunek jest gotowa niemających zarazków czyha nieczyste tak nie mówi Janina k, a na wydziale cieszyli po nich, aby religia albo lesbijka etyka ani nie wiedzą, że mają i są przekonani, że skoro nikt się nie zgłasza nikt nie mając spektakularnego samobójstwa nie ma problemu, więc jak pan zaraz po tak jak kampania przeciw Homofobii zakłada, że każde z tych dzieciaków może mieć lewicowe po prostu rozmawia, ale też mówię, że to nie jest tylko we kwestia samych gejów lesbijek osób biseksualnych transpłciowych, ale nas jako przyjaciół jako tych, którzy biorą też powinni brać współodpowiedzialność za to, że mają kolega albo koleżankę w klasie takiego, że my powinniśmy też deklarować nasze wsparcie naszych z bycia sojusznikiem czy są już nic o takich osób, że nie opowiadać głupich kawałów nie przeklinać nie nazywa nie używać takich określeń w wulgarnych rasowy LGBT nauczyciele powinni też dla par 2 mają pełną odpowiedzialność za to powinni prowokować pewne dyskusje jak n p. IT tata się przenosi oczywiście nadal są, bo ja jestem atakowany przez radnych za to kiedy n p. wystąpię na jakiej spotkań, gdzie jest mowa LGBT ani nigdy nie jest nie zaatakują za to, że występuje gdzieś, gdzie jest mowa o kobietach osobach niepełnosprawnych o seniorach młodzieży ale kiedy LGBT to mówią dziś w stanie zobowiązać prezydenta prezydent nie powinien się te zależą oczywiście może je homoseksualizm to jest taka sama mniejszość każdej z Homo fobia to rzeczywiście ukryta zawalał vana homofobia jako jedyna konferencja LGBT to wszyscy zakładają, że prezydent się nie powinien zajmować a dlaczego nie znaczy to jest też część wspólnoty naszej miejskiej osoby LGBT żyją w naszym mieście stanowią 5 proc naszego miejsc miasta czy około 5 00 0 osób niż rywale nie mając obowiązku publicznie się z tym obnosić się natomiast władza ma obowiązek chronić ich prawa i chronić też jak sam lekarza woźnego i dlaczego ja miałbym dawka nie uczestniczy z praw LGBT, a uczestniczyć w sprawach o sprawach niewielu kobiet czynnych katolików czy rowerzystów i wielu innych grup mieszkających na terenie naszego miasta drodzy państwo Ależ mieliśmy lekcji dzisiaj wyobrażam sobie, że zaraz do Słupska, by kolejne maile popłyną szli tylko odbicia, ale wszystkich nauczycieli, którzy zarówno chcieć pracować przy ORA w dzierżawę FR my i tak to się skończy, że będzie mieć taką wyspę fok już mamy właściwie wyspy do podziwiania pokazową inny temat polskość, w których byśmy dalej może do baz, ale i to nie jest tak, że jesteśmy Najman cieszymy się uczymy naszych kolegów koleżanek w całej Polsce, że ZUS nie jest 1 jest mnóstwo wspaniałych najmądrzejszy, bo pan mówi nam się panu uciech w sojuszniczych w ramach po, ale my się uczymy właśnie od innych jest w całej Polsce mnóstwo fantastycznych nauczycieli dyrektorów pedagogów i pedagodzy, którzy robią mega fajne rzeczy jest Marzanna Pogorzelska Kędzierzynie-Koźlu, które jest mega odważną nauczycielką teraz na Uniwersytecie opolskim mógłbym wymieniać te przez cały dzień tych wszystkich fantastycznych ludzi to jest też piękne w tym wszystkim dla ciebie na zajęcie możemy uczyć naj słyszą państwo świata w latach Robert Biedroń prezydent Słupska autor książki włącznie mokra ci dziękuję bardzo za rozmowę miłej lektury i serdecznie pani dziękuję i państwo za to, że posłuchali ściemnia przez wiele dziękujemy dalej zapraszamy na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA