REKLAMA

Prace nad jednolitym rynkiem cyfrowym dotyczą nas wszystkich

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-04-29 13:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wenta posłał do parlamentu Europejskiego komisja kultury edukacji porozmawiamy o dyrektywie o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym dzień dobry czy normy lekarze wydawać, by się mogło, że jest to temat, który dotyczy tylko twórców i środowisk związanych z prawami autorskimi tymczasem budziła wiele emocji po prostu wśród zwykłych ludzi, którzy się zastanawiają czy n p . tak jak dzisiaj na portalach społecznościowych wymieniają się filmikami podrzucają sobie Rozwiń » piosenki czy fragmenty czyichś produkcji jednoczy to za chwilę nie okaże się, że będzie jakiś rodzaj problemu, żeby nie powiedzieć przestępstwa jak ja jak pan tak ogólnie na początku, by mógł od tej dyrektywy powiedzieć Gergo może zaczniemy tego, że jest to cały pakiet zwanego jednolitego rynku cyfrowego Europejskiego propozycja komisji tych nowych rozwiązań związanych z biegiem czasu, czyli techniką nowoczesną rodzi się on jest wszechstronnie wszędzie i do tego są potrzebne nowe regulacje lub modyfikacji pop, który poprzednie dyrekty w rozporządzeń jest ogólne takie mamy w tym dyrektywę audiowizualną w dyrektywie o prawie autorskim, który tę śmieszną rozmawiać i oczywiście także rozporządzenie satelitarne kablowe to wszystko jest jest jakby powiązany był to sfera szczególnie online jest tym, który właśnie sprawia problemy wracają do pierwszego cieszy pana Szczepana pierwszego pytania, czyli możemy coś się o konsumentach tak, czyli o użytkownikach tak i teraz porzuciła go często także na poziomie parlamentu są grupy, które bardzo prokonsumenckie, bo swoje stanowisko przedstawiają nie chciałbym być odebrane, że jestem przeciwny tylko ściągnąć uwagę na coś innego przy pełnych tzw. uproszczenia, że wszystko można wrzucić wszystko można zabrać nie ma takiej zgody kontroli, czyli cokolwiek także pana program, że jakiś program autorski teoretycznie może być wszędzie tak będzie użytkowany moim zdaniem jest kwestia zabezpieczenia czytelnych regulacji, które spowodują, żebyśmy mieli dostęp do tego, ale jednocześnie rozumieli stosowane pojęcie akces forów i to nie znasz to wszystko graty sprawa ta nerwowa cisza bojaźń wątpliwości Grasia, że wejdą słowo z drugiej strony, że dzisiaj pewnego rodzaju wartością internetu jest właśnie ta wolność tak wolność i funkcjonowania przekazywania różnych swoich wrażeń emocji w tym popartych Wanat n p. właśnie fragmentem jakiegoś utworu czy czy filmu czy piosenki mają m. in. chyba nawet Helsińska Fundacja praw człowieka, odnosząc się do tego projektu dyrektywy UE uważa, że wprowadzenie pewnych ograniczeń dom może stawiać pod znakiem zapytanie byłyby to pytanie właśnie o wolność słowa nie zgadza się z tym pojęciem, ponieważ uważam, że tu nie chodzi o ową zablokowaną drogę chodzi o to, że jeżeli korzystamy z pewnych materiałów dyskusja ktoś coś stworzył Jerzy nie będziemy tego kontrolować różniły się tego rozporządzenia do zastosowań to jak mamy chronić twórców jak mamy chronić nadawców jak można chronić wydawców, a wszyscy wiemy, że tutaj Platformy internetowe, które mają ogromny zasięg tak to miliardy praktycznie osłon powoduje, że nieczęsto dzielą się informacjami ilu ludzi naprawdę korzysta i za tym nóżka są ukryte dochody to jest kwestia rozliczeń z prowadzenia pełnych praw, które spowodują, aby pieniądze, które obecny ktoś zarabia na pana pracy panie redaktorze, aby to z tego 3 opony jakąś część prawda, jeżeli tego nie zrobimy to będzie totalna totalną troszeczkę totalny chaos na rynku szczególnie tym internetowym często tutaj używano argumentu w pracach na różnych pozycjach komisji członek komisji kultury, ale to jak panowie w prawach autorskich komisja prawna komisja dokona jury jest tym komisją liderem i głosowanie odbędzie się w czerwcu ma nad końcowym dokumentem często stosuje takie pojęcia, aby porównać nas do rynku amerykańskiego New SA, ale proszę zwrócić uwagę mamy do czynienia z 1 z terytorium z pewnymi zależnościami Stanów amerykańskich poszczególnych, ale jest 1 język jedno rozporządzenie jest całkowicie ułatwienie my mamy w Europie mamy hasło, które łączy ogólnoeuropejską jest połączenie złączenie bioróżnorodności tak czy mamy inne już inne języki mamy inną kulturę mamy innych twórców i innych coś na czym innym poziomie postrzegana właśnie to pojęcie kultury postrzegany jest na poziomie różnych państ w poprzez formy finansowania poprzez rozporządzenia i t d . jeżeli teraz zrobilibyśmy, jakby jedno otwarcie dla wszystkich to chciałbym zadać pytanie w takim razie też konsumentom przed tym, którzy korzystają z platform, jakby to wyglądało w takich krajach mniejszych jak Litwa Estonia, a nawet nasz rynek Polski w stosunku do tych silniejszych rynków jak może jeszcze nic się długo, ale może jak rynek brytyjski, ale francuski n p. czy niemieckiej czy włoski hiszpański myślę, że wtedy mielibyśmy duży problem, aby jakimkolwiek naszą twórczość utrzymać się formy niezależności czy wysokiego poziomu to tylko znowuż rodzi się kolejne pytanie czy wprowadzenie jakiejkolwiek formy i filtrowania tego co ludzie chcieliby umieszczać w internecie jest na tyle proste technologicznie, że te portale, które nas obsługują są w stanie zrobić w sposób rzetelny no i ewentualnie, jeżeli będzie zgoda na umieszczanie takich treści objętych prawem autorskim no i czy te portale mają wtedy przejąć na siebie funkcję czegoś co bym nazwał trochę takim zajęciem tak czyni monitorowania tego, kto co dał ile w związku z tym twórca danego utworu czy filmu powinien z tego powodu tytułu otrzymać, kto miałby za to płacić proszę zwrócić uwagę może to trochę odbiega od tematu, ale też skandal, który w tej chwili jest z Facebookiem tak czy wykorzystywanie danych inwestorskie może trochę nie do końca w temacie, ale też po niebezpieczeństwo, które istnieje prawda teraz pytanie następne pytanie po mojej strony wiem, że takie wielkie Platformy jak Google właśnie też Facebook czy posiadają algorytmy, które mogą w ułamku sekundy wyłowić, kiedy go na poziomie europejskim albo się światowym tzw. piractwo n p . czyli coś co ktoś próbuje nie wiem użytkować czy wykorzystywać bez zgody autora to jest właśnie temu pierwszym, więc balem prawem autorskim człowieka, czyli artysty wydawcy nadawcy galę, aby to było chronione kwestie właśnie wykorzystanie tych możliwości techniczne alumnów, aby ci nadawcy, aby ci, którzy korzystają z takich pośrednich pośrednich możliwości dzielili się tymi informacjami i z tego co co wiemy z tych osób wiem to dzisiaj już na poziomie technicznych tych właśnie wielkich wielkich platform, których wymieniłem posiadają taki algorytm, który mogą dokonać takiej oceny co w momencie może łatwiej właśnie podział tych dochodów, które z tego z tego stał w tym biznesie ludzie, lecz szczególnie Platformy Platforma internetowa rosły one osiągać, a czy jakimś rozwiązaniem nie byłoby wprowadzenie czegoś sama z można, by nazwać 1 EURp ejskim prawem autorskim taka idea się gdzieś pojawiła, a na FOT grupa polityczna, czyli Europejska partia ludowa w tej sprawie zajęła stanowisko i gdy z 1 strony mówi Anna zgadzamy się, że to trudno wyobrazić, że było takim rozwiązaniem, które wszystkich zadowoli będzie do wszystkiego pasował, niemniej jednak pisze Europejska partia ludowa w swoim stanowisku witamy z zadowoleniem takie studia, które miałyby nasz ma przybliżyć go do ewentualnie takiego Europejskiego i prawa autorskiego i dużo co do mojej wcześniejszej odpowiedzi, czyli to jesteśmy europejskim połączeni wspólnocie, a jednocześnie mamy niezależność, czyli czy mamy niepodległość naszych państw zależność także tzw. teren geograficzny to znaczy, że istnieją też licencje, które chronią także naszych artystów przed tym prawa była 1 licencja dobrze sobie wyobrazić bardzo proste, jeżeli ktoś posiada możliwości finansowe osiągnięcia 1 licencji przykrycia na całej Unii Europejskiej, jakby to wyglądało prawdopodobnie mielibyśmy na rynku ofert bardzo mnie może dużo mniej możliwości, a też nie, niemniej jest to ów powiedziane, że ceny za te usługi ceny za produkty ceny za utwory nie byłyby droższe, bo byłby powstaje największy nadawca czy ktoś, kto miałby 1 wielką licencję i wtedy ci wielki brat wielcy gracze przykryją tych często na zdjęciu po imieniu graczy narodowych tak grać na poziomach państwowych jest tutaj tzw . to terytoria, czyli licencje są już są bardzo potrzebne to co mówimy oczywiście w prawie autorskim może to jest będzie już regulacja w innej strony, ale to co mówimy też tzw. wesołym blokowania geograficznego siedzi obok ringu, ale też to co już istnieje w tej chwili także możliwość korzystania z przenoszenia utworów z kraju swojego pochodzenia czy tzw. Porta bity, kiedy jesteśmy dziś w podróży czy te rozwiązania znaleziono natomiast chyba zrozumiano to, że 1 wspólna licencja jest zagrożeniem dla poszczególnych rynków kreatywnych rynków kulturalnych rynków artystycznych poszczególnych państ w członkowskich to jeszcze nie jest na koniec prosiło no taką informację, bo dziś w tym obiegu medialnym pojawia się problem art. 1 3 2 słowa od czego dotyczył można kontemplować z gorących głowach się, ale MGA już czasu mamy niewiele, czego w skrócie dotyczy ten artykuł jak pan widzi możliwość znalezienia w tej sprawie jakieś kompromisy panie rektorze art. 13, czyli prostą naszym polskim języku dotyczy wynagrodzenia artystów twórców, czyli wszystko co związane jest w stosunku do kultury i tutaj, jaki jest problem, że na mamy po prostu mimo zwiększenia na dużą skalę dostępności do muzyki online, a także i olbrzymiego zainteresowania, jaki istnieje, o czym się też jest ze strony konsumentów to znaczna część tych usług, które są dostępne właśnie ona nie przynosi żadnych zwrotów właśnie dla tych artystów tak jak on powiedział wcześniej, a producentom n p . z tego fotograficznego biznesu nie przynosi w ogóle żadnego bezpiecznego oczy uczciwego wynagrodzenia i aby się tym mogli podzielić tutaj to nazywamy technicznie tzw. stan rzeczy testowali graczy to rosnąca rozbieżność pomiędzy przychodem osiąganych przez właścicieli niektórych platform cyfrowych z tytułu tych eksploatacji nagle n p. muzycznych, a platform które, które Platforma, który na wynagrodzenia faktycznie korzystają z tych praw i tutaj sądzę, że to jest bardzo ważna kwestia, ale nawet, aby to zostało ujęte czy to podzielenie się w tym wszystkim, a rozwiązanie jest bardzo prosta właściwie jest 80 1 zdaniu ująć w, czyli równają uczciwe warunki negocjacji umów licencyjnych dla twórców artystów producentów w fotograficznych tak to jest bardzo istotne w tym wszystkim także siebie, że film Europejski w tym 5 polskich jest to są to są kwestie, które trzeba ciężko w tej chwili go z takim oto w tym językiem na papier, aby te prawa tych różnych przestrzeni rynku kulturalnego były gwarantowane czy były zapewnione jak widać w takim razie ciężka praca przed parlamentem europejskim posłami, którzy w PLN do Artego 13 oczywiście jest jest pechowy twórców tak jak powiedział wynagrodzenia twórców, ale mamy tak, ale mamy także art. 11, który dotyczy wydawców tak wydawców prasy także te usługi tak to co powiedziałem wcześniej art. 3, czyli też eksploatacji n p. tekstów i materiałów technicznych to wszystko jest bardzo istotne to jest wszystko jednak wspólnoty oczywiście każdy w tych spotkaniach, których uczestniczy w tych pracach, których uczestniczy moja komisja kultury nie jest komisją także nową przewodnią w tym temacie jej odbędzie się lekcja już mówiłem o głosowanie w czerwcu na poziomie komisji jury komisji prawnej i oczywiście te kwestie wszystkie zostaną mam nadzieję dopracowane i ja jeszcze raz powtórzę jestem po stronie oczywiście też konsumenta, bo sam z tego korzystam, ale sądzę, że jest istotne, abyśmy mieli możliwość wyboru, bo wtedy są też ulec takim prostym językiem różne ceny natomiast jeżeliby to było wszystko skumulowane dla 1 tylko rozwiązania są też na końcu też konsumenci stracili, a w tym wszystkim zapominamy właśnie o twórcach o artystach o autorach i reżysera scenarzysta o aktorach o nadawcach prasy, więc to jest bardzo złożony temat, który z 1 strony mówimy o 15 lat kultury także naszego kraju, ale z drugiej strony istnieje bardzo prosty stan rzeczy codziennego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA